Progressieve rock

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jul 14, 2009 7:42 pm

Argh, teveel om te kiezen. Ik denk dat de laatste 3 me persoonlijk het meest trekken van wat ik er tot nu toe van heb gehoord in ieder geval.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jul 14, 2009 7:49 pm

haha, zelf weten. Ik vind van Arena alles eigenlijk wel goed. Ik draai ze allemaal even vaak, al heb ik natuurlijk (zoals te zien is) wel een bepaalde voorkeur. Nieuwe IQ cd is trouwens ook een hele dikke aanrader, jeweet ;)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Bericht door Draconian » di jul 14, 2009 9:43 pm

Ja, die nieuwe IQ moet ik ook nodig eens aanschaffen (en het oudere werk ook, nu we het er toch over hebben). Ik heb alleen Dark Matter en dat vond ik destijds een bijzonder aangename verrassing.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jul 14, 2009 9:48 pm

Nou, dan kun je het beste beginnen met de aanschaf van 'Ever' , 'Subterranea', 'The Seventh House' en 'Frequency' , die liggen qua stijl toch het dichtste bij 'Dark Matter'. Stuk voor stuk wereldse platen met prachtig gecomponeerde nummers. Ik vind Michael Holmes altijd een beetje ondergewaardeerd, want die kerel speelt absoluut net zo goed als de gitaristen van Arena en Pendragon. Misschien iets eenvoudiger dan Nick Barret, maar toch altijd even gevoelig en mooi.

Wel even oppassen met het oude werk trouwens. 'Tales from the Lush Attic' en 'The Wake' zijn natuurlijk ware symfoklassiekers, vanwege de Marillion-achtige muziek. Nicholls zong hierop nog wat expressiever en had tevens dat ietwat valsige wat Fish ook had. Allerminst vervelend en met de uitgesponnen composities is ook helemaal niets mis. Na deze albums wisselde de band van zanger, dus dat is misschien even wennen.
'NomZamo' en 'Are You Sitting Comfortably?' zijn wat toegankelijker en poppiër, vooral dankzij de zang van Paul Menel. Het zijn meer licht-symfonische rocknummers en ze duren ook niet meer zo lang. Die tweede plaat doet me ook wel eens denken aan het vroege solowerk van Phil Collins en de latere Genesis. Lekkere platen, maar wel erg anders dan het stokoude werk en de muziek die ze nu maken. Maar ach, IQ is gewoon een topband, simpel zat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Big Ugly Head
Berichten: 64
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 7:26 pm
Locatie: Geleen

Bericht door Big Ugly Head » zo jul 19, 2009 9:30 pm

Arena is een fantastische band. Ik ben ooit een keer, niet gehinderd door enige kennis van deze band, naar een optreden geweest in Verviers en ben op slag verliefd geraakt op deze band. Ik ben met name een liefhebber van de wat stevigere albums "Contagion" en "Pepper's Ghost". Maar muzikaal en sferisch steekt "The Visitor" boven alles uit. Gitarist John Mitchell is briljant en levert ook met It Bites en Frost* puike albums af.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma aug 03, 2009 1:40 pm

Pepper's Ghost in de tussentijd aangeschaft en ik ben enthousiast! De hoes en de comics in het boekje zelf zijn buitengewoon gaaf. Benieuwd als ik binnenkort Contagion vind of die net zo gaaf is.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

ysudem
Berichten: 340
Lid geworden op: di nov 11, 2008 10:36 pm

Bericht door ysudem » wo aug 05, 2009 1:28 pm

Afbeelding
Luister nu naar het IJslandse Icecross (1973).
Zeer ok, zeker checken als je houdt van een beetje obscure progressieve/psychedelische rock.

