Black Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » wo jul 12, 2023 8:00 pm

Hmm ik ben ze na Within Deep Dark Chambers uit het oog verloren ;)

Dus een nieuw nummertje kan wel. Zal het eens checken.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » wo jul 12, 2023 8:18 pm

Ik ben enthousiast over de volgende 1 dag oude release, binnen het gangbare genre een origineel geluid leidend tot een goed kloppend geheel. Hier en daar wat leuke elementen toegevoegd zonder dat het geforceerd klinkt. Atmospherische stukken ook goed. Je weet nooit precies hoe het met een band gaat lopen maar ik vind het iig een extreem goed begin.


Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » ma jul 17, 2023 8:31 pm

Nieuwe Pankraker magazine ook maar even besteld, meer interviews met bands van Nederlandse bodem: https://addergebroed.com/2023/07/09/de- ... e-deel-ii/.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4071
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » za jul 22, 2023 2:05 pm

Dat nieuwe Marduk nummer vind ik erg vet, supersnel, zieke riffs en Mortuus laat weer eens horen dat hij de meest brute en verdorven strot in de scene heeft.



Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Rene
Berichten: 5383
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Black Metal

Bericht door Rene » di jul 25, 2023 3:42 pm

Hoe verhoudt het zich tot andere Marduk-nummers? Is het een uitschieter, of gewoon een standaard-track zoals ze zo vaak hebben gemaakt? Vind 't namelijk een erg vet, haast verslavend nummer. Met uitzondering van het album Wormwood en enkele concerten, ben ik niet zo bekend met het oeuvre van Marduk.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » di jul 25, 2023 7:39 pm

Ik ben Marduk na Panzer Division min of meer uit het oog verloren. Die cd was wat hyperspeed BM, ik vond het tamelijk slecht maar het was een zeer populaire cd en eigenlijk hun grote doorbraak. Ik geloof dat ze min of meer uit diezelfde ruif van hyperspeed BM zijn blijven eten, of in ieder geval is dit specifieke nummer daar wel een voorbeeld van.

Dit nummer is veel beter dan alles wat op Panzer Division staat, en als ze er een hele cd vol mee gemaakt hebben (of misschien wel een heleboel sinds Panzer Division die ik allemaal niet beluisterd heb) dan is het geen muziek waar ik het mee oneens ben, en bij gebrek aan wat beters of zomaar voor het 'effe wat anders' zie ik mezelf er wel een kwartiertje per twee jaar naar luisteren.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » do jul 27, 2023 11:26 am

Ik luister momenteel naar VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD.

Wat is VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD, naast de zeer goed gekozen album titel eigenlijk? Ik zou zeggen dat het tegen de meest belachelijke kwats ooit op de mensheid afgevuurd moet schurken. Ja het is oud en het is rauw, maar wat IS het eigenlijk? Ik heb niks tegen slechte opnamekwaliteit en zou daarnaast zeggen dat minimalisme me zelfs aanspreekt. Er is geen duidelijke ondergrens, zo kan ik de demo's van Enslaved bijvoorbeeld best waarderen. Verstopt onder het gezoem en gekraak van een D60 cassettebandje ligt daar wat muziek op vast, ooit in de oefenruimte vastgelegd dmv een radio/cassettespeler en dan op play+record te drukken.

VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is anders. Het duurde een minuutje of tien, maar toen ik er eenmaal achter was wat er met deze muziek aan de hand was, was ik er ook meteen zeker van. Ik herken er iets van mezelf in. Ik ben best een muziekliefhebber, het is niet mijn leven maar ik besteed er toch best wat tijd aan, en muziek is voor mij ook emotie. Maar dat betekent nog niet dat ik muzikaal ben. Mijn gevoel voor ritme is maar nét aan, mogelijk zelfs net niet, en mocht ik ooit gaan dansen dan ziet het eruit alsof ik uberhaupt nog nooit bewogen heb.

