US Metal, episode II

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Bij welke band hoor je Harry 'The Tyrant' Conklin het liefst?

Jag Panzer
10
59%
Satan's Host
1
6%
Titan Force
0
Geen stemmen
Harry wie?
5
29%
Nee
1
6%

Totaal aantal stemmen: 17

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 11:46 am

Precies zoals alle Satanplaten klinken, eigenlijk. Het debuut klinkt natuurlijk naar huidige maatstaven ondermaats, maar wel lekker organisch. Into The Future en Suspended Sentence hebben ook zo'n rauwe 'live' feel, zij het wel met wat meer galm op de gitaar. The Kindred van Pariah al net zo. Eigenlijk klinkt alleen Blaze Of Obscurity een stuk vetter, maar ook daar kun je duidelijk horen dat het een Britse band is. Wereldplaat van formaat overigens, Blaze Of Obscurity. Een betere combinatie van (technische) thrash, melodieuze speed metal en rauwe Britse heavy metal bestaat er volgens mij niet. Deathwish komt enigszins in de buurt, maar die blijven qua composities dan weer achter.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mei 24, 2013 11:51 am

Ik vind dat het geluid wel wat warmer had mogen zijn. Niet perse een vette Hell-productie dus.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 24, 2013 11:58 am

Ik ben het met je eens hoor. Het is verre van ideaal. Maar anderzijds hoor je de instrumenten wel perfect.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za mei 25, 2013 10:46 am

Om even ontopic te blijven, wie kent de band Inner Strength? Deze band bracht in 1993 één album uit (voorafgegaan door wat demo's) genaamd Shallow Reflections. Prima progressieve power metal zo te horen met een lekker duister US randje.

wyrm

Bericht door wyrm » za mei 25, 2013 1:14 pm

Nog onbekend hier. De nummers die ik op youtube hoorde klinken goed genoeg om de cd op te gaan zoeken!

Nu staat hier de verzamel-cd Weird Thoughts op van het label Rising Sun. Een plaat vol met obscure maar gave US Metal en meer.

Afbeelding

1. Gypsy Kyss - Somewhere With Somebody Else
2. Psychotic Waltz - Disturbing The Priest
3. False Witness - Laughing To The Skies
4. Hades - M.E.S.
5. Platinum - Blind Lead The Blinds
6. Mystrez - The Endless Sleep
7. Mystic Force - Eternal Quest
8. Taramis - Dreaming
9. Mike Dickes - Inbetween
10. Battlefield - Leap In The Dark
11. Arcane - Analysis Incomplete
12. Gypsy Kyss - Peccavi
I drink therefore I am

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za mei 25, 2013 1:18 pm

Cool, ik heb in ieder geval de albums van False Witness, Hades, Platinum, Mystrez, Mystic Force, Taramis en Arcane wel in de kast staan. En dat zijn stuk voor stuk toffe bands!

Inner Strength ook maar even besteld. De originele. Kennelijk is er ook een re-release van, maar die ziet er op ebay zo lelijk uit, dat ik toch maar wat verder heb gezocht.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo mei 26, 2013 10:12 pm

Trouwens, US Metalliefhebbers, volgen jullie Jacobs Dream eigenlijk nog wel? Ik weet wel dat menigeen de schouders ophaalde na het vetrek van David Taylor, maar deze band heeft zeker niet stilgezeten. Inmiddels zijn er na de supertoffe demo, het debuut (beide s/t) en Theater Of War alweer drie albums verschenen met vocalist Chaz Bond aan het roer. Hij heeft een wat diepere stem, maar kan prima zingen. De man doet in agressievere stukken sterk denken aan Richie Desmond die het alom bekritiseerde derde album (Mourning Has Broken) van Sabbat inzong. Maar dit stemgeluid past eerlijk gezegd een stuk beter bij de donkere power metal die Jacobs Dream fabriceert.
Drama Of The Ages is een topplaat, zij het wat aan de lange kant. Dominion Of Darkness bevat tevens uitstekende US power metal met een lekker duister randje. Op de laatste schijf Beneath The Shadows komt de Chaz Bond versie van de band echter het beste uit de verf. Een fraai conceptalbum met sterke progressieve getinte metalsongs. Ondanks de berg kwaliteit waar deze band nog altijd voor staat is men na Drama Of The Ages even labelloos geweest (DoD is in eigen beheer opgenomen en uitgebracht, helaas met een wat modderige productie tot gevolg, maar ach) en Beneath The Shadows is op het kleine Retroactive Records verschenen. Het loont echter de moeite om ook deze schijfjes eens te beluisteren. Want ondanks dat de kenmerkende hoge strot van Taylor (wat een fantastische zanger!) weg is gevallen, is de muziek grotendeels van dezelfde hoge kwaliteit gebleven.

