Candlemass

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Candlemass

Bericht door jeffrey » ma jun 04, 2012 7:22 pm

Zou Johan Längquist ooit nog terugkomen?
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Re: Candlemass

Bericht door Strijdkreet » vr jun 08, 2012 10:46 am

En vooral als je ziet dat hij nog steeds goed bij stem is.

"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Candlemass

Bericht door innuendo » vr jun 08, 2012 10:52 am

Johan Längquist is nog erg goed bij stem. Hij was vorig jaar op Roadburn, maar het leek alsof er nog geen jaar na EDM verstreken was. Goeie vent ook.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Candlemass

Bericht door Eru Iluvatar » vr jun 08, 2012 12:21 pm

Nieuwe nummer 'Prophet' van Psalms of the Dead live (studioversie heeft natuurlijk Lowe op zang) met Mats Leven. Hij doet het prima!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... UPTK7-h0Eo#![/youtube]

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Re: Candlemass

Bericht door Strijdkreet » vr jun 08, 2012 1:16 pm

Ik vind deze versie van Mats een stuk beter dan de studio versie.
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Candlemass

Bericht door jeffrey » vr jun 08, 2012 2:33 pm

Strijdkreet schreef:En vooral als je ziet dat hij nog steeds goed bij stem is.


Hij is idd nog erg goed bij stem, mag zo terugkomen wat mij betreft.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24841
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Kriestof » wo jun 13, 2012 4:15 pm

ik vind het nieuwe album zeker goed
niet vernieuwend, maar gewoon niet veel negatiefs op aan te merken:
goede melodieen, vette black sabbath achtige riffs, de keyboards die zorgen voor leuk horrorsfeertje, pakkende zanglijnen en goede productie en mastering

zijn weinig ouderwetse heavy metal bands die nog dergelijke kwaliteit leveren

jammer dat de band echter pover blijft verkopen en ik heb deze band vaak gezien door de jaren heen met minder dan 100 man publiek, toch wel jammer

hopelijk nu bij de nieuwe metal kids wat meer herkenning voor deze band
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Candlemass

Bericht door cataclysm child » wo jun 13, 2012 5:08 pm

Uitstekende plaat die laatste, inderdaad. The Killing of the Sun als hoogtepunt.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22084
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door KoenM » vr dec 14, 2012 8:59 am

Laatste is idd niet slecht, kan er regelmatig met plezier naar luisteren.

Zag net op metal-archives. dat ze een split met Entombed gaan uitbrengen met elk 1 wederzijdse cover:

1. Candlemass - To ride, shoot straight and speak the truth
2. Entombed - Black Dwarf

Interessant experiment van 2 integere bands. :)
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 2075
Lid geworden op: vr okt 06, 2006 2:02 pm
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door lampje » za jan 05, 2013 2:58 pm

KoenM schreef:Laatste is idd niet slecht, kan er regelmatig met plezier naar luisteren.

Zag net op metal-archives. dat ze een split met Entombed gaan uitbrengen met elk 1 wederzijdse cover:

1. Candlemass - To ride, shoot straight and speak the truth
2. Entombed - Black Dwarf

Interessant experiment van 2 integere bands. :)

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Candlemass

Bericht door Hellhammer » zo mar 23, 2014 1:03 pm

Onder het mom van intense gekkigheid: een clipje van orginele zanger Johan Langquists huidige band Impulsia. Klinkt als derderangs Europe-achtige AOR. Incluis random Zweedse chicks.



:')

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » ma mar 24, 2014 6:31 pm

Met de meest recente aanschaffen van Nightfall en Ancient Dreams kwam ik er achter dat ik eigenlijk het gros van de collectie dan nu wel compleet heb, met uitzondering van de obscure tijd van Chapter VI, Dactylis Glomerata en From The 13th Sun. Zijn deze albums nog een beetje makkelijk te vinden? Grappig overigens dat Leif in de liner notes van Ancient Dreams weinig goeds over het album te vertellen heeft, ik dacht dat de fans er altijd zeer tevreden mee waren (ik wel nu in ieder geval).
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Candlemass

Bericht door wyrm » ma mar 24, 2014 6:57 pm

Ik zou bij Chapter VI, Dactylis Glomerata en From The 13th Sun in ieder geval voor de rereleases gaan. Bij CIV krijg je er een dvd met (low quality) een vermakelijk optreden, bij DG het ronduit GENIALE tweede album van Abstract Algebra en bij Ft13S een aantal bonustracks bij.

Ze zijn op Ebay allemaal redelijk goed te vinden, zelf moet ik alleen nog die laatste voor een redelijk bedrag zien te vinden.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Candlemass

Bericht door innuendo » ma mar 24, 2014 9:55 pm

Candlemass gaat Ancient Dreams integraal op Roadburn spelen. Ik hoor eigenlijk liever Nightfall of voor mijn part Deat Magic Doom.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Candlemass

Bericht door cataclysm child » di mar 25, 2014 12:37 am

Niks mis met Ancient Dreams vind ik, al zou Nightfall idd een logischere keuze geweest zijn. Van de latere albums blijft King of The Grey Islands mijn absolute favoriet, ook daardoor was ik niet zo omver geblazen door Death Magic Doom. Lang geen slecht album, maar haalt het voor mij niet bij King...
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Candlemass

Bericht door Hellhammer » do mar 27, 2014 2:28 pm

Vroegah was Ancient Dreams één van m'n favoriete Cmass platen. Nu... not so much. Mirror Mirror, Ancient Dreams, Darkness in Paradise en Bearer of Pain zijn stuk voor stuk top nummers, maar de rest varieert van oké tot matig. A Cry from the Crypt is een carbon copy van At the Gallow's End en Incarnation of Evil een inferieure Nemesis cover (Leifs band voor Cmass. Ontzettend rauw spul, errug vet!). Epistle No. 81 en The Bell of Acheron zijn dan wel weer redelijk oké. Tales of Creation is stukken beter als je het mij vraagt.

From the 13th Sun is ook fantastisch. Dactylis vond ik altijd wel gaaf, maar heb 'm in geen jaren meer geluisterd.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Candlemass

Bericht door Eru Iluvatar » do mar 27, 2014 3:12 pm

'Ancient Dreams' is overgewaardeerd, 'Chapter VI' is echter vreselijk ondergewaardeerd. Een van de beste vroegere Candlemass-platen, naast 'Epicus' en 'Nightfall'.

Marcello P
Berichten: 14
Lid geworden op: ma okt 01, 2007 1:48 pm
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Marcello P » do mar 27, 2014 7:30 pm

Van Candlemass heb ik nog diverse titels op cd en vinyl op voorraad. check: www.freebird-records.com.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » do jun 12, 2014 7:24 pm

Heb hem al anderhalve week in huis liggen, maar ik heb Dactylis Glomerata nu pas aangeslingerd. Ik moet toegeven, de eerste twee nummers die ik so far beluisterd heb doen me erg veel plezier! De zang en productie zijn uitstekend en ik hoor alsnog een Candlemass sound erdoorheen klinken. From The 13th Sun ook meteen besteld, nu alleen Chapter VI nog zien te vinden en de collectie is compleet.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » do jun 12, 2014 8:01 pm

Verdomme, Dactylis Glomerata is een fucking gaaf album! Progressieve stoner/doom met een veel grotere rol voor de bas dan voorheen het geval was. Blorn Flodkvist is een fantastisch zanger die me eigenlijk vele malen beter bevalt dan Messiah (ja, ik vind hem niet slecht, maar verre van de beste zanger ooit) en de hele sfeer is naargeestig op een psychedelische wijze, alsof je in een slechte trip zit. Ik snap niet waarom er over het algemeen zo weinig liefde voor dit album onder de fans is want, Wiz, I Still See The Black en Abstrakt Sun zijn fantastische tracks!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » zo jun 22, 2014 9:03 pm

From The 13th Sun begint eveneens briljant! Flinke dosis Hawkwind erdoorheen en de songs zijn heerlijk log en loodzwaar, mede door de uitstekende productie. Ik denk dat Flodkvist hier ook een perfecte zanger voor is, zijn stem zorgt voor een uitzonderlijk psychedelische sfeer en gaat op in de instrumenten, waar Messiah's stem er vooral bovenuit zou klinken en niet in harmonie met de instrumentatie zijn. Ben nu ook wel heel benieuwd naar Chapter VI, het lijkt er op dat die tussendoor albums me toch eigenlijk stiekem meer bevallen dan het oudere werk.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Candlemass

Bericht door Heidewolf » wo jun 25, 2014 5:26 pm

Progresieve stoner is een omschrijving die mij wel een album doet opzoeken. Het is zeker een lekker album en een naargeestige trip is het wel, maar niet bijzonder progressief. Naar mijn mening niet veel meer of minder progressief dan andere stoner. Het zijn gewoon de tecnische dingetjes/ trucjes om een massaal riff-festijn interessant te houden. Van de 'modernere' candlemass ben ik verder alleen bekend met 'king of the grey islands' wat ik wel als stoner/doom zou omschrijven en eveneens als wat naargeestig, daarom een album die ik alleen op zal zetten in een specifieke bui. De oudere wat meer klassieke doom candlemass heeft toch wel mijn voorkeur. Wellicht omdat metal dan eens als mooi te omschrijven is, want ik vind messiah een wel fantastische zanger.

Edit: oke, ik heb te vroeg gesproken. om een of andere reden had ik idee dat het album op z'n eind liep, maar het richting het echte einde wordt het album toch wat progressiever en warempel gaat het een beetje richting powermetal. die omslag wordt ook nog eens voorafgegaan door een paar zeer langzame songs. toch een heel ander album dan dat ik dacht.

edit 2: ja nee, wat een lompe kut ben ik zeg. die hele powermetal was van een ander album, het laastste album van candlemass. ik had het album opgezocht op grooveshark en toen ging het ene album over op een ander album zonder dat ik door had.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Candlemass

Bericht door innuendo » wo jun 25, 2014 10:21 pm

Hihi, hij zei 'kut'.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » ma aug 11, 2014 5:03 pm

Chapter VI op Into The Grave gescoord en de collectie is meteen compleet! Ja, deze drie 'tussenperiode' albums bevallen mij toch meer dan een Ancient Dreams of zelfs Nightfall. De band klinkt op deze albums gewoon zwaarder en afwisselender, terwijl de zang me gewoon veel prettiger in de ogen klinkt dan Messiah's stem ooit zal doen. Chapter VI is denk ik van de drie minder geliefde albums wel de meest gebalanceerde in ieder geval, wederom een erg fijne en duistere plaat. Ik ben ook zeker een fan van de subtiele toetsenpartijen die af en toe worden toegevoegd.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Candlemass

Bericht door Gilbert » ma aug 11, 2014 7:03 pm

Lennert schreef:Ja, deze drie 'tussenperiode' albums bevallen mij toch meer dan een Ancient Dreams of zelfs Nightfall.
Bestaat er nou ook gewoon een band waarvan jij dezelfde albums het beste vindt als (op een verdwaalde zonderling na) de rest van de voltallige metalliefhebbende wereldbevolking? Of ga jij echt bij alle artiesten voor, zeg maar, de Risks in hun discografie in plaats van de Gutter Ballets? Het is simpelweg bizar hoe lovenswaardig jouw smaak is qua favoriete bands en hoe, ehm, "onalledaags" qua favoriete lp's.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » ma aug 11, 2014 7:40 pm

Ik weet redelijk zeker dat ik met betrekking tot Manowar (eerste vier), Virgin Steele (Marriage Of Heaven And Hell I/II/Invictus), Hammerfall (eerste drie), Sonata Arctica (eerste drie), Iced Earth (Night Of The Stormrider/Burnt Offerings), Manilla Road (Crystal Logic t/m Mystification), Megadeth (Rust In Peace en Countdown To Extinction), Queensryche (Warning t/m Operation: Mindcrime), Dream Theater (Images And Words en Metropolis: Scenes From A Memory), Metallica (Ride The Lightning), Paradise Lost (Icon en Draconian Times), Running Wild (Death Or Glory) een heeeeele mainstream smaak heb.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Jeroen » ma aug 11, 2014 7:52 pm

En sommige platen zijn wel degelijk prima, alleen hebben ze wat meer tijd nodig of zijn niet door de massa opgepikt. Daarnaast de eeuwige dooddoener: kwestie van smaak. Zo vind ik veel kut-geachte platen ook gaaf, ondanks de alom aanwezige zelfverklaarde metalpolizei.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1531
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Candlemass

Bericht door Shreds of Sanity » ma aug 11, 2014 11:22 pm

Ik vind Dactylis Glomerata en From the 13th Sun ook prima platen. Zeker een stuk interessanter dan Ancient Dreams, dat mij nooit heeft weten te pakken. Er zit een bepaalde combinatie van respect voor traditionele doom en experimenteerdrift in die mij zeer goed bevalt. Ik moet wel zeggen dat beide albums het wel moeten afleggen tegen de enige officiële Abstrakt Algebra plaat. Ik vind het persoonlijk eeuwig zonde dat die band niet het succes verkreeg dat ze verdiende. Veel nummers voor de tweede Abstrakt algebra plaat zijn alsnog op Dactylis Glomerata en de eerste Krux plaat beland, maar ze wisten toch diezelfde sfeer niet echt meer te pakken.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Candlemass

Bericht door jeffrey » di sep 09, 2014 6:11 pm

Ik denk dat ik met Tales of Creation een nieuwe nummer 2 favoriet heb.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Candlemass

Bericht door Wessel » vr jan 23, 2015 10:09 am

Is deze geweldige live-uitvoering van At The Gallows End met Mikael Akerfeldt van Opeth op zang al eens gepost? Zo nee:


Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Candlemass

Bericht door Gilbert » ma sep 03, 2018 10:53 pm


Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Candlemass

Bericht door Wessel » ma sep 03, 2018 11:45 pm

Aan het statement van Mats te zien, was dit geen consensueel besluit:
"Regarding today’s statement from Candlemass:

First, let me salute all the fans in Europe, South/Latin America, North America and Japan for coming to our shows during the last six years.
It’s been a true privilege and joy playing for you all - thank you!

Also, a big thanks to our crew, promotors and every musician filling in whenever it was necessary.
I especially want to mention Per Wiberg (bass/keyboard) who’s done quite a few Candlemass shows and also been a splendid room mate - thanks amigo.

’Those who do not learn from history, are doomed to repeat it’

Mats Leven
Stockholm, September 3rd 2018"
Ik lees vooral positieve reacties, maar van mij had dit niet zo gehoeven, had geen problemen met Mats.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22084
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door KoenM » di sep 04, 2018 12:55 pm

Mats is een geweldige zanger, veel beter dan Langquist. Al vond ik het verschil tussen Candlemass en Krux op die manier eigenlijk bijna onbestaande. Krux I en II vond ik fantastisch, de laatste Candlemass platen gewoon leuk. Ergo: toegevoegde waarde van die laatste Candlemass platen bijzonder klein.

Mijn favoriete Candlemass zanger is Robert Lowe. King of the grey islands heb ik grijs (huhuh) gedraaid.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1531
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Candlemass

Bericht door Shreds of Sanity » di sep 04, 2018 2:51 pm

Ik vond Mats een heel goede zanger voor Candlemass omdat hij zowel het materiaal van de vroege periode als het Rob Lowe werk erg goed kon vertolken. Het lijkt me erg gaaf Candlemass ook eens met Johan Lanquist aan het werk te zien, maar ik keek eigenlijk best wel uit naar een nieuw album met Leven op zang.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Candlemass

Bericht door innuendo » di sep 04, 2018 3:03 pm

Ik vind het geweldig dat Lanquist teruggekomen is. Dat optreden met hem op Roadburn '11 was echt heel tof. Met Leven kon ik echt nooit iets. Geen verschrikkelijke zanger verder, maar zijn stem maakt hier niets los.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Candlemass

Bericht door Gilbert » di sep 04, 2018 11:00 pm

Ik vind persoonlijk het debuutalbum van Candlemass nogal overschat. Zowel qua zang als songmateriaal geef ik de voorkeur aan de drie studio-albums die de groep direct daarna met Messiah Marcolin opnam. Daarbij had ik begrepen dat Johan Längqvist slechts als gastzanger het debuutalbum heeft ingezongen (en verder niets met de band heeft gedaan, op een paar speciale reünieshows na), omdat hij liever popzanger werd dan in de metalscene te blijven. Ik vind deze hereniging daarom nogal raar, vooral omdat Mats Levén het prima deed.

Ik zie mezelf in elk geval niet snel een kaartje kopen voor een Candlemass-concert met Johan Längqvist als zanger en heb geen bijzondere verwachtingen van de aankomende cd, al denk ik wel dat de groep door de terugkeer van de originele zanger wat hoger (en sneller) op festival-affiches zal belanden en zo. Misschien volgend jaar ('s middags op het hoofdpodium of 's avonds laat op een nevenpodium) te zien op FortaRock en Graspop?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Jeroen » di sep 04, 2018 11:20 pm

Ach, het ligt toch allemaal in elkaars verlengde. Persoonlijk vind ik Lowe de beste zanger, maar door hem leek het allemaal wel erg op Solitude Aeturnus. Léven vond ik op de laatste twee wapenfeitjes ook prima, maar het was gewoon Krux, minus prominente toetsen.

Van Marcolin was ik nooit zo kapot, maar ik kan de albums inmiddels wel waarderen.

De recente keuze vind ik best. Zo klinken ze in elk geval op en top als Candlemass.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Candlemass

Bericht door jeffrey » za mei 21, 2022 10:19 pm

Gilbert schreef: di sep 04, 2018 11:00 pm Ik vind persoonlijk het debuutalbum van Candlemass nogal overschat. Zowel qua zang als songmateriaal geef ik de voorkeur aan de drie studio-albums die de groep direct daarna met Messiah Marcolin opnam. Daarbij had ik begrepen dat Johan Längqvist slechts als gastzanger het debuutalbum heeft ingezongen (en verder niets met de band heeft gedaan, op een paar speciale reünieshows na), omdat hij liever popzanger werd dan in de metalscene te blijven. Ik vind deze hereniging daarom nogal raar, vooral omdat Mats Levén het prima deed.

Ik zie mezelf in elk geval niet snel een kaartje kopen voor een Candlemass-concert met Johan Längqvist als zanger en heb geen bijzondere verwachtingen van de aankomende cd, al denk ik wel dat de groep door de terugkeer van de originele zanger wat hoger (en sneller) op festival-affiches zal belanden en zo. Misschien volgend jaar ('s middags op het hoofdpodium of 's avonds laat op een nevenpodium) te zien op FortaRock en Graspop?
Ik heb ze vorig weekend in Antwerpen gezien. En ik kan je zeggen dat het verdomd gaaf was. Ook het materiaal met Messiah is hem op het lijf geschreven. Ik zou ze niet laten schieten als ze in de buurt zijn.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Candlemass

Bericht door Johan » ma mei 23, 2022 12:01 pm

Hmm, eens in de gaten houden of ze nog ergens een indoorshow in de buurt doen. Op Dynamo metalfest duurt nog wel even en zal vast relatief kort worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » ma mei 23, 2022 12:05 pm

Gilbert schreef: di sep 04, 2018 11:00 pm Ik vind persoonlijk het debuutalbum van Candlemass nogal overschat. Zowel qua zang als songmateriaal geef ik de voorkeur aan de drie studio-albums die de groep direct daarna met Messiah Marcolin opnam. Daarbij had ik begrepen dat Johan Längqvist slechts als gastzanger het debuutalbum heeft ingezongen (en verder niets met de band heeft gedaan, op een paar speciale reünieshows na), omdat hij liever popzanger werd dan in de metalscene te blijven. Ik vind deze hereniging daarom nogal raar, vooral omdat Mats Levén het prima deed.

Ik zie mezelf in elk geval niet snel een kaartje kopen voor een Candlemass-concert met Johan Längqvist als zanger en heb geen bijzondere verwachtingen van de aankomende cd, al denk ik wel dat de groep door de terugkeer van de originele zanger wat hoger (en sneller) op festival-affiches zal belanden en zo. Misschien volgend jaar ('s middags op het hoofdpodium of 's avonds laat op een nevenpodium) te zien op FortaRock en Graspop?
Nu ik dit bericht zie (en The Door To Doom een tof album vond), moet ik toch nog even extra aangeven dat Ancient Dreams eigenlijk best wel een matige plaat is en dat het absoluut absurd is om Epicus Doomicus Metallicus lager te waarderen dan die plaat.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Jeroen » ma mei 23, 2022 12:13 pm

Ik vind Ancient Dreams een prachtige plaat. Die zet ik vaker op dan het debuut. Niets is met het debuut overigens, maar Ancient Dreams vind ik sfeervoller. Daar helpt het waanzinnig mooie schilderij op de hoes ook wel aan mee natuurlijk. Wat een plaatje.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Candlemass

Bericht door jeffrey » ma mei 23, 2022 1:53 pm

Nu we toch allemaal bezig zijn: ik zie Nightfall als hun beste plaat. Waarom weet ik niet. Maar automatisch zet ik deze parel het snelst op. Dus dat moet wel iets zeggen.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Jeroen » ma mei 23, 2022 3:00 pm

Ik zet eerlijk gezegd King Of The Grey Islands het liefste op. Daar staat geen zwakke noot op. Van begin tot eind prachtsongs en Robert Lowe is de gaafste zanger van het stel, ookal zal ie altijd verbonden zijn met Solitude Aeternus.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » ma mei 23, 2022 3:08 pm

1. Epicus Doomicus Metallicus 5*
2. Tales Of Creation 5*
3. Death Magic Doom 4.5*
4. King Of The Grey Islands 4.5*
5. Chapter VI 4.5*
6. Nightfall 4.5*
7. The Door To Doom 4*
8. Dactylis Glomerata 4*
9. Psalms For The Dead 3.5*
10. Candlemass 3.5*
11. From The 13th Sun 3*
12. Ancient Dreams 3*
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Candlemass

Bericht door jeffrey » ma mei 23, 2022 4:09 pm

Lennert schreef: ma mei 23, 2022 3:08 pm 1. Epicus Doomicus Metallicus 5*
2. Tales Of Creation 5*
3. Death Magic Doom 4.5*
4. King Of The Grey Islands 4.5*
5. Chapter VI 4.5*
6. Nightfall 4.5*
7. The Door To Doom 4*
8. Dactylis Glomerata 4*
9. Psalms For The Dead 3.5*
10. Candlemass 3.5*
11. From The 13th Sun 3*
12. Ancient Dreams 3*

Zit jij nu de boel in het ootje te nemen met Ancient Dreams?
Laatst gewijzigd door jeffrey op ma mei 23, 2022 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door Lennert » ma mei 23, 2022 4:13 pm

Nee, ik vind het een oersaai en matig geproduceerd album. Een enkel nummer dat ik echt goed vind (Gates Of Acheron), maar ik snap compleet dat Edling het zelf niets vindt. Toen ik de complete discografie met Ruud doornam kwam hij ook niet verder dan 3,5 sterren en een een-na-laatste positie.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Candlemass

Bericht door raymondK » ma aug 29, 2022 7:31 pm

In november komt er een nieuw album genaamd Sweet Evil Sun. Hier de eerste single Scandinavian Gods


Ben vooralsnog nog niet helemaal gecharmeerd van dit nummer. Hoop dat het album wat diverser is.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Candlemass

Bericht door jeffrey » di aug 30, 2022 5:51 pm

Zo dit nodigt niet bepaald uit.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22084
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Candlemass

Bericht door KoenM » zo okt 23, 2022 9:49 am



Iets beter dan die eerste abominabele single. Maar bij een eerste luisterbeurt bekruipt mij toch ook een gevoel van minderwaardige Krux leftovers.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1531
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Candlemass

Bericht door Shreds of Sanity » vr nov 18, 2022 8:20 pm

Het album is vandaag uit. Ook is er een derde video uitgebracht. Heeft iemand het hele album al gehoord?



Wat mij betreft het beste nummer van de drie tot nu toe. Iets avontuurlijker binnen de Candlemass formule en met achtergrondvocalen van de zangeres van Avatarium tijdens het refrein. De vocalen van Johan hebben ook meer een eigen karakter hier. Hij klinkt meer als de man die Epicus Doomicus Metallicus zo gaaf maakte.

Tien jaar geleden was ik helemaal verliefd op Candlemass. Ik zou het graag weer zo gaaf vinden als toen. Nu hoor je bij elke riff meteen dat het een Leif Edling compositie is, maar het spannende is er af of zo. Misschien heb ik Candlemass (en Krux en Abstrakt Algebraen Leifs solo album) gewoon te veel geluisterd. Maar The Doomsday Kingdom vond ik dan wel weer erg gaaf. Die plaat klonk net iets frisser, geinspireerd.

Sweet Evil Sun komt hier ook netjes in de platenkast, maar ik verwacht niet dat hij me gaat wegblazen of na een paar maanden nog vaak uit de kast komt.

Plaats reactie