Klassieke Muziek

Voor alle andere bands
Plaats reactie

Klassieke muziek is....

Heerschend!
92
39%
Leuk op zijn tijd
125
53%
Afgrijselijk!
20
8%
 
Totaal aantal stemmen: 237

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » ma sep 15, 2008 2:04 am

Dan zal ik dat zeker doen.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
vengeancefan
Lult over cdtjes
Berichten: 1701
Lid geworden op: vr dec 15, 2006 10:07 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door vengeancefan » ma sep 15, 2008 12:15 pm

zeer zeker mooi op zijn tijd.
Maar ook hier geldt dat de ene componist de andere niet is.
Vergeet ook niet dat heel veel muziek is afgeleid van klassiek. Bij veel bands hoor je dat ook terug.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Bericht door Persistence » za sep 20, 2008 12:17 pm

Richard Wagner !

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Bericht door Krimhild » za sep 20, 2008 8:25 pm

Amibor schreef:Sublieme aanraders (niet altijd de correcte benaming, maar toch):

Prokofiev - Dance Of The Knights
Mussorgsky - Night on the Bald (of Bare) Mountain
Rachmaninov - Prelude in C Minor
Shostakovich - Waltz #2 from Jazz Suite
Saint Saens - Danse Macabre
Barber - Adagio For Strings
Strauss - Also sprach Zarathustra
Stravinsky - Le Sacre Du Printemps
Faure - Pavane
Bach - Air
Debussy - Clair de Lune
Beethoven - Moonlight Sonata
Mijn dank is groot.
Amibor schreef:Aan een ding heb ik iig een hekel, die ontzettend blije meehos-walzen. Je ziet die gebruinde tronie van Rieu al voor je, bah.
Nou, is dat nummer van Shostakovich niet een meehos-nummer bij uitstek? Ik zie Rieu al staan eigenlijk. Maar wel een gaaf nummer.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » za sep 20, 2008 8:48 pm

Plaag schreef:Van Mussorgsky is de Schilderijententoonstelling ook heel bekend, en ik krijg daar een hardnekkig kippenvel van. Verder, Amibor, raad ik je aan om naar de symfonieën van Anton Bruckner te luisteren en naar die van Jean Sibelius.
Dan wel de schilderijententoonstelling in de originele versie voor piano, de door Ravel georkestreerde versie is minder vind ik.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » zo sep 21, 2008 3:41 am

Krimhild schreef:[..]

Nou, is dat nummer van Shostakovich niet een meehos-nummer bij uitstek? Ik zie Rieu al staan eigenlijk. Maar wel een gaaf nummer.
Hmm, daar heb je me, misschien. Maar ja, dat nummer zit in Eyes Wide Shut van Stanley Kubrick, dan heeft t voor mij geen Andre Rieu sfeertje :P
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » zo sep 21, 2008 12:14 pm

Er zit een groot verschil tussen de Rieu uitvoeringen en de uitvoeringen van de "serieuzere" orkesten. Veel Strauss stukken worden tot meehosstukjes vermalen door André Rieu, terwijl ze in de uitvoeringen in bijvoorbeeld het nieuwjaarsconcert wel heel prachtig kunnen klinken.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Bericht door Krimhild » zo sep 21, 2008 2:06 pm

Ik geef Ed gelijk;

Rieu;
http://nl.youtube.com/watch?v=LX1fiE0U1 ... re=related

OST versie;
http://nl.youtube.com/watch?v=zSaYnQD7EpY


Alleen al dat gelal op de achtergrond :lol:
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » zo sep 21, 2008 3:05 pm

Asena_shewolf schreef:Richard Wagner !
Zeker! http://www.youtube.com/watch?v=7w17MamPY7A

De prelude van Parsifal. Als dat geen kippevel opwekt weet ik het ook niet meer. Amibor, jij moet dit ook maar eens checken gezien je voorkeur voor (laat)romantische muziek.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Bericht door Krimhild » zo sep 21, 2008 3:55 pm

Asena_shewolf schreef:Richard Wagner !
Dan zie ik altijd meteen die kop van Morse voor me.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » wo sep 24, 2008 10:30 am