Ter ondersteuning een nummer van Beneath The Shadows:

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 31, 2013 7:02 pm

Tikte vandaag de LP (Black Dragon) van Savage Grace - Master Of Disguise op de kop voor weinig. Hoewel ik de heruitgave (die geremixed is) ook goed vind, is hier wat meer sfeer aanwezig. Het klinkt aardser en rauwer. De remix klinkt vetter, maar is wat kaaltjes qua sound. Blijft een geniale plaat met alleen maar goede opzwepende US metalsongs.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo jun 02, 2013 1:29 pm

En Sacred Oath heeft ook weer een nieuwe cd uit. Op dit 'Fallen' staat weer veel vertrouwde US power metal zoals we dat van Sacred Oath gewend zijn. Je moet ervan houden (de recensie in de Aarschok was niet al te positief), maar ik vind dit toch één van de consistentere bands. Lekker sfeertje, prima spel en degelijk zangwerk.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » za jun 29, 2013 11:28 am

Zo eindelijk is toegekomen aan Gargoyle. Dat klinkt erg lekker! Gelijk maar de LP besteld.

Wat betreft de poll. Moeilijk. Ik ken niet alles erin, maar Omega Point, Zions Abyss, Tyrant en Scarlet Rayne vind ik echt om te genieten. Steel Prophet vind ik niet zo geweldig. De rest maar is uitproberen.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 29, 2013 12:15 pm

Gargoyle is gaaf ja, prima band in de stijl van Black Sabbath met Tony Martin.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 29, 2013 1:27 pm

Voor de liefhebbers, de High Roller heruitgaven van Jag Panzer zijn ook uit.

wyrm

Bericht door wyrm » zo jun 30, 2013 1:17 pm

Misschien progressiever dan veel andere hier genoemde bands, maar volgens mij hoort de ronduit geniale plaat van Mindscape hier ook zeker thuis. Destijds heeft de band zeer terecht de Rock Battle gewonnen met de sterk door Queensryche beïnvloedde ballad Million Miles.
Het is een fantastische plaat, ik vind het jammer dat er nooit een vervolg op is gekomen.

http://www.musicmeter.nl/album/8351
I drink therefore I am

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo jun 30, 2013 2:18 pm

Heb em wel staan. Beetje in de stijl van Promised Land, vind ik. Wel een goede schijf.

Draai nu zelf nog een keertje Envision van Parish. Prima vervolg op Crimson Glory (met Ben Jackson op gitaar), beter dan wat ze er zelf van gebakken hebben. Sterke USPM met een progressief randje en hier en daar wat hardrock/AOR invloeden

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jul 06, 2013 1:54 pm

Vandaag weer een US metalpareltje aan de collectie kunnen toevoegen. De s/t debuutcd van Hittman viel hier vanochtend op de mat. Vivas Machina had ik al, maar die is eigenlijk nauwelijks te vergelijken met dit plaatwerk. Waar ze op die tweede schijf veelal in AOR- en hardrockcontreien verkeren, is het hier US power metal dat de klok slaat. Sterke riffs, goede zanger en fraaie composities vol flitsende solo's. Zeer aan te bevelen voor fans van (oude) Queensrÿche, Lethal, Fates Warning, Helstar, Crimson Glory en Oliver Magnum. Genieten geblazen.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za aug 03, 2013 1:39 pm