Gebruikersavatar
Nielsch
Berichten: 2546
Lid geworden op: do jan 20, 2005 3:01 pm
Locatie: Nimwègen
Contacteer:

Bericht door Nielsch » do okt 01, 2009 12:01 am

Ik zat vandaag weer eens naar de laatste plaat van IQ te luisteren en dat is toch een ontzettend goede plaat; een van de beste van het jaar. Ik ben verder niet bekend in het genre maar ik zou toch graag wat meer van dit soort spul in huis willen halen. Aanraders :) ?
Thrash: www.myspace.com/comitatusband

Robin_suspects
Berichten: 23
Lid geworden op: di mar 31, 2009 6:19 pm

Bericht door Robin_suspects » do okt 01, 2009 3:54 pm

Niemand naar Symforce geweest dit jaar?
Voor de onwetenden; Symforce is een jaarlijks 'festival' in de 013 wat zich compleet richt op symfonische en progressieve rock.
Dit jaar was het met o.a. Agents Of Mercy (met Roine Stolt), Karmakanic (met Thomas Bodin, bassist Flower Kings).
Ook al was het dit jaar kleinschaliger dan vorig jaar, was het meer dan geslaagd met zeer goede bands en optredens. Vooral The Sedan Vault, Moon Safari en Karmakanic deden het goed hier.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do okt 01, 2009 4:49 pm

Nielsch schreef:Ik zat vandaag weer eens naar de laatste plaat van IQ te luisteren en dat is toch een ontzettend goede plaat; een van de beste van het jaar. Ik ben verder niet bekend in het genre maar ik zou toch graag wat meer van dit soort spul in huis willen halen. Aanraders :) ?
het andere materiaal van IQ, Pendragon, Jadis, Arena, Kino, Sylvan, Fish, (oude) Marillion, Pallas. Keuze te over.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Big Ugly Head
Berichten: 64
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 7:26 pm
Locatie: Geleen

Bericht door Big Ugly Head » zo okt 04, 2009 1:10 pm

Jeroen schreef:[..]


het andere materiaal van IQ, Pendragon, Jadis, Arena, Kino, Sylvan, Fish, (oude) Marillion, Pallas. Keuze te over.
Als je dan toch aan het zoeken bent, probeer dan eens It Bites, The Reasoning en Tilt. 3 toppertjes in het genre.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma okt 05, 2009 11:45 pm

Exact, daar wil ik trouwens Knight Area aan toevoegen. De afgelopen dagen uitgebreid naar de eerste twee albums geluisterd ter voorbereiding op de nieuwe die hier morgen op de mat valt :). Fantastische band, misschien wel Neerlands beste symfoband. Goede zang, prachtige nummers en een schitterende instrumentale inkleuring.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Robin_suspects
Berichten: 23
Lid geworden op: di mar 31, 2009 6:19 pm

Bericht door Robin_suspects » di okt 06, 2009 11:01 am

Ik heb Knight Area een paar jaar geleden nog in het voorprogramma gezien van Riverside, maar toen deed het me toch niet zo heel veel. Al ben ik tegenwoordig toch wat meer into symfonisch spul dan toen. Toch maar weer eens checken dan!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di okt 06, 2009 11:58 am

Absoluut doen, die drie albums zijn niet te versmaden!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo aug 29, 2010 5:44 pm

Ik lees hier op het forum maar weinig over Erik Norlander. Dan heb ik het niet zozeer over zijn werk met Rocket Scientists of Lana Lane, maar meer over zijn soloplaten en dan voornamelijk Into the Sunset en Music Machine. Eerstgenoemde heb ik gisteren eindelijk eens op de kop getikt en dat is toch wel een heel fraai (Ayreon-achtig) progressief rockplaatje. Arjen speelt er overigens ook gitaar op en de plaat is volgezongen door wat bekende namen. Music Machine is wat rauwer geproduceerd, maar deze dubbelcd bevat naast een erg sterk conceptverhaal ook hele sterke progmetal/rock. De knipogen naar fusion, jazz en klassieke symfonische rock zijn ruim aanwezig, maar deze twee albums maken mijns inziens het beste duidelijk hoe goed deze toetsenist is.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Big Ugly Head
Berichten: 64
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 7:26 pm
Locatie: Geleen

Re: Progressieve rock

Bericht door Big Ugly Head » ma okt 18, 2010 12:59 pm

ROB SOWDEN LEAVES ARENA, LIVE DATES WITH NEW VOCALIST
Arena has issued the following statement:
"We are sad to announce that singer Rob Sowden has decided to part ways with the band. The explanation given so many times at moments like this is 'musical differences', usually as a veil for somewhat darker reasons; but actually, in this case, it is precisely the reason. We wish Rob good luck with all his future endeavours.
In the meantime Arena WILL be performing their shows in November where they will be presenting their new vocalist, as well as material from their next album."
The name of the new vocalist has not yet been revealed.

