Van de nineties. Het Held Under album komt uit 1991.Metal79 schreef:En wanneer je de Seattle-stijl van iets technische powermetal à la Heir Apparent waardeert, is de Held Under-compilatie meer dan de moeite waard. Jammer dat de band het nooit tot een regulier album bracht: dat had dan waarschijnlijk nu in het rijtje US-metalparels uit de eighties gestaan.
Het grote US Metal topic
- Dragonforce
It's the end of time
Al het Discovery-demomateriaal stamt uit de jaren tachtig, het Held Under-materiaal werd gedeeltelijk in de jaren tachtig geschreven en pas veel later opgenomen. Het 'album' uit '91 is nooit uitgebracht, er werden alleen demotapes naar labels verstuurd. Affijn, dat is allemaal na te lezen in het boekje dat bij de Stormspell-cd zit...Dragonforce schreef:[..]
Van de nineties. Het Held Under album komt uit 1991.
- Dragonforce
Ik geloof dat ze het album zelf gereleased hebben.Metal79 schreef:[..]
Al het Discovery-demomateriaal stamt uit de jaren tachtig, het Held Under-materiaal werd gedeeltelijk in de jaren tachtig geschreven en pas veel later opgenomen. Het 'album' uit '91 is nooit uitgebracht, er werden alleen demotapes naar labels verstuurd. Affijn, dat is allemaal na te lezen in het boekje dat bij de Stormspell-cd zit...
It's the end of time
- Dragonforce
Iets meer voor het doom metal topicMetal79 schreef:Iordan van Stormspell kondigde zojuist een nieuwe release aan:
'I'm glad to announce that Stormspell Records will be releasing a compilation of all 3 demos by the mighty NITEFALL from Ohio. Fans of epic power/doom a-la early Candlemass and Solitude Aeturnus should take notice.'

It's the end of time
- Dragonforce
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
dat label is on a roll zeg.
Al moet ik zeggen dat die pagan en black bandjes die ook worden uitgebracht door Stormspell me wat minder doen. Sowieso maar eens even achter Hellhound, Rapidfire en Held Under/Discovery aan.
Al moet ik zeggen dat die pagan en black bandjes die ook worden uitgebracht door Stormspell me wat minder doen. Sowieso maar eens even achter Hellhound, Rapidfire en Held Under/Discovery aan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
En dan komt de Enforcer-democollectie ook nog. Ik ga Iordan aanklagen wegens medeverantwoordelijkheid voor de financiële crisis - de mijne dan.Jeroen schreef:dat label is on a roll zeg.
- Jeroen
- Contacteer:
De Enforcer uit Chicago zo te zien. Geweldig artwork weer trouwens. Band bracht in '84 een titelloze demo uit en er ligt nog een onuitgebracht album op de plank. Dus daarom zal Stormspell de tanden er wel in hebben gezet.
Trouwens, op de Realm website stond ook nog iets over een re-release van de Final Solution demo? Betekent dat ook dat we nog eens wat gaan zien van het onuitgebrachte derde album? Misschien oud nieuws hoor, maar ik zag het gisteren pas.
Hoe staat het met Melissa records dan. Als ik zie hoe goed dat Stormspell staat te boeren, dan zie ik ook nog wel mogelijkheden voor Melissa. Shadowkeep is natuurlijk erg gaaf, maar er ligt nog zoveel ruimte.
Trouwens, op de Realm website stond ook nog iets over een re-release van de Final Solution demo? Betekent dat ook dat we nog eens wat gaan zien van het onuitgebrachte derde album? Misschien oud nieuws hoor, maar ik zag het gisteren pas.
Hoe staat het met Melissa records dan. Als ik zie hoe goed dat Stormspell staat te boeren, dan zie ik ook nog wel mogelijkheden voor Melissa. Shadowkeep is natuurlijk erg gaaf, maar er ligt nog zoveel ruimte.
Dat van "Enforcer" wist ik niet, weer iets om naar uit te kijken. Ja, Stormspell is goed bezig.Jeroen schreef:De Enforcer uit Chicago zo te zien. Geweldig artwork weer trouwens. Band bracht in '84 een titelloze demo uit en er ligt nog een onuitgebracht album op de plank. Dus daarom zal Stormspell de tanden er wel in hebben gezet.
