Progressive Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Bob

Bericht door Bob » zo jan 04, 2004 1:30 pm

Jorn heeft bij Masterplan een contract moeten tekenen dat ie zich volledig inzet voor Masterplan, en naast eigen soloalbums geen projecten mag doen.

Hypocriet, omdat Grapow en Kusch zo verontwaardigd zijn dat ze uit Helloween zijn geschopt doordat ze zich teveel bezig hielden met projecten.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo jan 04, 2004 2:30 pm

kvind uit de LMP stal van interessante powermetal bandjes revoltons een erg goede band met grote progressive invloeden

symmetrie heerscht ook
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Bob

Bericht door Bob » zo jan 04, 2004 5:00 pm

Revoltons? Goed? Naaaaaaaaah!

dat herinnert mij...

*gaat aan het schrijven*

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jan 04, 2004 5:04 pm

Symmetry heb ik laatst gezien in het voorprogramma van Sun caged. Erg gaaf. Heb direct even een CD'tje aangeschaft.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Mr_No_Good
Contacteer:

Bericht door Mr_No_Good » zo jan 04, 2004 5:16 pm

Sonata gaat ook steeds meer de progressive/powerkant op. Dat vind ik zeer positief.
[b]Wat doet een hippie op een metalforum?[/b]

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jan 04, 2004 5:18 pm

Pardon??? Hebben we het hier over Sonata arctica? Die band vind ik toch verre van progressief. Wel goed en strak gespeeld hoor, maar totaal niet technisch. Laat staan vernieuwend.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Mr_No_Good
Contacteer:

Bericht door Mr_No_Good » zo jan 04, 2004 5:25 pm

Het laatste album is zeker wel technischer geworden en gaat de progressieve kant op. Progressief hoeft niet altijd vernieuwend te zijn hè, maar de oude Sonata is gewoon puur power. Luister maar eens naar Broken of Gravenimage.
[b]Wat doet een hippie op een metalforum?[/b]

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo jan 04, 2004 7:51 pm

Bob schreef:Revoltons? Goed? Naaaaaaaaah!

dat herinnert mij...

*gaat aan het schrijven*
Qua zang perhaps... muzikaal: fantastishc
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Mendel

Bericht door Mendel » zo jan 04, 2004 8:06 pm

Sonata Artica niet technisch....? hm ik vind de meeste gitaar/keyboardsolo's van hun behoorlijk technisch

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jan 04, 2004 8:16 pm

In vergelijking met wat? Met een solo van John Petrucci? Of een keyboard solo van een Bill Jenkins?

Bob

Bericht door Bob » zo jan 04, 2004 8:26 pm

Lennert from hell schreef:[..]

Qua zang perhaps... muzikaal: fantastishc
muzikaal: achwat, wacht de review maar af.

Mendel

Bericht door Mendel » zo jan 04, 2004 8:29 pm

In vergelijking met wat? Met een solo van John Petrucci? Of een keyboard solo van een Bill Jenkins?
in vergelijking met de meeste muziek
in vergelijking met standaart muziek (top40) is metal natuurlijk sowieso al technischer ^^

Mendel

Bericht door Mendel » zo jan 04, 2004 8:32 pm

als je iemand die verstand heeft van muziek van hoog niveau (enk dan aan een of ander componist van een of ander klassiek meesterwerk) Progressieve metal laat horen.. zal diegene waarschijnlijk veel respect hebben voor de muziek

Tonger
Contacteer:

Bericht door Tonger » ma jan 05, 2004 12:05 pm

Misschien is dit wel het juiste topic om even te melden dat onze progressieve deathmetalband (Equinox, ik en co) niet langer naamloos door het leven gaat:

Dimaeon is de enige naam die de finale haalde

(voor hevig zoekenden hebben we nog enkele zeer orginele namen op de plank liggen, waaronder Modyclaxvia, Padmobizon en Drodaccimo. Het zij puzzeltjes....)
http://www.metalization.nl - independent non-profit agency supporting high quality underground metal

Equinox
Contacteer:

Bericht door Equinox » ma jan 05, 2004 1:39 pm

XnegativeX schreef:Ow? Dat vind ik nou juist hun mindste album.
Remedy lane staat bij mij op de onbetwiste eerst plaats. Dan Entropia, daarna One hour by the concrete lake en daarna The perfect element pas.

