Blind Guardian

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » vr jul 30, 2010 3:15 pm

En vanzelfsprekend was hij er nog niet...
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Blind Guardian

Bericht door Rene » vr jul 30, 2010 4:40 pm

Hier in de Plato van Zwolle wel. Wederom is het een overdreven dikke digipack geworden.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Took » vr jul 30, 2010 4:42 pm

dan heb je de mailorder versie nog niet gezien... dat is een 20cm hoge pyramide....
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Iggy
Berichten: 177
Lid geworden op: do jan 29, 2009 6:40 pm
Locatie: Kranenburg (DE)

Re: Blind Guardian

Bericht door Iggy » vr jul 30, 2010 5:35 pm

Took schreef:dan heb je de mailorder versie nog niet gezien... dat is een 20cm hoge pyramide....
Klinkt goed, heb de SE met flag besteld bij EMP.de maar die is al niet meer op voorraad. 29 juni de cd besteld maar ik geloof dat ik nog wat geduld moet hebben.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Blind Guardian

Bericht door Eru Iluvatar » zo aug 01, 2010 9:10 pm

Zo, ik heb hem gisteren even gehaald bij de door Renee genoemde muziekzaak. De limited edition, een kitscherige, maar mooi verzorgde digipack. Deze herbergt als extra een bonus-cd met daarop enkele demo's, de instrumentale versie van het magistrale semi-orchestrale 'Wheel Of Time' en de oorspronkelijke versie van 'Sacred Worlds' die we allemaal kennen van de pc-game 'Sacred'. Daarnaast bevat de bonus-cd de CGI-videoclip van 'Sacred' en een redelijk interessante, twintig minuten durende 'Making Off' van 'At The Edge Of Time'.

De productie van 'At The Edge Of Time' is stukken beter dan die van het overgeproduceerde 'ANATO' en het blikkerige 'A Twist In The Myth'.
Zo op het eerge gehoor is dit nieuwe Blind Guardian-album een verbetering ten opzichte van zijn voorganger uit 2006. De nieuwe nummers zijn veel memorabeler, dankzij betere refreinen, hoewel over de hele breedte refreinen (toch een zeer essentieel element in de muziek van BG) toch onder doen aan die van de klassieke nummers. Let wel: een nummer als Wheel Of Time bevat een zeer sterk refrein en is een potentiële klassieker. Een weergaloos episch nummer van tegen de negen minuten, die het album een zeer spannende finale geeft. Orchestrale spanning wordt gecombineerd met Oosterse melodielijnen die voor een oorstrelende dynamiek zorgen waar menig Power Metalband in deze dagen jaloers op mag zijn (Iced Earth).

Naast de orchestrale bombast van 'Sacred Worlds' (de opener) en 'Wheel of Time' (de sluiter) biedt 'ATEOT' drie zeer snelle en harde powermetalen nummers die referen naar de albums 'Tales From The Twilight World' en 'Somewhere Far Beyond'. Vanuit een creatief oogpunt hebben we het hier gelukkig niet over enig 'retro'-gebeuren. De nieuwe snelle nummers hebben een modern jasje en hebben het moderne, wat experimentelere Blind Guardian-geluid. Daarnaast zijn er ook een aantal progressieve, bombastische nummers die referen naar ANATO en qua aanstekelijke refreinen met de nummers op dat album kunnen concureren. De minste nummers zijn de ballads, die een nogal obligaat karakter hebben. In feite zijn het fillers. Binnen de context van het album zorgen ze voor dynamiek en rustmomenten, maar opzich zelf staand zijn ze simpelweg zwak en halen ze niet het niveau van een 'Lord Of The Rings' of 'A Past And Future Secret'.