Da's jammer. Ik heb Arena leren kennen met Sowden als zanger. Verschillende keren live gezien en hij heeft op mij altijd een prima indruk achter gelaten. Ik hoop dat ze een goede vervanger kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » ma okt 18, 2010 6:50 pm

Dan ben ik benieuwd welke kant hij op wilde en welke kant zij op wilden. Ik vond Pepper's Ghost af en toe lekker tegen de metal aanzitten en mag nog vaak draaien.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » vr nov 05, 2010 11:11 pm

Dat vind ik erg jammer. Sowden vind ik een geweldige zanger met een fantastisch gevoel voor melodie en dramatiek. Maar goed, Arena kennende zal het vast wel goedkomen. Zolang Mitchell maar niet zelf gaat zingen. Zijn stem past misschien bij de wat luchtigere progrock van Kino en Frost*, maar bij een theatraler geluid valt ie door de mand, vrees ik.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressieve rock

Bericht door wyrm » za nov 06, 2010 9:28 am

I drink therefore I am

Big Ugly Head
Berichten: 64
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 7:26 pm
Locatie: Geleen

Re: Progressieve rock

Bericht door Big Ugly Head » di nov 09, 2010 4:43 pm

Da's niet verkeerd. Manzi lijkt me een geschikte vervanger. Goede zanger en bijna hetzelfde kapsel als Sowden. :-)

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » di dec 07, 2010 10:37 am

Even de andere zijde van progressieve rock. Wie wel wat kan met psychedelische progrock zou echt eens naar Quest For Fire moeten luisteren:

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=6485
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » vr mei 27, 2011 10:50 pm

Ik hoor hier nog maar weinig over de nieuwe Pendragon.
Hoewel Pure hier licht de voorkeur geniet, is Passion toch ook weer een prachtplaat van jewelste geworden. Een schitterend gelaagd album dat terecht progressief genoemd mag worden. Niet dat de invloeden nu zo nieuw zijn, de mix van verschillende stijlen is dat wel. Al die input uit metal, hardrock, prog, wereldmuziek, symfo en zelfs trance en hip hop (heel eventjes maar) pakken erg goed uit. Het album kost wel wat meer tijd om in te komen, maar met de lyrische gitaarsolo's en uitgesponnen songstructuren valt er voor de liefhebber van neoprogressieve rock (en een beetje metal hier en daar) genoeg te genieten. Aanrader!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Orklord » za mei 28, 2011 12:34 pm

Ik zag dat er een nieuwe uit was ja, binnenkort maar eens beluisteren. Zeer benieuwd iig!

Big Ugly Head
Berichten: 64
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 7:26 pm
Locatie: Geleen

Re: Progressieve rock

Bericht door Big Ugly Head » di jun 21, 2011 11:05 am

Eigenlijk alweer wat belegen nieuws maar volgens mij nog niet eerder hier benoemd: De release datum voor het nieuwe album van Arena "The Seventh Degree Of Separation" staat gepland voor 1 november. Op 5 november zullen zij te zien zijn in Uden en op 19 november in Zoetermeer. Persoonlijk zoek ik het iets dichter bij huis: tickets voor 4 november in Verviers zijn in de pocket.
Overigens is na zanger Rob Sowden ook bassist Ian Salmon vervangen door oudgediende John Jowitt.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressieve rock

Bericht door wyrm » zo okt 23, 2011 10:32 am

Gisteren naar de Boerderij geweest om 30 jaar IQ te vieren. Een fantastisch optreden gezien waar ze Subterranea integraal speelden. Wat een band en wat een avond, Proghistorie! Er werden blue ray opnamen gemaakt en de zaal (en balkon) was stampvol!

