Heavy Metal topic

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door IROn » ma nov 10, 2008 3:30 pm

Exciter ja, dat is een aardige vergelijking. Tijdens enkele nummers kreeg ik al een klein beetje een Agent Steel gevoel, maar een echte vergelijking was er toch niet echt.
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr dec 12, 2008 9:31 am

Cauldron heeft een nieuw nummer! Klink wel weer lekker.

Hij is hier te beluisteren:
http://www.myspace.com/heavymetalkillers

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » ma jan 12, 2009 8:35 pm

De traditionele heavy metal band Wolf brengt op 20 februari het vijfde album Ravenous uit. Roy Z heeft het album geproduceerd, terwijl Mercyful Fate-gitarist Hank Shermann en Royal Hunt-zanger Mark Boals gastbijdragen leveren. Op de MySpace pagina van de Zweedse band kun je alvast de track Curse You Salem beluisteren, die over de heksenvervolgingen van zo'n 300 jaar geleden handelt. Volgens de band passen het nummer en het onderwerp net zo goed bij Wolf als een polsband met spikes bij Kerry King, en ze zullen deze song voortaan bij live optredens dan ook toevoegen aan hun setlist.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » ma jan 12, 2009 8:39 pm

Yeah! Ben erg benieuwd naar die plaat.

Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door IROn » ma jan 12, 2009 9:14 pm

Hm, ik ben niet bekend met de band, maar dat nummer klinkt goed moet ik zeggen! Lekker gitaarwerk, en dat blijft toch het belangrijkste in het genre. Brute cover ook.
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door Johan » ma jan 12, 2009 11:12 pm

I second that! Hier ga ik eens wat meer van uitchecken!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Sentinel » di jan 13, 2009 4:08 pm

Ik ken het album "Evil Star" en dat album is werkelijk te gek. Power Metal met ontzettend veel ballen. Ik zal dit zeker gaan checken. Het valt me trouwens op dat bands die Wolf heten toch verrassend vaak erg goed zijn, zelfs met voorvoegsels als Leather.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » di jan 20, 2009 1:27 pm

Gaaf nummertje zeg! Als de nieuwe plaat zo goed wordt als de vorige, dan gaat deze hoog scoren in mijn jaarlijstje. Ik kan iedereen trouwens 'the black fame' aanraden. Echt een pareltje!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
ThePlague
Berichten: 245
Lid geworden op: vr okt 03, 2008 6:38 pm

Bericht door ThePlague » di jan 20, 2009 3:02 pm

Iemand ook bekend met de Heavy Metal band Alpha Centauri? Het is zeker het beluisteren waard, toch zeker als je van bands houdt die iets orgineels in hun muziek verwerken.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... =101583899
Unpure - Unholy - Untight

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » ma jan 26, 2009 10:51 pm

Wolf heeft een videoclip gemaakt bij het nieuwe nummer Voodoo en die kun je hier bekijken.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » ma jan 26, 2009 10:54 pm

Black Flame van Wolf maar even besteld bij Bol.com (maar 7,99!!) de nummers die ik er al van gehoord heb klinken lekker. Black Wings blijft een heerlijk album.

Gebruikersavatar
Lone Starr
Berichten: 6203
Lid geworden op: ma jun 16, 2003 5:25 pm
Locatie: Limburg

Bericht door Lone Starr » ma jan 26, 2009 11:18 pm

Sentinel schreef:Ik ken het album "Evil Star" en dat album is werkelijk te gek. Power Metal met ontzettend veel ballen. Ik zal dit zeker gaan checken. Het valt me trouwens op dat bands die Wolf heten toch verrassend vaak erg goed zijn, zelfs met voorvoegsels als Leather.
Leatherwolf is met zijn triple axe-attack toch nog wel een verhaaltje apart hoor! :!:
"Do is die Bahnhof!!"

[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/10x2/guidolemmens.jpeg[/img]

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » ma jan 26, 2009 11:49 pm

ThePlague schreef:Iemand ook bekend met de Heavy Metal band Alpha Centauri? Het is zeker het beluisteren waard, toch zeker als je van bands houdt die iets orgineels in hun muziek verwerken.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... =101583899
Ja een vermakelijke band, af en toe een lichte zweem Warlord in de muziek maar zeker orgineel. Ik ben benieuwd naar het debuut. Eens kijken of ze progressie geboekt hebben, want dit is wel leuk maar niets hoogstaands verder.


