Origin

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Origin

Bericht door yowannuzz » di feb 19, 2008 8:51 pm

Origin is één van de beste technische deathmetalbands ter wereld en bleek tot mijn verbazing nog geen topic op dit forum te hebben .....
Bij deze dus:

Origin is in 1997 opgericht in Topeka (Kansas, USA) door Paul Ryan en Jeremy Turner. In 1998 speelden zij hun eerste show, als voorprogramma van Suffocation. Kort daarop volgde hun eerste demo onder de titel Coming Into Existence . Na een tourtje door de USA werd de band eind '99 getekend bij Relapse records.
Na daar 3 albums te hebben uitgebracht en een flink aantal optredens te hebben verzorgd in USA, kwamen ze in februari en maart van 2007 (eindelijk) naar Europa voor een tour met Necrophagist, Misery Index en Diskreet.
1 April 2008 verschijnt hun nieuwe cd met de titel Antithesis, waarvan inmiddels een nieuw nummer te beluisteren is op de Myspace van de mannen.

De band bestaat momenteel uit:

Paul Ryan - Gitaar
Jeremy Turner - Gitaar
James Lee - Zang
Mike Flores - Bas
John Longstreth - Drums

Discography:

-A Coming Into Existence (demo 1998)
-Origin (2000)
-Informis Infinitas Inhumanitas (2002)
-Echoes of Decimation (2005)
-Antithesis (2008)


Afbeelding

http://shop.relapse.com/artist/artist.a ... stID=10076
http://www.myspace.com/origin666
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Origin

Bericht door XnegativeX » di feb 19, 2008 9:05 pm

Fijne band ja. Al moet ik zeggen dat ze mij af en toe te chaotisch waren.
Ik heb Informis infinitas inhumanitas om die reden ook de deur uit gedaan. Echoes of decimation beviel me daarna wel erg goed. Het leek erop dat men daar de balans tussen woeste techniek en sterke songs had gevonden.

Het nieuwe nummer dat op hun MySpace staat klinkt trouwens ook erg goed. Fucking extreem met hier en daar zelfs enkele black metal nuances maar toch ook met een dikke groove en een herkenbare songstructuur.
Ik denk dat ik dit nog een tikje beter vind dan de nieuwe Hate eternal.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » di feb 19, 2008 9:24 pm

Klinkt bijzonder lekker yowannuzz, thanks voor de tip.

En:
31.mei.2008 20:00 Tilburg, Zuid-Holland
Volgens de myspace.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
havenblaster
Berichten: 546
Lid geworden op: di mar 15, 2005 2:55 pm
Locatie: Buitenpost

Bericht door havenblaster » di feb 19, 2008 10:41 pm

Geniale band. Nieuwe nummer is ook weer behoorlijk vet.

Gebruikersavatar
CTTS
Berichten: 4866
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 10:37 pm
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Bericht door CTTS » di feb 19, 2008 10:47 pm

Die vorige wist me absoluut niet te boeien, maar dit nieuwe nummer klinkt wel erg lekker. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Flaw
Lult over cdtjes
Berichten: 2556
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 3:51 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Flaw » wo feb 20, 2008 10:05 am

Herfstval schreef:Klinkt bijzonder lekker yowannuzz, thanks voor de tip.

En:
31.mei.2008 20:00 Tilburg, Zuid-Holland
Volgens de myspace.
Da's op Neurotic Deathfest.

ABORTED (BE), ASPHYX (NL), BEHEMOTH (PL), BENIGHTED (FR), BLOOD RED THRONE (NO), BRUTUS (NL), CEPHALIC CARNAGE (US), COLDWORKER (SE), CONDEMNED (US), CRYPTOPSY (CA), DEAD BEYOND BURIED (UK), DEAD INFECTION (PL), DECREPIT BIRTH (US), DESECRATION (UK), DYING FETUS (US), EXMORTEM (DK), EXTREME NOISE TERROR (UK), FLESHGOD APOCALYPSE (IT), FLESHLESS (CZ), GRIND INC. (DE), HATE (PL), HATE ETERNAL (US), HOUR OF PENANCE (IT), HOUWITSER (NL), IMPALED (US), INCARNATED (PL), LAY DOWN ROTTEN (DE), NAPALM DEATH (UK), NATRON (IT), NECROPHAGIA (US), ORIGIN (US), SEVERE TORTURE (NL), SICKENING HORROR (GR), SUFFOCATION (US), UNMERCIFUL (US), WARBRINGER (US)

Gebruikersavatar
Methilde
Berichten: 3967
Lid geworden op: zo jun 06, 2004 5:35 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Methilde » wo feb 20, 2008 3:33 pm

Ha, zijn ze weer bezig ja? Brute band is het in ieder geval! Ik ga dat nieuwe album zsm checken!

Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 221
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:51 pm
Locatie: Dilsen

Bericht door Ares » do feb 28, 2008 10:03 pm

Zeer goede band ja.
Heerlijke snelle, technische en allesverwoestende chaos.

Ik luister nu een nieuw nummer op hun MySpace en dat klinkt ook zeker niet verkeerd.
Do you believe in anything at all?

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Origin

Bericht door MetalJan » wo mar 05, 2008 7:28 pm

XnegativeX schreef:Fijne band ja. Al moet ik zeggen dat ze mij af en toe te chaotisch waren.
Ik heb Informis infinitas inhumanitas om die reden ook de deur uit gedaan. Echoes of decimation beviel me daarna wel erg goed. Het leek erop dat men daar de balans tussen woeste techniek en sterke songs had gevonden.
Idd, Informis... is net iets teveel van het goede, Echoes of... bevalt mij ook beter. Ben benieuwd naar hun nieuwe plaat en ook zeker naar hun optreden op het NDF-fest in mei.

Gebruikersavatar
havenblaster
Berichten: 546
Lid geworden op: di mar 15, 2005 2:55 pm
Locatie: Buitenpost

Bericht door havenblaster » do mar 27, 2008 12:55 pm

Nieuwe plaat is fucking geniaal vooral The beyond within

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Origin

Bericht door XnegativeX » vr jun 24, 2011 11:30 am

Ai, wat is die nieuwe Origin weer lekker zeg! Ik kan hier gewoon kippenvel van krijgen.

Opzich is de plaat wel anders dan Antithesis. Een tikje minder extreem zelfs. Maar dan kon ook bijna niet anders. Toch rost Entity 99% van alle andere (death) metal bands naar de eeuwige jachtvelden. Ik ken maar weinig bands die zo'n muzikalen clustbom, zulke explosieve chaos en goede banen weten te leiden. Maar Origin doet dit alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

De grootste verschillen die ik zo kan ontdekken zijn:
1) De zang bevind zich meer in de hogere regionen. Er wordt dus meer gekrijst. Ik vind het best vet. Dat maakt de muziek nog hysterischer.
2) Entity is geen non-stop blast festijn geworden. Hoewel men de vaart er nog mooi in heeft is er op Entity meer ruimte voor heavy riff-werk.

Ik denk dat Antithesis de Reign in blood van Origin is en dat Entity daar dus ook niet overheen komt. Entity is ook gewoon een andere plaat, maar niet minder geniaal.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
jellhammer
Berichten: 279
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:25 am
Locatie: Leeuwarden

Re: Origin

Bericht door jellhammer » vr jun 24, 2011 11:35 am

Ik moet zeggen dat, hoe vet de plaat ook is want dat is die, ik de schrijfstijl van Jeremy Turner op Antithesis wel te gek vond. De diversiteit was
wat meer aanwezig wat ik persoonlijk wel te gek vind die afwisseling. Die mis ik op Entity wel een beetje. Nogmaals wel een vette plaat dat zeker wel.
http://www.insidiaemetal.com -----> Progressive Modern Metal

Gebruikersavatar
Tox
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 2:21 pm
Locatie: Stein

Re: Origin

Bericht door Tox » vr jun 24, 2011 1:52 pm

Ik vind Echoes of Decimation nog altijd vetter dan Antithesis. Tuurlijk is die laatste sneller en technischer, maar EoD ligt mij veel lekkerder in het gehoor.
De nieuwe moet ik nog beter luisteren, maar ik wacht tot ik em origineel in huis heb. Eerste keer viel ie me lichtjes tegen.
NOT MY FUCKING TEMPO

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25315
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Origin

Bericht door Jeroen » vr jun 24, 2011 7:49 pm

Antithesis vind ik één van de lastigste death metalplaten in mijn bezit. Het is furieus, razendsnel en enorm knap, maar het kost erg veel tijd om de structuren een beetje te ontdekken. Dan prefereer ik toch een band als Death. Later ook wel technisch, maar toch altijd met melodie en regelmatig een lekker effectieve metalriff om de boel overzichtelijk te houden. Wat dan wel weer erg gaaf is, zijn die eindeloze sweeps.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Origin

Bericht door MetalJan » zo jun 26, 2011 4:40 pm

Nou, begin dan maar niet aan het album Informis Infinitas Inhumanitas, die is nog complexer dan Antithesis.

Gebruikersavatar
Seventh King of Edom
Berichten: 793
Lid geworden op: do mar 25, 2010 7:49 am
Locatie: Edom

Re: Origin

Bericht door Seventh King of Edom » zo jun 26, 2011 8:04 pm

MetalJan schreef:Nou, begin dan maar niet aan het album Informis Infinitas Inhumanitas.
Wat een onzin zeg! Gewoon mee beginnen, dat album beukt het hardst van alle albums die ze hebben! [headbang]

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Origin

Bericht door MetalJan » zo jun 26, 2011 9:24 pm

Zal wel, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Anti-thesis (nieuwe nog niet gehoord). Vind ik beter dan III en ook beter te volgen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25315
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Origin

Bericht door Jeroen » zo jun 26, 2011 9:34 pm

Oh, ik mag het graag horen hoor en die moeite wil ik best wel investeren. Ben wat dat betreft wel wat technische metal gewend. Hoewel het geen band is die ik een hele dag draai :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
jellhammer
Berichten: 279
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:25 am
Locatie: Leeuwarden

Re: Origin

Bericht door jellhammer » zo jun 26, 2011 9:45 pm

Seventh King of Edom schreef:
MetalJan schreef:Nou, begin dan maar niet aan het album Informis Infinitas Inhumanitas.
Wat een onzin zeg! Gewoon mee beginnen, dat album beukt het hardst van alle albums die ze hebben! [headbang]
Daar ben ik het zeker mee eens. Dat album heeft mij nog het meest overrompeld.
http://www.insidiaemetal.com -----> Progressive Modern Metal

Gebruikersavatar
Seventh King of Edom
Berichten: 793
Lid geworden op: do mar 25, 2010 7:49 am
Locatie: Edom

Re: Origin

Bericht door Seventh King of Edom » zo jun 26, 2011 11:03 pm

jellhammer schreef:
Seventh King of Edom schreef:
MetalJan schreef:Nou, begin dan maar niet aan het album Informis Infinitas Inhumanitas.
Wat een onzin zeg! Gewoon mee beginnen, dat album beukt het hardst van alle albums die ze hebben! [headbang]
Daar ben ik het zeker mee eens. Dat album heeft mij nog het meest overrompeld.
Niet alleen jaren terug, maar nu nog is het een overweldigend stukje brute death metal zoals ze dat alleen in Amerika kunnen maken! [headbang]

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Origin

Bericht door XnegativeX » za aug 20, 2011 1:02 pm

Hoe je het ook allemaal wilt omschrijven, deze plaat wordt per luisterbeurt beter. Wat een ongelooflijk geniale, intense schijf is dit zeg!

*kippenvel* [headbang]
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Cranial
Berichten: 3986
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:43 pm
Locatie: Roosendaal

Re: Origin

Bericht door Cranial » za aug 20, 2011 1:37 pm

van tech death krijg ik geen kippenvel, al dat gepiel op instrumenten, speel er gewoon mee....
voor mij nog steeds niks beter dan een goed uitgewerkte riff, ipv een aaneenschakeling van riedeltjes en pieletjes waar je snel het spoor bijster van bent...

mischien begin ik oud te worden....
Tullepetoanum Metallius

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Origin

Bericht door fetuskiller » za aug 20, 2011 1:42 pm

Misschien heb je dan ook niets te zoeken in een Origin topic? :wink:
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Origin

Bericht door MetalJan » za aug 20, 2011 2:05 pm

Waar Anti-thesis bij mij insloeg als een clusterbom, doet Entity mij wat minder. Natuurlijk word er weer ongelovelijk strak gemusiseerd, maar het album kan ik niet achterelkaar horen. Moet er echt voor in de stemming zijn eigenlijk.

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Origin

Bericht door fetuskiller » za aug 20, 2011 2:19 pm

Ha, leuk Jan! bij mij is het precies omgekeerd. Op een of andere manier heeft Antithesis mij nooit echt bij de keel gegrepen en doet Entity dat juist wel. Ik kan het op welk moment van de dag dan ook opzetten om vervolgens compleet weggeblazen te worden. Ben er ook al lichtelijk van overtuigd dat hij in mijn jaarlijst zal eindigen.
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Gebruikersavatar
yuiyui27
Berichten: 1080
Lid geworden op: za apr 02, 2011 4:51 pm
Locatie: Leuven

Re: Origin

Bericht door yuiyui27 » za aug 20, 2011 2:39 pm

Ik heb ze eens opgezet en ik moet zeggen dat deze mannen echt wel weten wat ze doen. Ze doen me ook iet of wat aan Arkaik denken. Maar ik kan me niet echt voorbij de zang zetten. Bij Arkaik lukt dat wel. Ik denk dat ik toch nog liever iets minder extremere growls heb.
The machine-like movement,
A thought in vision profane.
I emerge in manner ablaze.
And I charge the world’s sanity.

-Last Dream-

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Origin

Bericht door Wessel » ma jul 07, 2014 3:09 pm

Wat zijn hier de meningen over het nieuwe album Omnipresent? Op het internet is men vooralsnog niet onverdeeld positief, maar aangezien de muziek van Origin een zekere incubatieperiode nodig heeft voor de nummers enigzins te doorgronden zijn wacht ik nog even met mijn oordeel.

Op Soundcloud zijn een drietal nieuwe nummers te horen:

Plaats reactie