Fates Warning

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Wat is het beste Fates Warning album?

NIght on Bröcken
1
3%
The Spectre Within
4
10%
Awaken the Guardian
10
25%
No Exit
5
13%
Perfect Symetry
3
8%
Parallels
4
10%
Inside Out
2
5%
A Pleasant Shade of Gray
3
8%
Disconnected
0
Geen stemmen
FWX
0
Geen stemmen
Fates Warning?
8
20%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Fates Warning

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 07, 2011 9:55 am

Jeroen schreef: Die link met Queensrÿche hoor ik overigens nauwelijks, want Fates is altijd progressief en experimenteel gebleven en hebben afgezien van de poprockinvloeden op Parallels nooit knievallen gemaakt voor de commercie. In tegenstelling tot Queensrÿche heeft de band zelfs geen slechte plaat afgeleverd.
Perfect Symmetry en Parallels waren de eerste Fates Warning-albums die ik heb geluisterd. Het geluid deed mij meteen denken aan Operation:Mindcrime.
Gezien die laatste plaat uit 1988 komt en de eerste twee uit 1989 en 1991 zou beinvloeding niet onmogelijk zijn. Het klinkt allemaal wat klinischer a la midden-periode Queensryche. Het dromerige geluid van het Arch-tijdperk is grotendeels verdwenen. No Exit is een overgangsplaat tussen deze twee stijlen.

Overigens ben ik van mening dat Queensryche nooit een slechte plaat heeft gemaakt. Een vijftal albums zijn echter vrij mat en middelmatig. Fates Warning scoort bij mij over de gehele lengte beter dan Queensryche. De band uit Seattle heeft in hun latere loopbaan nooit een Pleasant Shade of Grey uitgebracht. Toch kunnen voor mij The Spectre Within, Awaken The Guardian en No Exit nét niet tippen aan The Warning, Rage For Order en Operation: Mindcrime.

Ik wordt trouwens ontzettend moe van al die aandacht voor Dream Theater. De band lijkt een soort van Saxon te zijn: om het jaar weer een middelmatig, totaal niet origineel of progressief album uitbrengen. Fates Warning is wat dat betreft gruwelijk ondergewaardeerd.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Fates Warning

Bericht door jeffrey » wo sep 07, 2011 3:13 pm

Zagato schreef:Veelbelovend.....

Al bij de review gezet maar nogmaals: GAAF!

Dit is misschien wel het enige album waar ik echt naar uit kijk. Geen gavere zanger dan Arch. Weinig gavere platen dan Awaken the Guardian.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » wo sep 07, 2011 3:15 pm

Eru Iluvatar schreef: Perfect Symmetry en Parallels waren de eerste Fates Warning-albums die ik heb geluisterd. Het geluid deed mij meteen denken aan Operation:Mindcrime.
Gezien die laatste plaat uit 1988 komt en de eerste twee uit 1989 en 1991 zou beinvloeding niet onmogelijk zijn. Het klinkt allemaal wat klinischer a la midden-periode Queensryche. Het dromerige geluid van het Arch-tijdperk is grotendeels verdwenen. No Exit is een overgangsplaat tussen deze twee stijlen.

Overigens ben ik van mening dat Queensryche nooit een slechte plaat heeft gemaakt. Een vijftal albums zijn echter vrij mat en middelmatig. Fates Warning scoort bij mij over de gehele lengte beter dan Queensryche. De band uit Seattle heeft in hun latere loopbaan nooit een Pleasant Shade of Grey uitgebracht. Toch kunnen voor mij The Spectre Within, Awaken The Guardian en No Exit nét niet tippen aan The Warning, Rage For Order en Operation: Mindcrime.

Ik wordt trouwens ontzettend moe van al die aandacht voor Dream Theater. De band lijkt een soort van Saxon te zijn: om het jaar weer een middelmatig, totaal niet origineel of progressief album uitbrengen. Fates Warning is wat dat betreft gruwelijk ondergewaardeerd.

Maar Saxon maakt toch gewoon elke keer lekker in het gehoor liggende rock'n roll :P Die vergelijking gaat niet echt op. Ik ben sowieso geen DT fan, vanwege de zang.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Fates Warning

Bericht door Zagato » do sep 08, 2011 9:59 am

jeffrey schreef:
Al bij de review gezet maar nogmaals: GAAF!

