Falkenbach
Maar dat heb ik destijds dus nooit gedaan.Robgoroth schreef:Falkenbach is inderdaad een erg gave band.
Jammer dat ik enkel bij een vriendin thuis Falkenbach gehoord heb, en ik moet toch eens vragen welk album dat was. Wellicht besluit ik later tot aanschaf over te gaan, gezien ik er erg van onder de indruk was.
Totdat mijn kleine broeder een sample van Vanadis van iemand kreeg heb ik me er niet meer mee bezig gehouden. Ik luisterde die sample, heb hem op mijn eigen computer ook even gedownload en werd overdonderd door de ongelooflijke genialiteit.
Ik ben direct op zoek gegaan naar wat werk. Ik kwam uit bij Soulseller Records, alwaar ik Ok Nefna Tysvar Ty op LP-formaat aangeboden zag. Dezelfde avond nog besteld, twee dagen later binnen gekregen. Weer positieve verbazing alom.
Wat is deze plaat ontzettend sfeervol. Verpakt in een geweldige hoes met werkelijk waar briljant artwork. Het gekraak bij het laten dalen van de naald, zijn eerste rondjes, dan de beginklanken. Fenomenaal intro, opbouwend richting de eerste riff. Deze komt binnen samen met de bril-jan-te zang van ons aller Vratyas Vakyas, de man achter dit eenmansproject. We worden overweldigd door sfeervolle toetsklanken, additionele instrumenten, speelse riffs, folklorische zang en typische songteksten. Vanadis is een extreem sterke opener, waarmee geenszins de rest der liederen van tafel geveegd zijn.
...As Long As Winds Will Blow... draagt een geweldige, melancholieke sfeer met zich mee. Het heeft ergens deprimerende ondertoon, maar zo schoon door haar eenvoud. Een mooie opstap richting het laatste nummer van de A-kant die de LP in tweeën opdeelt.
Aduatuza betreft het hier. Een nummer met opvallende lyriek. De sowieso aparte manier van schrijven die Vratyas er op nahoudt wordt hier nog eens aangedikt. Deze afwijkend geschreven songtekst geeft het nummer een heel andere inslag, een hele afwisselende ten opzichte van de rest.
We draaien de plaat om en worden door wederom een sfeervol intro geïntroduceerd. Donar's Oak is het eerste nummer van de plaatkant. Een nummer die qua compositie geen geweldig contrast vormt met de overige nummers, maar zichzelf wel een nummer 3-plaats verschaft, als het om 'meest fascinerende nummer' gaat. Prachtig.
Het volgende nummer, '...The Ardent Awaited Land...', is een voor mij onbelangrijk nummer op de LP. Misschien is dat de reden dat de songtekst niet op de inschuifhoes geprint staat. Het is een mooie, wederom melancholieke, doch niet veel toevoegende track op dit o zo gave album.
Homeward Shore is een nummer dat mij doet denken aan de derde film van Lord Of The Rings. Een film die deels in het teken staat van de toch huiswaarts. Met een onderbouwende en een melodieuze riff wordt dit nummer opgebouwd. Veel slepende zang die je af en toe met open mond voor je uit doet staren.
Het album wordt afgesloten met het meest fenomenale nummer dat ik ooit in dit genre, Folk/Viking/Black Metal, heb mogen horen. 'Farewell' heet het meesterwerk. Feitelijk in navolging op haar voorganger, toch zo op zichzelf staand. Zo mooi en gevoelig ingezongen, met perfect passende muziek hieronder. Het kost me moeite dit adembenemende werk, wat met een geweldig mooi akoestisch intro begint, correct te omschrijven. Het is heel krachtig, doch triestig op hetzelfde ogenblik. Het vereren van goden staat bij Vakyas hoog in het spreekwoordelijke vaandel, waarvoor hij alsmede dit nummer als expressiemiddel gebruikt. Het wordt vol overgave kenbaar gemaakt, het is geloofwaardig en 'echt'. Absoluut geweldig.