Al met al is dit een verplichte aanschaf voor fans van hoogstaande Power Metal. 'At The Edge Of Time' laat de laatste albums van Iced Earth, Rhapsody, Edguy, Cage en Nevermore achter zich. Het album mixt de progressie en bombast van ANATO met het simplistischere songwriting van 'A Twist In The Myth', gecombineert met de aanstekelijk riffs die we kennen van de Duitsers gedurende de jaren negentig. Voor Blind Guardian-fans die niks met de twee laatste albums konden zal dit het beste album sinds het twaalf jaar geleden uitgebrachte Nightfall In Middle-Earth.
Voor mij persoonlijk persoonlijk is 'ANATO' hét magnum opus van de band. Hoewel 'Wheel Of Time' in mijn optiek een sterkere en spannendere epic (dankzij de dynamiek) dan 'And Then There Was Silence' weet het nieuwe album niet over de hele lengte ANATO te overwinnen. Zelfs de hardere nummers van 'At The Edge Of Time', zoals 'A Voice In The Dark' halen niet het niveau van een nummer zoals het triomfantelijke 'The Soulforged'. Maar uiteindelijk heeft 'At The Edge Of Time' wel de potentie een klassieker te worden.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Took » zo aug 01, 2010 9:25 pm

waarom je Nevermore noemt in je laatste alinea ontgaat me eigenlijk compleet. In niks lijkt die band op Blind Guardian. Niet qua zang, niet qua muziek, en al helemaal niet qua totaalplaatje.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Jeroen » zo aug 01, 2010 9:31 pm

Precies, BG is toch vooral een sterke kracht in het maken van bombastische Duitse power metal. Daar doen ook Cage en Iced Earth me eigenlijk helemaal niet aan denken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Blind Guardian

Bericht door Eru Iluvatar » zo aug 01, 2010 9:37 pm

Dat heeft te maken met mijn definitie van powermetal. De overeenkomstige, dramatische en theatrale aspecten doen deze bands onderscheiden van de meer standaard', 'heavymetal' bands.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Jeroen » zo aug 01, 2010 9:39 pm

Ja, maar als Blind Guardian het ene uiterste is, dan is Nevermore het andere uiterste. Vandaar de vraag, denk ik.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Blind Guardian

Bericht door Metalheank » zo aug 01, 2010 10:18 pm

Hah, mooie recensie Kees :P
Nevermore schaar ik soms ook wel eens in dat rijtje. Vooral vanwege historische redenen. Een Iced Earth, Blind Guardian, Nevermore en ook een Hammerfall hebben eind jaren 90, begin 2000, toch voor een enorme creatieve en commerciële opleving van powermetal gezorgd (ook al wil Nevermore geen powermetal genoemd worden) en domineren het genre nog steeds. Stratovarius, Sonata Arctica, Helloween en Gamma Ray daar gelaten, gezien die toch een andere tak van sport spelen of al eerder een hoogtepunt hebben bereikt. Overigens vind ik Blind Guardian niet de meest typische Duitse powermetal. Daar is het me wat te origineel voor.

Het nieuwe album vind ik vooralsnog uitstekend. Het is weer een perfect hoogstandje met ontzettend boeiende composities en veel diversiteit. Wheel of Time vind ik een van de hoogtepunten. Aan de andere kant is dit gewoon niet de Blind Guardian variant waar ik persoonlijk van houdt. Het geluid is me veel te volgepakt, en de grootste refreinen hebben (bewust) al jaren niet meer zo het doel om de snelheid en letterlijke kracht van de nummers meer volume te geven (zoals wel het geval is op Somewhere Far Beyond). Het maakt de band zeker niet minder, maar ik houd gewoon meer van de oude/midden stijl.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » ma aug 02, 2010 1:18 pm

Ik zit nu bij nummer 3 so far. Ik heb het idee dat dit album een bloemlezing is uit alle voorgaande albums en dus een gigantische hoeveelheid stijlen bevat. Voorlopig bevalt het in ieder geval goed, Tanelorn klinkt via mijn normale speakers al meteen een stuk vetter dan het deed op mijn laptop.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 8414
Lid geworden op: di jul 01, 2003 3:28 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Joris » ma aug 02, 2010 3:07 pm

Het is inderdaad weer echt een goede cd geworden.
van tevoren wist ik niet wat ik moest verwachten van hun samenwerking met een orkest. Ik vond de laatste 2 albums (en vooral ANATO) net wat TE veel van het goede, qua bombast.
Maar het is toch echt een heel verschil in kwaliteit in vergelijking met eerder albums waarbij er een hoop uit de computer kwam.
Alles past op dit album nog beter in elkaar, voorzover ik na 1x luisteren kan beoordelen.

