Eels

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roza
Berichten: 2432
Lid geworden op: za jul 23, 2005 1:18 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Eels

Bericht door Roza » vr sep 08, 2006 5:46 pm

Mark Oliver Everett maakte al van jongs af aan muziek, geïnspireerd door de zang en het gitaarspel van zijn zus Elizabeth.
Na een roerige, losbandige pubertijd begon E (zoals zijn vrienden hem toen noemden) zelf nummers te schrijven en op te nemen op bandrecorder, waarbij hij zelf alle instrumenten inspeelde (drums, piano, gitaar) en ook zelf zong.

Afbeelding
A Man Called E

Afbeelding
Broken Toy Shop

De eerste 2 albums die hij uitbracht waren onder de naam E, de eenmansband. Alle hieropvolgende albums werden uitgebracht onder de naam Eels, omdat E zelf ook wilde optreden, maar dat als eenmansband natuurlijk niet kon (en daarnaast ook omdat mensen het lastig vonden om een artiest van 1 letter te onthouden).

Afbeelding
Beautiful Freak

Het bekendste album is waarschijnlijk Beautiful Freak, waarmee hij zijn eerste doorbraak maakte (met latere albums verwierf hij ook langzaam meer bekendheid).

Afbeelding
Electro-Shock Blues

In 1996 pleegde Elizabeth zelfmoord, zijn vader was al jaren dood en zijn moeder had terminale longkanker. Dit beïnvloedde zijn teksten en muziek en in 1998 bracht Eels het album Electro-Shock Blues uit, met titels als "Elizabeth on the bathroom floor", "Cancer for the cure" (dat ook werd opgenomen in de OST van American Beauty) en "Last stop: this town".

Afbeelding
Daisies Of The Galaxy

Daisies Of The Galaxy gaat, volgens de maker zelf, verder waar Electro Shock Blues was gebleven. Duidelijk mag zijn dat muziek E hielp in het proces van verwerking.

Afbeelding
Souljacker

Dit album, dat in 2001 werd uitgebracht, bevat niet zoals de andere albums nummers die in 1 periode zijn geschreven, maar bevat materiaal dat geschreven is in een periode van 3 jaar. Sommigen zijn van mening dat het hierdoor minder emotie overbrengt.

Afbeelding
Shootenanny!

Met de release van Shootenanny! in 2003 kreeg Eels het voor elkaar meer optredens te gaan geven en (nog) bekender te worden onder het publiek.

Afbeelding
Blinking Lights And Other Revelations

Dit laatste dubbelalbum, uitgebracht in 2005, bevatte meer blije, lichte nummers, wat bij liefhebbers van Electro-Shock Blues niet erg goed in de aarde viel. Desondanks verkocht (en verkoopt) het album goed en blijft Eels bekendheid verwerven.

Tussendoor heeft Mark Oliver Everett vaak meegewerkt aan soundtracks, zijn er een aantal live registraties gemaakt, zijn er een zooi Ep's in omloop en is in 2006 de eerste live DVD uitgebracht.

Bron: http://www.eelstheband.com

Zijn er (veel) mensen bekend met deze muziek, en wat vinden jullie ervan?
Ik word er altijd erg rustig van en kan erg genieten van de simpele deuntjes die je toch weten te raken.
[b][color=red]Red[/color][/b] is the new black.

Nee, da's niet Funeral For A Friend. Da's gewoon een woeste uitspraak: [url]http://www.roodharigen.nl[/url]

Gebruikersavatar
puking luke
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 2:53 pm
Locatie: hillywood

Bericht door puking luke » vr sep 08, 2006 5:48 pm

ik vind die nummers die hij voor de shrek films heeft gemaakt erg mooi
[img]http://www.terrorhc.com/Terror_Rhythm_Banner.gif[/img]

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » vr sep 08, 2006 5:57 pm

Het is mij niet helemaal duidelijk in welke richting ik de muzikale stijl moet zoeken.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Emmaneul
Berichten: 3277
Lid geworden op: do mar 06, 2003 9:27 am
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Emmaneul » vr sep 08, 2006 6:14 pm

Het is eigenzinnige alternatieve pop/rock wat voor mijn gevoel een beetje ligt tussen britpop en grunge met wat singer/songwriter. Een beetje Blur, een beetje Nirvana, een beetje Beck, Bob Dylan, Elvis Costello. Maar je zou het moeten horen om de typische Eels stijl te begrijpen.

Leuke schattige muziek maar ik ben afgehaakt na Souljacker. Waarom weet ik niet, de nieuwere cd's schijnen niet slecht te zijn.

Ik zet er gelijk even wat van op want het is lang geleden dat ik er wat van geluisterd heb.
[img]http://imagegen.last.fm/3blackrows/recenttracks/Emmaneul.gif[/img]

Gebruikersavatar
Audiophile
Berichten: 7671
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 8:24 pm
Locatie: Soest

Bericht door Audiophile » vr sep 08, 2006 7:09 pm

Ik ken mensen die het helemaal geweldig vinden, waaronder een grimme noeste blekkie die hier sporadisch op het forum rondzwerft.
Zelf vind ik er volgens mij niks aan.
[quote="Black No. 1"][..]


Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]

Gebruikersavatar
CTTS
Berichten: 4866
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 10:37 pm
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Bericht door CTTS » vr sep 08, 2006 8:05 pm

Associeerde de band altijd met een vervelende ex die er helemaal gek van was. Kort geleden de discografie toch maar eens gedownload, en ik moet zeggen dat het me zeker wel bevalt.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » vr sep 08, 2006 11:01 pm

Heb "Beautiful Freak" liggen, best lekker.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

unfinished-requiem
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 31, 2006 4:55 pm
Locatie: een beerput bij haarlem

Bericht door unfinished-requiem » vr sep 08, 2006 11:15 pm

De oudere muziek ken ik niet zo gooed, maar die nieuwste cd vind ik echt té uber spacend (ofzo :P ) hele chille muziek voor een rustig middagje, beetje zonnetje, biertje...

'there's nothing that i wanna do
more than get alone and be with you
trouble with dreams is they don't come true
and when they do they can't catch up to you'

heerlijk... 8)
'And I was like *AVADA KEDAVRA*

Then he was just like...DEAD <_<'

voldemort

Gebruikersavatar
Jepster
Berichten: 5358
Lid geworden op: di apr 15, 2003 6:31 pm
Locatie: Nieuw Vennep

Bericht door Jepster » za sep 09, 2006 1:11 am

Beautiful Freak is een topalbum. Vooral van Novacaine For The Soul kan ik kippenvel krijgen. Verder hebben ze voor de film Road Trip een erg leuk nummer opgenomen, Goddamn Right It's A Beautiful Day. Verder ken ik ze eigenlijk niet. Moet me er maar eens meer in gaan verdiepen.

@cid
Berichten: 165
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 9:06 pm
Locatie: amersfoort

Bericht door @cid » za sep 09, 2006 1:57 am

Eels is geweldig. Op werchter gezien! En inderdaad Beautiful Freak is een geweldig album!
i'm confused! wait...... maybe i'm not.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » za sep 09, 2006 1:45 pm

"Novocain For The Soul" was t eerste nummer dat ik van ze kon, mooi nummer idd.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4461
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » di dec 11, 2007 8:42 pm

Ik ben Eels nu ook aan het ontdekken. Wat een geweldige muziek is dit! Melancholisch, maar met de broodnodige ironie en relativering. Prachtige liedjes, soms heel klein en intiem, soms bijna bombastisch, maar altijd oprecht. Blinking lights and other revelations, luisteren die hap!
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Vile
Berichten: 38
Lid geworden op: wo sep 12, 2007 9:48 am
Locatie: Baarn

Bericht door Vile » wo jan 09, 2008 10:58 am

Iedereen heeft het altijd maar over Beautiful Freak, maar zelf vind ik Electro-shock Blues veel mooier!
Twee keer live gezien...

Plaats reactie