Black Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » ma feb 13, 2023 5:00 pm

Eerder wel eens beluisterd, maar was me wat teveel been there, done that. Maar op het tweede gehoor klinkt het alsnog goed te pruimen! Het logo vind ik wel wat té kitscherig.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma feb 13, 2023 6:40 pm

MadTinus schreef: ma feb 13, 2023 4:56 pm Zo te zien wel met name Emperor die ze eren. Een titel als 'Ode to the Nightsky', op In the Nightside Eclipse staat een nummer 'The Majesty of the Nightsky'. Verder staat er ook een single op de streaming services genaamd 'Acclamation of Bonds', waarschijnlijk (moet het nog luisteren) een cover van het nummer met dezelfde titel van Anthems.

Klinkt allemaal wel tof trouwens.
Grappig genoeg is juist dat nummer wat je aanhaalt zo'n beetje 100% Dissection, vooral de eerste paar minuten klinkt het als iets wat die band zelf gemaakt zou kunnen hebben, net iets minder vet misschien, maar ze komen een heel eind. Een paar minuten in komt er een minimalistische keyboard ondersteuning zoals bij Emperor en bij het refrein zijn ze opeens 100% Emperor geworden om erna meteen weer verder te gaan in Dissection mode. Ja cool.

Een ander nummer wat ik beluisterde had zo'n enorm langgerekte lowfi keyboard toon eronder gelegd, wat doet vermoeden dat ze gewoon iets van Wrath of the Tyrant wilden vereren. Net nog eens beluisterd en ik ben zeker 75% enthousiast.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma feb 13, 2023 6:45 pm

Effe linkje erbij naar een compleet nummer:

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma feb 13, 2023 7:53 pm

zwarte krijser schreef: ma feb 13, 2023 6:40 pm
MadTinus schreef: ma feb 13, 2023 4:56 pm Zo te zien wel met name Emperor die ze eren. Een titel als 'Ode to the Nightsky', op In the Nightside Eclipse staat een nummer 'The Majesty of the Nightsky'. Verder staat er ook een single op de streaming services genaamd 'Acclamation of Bonds', waarschijnlijk (moet het nog luisteren) een cover van het nummer met dezelfde titel van Anthems.

Klinkt allemaal wel tof trouwens.
Grappig genoeg is juist dat nummer wat je aanhaalt zo'n beetje 100% Dissection, vooral de eerste paar minuten klinkt het als iets wat die band zelf gemaakt zou kunnen hebben, net iets minder vet misschien, maar ze komen een heel eind. Een paar minuten in komt er een minimalistische keyboard ondersteuning zoals bij Emperor en bij het refrein zijn ze opeens 100% Emperor geworden om erna meteen weer verder te gaan in Dissection mode. Ja cool.

Een ander nummer wat ik beluisterde had zo'n enorm langgerekte lowfi keyboard toon eronder gelegd, wat doet vermoeden dat ze gewoon iets van Wrath of the Tyrant wilden vereren. Net nog eens beluisterd en ik ben zeker 75% enthousiast.
Het was vooral de gelijkenis in de titel die me opviel, ik zal het nummer nog eens goed beluisteren. En, zoals verwacht, Acclamation of Bonds is inderdaad een Emperor cover van het gelijknamige nummer. De hoes die ze voor die (en nog een andere) single gebruiken, is trouwens een directe ode aan de cover van de 'As the Shadows Rise' EP van Emperor. Een gravure van Gustave Doré met exact dezelfde kleurstelling als de cover van As the Shadows Rise.

Het nummer Among the Unseen Ones bevat weer een rechtstreekse verwijzing naar Ye Entrancemperium, de woorden The Unseen Ones worden op exact dezelfde manier gezongen als 'Em-pe-ree-um' in Ye Entrancemperium.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma feb 13, 2023 8:00 pm

Ik vind het altijd een beetje zinloos als bands zoveel mogelijk hun best doen om op een andere band (of bands) te lijken. Natuurlijk zitten genres als thrash en black metal er vol mee, maar als het er te dik bovenop ligt, zoals bij deze band en een groep als Thulcandra, ga ik me snel ergeren. Het kan doorgaans toch niet tippen aan het origineel.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma feb 13, 2023 8:04 pm

Ja, eens, ik ben groot Dissection/Unanimated fan, maar Thulcandra vind ik weinig aan. Ik denk ook niet dat ik I Am the Night in de toekomst nog heel vaak ga draaien. Geinig voor heel af en toe, maar meer niet.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma feb 13, 2023 8:40 pm

Ja, dat Unanimated vind ik ook leuk. Kende het niet goed, maar ik vond vorige week Ancient God Of Evil. Uitstekend album. Past goed naast black- en deathgezelschappen als Necrophobic, Dissection, Dawn en Mörk Gryning.