Een dag na het ontvangen van dit album, 18 februari, blader ik de cd-bakken in de Baroeg door bij het Kampfar-concert. Ik kom een Falkenbach cd tegen. Het betreft '...Magni Blandinn Ok Megintiri...', ik besluit direct to aanschaf. Ik had reeds vernomen dat deze anders is. Er zou meer krijs op te horen zijn, in tegenstelling tot Ok Nefna Tysvar Ty, waarop in louter één nummer noemenswaardige screams aan bod komen.
's Nachts thuisgekomen, de cd's op het bureau gedeponeerd en plaats genomen in bed. De volgende ochtend, er lagen nog wat andere nieuwe cd's op mijn tafel maar ik besloot Falkenbach als eerst te draaien, ik was ontzettend benieuwd.
...When Gjallarhorn Will Sound' is het eerste nummer, maar niet de minste! Het wordt geopend door een geweldig intro, maar gaat al snel over in een redelijk snel nummer. Staccato keyboardpartijen, fluiten, electrische gitaar en bovenal: prachtig clean zang én krijs zijn bijgevoegd. De teksten die ik direct typeerde als 'helemaal Falkenbach' zijn wederom geweldig. Homofiele teksten over Satan zou hier compleet misstaan. Teksten over goden, landschappen en dergelijke onderwerpen, die moeten we hebben. En die zijn er!
Het tweede nummer, '...Where Blood Will Soon be Shed' heeft als overeenkomst met het eerste nummer, het gebruik van koorzang in het nummer. Verder is het nummer van een compleet ander kaliber. Hij is wat meer variatie qua tempo, de krijs is wat agressiever, dat had van mij niet gehoeven. De wat meer stampende drums zijn dan wel weer vet gedaan. Dit is ook het eerste nummer waarbij ik van mening ben dat de 7 minuten meegeven speeltijd iets te veel is.
Towards The Hall of Bronzen Shields wordt ook weer gekenmerkt door prachtige, meeslepende zang. Het is in dit geval niet melancholisch, maar vooral stimulerend een dikke bierpul te vullen met Hertog Jan. Er zitten in dit nummer ook nog vreemd vervromde vocalen in, die onder de opzwepende drums en gitaarpartijen haar werk doen als afwisselende factor binnen het nummer. Er mooi gitaarspel binnen dit nummer, verder weinig bijzonders naar mijn bescheiden mening.
The Heathenish Foray is een nummer dat zijn melodie voornamelijk laat bepalen door een fluit. De zang is wat aan de lage kant, de drums geven het ritme aan en de gitaren maken alles wat completer. Een mooi nummer als achtergrond, geen op zichzelf staand meesterwerk. Er zitten wel prachtige instrumentale intermezzo's in dit nummer, waarin ook keyboard in voorkomt. Erg sfeervol.
Walhall is een nummer waarvan de climax in het begin komt, als de wat hogere zang start. Het nummer geeft een heel spannend en bijna vrolijke sfeer. De zang is euforisch, wat het doet afwijken van de rest van de nummers.
Het album wordt afgesloten door een nummer, Baldurs Tod, met een overbekende melodie, die ik ondanks dat feit niet thuis kan brengen. Het is snel en melodisch. Het nummer is volledig instrumentaal. Als het ook nog bijzonder muzikaal werk zou bevatten, zou ik dit gaaf vinden, dit vind ik echter te eentonig voor zo'n lange duur. Ik had als afsluiter liever een hoogtepunt gehad, zoals Ok Nefna Tysvar Ty had met Farewell. Helaas, dat zit er niet in. Het is toch een verschrikkelijk mooi album!
Ik wacht vol smart op het nieuwe album, en hoop binnenkort het debuut 'En Their Medh Riki Fara...' in mijn bezit te krijgen! Wat een baanbrekend project is dit, ongelooflijk.
Alleen nu doen mijn handen pijn van het typen, haha.
Laatst gewijzigd door Nidhuggur op zo mar 06, 2005 1:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Eeuwig groen staat bij de bron Urd
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
tot waar lichte nevels hem omhullen
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
- Metallicbreath
- Sargatanas
Jij hebt hier dan ook weinig te zoeken.Metallicbreath schreef:Verdomme, falkenbach is echt zo gave muziek om op te gaan stonen man, daaaamn, net zoals sonata artica en type o negativa natuurlijk, echt gaaf gewoon ^^
Is er geen hippie forum, waar jij over je blowervaringen kan praten?
[url=http://www.last.fm/user/JeroenS/?chartstyle=BareTrees][img]http://imagegen.last.fm/BareTrees/tracks/5/JeroenS.gif[/img][/url]
Tenzij je geïnteresseerd bent in Temnozor - Sorcery Is Strenghtening The Black Glory of Rus', hehe.Plaag schreef:Dat debuut heb ik liggen, maar jij maar niet willen traden..
Eeuwig groen staat bij de bron Urd
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
- zwarte krijser
- Metallicbreath
- zwarte krijser
Album nieuws:
Just a short note in order to keep you updated about the progress of the new album. Probably the last session will take place in the middle of april, and hopefuly the final mix and mastering will be done at the end of april. At the moment we are talking about 9 tracks with a running-time of ca. 50 minutes, but not all of them may make it on the new album. An artwork for the new album is still missing. Beside that I can tell you that once more Boltthorn will play all the drums, Hagalaz adds some acoustic guitars, and Tyrann will offer his fantastic vocals on some parts.
Again P. Damiani of TidalWave Studios will be responsible for the sound. As far as it can be said right now the sound will differ from the one of the last album.
The background of the new album, details about the songs etc. will be published here in the forum and on the homepage within the following couple of weeks. I guess it may be surprising to some of you
- Blikskaters
Ik heb hier een rauwe Falkebnbach demo, Laeknishendr'.
Staat erg veel stampende muziek op, en van die demo is alleen het nummer laeknishendr opnieuw gemasterd en op een later album uitgebracht.
Algemeen gezien heerscht Falkenbach gewoon hard, net als meerdere bands van de Skaldic Art, waarvan Vindsval trouwens hard mag sterven..
Staat erg veel stampende muziek op, en van die demo is alleen het nummer laeknishendr opnieuw gemasterd en op een later album uitgebracht.
Algemeen gezien heerscht Falkenbach gewoon hard, net als meerdere bands van de Skaldic Art, waarvan Vindsval trouwens hard mag sterven..
De kerken laten we in de dorpen staan, de moskeeën blijven in Marrakesh
Ja, dat is een zeer mooie demo. Heb 'm zelf alleen op mp3, wat niet al te vreemd is gezien het nogal gelimiteerde aantal exemplaren.
Er is er ook eentje genaamd "...Skinn Af Sveri Sol Valtiva...", die voor een groot deel bestaat uit oude versies van En Their Medh Riki Fara nummers. Die móet ik ooit eens horen!
Er is er ook eentje genaamd "...Skinn Af Sveri Sol Valtiva...", die voor een groot deel bestaat uit oude versies van En Their Medh Riki Fara nummers. Die móet ik ooit eens horen!
Hêhêh, vishandel Berekoek.
daar zijn er maar 66 van toch zoiets?Meltdown schreef:Er is er ook eentje genaamd "...Skinn Af Sveri Sol Valtiva...", die voor een groot deel bestaat uit oude versies van En Their Medh Riki Fara nummers. Die móet ik ooit eens horen!
De kerken laten we in de dorpen staan, de moskeeën blijven in Marrakesh
Man, ik zou haast een moord doen voor dat ding.
Moet je die tracklist zien:
1. Ultima Thule
2. Asum ok Alfum Naer
3. Winternight
4. Into the Ardent Awaited Lands
5. Gjallar
6. Heathenpride
7. ...en their medh riki fara...
Vinden lukt waarschijnlijk niet, maar laat me 'm dan tenminste ergens vandaan kunnen jatten in mp3 formaat.
Moet je die tracklist zien:
1. Ultima Thule
2. Asum ok Alfum Naer
3. Winternight
4. Into the Ardent Awaited Lands
5. Gjallar
6. Heathenpride
7. ...en their medh riki fara...
Vinden lukt waarschijnlijk niet, maar laat me 'm dan tenminste ergens vandaan kunnen jatten in mp3 formaat.
Hêhêh, vishandel Berekoek.
- Blikskaters
Godver!, dat doe je goed zeg!Dragahl schreef:Ik heb hier een rauwe Falkebnbach demo, Laeknishendr'.
Ik achte de kans echt 1 op 10.000 dat iemand ooit een keer zou aan komen zetten met die demo.
Ik ben jaloers! : )
-
Falkenbach - news about incoming album
Thyrvald writes ""Heralding - The Fireblade" will be the title of the upcoming Falkenbach album.
This album was originally recorded before "En their medh riki fara", and was meant to be the debut album of Falkenbach back then. Due to the bad equipment and a lack of competence of the engineer the recording was stopped and the songs were not completed. All in all 10 tracks will be rerecorded at TidalWave Studios. Some of them have been featured in the meantime on other Falkenbach albums, like "Laeknishendr" or "Homeward Shore" for example, but most of them are unreleased so far, like "En Their Medh Riki Fara" or "Of Forests unknown". At the moment it´s not sure if all the songs will make it on the album in the end, but you can expect a running time of about 40-50 minutes. The final recording and mixing will start at the end of July, the day of release has not been announced yet.
vikingblood.net
Thyrvald writes ""Heralding - The Fireblade" will be the title of the upcoming Falkenbach album.
This album was originally recorded before "En their medh riki fara", and was meant to be the debut album of Falkenbach back then. Due to the bad equipment and a lack of competence of the engineer the recording was stopped and the songs were not completed. All in all 10 tracks will be rerecorded at TidalWave Studios. Some of them have been featured in the meantime on other Falkenbach albums, like "Laeknishendr" or "Homeward Shore" for example, but most of them are unreleased so far, like "En Their Medh Riki Fara" or "Of Forests unknown". At the moment it´s not sure if all the songs will make it on the album in the end, but you can expect a running time of about 40-50 minutes. The final recording and mixing will start at the end of July, the day of release has not been announced yet.
vikingblood.net
Ik denk ook dat de nieuwe cd ongeveer dezelfde sound gaat krijgen als het Falkenach debuut 'En Their Medh Riki Fara', met hierin wel wat invloeden van 'Ok Nefna Tysvar Ty'. dwz: Meer screams dan cleane zang, snellere rifs met wat akoestische stukken erin verwerkt. Maar zo'n moelijke voorspelling is dat natuurlijk niet.
Ik ben benieuwd of men met dit nieuwe album het prachtige 'Ok Nefna...' weet te overtreffen. Ik zie laatst genoemde album nog altijd als het beste werk van Falkenbach.
edit: Draai nu trouwens Heathenpride. Geweldig nummer ook. Over het algemeen een van de beste nummers van Falkenbach.
Ik ben benieuwd of men met dit nieuwe album het prachtige 'Ok Nefna...' weet te overtreffen. Ik zie laatst genoemde album nog altijd als het beste werk van Falkenbach.
edit: Draai nu trouwens Heathenpride. Geweldig nummer ook. Over het algemeen een van de beste nummers van Falkenbach.
Laatst gewijzigd door Oak op ma mei 16, 2005 7:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb hier (op mp3, geld is een probleem) Magni Bladdin Ok Megin en En their medh riki fara.
Beide erg gave albums, alhoewel de eerstgenoemde gaver is(naar mijn mening).
Vooral When the gjallerhorn will sound en Baldurs Tod vind ik erg gaaf.
Beide erg gave albums, alhoewel de eerstgenoemde gaver is(naar mijn mening).
Vooral When the gjallerhorn will sound en Baldurs Tod vind ik erg gaaf.
[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style3,Indur.png[/img][/url]
- AltarOfSacrifice
- Contacteer:
- CALIBANaan
- Contacteer:
- AltarOfSacrifice
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Godver, hoe ben jij daar aangekomen?!Dragahl schreef: Ik heb hier een rauwe Falkebnbach demo, Laeknishendr'.
Ik zoek het echt al zolang ik van het bestaan ervan afweet en heb het nog nergens kunnen vinden (op een keer na op ebay voor belachelijk veel geld).
Ik heb wel een paar nummers ervan maar kan nergens de tekst ervan vinden. heeft iemand hier de tekst van? van de laeknishendr cd dus.