Verder is het een lekkere diverse en afwisselende plaat. Ben benieuwd of die na 10x luisteren nog steeds zo leuk blijft. Maar dat denk ik wel.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Blind Guardian

Bericht door innuendo » ma aug 02, 2010 3:41 pm

Ik heb er zeker 15 keer naar geluisterd voordat ik mijn review schreef, maar waarschijnlijk valt er nog veel meer in te ontdekken. Tanelorn vind ik in het begin een gaaf nummer, maar later ben ik Valkyries en Control the divine veel meer gaan waarderen, ten koste van bijvoorbeeld Tanelorn. Volgens mij ben ik tot nu toe de enige die Valkyries erg gaaf vind, haha
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Aradia
Berichten: 2266
Lid geworden op: zo mei 07, 2006 10:16 pm
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Blind Guardian

Bericht door Aradia » ma aug 02, 2010 4:31 pm

Heb em net off ff geluisterd, en klinkt erg leuk weer. Eerst wat in me op kwam was "heerlijk BG-theathraal weer", wat ik niet erg vind. Kan er nog niet echt een goede mening over vellen, daar moet ik em nog paar keer goed voor luisteren.
Wel leuk luister-voer voor richting wacken!
"Toil without song is like a weary journey without an End."

http://www.last.fm/user/WandererSpirit

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » ma aug 02, 2010 4:33 pm

Op het moment zijn mijn favorieten Sacred Worlds, War Of The Thrones en Wheel Of Time. Bij Voice In The Dark verwacht ik iedere keer dat Hansi zijn 'AAAAAAAAAAAAAAAAAH' in zal zetten om daarna This Will Never End verder te brengen. Wel een gaaf nummer verder hoor.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Blind Guardian

Bericht door innuendo » ma aug 02, 2010 6:02 pm

Godverdomme, onze media markt had 'm nog niet :(
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » ma aug 02, 2010 6:13 pm

Nee, die knurften bij ons hadden hem ook niet in het systeem staan. Niet dat het zo'n ramp was om hem bij de Plato te halen (de Chicken Spot zit daar vlakbij), maar daar is de cd wel gegarandeerd 2 euro duurder dan bij de Media Markt.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Blind Guardian

Bericht door Johan » di aug 03, 2010 3:39 pm

Ik heb 'm zowaar gevonden in de Free Record Shop. Op 3 winkels in Maastricht hadden ze 1 exemplaar in 1 zaak. Nu niet meer.

Mijn eerste indruk is goed. Het klinkt allemaal zeer vertrouwd. Ik zou zeggen Nightfall meets ATITM. Na 1,5 keer luisteren kan ik verder nog niet zoveel zeggen.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Blind Guardian

Bericht door Metalheank » wo aug 04, 2010 10:26 am

Videoclip:
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » wo aug 04, 2010 11:09 am

Ben ik de enige die met deze clip aan Dream Evil' The Book Of Heavy Metal moet denken? Voor deze pose had Hansi mijns inziens toch zijn haar moeten houden, nu komt hij echt over als een schlagerzanger die zijn publiek probeert op te hitsen. Serieus, wat een kutclip, de beelden hebben natuurlijk ook weer helemaal niks met de tekst te maken. Dan was Another Stranger Me toch een stuk beter.

Nou ja, de cd blijft gaaf.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Blind Guardian

Bericht door Metalheank » wo aug 04, 2010 11:31 am

Mwah, ik vind het best een aardige clip (BG's fotosoepfantasy kennende). Die grote lolly is wel wat vreemd maar past wel bij Hansi's harkerige houding :D En over dat haar verschillen we van mening. Heeft volgens mij niks met pose te maken :P
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Zandig
Berichten: 26
Lid geworden op: wo jul 21, 2010 9:11 pm
Locatie: Naaldwijk

Re: Blind Guardian

Bericht door Zandig » wo aug 04, 2010 9:11 pm

die clip :lol:

gelukkig is het album wel 100% in orde!
Ik houd van harde rock.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » do aug 05, 2010 7:23 pm

Ik zet voor mezelf (en meteen voor de rest van het forum) alles even op een rijtje voor ik besluit hoe goed ik het album vind in vergelijking met de rest van de BG discografie:

1. Sacred Worlds: Ondanks dat ik me kan voorstellen dat het orkest voor vele mensen al teveel gebruikt is in power metal, was Blind Guardian de enige band waar ik het eigenlijk heel graag bij wilde horen. Bij de opener is het al meteen duidelijk dat een groots lied nog grootser kan klinken. Ik vond de eerste versie van het spel Sacred 2 al prachtig, nu het nummer 4 minuten langer is, meer tekst heeft en prachtige orkestratie heeft, vind ik het eigenlijk meteen een van de beste nummers van het album. 9.5/10