Vanavond deel 2 waar ze een best-of set gaan spelen! Wie komt er ook?
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » di nov 29, 2011 5:39 pm

Hoe zijn de reacties op de nieuwe Arena? Die zou nu toch uit moeten zijn?
Ik heb wat nummers gehoord en het klonk eigenlijk wel weer prima, al moet ik wel ff wennen aan de zang. Sowden kwam toch iets beter over qua theatrale en dramatische inbreng, maar wie weet groeit het nog.

Verder blijf ik zwaar onder de indruk van Knight Area. Nine Paths is absoluut de beste plaat tot nu toe. Deze band groeit per release. Heerlijk.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » wo dec 14, 2011 2:41 pm

Nieuwe plaat van Arena is top!
Review volgt nog
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

BeautevilDeath
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 28, 2007 3:51 pm

Re: Progressieve rock

Bericht door BeautevilDeath » di jan 03, 2012 7:44 am

Promo/Teaser van "Hours" het in eigen beheer - album van de Zeeuwse band Skybicycle, dat 28 januari uit komt.

Jammer

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Dufniall » vr mar 22, 2013 10:28 am

Een vriend van me speelt in een nieuwe progrock band, Deep Water Horizon. Ze hebben nu twee nummers af, en ik was blij verrast hoe goed het klinkt. Vooral Abstract Into Form is een erg lekker nummer.

http://www.reverbnation.com/dwh/song/16 ... -into-form

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo mar 24, 2013 5:14 pm

Nieuwe plaat van Spock's Beard in huis gehaald. De eerste met Ted Leonard (Enchant) achter de microfoon. Wel even wennen, want de warme stem van Nick vormde de laatste platen zeker één van de attracties. Leonard zingt toch wat hoger en iets minder gevarieerd. Maar uiteindelijk is het eindresultaat weer goed te noemen. Heb de plaat nog niet heel uitgebreid beluisterd, maar de gebruikelijke ingrediënten zitten er wel weer in. Dus sterke solo's, mooie instrumentale partijen en genoeg weirde keyboardgeluiden. Compositorisch is het allemaal wat toegankelijker dan X, mede door de zoetere stem van Leonard. Ik verwacht niet dat deze nieuweling over de voorganger of het briljante V heen gaat, maar dat deze Amerikanen nog altijd prima symfonische progrock produceren staat buiten kijf.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Orklord » zo mar 24, 2013 5:19 pm

Hm, ik had laatste een nummer gehoord, die op de promo van Century Media staat, en vond het nogal slap klinken. Maar goed ik zal het album eens een kans geven.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo mar 24, 2013 9:34 pm

Slap zou ik niet willen zeggen. Wel wat zoetsappiger en weer meer richting de symfo zoals die op Snow werd gemaakt, maar dan wat minder complex. Denk ik.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » di apr 09, 2013 4:58 pm

Voor 6,88 Contagion van Arena gekocht, alle Arena's waren zo duur bij de Mediamarkt, jammer dat het alleen om verzamelaars en Pride ging. Die zal ik de volgende keer dan wel meenemen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » di apr 09, 2013 9:15 pm

Ook progressieve rock, maar dan van een heel ander kaliber, onze eigen Gingerpig. De nieuwe plaat is te gek! Binnenkort ook een interview:

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=7628
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » wo apr 10, 2013 4:04 pm

Lennert schreef:Voor 6,88 Contagion van Arena gekocht, alle Arena's waren zo duur bij de Mediamarkt, jammer dat het alleen om verzamelaars en Pride ging. Die zal ik de volgende keer dan wel meenemen.
Heerlijke schijf is dat! Ik vind Immortal? zelf de beste met Rob Sowden achter de microfoon, maar Contagion en Pepper's Ghost zijn vanwege de hardheid (meer metal invloeden) ook erg vermakelijk. Cutting The Cards is een heerlijk nummer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » di mei 07, 2013 9:43 pm

Hoe zijn de meningen hier trouwens over Knight Area? Mijns inziens één van de beste progressieve symfogezelschappen die Nederland rijk is.
Dreamweaver is volgens mij zelfs één van de beste nummers die ooit door een Nederlandse band gemaakt is.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressieve rock

Bericht door wyrm » za nov 16, 2013 12:38 pm

Ik heb verschrikkelijk vaak geprobeerd, maar Knight Area wil mij maar niet grijpen. Ik blijf het vooral ontzettend saai vinden.