Gisteren de nieuwe Sacred Warrior (Waiting In Darkness) binnen gekregen. Solide plaat met lekkere US power metal, zo op het eerste gehoor. Nieuwe zanger doet me sterk denken aan Michael Grant (RIP) (van Onward, Cypher Seer en Crescent Shield). Muzikaal eigenlijk niet veel veranderd, zij het hier en daar wat donkerder en sneller. Productie is oke, maar niet super. Al met al zijn de songs wel weer van het bekende goede niveau.

Hellhammer

Bericht door Hellhammer » za aug 24, 2013 12:13 am

Jeroen schreef:Gisteren de nieuwe Sacred Warrior (Waiting In Darkness) binnen gekregen. Solide plaat met lekkere US power metal, zo op het eerste gehoor. Nieuwe zanger doet me sterk denken aan Michael Grant (RIP) (van Onward, Cypher Seer en Crescent Shield). Muzikaal eigenlijk niet veel veranderd, zij het hier en daar wat donkerder en sneller. Productie is oke, maar niet super. Al met al zijn de songs wel weer van het bekende goede niveau.
Vond het titelnummer in ieder geval bijzonder vet. Is de rest net zo tof, of is dat echt de uitschieter?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za aug 24, 2013 1:21 pm

Eigenlijk staat er geen zwak nummer op de plaat. Songs zijn vooral wat logger dan in het verleden, zonder het vrij donkere powermetalrandje te verliezen waar deze band (ondanks de teksten) patent op schijnt te hebben. Ik ben er in ieder geval zeer content mee.

jeffrey

Bericht door jeffrey » ma aug 26, 2013 11:53 am

Ik ben een beetje onbekend in deze hoek van Metal maar hebben jullie nog aanraders met hoge scherpe zang (goede zang is geen pre) en bands waarbij de basgitaar als tweede/derde gitaar functioneert? Beetje scherp en smerig, wat ik het liefst heb. Geen bands in de trant van Queensryche en latere Fates Warning, daar kan ik meestal niet veel mee. Originaliteit is geen pre, als het maar met hart en ziel gespeeld wordt.
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey

Bericht door jeffrey » ma aug 26, 2013 11:56 am

Ik ben een beetje onbekend in deze hoek van Metal maar hebben jullie nog aanraders met hoge scherpe zang (goede zang is geen pre) en bands waarbij de basgitaar als tweede/derde gitaar functioneert? Beetje scherp en smerig, wat ik het liefst heb. Geen bands in de trant van Queensryche en latere Fates Warning, daar kan ik meestal niet veel mee. Originaliteit is geen pre, als het maar met hart en ziel gespeeld wordt.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma aug 26, 2013 1:16 pm

Cities - Annihilation Absolute wellicht. Hier een mooie recensie: http://www.angrymetalguy.com/retro-spec ... -absolute/

Heretic - Breaking Point: eerste band van Metal Church's tweede zanger Mike Howe. Best 'scherp'

Cacophony - Speed Metal Symphony

Wild Dogs - Reign Of Terror : Vuigere versie van oude Vicious Rumors. Soort van viezige proto-glam metal.

Abbattoir - alles

Attacker - alles

Sleepy Hollow - alles: Jon Oliva-achtige. 'Scherpe' zang, vrij duister.

Halloween - Don't Metal With The Devil

Malice - alles

Apollo Ra - Ra Pariah: brutalere versie van oude Crimson Glory en Savatage

Exorcist - Nightmare Theatre: Ken je vast al wel - horror/'proto-black'/speed metalband van Virgin Steele's David DeFeis.
In dat rijtje kun je ook nog het best bekende Piledriver en Original Sin proberen, de band van de zus van DeFeis, maar het gerucht gaat dat hij zelf gewoon de zang op de enige plaat van die band (Sin Will Find You Out) heeft gedaan.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma aug 26, 2013 1:18 pm

Plus: alles van Savage Grace! Misschien zou je in dit rijtje ook Holy Terror moeten proberen: een ruigere versie van Agent Steel.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma aug 26, 2013 4:49 pm

Dit kwam ik vanmiddag tegen op de website van metal cult-zine Chips & Beer:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ahMuhPIZvx0#t=96[/youtube]

Geluid ligt ergens in het midden van Apollo Ra en Slaugther Xstroyes. Gave shit!