Ik luister nu in het kader van mijn studie (muziekwetenschap) veel vroege monofone en polyfone muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Schitterende muziek. Onderstaande link is een uitvoering van Spem in Alium van Thomas Tallis, polyfoon stuk voor 40 (!) stemmen.
Laatst gewijzigd door paradigm shift op wo sep 24, 2008 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » wo sep 24, 2008 12:31 pm

paradigm shift schreef:Ik luister nu in het jader van mijn studie (muziekwetenschap) veel vroege monofone en polyfone muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Schitterende muziek. Onderstaande link is een uitvoering van Spem in Alium van Thomas Tallis, polyfoon stuk voor 40 (!) stemmen.
Welke link?
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » wo sep 24, 2008 6:56 pm

“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » zo sep 28, 2008 12:08 pm

paradigm shift schreef:Ik luister nu in het kader van mijn studie (muziekwetenschap) veel vroege monofone en polyfone muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Schitterende muziek. Onderstaande link is een uitvoering van Spem in Alium van Thomas Tallis, polyfoon stuk voor 40 (!) stemmen.
Ik heb het nu een paar keer geluisterd en ik vind het werkelijk adembenemend mooi.
Heb je nog meer aanraders uit de vroege jaren?
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 154
Lid geworden op: za jan 22, 2005 1:18 pm
Locatie: Belgie - Leuven

Bericht door Wim » zo sep 28, 2008 1:21 pm

Voor de liefhebbers van koormuziek:

Rameau - La nuit

http://nl.youtube.com/watch?v=dQg-3wkzJ ... re=related

Uitgevoerd in de film 'Les Choristes'.
Solo zanger is Jean-Baptiste Maunier, wat een stem!

Hier zingt hij samen met Clemence Saint-Preux (dochter van) het Concerto pour une voix van Saint-Preux.

http://nl.youtube.com/watch?v=D7TaNpnjq ... re=related

En het origineel, gezongen door Danielle Licari:

http://nl.youtube.com/watch?v=hTK9r6htCPE

Genieten!!!
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/965809.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/28/1222598068-110.png[/img][/url]

www.myspace.com/AsphyxiateOnline

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » zo sep 28, 2008 8:21 pm

Edwynn schreef:[..]


Ik heb het nu een paar keer geluisterd en ik vind het werkelijk adembenemend mooi.
Heb je nog meer aanraders uit de vroege jaren?
Josquin des Prez is een van de grootste componisten van de vroege renaissance, en van de latere renaissance is Palestrina de bekendste naam.
Voor wat vroeger Franco-vlaamse componisten zou je Ockeghem of Du Fay eens kunnen proberen. Vooral Ockeghem is fantastisch, zijn muziek klinkt als een grote stroom van klank zonder enige adempauze:
http://nl.youtube.com/watch?v=gBk7AbEYp ... re=related
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Jisca
Berichten: 176
Lid geworden op: za sep 27, 2008 1:36 pm
Locatie: Geldrop

Bericht door Jisca » ma sep 29, 2008 4:23 pm

Ik heb met kerst zo'n doos met 40 klassieke cd's gekregen. Heerlijk tijdens tentamens. Vooral Prokofiev, Grieg's PeerGynt en Saint-Saëns....

Overigens had het Noord Nederlands Orkest een tijdje geleden concert kaartjes voor 5 euro voor studenten ( en CJP??), k weet niet of dat nog steeds zo is, maar als het zo is, is het zeker de moeite waard.

Zo heb ik PeerGynt en Saint-Saëns door het NNO gezien, in combinatie met vertellingen van Rene Groothof.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » vr okt 03, 2008 2:50 am

paradigm shift schreef:[..]


Zeker! http://www.youtube.com/watch?v=7w17MamPY7A

De prelude van Parsifal. Als dat geen kippevel opwekt weet ik het ook niet meer. Amibor, jij moet dit ook maar eens checken gezien je voorkeur voor (laat)romantische muziek.
Ik vind het wel jammer dat Wagner een en al opera is. Ik heb daar dus helemaal niets mee. Symfonieen vind ik geweldig, en daar kan ik ook helemaal in verdwalen, maar zodra er een tenor begint te brullen haak ik af.
Gelukkig zijn er een aantal orchestrale verzamelaars van Wagner, die ga ik morgen eens even aanschaffen. Maar ik blijf het een crime vinden dat er over een hoop composities gebulder en gegalm heen zit. Je houdt nu eenmaal van opera of je vindt het verschrikkelijk, een tussenweg is er volgens mij niet.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » vr okt 03, 2008 10:28 am

Dan zijn Wagners preludes en ouvertures inderdaad aan te raden, die zijn volledig instrumentaal.
De zang bij opera is inderdaad een beetje een love it or hate it verhaal denk ik. Vroeger moest ik er ook niet zo veel van hebben, maar ik ben er naar leren luisteren.
Wat vind je van klassieke koormuziek? Dat kon ik op dee een of andere manier veel sneller waarderen, machtige koostukken zoals het dies irae van Verdi:

http://www.youtube.com/watch?v=wBBzsMqDnPE
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
BlackKimmy
Berichten: 80
Lid geworden op: vr okt 03, 2008 8:15 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door BlackKimmy » zo okt 05, 2008 10:03 pm

Pff, HEEEEEEEEEEEEL maar dan ook HEEL af en toe!!

Ik heb daar een soort van trouwma's aan!
In groep 8 van de basisschool moesten we het eerste uur meteen een boek lezen met klassieke muziek op de achtergrond. Was erg slaapverwekkend als je net en half uur je bed uit bent.

Ligt er dus echt aan welke momenten. KAN mooi zijn.
Music is my Life \m/

Gebruikersavatar
Plaag
Berichten: 9495
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 3:55 pm

Bericht door Plaag » zo okt 05, 2008 10:08 pm

BlackKimmy schreef:trouwma's
Kop dicht, Thorko

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » zo okt 05, 2008 10:14 pm

Au.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » ma nov 10, 2008 5:04 pm

Ik ben helemaal ondersteboven van de nieuwe plaat van Jóhann Jóhannsson. Hij maakt een combinatie van modernde elektronica en klassiek, maar gezien de aard van zijn laatste plaat is een review alleen toepasselijk in dit topic. Dus bij deze

Afbeelding

Wat we moeten horen
Afleidend aan de titels en het commentaar van de componist horen we het door de natuur terug genomen utopia van autofabrikant Henry Ford in een uithoek van Brazillië, een raketgeleerde die zichzelf opblaast in zijn garage, een Victoriaanse dichter over de stervende Pan (mythisch god van de natuur) en een Duitse fysicus die die de sleutel had gevonden voor de relativiteitstheorie maar verder niet wordt opgemerkt door de rest van de wereld.

Wat we horen
We horen pastorale symfoniëen met moderne elektronica, klarinetten, grootste koorzangen, een requiem gemaakt van orgelklanken, beatgedreven strijkorkesten en gitaarglitches. We horen een zéér uitgebalanceerde samenhang tussen al de bovengenoemde elementen. We horen kleuren en emoties.

Wat we voelen
We voelen veel dramatiek en (pastorale) schoonheid. De emoties zijn uitgewaaierd over het brede scala van menselijke gevoelens. Van melancholie, van pracht en vreugde, van donker én licht. Bovendien komen deze emoties vaak tegelijkertijd naar boven, zonder dat ze elkaar neutraliseren.

Beter kan ik het vooralsnog niet omschrijven. Fordlandia is overcompleet. Wat het helemaal compleet maakt is de totale afwezigheid van bombast, ookal zijn er 50+ strijkers aan het spelen of een groot kinderkoor het requiem zingt voor de dode god Pan. Dat is het grootste compliment wat ik Jóhann Jóhannsson kan geven. In plaats van de ‘makkelijke’ weg (het vanuit stilte opbouwen naar een grootste climax) kiest hij er voor om juist de vele middelen in te zetten om een zéér verfijnde sfeer neer te zetten die tot ver op de achtergrond voor kippenvel kan zorgen. Neem nu het eerste nummer. De manier waarop hij éérst 10 een sfeer neerzet die kan weedrijven met de 6e symfonie van Beethoven en vervolgens een 5 (!) minuten durend Ritenuto inzet is geniaal. En zo kan ik tal van voorbeelden noemen waarop dit werkstuk uitblinkt maar ik kan beter iedereen aanraden om het zelf te ondergaan.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Woutjinho » ma nov 10, 2008 7:21 pm

muziekaal heel knap in elkaar gezet, maar bij mij wekt het totaal geen emoties op
veel meer respect voor "artiesten" die niet meer dan twee zinnen in een microfoon kunnen blèren

Gebruikersavatar
GimmeGore
Berichten: 614
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 4:14 pm
Locatie: Enschede

Bericht door GimmeGore » di nov 11, 2008 11:23 am

Ik vind klassiek wel mooi, maar ik ben zo'n n00b wat klassiek betreft dat ik dus niet eens weet hoe het heet of van wie het is wat ik mooi vind.

Enige waar ik de naam van ken zijn de Mondscheinsonate van Beethoven en het Rondo van Purcell
Remember me as you pass by
As you are now so once was I -
As I am now so you will be
Prepare for death and follow me.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » di nov 11, 2008 2:23 pm

Nakur schreef:Ik ben helemaal ondersteboven van de nieuwe plaat van Jóhann Jóhannsson. Hij maakt een combinatie van modernde elektronica en klassiek, maar gezien de aard van zijn laatste plaat is een review alleen toepasselijk in dit topic. Dus bij deze

Afbeelding

Wat we moeten horen
Afleidend aan de titels en het commentaar van de componist horen we het door de natuur terug genomen utopia van autofabrikant Henry Ford in een uithoek van Brazillië, een raketgeleerde die zichzelf opblaast in zijn garage, een Victoriaanse dichter over de stervende Pan (mythisch god van de natuur) en een Duitse fysicus die die de sleutel had gevonden voor de relativiteitstheorie maar verder niet wordt opgemerkt door de rest van de wereld.

Wat we horen
We horen pastorale symfoniëen met moderne elektronica, klarinetten, grootste koorzangen, een requiem gemaakt van orgelklanken, beatgedreven strijkorkesten en gitaarglitches. We horen een zéér uitgebalanceerde samenhang tussen al de bovengenoemde elementen. We horen kleuren en emoties.

Wat we voelen
We voelen veel dramatiek en (pastorale) schoonheid. De emoties zijn uitgewaaierd over het brede scala van menselijke gevoelens. Van melancholie, van pracht en vreugde, van donker én licht. Bovendien komen deze emoties vaak tegelijkertijd naar boven, zonder dat ze elkaar neutraliseren.

Beter kan ik het vooralsnog niet omschrijven. Fordlandia is overcompleet. Wat het helemaal compleet maakt is de totale afwezigheid van bombast, ookal zijn er 50+ strijkers aan het spelen of een groot kinderkoor het requiem zingt voor de dode god Pan. Dat is het grootste compliment wat ik Jóhann Jóhannsson kan geven. In plaats van de ‘makkelijke’ weg (het vanuit stilte opbouwen naar een grootste climax) kiest hij er voor om juist de vele middelen in te zetten om een zéér verfijnde sfeer neer te zetten die tot ver op de achtergrond voor kippenvel kan zorgen. Neem nu het eerste nummer. De manier waarop hij éérst 10 een sfeer neerzet die kan weedrijven met de 6e symfonie van Beethoven en vervolgens een 5 (!) minuten durend Ritenuto inzet is geniaal. En zo kan ik tal van voorbeelden noemen waarop dit werkstuk uitblinkt maar ik kan beter iedereen aanraden om het zelf te ondergaan.
Ik heb de plaat ook geluisterd. Erg mooi inderdaad. Op het eerste gehoor vond ik het te veel neigen naar ambient, maar er zitten toch wel pakkende melodieen in. Favoriet zijn the rocket builder en de drie Melodia stukken.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » za nov 29, 2008 8:05 pm

Toevallig iemand die weet waar (soundtrack, tv) ik het Scherzo van Bruckner's 9de van ken? Ik dacht toch echt dat dit de eerste keer was dat ik hem hoorde, maar blijkbaar niet.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Bericht door Ernst-Jan » zo nov 30, 2008 9:43 am

Nakur schreef:Ik ben helemaal ondersteboven van de nieuwe plaat van Jóhann Jóhannsson. Hij maakt een combinatie van modernde elektronica en klassiek, maar gezien de aard van zijn laatste plaat is een review alleen toepasselijk in dit topic. Dus bij deze

Afbeelding

Wat we moeten horen
Afleidend aan de titels en het commentaar van de componist horen we het door de natuur terug genomen utopia van autofabrikant Henry Ford in een uithoek van Brazillië, een raketgeleerde die zichzelf opblaast in zijn garage, een Victoriaanse dichter over de stervende Pan (mythisch god van de natuur) en een Duitse fysicus die die de sleutel had gevonden voor de relativiteitstheorie maar verder niet wordt opgemerkt door de rest van de wereld.

