Lafawijn schreef:maar jullie generaliseren iedereen die vinyl koopt...
er zijn ook gewoon mensen die het grote artwork waarderen en het geluid gewoon tof vinden.
zoals ik
We generaliseren helemaal niet. Het zijn gewoon constateringen.
Ik ben zelf ook gek op vinyl, ik weet niet beter of het is er. Het is dat de cd in de loop van mijn leven zijn intrede deed. Dat maakt dat ik minder vinyl ben gaan kopen en ik meer cd's heb. Nu is vinyl meer een formaat dat ik koop als iets echt heel goed is. Mijn favoriete bands/albums moeten, als het even kan, daarop vereeuwigd zijn. Om er het beste van het beste uit te halen, zeg maar. Het mooiste ook, wat betreft artwork. (Neem bijvoorbeeld Deathspell Omega - Si Monumentum Requires, Circumspice: het artwork op de DLP, de kleur, is zoals het moet zijn en de cd versie is klote, veel te blauw.)
Dus wat jij zegt is waar, behalve het deel van het generaliseren.
Tekenend vind ik de verbazing, de verbijstering die ik en meer met mij hebben kunnen constateren bij lui die wel even aan het vinyl gingen en thuiskwamen met wat 7" plaatjes, om het enorme gat in het midden van sommige van die ep'tjes. Men wist zich geen raad en bestookte diverse forums met de vraag hoe dat op te lossen!
Vinyl koop je dus niet als object om er beter van te worden, om ermee te patsen, maar gewoon omdat het leuk is en omdat je nou eenmaal eisen stelt aan aspecten als geluid, artwork etcetera. Hoe dan ook is het iets waarvan je moet weten hoe je ermee moet omgaan en vooral hoe je er
niet mee moet omgaan. Ik erger me dood aan stoerdoenerij om picturedisc dit en "nummer 017 van de 300!" dat, gecombineerd met onwetendheid en nonchalant gedrag wat betreft onderhoud en zelfs het vasthouden van een lap vinyl.
En nu maar weer over bandjes lullen, hoewel ik daaromtrent eigenlijk bar weinig te melden heb, behalve dat ik Ulver's "Nattens Madrigal" op LP heb en daar ontzettend blij mee ben. Wat een plaat!
En nu ga ik weer.
Jongens en meisjes, de kogel.