Black Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 01, 2023 9:51 am

Op dat vlak is ook Arghoslent bepaald geen heilige natuurlijk.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma mei 01, 2023 1:13 pm

Precies, van eenzelfde laken een pak als GBK en daarom komt dat er hier ook niet in. Antisemitisme en racisme/rassenhaat is voor mij absoluut verwerpelijk en bands die dat bezingen of daar 'geen moeite mee hebben' hoef ik dus niet te horen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma mei 01, 2023 4:51 pm

bakvet schreef: ma mei 01, 2023 9:15 am GBK. Was deze band uit het oog verloren. Klinkt sterk, met het herkenbare gitaargeluid van die knakker van Arghoslent. Vraag me nog steeds af in welke mate het oproerkraaien is of gemeend.
Als je dat soort kleertjes aantrekt en dat soort spulletjes om je heen verzamelt (zie wat google images of gewoon metal archives ofzo) dan ben je toch echt wel te fanatiek om het puur provocatief te doen.
Het enige vergoelijkende wat je zou kunnen zeggen is dat dit beeldmateriaal ca 20 jaar oud is en dat mensen kunnen veranderen - eventueel.

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » ma mei 01, 2023 6:15 pm

Ja het oogt allemaal wel alsof ze het menen op basis van die oude foto's. Ik vind Arghoslent en GBK vooralsnog binnen de grenzen van het betamelijke vallen, ook omdat ik de albums los zie van hen die de albums maken. Gelal / Pogrom is een hooligan en zeer zeker een white power idioot, maar ik heb met hem persoonlijk verder niks te maken.

Ik heb wel nog steeds moeite als ik het eerste album van Iced Earth opzet, maar dan vooral omdat ik Jon Schaffer niet meer serieus kan nemen :). Ach ja, metal zit vol met bijzondere randfiguren. Dat maakt het ook zo boeiend.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 01, 2023 6:23 pm

Haha en daar heb je dan wel moeite mee?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma mei 01, 2023 10:27 pm

Ik vind het toch heel lastig om mensen die zichzelf nota bene 'pogrom' noemen los te zien van de muziek, zeker als de teksten van de bands dezelfde onderwerpen behandelen. En dan moeite hebben met Iced Earth, haha, dan snap ik het echt niet meer.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » ma mei 01, 2023 11:46 pm

Ik heb geen moeite met het spotten met het Christendom en het Jodendom, dus wat dat betreft neem ik geen aanstoot aan Arghoslent en GBK. Jon Schaffer liep op straat in zijn stoere outfit, gewapend met bear spray, geweld te verkondigen, en nu huilt hij krokodillentranen. Jon Schaffer kwam op me over als een loser, misschien is dat het gewoon.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » di mei 02, 2023 11:29 am

Antisemitisme gaat wel wat verder dan 'spotten met'.. Anyway, to each his own.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » di mei 02, 2023 12:16 pm

MadTinus schreef: di mei 02, 2023 11:29 am Antisemitisme gaat wel wat verder dan 'spotten met'.. Anyway, to each his own.
Ja, antisemitisme gaat verder dan spotten. Ik lees in de teksten van GBK die ik las spot en ridiculisering. Maar volgens sommige definities zijn karikaturen en vooroordelen al een vorm van antisemitisme. GBK zit op het randje, dat snap ik ook wel. Misschien was het makkelijker als de muziek van de band minder goed was. Maar waarom is de grens voor het Jodendom scherper dan voor het Christendom? (.. retorische vraag, we weten allemaal waarom). En waarom neemt niemand aanstoot aan het verheerlijken van Noormannen en kruisvaarders? Alexander de Grote heeft ook complete steden uitgemoord? Anyways, ik sta in mijn omgeving bekend als pro-Israël, meestal zijn mensen verontwaardigd als blijkt dat je pro-Israël bent. Misschien is dit mijn persoonlijke rechtvaardiging om wat minder streng te zijn bij GBK. Verder ben ik tegen geweld, maar luister nog steeds naar Hvis Lyset Tar Oss en Reinkaos, kan dat dan ook niet meer? Beetje lastig allemaal. Het is ook wel een beetje de essentie van Black Metal om gevaarlijk te zijn, nietwaar?

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » wo mei 03, 2023 11:25 am

Je hebt wel een punt. Als het verder in het verleden is gebeurd, doet het minder pijn. Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken, ik krijg zelf een heel akelig gevoel bij alles wat richting racisme, antisemitisme, nazi-gedachtegoed en mensen veroordelen om wie/wat ze zijn gaat. Dus dat vermijd ik. Wat Dissection en Burzum betreft, klopt. Dan zou je ook niet meer naar Emperor moeten luisteren. Ik ben enorm fan van Emperor en Dissection 🤷🏻‍♂️ Follow your gut.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » wo mei 03, 2023 3:04 pm

Ach ja.

Ik draai Cosmic World Mother van ..And Oceans. Niet verwacht dat dit zo gaaf zou zijn. Ik kende ...And Oceans nog van hun elektroblek-platen van een jaar of twintig geleden. Op zich oké, maar ook weer niet geweldig. Dit is echter prachtige epische black metal met mooie melodieën, een lekkere bak agressie en functionele symfonische accenten. Beresterk.

Net zo beresterk als de laatste cd van Seth nog altijd klinkt. Minder symfonisch, maar wel op en top melodieuze black metal, zoals ik het graag hoor.

Leuk is trouwens ook de nieuwe cd van Mystic Circle. Erzdämon heeft het kreng en de plaat kan wat mij betreft de boeken in als één van de betere platen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » vr mei 05, 2023 8:21 pm

Thornspawn. Het debuut. Lekker man, als je van Marduk met gitaarsolo's houdt. Hier en daar wat deathmetalriffs, want dat deden Amerikaanse blackmetalbands aan het einde van de jaren negentig en in het begin van deze eeuw. Zodoende doet Thornspawn ook wel wat denken aan de landgenoten van Summon, hoewel die wat thrashiër klinken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma mei 08, 2023 12:15 pm

Jeroen schreef: wo mei 03, 2023 3:04 pm Ik draai Cosmic World Mother van ..And Oceans. Niet verwacht dat dit zo gaaf zou zijn. Ik kende ...And Oceans nog van hun elektroblek-platen van een jaar of twintig geleden. Op zich oké, maar ook weer niet geweldig. Dit is echter prachtige epische black metal met mooie melodieën, een lekkere bak agressie en functionele symfonische accenten. Beresterk.
...and Oceans, geweldig inderdaad, Cosmic World Mother en die laatste plaat rossen allebei als een malle. Die laatste vind ik qua geluid nog wat prettiger luisteren. Ik zal Seth eens checken, volgens mij nog nooit geluisterd.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma mei 08, 2023 2:31 pm

...a of ...A? ...a vind ik makkelijker lezen.

Moet ik daarnaast nog zeggen dat de band altijd langs me heen is gegaan, om een reden. Is het ook niet zo dat dit Belgen of Nederlanders zijn? Het is niet zo dat ik er nooit van gehoord had, maar allicht sprak het me destijds nooit aan.

Zo vond ik Setherial, A Canarous Quintet en Dornenreich ook maar niks. Maar dat zijn wel weer net iets grotere acts misschien, en die gaf ik ook best vaak kansen. Maar het kan verkeren, paar dagen terug voor de grap Evol opgezet, een band die ik altijd belachelijk vond. Maar tegenwoordig hoeft het allemaal niet meer zo true, natuurlijk, en ik vond het toch best vermakelijk van de keer, vooral de cliché stukken.

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9462
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Black Metal

Bericht door Heyoka » ma mei 08, 2023 7:34 pm

Mijn favoriete album van ...and Oceans is nog altijd The symmetry of I, the circle of O.
Er staat geen slecht nummer op, heeft een unieke sound, originele/wazige/geen cliche teksten en misschien zou ik hem zelfs wel in mijn top 10 beste platen allertijden zetten.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma mei 08, 2023 8:03 pm

zwarte krijser schreef: ma mei 08, 2023 2:31 pm ...a of ...A? ...a vind ik makkelijker lezen.

Moet ik daarnaast nog zeggen dat de band altijd langs me heen is gegaan, om een reden. Is het ook niet zo dat dit Belgen of Nederlanders zijn? Het is niet zo dat ik er nooit van gehoord had, maar allicht sprak het me destijds nooit aan.

Zo vond ik Setherial, A Canarous Quintet en Dornenreich ook maar niks. Maar dat zijn wel weer net iets grotere acts misschien, en die gaf ik ook best vaak kansen. Maar het kan verkeren, paar dagen terug voor de grap Evol opgezet, een band die ik altijd belachelijk vond. Maar tegenwoordig hoeft het allemaal niet meer zo true, natuurlijk, en ik vond het toch best vermakelijk van de keer, vooral de cliché stukken.
De officiële spelling is ...a. Het zijn Finnen en zeker tijdens hun eerste 'stint' een beetje weird. De teksten op het debuut zijn bijvoorbeeld in 3 of 4 verschillende talen (Engels, Frans, Zweeds..). Na de wederopstanding is dat weirde er grotendeels vanaf, al is de bandnaam natuurlijk nog steeds erg eigenaardig.