2. Tanelorn: Dit lied klonk in eerste instantie wat ongeinspireerd, maar na 7 luisterbeurten vind ik het een prachtig vervolg op Somewhere Far Beyond. Een heerlijk agressief nummer met een refrein wat moeilijk uit je hoofd te halen is. 8/10

3.The Road To No Release: Dit lied komt voor mij maar moeizaam op gang. Op de een of andere manier vind ik de gitaren hier hinderlijk in de mix staan en mis ik wat herkenbaarheid. Duidelijk het minste nummer van de cd, hoewel het stuk 'I will find you, slipping away. I'll bind you, still I conquer the world!' wel erg lekker meeschreeuwt. 7/10

4. Ride Into Obsession: Een van de stevigste liederen van de cd en meteen ook een van de ruigste zangpartijen die Hansi ons voorschotelt. Wederom doet het me erg aan Somewhere Far Beyond denken, met een snufje Imaginations From The Other Side. Kost even tijd om in te komen, dan is het wel erg lekker. 8/10

5. Curse My Name: De eerste 'ballad' van het album, die door het gebruik van viool en een Ierse volksdansgroep weer wat extra ingredienten voor heeft op de andere ballads van de afgelopen albums. Ik hoor een hoop mensen hier wat minder enthousiast over, maar ik vind het een gouwe ouwe meezinger met een zeer gave tekst. Ook een van mijn favorieten van het album 9/10

6. Valkyries: Dit nummer gaat een livekraker worden zoals Majesty, Valhalla en Lost In The Twilight Hall dat nu zijn. Tekstueel een wat simpel refrein, maar tegelijkertijd oh zo catchy dat je het met plezier wil meezingen. 8/10

7. Control The Divine: Toen ik dit lied voor het eerst hoorde vond ik catchy hooks missen. Nu in de tussentijd is dit me een stuk beter bevallen door de sterke, progressieve structuur en het machtige refrein dat mij op de een of andere manier doet denken aan Punishment Divine. Zo episch en groots als dat lied (blijft 1 van mijn favoriete BG tracks ooit) wordt dit lied nooit, maar het heeft een sterke A Night At The Opera feeling die ik heel erg mag (het is immers mijn favoriete BG album). Een nummer wat zich per luisterbeurt meer en meer ontrafelt! 8.5/10

8. War Of The Thrones: Door het onderwerp (George R.R. Martin) meteen al een potentiele kraker. In de stijl van The Bard's Song en A Past And Future Secret, maar dan met de subtiele orkestraties van de remake van Lord Of The Rings (van Forgotten Tales) en Theatre Of Pain. De akoestische versie deed me toch wat minder, deze versie daarentegen mag ik met alle plezier veelvuldig horen! 8.5/10

9. Voice In The Dark: Het intro lijkt op zowel This Will Never End van A Twist In The Myth en Born In A Mourning Hall van Imaginations From The Other Side, maar zodra de zang begint toont het lied toch een eigen gezicht. Heerlijk speedmetal werk met een magistraal melodieus refrein, waardoor het harde en het zachte perfect met elkaar gecombineerd worden. Dit lied gaat live een zware aanval op de nekspieren worden! 8.5/10

10. Wheel Of Time: Als je een lied maakt van een boekenreeks die niet op lijkt te houden, dan mag het lied dit wat mij betreft prima uitbeelden. Ik moet allereerst beginnen met een 'IN YOUR FACE METALLICA, RHAPSODY, MANOWAR, NIGHTWISH, THERION en wie er dan ook verder orkesten bij albums op live-shows heeft gebruikt. Dit is een van de weinige keren dat een compositie ruimte laat voor metal en een orkest op zo'n manier dat het een geheel vormt. Het lied kent heerlijke Arabisch aandoende passages, maar ook grootste fantasy film soundtrack escapades. Helemaal op het moment dat de hoorns en de violen inzetten, vlak voor het stuk dat Hansi aan de bridge begint, terwijl daarna de rest van de blazers en de gitaren er in komen, precies dat moment had ik een bijna orgastische ervaring. En dan dat goddelijke refrein, wat 'E-P-I-S-C-H' spelt, weergaloos! Alles bij elkaar had het lied nog langer mogen duren van mij, zodat ik zeker had geweten dat het And Then There Was Silence van de troon stoot als meest epische lied wat de band ooit geschreven heeft. Nu kan ik net de keuze tussen die nummers niet maken, en komt ik terecht op een gelijkwaardige score van 10/10.

