Smaken verschillen... en dat is maar goed ook.Rascul schreef:Scott Henderson vind ik dan weer gepiel
Jazz
jazz
Wat ik vooral tof aan jazz vind, zijn die lange accoordomschrijvingen.
Kost je een a4tje (font 10) om een 7/4 maat te beschrijven bv.
Kost je een a4tje (font 10) om een 7/4 maat te beschrijven bv.
The following are actual submissions on a series of quizzes, tests, and essays.
"The moon is a planet just like the earth, only it is even deader."
"Water is composed of two gins, Oxygin and Hydrogin. Oxygin is pure gin. Hydrogin is gin and water."
"The moon is a planet just like the earth, only it is even deader."
"Water is composed of two gins, Oxygin and Hydrogin. Oxygin is pure gin. Hydrogin is gin and water."
Re: jazz
Oke, speciaal voor jou: er zit in t nieuwe nummer een B mineur septiem verminderde kwint, en een E mineur septiem add mol negenDavos schreef:Wat ik vooral tof aan jazz vind, zijn die lange accoordomschrijvingen.
Kost je een a4tje (font 10) om een 7/4 maat te beschrijven bv.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
Re: jazz
Of in vaktaal gewoon een Bø ... nou viel wel mee tochFusion schreef:[..]
Oke, speciaal voor jou: er zit in t nieuwe nummer een B mineur septiem verminderde kwint, en een E mineur septiem add mol negen
En die 2e... noem je dat een add 9? Want de 7 zit er ook in dus zou het eigenlijk gewoon een b9 akkoord zijn.
[img]http://www.exivious.net/banner/banner.gif[/img]
Ik weet t, een halfverminderde B, maar kon dat symbool niet vinden, en de drummer valt altijd van zijn kruk van t lachen als ik ze voluit opnoem.
En het is een Em7(b9), want in een Em9 zit natuurlijk gewoon een 9, geen b9
En het is een Em7(b9), want in een Em9 zit natuurlijk gewoon een 9, geen b9
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
paradiddles, flamacues, compen?? Kom jij uit een andere dimensie of zo?Rascul schreef:Whaaaaaa jongens ga nu alsjeblieft muziek luisteren anders ga ik lullen over paradiddles, flamacues en compen!
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
- Soulcollector
- Berichten: 19689
- Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ik ben drummer De eerste twee zijn rudiments (patronen), de tweede is een term uit de jazzdrumwereldparadigm shift schreef:[..]
paradiddles, flamacues, compen?? Kom jij uit een andere dimensie of zo?
Paradiddle: RLRR LRLL
Flamacue: lRLLR rLRRL (kleine letters zijn voorslagen, ook wel een flam genoemd)
Compen: tijdens een solo kleine nootjes en accenten op bass en snare spelen als antwoord of begeleiding van de solist
Makkers staakt uw wild geraas
Compen is natuurlijk afgeleid van 'accompanying' en staat in t algemeen voor de 'jazz manier van begeleiden', dus helemaal niet per se voor bass en snare.Rascul schreef:Compen: tijdens een solo kleine nootjes en accenten op bass en snare spelen als antwoord of begeleiding van de solist
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
Ik geef alleen maar aan dat compen meer is dan een term uit de jazzdrumwereld en dat t natuurlijk 'algemeen accompanying op zn jazzzsssss' betekent. Voordat onze MFertjes de verkeerde termen gaan gebruiken.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
Ik ben trouwens weer eens in de jazzgeschiedenis gedoken, vooral naar aanleiding van Ken Burns' serie. Omdat het zo interessant is ben ik niet verder gekomen dan hardbop, met name Sonny Rollins en The Miles Davis Quintets en Sextets. Wauw, hoe vierkant dat eigenlijk swingde.
Makkers staakt uw wild geraas
Vierkant?Rascul schreef:Ik ben trouwens weer eens in de jazzgeschiedenis gedoken, vooral naar aanleiding van Ken Burns' serie. Omdat het zo interessant is ben ik niet verder gekomen dan hardbop, met name Sonny Rollins en The Miles Davis Quintets en Sextets. Wauw, hoe vierkant dat eigenlijk swingde.