P.o.S is denk ik ook wel de prog band die me het meest aanspreekt.
Met Everon als goede tweede op de voet gevolgd door Spock's beard.

Jammer genoeg komen er in dit genre niet echt veel enorm goede cd's uit. De laatste waar ik echt van ondersteboven was was Andromeda - II.
Andromeda is wel goed, maar mij nog iets te klinisch ingespeeld...

Opeth, PoS, Dream Theater en Tool blijven voor mij de 4 grootste progbands, elk op hun eigen terrein een voorloper...
...the end of eternity...
[url]http://www.dimaeon.com[/url]
progressive death metal

Equinox
Contacteer:

Bericht door Equinox » ma jan 05, 2004 1:41 pm

Tonger schreef:Misschien is dit wel het juiste topic om even te melden dat onze progressieve deathmetalband (Equinox, ik en co) niet langer naamloos door het leven gaat:

Dimaeon is de enige naam die de finale haalde

(voor hevig zoekenden hebben we nog enkele zeer orginele namen op de plank liggen, waaronder Modyclaxvia, Padmobizon en Drodaccimo. Het zij puzzeltjes....)
ae an elkaar...
Dimæon
:P
...the end of eternity...
[url]http://www.dimaeon.com[/url]
progressive death metal

Mendel

Bericht door Mendel » di jan 06, 2004 10:17 pm

net Adagio - Sanctus Ignis gekocht
echt geniale muziek

Fusion

Bericht door Fusion » di jan 06, 2004 11:28 pm

Mendel schreef:
in vergelijking met de meeste muziek
in vergelijking met standaart muziek (top40) is metal natuurlijk sowieso al technischer ^^
Mwoa, als ik moet kiezen tussen een nummer van de Sugababes (dat echt PERFECT geproduceerd is) en een gemiddeld black metal krijs tiener bandje... ;) Ik probeer alleen maar te zeggen (voordat je met bierviltjes gaat gooien), dat je stelling veel te algemeen is, en dus eigenlijk niet deugt...
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Mendel

Bericht door Mendel » wo jan 07, 2004 6:12 pm

nou met bierviltjes zou ik niet zo snel gaan gooien ^^, tis alleen voor mijzelf een feit dat de meeste muziek (op tmf enzo) abnormaal hard zuigt,
als ik ergens agressief van wordt dan is het wel van TMF

Fusion

Bericht door Fusion » wo jan 07, 2004 8:19 pm

Voor jezelf idd... Hoewel ik ook al 15 jaar lang (idd ben n oude zak ;) ) naar metal luister, en de laatste tijd weer veel meer eigenlijk, hoor ik liever Christina Aguillera (die echt hele mooie nummers heeft) dan de zoveelste underground black metal krijs act...
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo jan 07, 2004 8:43 pm

Wat ongelovelijk triviaal allemaal. Dat heeft toch niks met de techniek van de muziek te maken? Dat heeft meer te maken met wat lekker in het gehoor ligt. Je maakt mij niet wijs dat Christina in staat is technische muziek te schrijven, laat staan haar eigen teksten in elkaar flansen. Dan heb ik toch meer respect voor een black metal band die alles zelf doet.

Maar dat terzijde. Het gaat hier over progressieve metal/rock bands. Bands als Dali's dilemma, Flower kings, OSI, Dead soul tribe...dat techniek, dat is innovatie.

Fusion

Bericht door Fusion » wo jan 07, 2004 8:49 pm

Who cares of ze haar eigen muziek of teksten schrijft? Is dat de regel om gewaardeerd te worden? Dan vallen dus zowiezo 99% van alle klassieke muzikanten af... Ik hoor liever een team top-producers een fantastisch nummer maken, dat zij dan zingt, dan een stelletje boeren pubers die alle 'nummers' zelf maken hoor...

Maar goed, on topic: Ik vind Dead Soul Tribe geen zak aan, maar de vorige band van die zanger PSYCHOTIC WALTZ is zeker een van mijn all-time favorieten!!!

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo jan 07, 2004 8:58 pm

Ja, dat maakt wel uit. Dat heeft te maken met de muzikaliteit van een persoon. Zo'n Christina heeft 2 dingen mee. Ze zingt aardig en ze ziet er goed uit. Ik heb meer respect voor de mensen die de nummers componeren, schrijven, produceren etc etc.