Met dat als achtergrond leek het me, als metalliefhebber alsnog een goed idee om electrische gitaar te gaan spelen. Je begint dan met wat tablatuur en dan wat introotjes van liedjes, op een moment kom je zover dat je wat stukjes Metallica enz op het verkeerde tempo onzuiver kan aanslaan. Omdat het tempo er dan niet in komt doe je wat simpele riffjes van Darkthrone, en warempel, een heel kleine variant erop die je dan 'zelf bedacht' hebt. En dan op een vrijdagavond met een muziekje op, zelf weer dat riffje meespelen, het klopt niet, maar je probeert wel het tempo te matchen.

Dit is precies wat VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is. Totale afwezigheid van muzikaliteit en instrumentbeheersing, ik herken het. Ik doe het zelf. En dat dan lomp lo-fi opnemen en er overheen schreeuwen.

Grappig dat zoiets zo'n fanschare weet te bemachtigen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » do jul 27, 2023 12:42 pm

Ofwel, het album van Mutiilation?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » do jul 27, 2023 3:29 pm

Ja inderdaad, het album van Mutiilation.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9502
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » do jul 27, 2023 4:24 pm

zwarte krijser schreef: do jul 27, 2023 11:26 am Ik luister momenteel naar VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD.

Wat is VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD, naast de zeer goed gekozen album titel eigenlijk? Ik zou zeggen dat het tegen de meest belachelijke kwats ooit op de mensheid afgevuurd moet schurken. Ja het is oud en het is rauw, maar wat IS het eigenlijk? Ik heb niks tegen slechte opnamekwaliteit en zou daarnaast zeggen dat minimalisme me zelfs aanspreekt. Er is geen duidelijke ondergrens, zo kan ik de demo's van Enslaved bijvoorbeeld best waarderen. Verstopt onder het gezoem en gekraak van een D60 cassettebandje ligt daar wat muziek op vast, ooit in de oefenruimte vastgelegd dmv een radio/cassettespeler en dan op play+record te drukken.

VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is anders. Het duurde een minuutje of tien, maar toen ik er eenmaal achter was wat er met deze muziek aan de hand was, was ik er ook meteen zeker van. Ik herken er iets van mezelf in. Ik ben best een muziekliefhebber, het is niet mijn leven maar ik besteed er toch best wat tijd aan, en muziek is voor mij ook emotie. Maar dat betekent nog niet dat ik muzikaal ben. Mijn gevoel voor ritme is maar nét aan, mogelijk zelfs net niet, en mocht ik ooit gaan dansen dan ziet het eruit alsof ik uberhaupt nog nooit bewogen heb.

Met dat als achtergrond leek het me, als metalliefhebber alsnog een goed idee om electrische gitaar te gaan spelen. Je begint dan met wat tablatuur en dan wat introotjes van liedjes, op een moment kom je zover dat je wat stukjes Metallica enz op het verkeerde tempo onzuiver kan aanslaan. Omdat het tempo er dan niet in komt doe je wat simpele riffjes van Darkthrone, en warempel, een heel kleine variant erop die je dan 'zelf bedacht' hebt. En dan op een vrijdagavond met een muziekje op, zelf weer dat riffje meespelen, het klopt niet, maar je probeert wel het tempo te matchen.

Dit is precies wat VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is. Totale afwezigheid van muzikaliteit en instrumentbeheersing, ik herken het. Ik doe het zelf. En dat dan lomp lo-fi opnemen en er overheen schreeuwen.

Grappig dat zoiets zo'n fanschare weet te bemachtigen.
Deze post heeft meer tijd gekost dan de opname van hun albums.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » do jul 27, 2023 8:58 pm

Ik zal het eens beluisteren. Niet echt bekend met hun werk, alleen met hun faam.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » do aug 03, 2023 9:35 am

Waar klanken de tijd en ruimte verbinden is op het eerste gehoor een goed album van landgenoten Wanklank. Fans van Drudkh: tast toe.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » do aug 03, 2023 8:50 pm

Edit: ik kies ervoor mijn mening toch maar niet te delen hierover.

bakvet
Berichten: 284
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » do aug 03, 2023 9:59 pm

zwarte krijser schreef: do jul 27, 2023 11:26 am Ik luister momenteel naar VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD.