Ik ben zelf erg fan van het debuut (The Dynamic Gallery of Thoughts) trouwens, wat ook mijn kennismaking met de band was destijds. Een erg sterkte melodieuze black metal plaat die ik nog steeds met enige regelmaat van een server trek (cd blijft meestal gewoon in de kast). De albums erna konden mij persoonlijk dan weer minder boeien, tot ze met Cosmic World Mother dus weer een knaller van een comeback album afleverden. De nieuwste plaat is, zoals al eerder gezegd, ook geweldig.

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » ma mei 08, 2023 8:35 pm

De laatste 2 platen van ...And Oceans zijn echt fantastisch! Ik ken hun andere platen niet zal die ook eens checken.

Wat vind met van de nieuwe Dodsheimsgard? Ik geloof dat dit wel mijn nummer 1 plaat van het jaar wordt. Ik ben benieuwd of er nog iets uitkomt wat die plaat gaat toppen.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » wo mei 10, 2023 11:04 am

Jan-Willem schreef: ma mei 08, 2023 8:35 pm De laatste 2 platen van ...And Oceans zijn echt fantastisch! Ik ken hun andere platen niet zal die ook eens checken.
Ik denk dat het debuut (hierboven embedded) nog het meest in de buurt komt van de twee laatste platen, dus geef het een schot zou ik zeggen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » wo mei 10, 2023 2:33 pm

Draai nu Nocternity. En Oria / Crucify Him om precies te zijn. Fijne atmosferische black metal uit Griekenland. Rauw doch zweverig. Onyx en A Fallen Unicorn zijn ook gaaf. Over de laatste cd hoor ik minder positieve verhalen, maar die heb ik niet in huis.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Black Metal

Bericht door Jan-Willem » wo mei 10, 2023 5:30 pm

MadTinus schreef: wo mei 10, 2023 11:04 am
Jan-Willem schreef: ma mei 08, 2023 8:35 pm De laatste 2 platen van ...And Oceans zijn echt fantastisch! Ik ken hun andere platen niet zal die ook eens checken.
Ik denk dat het debuut (hierboven embedded) nog het meest in de buurt komt van de twee laatste platen, dus geef het een schot zou ik zeggen.
Zal ik morgen eens opzoeken

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » do mei 11, 2023 12:29 am

Ik vond Onyx van Nocternity ook een erg leuke cd. Mooi artwork ook. De rest ken ik allemaal niet, om een reden ging ik er niet van uit dat er meer goed werk van deze band bestond.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » do mei 11, 2023 11:00 am

Wat ik ervan ken, is allemaal tof. Laatste schijnt alleen nooit op gang te komen, maar die heb ik dus niet gehoord.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » do mei 11, 2023 9:15 pm

Er is nog een bekende black metal band uit Griekenland maar ik kan even niet op de naam komen. Stokoud zijn ze. Noem is wat?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » vr mei 12, 2023 5:41 am

Varathron, Necromantia, Acherontas (voorheen Stutthof), Rotting Christ, Thou Art Lord, Kawir?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » vr mei 12, 2023 4:07 pm

Necromantia ja! Ik zal het weer eens opzetten. Thx.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 15, 2023 10:55 am

Wat is die laatste plaat van Satanic Warmaster vet zeg. Altijd kwaliteit, maar dit is wel erg goede melodieuze black metal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma mei 15, 2023 12:44 pm

Nocternity zal ik eens opzoeken. De man achter Satanic Warmaster is voor mij weer zo'n gevalletje GBK/Arghoslent: een schaamteloze neonazi en laat ik dus even links liggen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma mei 15, 2023 2:02 pm

Ik denk dat je dan om diezelfde redenen zou kunnen gaan overwegen om Nocternity ook maar links te laten liggen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 15, 2023 2:07 pm

@Madtinus

Welnee. Ken Kelly (bekend van de covers van Manowar) heeft zelfs de hoes gemaakt vlak voor zijn dood. SW is vaak op het randje net als de zanger van Deathspell Omega (tevens de man achter Clandestine Blaze), maar een nazi? Nee. Meer zoals Marduk. Die dwepen ook nogal om shock value.

Ben je niet in de war met Goatmoon? Dat gaat wel de grens over.