Chips & Beer: http://chipsandbeermag.tumblr.com/

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma aug 26, 2013 5:03 pm

Hier nog eentje! Gaaf zangwerk! Instrumentaal behoorlijk sfeervol.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2-yHqen0 ... detailpage[/youtube]

Cryptic Axe zou onder de naam ORDAINED FATE in 1992 en 1995 twee albums uitbrengen. De band (drie vrouwen, één man) klinken dan inmiddels behoorlijk ingeslapen en het ongepolijste epische geluid heeft plaats gemaakt voor een prog-inslag.

Luister maar:

Den

Bericht door Den » di aug 27, 2013 8:01 am

probeer ook Fatal violence eens. Stormspell heeft twee demo's op een cd gezet. Lekker ongepolijst knallen (en als bonus nog een dvd'tje met live-beelden erbij) met scherpe zanger.

heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Den

Bericht door Den » di aug 27, 2013 8:03 am

Oh, en voor die poll heb ik Tourniquet mijn stem gegeven. Ik vind Steel prophet leuker, maar die heb ik eigenlijk nooit echt als Christelijk beschouwd.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

jeffrey

Bericht door jeffrey » di aug 27, 2013 12:20 pm

Eru Iluvatar schreef:Cities - Annihilation Absolute wellicht. Hier een mooie recensie: http://www.angrymetalguy.com/retro-spec ... -absolute/

Heretic - Breaking Point: eerste band van Metal Church's tweede zanger Mike Howe. Best 'scherp'

Cacophony - Speed Metal Symphony

Wild Dogs - Reign Of Terror : Vuigere versie van oude Vicious Rumors. Soort van viezige proto-glam metal.

Abbattoir - alles

Attacker - alles

Sleepy Hollow - alles: Jon Oliva-achtige. 'Scherpe' zang, vrij duister.

Halloween - Don't Metal With The Devil

Malice - alles

Apollo Ra - Ra Pariah: brutalere versie van oude Crimson Glory en Savatage

Exorcist - Nightmare Theatre: Ken je vast al wel - horror/'proto-black'/speed metalband van Virgin Steele's David DeFeis.
In dat rijtje kun je ook nog het best bekende Piledriver en Original Sin proberen, de band van de zus van DeFeis, maar het gerucht gaat dat hij zelf gewoon de zang op de enige plaat van die band (Sin Will Find You Out) heeft gedaan.
Thanks, Attacker (uiteraard), Wild Dogs, Exorcist en Abbattoir ken ik al. De andere enkel van naam of een weggezakt nummertje. Ik ga eens in de luistermodus deze laatste vakantiedagen.

Naar Cryptic Axe ben ik erg benieuwd. Slaugther Xstroyes is vet.

Den ook bedankt! De beschrijving klinkt als muziek in de oren.

jeffrey

Bericht door jeffrey » di aug 27, 2013 12:40 pm

Den schreef:probeer ook Fatal violence eens. Stormspell heeft twee demo's op een cd gezet. Lekker ongepolijst knallen (en als bonus nog een dvd'tje met live-beelden erbij) met scherpe zanger.

Heerlijke zang!

jeffrey

Bericht door jeffrey » di aug 27, 2013 12:45 pm

Eru Iluvatar schreef:Hier nog eentje! Gaaf zangwerk! Instrumentaal behoorlijk sfeervol.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2-yHqen0 ... detailpage[/youtube]
Ja! Hier zat ik op te wachten. Goede US Power/Epic Metal!

Eigenlijk best raar dat ik US Metal altijd een beetje links heb laten leggen.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » di aug 27, 2013 1:06 pm

Zelf maak ik nooit echt dat onderscheid tussen ´US Metal´ en Amerikaanse ´Epic Metal´-bands uit de jaren ' 80. Die laatste, zoals Manilla Road en jouw lieveling Omen, laat ik vaak onder de paraplu van ' US Metal' vallen, evenals speed en power/thrash-bands als Metal Church, Sanctuary, Powermad, Realm, Hexx en misschien zelfs ook wel Agent Steel en Holy Terror. Uiteindelijk slaat het hokjes gedoe nergens op, want het was - en is - allemaal een vloeibaar gebeuren: geen waterdichte sluizen (of oorkleppen :)

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di okt 01, 2013 3:01 pm

Buiten het feit dat Attacker een van de gaafste live concerten was die ik sinds jaren gezien heb, bevallen zowel The Second Coming als Giants Of Canaan heel erg goed, moeilijk ook om te kiezen welke van deze twee ik beter vind.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo okt 02, 2013 7:01 pm

Ik vind de laatste iets beter. Al noem je wat mij betreft wel de beste twee platen van Attacker op. Zwakke platen hebben ze overigens niet. The Battle Of Helm's Deep is simpelweg lekker rauw en daarom charmant. Maar ook Soul Taker en The Unknown vind ik vet. De zanger op laatstgenoemde schijfjes moet je liggen, maar ik vind die stem erg tof. The Unknown is dan weer een echte riffplaat. Staan uitstekende riffs op die schijf.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo okt 02, 2013 7:06 pm

Gezien de Attacker opleving, heb ik de poll maar even aangepast :)
Zelf gestemd op Giants Of Canaan. Luister naar de solo's in Trapped In Black en je weet waarom. Wat mij betreft de beste solosectie van de afgelopen vijf jaar.
Maar buiten dat ook gewoon erg gave songs en Bobby Lucas heeft een toffe strot.

The Second Coming vind ik dan weer leuk om de meer technische stijl.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo okt 02, 2013 7:09 pm

Beetje flauw als ik maar twee albums heb :P Waar kan ik de rest overigens vinden? Heb achteraf toch spijt dat ik ze niet meteen heb meegenomen toen ik de kans had, maar de 20 andere cd's hadden mijn portemonnee al iets leger gemaakt dan ik dacht.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo okt 02, 2013 7:12 pm

Zijn volgens mij niet zo moeilijk te vinden. Sentinel Steel heeft sowieso ook de eerste opnieuw uitgebracht, maar die is ook wat lastiger te krijgen. Maar ik weet niet of ze misschien exemplaren hebben bijgeperst vanwege de nieuwe cd eerder dit jaar. Soul Taker en The Unknown zijn vaak voor een euro of 8 a 10 wel te vinden. Sowieso op eBay of beurzen wel.

En zie hier: Soul Taker voor 8 euro.
http://ironforce-shop.de/CDs/Heavy,Meta ... m=Attacker

Sowieso is Iron Force een ware must voor liefhebbers van power/thrash/heavy metal (Al verkopen ze ook wel black en death meen ik). Loont de moeite om daar eens te kijken zo nu en dan. Vaak ook zeldzame cd's voor niet extreem veel geld. Al zijn er uitzonderingen.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo okt 02, 2013 7:14 pm

Binnenkort daar dan maar eens verder naar zoeken, spectaculair optreden was me dat.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo okt 02, 2013 7:15 pm

Zie mijn toevoeging

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za okt 19, 2013 10:00 am

Zie ik nu ineens dat er over enkele dagen een nieuwe Metal Church uit komt? Waar komt dit nu weer ineens vandaan? :?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di okt 22, 2013 5:53 pm

Zoals reeds aangehaald in het Epic Metal topic. Divebomb Records heeft een vijftal democompilaties op de markt gebracht in het kader van hun Bootcamp series. In de toekomst moet die serie nieuw talent een kans gaan bieden, maar de eerste set is allemaal oud jaren tachtig/negentig materiaal. Waaronder Manta Ray, zeker een aanrader voor de liefhebbers van Queensrÿche, Fates Warning, Apollo Ra en Oliver Magnum. Let ook op de Helstargitaarlijntjes en de uitstekend hoorbare basgitaar.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » di okt 22, 2013 6:01 pm

Waar blijven ze die demo's toch vandaan halen? Dit klinkt behoorlijk gaaf zeg!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di okt 22, 2013 6:30 pm

Minder US (en zelfs uit Engeland afkomstig), maar wel voer voor liefhebbers van Watchtower en consorten, Inner Sanctum. Ook zo'n release uit die Bootcamp Serie. Fraaie progressieve power/thrash van het technische soort. Goed, het haalt het niveau van Watchtower en Deathrow niet, maar het staat toch zeker op gelijke hoogte als End Amen en de oude Sieges Even (zij het zonder de valsige vocalen). Je moet echter wel wat kunnen met een overdaad aan technische foefjes. Zanger doet mij denken aan een fusie van Ski (Deadly Blessing), Ron Rhineheart (Dark Angel) en Warrel Dane (in zijn Serpent's Knight/Sanctuary dagen).

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di okt 22, 2013 6:38 pm

En nog eentje. Weapons. Prima voer voor liefhebbers van de eerste twee Hexx-albums met hier en daar een thrashy uitspatting en een vleugje hardrock. Refrein heeft wel wat weg van een Duitse band als Scanner. Lekker

Zelfde geld voor Firstrike, zij het wat meer beinvloed door speed metal en Vicious Rumors. Zanger lijkt behoorlijk op David White van Heathen, zij het met meer whisky.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di okt 22, 2013 6:49 pm

Overigens heeft Aska in de vorm van Fire Eater ook weer nieuwe schijf uit. Ik heb em nog niet gehoord, maar aangezien vooral Avenger en Absolute Power supergave platen zijn, kan het bijna niet misgaan. Aska is zoals sommigen wel weten de band met George Call achter de microfoon. Hij heeft ook een tijdje bij Omen gezongen (jammer dat ie weg is), en de sound van Aska neigt ook wel wat naar Omen (en dus Iron Maiden), zij het wat donkerder. Sterke riffgeoriënteerde US power metal met goede refreinen, lekkere gitaarpartijen en uitstekende solo's. Uiteraard werd de nieuwe in de Aardschok beschouwd als een middelmatige plaat, maar ik kan me dat op basis van hun verleden niet voorstellen. Om nog even een idee te krijgen van het eenvoudige doch zeer catchy karakter van de muziek die Aska maakt:

(Let op dat heerlijk riffje na het refrein, gaaf!)

Metal79

Bericht door Metal79 » di okt 22, 2013 6:53 pm

Manta Ray is top US-metal. Onbegrijpelijk dat het niks is geworden met die band, voor mij was het ook een nieuwe naam.
En alweer zo'n puike zanger. Zouden ze daar in de VS ergens een plantage hebben waar goede metalzangers aan bomen groeien?

Wat ik van de nieuwe Aska hoorde, had niet het niveau van de twee geweldige voorgangers. Staat op de ellenlange boodschappenlijst onder 'geen prioriteit', wat wel iets zegt, want ik ben bepaald een George Call-vereerder.
Overigens maakten Aska oorspronkelijk albums met een ander geluid. Ze toerden de wereld rond, speelden veel op legerbases, en hadden een berg covermateriaal voor ieder GI-feestje. Op Nine tongues is die mix nog te horen, pas met Avenger koos de band voor pure heavy metal. En dat was dan ook meteen een knaller.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di okt 22, 2013 7:49 pm

Klopt. De eerste albums zijn dan ook haast niet te vinden. Vanaf Nine Tongues heb ik de albums echter wel in de kast staan. Staan overigens ook uitstekende songs op, op Nine Tongues. Maar ook een paar niemandalletjes. Doet er ook niet toe, band is tot nu toe lekker consistent bezig. Al heb ik over de nieuwe nog geen oordeel kunnen vellen.