Op het moment zeg ik dat At The Edge Of Time voor mij beter is dan Batallions Of Fear, Follow The Blind, Tales From The Twilight World, Imaginations From The Other Side, Nightfall In Middle-Earth en A Twist In The Myth. Het voelt completer aan, omdat de band werkelijk alle facetten van haar lange bestaan in dit album terug brengt. Speed metal, folk invloeden, Queen-achtige bombast, grootste refreinen, fantasy teksten die niet homofiel klinken, aanstekelijkheid en inventiviteit, melodie en bovenal ware power! Wat mij betreft staat dit album voorlopig op gelijke voet met Somewhere Far Beyond en mogelijk A Night At The Opera. Voorlopig voor mij het beste album van het jaar!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Blind Guardian

Bericht door Eru Iluvatar » do aug 05, 2010 9:07 pm

Erg mooie recensie Lennert. Ik deel grotendeels je mening. 'Control The Devine' is behoorlijk catchy. 'Roads Of No Release' vind ik erg sterk met mooie stemmingswisselingen. 'Wheel Of Time' overtreft voor mij 'And Then There Was Silence', omdat het tegelijkertijd een korter, maar tevens een dynamischer en complexer nummer is dan ATTWS.

Ik vind dat het niveau van 'A Night At The Opera', 'Nightfall In Middle-Earth' en 'Imaginations From The Other Side' over de hele lengte net niet wordt gehaald. Hoewel die bovenstaande albums ook wel wat fillers hadden, vind ik nummers op 'At The Edge Of Time' net niet het magistrale hebben (met uitzondering van 'Wheel Of Time') van krakers als 'Into The Storm', 'Time Stands Still', 'The Soulforged', 'Punishment Divine' en 'The Script For My Requiem'. Het nieuwe album komt vlak achter deze klassieker en heeft zeker de potentie om ook een klassieker te worden. Misschien ga ik het album na verloop van tijd nog hoger inschatten.

Gebruikersavatar
Elessar
Berichten: 13177
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 7:12 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Elessar » vr aug 06, 2010 1:01 am

Lennert schreef:Nee, die knurften bij ons hadden hem ook niet in het systeem staan. Niet dat het zo'n ramp was om hem bij de Plato te halen (de Chicken Spot zit daar vlakbij), maar daar is de cd wel gegarandeerd 2 euro duurder dan bij de Media Markt.
Lennert, probeer anders de Saturn op Zuidplein.

Ik neem aan dat je met de Connexion op en neer gaat? Hoef je niet helemaal met de metro óók nog naar de stad.
KoenM schreef:[..]
En jij houdt van Motorhead?

"Wat?"

Ja dus.
http://www.last.fm/user/Eekhoornhoer/

The Wörld Is Yours

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » vr aug 06, 2010 12:56 pm

Ik woon in Rotterdam in Delfshaven, dus de Saturn is voor mij verder :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » vr aug 06, 2010 4:53 pm

Eru Iluvatar schreef:Erg mooie recensie Lennert. Ik deel grotendeels je mening. 'Control The Devine' is behoorlijk catchy. 'Roads Of No Release' vind ik erg sterk met mooie stemmingswisselingen. 'Wheel Of Time' overtreft voor mij 'And Then There Was Silence', omdat het tegelijkertijd een korter, maar tevens een dynamischer en complexer nummer is dan ATTWS.

Ik vind dat het niveau van 'A Night At The Opera', 'Nightfall In Middle-Earth' en 'Imaginations From The Other Side' over de hele lengte net niet wordt gehaald. Hoewel die bovenstaande albums ook wel wat fillers hadden, vind ik nummers op 'At The Edge Of Time' net niet het magistrale hebben (met uitzondering van 'Wheel Of Time') van krakers als 'Into The Storm', 'Time Stands Still', 'The Soulforged', 'Punishment Divine' en 'The Script For My Requiem'. Het nieuwe album komt vlak achter deze klassieker en heeft zeker de potentie om ook een klassieker te worden. Misschien ga ik het album na verloop van tijd nog hoger inschatten.
Het album greep me ook niet meteen, dat moet ik er wel bij vertellen. Ik schat na 10 keer, dat ik eindelijk de details begon te ontdekken en nummers die me eerst niets deden begon te waarderen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Elessar
Berichten: 13177
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 7:12 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Elessar » vr aug 06, 2010 6:43 pm

Lennert schreef:Ik woon in Rotterdam in Delfshaven, dus de Saturn is voor mij verder :P
Oh, geen Beijerland meer dus. Zal t onthouden :)
KoenM schreef:[..]
En jij houdt van Motorhead?

"Wat?"

Ja dus.
http://www.last.fm/user/Eekhoornhoer/

The Wörld Is Yours

Gebruikersavatar
Iggy
Berichten: 177
Lid geworden op: do jan 29, 2009 6:40 pm
Locatie: Kranenburg (DE)

Re: Blind Guardian

Bericht door Iggy » vr aug 06, 2010 6:50 pm

Zo, EMP had 's zin om wat op te sturen, AtEoT Special Edition (met vlag), A voice in the dark en Imaginations from the other side zijn eindelijk aangekomen. Kunnen ze meteen lekker knus tussen de andere platen in de kast vertoeven.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Blind Guardian

Bericht door Amibor » ma aug 16, 2010 2:29 pm

Na ATITM had ik eigelijk niet verwacht dat BG nog zo'n album uit zou poepen. Dat vond ik wel een solide release, maar het had zeker niet zo'n impact als ANATO en NIME. Dit album is wederom een toonbeeld van alles wat BG zo gaaf maakt; de bombast, de gedrevenheid, het virtuoze spel en natuurlijk de zang. En dan heb ik het gedoodverfde hoogtepunt, de laatste track, nog niet eens geluisterd. Een mooie kanshebber voor mijn jaarlijstje, en dat is heel knap, daar power en prog hier momenteel het onderspit delven.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Blind Guardian

Bericht door Johan » ma aug 23, 2010 10:38 am

Zo, die songs met orkest zijn wel heel geslaagd! Met a voice in the dark, tanelorn & curse my name ook meteen mijn favoriete tracks van het nieuwe album. Deze vind ik nu al beter dan ATITM. Ik heb meteen maar tickets voor 24 september in de 013 gekocht.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Took » wo sep 01, 2010 11:21 am

kaarten voor de show in 013 op 24 september te winnen @ de frontpage:
http://www.metalfan.nl/prijsvraag.php?id=140
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Blind Guardian

Bericht door Johan » ma sep 06, 2010 1:42 pm

Damn, ze moeten gewoon een volledig album met dat orkest opnemen. Sacred Worlds & Wheel of Time zijn niks minder dan Briljant.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » do dec 23, 2010 8:48 pm

Je zou bijna vergeten hoe ongelooflijk gaaf de eerste twee albums zijn. Zang die alle kanten opvliegt met een afgrijselijk accent, maar damn wat beuken de riffs en drums en gaan de solo's door merg en been. Jammer ergens dat Hansi gestopt is met basgitaar spelen, toen was de bas in ieder geval nog wel te horen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Took » do dec 23, 2010 9:37 pm

Johan schreef:Damn, ze moeten gewoon een volledig album met dat orkest opnemen. Sacred Worlds & Wheel of Time zijn niks minder dan Briljant.
daar werken ze al een paar jaar aan, tussen de albums door
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Blind Guardian

Bericht door Rene » za mar 12, 2011 12:48 pm

Er komt een documentaire over Blind Guardian:

http://www.roadrunnerrecords.com/blabbe ... mID=155186
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Blind Guardian

Bericht door innuendo » za mar 12, 2011 5:52 pm

Het is wel echt een mode geworden. Flight 666 (Iron Maiden), Lemmy, Rush - Beyond the lighted stage. Ik kan het alleen maar toejuichen, want dergelijke documentaires zijn hartstikke leuk.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Blind Guardian

Bericht door Eru Iluvatar » ma dec 10, 2012 8:40 pm

Blind Guardian komt begin volgend jaar met een reusachtige cd-box met een prijskaartje van meer dan honderd euro. Het herbergt onder andere:
Alle albums t/m 'Live' (2003), allemaal weer opnieuw geremastered, waarvan sommige een extra cd met een nieuwe mix bevatten, namelijk 'Tales From The Twilight World', 'Somewhere Far Beyond' en 'A Night At The Opera'. Daarnaast zit er een audio cd-uitgave bij van het optreden in Coburg 2003 dat we kennen van de 'Imaginations Through The Looking Glass'-dvd.