[img]http://www.exivious.net/banner/banner.gif[/img]
Ja. Klinkt misschien wat vaag en behoeft nadere uitleg:
Als ik naar zowel solisten a la Sonny Rollins en Cannonball Adderley als drummers zoals Philly Joe Jones en Max Roach luister valt het me op dat het helemaal niet zo gladjes wegglijd. Het heeft een zekere (bedoelde) hoekigheid, vandaar "vierkant". Veel preciezer kan ik het niet uitleggen, maar ik vind het wel te gek. Te meer daar ik nooit écht de moeite heb genomen op daar op zo'n manier naar te luisteren. Het was altijd bij solo's verstand op nul, andere zaken voor m'n neus en laat maar komen, en nu ben ik er eens voor gaan zitten.
Haha, dat klonk nog veel ongedefinieerder. Laten we maar gewoon zeggen dat ik het erg gaaf vind.
Als ik naar zowel solisten a la Sonny Rollins en Cannonball Adderley als drummers zoals Philly Joe Jones en Max Roach luister valt het me op dat het helemaal niet zo gladjes wegglijd. Het heeft een zekere (bedoelde) hoekigheid, vandaar "vierkant". Veel preciezer kan ik het niet uitleggen, maar ik vind het wel te gek. Te meer daar ik nooit écht de moeite heb genomen op daar op zo'n manier naar te luisteren. Het was altijd bij solo's verstand op nul, andere zaken voor m'n neus en laat maar komen, en nu ben ik er eens voor gaan zitten.
Haha, dat klonk nog veel ongedefinieerder. Laten we maar gewoon zeggen dat ik het erg gaaf vind.
Makkers staakt uw wild geraas
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Of mijn antwoord is 'nee' of mijn antwoord is 'vierkant als term slaat helemaal nergens op'.paradigm shift schreef:Klinkt jazz niet altijd 'vierkant'? Volgt dat niet uit het syncopische karakter van de muziek?
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Nee, niet per se. Als je naar ofwel vroege jazz en swing luistert, of de "populaire" jazz van nu dan valt dat karakter bij bebop en vooral hardbop veel meer op. Overigens heb je wel een punt, maar dan komt er weer zo'n discussie van "wat is jazz", en daar komen we hier volgens mij niet uit.paradigm shift schreef:Klinkt jazz niet altijd 'vierkant'? Volgt dat niet uit het syncopische karakter van de muziek?
Makkers staakt uw wild geraas
- Kaleidoscope
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo jul 20, 2005 3:41 pm
- Locatie: Ommen / Arnhem
- Contacteer:
Nee, maar wel om improVisatie.Kaleidoscope schreef:Ik luister niet naar Jazz, maar draait het niet voornamelijk om improfisatie?
En ik vind vierkant ook een beetje rare term in deze context. Bij vierkant denk ik aan iets niet-groovends zoals de meeste metal. Eigenlijk het tegenovergestelde van swing
[img]http://www.exivious.net/banner/banner.gif[/img]
- Kaleidoscope
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo jul 20, 2005 3:41 pm
- Locatie: Ommen / Arnhem
- Contacteer:
I know, I know, daar gaat het juist om. Het swingt als een tiet, en tegelijkertijd heeft het iets vierkants. Als een soort brok waar je even de tijd voor moet nemen om het door te slikken. Dat zal ook precies de reden zijn dat dergelijke jazz snel wordt afgedaan als piel-muziek, want het spreekt lang niet iedereen aan. Ik vind het echter zo gaaf omdat de muziek daarmee zo lekker "op het randje" gaat klinken, niet van die makkelijke shit die iedereen leuk moet vinden. Risico's nemen.Tymon schreef:[..]
Nee, maar wel om improVisatie.
En ik vind vierkant ook een beetje rare term in deze context. Bij vierkant denk ik aan iets niet-groovends zoals de meeste metal. Eigenlijk het tegenovergestelde van swing
Bwah, je weet vast wel wat ik bedoel alleen kan ik het lastig onder woorden brengen.