Naar de nieuwe van Wolf ben ik erg benieuwd, ik heb het altijd een erg goede band gevonden. Zo voor het eerst Evil Star luisteren nog niet aan toegekomen vandaag met mijn Saxon mood. Voor de zekerheid maar gewoon met de koptelefoon :P.
Allemaal even normaal doen tegen djent

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » di jan 27, 2009 10:04 am

Warlord...
Was dat niet zo'n cultband uit de jaren 80 met een hele lange LP titel ?

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » di jan 27, 2009 10:08 am

Jup, And The Cannons of Destruction Have Begun, die titel dus :wink:

zeer gaaf album!

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » di jan 27, 2009 10:08 am

Ja !
And The Cannons Of Destruction Have Begun (LP)

Die LP moet ik nog op zolder hebben liggen, was volgens mij enigzins progressief !

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di jan 27, 2009 4:32 pm

En retegoed. Evil Star van Wolf knalt uit mijn speakers. Net als het nieuwe nummertje Voodoo, dat lekker in het gehoor ligt.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
sal
Berichten: 3535
Lid geworden op: di feb 19, 2008 1:18 pm
Locatie: Goes, da's in Zeeland.
Contacteer:

Bericht door sal » do jan 29, 2009 11:17 pm

Vraagje, was laatst een topic tegengekomen van een zeer gave heavy metal band.
Niet Riot, maar wel een naam in het "simpele maar heerschende bandnamen"-straatje.

Maar ik ben de naam dus vergeten.
Iemand die misschien weet welke band ik bedoel?

:mrgreen:
[quote="Amibor"]Ze zal ongetwijfeld tegen alle verwachtingen in een ontzettend strakke lap entrecote hebben waar hij zijn beaderde bifiworst terloops loeihard naar binnen kan prakken.[/quote]


[size=67]Buma in me zak.[/size]

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » do jan 29, 2009 11:35 pm

Cage misschien?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr jan 30, 2009 11:10 pm

Zijn er ook mensen bekend met de Amerikaanse heavy metalband Septer? Ik moet zeggen dat het album 'The God Key' mij uitstekend bevalt. Lekkere pretentieloze heavy metal met een meer dan degelijke zanger. De muziek moet het vooral hebben van hele lekkere riffs en lekker in het gehoor liggende tempo's. Qua geluid neigt men naar een combinatie van doom en heavy metal met wat uitstapjes naar een geluid dat je meer bij Manilla Road zou verwachten. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het hier een Epic band betreft. Opmerkelijk is dat de gitaristen nogal verschillend klinken tijdens solo's. Zo klinkt de ene gitarist heel dof en behoorlijk matig en de andere gitarist speelt hele lekkere solo's. Maar goed, dat ligt ook wel een beetje aan de productie. Ik vind dit alvast een prima heavy metalplaatje. En ze geloven nog in de Here ook, hallelujah!
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo feb 08, 2009 12:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Bericht door Hellhammer » di feb 03, 2009 9:51 pm

Ik kan iedereen hier van harte de debuut schijf van de Engelse band Dark Forest aanranden. Ze spelen een mix van power metal en heavy metal die soms erg NWoBHM-achtig aandoet (vooral in het lead gitaarwerk). Myspace is hier te vinden: http://www.myspace.com/darkforestrealm. De zang laat soms de wensen over, maar de muziek is verder gewoon kei goed.

Displeased heeft de CD tijdelijk voor iets minder dan een tientje (net als alle andere albums van dat label). Prima deal dus.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » wo feb 04, 2009 9:02 am

Hellhammer schreef:aanranden
Freud, kom er maar in.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Bericht door Hellhammer » vr feb 06, 2009 1:33 pm

dako schreef:[..]