Voor meer info: http://www.blind-guardian.com/2012/12/0 ... uary-2013/

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » ma dec 10, 2012 8:47 pm

Ziet er prachtig uit. Als je alles al hebt, houd het echter snel op.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Blind Guardian

Bericht door Johan » wo dec 12, 2012 2:16 pm

Ook als je bijna alles hebt ;).

Ik heb alleen Batallions of Fear & Tales of the Twilight World nog niet in m'n bezit. Daar ga je zo'n box ook niet voor kopen.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Blind Guardian

Bericht door Eru Iluvatar » wo dec 12, 2012 3:00 pm

Alleen het debuut, Tales From The Twilight World en Somewhere Far Beyond heb ik nog niet in de kast staan. Dit vind ik erg interessant, mede vanwege de remastering, remixing (vooral van de twee laatst genoemde albums én ANATO) en de bonusnummers.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Took » wo dec 12, 2012 3:14 pm

de albums zijn enkele jaren terug toch ook al opnieuw uitgekomen, geremastered?
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Took » wo dec 12, 2012 3:22 pm

en dit vind ik toch wel interessant:

"And another first, in a special edition of Nightfall in Middle-Earth, the musicians also present the legendary 1998 studio album without any breaks (including a new mix of “Blood Tears”). "
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 8414
Lid geworden op: di jul 01, 2003 3:28 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Joris » wo dec 12, 2012 5:17 pm

geremasterde edities ook apart te verkrijgen?

ik heb alles al, maar audio-kwaliteit van de eerste paar cd's kan imo wel beter. Dus wellicht de moeite waard.

Gebruikersavatar
Agalloch
Berichten: 104
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 11:24 pm
Locatie: Antverpia
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Agalloch » wo dec 12, 2012 5:43 pm

Boxset kost 110 euro bij large, klinkt interessant. Heb zeker nog niet alles en kan waarschijnlijk iemand die ik ken gelukkig maken met mijn afdankertjes...

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » zo jun 30, 2013 9:57 pm

Toch grappig hoe ik Nightfall In Middle Earth lange tijd helemaal zat was (het feit dat ze live ook praktisch altijd dezelfde nummers van dit album spelen helpt daar niet bij) en nu weer helemaal in de wolken ben als ik het album aan heb staan. Ik pleit er overigens nog steeds voor dat de band Feanor's Curse of Blood Tears nog eens live gaat spelen, weergaloze nummers!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Blind Guardian

Bericht door Eru Iluvatar » ma jul 08, 2013 11:15 am

Dat zouden ze zeker meer moeten doen. Volgens mij stond Curse of Feanor wel op de setlist van de laatste tour.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blind Guardian

Bericht door Lennert » di dec 03, 2013 5:01 pm

Van de Blind Guardian website, gedateerd op 18 oktober 2013:
Surprise, surprise,

I am sure no one expected me to be back with news about a band called Blind Guardian so quickly. The reason is quite simple, I’m a workaholic and I have no idea what to do with all my remaining energy at the moment. Therefore I have decided to spend some time with thoughts about Blind Guardian’s future plans. Here is my remarkable output (scroll to the end for the German version)…

Like the majority of you, I was also very surprised when our show in Geiselwind was announced for May 2014. I suppose that I, or one of the other guys, have agreed to this show. I’ll probably never figure out who did it, but that’s not important now, the show itself is of importance. To be honest, all of us cannot wait to get back on stage. Our stage abstinence seems much longer to us than “just” 2 years. Since we were asked to do a “Best Of” show we do not even have to rehearse, this is more or less the type of show we have done in the past anyway. I still hope we can put in some surprises since no one really knows what we consider our “Best Of” songs at the moment. It might differ from Memories of a Time to Come though. Right now I’m working on a possible set list and I’ll cross my fingers that this will be approved when the others have a look at it.

By announcing this live appearance we also secretly announced the intended termination of our album production for the end of May. We obviously have progressed quickly, in Blind Guardian terms that is. Indeed, everything looks very promising with regards to our songwriting and our production. We have good reasons to believe that the album is going to be completely finished at that point. Let’s hope I will not be proven to be the reincarnation of good old Münchhausen again. Anyway, even the worst case scenario would have us not being too far away from completion at that point. Since we have already completed several production steps on the new album the picture gets clearer and clearer. Although not necessarily clear enough to decide whether I’ll go lyrically for individual topics on each separate song or instead for a conceptual album. On one hand the concept would have a strong fantasy link and on the other hand it would contain some typical Dystopian elements, because this is also what I musically find in most of the songs. They will all feature an almost magical grandeur but will present some very harsh disturbing elements as well. Therefore such a concept might be very suitable. I will have to sleep on it for a while until I’m able to make a decision.

Whenever we start songwriting I try to create a plan in my mind detailing which qualities I would love to feature on the next BG album and what general impression I would like to create. Very often at the end things come out quite different and I’m surprised which qualities or preferences have shown up then. This time there seems to be a collective urge (without even having talked about it) among all members to feature the more aggressive side of Blind Guardian this time.

Right now, we are working on 5 faster songs. As far as I remember last time I have mentioned “Encrypted Time” and “Holy Grail” (which are both proceeding well in the album production), so I am going tell you a little bit about “Winter’s Coming”, “Outcast” and “Song 9″. The first one is based on Marcus’ idea of a 90′s orientated speed/thrash song. We have finished a good two thirds of this one. It’s fast and heavy, or was it heavy and fast? I have no idea how he came up with the title “Winter’s Coming”… “Song 9″ is a fresh one which used to be a collection of parts at first, but then developed into something very special. I would describe it as a refreshing combat between “Guardian of the Blind”, “The Script for My Requiem” and “Ride into Obsession” only disturbed by a fairly straightforward chorus. If you ask me this one is born to become a “classic, but first underrated by the band” song. My favorite among the fast ones certainly would be “Outcast”. A song full of surprises. The old school die hard fan will probably complain later that this one has a soft intro (epic and sad), but even this person would have to agree that afterwards we keep up the speed on this one to the very end. The song is a roller coaster ride through the last three decades of metal. I love it!

As for the epic tracks I love “Irish Hill” the most. I have decided to entitle this “Grand Parade” as “Irish Hill” never really fit the song. Imagine a mixture of “Wheel of Time” and “Nightfall” and you might be there. We have a beautiful orchestration for this. This one certainly demands a lot of time during production simply because there really is a massive amount of elements in it. Not as much as in “And Then There Was Silence”, but a lot…

“Midtempo Song” is the most “commercial” song on the album so far. “Commercial” in a positive way, of course. It would deserve a title like “Irish Hills” more than “Grand Parade” did when it was called “Irish Hills”, but who said that life is always fair… To give justice to the song I also have to say that it is very progressive but also very catchy. “The Throne” is another epic piece we are working on. I have just started working on vocals for this one last Friday. It is too early for me to describe this one more precisely. What I can say is that this one is the perfect link between “Grand Parade” and “The Ocean”. This last one is already completely recorded except for the vocals. “Prophecies” and “Encrypted Time” are completely recorded and the same can be said about some older B-songs, which we have decided to finalize with this session as well. The BG pundit knows about which songs I am talking.

The songwriting period is almost finished by now and the final production session is going to start next week and will keep us busy until Geiselwind. As I think about that I better stop thinking and start songwriting instead.

All the best,

Hansi, or “Hieronymus Carl Friedrich von Münchhausen” as my friends call me.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Blind Guardian

Bericht door innuendo » di dec 03, 2013 9:02 pm

Klinkt goed! Ik hoopte al op een nieuw album van Blind Guardian in het nieuwe jaar. Heb meteen Tales From The Twilight World gedraaid. Heerlijk album, van begin tot eind.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Blind Guardian

Bericht door Johan » wo dec 04, 2013 4:24 pm

Nice! Ik vond het ook wel weer tijd worden voor een nieuw album. De beschrijvingen klinken niet slecht, al kun je daar natuurlijk weinig kwalitatiefs uit afleiden.

Hier is At the Edge of Time zojuist opgezet.

Plaats reactie