Dit is misschien wel het enige album waar ik echt naar uit kijk. Geen gavere zanger dan Arch. Weinig gavere platen dan Awaken the Guardian.
I second that emotion, ik kan niet wachten!
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Fates Warning

Bericht door Zagato » di sep 13, 2011 12:46 pm

Ik heb het Arch/Matheos album eindelijk in huis, eerste indruk...geweldig. Het is inderdaad een moderne versie van Awaken the Guardian. Ik ben totaal niet objectief maar dit is album van het jaar materiaal!
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Fates Warning

Bericht door jeffrey » di sep 13, 2011 7:29 pm

Ik ga hem ook aanschaffen dan. Lijkt me geweldig.
Allemaal even normaal doen tegen djent

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Fates Warning

Bericht door POS » di sep 13, 2011 8:25 pm

Vanmorgen slechts 2 nummers gehoord (stained glass sky en neurotically wired). Maar wat een indruk maken die nummers nu al zeg. Geweldige zanger nog altijd en gelijk pakkend. Allebei klokken ze ruim boven de 10 minuten en ik kan bijna niet wachten om de rest te horen. Ik begrijp best dat Jim Matheos deze cd graag met John Arch wilde opnemen

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » di sep 13, 2011 11:37 pm

De cd ligt voor me klaar bij mijn vaste winkeltje. Vrijdag gelijk oppikken samen met de nieuwe Anubis Gate :) Mooie progmaand (al viel Opeth dan tegen)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Fates Warning

Bericht door jeffrey » wo sep 14, 2011 2:06 pm

Zo gaaf dat Stained Glass Sky. Ik ga hem kopen! Wat een genot.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Fates Warning

Bericht door Zagato » wo sep 14, 2011 3:51 pm

jeffrey schreef:Zo gaaf dat Stained Glass Sky. Ik ga hem kopen! Wat een genot.
Heerlijke Arch zanglijnen, love it or hate it!

EDIT: Midnight Serenade doet het bij mij ook erg goed:
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » zo sep 25, 2011 12:40 am

Jeroen, je moet je telefoon eens opnemen als ik om raad wil vragen bij het aanschaffen van een album, als ik Inside Out niks vind is het jouw schuld :mrgreen:

Maar goed, hij was maar 5 euro!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » zo sep 25, 2011 11:42 am

Ok, je komt er mooi mee weg, ik vind het een mooie plaat. Nog even niet teveel extra uitbreiding dan dat ik hem gewoon goed vind, het is gewoon een heerlijke rustige luisterplaat.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Fates Warning

Bericht door Zagato » zo sep 25, 2011 2:07 pm

Lennert schreef:Ok, je komt er mooi mee weg, ik vind het een mooie plaat. Nog even niet teveel extra uitbreiding dan dat ik hem gewoon goed vind, het is gewoon een heerlijke rustige luisterplaat.
Schaf het volledige oevre van FW maar vast aan Lennert!
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » zo sep 25, 2011 2:36 pm

Komt goed :) Ik heb Awaken The Guardian wel al een paar jaar en luister er nog steeds maandelijks naar, maar op de een of andere manier kom ik Fates Warning in de winkels bijna nooit tegen en zie ik ze ook niet zoveel tweedehands aangeboden worden. Dan was het complete oeuvre van Dream Theater aanschaffen in een maand een stuk makkelijker, die waren allemaal 8 euro of minder.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Fates Warning

Bericht door Zagato » zo sep 25, 2011 2:39 pm

Lennert schreef:Komt goed :) Ik heb Awaken The Guardian wel al een paar jaar en luister er nog steeds maandelijks naar, maar op de een of andere manier kom ik Fates Warning in de winkels bijna nooit tegen en zie ik ze ook niet zoveel tweedehands aangeboden worden. Dan was het complete oeuvre van Dream Theater aanschaffen in een maand een stuk makkelijker, die waren allemaal 8 euro of minder.
Wat dat betreft is FW niet opgepikt door de massa. Persoonlijk vind ik elk album van FW de moeite waard (misschien op het onevenwichtige debuut na) Altijd hun eigen ding gedaan. Overigens kan ik je Redemption dan ook aanbevelen, Ray Alder op zang dus herkenbaar geluid, iets meer powermetalinvloeden maar wel erg goed te pruimen!
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » zo sep 25, 2011 2:48 pm