Wat is VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD, naast de zeer goed gekozen album titel eigenlijk? Ik zou zeggen dat het tegen de meest belachelijke kwats ooit op de mensheid afgevuurd moet schurken. Ja het is oud en het is rauw, maar wat IS het eigenlijk? Ik heb niks tegen slechte opnamekwaliteit en zou daarnaast zeggen dat minimalisme me zelfs aanspreekt. Er is geen duidelijke ondergrens, zo kan ik de demo's van Enslaved bijvoorbeeld best waarderen. Verstopt onder het gezoem en gekraak van een D60 cassettebandje ligt daar wat muziek op vast, ooit in de oefenruimte vastgelegd dmv een radio/cassettespeler en dan op play+record te drukken.

VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is anders. Het duurde een minuutje of tien, maar toen ik er eenmaal achter was wat er met deze muziek aan de hand was, was ik er ook meteen zeker van. Ik herken er iets van mezelf in. Ik ben best een muziekliefhebber, het is niet mijn leven maar ik besteed er toch best wat tijd aan, en muziek is voor mij ook emotie. Maar dat betekent nog niet dat ik muzikaal ben. Mijn gevoel voor ritme is maar nét aan, mogelijk zelfs net niet, en mocht ik ooit gaan dansen dan ziet het eruit alsof ik uberhaupt nog nooit bewogen heb.

Met dat als achtergrond leek het me, als metalliefhebber alsnog een goed idee om electrische gitaar te gaan spelen. Je begint dan met wat tablatuur en dan wat introotjes van liedjes, op een moment kom je zover dat je wat stukjes Metallica enz op het verkeerde tempo onzuiver kan aanslaan. Omdat het tempo er dan niet in komt doe je wat simpele riffjes van Darkthrone, en warempel, een heel kleine variant erop die je dan 'zelf bedacht' hebt. En dan op een vrijdagavond met een muziekje op, zelf weer dat riffje meespelen, het klopt niet, maar je probeert wel het tempo te matchen.

Dit is precies wat VAMPIRES OF BLACK IMPERIAL BLOOD is. Totale afwezigheid van muzikaliteit en instrumentbeheersing, ik herken het. Ik doe het zelf. En dat dan lomp lo-fi opnemen en er overheen schreeuwen.

Grappig dat zoiets zo'n fanschare weet te bemachtigen.
Afwezigheid van muzikaliteit en instrumentenbeheersing. Kan wel wezen, maar als ik dit album hoor ben ik direct bijna dertig jaren terug in de tijd en ik zit ik bij een maatje op zijn kamer en stopt hij een cassettebandje van een obscure band met een onleesbare naam in zijn speler en alles is zwart en duister. De muziek die ik hoor is zoals op Vampires of Black Imperial Blood: het is fucking Black Metal. Misschien kan jij ook zo'n album maken. Maar je deed het niet. En Mütiilation wel. Dat is het verschil.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » do aug 03, 2023 11:21 pm

Dan is het dus van 'historisch belang' zoals dat aan wel meer bands wordt toebedicht, zoals Venom.

Maar vind je het afgezien van deze nostalgie goed?

Is het in het kader van alle BM die de afgelopen 100 jaar geproduceerd is nog steeds iets wat je mee zou moeten pikken, en indien je er vandaag pas mee geconfronteerd werd goed zou kunnen vinden?

bakvet
Berichten: 284
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » vr aug 04, 2023 12:20 am

zwarte krijser schreef: do aug 03, 2023 11:21 pm Dan is het dus van 'historisch belang' zoals dat aan wel meer bands wordt toebedicht, zoals Venom.
Context is belangrijk. Metal, zoals elke kunstvorm, is een stroming en dus is het moment van creatie essentieel onderdeel van de waardering. Bands beïnvloeden elkaar. Ik kan me geen album als Poems For The Aching, Swords For The Infuriated voorstellen zonder (albums zoals) Vampires Of Black Imperial Blood. Venom heeft een status vanwege de kwaliteit van hun muziek en het moment in de tijd dat ze hun platen maakten, die twee zaken gaan hand in hand. Waarom zou iemand nu nog muziek maken precies zoals Venom dat deed? Mercyful Fate is ook van die tijd en veel beter, en wat mij betreft 'tijdloos' in tegenstelling tot Venom.
zwarte krijser schreef: do aug 03, 2023 11:21 pm Maar vind je het afgezien van deze nostalgie goed?
Ja en een zolderkamerproductie uit 2023 vind ik ook goed. En toch is Vampires Of Black Imperial Blood beter omdat het normatief is, omdát het uit 1995 is.
zwarte krijser schreef: do aug 03, 2023 11:21 pm Is het in het kader van alle BM die de afgelopen 100 jaar geproduceerd is nog steeds iets wat je mee zou moeten pikken, en indien je er vandaag pas mee geconfronteerd werd goed zou kunnen vinden?
Ja, want als je Black Metal bestudeert en begint bij Venom en Mercyful Fate, dan is het album Vampires Of Black Imperial Blood een relevant hoofdstuk.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » zo sep 03, 2023 4:11 pm

Voor de derde keer wil ik dit stukje muziek van onze Russische vijanden aanhalen; gewoon een ontzettend goed stukje koude black metal:

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Kriestof » do sep 07, 2023 11:56 am

grote verrassing, marduk laatste is zowaar een van hun beste albums ooit: de sound (dit is voor mij een perfecte productie) de vocalen, de drums, de songwriting, de combinatie van agressie en stiekeme melodie en die sfeer.....die sfeer

vorig jaar watain, en dit jaar marduk die alle nieuwe bands laten horen dat ze nog steeds kunnen verbeteren

videoclip van blood of the funeral is ook echt fantatsisch
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4071
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » za sep 09, 2023 11:10 am

Ik heb het album 1 keer in z'n geheel gehoord en dat viel niet tegen (integendeel). Het viel me ook op dat de kwaliteit gedurende het hele album hoog bleef. Het is dat ik op dit moment best veel andere muziek heb die mijn aandacht opeist (Slowdive, The Wounded), anders had ik zeker al vaker geluisterd. Dat ga ik hoe dan ook nog doen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma sep 11, 2023 4:03 pm

Ik heb het met clip gepromote nummer van het nieuwe album een paar keer voor ongeveer de helft beluisterd. Ja het blijft hyperspeed black metal he. Je moet er van houden en dat is in mijn geval niet zo. Wat niet wegneemt dat ik wel heel positief tegenover Marduk en wat ze bereikt hebben sta.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4071
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » di sep 12, 2023 2:31 pm

zwarte krijser schreef: ma sep 11, 2023 4:03 pm Ik heb het met clip gepromote nummer van het nieuwe album een paar keer voor ongeveer de helft beluisterd. Ja het blijft hyperspeed black metal he. Je moet er van houden en dat is in mijn geval niet zo. Wat niet wegneemt dat ik wel heel positief tegenover Marduk en wat ze bereikt hebben sta.
Dat is inderdaad een snel nummer. Maar er staan ook tragere tracks op. Het is dus niet alleen hyperspeed wat de klok slaat.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Kriestof » di sep 12, 2023 4:54 pm

zwarte krijser schreef: ma sep 11, 2023 4:03 pm Ik heb het met clip gepromote nummer van het nieuwe album een paar keer voor ongeveer de helft beluisterd. Ja het blijft hyperspeed black metal he. Je moet er van houden en dat is in mijn geval niet zo. Wat niet wegneemt dat ik wel heel positief tegenover Marduk en wat ze bereikt hebben sta.
ik hou zelf ook net wat meer van slepende black metal
maar eigenlijk is hyperspeed black metal voor mij ook slepend en ja het komt zelfs traag over, als je het genoeg luistert en je gaat daarna echt eens goed zitten voor de muziek, dan wordt die snelheid en die drums gewoon een hypnotiserende trage melodie en dan focus je wat er bovenop allemaal gebeurd op muzikaal gebied
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Kriestof » do sep 14, 2023 4:34 pm



nieuwe live album van watain is uit begin november

tracklist
01. Ecstasies In Night Infinite (Live)
02. Black Salvation (Live)
03. The Howling (Live)
04. Black Flames March (Live)
05. Reaping Death (Live)
06. Devil's Blood (Live)
07. Serimosa (Live)
08. Not Sun Nor Man Nor God (Live)
09. Before The Cataclysm (Live)
10. The Return Of Darkness And Evil (Live)
11. Nuclear Alchemy (Live)
12. Malfeitor (Live)
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

bakvet
Berichten: 284
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » vr sep 22, 2023 11:23 pm

Afgelopen week door chaos dit onbekende album tegengekomen.
Sterk spul en obscuur.
Mengelmoes van de oude stijlen en het doet aan andere bands denken.
Volgens de internets ook maar de vraag of dit wel echt van deze 'band' is: interesting.


Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za sep 23, 2023 3:15 pm

Dit is van na 2003 en dus bewust zo fucked up opgenomen. Je moet ervan houden, ik hou van rauw en ongepolijst, maar (indien niet noodzakelijk) demonstratief je muziek opnemen met een MyFirstSony en het daarna nog verder verneuken heeft voor mij nooit toegevoegde waarde gehad.
Ik zit er nu even naar te luisteren en thans op 7:44, het heeft wel wat hoor, en doet denken aan BM uit het verleden zoals je zelf al aangeeft. Voor mij voegt het weinig tot niets toe, ook omdat ik uberhaupt nooit zoveel met heel dat LLN genre heb gehad.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2357
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » za okt 07, 2023 5:41 pm

Iemand dit album al gehoord?

Ik vind het echt geweldig, veel dubbel bass en op het juiste tempo, melodieus. Echte Noorse kwaliteits BM.


Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za okt 07, 2023 6:30 pm

Ik zet 't nu aan.

Rembrandt of Death is een sterk geschreven nummer. De eerste nummers op de cd spraken me niet zo aan, storend hoog tempo op de verkeerde manier, en te weinig tastbare emotie. Maar dit nummer is beter, en ben benieuwd naar de rest. Ook is dus niet uitgesloten dat de cd nog gaat groeien voor me.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4071
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » za okt 07, 2023 11:53 pm

De nummers op Spotify even opgezet, klinkt sterkt. Krachtig en overtuigend. Album komt de 13e uit, dat ga ik zeker even checken.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » zo okt 08, 2023 3:48 am

Ik heb het album vandaag zowaar twee keer gedraaid. Ook bij herhaling vond ik de tweede helft van de cd sterker dan de eerste helft. Dat maakt het wel dat de cd de moeite waard is en bovengemiddeld. Om mijn gewoonte van knotsgekke vergelijkingen voort te zetten vind ik dat de muziek op een positieve manier wat wegheeft van Watain's Sworn to the Dark, net wat meer uptempo maar wel vergelijkbaar arrangement en dezelfde vibe.

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Black Metal

Bericht door Ernst » wo okt 18, 2023 8:59 am

Ik luister nu naar een mid jaren 90 klassieker waar ik pas recent bekend mee ben geworden: Kvist - For kunsten maa vi evil vike. Wat een meesterwerk zeg! Zijn er in deze stijl nog meer parels uit de jaren 90 die kenners me aan zouden raden?

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22170
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door KoenM » wo okt 18, 2023 9:01 am

Ernst schreef: wo okt 18, 2023 8:59 am Ik luister nu naar een mid jaren 90 klassieker waar ik pas recent bekend mee ben geworden: Kvist - For kunsten maa vi evil vike. Wat een meesterwerk zeg! Zijn er in deze stijl nog meer parels uit de jaren 90 die kenners me aan zouden raden?
Ik heb een maat die helemaal lijp is van die plaat. Ik trek het niet. Zal hem bij gelegenheid es polsen naar gelijkaardig materiaal.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Ernst
Berichten: 5014
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Black Metal

Bericht door Ernst » wo okt 18, 2023 9:02 am

O dat maakt me wel nieuwsgierig. Wat trek je er niet aan?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » wo okt 18, 2023 2:47 pm

Die valse cleane zang, lijkt me. Dan vind ik avantgardistische clubjes als Ved Buens Ende en Dornenreich (niet die akoestische plaat) leuker. Al is die Kvist muzikaal wel tof, meen ik me te herinneren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4071
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » vr okt 20, 2023 10:41 pm

Het Nederlandse ASAGRAUM heeft vandaag hun nieuwe album "Veil of Death, Ruptured" uitgebracht. Hun vorige album "Dawn of Infinite Fire" vond ik erg sterk en ook mijn eerste indruk van dit nieuwe album is na enkele nummers zeer positief. Luistert en oordeel zelf.

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

arjans
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 5:40 pm
Locatie: amsterdam

Re: Black Metal

Bericht door arjans » za okt 21, 2023 1:10 pm

Heb het album net aangezet. Eerste indruk is erg goed.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za okt 21, 2023 1:41 pm

Ik heb Hirilorn maar weer eens opgezet, of eigenlijk kwam het uit de autoplayer want Google vond dat ik na de Gehenna demos best hier naar kon luisteren. En daar ben ik het mee eens.
Of wacht ik heb deze band al eens eerder aangehaald, met hun knotsgekke verhalen dat ze 'humiliated' waren nadat hun drummer ook bij een Hardcore band een opname had gemaakt, waarop ze meteen de stekker uit de band haalden haha.
Anyway, het blijft puike muziek, typische 2000 plusminus 2 jaar BM, lekkere meezingers, een akoestisch stukje hier en daar, wat samples, wat gesproken woorden en dan de klassieke versnelling.
Wel zo overzichtelijk.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2357
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » za okt 28, 2023 12:46 pm

MadTinus schreef: vr okt 20, 2023 10:41 pm Het Nederlandse ASAGRAUM heeft vandaag hun nieuwe album "Veil of Death, Ruptured" uitgebracht. Hun vorige album "Dawn of Infinite Fire" vond ik erg sterk en ook mijn eerste indruk van dit nieuwe album is na enkele nummers zeer positief. Luistert en oordeel zelf.

Ik heb het album gehoord en laat ik voorop stellen dat het zeker geen slecht album is. Alleen ik vond het niet heel bijzonder misschien moet ik het nog een kans geven.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » zo nov 12, 2023 2:17 pm

Fijn bandje: Azaxul. Eigenlijk een soort vervolg op Moonblood. Het tweede album staat zelfs vol met heropgenomen Moonblood-songs. Wel een bewijs dat die ouwe band prachtige, sinistere en bij vlagen epische black metal maakte. Jammer dat je dat op veel van die duizend oefendemo's vaak niet hoorde, door de kippenhoksound.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » zo nov 19, 2023 11:13 am

Mephorash heeft net 10 dagen een nieuw album uit. Naam: Krystl-Ah.

Het is veel atmospherischer dan hoe ik me dacht te herinneren dat de band klonk, of ze zijn veranderd. Op hun minst atmospherische moment is het op z'n minst nog In-The-Woods achtig, en ze slaan over het algemeen lekker door in wat lang doorspinnende melodiën, misschien zou je kunnen zeggen een beetje Drukh-achtig, met wat moeite. Verder staat het album bol van de samples, maar wel op een goede manier, althans voor mij.

Een aangename verrassing.


Marchosias666
Berichten: 33
Lid geworden op: di jan 25, 2005 1:42 pm
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Marchosias666 » di dec 05, 2023 8:09 am

Black metal is hatred and ideology

Gebruikersavatar
Nobucta
Berichten: 4380
Lid geworden op: vr dec 21, 2001 11:51 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door Nobucta » di dec 05, 2023 9:27 am

zwarte krijser schreef: zo nov 19, 2023 11:13 am Mephorash heeft net 10 dagen een nieuw album uit. Naam: Krystl-Ah.

Het is veel atmospherischer dan hoe ik me dacht te herinneren dat de band klonk, of ze zijn veranderd. Op hun minst atmospherische moment is het op z'n minst nog In-The-Woods achtig, en ze slaan over het algemeen lekker door in wat lang doorspinnende melodiën, misschien zou je kunnen zeggen een beetje Drukh-achtig, met wat moeite. Verder staat het album bol van de samples, maar wel op een goede manier, althans voor mij.

Een aangename verrassing.

Ik ben hier ook wel over te spreken. Soms een tikje langdradig met tussengeluidjes, maar staan een aantal fijne nummers op.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » vr dec 08, 2023 3:48 pm

Arckanum gooit altijd al hoge ogen binnen de BM scene. Zelf was ik nooit zo overtuigd, in ieder geval dat het iets voor mij was, totdat ik Kaos Svarta Mar hoorde. Wat voor dit album het verschil maakt was voor mij dat de nummers veel agressiever klonken, afgemeten, scherper. Maar wat ook belangrijk was, was dat de productie een stuk beter was. Sommige bands profiteren van het stofzuigergeluid, Arckanum zeker niet. En daarom liet ik zijn eerste albums toch links liggen.

Nu kom ik laatst hun eerste album tegen. Maar dit moet toch wel een remaster zijn? De zuiverheid van de muziek is echt ongelooflijk voor die tijd en hoe goed de instrumenten uit elkaar staan, voor toch tamelijk low budget BM uit 1995.
Dit moet toch wel een remaster zijn, ook al staat dat er niet bij? Heeft iemand het origineel en was het altijd al zo goed, of wie weet wat hoe en huh?


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » za dec 09, 2023 1:54 am

Met een remaster krijg je dat niet voor elkaar. Een remix daarentegen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za dec 16, 2023 5:44 pm

Ik luister thans naar de demo van Nokturnal Mortem. Wat een mooi stukje old school atmosferische BM is het toch altijd. Ook de atmospherische tracks doen hun werk en zitten er niet alleen bij omdat 'iedereen dat doet'.
Wederom zo kort na het aangehaalde Arckanum schijfje, check de kwaliteit van de productie. Bij mijn weten is dit album alleen maar ooit op cassette gereleased met alle gevolgen van dien, dus vertel het mij maar.


Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9502
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » za dec 16, 2023 8:29 pm

Dit is toch hakenkruismuziek?
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » zo dec 17, 2023 12:48 am

Eerst niet/geen mening, toen juist wel, dan weer niet, maar door ingewijden toch wel een beetje, toen zeker niet en de aanwezigheid van Aardschok om het allemaal goed te keuren, en daarna lang niet, maar soms wel; en toen kwam Poetin, ondertussen, weet niet.
Ongetwijfeld wat voor de schrijver goed uitkomt. Maar tekstueel gezien in ieder geval nooit, behalve op NeChrist. Want daar was iets mee, ook al weet ik niet meer/nooit geweten wat.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9502
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » zo dec 17, 2023 7:52 am

Conclusie: hakenkruismuziek.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Nobucta
Berichten: 4380
Lid geworden op: vr dec 21, 2001 11:51 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door Nobucta » zo dec 17, 2023 8:17 am

NeChrist heb ik nog wel ergens liggen, maar dat is vooral een wirwar van woorden in een taal waar ik weinig mee kan. Misschien tegenwoordig wel, met Google Translate.

Hij is wel in een hoek beland vanwege de hakenkruisdingen, maar mij is ook nooit echt duidelijk geworden waarom precies.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » zo dec 17, 2023 5:13 pm

Heyoka schreef: zo dec 17, 2023 7:52 am Conclusie: hakenkruismuziek.
Kijk dat was in Oekraïne heel gewoon, zo'n beetje alle bands uit Oekraïne omarmden op een gegeven moment het hakenkruis, niet alleen NM, maar ook Kroda, Hate Forest, Paganland, Drudkh, en dan vast nog wel wat meer. Ze dachten dat dat cool was, en iedereen deed het.
Ze zijn nu ouder en wijzer en erop teruggekomen. We hebben allemaal wel eens domme dingen gedaan toen we jong waren, en voor mij is het nu wel goed zo.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » zo dec 17, 2023 5:14 pm

Nokturnal Mortum is geniaal. Alle albums zijn gaaf, maar The Voice Of Steel is een plaat voor de eeuwigheid.

@zwarte krijser: Drudkh dom? Veel diepzinniger wordt het niet qua teksten en bronnen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie