Black Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Black Metal

Bericht door Krimhild » za mei 21, 2022 7:25 am

Je had een excuus: zwelgen en nadenken gaat slecht samen!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » za mei 21, 2022 9:55 am

Krimhild schreef: vr mei 20, 2022 8:11 pm
Hieronimus schreef: vr mei 20, 2022 7:35 pm Ach ja, gaze, gaze, die bands zijn gewoon black. Maar het benoemen van de sfeer die het met zich meebrengt met neologismes is wel degelijk in het verlengde van shoegaze, wat als ik het goed heb weer voortkomt uit de post-punk?
Bij de eerste band heb ik die associatie met shoegaze wel ja.
Dat tweede en derde niet zo, ik vind het daar te hard voor. Jij niet?
Even herbeluisterd en het klopt wat je zegt, het is vrijwel pure black.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Lennert » za mei 21, 2022 9:57 am

Krimhild schreef: za mei 21, 2022 7:25 am Je had een excuus: zwelgen en nadenken gaat slecht samen!
ZWEEEEEELGJEEEEEEE
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11052
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Black Metal

Bericht door Spawn999 » za mei 21, 2022 10:08 am

Lennert schreef: za mei 21, 2022 9:57 am
Krimhild schreef: za mei 21, 2022 7:25 am Je had een excuus: zwelgen en nadenken gaat slecht samen!
ZWEEEEEELGJEEEEEEE
Echt jeugdtrauma, zoveel gejankt...sniff...als je begrijpt wat ik bedoel...
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Black Metal

Bericht door Krimhild » za mei 21, 2022 10:36 am

Wattes?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11052
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Black Metal

Bericht door Spawn999 » za mei 21, 2022 10:52 am

Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » za mei 21, 2022 7:05 pm



Dikke aanrader voor de liefhebbers van black metal met van die lekker kosmische synths (denk Kataxu, Evilfeast of Darkspace, maar dan met meer afwisseling). Beyond Time heet dit gezelschap en het klinkt verdraaid lekker.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » za mei 21, 2022 9:05 pm

Inderdaad, mooi wat afwisseling. Beetje pulpy lyrics wel met gebrekking Engels, heeft ook z'n charme.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 23, 2022 8:01 pm

Leuk voor de Agalloch-fans. Afgelopen jaar is kennelijk de EP Of Stone, Wind And Pillor opnieuw uitgebracht. (Krimhild!)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Black Metal

Bericht door paradigm shift » do jun 09, 2022 12:13 pm

De nieuwe Deathspell Omega gaat er goed in weer. Wat voller en rijker geluid en minder kaal en uitgekleed dan The Furnaces of Palingenesia, en tegelijkertijd muzikaal wat rechtlijniger.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » za jun 18, 2022 10:26 am

Het was een gok, maar afgelopen week toch To Lunar Poetry van Nokturnal Mortum binnengekregen vanuit Oekraïne. Gelukkig maar, want ik zie alweer genoeg lieden die exemplaren op eBay als 'ultra-rare' aanbieden en gewoon 50 euro vragen. Dat alles heeft natuurlijk te maken met schaarste vanwege de oorlog.

To Lunar Poetry is zoals de titel al doet vermoeden een herbewerking van de bekendste demo (ook als album uitgebracht) van Nokturnal Mortum. Een uitstekende beslissing. Je kunt het oude album namelijk wel elke keer met een ander logo opnieuw uitbrengen, maar deze versie voegt veel meer toe. De composities zijn in grote lijnen vergelijkbaar met het origineel, maar de arrangementen zijn flink op de schop gegaan. Zo worden er andere synths gebruikt en hoor je meer echte folkinstrumenten. Wel komt nu duidelijker naar voren dat de band destijds echt nog een melodieuze/symfonische blackmetalband was. Progressieve invloeden zoals op de laatste platen, zoek je hier met een vergrootgals. De instrumentale intermezzo's van de oude versie blijken overigens grotendeels verdwenen.

Ik heb er inmiddels al een paar keer goed van genoten. Ik vond Lunar Poetry altijd best oké, maar het was nooit mijn favoriete plaat van Nokturnal Mortum. Nu is het veel beter te horen wat de muzikanten uitspoken en het spel is vele malen strakker, zonder dat de energie echt verloren gaat. Grootste vooruitgang is het drumgeluid, want dat klonk op de demo altijd als een drumcomputer (al was dat volgens mij niet het geval).

The Voice Of Steel zal altijd wel mijn favoriete plaat blijven, maar deze uitgave is toch wel heel erg gaaf. Van mij mogen ze Twilightfall (de andere demo) ook wel zodanig onder handen nemen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » wo jun 22, 2022 3:47 pm

I.h.k.v. kleinere bands kansen geven, weer wat black van eigen bodem: Wrang. Schaar het maar in de collectie Fluisteraars/Nusquama/Turia/Iskandr/... Hiervoor hebben ze nog wel wat aandacht gekregen met hun debuut Domstad Swart Metael, en hun nieuwe, De Vaendrig, ligt in het verlengde daarvan, maar is wat gepolijster.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » wo jun 22, 2022 3:57 pm

In het kader van Nederlandse Blackmetal, kwam ik deze van de week tegen op mijn vertrouwde kanaal.

Dinbethes - Balans


Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » wo jun 22, 2022 4:10 pm

Lekkere bas, en prima ietwat technisch gedrum, ik zal het eens in z'n geheel luisteren.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » wo jun 22, 2022 9:20 pm

Hieronimus schreef: wo jun 22, 2022 3:47 pm I.h.k.v. kleinere bands kansen geven, weer wat black van eigen bodem: Wrang. Schaar het maar in de collectie Fluisteraars/Nusquama/Turia/Iskandr/... Hiervoor hebben ze nog wel wat aandacht gekregen met hun debuut Domstad Swart Metael, en hun nieuwe, De Vaendrig, ligt in het verlengde daarvan, maar is wat gepolijster.
Deze week binnengekregen, alleraardigst album, maar idd, wat gepolijster, had iets rauwer/organischer gemogen van mij.

Gelinkt aan Wrang is MOERASBASTERDWEDERIK, uit Houten, bij Utrecht. Zij hebben tot nu toe 1 EP uitgebracht, in 2019.

https://moerasbasterdwederik.bandcamp.com/releases

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » wo jun 29, 2022 9:07 pm

Zal ik ook eens beluisteren!

Hier de eerste single van de nieuwe Gaerea, grijpt mij iets directer dan hun voorgaande werk, waarbij het kwartje lang aan het vallen was. Dit voelt vrij IJslands aan in het dissonante spel hier en daar. Ik ben er wel blij mee!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Ernst
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Black Metal

Bericht door Ernst » ma jul 11, 2022 2:26 pm

Zijn er hier mensen die Vital Spirit al hebben gehoord? Een voor mij iig nieuwe band uit Canada die een geweldig black metal album af hebben geleverd: https://www.metal-archives.com/bands/Vi ... ab_members

Referenties: Wovenhand, Satyricon, Pantopicon, Calexico. Heel erg de moeite waard.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » di jul 12, 2022 10:08 am

Ik zal je even helpen door dit nummer te embedden. Doet me ook denken aan Wayfarer vanwege de western-invloeden. Ergens op Reddit werd het al gunslinger black metal genoemd. Ik was er eerst nog niet zo van onder de indruk, maar bij een tweede maal luisteren word ik enthousiaster.

Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Black Metal

Bericht door Draconian » di jul 12, 2022 5:27 pm

Ik ben de laatste maand verslaafd geraakt aan de nieuwe Blut Aus Nord. Man man man, wat een intense en diep verontrustende trip is het nieuwe album weer geworden! Absoluut verplichte kost voor iedere liefhebber van psychedelische black. Geloof je me niet? Check Neptune's Eye maar eens:



Toch maar even copypasten wat ik op de frontpage schreef, hopelijk raken meer mensen overtuigd:

"De laatste jaren heb ik mijn voorliefde voor de excentrieke klanken van de Franse progressieve blackmetalband Blut Aus Nord niet onder stoelen of banken gestoken. De muziek die het trio, met zanger/gitarist/componist Vindsval als primaire creatieve bron, produceert, is sinds de rauwe black metal uit de begindagen (debuutalbum Ultima Thulée stamt uit 1995, het jaar dat ook Storm Of The Light’s Bane, Battles In The North en Bergtatt verschijnen, om maar een paar klassiekers te noemen) geëvolueerd tot een volstrekt eigenzinnig amalgaam van psychedelische en ronduit verontrustende klanken. De band weet invloeden uit de black metal, industrial, ambient, trip-hop en psychedelica samen te smeden tot een sound die uit duizenden herkenbaar is.

Met het in 2019 verschenen Hallucinogen blijkt Blut Aus Nord een behoorlijke koerswijziging te hebben ingezet. Het album is kristalhelder geproduceerd en laat de meest progressieve kant van de Fransen horen, waarbij de verstikkende duisternis van de eerdere albums heeft plaatsgemaakt voor een ruimtelijker en zelfs wat harmonieuzer geluid. Het experiment blijkt wisselende reacties te hebben opgeroepen, maar persoonlijk kan ik de majestueuze, mystieke composities - met het voor deze band typerende, kronkelende gitaarwerk en bevreemdende psychedelische klanken – erg goed waarderen.

Met het onlangs verschenen Disharmonium - Undreamable Abysses is Blut Aus Nord toe aan zijn veertiende langspeler. Menig band is tegen die tijd uitgeblust en brengt louter nog nieuw werk uit als excuus om op tournee te kunnen gaan. Niets van dat alles is echter van toepassing op dit onheilstrio uit Mondeville. Als deze plaat één zaak duidelijk maakt, is dat er nog steeds geen eind in zicht is van de ontwikkeling die Blut Aus Nord doormaakt. De groep valt zeker niet in herhaling, hoewel de identiteit van de muziek direct herkenbaar blijft. Disharmonium - Undreamable Abysses is misschien wel het meest vooruitstrevende album van het gezelschap. Drie kwartier nauwgezet geregisseerde muzikale waanzin, verpakt in ronduit briljante composities die even troeblerend als beklijvend zijn.

Eigenlijk valt de sound van het album bijna met geen pen te beschrijven, maar laten we toch een dappere poging wagen. Opener Chants Of The Deep Ones begint met samples van wat klinkt als druppels die langzaam op de bodem van een peilloos diepe grot druipen. Al snel ontvlamt de track in een labyrintisch vagevuur van black metal, drone en psychedelica, waarin riffs als krioelende tentakels graaien naar alles wat binnen bereik komt. Het hierop volgende Tales Of The Old Dreamer begint met horrorsynths op een bed van blastbeats en onorthodoxe, plechtige recitaties en esoterisch gemurmel als zang. De compositie kronkelt in allerlei onverwachte bewegingen, ondertussen traag van gedaante veranderend. De luisteraar is amper een kwartier onderweg, maar vermoedelijk al volledig beneveld door de verwrongen, mistige klanken, die de zinnen weten te begoochelen.

Zo vormt iedere track op dit album een universum op zichzelf. Wat nog het knapst is aan de nummers, is dat ze enerzijds zeer excentriek en gelaagd in elkaar zitten, maar dat de band er anderzijds tóch op een onnavolgbare manier logische en vloeiende composities van weet te maken, die zelfs op een bevreemdende manier catchy zijn. Zelfs de fragmentarische gitaarklanken in het begin van That Cannot Be Dreamed en de ronduit spookachtige synths in het trage en omineus pulserende Keziah Mason voelen volstrekt vanzelfsprekend in het schimmenrijk van Blut Aus Nord.

Disharmonium - Undreamable Abysses valt misschien nog het best te omschrijven als een blackmetaluitvoering van de meest onheilspellende kunstwerken van M.C. Escher, waarin de luisteraar hopeloos verdwaalt en uiteindelijk weer bij het beginpunt uitkomt. Het album biedt zeker geen ‘easy listening’, maar wel een immersieve ervaring waaruit het moeilijk losbreken is. En iedere luisterbeurt smaakt naar meer. Een magistraal epos, waarbij ik wil eindigen met het uitdelen van een dikke pluim voor de werkelijk fenomenale albumhoes van Maciej Kamuda, die de sfeer van het album perfect heeft gevangen."
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » di jul 12, 2022 8:24 pm

Wat ik ervan hoorde, klinkt inderdaad lekker verontrustend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » wo aug 17, 2022 12:55 pm

Ik ben de afgelopen weken nieuwe muziek aan het ontdekken, waaronder wat blackmetalbands die ik graag meer aandacht gun. Dus mijn voornemen is om sporadisch wat nummers aan onderstaande playlist toe te voegen ter lering ende vermaak. Wellicht zit er wat leuks bij voor gelijkgestemden. Het zijn niet noodzakelijk nieuwe nummers, maar puur dingen die ik heb (her)ontdekt.



Ancient Wisdomp brengt lekkere oldskool, midtempo black met dank aan het brein achter Naglfar. Een beetje campy, en geënt op de meloblack uit '00.

Macabre Omen is Bathory op z'n Grieks. Enigszins ruizig, maar met prima mediterraans aandoende leads. Een lichte klassieker, heb ik me laten vertellen.

Anthropos is het geesteskind van Zorgh (ex-Darkspace), nu Ophis genaamd. Ze brengt hier wat we kennen van Darkspace: razende black, maar ditmaal met een midden-oosters sfeertje.

Wayfarer is elders benoemd als 'gunslinger black metal' en dat dekt de lading aardig: denk wilde westen, onherbergzame oorden in de (besneeuwde?) woestijn, en je komt een heel eind. Her en der wordt er wat bluegrass als ingrediënt toegevoegd (op een vergelijkbare manier als bijv. Panopticon dat doet).

Stormkeep omarmt de meloblack van eind jaren '90 en spint er flink garen bij. Emperor-achtige leads, soms wat dungeon synths, epische, cleane zang, nummers volgepropt met goede ideeën die goed samenwerken.

Lustre is een klassiekertje wat betreft ambient black: traag, ruizig, synths in de lead, en wegdromen maar. Heeft soms meer weg van dungeon synth en dat is geenszins erg.

Trna laat zien dat snelheid prima emotioneel geladen kan zijn in de zin van weemoed en catharsis. Dit nummer is wat mij betreft een net voorbeeld van hoe post-rock met blackmetal gecombineerd kan worden.

Sadness heeft al vele platen op zijn naam staan; als we het dan toch hebben over post-black, dan kan volop uit deze discografie geput worden, maar hierbij bevinden we ons op blackgaze-terrein. Wegdromen in het kwadraat.

The Downfall of Nur brengt blackmetal uit Argentinië: rauw en episch, met fantastisch gebruik van inheemse instrumenten. Ik zou ze niet kunnen benoemen, maar een soortement doedelzak/hurdy-gurdy en panfluit passen naast de strijkers perfect bij hetgeen hier wordt vertolkt.

Spectral Wound is nog zo'n band die zich blindstaart op de roots van black en daar helemaal in op gaat om dat vervolgens in een wervelstorm om te zetten en op plaat te knallen. Razend, melodisch, her en der een onverwachte (akoestische) break, uitmuntend in zijn uitvoering.

Meslamtaea is een band van eigen bodem die in het amper verlichte straatje van bijv. White Ward past. Blackmetal en jazz gaan prima samen op eenzelfde manier: dissonante gitaren, saxofoon erbij, met ruimte voor alle invloeden.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » wo aug 17, 2022 1:01 pm

Hieronimus schreef: wo aug 17, 2022 12:55 pm [...]

Goed bezig Hiero! Ik heb m gelijk aan geslingerd. Ik ben benieuwd.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » ma aug 22, 2022 3:45 pm

Houd je vooral niet in met dit soort lijstjes, Hiero!
De 3 nummers die er voor mij nu uitspringen:
Hieronimus schreef: wo aug 17, 2022 12:55 pm Ik ben de afgelopen weken nieuwe muziek aan het ontdekken, waaronder wat blackmetalbands die ik graag meer aandacht gun. Dus mijn voornemen is om sporadisch wat nummers aan onderstaande playlist toe te voegen ter lering ende vermaak. Wellicht zit er wat leuks bij voor gelijkgestemden. Het zijn niet noodzakelijk nieuwe nummers, maar puur dingen die ik heb (her)ontdekt.




Anthropos is het geesteskind van Zorgh (ex-Darkspace), nu Ophis genaamd. Ze brengt hier wat we kennen van Darkspace: razende black, maar ditmaal met een midden-oosters sfeertje.

Trna laat zien dat snelheid prima emotioneel geladen kan zijn in de zin van weemoed en catharsis. Dit nummer is wat mij betreft een net voorbeeld van hoe post-rock met blackmetal gecombineerd kan worden.

The Downfall of Nur brengt blackmetal uit Argentinië: rauw en episch, met fantastisch gebruik van inheemse instrumenten. Ik zou ze niet kunnen benoemen, maar een soortement doedelzak/hurdy-gurdy en panfluit passen naast de strijkers perfect bij hetgeen hier wordt vertolkt.
Die eerste kon al bijna niet stuk gezien de link met Darkspace.
Trna doet me denken aan Wittr. Blijkbaar een Russische band die linkjes heeft met nog een aantal van dit soort bands. Lekker.
Die laatste pakt me ook en ook de volledige cd is wel aan mij besteed.

Dat laatste nummer, Moegestreden, dat vind ik ook wel aardig, maar altijd als er zo'n toeter doorheen komt, vraag ik me af of ik het er nu wel of niet bij vindt passen. En dat heb ik nu ook weer. Vooralsnog vind ik meer irritant dan prettig, maar het zorgt er wel altijd voor dat ik het nog wat vaker wil luisteren.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » ma aug 22, 2022 4:15 pm

Fijn dat je er nog op terugkomt en dat er wat moois voor je tussen zat! Daar doe ik het voor.

Trna en Olhava komen uit dezelfde koker volgens mij, prima vergelijking met WittR inderdaad. Downfall of Nur is extra indrukwekkend omdat het geschreven en gespeeld is door een knaap van 19 (maar op nieuw materiaal wacht ik nog steeds...). Meslamtaea vind ik just dankzij die sax erg gaaf, en weer wat anders dan de rest. White Ward lijkt er dus behoorlijk op, dus Draconian kan zijn tanden hier ook in vastbijten.

Binnenkort kom ik met een lijstje van Bandcamp, een aantal bands van de hand van één man heeft de afgelopen tijd zoveel goeds uitgebracht, man man man.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » ma aug 22, 2022 4:34 pm

Dit is een fijn overzichtelijk lijstje. Ik merk dat met de langere lijsten die we hier delen, dat ik soms het einde niet haal, omdat ik er op een gegeven moment wel zat van ben, van al die meuk.

Knap als mensen van 19 tot dergelijke dingen in staat zijn. Op mijn 19e liep ik me onzekerheid weg te zuipen in de hoop dat ik wat ongeremder zou zijn, wat vervolgens alleen maar tot frustratie leidde.

Bij Shining vind ik de sax vaak goed passen en ook bij Bathsheba trek ik dat meer dan goed in dat ene nummer van ze waar ze dat gebruiken (Ain Soph).

Ik kijk uit naar je volgende lijstje ;)
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » di aug 23, 2022 10:54 am

Volgende lijstje: projecten van de hand van Swartadauþuz. Een uitputtende lijst met nummers ga ik zeker niet geven, omdat de beste man heel wat op zijn naam heeft staan: Ars Hmu, Azelisassath, Daudadagr, Demonomantic, Gardsghastr, Gnipahålan, Greve, Iniquitatem, Insikt, Lykta, Musmahhu, Muvitium, Mystik, Nattfärd, Summum, Trolldom, Tyranni, Urkaos, ex-Blood Soaked Horror, ex-Digerdöden, ex-Goatfuck, Balwezo Westijiz, Det Vita Trädet, Hëxeris, Remigius, ex-Grav, ex-Helgedom, ex-Svartrit. Dat betekent echter om onverklaarbare redenen niet dat hier kwantiteit boven kwaliteit gaat. Dankzij de positieve recensies van Addergebroed ben ik zelf ook enthousiast over de meeste dingen die Swartadauþuz produceert. Hierbij een greep uit zijn projecten om ook de verscheidenheid te belichten; niet via Spotify, maar via links naar Bandcamp vanwege beschikbaarheid.

Bekëth Nexëhmü is de eerste band waarvan ik wat hoorde: jep, dit is black metal, het raast ijskoud op zijn tweedegolfs. Denk Paysage d'Hiver met echte drums. Gevalletje sneeuwstorm die in eerste instantie niet lijkt op te houden, maar daarna alleen maar groeit en nieuwe tinten zwart laat zien. Dit jaar is er nog een dubbelalbum verschenen.


Trolldom trekt een Emperor-mantel aan om even razende, maar met ijzige synths doorspekte black voor te schotelen. Wat mij betreft een nog interessanter project dan het voorgaande, ook omdat de tremolo-riffs enigszins doen denken aan Acherontas en soortgelijken. Tenminste, dat geldt voor het eerste onderstaande nummer. Het tweede lijkt meer geënt te zijn op Marduk. In het algemeen is het ene album overigens wat uitgesponnener en het andere wat feller; en dat voor twee albums die dit jaar zijn uitgebracht



Greve produceerde dit jaar ook een album vol met wat melancholischer materiaal. Net als voorgaande bands wordt alles op hoog tempo gespeelt, voor dit album lijkt zich meer voort te slepen (in positieve zin).


Ars Hmu goeit het over de Mgła-boeg met de vroege Emperor en Mayhem in het kielzog. Hun debuut met een gitarist van Krieg als drummer gaat rap van start en neemt de tijd met uitgerekte nummers die laten zien dat midtempo ook iets is wat Swartadauþuz beheerst.


Andere bands van de alleskunner die ook achter de labels Ancient Records en Mysticism Productions heb ik nog geen aandacht geschonken, dat werd me wat te veel. Met deze albums ben ik immers wel even zoet, wellicht anderen ook.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
scorpion
Berichten: 1625
Lid geworden op: do jul 27, 2006 6:26 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Black Metal

Bericht door scorpion » do sep 01, 2022 9:25 pm

Iemand al bekend met blackbraid hier?

ze spelen Native american black metal waarin ik invloeden hoor van Wolves in the throne room, Agalloch en Mgla. Wat mij betreft de black metal verrassing van het jaar. De productie klinkt ontzettend helder met geweldige drums.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » do sep 08, 2022 9:32 pm

Ik kwam zojuist dit tegen op een facebook pagina:
Antifascist Black Metal Network

Mgla are on another European tour right now, passing from countries in Southern Europe among many reactions already, as expected because of the band's well-known fascist connections, which they've always refused to acknowledge. In Greece, many anti-racist organizations and pages have called out the band and the organizers have responded by threatening to sue everyone that is supposedly spreading lies about the band, although these connections have been public, well known and published by numerous sites for a long time now. Starting from the antisemitic song titles of main member M.'s Leichenhalle project such as Judenfrei ("free of Jews") and Jerusalem in Flames under the pseudonym of "Zyklon", to their longtime collaboration with Mikko Aspa (known nazi activist who maintains a shop selling nazi memorabilia, has performed in openly NSBM bands and even has pedophilic themed music projects) as a band signed to his label Northern Herigate, to M. and drummer Darkside performing as live members of his band Clandestine Blaze and their other band or personal associations with other nsbm acts. Even if the band never addressed these facts, supporters of the band and organizers are claiming that these were "things of the past", but it takes only a few minutes to see that these are complete lies and Mgla have always been and continue to have many nsbm associations to this day.
First of all, Mgla's latest album in 2019 is still on Northern Heritage, so perhaps nothing more should be said that when you buy Mgla's albums released in NH, you are literally funding a nazi and his operations. Still, we can immediately find more information on metal archives, like that M. as a sound engineer has been working with NSBM pioneers Graveland on their recent 2016 and 2021 albums (check screenshots on our Twitter thread) and has worked in the past with another openly nazi band Thunderbolt, with Infernal War in 2015 (of song titles like "Infernal SS", "Black Legions of SS", "Jewhammer" and association with polish RAC band Honor), of course also still working with Aspa's Clandestine Blaze with their latest album in 2021 and so on. So, it's quite obvious that any arguments about Mgla's disassociation with the NSBM scene are fantasies and lies. It does not need to be said that the "silent" supporters of fascism in the scene, which claim to have no political views as a band, are as dangerous as the open fascists and in fact, they set the ground and the platform for them to march on. So perhaps it's time we tell these kinds of bands to get the fuck out of our music and never come back.
https://www.facebook.com/antifascistbmnetwork/

Kan Mgla naar de prullenbak of is dit onzin?
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Black Metal

Bericht door Draconian » vr sep 09, 2022 9:43 am

Alleen al die laatste zin in het citaat irriteert me mateloos: " So perhaps it's time we tell these kinds of bands to get the fuck out of our music and never come back." Wie is "our" hier? Prima als je op basis van deze associaties besluit om de band links te laten liggen en niet te supporten, maar ga anderen niet je eigen idee opdringen. Ik heb in de (briljante) muziek van Mgla geen enkele aanleiding gevonden voor deze claims. Sterker: de teksten behoren tot zowat de meest intelligente uit de scene.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Black Metal

Bericht door dako » vr sep 09, 2022 9:46 am

Ik vind de redenatie 'de complete band is letterlijk hitler want de geluidsman heeft ooit gewerkt voor een andere band die ook allemaal nazi zijn' wel erg slap.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » vr sep 09, 2022 9:56 am

Mgła heb ik als band niet kunnen betrappen op antisemitische zaken. Wat de insteek van dat Leichenhalle-project is, is discutabel (https://www.discogs.com/artist/277212-Leichenhalle). Maar inderdaad, guilty by association met die andere bands in wat voor vorm dan ook, tja.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » vr sep 09, 2022 10:34 am

Ander nieuws: Darkthrones nieuwe album, wat een cover. :)

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door KoenM » vr sep 09, 2022 10:46 am

En de tracklist dan. :-D
Darkthrone announced their new album: "Astral Fortress", that will be released on 28 October 2022.
Tracklist:
1. Caravan Of Broken Ghosts
2. Impeccable Caverns Of Satan
3. Stalagmite Necklace
4. The Sea Beneath The Seas Of The Sea
5. Kevorkian Times
6. Kolbotn, West Of The Vast Forests
7. Eon 2
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Black Metal

Bericht door Draconian » vr sep 09, 2022 10:54 am

Heeft De Speld ook een blackmetalafdeling gekregen? :mrgreen:
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » vr sep 09, 2022 11:53 am

Fenriz op de schaats!
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » vr sep 09, 2022 1:06 pm

KoenM schreef: vr sep 09, 2022 10:46 am En de tracklist dan. :-D
Darkthrone announced their new album: "Astral Fortress", that will be released on 28 October 2022.
Tracklist:
1. Caravan Of Broken Ghosts
2. Impeccable Caverns Of Satan
3. Stalagmite Necklace
4. The Sea Beneath The Seas Of The Sea
5. Kevorkian Times
6. Kolbotn, West Of The Vast Forests
7. Eon 2
Klinkt als of ze veel lol hebben gehad bij het maken van de titels :D

Ik ben benieuwd ik vond de vorige na het ijzersterkte Old Star niet zo.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » vr sep 09, 2022 4:20 pm

Heyoka schreef: do sep 08, 2022 9:32 pm Ik kwam zojuist dit tegen op een facebook pagina:
Antifascist Black Metal Network

Mgla are on another European tour right now, passing from countries in Southern Europe among many reactions already, as expected because of the band's well-known fascist connections, which they've always refused to acknowledge. In Greece, many anti-racist organizations and pages have called out the band and the organizers have responded by threatening to sue everyone that is supposedly spreading lies about the band, although these connections have been public, well known and published by numerous sites for a long time now. Starting from the antisemitic song titles of main member M.'s Leichenhalle project such as Judenfrei ("free of Jews") and Jerusalem in Flames under the pseudonym of "Zyklon", to their longtime collaboration with Mikko Aspa (known nazi activist who maintains a shop selling nazi memorabilia, has performed in openly NSBM bands and even has pedophilic themed music projects) as a band signed to his label Northern Herigate, to M. and drummer Darkside performing as live members of his band Clandestine Blaze and their other band or personal associations with other nsbm acts. Even if the band never addressed these facts, supporters of the band and organizers are claiming that these were "things of the past", but it takes only a few minutes to see that these are complete lies and Mgla have always been and continue to have many nsbm associations to this day.
First of all, Mgla's latest album in 2019 is still on Northern Heritage, so perhaps nothing more should be said that when you buy Mgla's albums released in NH, you are literally funding a nazi and his operations. Still, we can immediately find more information on metal archives, like that M. as a sound engineer has been working with NSBM pioneers Graveland on their recent 2016 and 2021 albums (check screenshots on our Twitter thread) and has worked in the past with another openly nazi band Thunderbolt, with Infernal War in 2015 (of song titles like "Infernal SS", "Black Legions of SS", "Jewhammer" and association with polish RAC band Honor), of course also still working with Aspa's Clandestine Blaze with their latest album in 2021 and so on. So, it's quite obvious that any arguments about Mgla's disassociation with the NSBM scene are fantasies and lies. It does not need to be said that the "silent" supporters of fascism in the scene, which claim to have no political views as a band, are as dangerous as the open fascists and in fact, they set the ground and the platform for them to march on. So perhaps it's time we tell these kinds of bands to get the fuck out of our music and never come back.
https://www.facebook.com/antifascistbmnetwork/

Kan Mgla naar de prullenbak of is dit onzin?
Ik vind het prima dat ze onderzoek doen en dat publiceren, maar de kinderachtige en emotionele toon van de tekst druipt van de vooringenomenheid en 'bias' wat de geloofwaardigheid en overtuigingskracht ervan ernstig ondermijnt. Echter, als je je inlaat met een figuur als die Mikko Aspa, geef je ook wel een signaal dat je in ieder geen bezwaar hebt tegen dat soort denkbeelden, waar je ook wat van kunt vinden. Maar het is ook weer zo dat de teksten van MGLA, voor zover ik heb waargenomen, geen signalen of hints in fascistische richting bevatten. Lastig verhaal wat mij betreft.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » vr sep 09, 2022 5:13 pm

Helemaal niet. Gave band. Die lui zien overal fascisme.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » vr sep 09, 2022 5:27 pm

Jeroen schreef: vr sep 09, 2022 5:13 pm Helemaal niet. Gave band. Die lui zien overal fascisme.
Ja, maar jij ziet het nergens en als je het dan toch ziet haal je je schouders ervoor op.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Black Metal

Bericht door Kees » vr sep 09, 2022 6:42 pm

Hee luitjes, is Terzij De Horde live de moeite waard? Ik kan ze morgen hier in Stad zien voor tien euro (val je sowieso geen buil aan).

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11052
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Black Metal

Bericht door Spawn999 » vr sep 09, 2022 6:48 pm

Gewoon proberen...als het niks is: bieeeerrrr!! als het wel wat is: bieeeeerrrrr!!!
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » vr sep 09, 2022 7:22 pm

Heyoka schreef: vr sep 09, 2022 5:27 pm
Jeroen schreef: vr sep 09, 2022 5:13 pm Helemaal niet. Gave band. Die lui zien overal fascisme.
Ja, maar jij ziet het nergens en als je het dan toch ziet haal je je schouders ervoor op.
[tank]

En dat op pagina 88 van dit topic.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » vr sep 09, 2022 8:38 pm

Jeroen schreef: vr sep 09, 2022 7:22 pm
Heyoka schreef: vr sep 09, 2022 5:27 pm
Jeroen schreef: vr sep 09, 2022 5:13 pm Helemaal niet. Gave band. Die lui zien overal fascisme.
Ja, maar jij ziet het nergens en als je het dan toch ziet haal je je schouders ervoor op.
[tank]

En dat op pagina 88 van dit topic.
:lol:
Dat kan geen toeval zijn!
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » ma sep 12, 2022 7:44 pm

Weer een aanvulling van de blackmetalontdekkinkjeslijst met vier nummers van nieuwe platen en één wat oudere.


Stjärnfält laat horen hoe je prima semi-depri black combineert met blackgaze en enigszins opbeurende melodieën. Denk Violet Cold, maar dan met een wat Scandinavischere slag.

Liminal Shroud gaat daarentegen progressiever te werk, opbouwend vanuit een traag, nieuwerwetser Agallochiaans geluid waarna memorabele riffs hun intrede doen die ik niet direct aan een andere band kan linken, maar tegelijkertijd rauw en melodieus zijn.

Grima bracht dit jaar ook een nieuw album uit waarin ze hun eigen geluid glashelder neerzetten: melancholische, voorzien van een zeldzame accordion, en met veel natuurgeweld qua thematiek. Ook hier is op een aantal nummers die Agalloch-sfeer te proeven, maar ieder nummer heeft wat unieks.

Ashenspire gooit het dan weer over de boeg van A Forest of Stars, hetzij met een moderne wending, denk Altar of Plagues met de vertelstem en de meeslepende nummers van eerstgenoemde, en een sprankeltje Imperial Triumphant. Aparte akkoorden, hedendaagse waanzin in een zwart jasje, vooral als je de lyrics erop naslaat.

Ultar is de enige toevoeging van vandaag die niet uit 2022 stamt, maar wel aandacht verdient. De broers Max en Gleb die achter Grima zitten, doen ook hier iets speciaals, nl. tonen hoe Lovecraftiaanse sferen zich prima laten vertolken in progressieve, ietwat avantgarde blackmetal. Bijzondere opbouw van dit nummer, lekker a-typisch.

Nummer 1 - 11: viewtopic.php?p=2125141#p2124065
Bonus, post over Swartadauþuz: viewtopic.php?p=2125141#p2124379
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma sep 12, 2022 8:52 pm

Lekker.

Hier valt morgen of overmorgen de nieuwe 2LP-versie van Nokturnal Mortum - To The Gates Of Blasphemous Fire op de mat. In blauwgeel vinyl. Vorige vinylversie was al tijdje onvindbaar.

Fijne symfonische black in het Emperor-straatje. Heb alle cd's van NM wel, maar ben laatste jaar druk om de studioalbums op vinyl te scoren. Die uitgaven zien er oogverblindend uit en klinken ook nog eens prachtig.

Bijkomend voordeel: black metal op plaat kost meestal geen vermogen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » di sep 13, 2022 9:55 am

MadTinus schreef: vr sep 09, 2022 4:20 pm
Heyoka schreef: do sep 08, 2022 9:32 pm Ik kwam zojuist dit tegen op een facebook pagina:
Antifascist Black Metal Network

Mgla are on another European tour right now, passing from countries in Southern Europe among many reactions already, as expected because of the band's well-known fascist connections, which they've always refused to acknowledge. In Greece, many anti-racist organizations and pages have called out the band and the organizers have responded by threatening to sue everyone that is supposedly spreading lies about the band, although these connections have been public, well known and published by numerous sites for a long time now. Starting from the antisemitic song titles of main member M.'s Leichenhalle project such as Judenfrei ("free of Jews") and Jerusalem in Flames under the pseudonym of "Zyklon", to their longtime collaboration with Mikko Aspa (known nazi activist who maintains a shop selling nazi memorabilia, has performed in openly NSBM bands and even has pedophilic themed music projects) as a band signed to his label Northern Herigate, to M. and drummer Darkside performing as live members of his band Clandestine Blaze and their other band or personal associations with other nsbm acts. Even if the band never addressed these facts, supporters of the band and organizers are claiming that these were "things of the past", but it takes only a few minutes to see that these are complete lies and Mgla have always been and continue to have many nsbm associations to this day.
First of all, Mgla's latest album in 2019 is still on Northern Heritage, so perhaps nothing more should be said that when you buy Mgla's albums released in NH, you are literally funding a nazi and his operations. Still, we can immediately find more information on metal archives, like that M. as a sound engineer has been working with NSBM pioneers Graveland on their recent 2016 and 2021 albums (check screenshots on our Twitter thread) and has worked in the past with another openly nazi band Thunderbolt, with Infernal War in 2015 (of song titles like "Infernal SS", "Black Legions of SS", "Jewhammer" and association with polish RAC band Honor), of course also still working with Aspa's Clandestine Blaze with their latest album in 2021 and so on. So, it's quite obvious that any arguments about Mgla's disassociation with the NSBM scene are fantasies and lies. It does not need to be said that the "silent" supporters of fascism in the scene, which claim to have no political views as a band, are as dangerous as the open fascists and in fact, they set the ground and the platform for them to march on. So perhaps it's time we tell these kinds of bands to get the fuck out of our music and never come back.
https://www.facebook.com/antifascistbmnetwork/

Kan Mgla naar de prullenbak of is dit onzin?
Ik vind het prima dat ze onderzoek doen en dat publiceren, maar de kinderachtige en emotionele toon van de tekst druipt van de vooringenomenheid en 'bias' wat de geloofwaardigheid en overtuigingskracht ervan ernstig ondermijnt. Echter, als je je inlaat met een figuur als die Mikko Aspa, geef je ook wel een signaal dat je in ieder geen bezwaar hebt tegen dat soort denkbeelden, waar je ook wat van kunt vinden. Maar het is ook weer zo dat de teksten van MGLA, voor zover ik heb waargenomen, geen signalen of hints in fascistische richting bevatten. Lastig verhaal wat mij betreft.
Bedankt Madtinus voor het goed verwoorden van het probleem waar ik ook tegen aanloop met de ANTIFA.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » di sep 13, 2022 10:46 pm

Hieronimus schreef: ma sep 12, 2022 7:44 pm Weer een aanvulling van de blackmetalontdekkinkjeslijst met vier nummers van nieuwe platen en één wat oudere.


Stjärnfält laat horen hoe je prima semi-depri black combineert met blackgaze en enigszins opbeurende melodieën. Denk Violet Cold, maar dan met een wat Scandinavischere slag.

Liminal Shroud gaat daarentegen progressiever te werk, opbouwend vanuit een traag, nieuwerwetser Agallochiaans geluid waarna memorabele riffs hun intrede doen die ik niet direct aan een andere band kan linken, maar tegelijkertijd rauw en melodieus zijn.

Grima bracht dit jaar ook een nieuw album uit waarin ze hun eigen geluid glashelder neerzetten: melancholische, voorzien van een zeldzame accordion, en met veel natuurgeweld qua thematiek. Ook hier is op een aantal nummers die Agalloch-sfeer te proeven, maar ieder nummer heeft wat unieks.

Ashenspire gooit het dan weer over de boeg van A Forest of Stars, hetzij met een moderne wending, denk Altar of Plagues met de vertelstem en de meeslepende nummers van eerstgenoemde, en een sprankeltje Imperial Triumphant. Aparte akkoorden, hedendaagse waanzin in een zwart jasje, vooral als je de lyrics erop naslaat.

Ultar is de enige toevoeging van vandaag die niet uit 2022 stamt, maar wel aandacht verdient. De broers Max en Gleb die achter Grima zitten, doen ook hier iets speciaals, nl. tonen hoe Lovecraftiaanse sferen zich prima laten vertolken in progressieve, ietwat avantgarde blackmetal. Bijzondere opbouw van dit nummer, lekker a-typisch.

Nummer 1 - 11: viewtopic.php?p=2125141#p2124065
Bonus, post over Swartadauþuz: viewtopic.php?p=2125141#p2124379
Lekkere aanvulling hoor Hiero!
Ik ga het allemaal nog even goed beluisteren.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
AmnesJAn
Lult over cdtjes
Berichten: 8390
Lid geworden op: di okt 28, 2003 8:19 pm
Locatie: Een heel klein dorp tussen Roermond en Venlo

Re: Black Metal

Bericht door AmnesJAn » do sep 15, 2022 1:59 pm

Zojuist bericht gekregen dat ons vinyl binnenkort uitkomt.

Afbeelding
לֹא אעבוד

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » do sep 15, 2022 2:50 pm

Goed bezig Jan!

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » do sep 15, 2022 3:11 pm

Ziet er puik uit. Gefeliciteerd!
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Plaats reactie