Wat we horen
We horen pastorale symfoniëen met moderne elektronica, klarinetten, grootste koorzangen, een requiem gemaakt van orgelklanken, beatgedreven strijkorkesten en gitaarglitches. We horen een zéér uitgebalanceerde samenhang tussen al de bovengenoemde elementen. We horen kleuren en emoties.

Wat we voelen
We voelen veel dramatiek en (pastorale) schoonheid. De emoties zijn uitgewaaierd over het brede scala van menselijke gevoelens. Van melancholie, van pracht en vreugde, van donker én licht. Bovendien komen deze emoties vaak tegelijkertijd naar boven, zonder dat ze elkaar neutraliseren.

Beter kan ik het vooralsnog niet omschrijven. Fordlandia is overcompleet. Wat het helemaal compleet maakt is de totale afwezigheid van bombast, ookal zijn er 50+ strijkers aan het spelen of een groot kinderkoor het requiem zingt voor de dode god Pan. Dat is het grootste compliment wat ik Jóhann Jóhannsson kan geven. In plaats van de ‘makkelijke’ weg (het vanuit stilte opbouwen naar een grootste climax) kiest hij er voor om juist de vele middelen in te zetten om een zéér verfijnde sfeer neer te zetten die tot ver op de achtergrond voor kippenvel kan zorgen. Neem nu het eerste nummer. De manier waarop hij éérst 10 een sfeer neerzet die kan weedrijven met de 6e symfonie van Beethoven en vervolgens een 5 (!) minuten durend Ritenuto inzet is geniaal. En zo kan ik tal van voorbeelden noemen waarop dit werkstuk uitblinkt maar ik kan beter iedereen aanraden om het zelf te ondergaan.
Wat ik zo gehoord heb klinkt best gaaf, me maar eens verder in verdiepen.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo nov 30, 2008 9:58 am

paradigm shift schreef:en van de latere renaissance is Palestrina de bekendste naam.
http://nl.youtube.com/watch?v=7Pp0XUU6R ... re=related

zo mooi[/url]
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24841
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » do dec 04, 2008 6:27 pm

naast jazz, ben ik mij ook aan het verdiepen in de klassieke muziek

ben de laatste maanden vooral eerst naar de bekende werken aan het luisteren, zoals nu de vierjaargetijden

later is het tijd voor wat meer moeilijke klassiek, opera en hedendaagse instrumentale muziek
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » ma dec 08, 2008 10:23 pm

Als je dan toch wilt beginnen, begin dan helemaal aan het begin. Voor de barok is ook heel veel moois te vinden, vooral Franco-Vlaamse polyfonie uit de 15e en 16e eeuw is echt schitterend! Een aantal beginpunten:

Enkele motetten van Guillaume Machaut:
http://nl.youtube.com/watch?v=SPgOThmy_ ... re=related

Deo gratias, door Ockeghem, gedirigeerd door Paul van Nevel, wellicht de beste dirigent in dit genre:
http://nl.youtube.com/watch?v=rzBhYMvnMKQ

Orlando di Lasso, lamentaties van Jeremiah, ook door van Nevel:
http://nl.youtube.com/watch?v=vbxWHYsJd6E

En check zeker ook de link van Appelflap, Palestrina is af en toe alsof je een glimps opvangt van de eeuwigheid.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » di dec 09, 2008 1:28 am

Vrijdag naar een klassiek concert in Kunstmin Dordrecht. Helaas staat het stedelijk orchestra niet erg hoog aangeschreven, maar hebben m'n maten en ik een mooie gelegenheid gevonden om onze pakken weer eens te dragen.
O.a. Rachmaninov's 2de pianoconcert en Mussorgsky's Night On The Bare Mountain zullen ons ten deel vallen. Ben zeer benieuwd, met name naar de nauwkeurigheid van het orchestra en de akoestiek van de tent.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Tingis
Berichten: 1099
Lid geworden op: di nov 11, 2008 10:49 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Tingis » di dec 09, 2008 3:59 pm

De Cello Suites van Bach speel ik regelmatig, dat geluid gaat echt recht naar m'n ziel..