Nederland bulkte vroeger ook van het talent op power metal gebied. Die obscure demos mogen ook eigelijk wel eens het licht zien. Ik heb helaas geen tijd en geld om zo'n label te beginnen; misschien iets voor Melissa?

LONG LIVE THE LOUD!!!!!!
- Jeroen
- Contacteer:
Haha, zo is het. Zowel de power metal als de thrash.
Ik noem maar even:
Osiris
Attila
Genetic Wisdom
Mandator / Mysto Dysto
Mystrez
Vulture
Sacrosanct
Jewel
etc.
daar moeten toch mogelijkheden liggen
Ik noem maar even:
Osiris
Attila
Genetic Wisdom
Mandator / Mysto Dysto
Mystrez
Vulture
Sacrosanct
Jewel
etc.

Realm.Jeroen schreef:De Enforcer uit Chicago zo te zien. Geweldig artwork weer trouwens. Band bracht in '84 een titelloze demo uit en er ligt nog een onuitgebracht album op de plank. Dus daarom zal Stormspell de tanden er wel in hebben gezet.
Even, en dat is alweer lang geleden, leek het erop dat er weer leven zat in Realm. Maar, zoals ik geloof ik al eerder schreef, de zeer negatieve uitspraken van bandleden over het verleden en het feit dat ze na twintig jaar nog altijd hun post zelden of nooit beantwoorden, zegt wel iets over het 'enthousiasme'. Zanger Mark Antoni alias de Supersirene had er juist veel zin in om Realm op te pakken - en dan te bedenken dat de rest van de band hem destijds gewoon heeft buitengeknikkerd omdat met name 'fans' vonden dat een gorgelstrot het nieuwe ding en dus beter was.
We weten wat van die megaflater is gekomen.
Stormspell.
Hoe Iordan al die releases in mitrailleurvuurtempo uit de grond stampt is me een raadsel, maar het is een erg communicatieve figuur en een totale old school-metalhead - net als Enrico van het Italiaanse label Cruz del Sur (Crescent Shield, Slough Feg, Pharaoh) trouwens. Dat soort mensen is het zout der aarde.
Wat Melissa Records betreft: ik kom er later op terug, okee?
- Dragonforce
Ja, en dan zoals Stormspell, en niet zoals de zeer karige Rusty Cage releases.Jeroen schreef:Haha, zo is het. Zowel de power metal als de thrash.
Ik noem maar even:
Osiris
Attila
Genetic Wisdom
Mandator / Mysto Dysto
Mystrez
Vulture
Sacrosanct
Jewel
etc.
Enforcer is trouwens ook geen typische US-metal. Gewoon pure, doomy heavy metal. Een echte Chicago heavy metal band dus.

It's the end of time
Over Chicago bands gesproken: Waar ik echt van droom is een officiele heruitgave met veel boekwerk van de geniale WITCHSLAYER demo uit 83/84. Volgens mij zijn er al eens pogingen gedaan maar helaas zonder succes verdorie. Ik heb er een rip van met een belabberde kwaliteit. Gelukkig staat 1 nummer op een Metal Massacre compilatie.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!
- Dragonforce
Ze zijn een aantal jaren al bijeengekomen en hebben wat nummers opnieuw opgenomen : http://www.witchslayer.net/Sentinel schreef:Over Chicago bands gesproken: Waar ik echt van droom is een officiele heruitgave met veel boekwerk van de geniale WITCHSLAYER demo uit 83/84. Volgens mij zijn er al eens pogingen gedaan maar helaas zonder succes verdorie. Ik heb er een rip van met een belabberde kwaliteit. Gelukkig staat 1 nummer op een Metal Massacre compilatie.
Dus ze zijn in ieder geval makkelijk bereikbaar voor Stormspell.
It's the end of time
- Jeroen
- Contacteer:
Wat ik me wel afvraag bij Stormspell. De releases verschijnen in een hoog tempo, maar is het wel rendabel? Ik bedoel, wij vinden het natuurlijk geweldig, maar ik gok dat veel spul (niet gelimiteerd) zich toch zal opstapelen. Het is natuurlijk prachtig voor ons, maar de vraag is of het wel lucratief is?
Het lijkt op een zeer professioneel opgzette hobby, maar als ik die releases zo bekijk dan is er toch aardig wat tijd en geld in gestoken, vraag me dan af of dat zich terugbetaalt.
Het lijkt op een zeer professioneel opgzette hobby, maar als ik die releases zo bekijk dan is er toch aardig wat tijd en geld in gestoken, vraag me dan af of dat zich terugbetaalt.
- Jeroen
- Contacteer:
Hier is het in ieder geval even tijd voor Apollo Ra met het fabuleuze Ra Pariah. Ik bezit de Unisound release en dat is duidelijk een bootleg, maar op zich klinkt het allemaal wel redelijk. Al zou ik graag hiervan ook nog wel een vette geremasterde re-release (Stormspell?
) zien. Het gitaarwerk is wat meer hard rock georienteerd, maar de zang komt qua niveau dichtbij een toppers als Midnight en Rogue M.. De composities zitten goed in elkaar al is de muziek wel wat eenvoudiger dan bijvoorbeeld bij Crimson Glory het geval is. Af en toe gooit deze band er namelijk ook een lekker ronkende Saxon riff in en men gaat in 'To Be A Hero' zelfs nog even met de vingeroefening aan de haal die ook tot het Riot nummer 'Swords and Tequila' en '2 Minutes To Midnight' van Iron Maiden heeft geleid. Persoonlijke favorieten zijn het met prachtig intro opgesierde 'Crimson Streets', 'Out of the Night' (die solo's zijn geweldig) en het spetterende titelnummer. Gave band was dit!

Yeah, Apollo Ra! Mijn Unisound-cd heeft een springer - grrrrtvrrrrr! - maar de LP is picobello. Fijne aardse metal met inderdaad dat ouderwetse hardrockgevoel. Beresterke zanger.
Wat Stormspell betreft: zie mijn eerdere post. Misschien moeten we Iordan eens vragen of hij in zijn achtertuintje een boom heeft waar dollars aan groeien. Zo eentje wil ik ook, maar dan voor euro's.
Wat Stormspell betreft: zie mijn eerdere post. Misschien moeten we Iordan eens vragen of hij in zijn achtertuintje een boom heeft waar dollars aan groeien. Zo eentje wil ik ook, maar dan voor euro's.
- Metalheank
Muzikaal kan het me echt weinig schelen, het gaat me puur om de gave vlijmscherpe zang van Apollo Ra
Iemand heeft aardige filmpjes op youtube gezet (heb ik vast al eerder gezegd):
http://www.youtube.com/watch?v=cRhsQG2rivs Crimson Streets: Extreem gaaf nummer.
http://www.youtube.com/watch?v=c2GAOTV4_f4

Iemand heeft aardige filmpjes op youtube gezet (heb ik vast al eerder gezegd):
http://www.youtube.com/watch?v=cRhsQG2rivs Crimson Streets: Extreem gaaf nummer.
http://www.youtube.com/watch?v=c2GAOTV4_f4
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA
- Metalheank
Hee Jeroen, begrijp ik nou dat je een 1 april grap had over Realm?
Kijk dat ziet er zeer gaaf uit. Toch wel een leuk label met wat die heel de tijd uitschijt, want dat is het gewoon. Hij brengt dingen aan de lopende band uit :p.Metal79 schreef:Iordan van Stormspell kondigde zojuist een nieuwe release aan:
'I'm glad to announce that Stormspell Records will be releasing a compilation of all 3 demos by the mighty NITEFALL from Ohio. Fans of epic power/doom a-la early Candlemass and Solitude Aeturnus should take notice.'
Allemaal even normaal doen tegen djent
- Jeroen
- Contacteer:
haha ja, maar ik realiseerde me dat het te doorzichtig was, dus heb ik em maar teruggetrokkenMetalheank schreef:Hee Jeroen, begrijp ik nou dat je een 1 april grap had over Realm?