Ja, Jeroen stuurt me daar ook altijd van alles van door, dus dat komt ook wel goed. Punt blijft een beetje wel mijn geringe budget op het moment en vooral ook de beschikbaarheid van cd's :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » zo sep 25, 2011 5:55 pm

Had jij gebeld dan? :P

Maar ik had je overigens zonder nadenken gezegd 'aanschaffen!' :) Superplaat met misschien wel gelijktijdig de meest innovatieve doch subtiele drumprestatie van Mark Zonder. De opener alleen al met die aparte drumritmes. Super :)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » ma mei 28, 2012 12:01 pm

Van het weekend Parallels voor 11,50 gevonden. Fijne plaat, erg Queensryche-achtig. Radiovriendelijk, maar heerlijk subtiele technische partijen (Zonder is een weergaloze drummer) en geen enkel zwak nummer. The Eleventh Hour kende ik kennelijk al, die had ik vroeger in mijn Kazaa tijd nog op de computer staan :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » ma mei 28, 2012 12:40 pm

Prachtplaat. Even ingenieus als catchy. De basisstructuren zijn best poppy, maar het is des te knapper hoe mooi ze dat inkleuren en opvullen met instrumentale uitstapjes, prachtig drumwerk en wereldse melodielijnen. Maar goed, eigenlijk geldt dat voor al het werk van Fates Warning met Alder (al klinkt de band vanaf A Pleasant Shade.. weer wat experimenteler en minder liedjesgericht).
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » ma mei 28, 2012 2:18 pm

Was het nou No Exit die ik sowieso van je moest aanschaffen?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » ma mei 28, 2012 2:20 pm

No Exit is nog wat meer in de stijl van het oude werk, zij het wat (tech)thrashiër. Ik vind dat zelf de beste plaat die ze gemaakt hebben, om eerlijk te zijn.
Dus ja, aanschaffen :) (kost wel redelijk wat tijd om in te komen, btw)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
alicecooper
Berichten: 2415
Lid geworden op: do mar 09, 2006 2:10 pm
Locatie: Almelo

Re: Fates Warning

Bericht door alicecooper » ma mei 28, 2012 7:28 pm

Jeroen schreef:(kost wel redelijk wat tijd om in te komen, btw)
Dat had ik ook, maar daarna idd een geweldige plaat.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Fates Warning

Bericht door Metalheank » za okt 27, 2012 11:30 am

Guardian op Keep it True:



Kippenvel. Sowieso één van de opbeurendste nummers die ik ken.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Fates Warning

Bericht door Zagato » za nov 03, 2012 8:32 am

Metalheank schreef:Guardian op Keep it True:



Kippenvel. Sowieso één van de opbeurendste nummers die ik ken.
Dat ik hier niet bij was, spijt als haren op mijn hooofd!
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Fates Warning

Bericht door jeffrey » zo nov 04, 2012 5:45 pm

Ja ik ook, ziet er goed uit.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » di mar 26, 2013 9:32 am

Wat is Disconnected een weergaloos album! Valt me nu ook meteen op dat ik veel liever naar Alder luister dan naar Arch zijn gegil. Niet dat laatstgenoemde een slechte zanger is, maar het is allemaal weinig subtiel, Alder heeft een veel warmer stemgeluid die in ieder geval het nieuwe materiaal (dat ik toch echt beter vind) veel meer kleur geeft. Still Remains is een van de mooiste nummers die ik sinds tijden heb gehoord.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22647
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Fates Warning

Bericht door innuendo » di mar 26, 2013 11:39 am

Lennert schreef:Still Remains is een van de mooiste nummers die ik sinds tijden heb gehoord.

