Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
-
MadTinus
Bericht
door MadTinus » zo jan 23, 2005 12:30 pm
XnegativeX schreef:[..]
Doe jij mij nou even een plezier en ga eerst het laatste album van Unearth eens luisteren voordat je je grote bek los trekt. Ik weet waar ik het over heb.
Die amerikaanse bands hebben hun melodieuse invloeden allemaal uit de zweedse death metal/gothenburg muziek gehaald. Probleem is tegenwoordig dat de zweedse bands op dit moment meer op hun hardcore counterparts gaan lijken dan andersom.
Kan wel, maar blijft overeind dat Dark Tranquillity daar dus in de verste verte niet bijhoort. In Flames en Soilwork passen idd steeds meer zware accoorden toe ten koste van melodie en tevens catchy (clean) gezongen refreinen, zaken waar Dark Tranquillity zich dus niet schuldig aan maakt. Met Character zijn ze weer een beetje terug naar de Gothenburg roots, echter met hier en daar wat moderne invloeden door toetsenist Brandström.
Zit nu Unearth te luisteren, hebben af en toe ook wat van die Zweeds aandoende melodieuze stukjes, maar dat is dan ook meteen de enige overeenkomt die ik kan ontdekken. Voor de rest is het precies zo'n "new wave of american we-worship-at-the-gates heavy metal" band.
Die gast heet Niklas SunDIN, niet SunDIL.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
-
XnegativeX
-
Contacteer:
Bericht
door XnegativeX » zo jan 23, 2005 1:13 pm
Bij Dark tranquillity is het inderdaad minder duidelijk dan bij Soilwork en In flames. En toch zijn de hoger gestemde gitaren, het enorm melodieuse gitaarwerk en de agressieve krijs van The Gallery verwisseld met heavier gitaarwerk, wat lompere, tragere stukken, melodieen die minder op de voorgrond liggen en een een wat lagere growl. Op The Gallery hadden ze echt hun eigen stijl te pakken. Alleen Lunar strain van In flames lag in dezelfde stijl. Maar dat is logisch. Tegenwoordig vind ik het niet echt speciaal meer wat Dark tranquillity doet. Het is erg goed, dat staat buiten kijf. Maar, hoewel de stijl tegenwoordig weer doet denken aan hun Skydancer stijl, hoor ik toch veel modernere (hardcore achtige) invloeden die me ongewild toch aan bands als Unearth doen denken.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
-
Amibor
Bericht
door Amibor » zo jan 23, 2005 1:15 pm
Hehe, als het over Gothenburg gaat wordt het altijd bakkeleien he, als we die 'stroming' nou eens gewoon vergeten, er is toch niemand die hem precies kan definieren.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
-
MadTinus
Bericht
door MadTinus » zo jan 23, 2005 1:33 pm
XnegativeX schreef:Bij Dark tranquillity is het inderdaad minder duidelijk dan bij Soilwork en In flames. En toch zijn de hoger gestemde gitaren, het enorm melodieuse gitaarwerk en de agressieve krijs van The Gallery verwisseld met heavier gitaarwerk, wat lompere, tragere stukken, melodieen die minder op de voorgrond liggen en een een wat lagere growl. Op The Gallery hadden ze echt hun eigen stijl te pakken. Alleen Lunar strain van In flames lag in dezelfde stijl. Maar dat is logisch. Tegenwoordig vind ik het niet echt speciaal meer wat Dark tranquillity doet. Het is erg goed, dat staat buiten kijf. Maar, hoewel de stijl tegenwoordig weer doet denken aan hun Skydancer stijl, hoor ik toch veel modernere (hardcore achtige) invloeden die me ongewild toch aan bands als Unearth doen denken.
Ik houd niet zo van die nieuwe Amerikaanse stroming en luister niet vaak naar die bands, dat zal de voornaamste reden zijn dat ik die overeenkomsten niet (minder) hoor.
Het is idd zo dat de gitaren wat lager gestemd staan dan 10 jaar geleden (want zo oud is The Gallery inmiddels alweer) en Mikael is ook wat lager gaan brullen, maar dat kan je toch vooral toeschrijven aan het ontwikkelen van een band. Ik hoor op Character nergens van die voor die Amerikaanse bands zo typerende zware groovestukken bijvoorbeeld.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
-
Frituurmaster
-
Contacteer:
Bericht
door Frituurmaster » ma jan 24, 2005 2:03 pm
XnegativeX schreef: Op The Gallery hadden ze echt hun eigen stijl te pakken. Alleen Lunar strain van In flames lag in dezelfde stijl. Maar dat is logisch. Tegenwoordig vind ik het niet echt speciaal meer wat Dark tranquillity doet. Het is erg goed, dat staat buiten kijf. Maar, hoewel de stijl tegenwoordig weer doet denken aan hun Skydancer stijl, hoor ik toch veel modernere (hardcore achtige) invloeden die me ongewild toch aan bands als Unearth doen denken.
Skydancer vergelijken met het nieuwe werk van DT is als appels met peren vergelijken....enige overeenkomst is dat er veel melodie in zit(zoals ze altijd hebben gehad) en veel polka/skank beats....