Zijn er mensen bekend met de band Power? Ondanks de suffe naam hebben die een jaartje of wat geleden wel een hele gave (licht technische) US power metalplaat uitgebracht. Alan Tecchio deed de vocalen (met verve) en de muziek was ook prima. Toch eens zien of ik dat ding voor een prikkie kan scoren straks in Utrecht
Dat was Justice of fire, uit 1996 alweer. Aangezien mijn voorkeursplatenzaak in die tijd nog uitpuilde van de Japanse persingen heb ik die JoF-editie gekocht, er staat volgens mij een bonustrack op. Ik heb 'm een eeuwigheid niet meer gedraaid (dank voor het geheugensteuntje), maar als vrij sterke powermetalplaat in herinnering. Dat inderdaad ietwat technische lag aan gitarist Daniel Dalley, die alle nummers componeerde. Van hem heb ik nog een solo-album op vinyl; op de hoes staat de man zelf - in Prince-pakkie met Wella-golfslagkapsel als 80s fashion victim.Jeroen schreef:[..]
Zijn er mensen bekend met de band Power? Ondanks de suffe naam hebben die een jaartje of wat geleden wel een hele gave (licht technische) US power metalplaat uitgebracht. Alan Tecchio deed de vocalen (met verve) en de muziek was ook prima. Toch eens zien of ik dat ding voor een prikkie kan scoren straks in Utrecht
He, thanks voor de link. Ik krijg 'm alleen niet geladen, straks nog maar eens proberen. Misschien Stormspell eens pushen om hier werk van te makenDragonforce schreef:[..]
Ze zijn een aantal jaren al bijeengekomen en hebben wat nummers opnieuw opgenomen : http://www.witchslayer.net/
Dus ze zijn in ieder geval makkelijk bereikbaar voor Stormspell.

Apollo Ra behoort tot mijn absolute topfavorieten als het aankomt op US metal. Man die plaat knalt werkelijk alles aan gort en idd. die vlijmscherpe penetrerende zang knalt je trommelvlies aan gort. Ik vind vooral het leadwerk zo geweldig. Die cd van Unisound bevat een fout zodat die hier en daar klikt; volgens mij hebben we dit alles eens besproken. Ik heb de cd en de lp; op de cd staat namelijk een bonusnummer.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!
- Jeroen
- Contacteer:
tja, maar Vandale heeft de opnames van een nieuwe cd net afgerond en ook een vreselijke videoclip bij een nummer opgenomen (wat een draak).Metal79 schreef:[..]
Emerald, Defender, Vandale, Vortex, Angus, Harrow en de briljante Wolverine niet te vergeten. Ik neem aan dat de NL-metalwebsite van Stefan van Zijl hier bekend is?
Wat betreft Harrow, Emerald en Defender ben ik het zeker met je heen. Vortex is ook wel grappig
- Jeroen
- Contacteer:
Zo, tijd voor Crimson Glory. Het debuut maar weer eens. Ik betrapte mezelf erop dat ik die plaat in vergelijking met 'Transcendence' een stuk minder draai. Hoog tijd dus en wat blijkt, het is nog altijd een superplaat. Een klassieker van het zuiverste water. Megazang, briljant songwriterschap en uitstekende instrumentbeheersing. Topband, topplaat!
Beaam ik helemaal. Wel vind ik het nog altijd fijn dat je op cd dat vreselijke nummer 'Mayday' kunt wegzappen. Bovendien is het drumgeluid op het debuut veel natuurlijker.Jeroen schreef:Zo, tijd voor Crimson Glory. Het debuut maar weer eens. Ik betrapte mezelf erop dat ik die plaat in vergelijking met 'Transcendence' een stuk minder draai. Hoog tijd dus en wat blijkt, het is nog altijd een superplaat. Een klassieker van het zuiverste water. Megazang, briljant songwriterschap en uitstekende instrumentbeheersing. Topband, topplaat!
Wat een geweldige band was CG toch, ondanks Strange and beautiful (wel strange, niet beautiful) en de onpassende schreeuwzang op Astronomica.