Drie weken Manilla Road luisteren in de vergetelheid gekieperd dus :mrgreen:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » di mar 26, 2013 1:24 pm

Er zijn verschillen tussen 'gaafste', 'beste', 'mooiste' etc. :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » wo okt 02, 2013 7:21 pm

Heerlijke plaat, de nieuwe. Subtiel, vakkundig en prachtig gecomponeerd. Ditmaal zonder keyboards (afgezien van een heel klein toetsje hier en daar) of elektronische toestanden. Jarzombek bewijst bovendien een waardige vervanger te zijn van Mark Zonder. Erg gaaf gedrumd. De bewering in de Aardschok dat Darkness In A Different Light terugkeert naar de stijl van No Exit deel ik echter niet. Ik heb bijvoorbeeld geen technische thrashriffs gehoord. Het is meer een hardere variant van Parallels en Inside Out. Alder verkeert overigens in topvorm. Had ook niet anders verwacht. Heerlijke schijf.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Fates Warning

Bericht door Metalheank » wo okt 02, 2013 9:03 pm

Trouwens, Jeroen, vorige week stond er (weer) een loeier van een artikel van Oliver Kerkdijk in de VPRO Gids over de nieuwe Fates Warning. Twee volledige pagina's. Hij heeft het weer geflikt.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

metalmachine
Berichten: 431
Lid geworden op: do aug 31, 2006 4:54 pm
Locatie: Dronten

Re: Fates Warning

Bericht door metalmachine » za okt 19, 2013 3:49 pm

Lekker plaat hoor! verveelt geen moment.
Live klinken de nummers ook erg sterk. Op Progpower Europe speelde ze erg sterk.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Fates Warning

Bericht door Metal79 » di okt 22, 2013 7:43 pm

Na negen jaar een mooie terugkeer van de meest ondergewaardeerde progmetalpioniers. Alleen 'Desire' kan me nog steeds niet bekoren. Het monotone refrein werkt voor mij niet. Maar wanneer dan het prachtige 'Lighthouse' of het doorleefde 'O chloroform' weerklinkt, weet ik het weer: dit is die band die 'gewoon' altijd weet te boeien. En inderdaad, een hardere, eigentijdse versie van Parallels en Inside out, dat was ook mijn gedachte toen ik het nieuwe materiaal voor het eerst hoorde.
Spijtig dat in Zoetermeer, alweer twee weken terug, slechts drie nummers van Darkness in a different light werden gespeeld.
Ook jammer: een slechts half gevulde Boerderij. Tja, de meeste proggers waren in Baarlo natuurlijk.

@ Metalheank: dank (heb ik leesbaar geschreven deze keer?). :wink:
Op naar de volgende slag.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » di okt 22, 2013 10:59 pm

Groot voordeel van de nieuwe plaat is wat mij betreft dat de elektronica en ambient (van FWX met name) achterwege wordt gelaten. De gitaren, drums en Alder hebben het hoogste woord. Valt me trouwens of dat Jarzombek weinig tot niets onderdoet voor Zonder. Het drumspel is van topkwaliteit met die subtiele tempowisselingen, roffeltjes en afwijkende ritmes. Maar altijd functioneel en met gevoel gespeeld, net als Zonder dat deed.

Overigens vind ik FWX bepaald geen slechte plaat, maar de kracht van Fates Warning schuilt wat mij betreft heel sterk in het samenspel tussen ritmesectie en gitaristen. Met name de drums, zoals gezegd. Dat kwam er voorheen toch net wat minder uit. Inside Out is ook een aanrader, let maar eens op de drums daar. Beetje ondergewaardeerde plaat als je het mij vraagt. Wat Zonder daar doet is ongehoord goed.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Fates Warning

Bericht door Metalheank » di okt 22, 2013 11:17 pm

Metal79 schreef:
@ Metalheank: dank (heb ik leesbaar geschreven deze keer?). :wink:
Op naar de volgende slag.
Hah! Ik vond het dit keer redelijk goed te doen. Die van Opeth vond ik echt een draak om te lezen, terwijl ik die van Agent Steel geweldig vond. Erg wisselend dus, maar ik weet dat je er genoeg prijzen mee in de wacht sleept. Ik hou van een wat vlottere en nuchtere schrijfstijl.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Fates Warning