Freud, kom er maar in.
Jaja, luister nou maar. :P

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo feb 08, 2009 12:32 am

Niemand kent Septer?
checken dan: http://www.myspace.com/septerband
Vooral Attack Of The Ibex en Post Mortem zijn erg lekker. Dat derde nummer is zo te horen een ballad van het eerste album. Ook leuk, maar niet echt representatief voor de sound die de band nu heeft.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wacken_Open_Air
Berichten: 369
Lid geworden op: di aug 07, 2007 5:26 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Wacken_Open_Air » zo feb 08, 2009 3:02 pm

sal schreef:Vraagje, was laatst een topic tegengekomen van een zeer gave heavy metal band.
Niet Riot, maar wel een naam in het "simpele maar heerschende bandnamen"-straatje.

Maar ik ben de naam dus vergeten.
Iemand die misschien weet welke band ik bedoel?

:mrgreen:
Rush? (If i'm right, check dan Tom Sawyer en Working Man)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo feb 08, 2009 6:58 pm

Rush is toch geen heavy metal
Wellicht bedoelt Sal Rage
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » zo feb 08, 2009 8:30 pm

Jeroen schreef:Rush is toch geen heavy metal
Wellicht bedoelt Sal Rage
Het '70s materiaal wordt wel veelal beschouwd als heavy metal, al is het dat eigenlijk niet. De '70s releases van Riot zijn trouwens ook geen heavy metal.

Misschien is het Saxon.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo feb 08, 2009 8:46 pm

jaren 70 rush heavy metal?
hm, ik vind het in het begin toch veel meer bluesy hard rock, steeds meer opschuivend naar progressieve rock.
Riot, vette band. Hebben zeker wel een aantal heavy platen gemaakt. Zit ook geen slechte tussen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » zo feb 08, 2009 10:25 pm

Jeroen schreef:jaren 70 rush heavy metal?
hm, ik vind het in het begin toch veel meer bluesy hard rock, steeds meer opschuivend naar progressieve rock.
Klopt. Maar immers bands als Uriah Heep, Zeppelin, Kiss etc. worden ook vaak gezien als heavy metal door mensen die er niet al te veel verstand van hebben. Het horen van een iets zwaarder gitaar geluid is al genoeg. En Rush heeft een zeker in die vroege platen een partij heavy riffs achtergelaten.
Jeroen schreef:Riot, vette band. Hebben zeker wel een aantal heavy platen gemaakt. Zit ook geen slechte tussen.
Zeker, vanaf Fire Down Under is het een heavy metal band.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo feb 08, 2009 10:31 pm

Kiss, welja, ik zou dan Creatures of the Night, Lick it Up en Animalize daar toe rekenen. Dat zijn toch wel hun hardste albums. Al is Unholy ook wel een vrij stevig nummer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » ma feb 09, 2009 12:00 am

Dragonforce schreef:[..]Maar immers bands als Uriah Heep, Zeppelin, Kiss etc. worden ook vaak gezien als heavy metal door mensen die er niet al te veel verstand van hebben. Het horen van een iets zwaarder gitaar geluid is al genoeg.
Dat heeft niets met een gebrek aan verstand te maken, maar met de ontwikkeling van het genre en het gebruik van de termen Hard Rock en Heavy Metal door de jaren heen. In de jaren zeventig werden die begrippen simpelweg door elkaar heen gebruikt. Niet voor niets werden bands als Poison en Ratt in de jaren tachtig zelfs nog Glam Metal of Hair Metal genoemd. Dat zag men toen nog gewoon als een vorm van Heavy Metal.

Alleen doen websites als Metal Archives feitelijk aan een stukje geschiedvervalsing door te beweren dat er een duidelijke scheidslijn is tussen Heavy Metal en Hard Rock en te zeggen dat acts als Led Zeppelin geen Heavy Metal zijn. Voor mijn gevoel zijn Hard Rock en Heavy Metal echter overlappende genres. Aan de ene kant heb je bands als The Who en The Jimi Hendrix Experience die wel wat nummers of albums hebben die je Hard Rock kunt noemen, maar geen Heavy Metal. Aan de andere kant heb je de zwaardere groepen uit de NWOBHM en latere stromingen, en dan met name Venom en alles wat daaruit voortgekomen is (Thrash, Death, Black). Die bands vallen wel onder Heavy Metal, maar niet onder Hard Rock. Daartussen zit echter een groot grijs gebied van bands die je zowel Hard Rock als Heavy Metal kunt noemen. Het jaren zeventig werk van Rush hoort daar ook bij.