Laatste van Mörk Gryning vind ik trouwens ook alleraardigst. Muzikaal is het vrij basaal en melodie- en rifftechnisch knipogen de heren wel wat opzichtig naar de sound van het compacte debuut, maar dat is tegelijkertijd ook de kracht van Hinsides Vrede.

Draaide net tijdens het hardlopen het geniale Seance van Dark Fortress. Beetje ondergewaardeerd gezelschap, vind ik. Misschien wel de innovatiefste blackmetalband uit Duitsland. Sfeervol, extreem, bij vlagen progressief en altijd goed doordacht.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » ma feb 13, 2023 8:57 pm

Ditmaal gaan we een wat apartere kant op.



Kaleikr heeft precies lang genoeg in de zwaveldampen van IJsland gezeten: delirisch genoeg om zwaar aangezette blackmetal te bekokstoven met een dampende zweem van psychedelica. Het wordt her en der zowaar progressief en licht technisch.

Old Nick is een klein beetje berucht, en terecht: hierbij is de gekheid doorgeslagen, zullen sommigen zeggen. Welhaast 'improv-black' waarbij er alleen maar 'Ja! En:' in de hoofden van de bandleden bestaan moet hebben. Ieder idee wat oppopt wordt omarmd en het is op z'n tijd prettig vervreemdend.

Firtan brengt een soort van herontdekking met zich mee. Over hun vorige album werd ik al enthousiast, maar na vier jaar kwamen ze vorig jaar terug met een beest van een album, blijkt keer en te meer. Ieder nummer op het album Marter heeft z'n eigen karakter en het waait alle kanten op: Thyrfing, (oude) Ulver, Shining, Misþyrming, alles met een Duitse slag van Gründlichkeit en gevoel voor melodie en instrumentbeheersing.

Vosbúð voert ons dan weer terug naar IJslandse bodem, waar het vulkanische zand aantoonbaar gruzelementen van bands als Deathspell Omega, Drudkh, The Ruins of Beverast (de zang en gitaar met zware reverb) en ook weer Misþyrming bevat. Ze nemen er goed de tijd voor om ons deze zwarte vlaktes te laten absorberen; de nummers lijken oneindig, en dat past perfect.

Nummer 1 - 11: viewtopic.php?p=2125141#p2124065
Nummer 12 - 16: viewtopic.php?t=25122&start=4350#p2125249
Nummer 17 - 20: viewtopic.php?t=25122&start=4400#p2127044
Nummer 21 - 23: viewtopic.php?t=25122&start=4450#p2131787
Bonus, post over Swartadauþuz: viewtopic.php?p=2125141#p2124379
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Black Metal

Bericht door Shreds of Sanity » ma feb 13, 2023 11:49 pm

Er komt ook een nieuwe Thulcandra aan. :P


Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » di feb 14, 2023 9:35 am

Jeroen schreef: ma feb 13, 2023 8:40 pm Ja, dat Unanimated vind ik ook leuk. Kende het niet goed, maar ik vond vorige week Ancient God Of Evil. Uitstekend album. Past goed naast black- en deathgezelschappen als Necrophobic, Dissection, Dawn en Mörk Gryning.

Laatste van Mörk Gryning vind ik trouwens ook alleraardigst. Muzikaal is het vrij basaal en melodie- en rifftechnisch knipogen de heren wel wat opzichtig naar de sound van het compacte debuut, maar dat is tegelijkertijd ook de kracht van Hinsides Vrede.

Draaide net tijdens het hardlopen het geniale Seance van Dark Fortress. Beetje ondergewaardeerd gezelschap, vind ik. Misschien wel de innovatiefste blackmetalband uit Duitsland. Sfeervol, extreem, bij vlagen progressief en altijd goed doordacht.
Ancient God of Evil, vette klassieker in mijn boekje :) Ik vind al hun releases uitstekend. Alleen de laatste full-length heeft me niet helemaal overtuigd.

Mörk Gryning kan mij ook uitstekend bekoren. Alleen het tweede album Return Fire was voor mij een grote deceptie na het uitstekende debuut. Gelukkig herstelden ze dat op het navolgende Maelstrom Chaos, wat weer een heel sterk album is. Ook de self-titled vind ik heel goed. Ik ben het wel met je eens wat betreft Hinsides Vrede, lekker compact album en luistert daarom lekker weg. Ik hoop alleen dat ze op het volgende album nog net wat meer vuur laten horen, want die laatste stap naar een écht geweldig album wordt op Hinsides Vrede naar mijn mening niet gemaakt.

Dark Fortress weleens geprobeerd, maar niet dat album, zal het nog eens een kans geven.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » di feb 14, 2023 12:02 pm

Return Fire vind ik eigenlijk ook wel prima. Gaaf gitaarwerk met een lekker chainsawgeluid. Eigenlijk vind ik alleen die experimentele plaat een miskleun. Jarenlang geprobeerd, maar volgens mij is die plaat (met de witte hoes) gewoon niet zo goed. Maar goed, forumgenoot Draconian denkt daar heel anders over.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Ernst
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Black Metal

Bericht door Ernst » wo feb 15, 2023 9:09 am

Draconian schreef: vr feb 10, 2023 2:30 pm
Ernst schreef: vr feb 10, 2023 12:27 pm
Zo, ben er wat laat bij, maar wat is die Ashenspire plaat goed! Enorm onder de indruk van. Die ga ik nog vaak luisteren denk ik. Heel benieuwd hoe dit live uitpakt. Naar ik meen was Lennert hier op het forum zo fan van A forest of Stars; het zou me niet verbazen wanneer hij Ashenspire ook mooi zal vinden.
Ze staan op Roadburn dit jaar!
Ja, dat is ook in een klap eigenlijk met Chat Pile de band waar ik het meest nieuwsgierig naar ben.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » wo feb 15, 2023 5:45 pm

Hieronimus schreef: ma feb 13, 2023 8:57 pm Ditmaal gaan we een wat apartere kant op.



Kaleikr heeft precies lang genoeg in de zwaveldampen van IJsland gezeten: delirisch genoeg om zwaar aangezette blackmetal te bekokstoven met een dampende zweem van psychedelica. Het wordt her en der zowaar progressief en licht technisch.

Old Nick is een klein beetje berucht, en terecht: hierbij is de gekheid doorgeslagen, zullen sommigen zeggen. Welhaast 'improv-black' waarbij er alleen maar 'Ja! En:' in de hoofden van de bandleden bestaan moet hebben. Ieder idee wat oppopt wordt omarmd en het is op z'n tijd prettig vervreemdend.

Firtan brengt een soort van herontdekking met zich mee. Over hun vorige album werd ik al enthousiast, maar na vier jaar kwamen ze vorig jaar terug met een beest van een album, blijkt keer en te meer. Ieder nummer op het album Marter heeft z'n eigen karakter en het waait alle kanten op: Thyrfing, (oude) Ulver, Shining, Misþyrming, alles met een Duitse slag van Gründlichkeit en gevoel voor melodie en instrumentbeheersing.

Vosbúð voert ons dan weer terug naar IJslandse bodem, waar het vulkanische zand aantoonbaar gruzelementen van bands als Deathspell Omega, Drudkh, The Ruins of Beverast (de zang en gitaar met zware reverb) en ook weer Misþyrming bevat. Ze nemen er goed de tijd voor om ons deze zwarte vlaktes te laten absorberen; de nummers lijken oneindig, en dat past perfect.

Nummer 1 - 11: viewtopic.php?p=2125141#p2124065
Nummer 12 - 16: viewtopic.php?t=25122&start=4350#p2125249
Nummer 17 - 20: viewtopic.php?t=25122&start=4400#p2127044
Nummer 21 - 23: viewtopic.php?t=25122&start=4450#p2131787
Bonus, post over Swartadauþuz: viewtopic.php?p=2125141#p2124379
Leuke lijst Hiero!

Ik luister tegenwoordig ook via Spotify maar ik merk wel dat ik daar wel minder snel dingen ontdek ofzo. Mijn ervaring is nu dat Spotify leuk is om eigen/van bekende playlists te luisteren maar zodra je Spotify zijn gang laat gaan wordt het al snel prut. Maar misschien zie ik een geweldige functie over het hoofd. Wat jullie?

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Black Metal

Bericht door Johan » wo feb 15, 2023 5:57 pm

Ik ben de laatste tijd ook danig teleurgesteld in wat Spotify me voorschotelt na afloop van albums die ik zelf opzet of in de Daily mixes. Veel te veel herhaling van enkele nummers die je doorgaans al veel te vaak hebt gehoord en er wordt vooral geput uit gerelateerde bands die je toch ook al goed kent. Maar inderdaad, als er mensen goeie tips hebben om die algoritmes te verbeteren dan graag!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » wo feb 15, 2023 8:02 pm

Dank, JW!

Nee, de aanbevelingen van Spotify negeer ik inderdaad. Beter zijn playlists die gecureerd worden, een greep uit mijn kleine verzameling:

Hier allerlei nieuwe extreme metal:


Playlist van 'woodgaze' van de gitarist van Trna:


Playlist van de gitarist/bandleider van The Ocean:
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Black Metal

Bericht door dako » do feb 16, 2023 7:47 am

Johan schreef: wo feb 15, 2023 5:57 pm Ik ben de laatste tijd ook danig teleurgesteld in wat Spotify me voorschotelt na afloop van albums
Het verschilt heel erg. Soms is het helemaal niks, maar ik heb ook al best vaak de hele dag gewoon de aanbevelingen aan laten staan omdat het vijf uur lang goud spul was. Heb het idee dat dit vaker gebeurt bij wat meer main stream genres, ik heb de ervaring dat de kans op goede aanbevelingen bij hard rock groter is dan bij thrash, bijvoorbeeld.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Black Metal

Bericht door Johan » do feb 16, 2023 10:14 am

Hieronimus schreef: wo feb 15, 2023 8:02 pm Dank, JW!

Nee, de aanbevelingen van Spotify negeer ik inderdaad. Beter zijn playlists die gecureerd worden, een greep uit mijn kleine verzameling:

Hier allerlei nieuwe extreme metal:


Playlist van 'woodgaze' van de gitarist van Trna:


Playlist van de gitarist/bandleider van The Ocean:
Hebben we al een 'deel je eigen of goeie gecureerde playlists' topic?
dako schreef: do feb 16, 2023 7:47 am
Johan schreef: wo feb 15, 2023 5:57 pm Ik ben de laatste tijd ook danig teleurgesteld in wat Spotify me voorschotelt na afloop van albums
Het verschilt heel erg. Soms is het helemaal niks, maar ik heb ook al best vaak de hele dag gewoon de aanbevelingen aan laten staan omdat het vijf uur lang goud spul was. Heb het idee dat dit vaker gebeurt bij wat meer main stream genres, ik heb de ervaring dat de kans op goede aanbevelingen bij hard rock groter is dan bij thrash, bijvoorbeeld.
Ik heb het idee dat het bij mij een aantal jaren geleden beter werkte. Nu krijg ik ook minder logische combinaties in de Daily mixen af en toe. Brute death en heavy metal door elkaar bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Black Metal

Bericht door dako » do feb 16, 2023 10:19 am

Jouw smaak is in vergelijking met een aantal jaar geleden dan ook zoveel breder geworden dat Spotify ook gewoon denkt 'ik klap alles bij elkaar, die goos vindt het toch wel goud'.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Black Metal

Bericht door Johan » do feb 16, 2023 5:34 pm

Zit wat in haha! Zelfs die nieuwe Obituary vind ik best wel te pruimen ;).

On-topic:

Hebben jullie nog mooie tips uit de Progressive Black hoek? Naast uiteraard bands als Enslaved, Arcturus en Borknagar!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » do feb 16, 2023 7:11 pm

Sear Bliss. Niet per se heel progressief, maar wel avontuurlijk. Check vooral Forsaken Symphony.



En Nokturnal Mortum - The Voice Of Steel. Een van mijn favoriete platen allertijden.



Werelds. Dat middenstuk alleen al.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Black Metal

Bericht door Hieronimus » do feb 16, 2023 8:09 pm

100% eens wat betreft Nokturnal Mortum. Magistraal.

Wat verdere aanbevelingen die iets weg hebben van de hoek van progressive black: Solefald, Transcending Bizarre?, Golden Dawn, Devil Doll, Age of Silence, Ram-Zet, Aenaon, In Lingua Mortua, Obsidian Kingdom, Thy Catafalque, Laster, In Vain, Lunaris, The Meads of Asphodel, Moonlyght, Ultar, Anomalie, Diabolical Masquerade, Unexpect, Le Grand Guignol, Atrox, Meslamtaea, Blutmond, Nocte Obducta, Todtgelichter, Farsot, Wildernessking, Code.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Black Metal

Bericht door Johan » vr feb 17, 2023 10:32 am

Bedankt, heren!

Solefald, Thy Catafalque en In Vain ben ik bekend mee en vallen allemaal goed in de smaak hier! Veel huiswerk verder zie ik! :D

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » zo feb 19, 2023 4:14 pm

Ik wil even de aandacht vestigen op de band Mork, ik geloof niet dat de band hier al besproken is? Ze leveren standaard werk zonder dat het saai is. De zanger heeft tovenaarsneigingen. Met andere woorden: leuk gebracht en muzikaal sterk.

Ik link even een clip waar Dolk van Kampfar in meedoet en hij heeft zijn afwashandschoentjes weer aan zodat ook het humor aspect verder geactiveerd wordt. Strikt genomen heeft deze band dat niet nodig, maar toch link ik specifiek deze clip omdat ik denk dat dit toch iets meer interesse opwekt.


Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » zo feb 19, 2023 6:43 pm

Jeroen schreef: do feb 16, 2023 7:11 pm Sear Bliss. Niet per se heel progressief, maar wel avontuurlijk. Check vooral Forsaken Symphony.

Ik vind zelf the Arcane Odyssey van Sear Bliss erg goed.



Anders is Negura Bunget misschien ook wel wat?



Vooral hun album Om is magistraal. Er is op een gegeven moment wat gedonder gekomen waardoor alleen de dummer verder ging. Volgens mij ging het niveau toen ook naar beneden.

Mork ken ik wel de zanger heeft een opzich vermakelijke podcast waar hij allemaal bobo's uit de Black Metal scene interviewd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » zo feb 19, 2023 7:00 pm

OM is super.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Black Metal

Bericht door Shreds of Sanity » zo feb 19, 2023 7:34 pm

Ik zie Oranssi Pazuzu nog niet tussen de aanbevelingen staan, maar die zijn ook zeer de moeite waard.

Gebruikersavatar
scorpion
Berichten: 1625
Lid geworden op: do jul 27, 2006 6:26 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Black Metal

Bericht door scorpion » ma feb 20, 2023 11:06 am

Sear Bliss heeft overigens net aangegeven met een nieuwe plaat bezig te zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma feb 20, 2023 11:09 am

Mooi. Hopelijk wat spannender dan de laatste. Die was weliswaar erg statig, plechtig en slepend, maar ook een beetje saai.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » wo feb 22, 2023 11:09 am

Hieronimus schreef: wo feb 15, 2023 8:02 pm
Playlist van 'woodgaze' van de gitarist van Trna:
Die naam was ik even kwijt! (Trna)
Zet het gelijk weer even op.

Of nou ja, Trhä, dat was wat ik bedoelde:

⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
haiduk
Berichten: 32
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 12:19 am
Locatie: the forest
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door haiduk » do feb 23, 2023 5:52 pm

Haiduk - Sea of Fire


Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » do feb 23, 2023 6:32 pm

Gaaf man Haiduk

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Black Metal

Bericht door Johan » ma feb 27, 2023 12:21 pm

Shreds of Sanity schreef: zo feb 19, 2023 7:34 pm Ik zie Oranssi Pazuzu nog niet tussen de aanbevelingen staan, maar die zijn ook zeer de moeite waard.
Zeker waar! Die heb ik nu 2 keer live gezien en wat een meeslepend razend geweld afgewisseld met psychedelische stukken. Ik moet hen echt vaker gaan beluisteren.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za mar 18, 2023 4:14 pm

Ik zet nu voor de derde keer deze week de hommage aan Summoning op genaamd "In Mordor where the shadows are". Hoewel ik niet perse een tribute album fan ben, levert het soms een goed resultaat op. Als de bands de nummers goed spelen en een mooie eigen invulling geven komt het net iets diverser naar voren dan het originele werk. Nativity in black is een voorbeeld van zo'n geslaagde cd. Deze verzamelaar komt daar niet bij in de buurt, maar is toch wel aardig, en zeker bovengemiddeld.

De lineup bestaat uit een hoop oudgedienden waaronder Azaghal, Wyrd en Caladan Brood, de laatste eigenlijk al éen grote Summoning kloon, plus wat net wat nieuwere maar zeker niet kleine bands als Elderwind, Mirkwood en MIdnight Odyssey, maar ook Eldamar staat er op, een goede band die toch niemand kent. Kortom, met de lineup geen problemen.

De toegevoegde waarde van het album is dat je het originele werk ondertussen echt wel té vaak hebt gehoord, maar er nog steeds vaak naar wil luisteren. Deze tribute cd lost dat probleem een klein beetje op.


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » vr apr 14, 2023 10:12 am

Ik scoorde afgelopen week eindelijk de demo Beyond Christianity van het Poolse Thunderbolt op vinyl. Die zocht ik al jaren. De oorspronkelijke tape kom je nooit meer tegen en ook de split met Kataxu zie je nergens. Op kant B treffen we Black Clouds Over Dark Majesty, de eerste (geweldige) EP.. Geen idee of het allemaal officieel is, maar de uitgave van Burznazg (witte marmerlook vinyl) ziet er prima uit en kinkt ook goed.

Muzikaal is dit oude werk erg fijne rauwe doch melodieuze black metal. Enigszins in het straatje van ouwe Dimmu Borgir en het Finse Thyrane (vanwege de thrashy riffs). De stijl die ze later hebben uitgebouwd naar parelplaten als The Burning Deed Of Deceit en Apocalyptic Doom, al is zeker de laatste wel een stuk extremer. Het oude spul is toch wat zweveriger en melodieuzer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za apr 15, 2023 6:05 pm

Hmm Thunderbolt is wel slecht hoor als bandnaam. Past beter in jaren '80 thrashnaam aanduidingen. Het zou zomaar een upgrade voor Jag Panzer geweest kunnen zijn. Anyway, ik zal het dan toch maar eens checken.

Gebruikersavatar
scorpion
Berichten: 1625
Lid geworden op: do jul 27, 2006 6:26 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Black Metal

Bericht door scorpion » za apr 15, 2023 6:57 pm

mensen hier de nieuwe Dodheimsgard al gecheckt? wat een topplaat is dat geworden zeg.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » za apr 15, 2023 6:58 pm

@krijser

Klopt. Maar als we daar op gaan beoordelen. Check vooral alles vanaf The Burning Deed Of Deceit.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za apr 15, 2023 7:34 pm

Ik heb The Burning ... een stukje gedraaid maar het deed me niet zoveel, hoewel de jaren 90 approach in de gitaarlijnen me wel beviel.

Daarna Apocalyptic Doom opgezet en dat lijkt meteen een heel veel album, plus dit soort werk heeft het in zich dat het na meerdere luisterbeurten meer doet. Het is zeker niet slecht maar qua productie laat dit album het wat afweten, de mix is net wat vlak en goedkoop. Het meest positieve aan het album vind ik de drums.

Dus: goed album maar ik verwacht het alsnog niet nog een keer op te zetten.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za apr 15, 2023 7:55 pm

The mark of Cain is wel een cool nummer dan dat opeens opduikt, gewoon erg traditioneel in een verder moderner en hiermee dus zeker gevarieerd album.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » za apr 15, 2023 8:40 pm

Niets mis met de productie. Die vind ik juist classy.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » za apr 15, 2023 10:52 pm

scorpion schreef: za apr 15, 2023 6:57 pm mensen hier de nieuwe Dodheimsgard al gecheckt? wat een topplaat is dat geworden zeg.
Ja vandaag een beetje door geluisterd en wat ik gehoord heb klinkt het erg goed inderdaad!

Een waardige opvolger van A Umbra Omega wat mij betreft maar ik moet er nog wel wat vaker naar luisteren.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » za apr 29, 2023 7:19 pm

Opus Nocturne is de beste cd van Marduk.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » za apr 29, 2023 7:23 pm

Wel een goede plaat ja. Maar de beste? Hm, lastig. Ik neig naar Nightwing, Plague Angel en Serpent Sermon. Al vind ik het gaafste Marduk-nummer Night Of The Long Knives van World Funeral. Geniaal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » za apr 29, 2023 9:01 pm

Ik weet dat veel mensen Grand Belial's Key haten, maar die laatste plaat Kohanic Charmers is echt een beul van een blackmetalparel. Louter goede nummers, hard, rauw en melodieus als het moet. Tekstueel is het weer volop ongenuanceerde botheid aan elk adres dat ook maar iets op heeft met religie. Hoewel ik me zeker niet kan vinden in sommige uitspraken van enkele bandleden is dit muzikaal genieten geblazen. Datzelfde heb ik overigens ook met bands als Watain en Marduk en die draai ik ook bijna wekelijks.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » zo apr 30, 2023 10:26 am

Het ongebreidelde antisemitisme (dat voert toch de boventoon als ik de titels en teksten lees/bekijk op metal-archives) is toch wat me tegenhoudt om die band te checken.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » zo apr 30, 2023 10:48 am

Toch wijken ze wel af van de gemiddelde nsbm-band, vind ik. Het is geen politiek. Eigenlijk wordt er alleen maar bot in gehakt op alles wat met christendom of jodendom te maken heeft, inclusief de feestdagen, rituelen en meer van dat fraais. Ik ben het met je eens dat er beslist een luchtje aan zit door de opvattingen van enkele bandleden, maar je kunt niet ontkennen dat er ook een hoop zwarte humor in de teksten zit. GBK neemt zogezegd iedereen op de hak en doet dat zonder enig gevoel voor nuance of respect.

En is het trouwens niet heel erg woke tegenwoordig om anti-Israël of anti-zionistisch te zijn? Dat zou voor mij dan weer een afknapper zijn als GBK opeens woke zou zijn
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » zo apr 30, 2023 12:24 pm

Hahaha, GBK woke 😂😂 stel je voor :D Blijken het ineens boomknuffelende hippies te zijn. Het klopt inderdaad dat het op dit moment wel enigszins hip en politiek correct is om vooral pro-Palestijns en anti-Israël en Netanyahu te zijn.

Maar, veel humor heb ik nog niet aangetroffen bij GBK, het is toch overwegend botte haat die ik in de teksten proef. Maar misschien nemen ze het allemaal niet heel serieus, dat weet ik niet. Aan de andere kant is het niet strikt consequent van mij om GBK te 'cancelen' en veel andere bands niet terwijl die net zulke ongenuanceerde dingen schrijven over het christendom (en soms de Islam) in het algemeen, maar niet specifiek over het Jodendom.

Toch heb ik veel moeite met antisemitisme omdat daarbij de Joden in het geheel (dus niet alleen hun religie) worden weggezet als minderwaardig en inherent slecht. Een religie is een mening/opvatting/levensovertuiging waarmee je het eens of oneens kunt zijn, maar een specifieke groep mensen als minderwaardig en slecht wegzetten vind ik van een andere orde. Daarnaast zijn er natuurlijk heel veel redenen te bedenken om een antichristelijk of antireligieus standpunt in te nemen als je ziet wat een ellende er in de naam van God/Christendom en/of Allah/Islam wordt aangericht in de wereld. Dat is voor mij in ieder geval dé reden om ver te blijven van kerk/christendom of andere godsdiensten.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » zo apr 30, 2023 4:22 pm

Precies. Antisemitisch zijn is heel wat anders dan tegen het beleid van de Israelische overheid te zijn. GBK is antisemitisch.

Niet dat dat me veel uitmaakt. Ik vond het eerste nummer van Kohanic Charmers goed en de rest zwak. Het artwork van de cd spreekt me zoals gewoonlijk wel aan. Makkelijk, cool, origineel. M.a.w. doeltreffend.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » zo apr 30, 2023 4:29 pm

Onzin. Fiscus Judaicus is verreweg de beste track. Die gitaarlijnen zijn zo godsgruwelijk smerig en bloedmooi tegelijkertijd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » ma mei 01, 2023 9:15 am

GBK. Was deze band uit het oog verloren. Klinkt sterk, met het herkenbare gitaargeluid van die knakker van Arghoslent. Vraag me nog steeds af in welke mate het oproerkraaien is of gemeend. Herinner me een interview van lang geleden met een opmerking van hen, die me bij is gebleven, over slavernij. Dat als je een nazaat bent van een slaaf dat "ik me me kapot zou schamen, omdat mijn voorouders te laf waren om zich dood te vechten". Beetje Capitol-bestormers retoriek. Overigens hoor ik geen teksten als ik muziek luister, dus vaak geen idee waar bands over zingen. Moet dan aannemen dat GBK anti-semitisch zijn wat teksten betreft.

Plaats reactie