Ik wil cello leren spelen!!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » di dec 09, 2008 4:30 pm

Amibor schreef:Vrijdag naar een klassiek concert in Kunstmin Dordrecht. Helaas staat het stedelijk orchestra niet erg hoog aangeschreven, maar hebben m'n maten en ik een mooie gelegenheid gevonden om onze pakken weer eens te dragen.
O.a. Rachmaninov's 2de pianoconcert en Mussorgsky's Night On The Bare Mountain zullen ons ten deel vallen. Ben zeer benieuwd, met name naar de nauwkeurigheid van het orchestra en de akoestiek van de tent.
Die Mussorgsky! Magisch! Heb je wat zut die daaraan gelijk is in termen van bombastiek?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Stoeptegel
Berichten: 529
Lid geworden op: do jun 16, 2005 4:50 pm

Bericht door Stoeptegel » di dec 09, 2008 4:35 pm

Bij de Action is een box met klassieke muziek in de aanbieding.
40 cd's voor 10 euro in een mooi verpakking.
Alle bekende componisten staan erop.
In ieder geval geen geld om eens kennis te maken met klassieke muziek.
Geen.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » di dec 09, 2008 9:07 pm

Wat/waar is de Action?


@Hiero: Ik zal eens even bladeren, maar dat is toch zeker wel een van de meest bombastische dingen die er bestaat in de klassieke muziek. De ge-orchestreerde versie van Rachmaninov's Prelude in C-Minor, das ook een flinke. En Holst en Dvorak ken je al lijkt me.
O, de 1812 Overture van Tchaikovsky heeft ook wel wat bombast in zich, zit ook in V For Vendetta. En verder raad ik vooral Shostakovich aan, weet niet exact waar die absolute bombast opduikt, het zijn ook 'maar' 14 symfonieen.

Overigens moet je de 9de van Beethoven ook zeker niet onderschatten.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

NotYourBitch
Berichten: 2305
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 7:29 pm
Locatie: Haarlemmy

Bericht door NotYourBitch » di dec 09, 2008 9:31 pm

Ik luister regelmatig klassiek.
Paar van me favo componisten:
Haydn,Mozart,Vivaldi,Tchaikovsky,Wagner,Rachmaninov(Piano Concerto nr.1.24minuten lang genieten. :D .),Mahler,Beethoven,Bach,Händel,Liszt,Dvorák,Debussy,Chopin,Grieg,Mendelssohn.
Eens in de paar maanden ga ik naar het Concert-gebouw in Amsterdam.
***

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » di dec 09, 2008 11:58 pm

Amibor schreef:Wat/waar is de Action?


@Hiero: Ik zal eens even bladeren, maar dat is toch zeker wel een van de meest bombastische dingen die er bestaat in de klassieke muziek. De ge-orchestreerde versie van Rachmaninov's Prelude in C-Minor, das ook een flinke. En Holst en Dvorak ken je al lijkt me.
O, de 1812 Overture van Tchaikovsky heeft ook wel wat bombast in zich, zit ook in V For Vendetta. En verder raad ik vooral Shostakovich aan, weet niet exact waar die absolute bombast opduikt, het zijn ook 'maar' 14 symfonieen.

Overigens moet je de 9de van Beethoven ook zeker niet onderschatten.
Helaas, van Holst en Dvorak ken ik nagenoeg iets. Je suis un n00b!
Verder dan een klein beetje Vivaldi, Grieg, Beethoven en Ligeti (!!) kom ik niet, tijd om hier wat meer tijd in te steken. Oja, en Walt Disney's Fantasia natuurlijk, prachtfilm. :mrgreen: Over films gesproken, The Ninth Gate, Star Wars, Bram Stoker's Dracula, dat is ook wonderschoon geluid.
Wat spannende, duister aandoende muziek, daar ben ik wel voor in, dus als je nog meer specifieke recommendaties hebt... Ik ga wel achter Holst en Dvorak aan.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » wo dec 10, 2008 12:00 am

The Planets van Holst en de 8ste en 9de van Dvorak, met name het 4de deel van de 9de.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » wo dec 10, 2008 11:31 am

Ook een aanrader als je op zoek bent naar bombast en drama: het tweede vioolconcert van Penderecki. Pederecki is zijn carrière begonnen in de microtonale muziek in de stijl van de klankwolken van Ligeti, maar is ergens in de jaren zeventig radicaal geswitcht naar een vorm van neoromantische muziek in de stijl van Bruckner, Wagner en vooral Shostakovitch. Zijn tweede vioolconcert is hier een goed voorbeeld van:
http://nl.youtube.com/watch?v=8u2QviNbj7o
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » wo dec 10, 2008 12:20 pm

The Planets van Holst is een heerlijk verslavend stuk.

Penderecki moet ik nog altijd eens uitchecken.

Qua bombast doet de 10e van Mahler het hier ook goed. Sowieso heb ik een lichte voorkeur voor stukken die in mineur gecomponeerd zijn.

De cello concerten van Elgar vind ik wat dat betreft ook heerlijk treurig.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24841
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » di dec 23, 2008 12:22 pm

vandaag is beethoven dag

na elkaar zijn drie bekendste symfonieën nog eens geluisterd:
zijn derde, zijn vijfde en zijn negende
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Scream filled Silence
Berichten: 1658
Lid geworden op: di mar 02, 2004 7:39 pm

Bericht door Scream filled Silence » di dec 23, 2008 12:37 pm

Simeon ten Holt, Neerlands trots.

Hier een filmpje ter introductie van de beste man en zijn muziek:

http://www.youtube.com/watch?v=GfcgBU9DoxQ

Ik vind het schitterend en heb al zijn werk dan ook thuis liggen.
[url]www.hopsandbarley.nl[/url]

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » wo dec 24, 2008 2:42 pm

Voor de liefhebbers: komende zondag, 28 december om 14.00 uur in het concertgebouw te A'dam speelt het Utrechts studenten concert de helios-ouverture van Nielsen, de 7e symfonie van Sibelius en de 7e symfonie van Shostakovich. Stuk voor stuk gave stukken, kaartje kost 13 euro. Ik ga hoogsrtwaarschijnlijk een kijkje nemen.

Oh, en pas aangeschaft:

Afbeelding

40 voices van het Huelgas ensemble, 12 stukken Franco-Vlaamse polyfonie van het hoogste niveau. Werkelijk monumentale stukken, kathedralen van geluid.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Bericht door ketter » wo dec 24, 2008 2:45 pm

In welke hoek moet ik zoeken als ik iets dergelijks wil als die bombastische stukken van Death Cult Armageddon (Dimmu Borgir)?

Wagner, check. Verder?

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » wo dec 24, 2008 2:47 pm

Met Bruckner zit je al snel goed, die doet in symfonieën wat Wagner in opera doet. Holst is een aanrader, en verder raad ik je aan de link die ik een paar posts eerder plaatste naar Penderecki's vioolconcert te checken.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Bericht door ketter » wo dec 24, 2008 2:53 pm

Ok, bedankt! :)

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » wo dec 24, 2008 3:29 pm

Verdomme, wat gaaf. Vandaag een 40-cd (!!) box ontvangen, genaamd Spectacular Classics. 40 cd's, met uiteraard veel bekende dingen, maar wel een gave en originele samenstelling, en ook niet van de minste orchestra's. En al dat voor maar 15 euro, <3 marktplaats.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Bericht door Krimhild » wo dec 24, 2008 4:40 pm

Plaag schreef:
BlackKimmy schreef:trouwma's
Amibor schreef:Au.
:mrgreen:


En, ook al heb je het voor de cd's niet meer nodig, wellicht wel voor je schoonmoeder;

Action Dordrecht | Warenhuis
Grote Markt 2-7
3311 BG Dordrecht

Action Dordrecht Grote Markt openingstijden en koopavond
Maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 18:00 uur
Zaterdag van 9:00 tot 17:00 uur
Donderdag tot 21:00 uur (Koopavond)

edit; daar woon je toch?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Bericht door Amibor » wo dec 24, 2008 8:59 pm

Potverdikkie ja, fietste dr net langs, wist helemaal niet dat we die ook hadden. Zaterdag maar even een bezoekje brengen.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Plaats reactie