FortaRock - The Festival 2011

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door yowannuzz » di jul 12, 2011 4:27 pm

Is dat de hele brief ?
Zoniet, heb je er een link naar ?

Ik kan me nog steeds helemaal kapot irriteren dat zodra het over metal gaat, het sociaal geaccepteerd lijkt te zijn om muziek tussen aanhalingstekens te zetten en zeggen dat het niets meer dan lawaai is.
In metal lopen heel veel fantastische muzikanten rond die vol passie gaan voor iets waar ze in geloven. En dus niet slechts datgene maken wat het grote publiek wil horen , zichzelf daarbij verloochenend.
Niemand hoeft er van te houden, maar enig respect lijkt me niet meer dan normaal.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door Gijscoman » di jul 12, 2011 6:14 pm

yowannuzz schreef:Is dat de hele brief ?
Ja, de hele brief.

Gebruikersavatar
EricMaiden
Berichten: 2121
Lid geworden op: ma sep 21, 2009 12:43 pm
Locatie: Zwolle

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door EricMaiden » di jul 12, 2011 6:42 pm

Wat een onzettende droeftoeter met 0,0% respect voor mensen met een andere passie dan hem/haar.
Stiekem vind ik de persoon in kwestie nog wel zielig ook.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door yowannuzz » di jul 12, 2011 8:03 pm

Hardrockers blijft dan wel weer een mooi woord.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door ketter » di jul 12, 2011 8:30 pm

"[...] en mensen in de wijde omtrek van het park hebben zaterdag zwaar overlast gehad van een stel grommende en schreeuwende hard rockers."
Lijkt me een gevalletje "SLEEJERR!!!" ad infinitum. :P

't Zal allemaal wel meevallen lijkt me. Het festival was voor middernacht afgelopen en de politie heeft 0 aanhoudingen verricht; grote kans dus dat die brief geschreven is door zo'n figuur dat wekelijks een stapel paperassen op de bus doet.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5795
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door Mollusk » di jul 12, 2011 10:49 pm

yowannuzz schreef:
Ik kan me nog steeds helemaal kapot irriteren dat zodra het over metal gaat, het sociaal geaccepteerd lijkt te zijn om muziek tussen aanhalingstekens te zetten en zeggen dat het niets meer dan lawaai is.
In metal lopen heel veel fantastische muzikanten rond die vol passie gaan voor iets waar ze in geloven. En dus niet slechts datgene maken wat het grote publiek wil horen , zichzelf daarbij verloochenend.
Niemand hoeft er van te houden, maar enig respect lijkt me niet meer dan normaal.
Respect voor het genre lijkt zeker te ontbreken. Een collega van mij is zeer fanatieke liefhebber van klassieke muziek. Ik heb het vaak met hem gehad over muziek en genres. En als we dan bij het 'genre' metal komen dan wuift ie alles resoluut weg, want 'metal is volgens mij 99% improvisatie en gewoon domweg raggen'. Na een tijdje was ik het zat en heb ik hem gewezen op de grote overeenkomsten tussen metal en klassieke muziek. Dit vond hij uiteraard niet echt prettig om te horen.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25359
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door Jeroen » di jul 12, 2011 11:04 pm

Bekend verhaal, maar dat is altijd al zo geweest. Metal is een ondergeschoven kindje en de mainstream schaart het allemaal onder herrie en geschreeuw. De massa wil immers wel iets horen, maar niet luisteren. In die zin zit veel jazz/fusion of experimentele muziek in hetzelfde verdomhoekje. Je moet er moeite voor doen om erin te komen (al zijn er natuurlijk ook wel catchy liedjes in metalmuziek te vinden), het hapt niet altijd gelijk lekker weg. Iemand die zoiets gelijk al wegwuift is dan ook vaak geen echte muziekliefhebber. Echte muziekliefhebbers (zoals laten we zeggen waar het BN'ers, zelfs een Gerard Ekdom) respecteren namelijk vaak wel het vakmanschap en de songwriting van het genre, maar verkiezen duidelijk andere genres in hun smaak. Dat vind ik prima en netjes, maar ik ken de vieze gezichten en de verontwaardige blikken maar al te goed. Ik ben dan ook al lang gestopt met het aangaan van die discussies, want het zal me momenteel aan de reet roesten wat anderen ervan denken.
Want ja, metal is vooral nog een genre waarin muzikaal talent, experimenteerdrift en songschrijverscapaciteiten voorop staan en waar je niet weg komt met klinisch geprogrammeerde beats en een repetitief melodielijntje waar een sessiezangeres artificieel op klaar komt. Nee, wellicht is de hele uitstraling (lange haar, monsterafbeeldingen, satan en weet ik veel wat) soms wel wat kinderachtig of beter gezegd overdreven, maar het gaat nog altijd om de muziek en die staat wat mij betreft heel regelmatig op een hoog kunstzinnig peil (enkele uitzonderingen en simplistische lekkernijen daargelaten) en doet qua speltechniek en compositie zeker niet onder voor genres als jazz, fusion, blues en klassiek. Zo zat ik zojuist nog even naar Abigor te luisteren en dat is wat mij betreft (lastig te verteren) pure kunst. Geen hap slik weg liedjes, maar uitgesponnen composities met veel dynamiek, extreme momenten, melodie en razernij, net zoals woeste abstracte kunstwerken of voor mij part ingewikkelde schilderijen van middeleeuwse slagvelden.
In films is dat net zo. Men doet altijd wat lacherig en afwijzend over horrorfilms en vechtfilms, maar dat zijn genres waarmee veel grote regisseurs van nu (ik noem Peter Jackson) groot zijn geworden. Genres die bovendien bij uitstek geschikt zijn om te experimenteren met camerastandpunten, special effects en allerlei andere opsmuk. Ik bedoel maar.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door innuendo » di jul 12, 2011 11:54 pm

Grappig om metal te verwijten dat het improvisatie en raggen is, terwijl eigenlijk alle grote componisten meesters waren in improvisatie. Van alle andere moderne muziekstijlen heeft metal zonder twijfel het meeste gemeen met klassieke muziek.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25359
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door Jeroen » di jul 12, 2011 11:58 pm

Veelzijdigheid troef, zeg ik altijd maar.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door Gijscoman » wo jul 13, 2011 1:59 pm

Trouwens kan je stellen dat metalheads gediscrimineerd worden! Zo´n stuk van de Gelderlander over Fortarock is eigenlijk gewoon beledigend! En deze brief is op zich op sommige punten ook beledigend te noemen. Dit is dan nog geen discriminatie, maar het feit dat er niet geklaagd wordt over James Blunt, er constant positief wordt bericht over evenementen als Emporium, waar veel meer ongeregeldheden waren e.d., en vervolgens voornamelijk negatief wordt geschreven over metal is wel discriminerend. Trouwens zou het ook discriminatie zijn om geen subsidie en/of toestemming te geven aan metal-evenementen, maar wel aan dance-evenementen en aan concerten als die van James Blunt. Maar misschien ga ik ook weer te ver door dit discriminatie te noemen.

Daarnaast is het vreemd, dom of onnadenkend van de vrouw in kwestie te stellen dat er geen belangen voor de stad zijn. Die subsidie die gegeven wordt vindt zij eigenlijk onterecht, maar zo´n festival is erg goed voor de stad. Dit festival heeft ervoor gezorgd dat Nijmegen toch weer eens positief in het nieuws komt na al het nieuws over o.a. de pesterijen in Hatert, die jongens die, nadat ze iemand hadden doodgereden, ook nog eens de krant, die erover bericht had, en de verpleegsters van het ziekenhuis, die hen met hun verwondingen hielpen, bedreigden. Dit was goed voor de naamsbekendheid van Nijmegen. Mensen uit heel het land en zelfs uit het buitenland (Belgen, Fransen, Duitsers en volgens mijn broertje zelfs een paar Amerikanen liepen rond op het terrein) kwamen naar Nijmegen. Tel daarbij op dat er ook nog eens door de BTW op de kaartjes, het eten en het drinken en, naar ik meen, de merchandise veel geld werd opgehaald! Ook is het terrein gehuurd voor een dag. De belasting op de salarissen van de werknemers en opzetters van het festival en de huur van de tent en het podium levert ook nog wat op. Hierdoor worden er ook nog eens banen gecreëerd en wordt een deel van de jeugd van de straat gehouden (helaas niet het deel dat meestal voor overlast zorgt). Ik denk dat het geld dat de Staat direct en indirect verdient meer is dan de subsidie! Maar waarschijnlijk is dit veel te ver gezocht! :)

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door POS » wo jul 13, 2011 2:46 pm

Tja mensen we moeten ons er maar bij neer leggen dat de wereld vol zit met dit soort simpele domme onwetende sufkutten.

Gebruikersavatar
Siego
Berichten: 1602
Lid geworden op: di jun 08, 2004 11:47 pm
Locatie: Harkema

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door Siego » wo jul 13, 2011 2:48 pm

Gijscoman schreef:Trouwens kan je stellen dat metalheads gediscrimineerd worden! ....
....Maar waarschijnlijk is dit veel te ver gezocht! :)
Achjah, ik kon weer even een minuutje m'n zinnen verzetten op het werk.
Bedankt daarvoor!

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: FortaRock - The Festival 2011

Bericht door Woutjinho » wo jul 13, 2011 4:48 pm

Rotzooi? Daar heb je toch schoonmakers voor die door de organisatie betaald worden?

Plaats reactie