Vandaag hoorde ik voor het eerst iets van de Nederlandse band Sky Architect. Wat een ge-wel-di-ge muziek zeg! Vreemd om hier pas zo laat achter te komen. Op basis van wat ik heb gehoord, zou deze band volgens mij heel groot moeten zijn. Check zeker de zeer smaakvolle video:

I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Progressieve rock

Bericht door Metal79 » za nov 16, 2013 2:44 pm

Fraai nummer inderdaad, met zo'n weidse sfeer. De bandnaam kwam ik vaker tegen, maar nu moet er maar 's wat luisterwerk in geïnvesteerd worden. Dank voor de herinnering.

De Ierse band Dead Heroes Club is ook zeker het ontdekken waard. Het nummer 'The hunger' van het nieuwe album Everything is connected (dat over twee dagen uitkomt) valt hier te beluisteren:
http://deadheroesclub.co.uk/
De CD, voorzien van een fraai hoesontwerp, is daar ook direct te bestellen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressieve rock

Bericht door Eru Iluvatar » wo dec 18, 2013 8:40 pm

Lijkt mij leuk om het in dit topic eens te hebben over de eerste golf van progressieve rock-bands, van pakweg 1967 t/m 1979

Wat betreft die periode zou ik qua platen op de volgende Top 10 uitkomen:

1. Queen - Queen II (1974)
2. Queen - A Night At The Opera (1975)
3. Yes - Close To The Edge (1972)
4. Rush - A Farewell To Kings (1977)
5. Jethro Tull - Thick As A Brick (1972)
6. Earth & Fire - Song Of The Marching Children (1971)
7. Genesis - Nursery Cryme (1971)
8. Rush- 2112 (1976)
9. Yes - Relayer (1974)
10. Genesis - Foxtrot (1972)
---------------------------------------------------------------------
11. Rush - Hemispheres (1978)
12. Yes - Fragile (1972)
13. Queen - Sheer Heart Attack (1974)
14. King Crimson - Red (1974)
15. Jethro Tull - Songs From The Wood (1977)
16. Culpeper's Orchard - Culpeper's Orchard (1970)
17. Camel - Mirage (1974)
18. Gentle Giant - Octopus (1972)
19. Gracious - This Is .... Gracious! (1971)
20. Beggars Opera - Pathfinder (1972)

Wel een beetje de standaardnamen wat betreft deze periode, op misschien een paar uitzonderingen na. Als iemand daarom nog aan te raden obscuriteiten uit de periode van 1967 t/m 1979 heeft hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » wo dec 18, 2013 10:17 pm

Je lijst mist een hoop Kansas ;)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Progressieve rock

Bericht door Heidewolf » wo dec 18, 2013 10:44 pm

Waar zijn Emerson, Lake and Palmer?
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Progressieve rock

Bericht door Heidewolf » za dec 21, 2013 11:56 am

Nou ja, om mijn opmerking maar in een context te plaatsen en ook een top tien te produceren:

1. Emerson, Lake and Palmer - Tarkus
2. Emerson, Lake and Palmer - Brain Salad Surgery
3. Rick Wakeman - The eight wives of Henry the VIIIth
4. King Crimson - In the court of the crimson king
5. Yes - Fragile
6. Focus - Moving waves
7. Emerson, Lake and Palmer - Emerson, Lake and Palmer
8. Emerson, Lake and Palmer - Pictures at an exhibition
9. Uriah Heep - Look at yourself
10. Yes - Close to the edge
11. Pink Floyd - Wish you were here
12. Pink Floyd - Meddle
13. Rush - 2112
14. Kansas - Leftoverture
15. Boston - Boston

Genesis is niet mijn favoriete progbands zoals je ziet. Van Rush zou ik 'moving pictures' wel toevoegen maar die valt buiten de periode die Eru aanduidde als de eerste golf. Ik hou van de extravagante prog van ELP en de over-the-top-synthesizers van Wakemans eerdere solo werk. Het zijn vooral de rustige liedjes in het midden van de LP dat Focus nog zo hoog staat en voor 'Pictures' van ELP toch wel in de juiste bui moet zijn.