Psychotic waltz is inderdaad vet. Vooral Bleeding is geniaal. Wat ik dan niet snap is waarom je Dead soul tribe weer niet goed vindt. Op hun tweede cd gaan Dead soul tribe practisch door waar PW op Bleeding was gestopt.

Fusion

Bericht door Fusion » wo jan 07, 2004 9:03 pm

Ik vind dan ook de 1e twee albums van hun het beste. Musquito geen sak aan, en Bleeding matig.

En verder Christina echt een DIJK van een stem hebben. En als ik naar haar muziek luister, heb ik respect voor haar stem, en de talenten van de producers. Snap echt niet dat dat voor jou uitmaakt. Binnen een band heb je toch ook vaak 1 of 2 mensen die eigenlijk alle muziek maken?! Heb je dan geen respect voor de bassist die eigenlijk maar een beetje de gitaarpartijen meeplukt? Maar voor de rest dan weer wel? Eigenlijk kun je dus niet echt meer respect hebben voor een band, als geheel, dan een team van producers, muzikanten en een zangeres.

En weer on-topic: :wink: Ken je ook die projecten van die gitarist van Psychotic?

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo jan 07, 2004 9:10 pm

Ah, ik vind de oude shit van Psychotic dus weer niks.

Ik heb best respect voor het stemgeluid van Christina. Ik heb nooit gezegd dat ik dat niet had. Alleen vind ik het te ver gaan om te zeggen dat je meer respect hebt voor haar dan voor een BM band. En dan heb ik het dus niet over een rammelbandje maar over een band die het voor elkaar krijgt een bepaalde sfeer in hun muziek te brengen. Dat je zoiets niet kunt waarderen is een kwestie van smaak. Dat zo'n band geen bakken met geld heeft om hun platen uber-gelikt over te laten komen staat los van hun muzikaal kunnen. Dus ja, ik heb meer respect voor een band die een goed stukje muziek weten neer te zetten zonder een leger van peperdure schrijvers, componisten en producers aan hun zijde.

En dan het derde punt op de agenda: Nope, ik wist eigenlijk niet eens dat die lui ook projecten hadden.

Fusion

Bericht door Fusion » wo jan 07, 2004 9:15 pm

Wat ik alleen maar probeer te zeggen is dat je eigenlijk niet van respect voor de schrijfkwaliteiten van een band kunt spreken. De band bestaat uit personen, en meestal zijn er 2 hooguit 3 individuen in die band die de nummers schrijven. Dus heb je eigenlijk niet respect voor de band maar voor die personen. Ihg van Aguillera heb ik dus respect voor de producer. Dat het niet onder t mom van een band-collectief gebeurt... so what?!

Over t algemeen heeft men (ik incluis) veel respect voor klassieke muzikanten. Maar componeren zij de muziek die ze spelen? Nee, dat doen mensen als Tchaikovsky e.d. Interpreteren zij deze muziek naar eigen inzicht? Nee, dat doen mensen als Ricardo Chaily. Ik bedoel, t is allemaal maar relatief...

Maar goed, voor die side-projects check http://www.psychoticwaltz.com, daarin staan ze genoemd. Succes met nog proberen ze ergens te kopen! :cry:

Mendel

Bericht door Mendel » wo jan 07, 2004 9:54 pm

Christina heeft mischien een redelijk stemmetje en ziet r goed uit, maar ho hard ik mn best ook doe ik kan praktisch geen enkele vorm van diepgang of sfeer ondekken in de muziek

hoe dan ook.. geef mij maar een lekker progressief stukje metal :)

Fusion

Bericht door Fusion » wo jan 07, 2004 10:39 pm

Hm... ik zie die diepgang wel. Maar goed...

Fates Warning anyone? Die vind ik ook erg goed! Perfect Symmetry (uber-technisch en erg mooi) en Parallels (niet heel technisch maar bomvol gevoel en mooie melodien) zijn wel mn favo albums...

CoenV

Bericht door CoenV » wo jan 07, 2004 11:10 pm

Parallels ken ik wel, Perfect Symmetry heb ik nog nooit echt goed geluisterd. Eerstgenoemde is een meesterwerk.
Wantlist cd/lp:

Original Sin ‎– Sin Will Find You Out
Sindrome - Into the Halls of Extermination
Sindrome - Vault of Inner Conscience
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy

Fusion

Bericht door Fusion » wo jan 07, 2004 11:12 pm

Oe! Onmiddelijk kopen die Perfect Symmetry!!!

CoenV

Bericht door CoenV » wo jan 07, 2004 11:14 pm

Als ik alles moet komen wat men hier aanbeveelt ben ik in twee weken totaal straatarm, ik luister hem eerst lekker op mp3, als hij dan echt bevalt ga ik over tot aanschaf, maar ik heb nog een lijst van cd's die ik nog wil, ik koop lekker rustig door, over een jaar of wat hoop ik dat lijstje weggewerkt te hebben, dan hoef ik alleen die nieuwe cd's nog te hoeven kopen.
Wantlist cd/lp:

Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy

Mendel

Bericht door Mendel » do jan 08, 2004 11:21 am

ik ben al zo %&@#% lang van plan om een cd van fates Warning te kopen.. moet het toch maar eens doen denk ik

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do jan 08, 2004 7:44 pm

Fusion schreef:Hm... ik zie die diepgang wel. Maar goed...

Fates Warning anyone? Die vind ik ook erg goed! Perfect Symmetry (uber-technisch en erg mooi) en Parallels (niet heel technisch maar bomvol gevoel en mooie melodien) zijn wel mn favo albums...
Van Fates warning vind ik A pleasant shade of gray helemaal te gek. Ik ben alleen bang dat jij die weer niet goed vindt. Ik vind dat een heerlijk sfeervol album. Wel technisch maar niet freaky. Gewoon bomvol emotie.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do jan 08, 2004 7:48 pm

Opeth blijft een heersch band...prog death metal!..altijd gaaf
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

yesferro
Contacteer:

Bericht door yesferro » vr jan 09, 2004 3:58 am

hmmm ik was vroeger een grote dream theater fan, nadat ik ze met Pain of Salvation zag werd me toch wel duidelijk de PoS stukken beter is dan DT, veel meer emotie, minder'kijk es hoe vlug ik kan gitaarpingelen'. Opeth is ook verdomd goed. Bands zoals Spiral architect vind ik dan weer nonsens
-We're here to make metal, Black metal, blacker then the blackest black, times infinity- Nathan Explosion

Fusion

Bericht door Fusion » vr jan 09, 2004 9:00 am

XnegativeX schreef:[..]

Van Fates warning vind ik A pleasant shade of gray helemaal te gek. Ik ben alleen bang dat jij die weer niet goed vindt. Ik vind dat een heerlijk sfeervol album. Wel technisch maar niet freaky. Gewoon bomvol emotie.
Ho ho... ho ho! "A Pleasant Shade Of Gray" is helemaal te gek! Dat is een mooi voorbeeld van techniek en emotie idd, zoals eigenlijk ieder album van hun!

Cynic? Anyone? Tering wat is hun album "Focus" toch goed! Zeker in de top 10 van prog-metal aller tijden!!!

Soulcollector
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » vr jan 09, 2004 9:48 am

Cynic is fantastisch. jammer dat ze maar 1 plaat hebben uitgebracht. ik heb gehoord dat die leden nog wel andere bands zijn begonnen maar de productiekwaliteit is zo bagger dat de muziek verloren gaat.
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

CoenV

Bericht door CoenV » vr jan 09, 2004 9:50 am

Misschien moet ik dan nog maar een poging wagen, ik heb Focus een beetje gecheckt, enkele minuten, en vond er geen reet aan, nog maar eens proberen dan.
Wantlist cd/lp:

Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy

Soulcollector
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » vr jan 09, 2004 9:52 am

gewoon goed de tijd voor nemen. ik vond het eerst ook saai en vond de electronisch vervormde stem om te lachen.
mijn favo nummer is Textures. (zouden ze daar de bandnaam vandaan hebben?)
redelijk rustig nummer met een jazz-achtige passage met een bassolo

Fusion

Bericht door Fusion » vr jan 09, 2004 10:36 am

Idd die vervormde vocoder stem is ff wennen, maar op n gegeven moment krijg je door hun fucking bruut de slagpartijen zijn, hoe mooi de baspartijen, en hoe lekker de drums, en dan ga je ook langzamerhand de sfeer van het album voelen (t is inderdaad wel ff anders dan anders ja)...

En daarna is een beetje wisselvallig, ze maakten nog een demo onder de naam Portal (die schijnt geweldig te zijn, maar ken m helaas nog niet), en Gordian Knot is soms heel tof en soms wat minder, maar t is niet echt metal meer... En volgens mij heeft Sean Malone nog solo-albums uitgebracht.

Ik heb ze n x zien optreden in Amsterdam, dat was erg goed! En Paul Masvidal ook nog een keer bij Death (Human tour) gezien, dat was ook erg goed!

Fusion

Bericht door Fusion » vr jan 09, 2004 11:18 am

Post de link maar ff hier, omdat mensen die progressive te gek vinden vaak n iets ruimere muzieksmaak hebben, tsjek de links in deze topic http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic. ... 613#371613

Mendel

Bericht door Mendel » za jan 10, 2004 5:22 pm

ik ben opzoek naar band met volgende muziekeigenschappen:
- drum: veel dubbele-bas-werk, veel variatie en aparte ritmes. maar mag in sommige ristigere nummers ook een ondergeschiktere rol spelen.
- gitaar: veel zware (snelle) gitaar-rifs, weinig tot geen hoog gitaargepingel/gesoleer
- zang : geen grunts wel hard en weel emotie, t liefst overge-emotioneerd; screams eindigen in een intens gehuil, ik noem maar wat.
bas en evt. keyboard: begeleidende rol

nog niet echt iets kunnen vinden.. heeft iemand tips????

b 11

Bericht door b 11 » za jan 10, 2004 5:35 pm

yesferro schreef:hmmm ik was vroeger een grote dream theater fan, nadat ik ze met Pain of Salvation zag werd me toch wel duidelijk de PoS stukken beter is dan DT, veel meer emotie, minder'kijk es hoe vlug ik kan gitaarpingelen'. Opeth is ook verdomd goed. Bands zoals Spiral architect vind ik dan weer nonsens
Ik begin me steeds meer te schamen dat ik nog geen PoS cdtje heb, word denk ik toch wel tijd.

Ronald

Bericht door Ronald » za jan 10, 2004 5:43 pm

Mendel,

Probeer Heimdall eens :D
Till Next Time,

Ronald

"Vengeance Is Mine"

Mendel

Bericht door Mendel » zo jan 11, 2004 4:55 pm

ok, tnx ronald

Fusion

Bericht door Fusion » zo jan 11, 2004 5:05 pm

Mendel schreef:ik ben opzoek naar band met volgende muziekeigenschappen:
- drum: veel dubbele-bas-werk, veel variatie en aparte ritmes. maar mag in sommige ristigere nummers ook een ondergeschiktere rol spelen.
- gitaar: veel zware (snelle) gitaar-rifs, weinig tot geen hoog gitaargepingel/gesoleer
- zang : geen grunts wel hard en weel emotie, t liefst overge-emotioneerd; screams eindigen in een intens gehuil, ik noem maar wat.
bas en evt. keyboard: begeleidende rol

nog niet echt iets kunnen vinden.. heeft iemand tips????
Probeer anders eens The Physicist of Strapping Young Lad? Voor de rest kan ik weinig bakken van je omschrijving...

Soulcollector
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » zo jan 11, 2004 5:08 pm

gewoon meshuggah proberen

Maarten_Hc

Bericht door Maarten_Hc » zo jan 11, 2004 5:10 pm

precies..MESHUGGAH!!rational gaze..dat is zo'n bruut nummer..
We Make You Begging On The Streets Of London!

Fusion

Bericht door Fusion » zo jan 11, 2004 5:15 pm

RingWorm schreef:precies..MESHUGGAH!!rational gaze..dat is zo'n bruut nummer..
*strenge toon* Zeg meneer ringwurm, ALLE nummers van Meshuggah zijn bruut!!! ;) Alhoewel ik niet zo veel metal meer luister, ga ik denk ik toch maar weer eens Contradictions Collapse opzetten!!!

Maarten_Hc

Bericht door Maarten_Hc » zo jan 11, 2004 5:16 pm

Ik zeg ook eerlijk dat ik niet alle nummers heb..heb maar een paar mp3's..zal toch eens binnekort kijken voor een cd..:)
We Make You Begging On The Streets Of London!

Plaats reactie