Makkers staakt uw wild geraas
Wat vinden jullie trouwens van Masada?
http://www.omnology.com/zorn02.html
Ze hebben ook al best wel wat uitgebracht.
http://www.omnology.com/zorn02.html
Ze hebben ook al best wel wat uitgebracht.
[url]http://www.recordnerd.com/lists/Nasgrath/[/url]
[url]http://www.myspace.com/christianjuntunen[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Nasgrath/?chartstyle=SilverWeekly][img]http://imagegen.last.fm/SilverWeekly/artists/Nasgrath.gif[/img][/url]
[url]http://www.myspace.com/christianjuntunen[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Nasgrath/?chartstyle=SilverWeekly][img]http://imagegen.last.fm/SilverWeekly/artists/Nasgrath.gif[/img][/url]
Heeft wat Rascul bedoelt met vierkant niet te maken met de mate van swing?
Het ritme wordt dan veel hakkeliger.
Als je hard swing toepast en dat staccato doet krijg ik ook wel een 'vierkant' gevoel.1:1 = eighth note + eighth note, straight eights or no shuffle
2:1 = triplet quarter note + triplet eighth, triple meter.
2.5:1 = long eight + short eighth, Swing
3:1 = dotted eigth note + sixteenth note, hard swing or hard shuffle
Het ritme wordt dan veel hakkeliger.
[img]http://imagegen.last.fm/3blackrows/recenttracks/Emmaneul.gif[/img]
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Ja, masada is fokking geniaal ja! Inderdaad lekker toegankelijk (voor Zorn begrippen dan). Als je MAsada vet vind moet je ook een keertje the unknown masada luisteren, uit de 50'th aniversery serie. Allemaal onuitgebrachte masadanummers gespeeld door heel diverse muzikanten, het ene nummer is trraditionele klezemer, het andere free-jazz, progrock, avant-metal, heel diverse cd. Aanradertje!Taart schreef:Wat vinden jullie trouwens van Masada?
http://www.omnology.com/zorn02.html
Ze hebben ook al best wel wat uitgebracht.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Hmm die ken ik niet (uberhaupt heeft Zorn natuurlijk te veel CDs om ze allemaal te kennen ), zal m eens proberen te vinden!paradigm shift schreef:[..]
Ja, masada is fokking geniaal ja! Inderdaad lekker toegankelijk (voor Zorn begrippen dan). Als je MAsada vet vind moet je ook een keertje the unknown masada luisteren, uit de 50'th aniversery serie. Allemaal onuitgebrachte masadanummers gespeeld door heel diverse muzikanten, het ene nummer is trraditionele klezemer, het andere free-jazz, progrock, avant-metal, heel diverse cd. Aanradertje!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Ik denk niet dat er veel mensen zijn met het volledige oeuvre van Zorn in de kast nee, die gat brengt volgens mij wel een stuk of 10 cd's per jaar uit.
Ik wil deze nog een keer op de kop tikken http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... 2?v=glance
Die samples klinken vet, en dat nummer met Patton heb ik een keer gedownload, ik denk dat ik wel kan zeggen dat het een van de hardste metalnummers is die ik ooit gehoord heb, en ik ben toch wel wat gewend.
Ik wil deze nog een keer op de kop tikken http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... 2?v=glance
Die samples klinken vet, en dat nummer met Patton heb ik een keer gedownload, ik denk dat ik wel kan zeggen dat het een van de hardste metalnummers is die ik ooit gehoord heb, en ik ben toch wel wat gewend.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
John Zorn, ik kan er wel van genieten ja.
Op zijn Tzadik-label zitten er ook enkele zeer interessante acts, hehe.
o.a. Keiji Haino, heb laatst een collab van Keiji en Peter Brötzmann gedownd. Evolving Blush or Driving Original Sin
Apart hehe, Keiji schreeuwt en gebruikt soms zijn gitaar terwijl Peter de meest vreemde dingen uit zijn saxofoon sleurt.
Op zijn Tzadik-label zitten er ook enkele zeer interessante acts, hehe.
o.a. Keiji Haino, heb laatst een collab van Keiji en Peter Brötzmann gedownd. Evolving Blush or Driving Original Sin
Apart hehe, Keiji schreeuwt en gebruikt soms zijn gitaar terwijl Peter de meest vreemde dingen uit zijn saxofoon sleurt.
Nee, dat bedoel ik niet. Een degrelijke aanduiding gaat vooral op voor drummers (en wie is er hier jazzdrummer? juist.) en ik doel meer op blazers, of bv Thelonious Monk.Emmaneul schreef:Heeft wat Rascul bedoelt met vierkant niet te maken met de mate van swing?
Als je hard swing toepast en dat staccato doet krijg ik ook wel een 'vierkant' gevoel.1:1 = eighth note + eighth note, straight eights or no shuffle
2:1 = triplet quarter note + triplet eighth, triple meter.
2.5:1 = long eight + short eighth, Swing
3:1 = dotted eigth note + sixteenth note, hard swing or hard shuffle
Het ritme wordt dan veel hakkeliger.
Makkers staakt uw wild geraas
Swing geldt voor alle instrumenten binnen een jazz ensemble: bass houdt zich er aan, alle begeleidende instrumenten, de drums, en zelfs de solist zal veel op de ' swing note' proberen te vallen.Rascul schreef:[..]
Nee, dat bedoel ik niet. Een degrelijke aanduiding gaat vooral op voor drummers (en wie is er hier jazzdrummer? juist.) en ik doel meer op blazers, of bv Thelonious Monk.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
- Sargatanas
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: wo sep 29, 2004 4:26 pm
- Locatie: Groningen
Jaja dat begrijp ik allemaal wel, maar dat is nou juist wat ik bedoelde in die eerste post; je verwacht dat het allemaal soepel met de swing mee gaat, maar dat is niet zo (bedoeld natuurlijk). Dat maakt de muziek (lees: de solo's) voor mij net wat interessanter dan de gemiddelde pabadabadabadaba-solo.Fusion schreef:[..]
Swing geldt voor alle instrumenten binnen een jazz ensemble: bass houdt zich er aan, alle begeleidende instrumenten, de drums, en zelfs de solist zal veel op de ' swing note' proberen te vallen.
Makkers staakt uw wild geraas
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Heb je daar een linkje naar? Of als het illegaal is een pm?
Vanmorgen Interstellar Space van John Coltrane opgehad. Wow, Rascul, jij als drummer moet die plaat wel kunnen waarderen. Het is één lange krachtstrijd tussen Coltrane en Rashid Ali, en wat mij betreft blijft het gelijkspel. Geweldig drumwerk, echt.
Vanmorgen Interstellar Space van John Coltrane opgehad. Wow, Rascul, jij als drummer moet die plaat wel kunnen waarderen. Het is één lange krachtstrijd tussen Coltrane en Rashid Ali, en wat mij betreft blijft het gelijkspel. Geweldig drumwerk, echt.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Kijk, die kende ik natuurlijk ook Maar je hebt gelijk, het is echt een vette plaat. Persoonlijk vind ik Elvin Jones (die van Olé Coltrane en A Love Supreme) nog net iets beter, maargoed, wie overtreft hem? Rashid Ali misschien niet, maar de chemie die er tussen Jones en Coltrane was vind je evengoed terug bij Coltrane en Ali. Jammer dat Coltrane in die tijd nog wel eens iets te veel free jazz (lees: jams zonder einde) ging maken, waardoor dit soort muziek voor veel mensen te ontoegankelijk is.paradigm shift schreef:Heb je daar een linkje naar? Of als het illegaal is een pm?
Vanmorgen Interstellar Space van John Coltrane opgehad. Wow, Rascul, jij als drummer moet die plaat wel kunnen waarderen. Het is één lange krachtstrijd tussen Coltrane en Rashid Ali, en wat mij betreft blijft het gelijkspel. Geweldig drumwerk, echt.
Makkers staakt uw wild geraas