Tarkus is gewoon een van mijn lievelingliedjes. Op die ELP staat geen ballad van Greg Lake, maar 'Jarusalem' laat dan weer horen hoe goed en mooi Greg kan zingen. Het liefst had ik ELP de hele top 6 laten bestrijken, maar ik heb toch geprobeerd enige variatie te forceren. Van Camel en Gentle Giant heb ik nog te weinig gehoord, maar dat gaat binnenkort zeker gebeuren. The Strawbs en The nice (de eerdere bands van respectivelijk Wakeman en Emerson) moet ook eens gaan beluisteren.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressieve rock

Bericht door Eru Iluvatar » za dec 21, 2013 1:28 pm

Mooie lijst, Heidewolf. Zelf ben ik niet een heel groot ELP-fan. 'Brain Salad Surgery' heb ik in mijn bezit, maar die valt net buiten de top 20. Ik luister hem ook niet meer bijzonder vaak. Sowieso zou ik de andere ELP- en The Nice-albums ook eens een kans moeten geven.

'Leftoverture' van Kansas is een album met veel potentie, maar ook eentje die ik nog niet goed genoeg ken om te concluderen of een plaats in 'de top 20' gerechtvaardigd is.

Heel fijn trouwens hoe veel Britse, en ook niet-Britse prog-rocks er zijn uit de late jaren zestig en de jaren zeventig. Een hele stortvloed. Het is een beetje het kaf van het koren scheiden, maar echte slechte dingen heb ik nog niet gehoord. Daarbij moet ik wel zeggen dat de hele 'Canterbury-scene' mij iets te eclectisch is, misschien met uitzondering Caravan. De meeste bands uit die scene klinken als een kunstzinnige geluidencollage en dat is nou weer niet helemaal mijn ding.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressieve rock

Bericht door Eru Iluvatar » za dec 21, 2013 1:41 pm

Oh ja, ik zal ook even aangeven wat ik zo leuk vind aan bepaalde prog-bands van bovenstaande periode:

Yes: De zweverige, mystieke aard van de muziek. De vernuftige, originele compesities en de uitgekiende techniek, gecombineerd met de etherische vocalen van Jon Anderson. De muziek lijkt uitgesponnen te zijn, maar in tegenstelling tot een band als Dream Theater heeft elk deel zijn functie binnen het grotere, organische geheel.

Rush: Het science-fiction-achtige kille ruimte-sfeertje, met het soms bijna mechanische epische gitaarspel van Lifeson, het pre-Maidenesque gegallopeer en de ijselijke vocalen van Geddy Lee. Beste nummer: eerste deel van 'Cygnus', van 'A Farewell To Kings'. Met dit nummer was Rush zijn tijd ver vooruit.

Queen: De epische, baroque bombast. Hardrock met opera-elementen. Dynamisch, gevarieerd; kitsch, maar wel verslavend. Fantasyrijk, Shakespeareaans.

Genesis: Heeft een heel rustiek Engels thee-drink sfeertje. Folk-achtig, maar ook klassiek, artistiek en onheilsspellend. Favorieten zijn de epische nummers, waar Iron Maiden ook goed naar geluisterd heeft. 'The Music Box', ' The Return Of Giant Hogweed' en 'Supper's Ready'. Bij Genesis hoor je elementen van de uiteenlopende contemporaine prog rock-bands terug, maar ze staan daar ook weer boven, met een eigen gezicht.

Jethro Tull: Het middeleeuwse, lichtvoetige karakter. De jolijt en vrolijk van het fluitspel van Anderson en zijn warme vocalen. De dynamiek en pakkendheid van de nummers. Geborgenheid, gezelligheid; warmte.

King Crimson: Totale moderne abstractie, verpakt in composities die wel te vatten zijn. Majesteues, maar ook totaal chaotisch. Misschien het meest progressief, maar slaan vaak de plank ook mis.

ELP: Meer is meer, bombastisch, ijdel, maar ook bijzonder pakkend. Overambitieus, op het grotesque toe, maar ook zeer herkenbaar. Wel tegenwoordig van gedateerd, altans in mijn oren.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Progressieve rock

Bericht door Heidewolf » za dec 21, 2013 2:50 pm

Tijdens het lezen heb ik zojuist twee albums van Strawbs geluisterd ('Hero & Heroine' en 'From the witchwood'). Het is band opgericht in 1964 en zijn gestart als folkband en hebben gaandeweg prog-elementen aan hun muziek toegevoegd. De muziek heeft qua de relaxte sfeer en focus op de wat meer akoestische folkrock veel gemeen met The moody blues. Strawbs vind ik zo toch wel leuker als The moody blues omdat het toch iets meer rockt en wat minder tweederangs poëzie en hippie-zang-harmonieën bevat. Als deze hoor dan bedenk ik me toch dat ik Genesis wellicht weer eens kans moet geven. Och, zoveel bands en zo weinig tijd, want als Eru weer in het 'A-typische muziek' topic post dan ben ik toch weer benieuwd naar al die bands. En als je bij youtube muziek opzoekt dan staan er bij de suggesties ook zo veel interessants.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » zo dec 22, 2013 12:09 am

Leuk lijstje weer, Kees!

Gaat dan leuk worden met oud en nieuw, want ik heb vast nog wel wat progrock lp's liggen die je nog niet kent.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressieve rock

Bericht door Eru Iluvatar » zo dec 22, 2013 8:50 pm

innuendo schreef:Leuk lijstje weer, Kees!

Gaat dan leuk worden met oud en nieuw, want ik heb vast nog wel wat progrock lp's liggen die je nog niet kent.
Dank!

Ik wist trouwens niet dat jij een prog-aficionado bent! Zo, ik moet zeggen dat ik best benieuwd ben wat je hebt liggen. Zelf zal ik met Oud en Nieuw ook een paar lp's meenemen: het is wel een sfeervol idee!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressieve rock

Bericht door Eru Iluvatar » zo dec 22, 2013 8:55 pm

Heidewolf schreef:Och, zoveel bands en zo weinig tijd, want als Eru weer in het 'A-typische muziek' topic post dan ben ik toch weer benieuwd naar al die bands.
Haha, mooi om te lezen, bedankt! The Strawbs, is dat die band met die theepot? Volgens mij vind ik dat best interessante muziek.

Ken iemand deze fantastische nieuwe Noorse band al? TUSMORKE, een soort van authentiek klinkende Jethro Tull-discipel. Erg leuk, met die stem, de melodieën, de pakkenheid en vooral de dwarsfluit. Ook een must voor liefhebbers van het meer folkig ingestelde Blood Ceremony. Hun debuutalbum is nog niet zo lang uit. Best wel een must:


Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Progressieve rock

Bericht door Mollusk » ma dec 23, 2013 10:02 pm

Klinkt goed, Eru!
Trouwens als er nog iemand interesse heeft in Alan Parsons Project, ik heb 5 cd's in de aanbieding (in het kader van "ik heb ruimte nodig en luister ze toch nauwelijks nog"). Pm maar voor de titels enzo.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door XnegativeX » zo dec 29, 2013 4:09 pm

Prog lijstje van 2013:

1-Spock's beard - Brief nocturnes and dreamless sleep
2-Coheed and Cambria - The Afterman: Descension
3-Haken - The Mountain
4-Cosmograf - Man left in space
5-Queensryche - Queensryche
6-Blackfield - IV
7-Fates warning - Darkness in a different light
8-Steven Wilson - The Raven that refused to sing
9- Ayreon - The Theory of Everything
10-Dream theater - Dream theater
(Honorable mention - Leprous - Coal)
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Plaats reactie