Bericht door Metal79 » wo okt 23, 2013 12:01 pm

Metalheank schreef:
Metal79 schreef:
@ Metalheank: dank (heb ik leesbaar geschreven deze keer?). :wink:
Op naar de volgende slag.
Hah! Ik vond het dit keer redelijk goed te doen. Die van Opeth vond ik echt een draak om te lezen, terwijl ik die van Agent Steel geweldig vond. Erg wisselend dus, maar ik weet dat je er genoeg prijzen mee in de wacht sleept. Ik hou van een wat vlottere en nuchtere schrijfstijl.
Vlot en nuchter, inderdaad is dat ook een schrijfstijl. Maar dat doen duizenden anderen al, nietwaar. Nergens een handschrift in te herkennen, het meeste lijkt qua 'informatietaal' op elkaar (om van de eenvormigheid van inhoud maar te zwijgen).
Nu schrijf ik niet altijd zo 'doorwerkt', het moet wel bij het onderwerp passen. Dat Opeth-stuk waaraan je refereert, was een uitdaging: ik wilde een soort taalequivalent van de muziek en sfeer op Heritage. Het is niet voor iedereen, maar dat is WatchTower ook niet.
Het Lemmy-stukkie in de actuele gids is een interviewtje geworden en zal je meer liggen, ik praat er zogezegd niet tussendoor. :wink:

Feedback bij de gids zelf is natuurlijk van belang. Progmetalfans reageerden enthousiast op het eerste artikel - alweer een jaartje of twee terug - over het boek Mean deviation. Dat was bijzonder tof en gaf deze burger moed. Half november volgt er weer een progmetalstuk. Ik weet dat onder de gidslezers nogal wat metalluisteraars zijn, dus: wie het waardeert (of niet), kan t.z.t. zijn/haar stem laten horen op forum@vpro.nl.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Fates Warning

Bericht door Eru Iluvatar » wo okt 23, 2013 12:12 pm

Ik ben zelf wel gecharmeerd van je illustratieve stijl. Wat je zegt: het vlotte en nuchtere wordt al op ontelbare communicatie-afdelingen in Nederland gebruikt. Een eigen stijl als de jouwe is misschien minder laagdrempelig en vereist wat meer van de lezer, maar is tegelijkertijd spannender en uitdagender. Bovendien transcendeert de vorm waar jij voor kiest veel beter het idee, de essentie van de muziek. Metal-albums zijn kunstvormen; die kunnen idealiter geanalyseerd en beoordeeld worden in een meer artistieke, literaire stijlvorm. Het is simpelweg ook Romantischer.

Het hele Internet worden door mij afgeschuimd om verschillende stijlen van recenseren te vinden. Jouw stijl heeft zeker invloed op die van mij: het versterkt de manier waarop ik zelf al bezig was. Ik ben meer gecharmeerd van een meer eigenzinnige stijl ipv eentje die vooral duidelijk, maar erg standaard is.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Fates Warning

Bericht door Metalheank » wo okt 23, 2013 12:40 pm

@Metal79: Ik zie overeenkomsten tussen jouw schrijfstijl en die van Rock Hard-recensenten. Inderdaad wat romantischer, uitgewerkter en origineler. Dat kan ik an sich waarderen, maar leest gewoon minder vlot. En ik ben erg consumptief ingesteld als het om lezen (van recensies) gaat. Ik wil op een heldere en overtuigende manier te horen krijgen wat een cd oproept en waarom je hem vooral wel of niet moet aanschaffen. Echter, ik denk dat je juist door jouw aanpak ook de wat meer elitaire VPRO-lezer kan interesseren. Jij behandelt heavy metal zoals anderen klassieke muziek of Bob Dylan behandelen, en dat is eigenlijk geheel terecht.

Die van Motorhead heb ik trouwens nog niet gelezen! Ben benieuwd.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Fates Warning

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 2:00 pm

Metalheank schreef:@Metal79: Ik zie overeenkomsten tussen jouw schrijfstijl en die van Rock Hard-recensenten. Inderdaad wat romantischer, uitgewerkter en origineler. Dat kan ik an sich waarderen, maar leest gewoon minder vlot. En ik ben erg consumptief ingesteld als het om lezen (van recensies) gaat. Ik wil op een heldere en overtuigende manier te horen krijgen wat een cd oproept en waarom je hem vooral wel of niet moet aanschaffen. Echter, ik denk dat je juist door jouw aanpak ook de wat meer elitaire VPRO-lezer kan interesseren. Jij behandelt heavy metal zoals anderen klassieke muziek of Bob Dylan behandelen, en dat is eigenlijk geheel terecht.