P.S. Dank voor het Vandale-nieuwtje, wist ik niets van. Heb ze nog live gezien indertijd, fantastische liveband.
- Jeroen
- Contacteer:
ik heb gisteravond nog met plezier twee retro recensies zitten schrijven voor op de frontpage van MF. Van twee daverende US metal titels, te weten Powermad - Absolute Power en Omen - Battle Cry
Zal binnenkort wel online staan
Zal ik met plezier lezen. De Powermad-plaat is natuurlijk een kraker. Het nummer 'Slaughterhouse' zit ook in de film Wild at heart van David Lynch, maar dat wist je vast al.Jeroen schreef:ik heb gisteravond nog met plezier twee retro recensies zitten schrijven voor op de frontpage van MF. Van twee daverende US metal titels, te weten Powermad - Absolute Power en Omen - Battle Cry
Maar weer eens Powermad opgezet. Ik moet deze toch nog eens origineel hebben, maar goed nu doe ik het nog even met de mp3's.
Na de eerste twee klassiekers is er natuurlijk nog veel meer moois te horen! Het nummer Nice Dreams vind ik persoonlijk ook erg geweldig. Heerlijk gitaarwerk daarin en zo kunnen we nog wel even doorgaan met nummers als Plastic Town, Brainstorm etc. Alleen Return From Fear vind ik wat minder.
Na de eerste twee klassiekers is er natuurlijk nog veel meer moois te horen! Het nummer Nice Dreams vind ik persoonlijk ook erg geweldig. Heerlijk gitaarwerk daarin en zo kunnen we nog wel even doorgaan met nummers als Plastic Town, Brainstorm etc. Alleen Return From Fear vind ik wat minder.
- Jeroen
- Contacteer:
http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=5446
hm, ik vind Return from Fear juist vet. Die strak gehakte riffjes zijn echt subliem in dat nummer. Daarnaast bevalt het schizofreen aangezette einde me ook altijd wel.
hm, ik vind Return from Fear juist vet. Die strak gehakte riffjes zijn echt subliem in dat nummer. Daarnaast bevalt het schizofreen aangezette einde me ook altijd wel.
- Strijdkreet
Mayday vreselijk ?Metal79 schreef:[..]
Beaam ik helemaal. Wel vind ik het nog altijd fijn dat je op cd dat vreselijke nummer 'Mayday' kunt wegzappen. Bovendien is het drumgeluid op het debuut veel natuurlijker.
Wat een geweldige band was CG toch, ondanks Strange and beautiful (wel strange, niet beautiful) en de onpassende schreeuwzang op Astronomica.
P.S. Dank voor het Vandale-nieuwtje, wist ik niets van. Heb ze nog live gezien indertijd, fantastische liveband.
Beste nummer van de plaat.

"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."
- Metalheank
Dat nummer verneukt voor mij het hele album.
Transcendance vind ik een van de beste platen ooit. Wat is In Dark Places toch een magisch nummer.
Waves pound the gloomy shores, I watch them roll across my feet so warm..
Transcendance vind ik een van de beste platen ooit. Wat is In Dark Places toch een magisch nummer.
Waves pound the gloomy shores, I watch them roll across my feet so warm..
- Strijdkreet
Ik moet wel toegeven dat het niet echt past op het album, maar wel een heel gaaf nummer is.
"I wanted to see a war run so badly."
US-metalfans pinken slaan alvast een vooraadje Tempo's in, want in april 2010 gaan zij een vreugdetraantje plengen:
Hi Friends,
as promised we are able to announce the final bands for KEEP IT TRUE 13 already before KIT 12.
The Saturday headliner will be the legendary FIFTH ANGEL. They will play in the line up Ted Pilot, Ed Archer, John Macko and Kendall Bechtel. The drummer will be announced in the near future. We are really proud that we could get one of the most wanted bands finally for KEEP IT TRUE.
Also American newcomers WHITE WIZZARD will complete the billing. They will be one of the openers. Please check them out on www.myspace.com/whitewizzard. For us they are one of the best newcomers in the last years.