Overigens, Oliver, heb je de laatste Sacred Warrior nog tot je genomen? Ben benieuwd wat je daarvan vindt. Ik vind het een heerlijk stevige (en knap duistere) plaat met toch de typische elementen die Sacred Warrior tot zo'n gave band maakten (en maken). Sterke riffs, een goede zanger, gave solo's en puntige doch intelligent uitgewerkte songstructuren. Precies waarom ik de oude platen al goed vond. Waar bij FW en Queensrÿche (niet onverdienstelijk) de prog de overhand kreeg, stond en staat bij Sacred Warrior de metal voorop.

Metal79

Bericht door Metal79 » di okt 22, 2013 9:50 pm

Jeroen schreef:Overigens, Oliver, heb je de laatste Sacred Warrior nog tot je genomen? Ben benieuwd wat je daarvan vindt. Ik vind het een heerlijk stevige (en knap duistere) plaat met toch de typische elementen die Sacred Warrior tot zo'n gave band maakten (en maken). Sterke riffs, een goede zanger, gave solo's en puntige doch intelligent uitgewerkte songstructuren. Precies waarom ik de oude platen al goed vond. Waar bij FW en Queensrÿche (niet onverdienstelijk) de prog de overhand kreeg, stond en staat bij Sacred Warrior de metal voorop.
De terugkeer van Sacred Warrior heeft in mijn CD-speler nog niet plaatsgegrepen, staat nog op de aanschaflijst.
Ah, Master's command, en Rebellion...
Met de boodschap van de Heer kan ik me weliswaar niet verenigen (ook Sinterklaas bestaat tenslotte niet, ergo kan Zwarte Piet nooit een racistisch fenomeen zijn, maar dit terzijde), maar voor bands als Sacred Warrior, Recon of The Sacrificed knijp ik een atheïstenoogje toe.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di okt 22, 2013 10:14 pm

Hehe, ja precies. En laten we Believer, Zions Abyss en Omega Point vooral niet vergeten.

Metal79

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 3:09 pm

@ Jeroen: er wordt hier door Eru en jou al heel wat aan US-metal-aanraders het net op geslingerd. Bij een (ik zal het maar) verzameltopic (noemen) verlies ik enigszins het overzicht. Ik ben toch meer voor een band/album per topic, da's eenvoudiger terug te vinden. Goed, momenteel is er wat tijdgebrek, maar bij deze:

De CD-(her)uitgave op No Remorse van Electric animation van Bastille ken je denk ik al. Zoniet: even gaan luisteren. Zeer melodieuze US-metal met in Rodger First een uit duizenden herkenbare, vrij virtuoze zanger. De nummers lijken vaak niet vanuit de riffs gecomponeerd, maar met de vaak bijzondere zanglijnen/melodieën als basis.
Naast het album bevat deze release drie demotracks uit 1989. Zet bij het zuurtjeskleurenartwork wel even een zonnebril op.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 4:31 pm

Klinkt goed! Doet me sterk denken aan Heir Apparent met Steve Benito op zang. Heeft ook wel een beetje die ruimtelijke sound van One Small Voice, zij het met wat meer nadruk op gitaar (maar dat is ook niet zo moeilijk, gezien de dominante synths van One Small Voice). De gezonde galm maakt het af. Kan weer op de boodschappenlijst hehe.

Metal79

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 4:37 pm

Die vergelijking snijdt zowel qua zang als geluid zeker hout. Heir Apparent, ach, wat een wereldband was dat. Ik zeg 'was', want gezien Gorles perfectionistenkarakter vrees ik dat het HA-hoofdstuk na enkele optredens nu echt ten einde is.
Als ik perfecte US-metal zou moeten aanprijzen, zeg ik: luister naar Graceful inheritance en je weet wat 't is.

Plaats reactie