Alleen gaat deze draad over zogenaamde "traditionele" Heavy Metal in het verlengde van Judas Priest en Iron Maiden (al is de titel van het topic niet zo duidelijk). Dus ik denk dat Sal toch geen Rush bedoelde, maar inderdaad op zoek was naar een band als Rage of Saxon.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma feb 09, 2009 12:11 am

Voor mij is Led Zeppelin, Black Sabbath en Rush ook gewoon heavy metal.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Marcel Hubregtse
Berichten: 638
Lid geworden op: za aug 11, 2007 9:17 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Marcel Hubregtse » ma feb 09, 2009 12:15 am

Gilbert schreef:[..]


Alleen doen websites als Metal Archives feitelijk aan een stukje geschiedvervalsing door te beweren dat er een duidelijke scheidslijn is tussen Heavy Metal en Hard Rock en te zeggen dat acts als Led Zeppelin geen Heavy Metal zijn. Voor mijn gevoel zijn Hard Rock en Heavy Metal echter overlappende genres...
Totaal helemaal mee eens. Een site als Metal-Archives is puur revisionistisch bezig (maar ja zij beweren wel meer vreemde dingen wat betreft of iets metal is of niet). Ikzelf ben in 1979 naar hardere muziek gaan luisteren en toen werden veel bands Heavy Metal genoemd die nu puur Hard Rock genoemd worden. In die tijd was Hard Rock veelal een synoniem voor Heavy Metal. Als men de weg van Metal-Archives en vele anderen bewandelt zal over een jaartje of 15-20 Cannibal Corpse e.d. ook geen Heavy Metal meer zijn. :wink:
Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.

Dawn Crosby (R.I.P.)
05 April 1963 - 15 December 1996

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma feb 09, 2009 12:46 am

De halve mensheid noemt op zijn beurt weer heavy metal, hard rock, omdat ze het hele begrip niet kennen.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » ma feb 09, 2009 10:11 am

Ikzelf zou de term "heavy metal" pas gebruiken voor bands albums vanaf de jaren 80.
Daarvoor waren hardrockbands nog bands die nog veel andere invloeden verwerkten in hun muziek.
Rush met symfo, Led Zeppelin met blues, acoustisch etc.
Deep Purple met lang uitgesponnen solo's.

Ook dan is er een probleem want er waren in de jaren 70 ook bands die niet tot hardrock gerekend werden maar vaak steviger waren als de traditionele hardrockbands.
Luister maar eens naar de eerste 3 albums van Queen of de Stooges albums (met Iggy Pop).

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma feb 09, 2009 10:52 am

Naja, veel nummers van Queen vind ik ook wel heavy metal eigenlijk :P
De bombast, composities, zang en zware gitaarwerk is van invloed geweest op heavy metal en die eigenschappen zie ik ook als heavy metal. Ik maak het begrip liever breder dan dat ik het strak inkader.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » ma feb 09, 2009 10:58 am

leonard schreef:Ikzelf zou de term "heavy metal" pas gebruiken voor bands albums vanaf de jaren 80.
Daarvoor waren hardrockbands nog bands die nog veel andere invloeden verwerkten in hun muziek.
Natuurlijk verwerkten die bands nog andere invloeden in hun muziek en hebben (onder meer) Judas Priest en Iron Maiden pas de blauwdruk ontworpen voor wat sindsdien "traditionele" Heavy Metal wordt genoemd, terwijl de prille vormen van jaren zeventig Heavy Metal tegenwoordig nog maar weinig beoefend worden. Er zijn legio bands die traditionele Heavy Metal of Power Metal spelen, maar weinig artiesten die als Led Zeppelin, Deep Purple of Uriah Heep klinken. Desondanks experimenteerden die bands wel met een voor die tijd qua gitaargeluid, gitaarspel, drumspel en zang luide, heavy vorm van muziek die toen nog Heavy Metal werd genoemd. Waarom zou je decennia later het begrip Heavy Metal dan ineens moeten gaan herdefiniëren? Men sprak indertijd toch niet voor niets over de New Wave Of British Heavy Metal?

Bij individuele subgenres zie je trouwens vaak hetzelfde. Er zijn genoeg black metalfans die beweren dat Venom, Mercyful Fate, Hellhammer en Bathory geen Black Metal zijn en dat het genre pas begon met Mayhem, en progressive metalfans die beweren dat Dream Theater dat genre heeft uitgevonden. Inderdaad domineert bijvoorbeeld de sound van de Noorse black metal bands uit begin jaren negentig tegenwoordig het genre en zijn er maar weinig bands die in de stijl van Venom of Mercyful Fate spelen, maar dat betekent toch niet dat die bands opeens geen Black Metal meer zijn?

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » ma feb 09, 2009 12:54 pm

Het probleem is dat de term "heavy metal" zo algemeen is dat je voor jezelf maar onderscheid moet maken.

Ik wist niet dat de term HM al de gehele jaren 70 gebruikt werd.
Kijk maar eens op deze wikipedia link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_meta ... #Etymology

Toch vreemd dat het zo'n groot gebied bestrijkt, het verschil tussen Motley Crue en Slayer is levensgroot maar zouden alle 2 HM genoemd kunnen worden.

Trouwens eind jaren 60 werd er af en toe ook al stevige psychedelische rock gemaakt die absoluut geen HM genoemd werd.
Toch vreemd, want het album "Eight Miles High" van the Golden Earrings uit 1969 is minstens net zo stevig als het debuut van Black Sabbath.


Dat bepaalde albums en bands niet tot Heavy Metal gerekend worden is eigenlijk vreemder....

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » ma feb 09, 2009 1:11 pm

Wat Queen, The Stooges en Golden Earring betreft heb je zeker gelijk dat sommige albums en songs erg stevig zijn, maar het klopt niet helemaal dat die platen nooit heavy metal (of hard rock) worden genoemd. Martin Popoff heeft bijvoorbeeld een aantal boeken geschreven over heavy metal in de jaren zeventig en eind jaren zestig en hij rekent bepaalde albums van Golden Earring en Queen volgens mij steevast tot heavy metal.

Ik weet echter niet of in de jaren zeventig zulke bands ook algemeen tot hard rock of heavy metal werden gerekend. Je ziet wat Queen betreft in ieder geval vaak dat hun eerste twee albums worden omschreven als hun hard rock periode, dus ik denk dat in de beginfase Queen door recensenten wel degelijk als hard rock/heavy metal band werd getypeerd. Vervolgens is Queen echter met allerlei verschillende stijlen gaan experimenteren en kun je ze niet meer in een hokje stoppen.

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » ma feb 09, 2009 1:47 pm

Kijk eens op deze link:

http://www.nolifetilmetal.com/

Deze Amerikaan heeft heel veel CD's besproken, een mooie website en volgens mij heeft hij heel veel vrije tijd (over) om zo uitgebreid zijn eigen CD verzameling te bespreken.

http://www.nolifetilmetal.com/cdlist.html

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Sentinel » ma feb 09, 2009 1:56 pm

leonard schreef:Kijk eens op deze link:

http://www.nolifetilmetal.com/

Deze Amerikaan heeft heel veel CD's besproken, een mooie website en volgens mij heeft hij heel veel vrije tijd (over) om zo uitgebreid zijn eigen CD verzameling te bespreken.

http://www.nolifetilmetal.com/cdlist.html
Idd. een leuke pagina. Alleen dat uberchistelijke gezever alsmede die idiote verering van rotzooi als Aerosmith en Stryper maken hem niet geloofwaardig. Desalniettemin staat er wel wat bruikbare info op.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma feb 09, 2009 9:59 pm

Gilbert schreef:[..]

Natuurlijk verwerkten die bands nog andere invloeden in hun muziek en hebben (onder meer) Judas Priest en Iron Maiden pas de blauwdruk ontworpen voor wat sindsdien "traditionele" Heavy Metal wordt genoemd, terwijl de prille vormen van jaren zeventig Heavy Metal tegenwoordig nog maar weinig beoefend worden. Er zijn legio bands die traditionele Heavy Metal of Power Metal spelen, maar weinig artiesten die als Led Zeppelin, Deep Purple of Uriah Heep klinken. Desondanks experimenteerden die bands wel met een voor die tijd qua gitaargeluid, gitaarspel, drumspel en zang luide, heavy vorm van muziek die toen nog Heavy Metal werd genoemd. Waarom zou je decennia later het begrip Heavy Metal dan ineens moeten gaan herdefiniëren? Men sprak indertijd toch niet voor niets over de New Wave Of British Heavy Metal?

Bij individuele subgenres zie je trouwens vaak hetzelfde. Er zijn genoeg black metalfans die beweren dat Venom, Mercyful Fate, Hellhammer en Bathory geen Black Metal zijn en dat het genre pas begon met Mayhem, en progressive metalfans die beweren dat Dream Theater dat genre heeft uitgevonden. Inderdaad domineert bijvoorbeeld de sound van de Noorse black metal bands uit begin jaren negentig tegenwoordig het genre en zijn er maar weinig bands die in de stijl van Venom of Mercyful Fate spelen, maar dat betekent toch niet dat die bands opeens geen Black Metal meer zijn?
Zo kan ik me serieus met geen mogelijkheid voorstellen dat Mercyful Fate black metal zou zijn.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » ma feb 09, 2009 10:07 pm

Ik vraag me sowieso een beetje af wat men nou black metal vond, voordat de hele Noorse scene op kwam. MF is natuurlijk wel duistere muziek, al is het wat mij betreft gewoon heavy metal.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma feb 09, 2009 10:59 pm

tuurlijk, maar thematisch gezien is het flink blek. In de jaren 80 werden veel bands die over dat soort zaken zongen (dus alleen de thematiek) onder de black metal vlag geschaard. Neem Venom, Bathory, Hellhammer, Celtic Frost, Running Wild (eerste twee), Mercyful Fate, Volcano. Goed nu valt er voor die rauwe primitieve thrash wel wat te zeggen afgaande op de vergelijking met black metal van nu, maar vaak werd de muziek wel in dat hoekje gedrukt, ongeacht de stijl. Ik heb zelfs nog een oud interview met Cloven Hoof, waarin de muziek ook als black metal wordt betiteld vanwege de satanische teksten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » di feb 10, 2009 3:17 am

Living colour vindt zichzelf ook black metal :mrgreen:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Den » di feb 10, 2009 10:48 am

leonard schreef:Kijk eens op deze link:

http://www.nolifetilmetal.com/

Deze Amerikaan heeft heel veel CD's besproken, een mooie website en volgens mij heeft hij heel veel vrije tijd (over) om zo uitgebreid zijn eigen CD verzameling te bespreken.

http://www.nolifetilmetal.com/cdlist.html
leuke site ja. Dat is de zanger van Ultimatum. Wel grappig dat hij daar ook zijn eigen cd's bespreekt.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo feb 11, 2009 11:59 am

Jeroen schreef:tuurlijk, maar thematisch gezien is het flink blek. In de jaren 80 werden veel bands die over dat soort zaken zongen (dus alleen de thematiek) onder de black metal vlag geschaard. Neem Venom, Bathory, Hellhammer, Celtic Frost, Running Wild (eerste twee), Mercyful Fate, Volcano. Goed nu valt er voor die rauwe primitieve thrash wel wat te zeggen afgaande op de vergelijking met black metal van nu, maar vaak werd de muziek wel in dat hoekje gedrukt, ongeacht de stijl. Ik heb zelfs nog een oud interview met Cloven Hoof, waarin de muziek ook als black metal wordt betiteld vanwege de satanische teksten.
Is Satan niet altijd al onderdeel van metal in het algemeen geweest dan? Ik kan me de bands die jij voor Mercyful Fate noemt prima onder de noemer black metal voorstellen, maar MF zelf is muzikaal gezien in ieder opzicht melodieuze heavy metal.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » wo feb 11, 2009 12:28 pm

Ik denk dat je echt moet kijken naar het imago wat Mercyful fate destijds had. Ik heb alleen de bronnen niet bij de hand, dus ik kan er verder weinig over zeggen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Mercyful Fate & Black Metal

Bericht door leonard » wo feb 11, 2009 4:19 pm

Ik was destijds helemaal gek van Mercyful Fate.
Hun image was echt 100 % black metal en zeer satanisch.
Eigenlijk werd dat hele image gedragen door de zanger King Diamond die er heel serieus over sprak in interviews e.d.
Die hoezen waren ook best wel veelzeggend, een halfnaakte non aan het kruis (hun debuut E.P) uit 1982 deed het wel goed in die tijd.

Als je de definitie van Black Metal volgens Wikipedia leest zou Mercyful Fate zeker geen Black Metal meer zijn nu.
Maar ja, wie bepaalt wat officieel Black Metal is ?

Black metal is an extreme subgenre of heavy metal. It often employs fast tempos, shrieked vocals, highly distorted guitars played with tremolo picking, double-kick drumming, and unconventional song structure.
Additionally, guitar solos and low guitar tunings are a rarity in black metal.

During the 1980s, certain thrash metal bands established a prototype for black metal. This so-called First Wave included bands such as Venom, Bathory, Hellhammer and Celtic Frost.[1] A Second Wave emerged in the early 1990s, which consisted primarily of Norwegian bands such as Mayhem, Burzum, Darkthrone, Immortal and Emperor. This scene developed the black metal style into a distinct genre.

Voor het hele verhaal:

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Metal

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » wo feb 11, 2009 5:49 pm

Ik heb er nog eens over nagedacht, en volgens mij gaven termen als Heavy Metal en Black Metal in eerste instantie eigenlijk meer een stroming aan dan een specifiek, nauw gedefinieerd type muziek (zoals Wikipedia nu suggereert). Je kunt het vergelijken met de New Wave Of British Heavy Metal. Als je naar allerlei bands uit die stroming luistert, dan varieert de muziek enorm. Op zeker moment zijn sommige muziekliefhebbers de term NWOBHM echter gaan vereenzelvigen met de muziek van de bekendste bands uit die stroming, zoals Saxon en Iron Maiden. Zij interpreteren het begrip NWOBHM als een nauw gedefinieerd genre met een specifiek geluid, met als gevolg dat deze muziekliefhebbers opeens gaan beweren dat bijvoorbeeld Venom geen NWOBHM-band is. Terwijl ik aanneem dat daar begin jaren tachtig geen enkele discussie over was, aangezien Venom gewoon een van de vele jonge Engelse metalbands was uit die tijd, die allemaal tot de NWOBHM werden gerekend.

Zo zit het volgens mij ook met de termen Heavy Metal in de jaren zeventig en Black Metal in de jaren tachtig. In eerste instantie waren dat stromingen, waartoe diverse bands met een heel verschillend, maar voor die tijd erg extreem geluid (en imago) werden gerekend. Na verloop van tijd zijn veel metalfans de term echter gaan vereenzelvigen met een bepaald type geluid en het op gaan vatten als een nauw gedefinieerd genre. Of een band in de jaren tachtig als Black Metal werd aangeduid, hing inderdaad vooral af van het imago en extremiteit van de muziek. Ik zou het vroege werk van Mercyful Fate overigens niet omschrijven als "muzikaal gezien in ieder opzicht melodieuze heavy metal", zoals Lennert doet. Voor die tijd was de muziek, sfeer en zeker de vocalen en teksten erg extreem. Ik zie in de latere black metal bands ook zeker elementen terug die Mercyful Fate geïntroduceerd heeft. Het heeft misschien niks met de muziek te maken, maar zouden al die Noorse bands corpsepaint zijn gaan dragen als King Diamond niet het "goede" voorbeeld had gegeven?

Op de site van Rock Hard kun je oude reviews vinden (in het Duits) uit de jaren tachtig. Nou wordt de term Black Metal in hun Mercyful Fate reviews niet genoemd, maar hun review van Melissa begon indertijd als volgt: "Heil dir, Satan! MERCYFUL FATE sind wieder unter uns. Vielfach angekündigt - nun erschienen. "Melissa" ist das Extremste, was die HM Scene zu bieten hat (wer sind Venom??)." Reviewers zagen die band indertijd dus niet als een "gewoon" melodieus heavy metal bandje. :P

Plaats reactie