Black metal mag best controversieel, gevaarlijk en haatvol zijn. Door al dat brave ecologische natuurgezwets van een Wolves In The Throne Room (verder weinig mis mee) en die hele stroom aan postblack shoegazers schrikken we tegenwoordig overal van.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11053
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Black Metal

Bericht door Spawn999 » ma mei 15, 2023 2:32 pm

Welke albums van Angelcorpse zijn ook alweer de moeite? Ik heb ze 1 keertje gezien en wil me er meer in verdiepen. Alvast bedankt!
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 15, 2023 2:52 pm

Weinig bm in Angelcorpse. Zijproject Revenge daarentegen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » ma mei 15, 2023 2:55 pm

MadTinus schreef: ma mei 15, 2023 12:44 pm Nocternity zal ik eens opzoeken. De man achter Satanic Warmaster is voor mij weer zo'n gevalletje GBK/Arghoslent: een schaamteloze neonazi en laat ik dus even links liggen.
"Singer Werwolf – real name Lauri Penttilä – has repeatedly denied espousing Nazi ideologies, but critics dispute this."
“The ideology behind Satanic Warmaster is Satanism and the musical style is black metal. Those who claim otherwise do it on the basis of their own feelings and resentment.”

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma mei 15, 2023 3:00 pm

Own feelings, resentment, en een foto met zn kale kopje, een specifieke pose in dito setting en legerschoenen met witte veters erin.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 15, 2023 3:03 pm

Kale kop? Misschien tig jaar terug. Volgens mij heeft ie lang blond haar en zelfs een bril op.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma mei 15, 2023 4:03 pm

2004-2007, toen ergens.

Het zal ondertussen wel al weer aangegroeid zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 15, 2023 4:40 pm

Ach ja. Had Gunther Theys in die tijd ook geen skinheadlook?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » ma mei 15, 2023 4:41 pm

"Extreemrechtse muziek en haar beeldtaal zijn veel veranderd ten opzichte van de hakenkruizen en pilotenjassen van de nazi-huidencultuur van de jaren 80 en 90. Tegenwoordig is nationaal-socialistische black metal een van de belangrijkste verspreiders van extreemrechtse ideologie in de subculturele en muzikale context. Gestileerde variaties van swastika's, wolvenhoeden, zonnewielen, Keltische kruisen en totenkopf-schedels zijn symbolen die in de NSBM-cultuur vaak worden gebruikt als teken van extreemrechtse sympathieën."

Minder opzichtig dus dan in de jaren '90 volgens random Fins artikel over Steelfest.

Ik heb in Nederland overigens nooit neonazistische metalheads meegemaakt. Wel genoeg racistische boeren, aso's en hooligans. Meeste metalheads waren ook niet meer zo gevaarlijk in de jaren '90. Meeste gekken die ik kende stapten over naar de gabber vanwege de drugs. Misschien zijn er nu wel neonazistische metalheads, ik weet het niet; zit niet in de scene. Vind het wel interessant. Voor mij was black metal in de jaren '90 uiting van een verlangen naar de tijd van de pre-Christelijke culturen in noordwest Europa en hun sagen en mythen. Nazi's grepen ook terug op die tijd (veel bezig met oude samenlevingen en occulte zaken) dus er is zeker een link.

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: Black Metal

Bericht door zwarte krijser » ma mei 15, 2023 4:52 pm

Jeroen schreef: ma mei 15, 2023 4:40 pm Ach ja. Had Gunther Theys in die tijd ook geen skinheadlook?
Ja, en Herman de Blijker ook.

Het gaat niet om de look, maar om de optelsom van een aantal zaken. Ik vermeldde het ook alleen maar omdat het zou kunnen helpen bij het herinneren van deze specifieke foto die wat tractie had op het internet destijds.

Met zijn deelname aan bands als Gestapo666 en andere bedenkelijke zijprojectjes hoef je je eigenlijk geen vragen meer te stellen. Overigens zie ik op M-A dat hij sessiemuzikant is (geweest) bij Goatmoon.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » ma mei 15, 2023 7:13 pm

zwarte krijser schreef: ma mei 15, 2023 4:52 pm
Jeroen schreef: ma mei 15, 2023 4:40 pm Ach ja. Had Gunther Theys in die tijd ook geen skinheadlook?
Ja, en Herman de Blijker ook.

Het gaat niet om de look, maar om de optelsom van een aantal zaken. Ik vermeldde het ook alleen maar omdat het zou kunnen helpen bij het herinneren van deze specifieke foto die wat tractie had op het internet destijds.

Met zijn deelname aan bands als Gestapo666 en andere bedenkelijke zijprojectjes hoef je je eigenlijk geen vragen meer te stellen. Overigens zie ik op M-A dat hij sessiemuzikant is (geweest) bij Goatmoon.
Precies, daar heb ik mijn onderzoek gedaan. Misschien niet (meer) in SW, maar in zijn andere bands (waar hij volgens M-A nog altijd deel van uitmaakt) gaat het over Joden vergassen en al dat soort ongein. Laat maar dus.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Jeroen » ma mei 15, 2023 8:45 pm

zwarte krijser schreef: ma mei 15, 2023 4:52 pm
Jeroen schreef: ma mei 15, 2023 4:40 pm Ach ja. Had Gunther Theys in die tijd ook geen skinheadlook?
Ja, en Herman de Blijker ook.

Het gaat niet om de look, maar om de optelsom van een aantal zaken. Ik vermeldde het ook alleen maar omdat het zou kunnen helpen bij het herinneren van deze specifieke foto die wat tractie had op het internet destijds.

Met zijn deelname aan bands als Gestapo666 en andere bedenkelijke zijprojectjes hoef je je eigenlijk geen vragen meer te stellen. Overigens zie ik op M-A dat hij sessiemuzikant is (geweest) bij Goatmoon.
De drummer van Riverside drumde ook als sessiekracht bij nsbm-bands als Kataxu.

Hoe dan ook. Ik ervaar SW sinds de derde plaat niet meer als zodanig.

@Madtinus: Slayer ging toch ook al op de stoel van het kwaad zitten?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Black Metal

Bericht door MadTinus » do mei 18, 2023 10:59 am

Jeroen schreef: ma mei 15, 2023 8:45 pm
@Madtinus: Slayer ging toch ook al op de stoel van het kwaad zitten?
Slayer heeft 1 nummer dat over de holocaust gaat en dat is een verhalende/beschrijvende tekst, over Mengele. Ik vind het wat anders als je in je teksten schrijft dat je vindt dat Joden inferieur zijn en vergast moeten worden. In SW kan het dan misschien wat minder zijn, maar hij is nog altijd actief in Gestapo 666 waarmee hij afgelopen jaar nog een full-length heeft uitgebracht. Dan weet ik genoeg over de figuur Werwolf en laat ik het links liggen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door KoenM » do mei 18, 2023 6:50 pm

Of rechts. Buiten handbereik. Uiterst rechts zeg maar.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Black Metal

Bericht door Krimhild » vr mei 19, 2023 7:05 am

Ernst schreef: vr feb 03, 2023 4:15 pm

De nieuwe lamp of murmuur klinkt ontzettend sterk als immortal ten tijde van at the heart of winter. Zullen vast meer mensen hier zijn die dat geen ramp vinden.
Lovende recensie over hun afgelopen optreden in Utrecht. Binnenkort staan ze ook in Amsterdam.

Klinkt aanlokkelijk, ik zal dat album maar eens gaan luisteren.

https://12ft.io/https://www.volkskrant.nl/a-be18ba53
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Black Metal

Bericht door Krimhild » vr mei 19, 2023 7:09 am

Dat eerste nummer is wel heeeeeeeeeeeel Immortal. Verzin zelf iets 🙃
Ik ben hier gewoon.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Black Metal

Bericht door Persistence » vr mei 19, 2023 7:31 am

bakvet schreef: ma mei 15, 2023 4:41 pm
Ik heb in Nederland overigens nooit neonazistische metalheads meegemaakt. Wel genoeg racistische boeren, aso's en hooligans. Meeste metalheads waren ook niet meer zo gevaarlijk in de jaren '90.
Oooh ik wel, zelfs op de meest mainstream fests. Indien je makkelijk bent in contact maken met je buren op de camping, kom je er gauw genoeg achter dat er iemand in de andere vriendengroep zit die buitenlanders niet mag (zacht uitgedrukt). Dat het onderwerp daarover gaat heeft weer te maken met mijn allochtoonschap die soms wel/soms niet meteen opvalt. Ongemakkelijke situaties maar nooit echt bedreigend van aard.

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » vr mei 19, 2023 9:01 am

Persistence schreef: vr mei 19, 2023 7:31 am
bakvet schreef: ma mei 15, 2023 4:41 pm
Ik heb in Nederland overigens nooit neonazistische metalheads meegemaakt. Wel genoeg racistische boeren, aso's en hooligans. Meeste metalheads waren ook niet meer zo gevaarlijk in de jaren '90.
Oooh ik wel, zelfs op de meest mainstream fests. Indien je makkelijk bent in contact maken met je buren op de camping, kom je er gauw genoeg achter dat er iemand in de andere vriendengroep zit die buitenlanders niet mag (zacht uitgedrukt). Dat het onderwerp daarover gaat heeft weer te maken met mijn allochtoonschap die soms wel/soms niet meteen opvalt. Ongemakkelijke situaties maar nooit echt bedreigend van aard.
Hmm, ik ging te snel van neonazi's naar racisten, heb inderdaad wel metalheads meegemaakt die tegen buitenlanders waren en tegen homo's. Maar ze waren dan ook "boeren, aso's en hooligans". Werd wel regelmatig geknokt in mijn stad/streek, maar dat had in de regel niks te doen met bovengenoemde zaken. Maar echte neonazi's in de scene toen, dat niet, zover ik weet.
Wel vervelend dat je het hebt moeten meemaken, daar zit je niet op te wachten lijkt me.

bakvet
Berichten: 253
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: Black Metal

Bericht door bakvet » vr mei 19, 2023 9:59 am

Krimhild schreef: vr mei 19, 2023 7:05 am
Ernst schreef: vr feb 03, 2023 4:15 pm

De nieuwe lamp of murmuur klinkt ontzettend sterk als immortal ten tijde van at the heart of winter. Zullen vast meer mensen hier zijn die dat geen ramp vinden.
Lovende recensie over hun afgelopen optreden in Utrecht. Binnenkort staan ze ook in Amsterdam.

Klinkt aanlokkelijk, ik zal dat album maar eens gaan luisteren.

https://12ft.io/https://www.volkskrant.nl/a-be18ba53
Ken(de) deze band niet. De nieuwste plaat begon goed maar hield mijn aandacht niet goed vast. Hun eerste plaat Heir of Ecliptical Romanticism bevalt me goed op basis van de eerste luisterbeurt. Wel grappig dat de recensent in het artikel het heeft over de rafelranden van de pop.

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9006
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Black Metal

Bericht door Appelflap » vr mei 19, 2023 11:06 am

bakvet schreef: vr mei 19, 2023 9:01 am
Persistence schreef: vr mei 19, 2023 7:31 am
bakvet schreef: ma mei 15, 2023 4:41 pm
Ik heb in Nederland overigens nooit neonazistische metalheads meegemaakt. Wel genoeg racistische boeren, aso's en hooligans. Meeste metalheads waren ook niet meer zo gevaarlijk in de jaren '90.
Oooh ik wel, zelfs op de meest mainstream fests. Indien je makkelijk bent in contact maken met je buren op de camping, kom je er gauw genoeg achter dat er iemand in de andere vriendengroep zit die buitenlanders niet mag (zacht uitgedrukt). Dat het onderwerp daarover gaat heeft weer te maken met mijn allochtoonschap die soms wel/soms niet meteen opvalt. Ongemakkelijke situaties maar nooit echt bedreigend van aard.
Hmm, ik ging te snel van neonazi's naar racisten, heb inderdaad wel metalheads meegemaakt die tegen buitenlanders waren en tegen homo's. Maar ze waren dan ook "boeren, aso's en hooligans". Werd wel regelmatig geknokt in mijn stad/streek, maar dat had in de regel niks te doen met bovengenoemde zaken. Maar echte neonazi's in de scene toen, dat niet, zover ik weet.
Wel vervelend dat je het hebt moeten meemaken, daar zit je niet op te wachten lijkt me.
Ik heb in de jaren 90 echt wel neo-nazi metalheads meegemaakt. Althans ze waren half Oi! half metalhead zeg maar, maar waren wel op alle metalconcerten te vinden
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Black Metal

Bericht door Krimhild » vr mei 19, 2023 11:45 am

Rond 2005 kende ik ook een aantal lui die net iets te veel met Varg en zijn gedachtegoed dweepten… gelukkig zijn sommigen daarvan later weer terug normaal geworden. De anderen misschien ook, geen idee.
Ik ben hier gewoon.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Black Metal

Bericht door Persistence » vr mei 19, 2023 12:33 pm

Metal werkte als een magneet voor die lui omdat er heel lang geen statements werden gemaakt dat het niet getolereerd wordt. Volgens mij was Rob Flynn de eerste die er publiekelijk wat over zei, zonder angst om fans te verliezen.

Plaats reactie