Die van Motorhead heb ik trouwens nog niet gelezen! Ben benieuwd.
Ik snap je zienswijze. Ik probeer achtergrondstukken en vooral geen recensies te schrijven, van die laatste heb je er al miljoenen op het net. Verder is het een zegen om niet over alles een mening te moeten hebben.
'Elitair' is voor mij in een cultuurkader een positieve term: het staat voor ouderwetse verheffing. Waarom moet alles altijd versimpeld?
Over de laatste zin van je post: ik heb metal nooit anders beschouwd dan gelijkwaardig aan andere muzieksoorten.

@ Eru: dat 'romantische' klopt zeker. Zo heb ik albums van Killers tot Awaken the guardian tenminste altijd beleefd. In die zin is er voor mij in het ervaren van muziek ook weinig veranderd. The white goddess beleef ik op dezelfde manier.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 2:18 pm

En zo hoort het ook. In die stukken verwacht ik meerdere lagen. Romantiek, euforie, diepgang en interpretatie. Dan heb je terecht aan een half woord niet genoeg :) Al zie ik juist bij veel broodschrijvers en correspondenten waar ik mee werk dat het haastklusjes zijn. Ik vraag me af wat de uitzonderingen zijn, ik vrees jouw soort.
Heb je trouwens nog leuke aanraders als het om US metal gaat, Oliver? (wellicht dan wel even verhuizen naar het daarvoor bestemde topic)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Fates Warning

Bericht door Metalheank » vr okt 25, 2013 8:41 pm

Metal79 schreef: Over de laatste zin van je post: ik heb metal nooit anders beschouwd dan gelijkwaardig aan andere muzieksoorten.
Volledig mee eens. Dat is ook mijn bezwaar tegen bijvoorbeeld de verheerlijking van jazz en pop-grondleggers. Ik kan er voor een groot deel in meekomen, maar op een dergelijke manier kun je ook over andere muziekgenres spreken. Als iemand dan zo'n grijsgedraaide lofzang afsteekt dan denk ik altijd: "je moest eens weten..(wat er aan metal/nog aan andere muziek is)". Parallel hieraan loopt dat ik nooit iemand ben geweest die zijn eigen muziekkeuze 'herrie' noemt, ook niet voor de grap.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Fates Warning

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 9:15 pm

Metalheank schreef:
Metal79 schreef: Over de laatste zin van je post: ik heb metal nooit anders beschouwd dan gelijkwaardig aan andere muzieksoorten.
Volledig mee eens. Dat is ook mijn bezwaar tegen bijvoorbeeld de verheerlijking van jazz en pop-grondleggers. Ik kan er voor een groot deel in meekomen, maar op een dergelijke manier kun je ook over andere muziekgenres spreken. Als iemand dan zo'n grijsgedraaide lofzang afsteekt dan denk ik altijd: "je moest eens weten..(wat er aan metal/nog aan andere muziek is)". Parallel hieraan loopt dat ik nooit iemand ben geweest die zijn eigen muziekkeuze 'herrie' noemt, ook niet voor de grap.
Hoe je het ook 'brengt', het interesseert niet-metallers in de regel niet dat metal bestaat. Metallers staan daarentegen veel meer open voor andere muziekstijlen, is mijn ervaring.
Interessant is altijd weer dat de gevestigde (muziek)journalistieke orde de 80s voor een muzikaal beroerd, plastic decennium verslijt.
De metalundergroundexplosie van toen, met al zijn creativiteit en energie, is een volstrekt obscuur fenomeen.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » di dec 03, 2013 3:58 pm

Het is essentieel dat ik voor een weloverwogen top 10 dit jaar met alle albums aan kom zetten waar ik ook maar licht een idee bij zou kunnen hebben dat het toplijst materiaal zou zijn. In Solitude's Sister en Fates Warning's - Darkness In A Different Light zijn zojuist besteld en ik kan vooral bij de laatste niet wachten om hem helemaal te horen. Ik heb net alleen even 'And Yet It Moves' (Galileo's laatste woorden als ik me niet vergis, al waren die in het Italiaans natuurlijk) en Into The Black aangezet en ben er uitzonderlijk van onder de indruk. In tegenstelling tot de meeste fans zal ik toch altijd meer een fan zijn van de warmere en minder overdreven zanglijnen van Alder, helemaal een nummer als Still Remains zou nooit zo goed tot zijn recht komen indien Arch het had gezongen. Nu is het voor mij ook net zoiets als de Fish en post-Fish era van Marillion, dat er overduidelijk twee Fates Warning's zijn met een tussenalbum (Season's End/No Exit) waarbij de oude stijl nog steeds gehandhaafd werd met een nieuwe zanger, waarna er toch een duidelijke stijlwisseling doorheen ging.