Here is the complete billing in alphabetical order:
KEEP IT TRUE 13
ADX (FRA)
ANACRUSIS (USA)
CANDLEMASS (SWE)
(Special 25th Anniversary "Epicus Doomicus Metallicus Show")
CRYSTAL VIPER (POL)
DEMON (UK)
(Special 30th Anniversary Show)
FIFTH ANGEL (USA)
HADES (USA)
HEART OF CYGNUS (USA)
KALAPACS (HUN)
(Special POKOLGEP Show)
OBSESSION (USA)
RAM (SWE)
SATANS HOST (USA)
(with Harry Conklin)
SAVAGE GRACE (USA)
SIREN (USA)
STRIKER (CAN)
THOR (CAN)
TYGERS OF PAN TANG (UK)
WATCHTOWER (USA)
WHIPLASH (USA)
WHITE WIZZARD (USA
April 23rd, 24th. 2010
Lauda-Königshofen, Tauberfrankenhalle
Tickets will be exclusively available first on KIT 12.
Hi Friends,
as promised we are able to announce the final bands for KEEP IT TRUE 13 already before KIT 12.
The Saturday headliner will be the legendary FIFTH ANGEL. They will play in the line up Ted Pilot, Ed Archer, John Macko and Kendall Bechtel. The drummer will be announced in the near future. We are really proud that we could get one of the most wanted bands finally for KEEP IT TRUE.
Also American newcomers WHITE WIZZARD will complete the billing. They will be one of the openers. Please check them out on www.myspace.com/whitewizzard. For us they are one of the best newcomers in the last years.
Here is the complete billing in alphabetical order:
KEEP IT TRUE 13
ADX (FRA)
ANACRUSIS (USA)
CANDLEMASS (SWE)
(Special 25th Anniversary "Epicus Doomicus Metallicus Show")
CRYSTAL VIPER (POL)
DEMON (UK)
(Special 30th Anniversary Show)
FIFTH ANGEL (USA)
HADES (USA)
HEART OF CYGNUS (USA)
KALAPACS (HUN)
(Special POKOLGEP Show)
OBSESSION (USA)
RAM (SWE)
SATANS HOST (USA)
(with Harry Conklin)
SAVAGE GRACE (USA)
SIREN (USA)
STRIKER (CAN)
THOR (CAN)
TYGERS OF PAN TANG (UK)
WATCHTOWER (USA)
WHIPLASH (USA)
WHITE WIZZARD (USA
April 23rd, 24th. 2010
Lauda-Königshofen, Tauberfrankenhalle
Tickets will be exclusively available first on KIT 12.
- Jeroen
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat die nieuwe progressieve powermetalstroming ook wel redelijk aansluit op de meer donkere US metal. Neem Pagan's Mind, Anubis Gate (pure Wicked Maraya worship) etc. Het is wel moderner en vaak met keyboards, maar qua sfeer vind ik het best overheen komen met bands als (genoemd) Wicked Maraya, Queensryche en andere grootheden.
Anubis Gate vind ik geweldig; episch, inventief en duurzaam in gebruik.Jeroen schreef:Ik moet zeggen dat die nieuwe progressieve powermetalstroming ook wel redelijk aansluit op de meer donkere US metal. Neem Pagan's Mind, Anubis Gate (pure Wicked Maraya worship) etc. Het is wel moderner en vaak met keyboards, maar qua sfeer vind ik het best overheen komen met bands als (genoemd) Wicked Maraya, Queensryche en andere grootheden.
Zwaar aan te raden is ook Wicked Waltz, al heb ik gelezen dat niet iedereen hier is gecharmeerd van de new school-productie. Doet echter aan de muziek niets af, zoals hier te beluisteren:
http://www.myspace.com/wickedwaltz
P.S.
Fifth Angel en Watchtower op Keep It True in 2010!!!
(Ik kan het nog niet geloven.)
- Jeroen
- Contacteer:
De zogenaamde new school productie stoorde me alleen bij de laatste Helstar. Naast dat ik de songs ook bij lange na niet zo goed vond als dat het geval was op de oudere platen, irriteer ik me iedere keer weer dood aan dat drumgeluid.