Om een goed beeld te scheppen heb ik ook meteen het eerste album Night On Brocken erbij besteld, ik wil de grote verschillen toch wel eens duidelijk horen. Als het hele nieuwe album echter net zo goed klinkt als die twee nummers die ik heb gehoord, dan wordt het voor mij in ieder geval zeker een top 10 positie!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » di dec 03, 2013 4:22 pm

Haha, de verschillen zijn er legio. Meer verschillen dan overeenkomsten. Toch vind ik Night On Bröcken geenszins een slechte plaat. Het lijkt qua muziek sterk op Iron Maiden, maar het is allemaal wat donkerder. Typische US metal uit die tijd. Al spelen de vocale acrobatiek van Arch, de progressieve songwriting, technische passages en atmosferische onderlagen hier nog nauwelijks een rol. Heel af en toe zijn er wat flarden, maar je krijgt bovenal lekkere metal die niet al te gecompliceerd klinkt. En dat is naast compositorisch relatief zware kost als Awaken The Guardian of een later werk als A Pleasant Shade Of Gray best wel eens prettig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » za dec 07, 2013 11:15 am

Nou, dat nieuwe album bevalt me erg goed, wordt nog een flinke strijd tussen de nieuwe Dream Theater en Fates Warning en zal nog zeker enkele luisterbeurten kosten voordat ik hiertussen een winnaar heb gevonden. Absolute hoogtepunten zijn in ieder geval wel And Yet It Moves en het weergaloze I Am.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » ma dec 09, 2013 3:55 pm

Oef, Night on Bröcken moet ik even zin voor gaan ontwikkelen, want langer dan twee minuten heb ik het nog niet volgehouden. Zal wel aan mijn bui liggen, maar op het moment gooi ik de nieuwe er dan toch liever nog een keer in.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » ma dec 09, 2013 5:52 pm

Wat had je dan verwacht? :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » ma dec 09, 2013 6:25 pm

Ik had vrij weinig verwacht, dat ik er geen zin in heb op het moment ook niet :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Fates Warning

Bericht door Eru Iluvatar » ma dec 09, 2013 7:02 pm

The Spectre Within: dat is dé klassieke Fates Warning-plaat en mijn favoriet van de band. Eén van de beste, meest fantasierijke en mythisch progressieve US Metal-albums ooit gemaakt. Luister 'The Apparition' maar eens van dat album: volgens RockHard-recensent Boris Kaiser (die de laatste Atlantean Kodex een 10 gaf) het beste metal-nummer aller tijden - daarin wil ik heel ver met hem mee gaan:



Jon Arch is de ultieme stemkunstenaar. Deze muziek heeft gewoon een geestverruimend mystiek-religieus karakter. Bijna lichaam-uittredend!

Live ook een must met Arch / Matheos op Keep It True:


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25304
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Jeroen » ma dec 09, 2013 9:16 pm

Klassiek album, zonder twijfel! Dat nummer is inderdaad geweldig.

Overigens Lennert, ken je het bandproject Engine ook? Grotendeels line-up Fates Warning.
Titelloze debuut is het beste. Borduurt voort op de Disconnected sound. Stuk steviger nog en met meer groove dan FW, maar de progressieve inslag is er zeker. Alder zingt ook heel gaaf. Superholic is trouwens ook een lekker zware plaat, maar die zit hier en daar een beetje tegen nu metal aan. Persoonlijk vind ik ook die schijf erg goed.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fates Warning

Bericht door Lennert » zo feb 16, 2014 12:44 am

FWX en The Spectre Within vandaag voor erg weinig gevonden, nu alleen Perfect Symmetry en A Pleasant Shade of Gray nog en dan is de collectie compleet.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie