the hammers of misfortune

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

the hammers of misfortune

Bericht door paradigm shift » ma dec 15, 2008 10:08 pm

Ik denk niet dat deze progressieve metalband bij veel mensen bekend zal zijn, dus bij deze mijn poging om hier verandering in te brengen.

Ik heb sinds kort het dubbelalbum church of broken glass/fields in mijn bezit en beide albums hebben al menig rondje in mijn cd-speler gemaakt. Schijnbaar is de band ooit begonnen als progressieve black met powermetal invloeden. Ik ken het oude werk niet, dus daar kan ik niet over oordelen, maar van die omschrijving klopt nu in ieder geval nog maar weinig. Het is nu progressieve rock/metal wat de klok slaat. Referentiepunten in deze zijn Van der Graaf Generator, Deep Purple en Pain of Salvation, dit alles overgoten met heel veel hammonds en een authentieke 70's sound zonder in retro-epigonisme te vervallen. Kan ik al dat moois luisteren hoor ik u denken. Jawel, hier twee tracks:
http://www.profoundlorerecords.com/mp3/HoM_Church.mp3
http://www.profoundlorerecords.com/mp3/ ... sembly.mp3
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » ma dec 15, 2008 10:53 pm

Geen Black of Power Metal. Eerdere werk is meer Epic Metal straatje. Redelijk uniek buiten de standaard invloeden. Latere werk dweept idd meer en meer 70ies prog en Epic. Ik ken zelf enkel The Bastard en The August Engine. The Locust Years heb ik ook alleen die heb ik slechts een paar keer beluisterd. Iig niet genoeg, want net kwam er weinig bekends naar boven hahaha.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Tox
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 2:21 pm
Locatie: Stein

Bericht door Tox » ma dec 15, 2008 10:54 pm

Afbeelding
NOT MY FUCKING TEMPO

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma dec 15, 2008 10:59 pm

Jep ik ken ze al tijden en bovenstaande album is mogelijk het album van het jaar.
The August Engine en the Locust Years zijn mogelijk nog beter door de fantastische zang van Scalzi. Helaas is hij afwezig op het nieuwste album en dat is een (niet fatale) aderlating. De nieuwe zanger doet het goed.

Een enorm authentieke band die eigenlijk het alleenrecht heeft op het perfecte samenspel van orgel, piano en gitaar. De samenzang tussen zanger en zangeres is ook geweldig!

Mijn recensie van the August Engine:

The Hammers of Misfortune. Een merkwaardige en misschien ook wel willekeurige naam. Toch past deze noemer bij de band, de band valt namelijk buiten het reguliere metalgenre. Geestelijk vader John Cobbett was zijn carnavalspak bij Gwar beu er verzilverd zijn eigen muzikale drift in the Hammers of Misfortune alweer voor de vierde keer. Een wijze keuze, want de Hammers bewandelen met de diverse invloeden en authenticiteit die ze ten gehore brengen een uniek pad.

The Locust Years trapt af met een nummer dat instrumentaal geweldig wordt opgebouwd. Door orgel en piano (tegelijkertijd!) waan ik Cuby and the Blizzards te horen. Is dit metal? Jazeker, want al snel blijken piano, orgel, samenzang en gitaarwerk een opzwepend samenspel op te leveren die te heftig is om af te zwakken als ‘rock’. De formule van dit samenspel wordt het hele album doorgezet, al deze elementen zijn dynamisch genoeg om te blijven boeien. De muziek lijkt erg spontaan te zijn ontstaan en dat maakt het puurder dan veel doodgeproduceerde metal van de laatste jaren. Vanwege deze alure en het gebruik van wat klassiekere instrumenten doet the Locust Years me sterk denken aan de prog- en folkrock uit de jaren ’70. Extra lof verdienen de zangstijlen op dit album. Afwisselend en in samenzang horen we bassiste Jamie Myers (nu bij Pink) en medegitarist Mike Scalzi. Beiden hebben ze een erg pure en ‘folky’ stijl van zingen. Vooral Scalzi, zoals ik hem al kende van Slough Feg, drukt met zijn kenmerkende stem een groot stempel op het album. Zo zie je maar weer dat een typisch eigen zangstijl belangrijker is dan bereik of techniek.

Het pakkende Trot Out the Dead is zonder twijfel het sterkste nummer op het album. Dat komt waarschijnlijk ook door haar pakkendheid want de andere nummers zijn soms wat te langdradig of instrumentaal om direct goed aan te slaan. Gezien dit het gevolg is van de spontaniteit waarmee de muziek gebracht wordt, is het moeilijk een kritiekpunt te noemen. Bovendien vervalt de band hierom nooit in vervelende en makkelijke herhalingen die ik al zo vaak heb gehoord. Pink Floyd fans komen trouwens vooral goed aan hun trekken met afsluiter Widow’s Wall. Éigenlijk niets dan lof voor dit eigenzinnige album.
Laatst gewijzigd door Metalheank op ma dec 15, 2008 11:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » ma dec 15, 2008 11:10 pm

toxic_avenger schreef:Afbeelding
:lol:


Teun die review maakt me nieuwsgierig, ik ga hem zo weer eens beluisteren denk ik.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » ma dec 15, 2008 11:15 pm

De myspace met o.a. Trot out the Dead:
http://www.myspace.com/hammersofmisfortune


Ik gooi er ook maar even een mooie bandfoto tegenaan, het kost toch geen extra inkt:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Metalheank op ma dec 15, 2008 11:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » ma dec 15, 2008 11:19 pm

Net ff de cd in de speler geschoven, en Trot out the Dead is het enige dat me bekend voorkomt nu. Maar wel supergaaf!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » ma dec 15, 2008 11:28 pm

Dit klinkt best tof, afgaande op de myspace nummers. Even wat meer van opzoeken.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma dec 15, 2008 11:44 pm

jeffrey schreef:Geen Black of Power Metal. Eerdere werk is meer Epic Metal straatje.
Dat genre bestaat niet. Jij hebt het verzonnen! Dat is het! Ja!

Wat deze band betreft, leuke ideeen, maar het komt er nog niet helemaal uit. Bovendien is de productie meestal knaken, en dat is jammer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di dec 16, 2008 12:33 am

?

Maar idd de productie op de eerste platen is niet alles. Die op The Locust Years echter is subliem voor die muziek.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Bericht door Metalheank » di dec 16, 2008 10:27 am

Ja de productie is gewoon perfect. Eerder een kwestie van stijl dan van geld denk ik.

Van het nieuwe album zijn the Gulls, Church of Broken Glass en the Train enorm goed. Echte klassiekers (ik dacht bijna even dat het covers waren :P ).
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di dec 16, 2008 12:06 pm

jeffrey schreef:?

.
je fixatie op alles wat 'epic' is, vind ik nogal humoristisch af en toe :lol:
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jens
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jan 20, 2006 10:38 pm

Bericht door Jens » di dec 16, 2008 12:51 pm

Ik kick op alles waar Scalzi aan meedoet. Maar Hammers of Misfortune is me wat te pretentieus.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di dec 16, 2008 5:27 pm

Jeroen schreef:[..]


je fixatie op alles wat 'epic' is, vind ik nogal humoristisch af en toe :lol:
Lachen gieren brullen idd... Misschien iemands zijn interesse qua muziek? :roll:
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di dec 16, 2008 5:57 pm

die is in ieder geval behoorlijk episch :' )
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Bericht door jeffrey » di dec 16, 2008 6:26 pm

Fijn dat je dat zo scherp geconstateerd hebt.

Om maar weer ontopic te gaan. Ik heb vandaag The Locust Years weer een aantal rondjes gevallen en ik kan enkel concluderen dat hij erg goed is. Vooral Election Day is een heerlijk nummer.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » di dec 16, 2008 7:05 pm

Ha, deze band is toch bekender dan ik dacht. Ik zal het oudere werk ook eens opsnorren, kijken of ik dat ook kan waarderen.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » do dec 18, 2008 3:55 pm

Slechte productie? Daar is anders niets van te merken op the August Engine.
Dit is gewoon heerlijke sfeervolle muziek. Ben nu ook wel erg benieuwd geworden naar het andere werk.

Gebruikersavatar
Strijdkreet
Berichten: 3517
Lid geworden op: do jul 13, 2006 8:27 pm
Locatie: Arnhem Noord

Bericht door Strijdkreet » do dec 18, 2008 4:43 pm

Jeroen schreef:[..]


je fixatie op alles wat 'epic' is, vind ik nogal humoristisch af en toe :lol:
Mond dicht, met je sabaton.

THROUGH THE GATES OF HELL....... :' )

Ik zal het vanavond maar wat beter beluisteren, nu nog niet bijzonder.
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do dec 18, 2008 4:53 pm

Sabaton is echte epic!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » do dec 18, 2008 4:55 pm

nou euh nee :P

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 07, 2011 5:53 pm

Hammers of Misfortune - The Grain

Dit is het eerste vrijgegeven nummer van hun aankomende album '17th Street', die in oktober verschijnt.



Het klinkt zoals gewoonlijk bij HoF weer helemaal fris en nieuw. Weer een nieuwe zanger waar weer even aan gewend moet worden, maar dat gaat wel lukken. Ik hoor post-punk en indie-rock, maar daaronder weer de klassieke Hammers of Misfortune. Weer erg gemoedeelijk allemaal!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re:

Bericht door innuendo » wo sep 07, 2011 5:55 pm

Jeroen schreef:Sabaton is echte epic!


HEILIGSCHENNIS HEILIGSCHENNIS HEILIGSCHENNIS
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » di sep 27, 2011 10:14 pm

Op Pitchfork.com is weer een nummer van het nieuwe album '17th Street' te horen. Het titelnummer:

http://pitchfork.com/reviews/tracks/12480-17th-street/

Moderators, jullie zouden erg als zelfstandig e-zine goed aan doen om deze bovenstaande link op de frontpage te zetten. Deze band wordt door de Aardschok volkomen genegeerd. Mooie kans om je te onderscheiden zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: the hammers of misfortune

Bericht door innuendo » di sep 27, 2011 10:17 pm

De aardschok is er toch om het kaf van het koren te onderscheiden? :P
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » ma okt 17, 2011 6:46 pm

Hammers of Misfortune lijkt op dit forum niet veel luisteraars te vergaren, maar ik wil jullie er toch op wijzen dat via de link hieronder
het gehele nieuwe album, '17th Street' te luisteren is. Misschien wel het hoogtepunt van deze zeer eclectische band uit San Fransisco!

http://www.npr.org/2011/10/16/141318878 ... 7th-street

Een must voor fans van Queen, Thin Lizzy, ELO Genesis en Yes, maar ook voor liefhebbers van The Devil's Blood, Baroness, Arcade Fire en Mastodon!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op ma okt 17, 2011 6:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
goddethroned
Berichten: 1483
Lid geworden op: za jul 16, 2005 2:50 pm
Locatie: Heino

Re: the hammers of misfortune

Bericht door goddethroned » ma okt 17, 2011 6:48 pm

Eru Iluvatar schreef:Deze band wordt door de Aardschok volkomen genegeerd.
Nee hoor, in de nieuwe Aardschok staat een recensie van het nieuwe album :)
[i]In the shadow of the light from a black sun
Frigid statue standing icy blue and numb
Where are the frost giants I've begged for protection?
I'm freezing [/i]

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » ma okt 17, 2011 6:49 pm

Cijfer?

Gebruikersavatar
goddethroned
Berichten: 1483
Lid geworden op: za jul 16, 2005 2:50 pm
Locatie: Heino

Re: the hammers of misfortune

Bericht door goddethroned » ma okt 17, 2011 7:53 pm

70 uit 100 punten.
[i]In the shadow of the light from a black sun
Frigid statue standing icy blue and numb
Where are the frost giants I've begged for protection?
I'm freezing [/i]

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » ma okt 17, 2011 8:06 pm

Waardeloos; lopen ze toch weer lekker spaak met internationale toonaangevende magazines en e-zines (9's en 10en op Blabbermouth en BraveWords; van onder andere Martin Popoff, toch wel dé metaljournalist van de wereld). Aardschok lijkt altijd 'safe' te spelen en grote, gevestigde namen relatief veel aandacht en hoge cijfers geven. Ik zie een Aardschok een jonge, in het oor-springende band niet één twee drie relatief veel aandacht geven, zoals RockHard bijvoorbeeld met The Devil's Blood.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: the hammers of misfortune

Bericht door jeffrey » wo okt 19, 2011 2:18 pm

Eerste minuut was redelijk moeilijk te behappen, maar klinkt perfect tot nu toe. Alleen de eerste (gitaar/hammond?) solo vanaf 1:00 klinkt nogal schel. Of ligt dat aan mijn boxen?
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1532
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Shreds of Sanity » do okt 20, 2011 4:46 pm

Vind het na zo'n eerste luisterbeurt lastig te zeggen hoe hij zich tot de andere albums verhoudt, maar het klinkt weer prima.

Ik heb zelf The August Engine en The Locust Years heel hoog zitten, dus zo op het eerste gezicht legt 17th Street het hier tegen af, maar Hammers of Misfortune is typisch zo'n band die steeds beter wordt naarmate je het vaker draait. Ik wacht dus rustig af.

Wel mis ik Scalzi nog steeds een beetje.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Jeroen » zo okt 23, 2011 9:47 pm

goddethroned schreef:70 uit 100 punten.
Terecht cijfer. Het is wel goed, maar ik mis zelf de klik met het materiaal en dat maak ik ook op uit Haagsma's woorden.
Hoewel het best leuk in elkaar steekt, vind ik deze band altijd een geval van 'net niet'.

@Eru:
die reactie slaat natuurlijk in dit specifieke geval als een tang op een varken, aangezien slechts een cijfer niet veel zegt over de recensie zelf. Haagsma is er zelfs behoorlijk positief over, maar durft ook een aantal terechte kritische kanttekeningen te plaatsen. Dat jij daar anders over denkt, heeft volgens mij weinig te maken met de intenties van een andere recensent.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » wo okt 26, 2011 7:09 pm

De 70 punten vind ik exemplarisch voor de cultuur van Aardschok, waarin de gevestigde namen relatief veel aandacht en positieve kritiek krijgen. Terwijl obscure bands bijna nooit in de schijnwerpers worden gezet. Ik heb de recensie van Haagsma eens gelezen en hij is inderdaad positief over de plaat, maar de verhouding tussen zijn verhaal en zijn cijfer vind ik niet gebalanceerd.

@ Shreds of Sanity: Ik mis Scalzi ook een beetje, hoewel de laatste twee Slough Feg-albums een hoop goed maken. Nieuwe zanger Hutton doet gelukkig uitstekend werk en ligt met zijn baritonstem veel meer in het verlengde van Scalzi dan voorganger Patrick Goodwin op Fields/Church of Broken Glass.

Zelf heb ik ook maar even een recensie geschreven. Voor eventuele geïnteresseerden: http://tastelessenterprise.wordpress.co ... reet-2011/

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1532
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Shreds of Sanity » wo okt 26, 2011 10:23 pm

Hutton ligt inderdaad meer in het verlengde van Scalzi, maar juist daardoor heb ik meer de neiging ze te vergelijken en me af te vragen hoe Scalzi het gezongen zou hebben.

Maar Patrick Goodwin was gewoon niet echt bijzonder qua stem dus wat dat betreft vind ik het weer een vooruitgang. Ik heb Fields/Church of Broken Glass ook nog niet echt de aandacht gegeven die hij verdient. Ik grijp eigenlijk altijd terug naar The August Engine en The Locust Years. Ik probeer The Bastard ook nog steeds te doorgronden, maar dat is ook weer een heel ander beest.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » wo nov 02, 2011 8:51 pm


jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: the hammers of misfortune

Bericht door jeffrey » di mei 22, 2012 11:13 pm

Zo luister nu het nummer The Grain op youtube. Wat onwijs vet. Zeer opvallende ontwikkeling heeft het gemaakt van Epic Metal naar Prog Metal/Rock? Nog altijd lekker eigenzinnig, maar een stuk beter al zeg ik het zelf. Hoe is die plaat in zijn geheel?

edit: Ik drink teveel bier. Zie dat ik het album al eens in zijn geheel heb beluisterd..
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 30, 2013 11:06 am

Hier onze (verlate) recensie van het laaste Hammers Of Misfortune-album '17th Street' :

http://metalfan.nl/reviews.php?id=7709

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » za okt 12, 2013 3:05 pm

Geweldig om te zien hoe Hammers Of Misfortune live hun progressieve symphonische rock met een heavy metal/punk-houding ten gehore brengen!



Dit is trouwens de line-up van het Fields/Church Of Broken Glass-dubbelalbum, met niet de legendarische Mike Scalzi (Slough Feg) op zang, maar zijn opvolger Patrick Goodwin. Inmiddels vervangen door Joe Hutton op 17th Street. De zangeres naast Goodwin is Jesse Quattro.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Lennert » za okt 12, 2013 3:06 pm

17th Street bevalt me heel erg goed, zeer eigenzinnig album waarvan je alle ingrediënten wel kent, maar de mix alsnog verrassend fris klinkt.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » za okt 12, 2013 3:09 pm

Ja precies, dat is een beetje het idee achter Hammers Of Misfortune: een deconstructie van heavy metal en prog/symfo rock.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » za okt 12, 2013 3:25 pm

HoM-mastermind/gitarist John Cobbett over het geluid van de band, bands die op een album 10x hetzelfde nummer zetten en achterlijke metal-hokjesgeest & eindeloze genre-definiering (ja, ook epic metal!):


Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Lennert » za jun 21, 2014 10:11 am

The Bastard gisteren ontvangen: een heerlijke kakofonie van stijlen als folk/black/heavy/doom/prog (en ja, dan noem ik het ook met gemak epic metal) met vele afwisselende vocalen, tempo's en melodielijnen. Een moeilijk album om in te komen, voor mijn gevoel moeilijker dan 17th Street, maar zo ongelooflijk gaaf!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » di jul 01, 2014 3:37 pm

Lennert schreef:The Bastard gisteren ontvangen: een heerlijke kakofonie van stijlen als folk/black/heavy/doom/prog (en ja, dan noem ik het ook met gemak epic metal) met vele afwisselende vocalen, tempo's en melodielijnen. Een moeilijk album om in te komen, voor mijn gevoel moeilijker dan 17th Street, maar zo ongelooflijk gaaf!
Jaaaa! 'The Bastard' is waarschijnlijk wel het meest creatieve en origineelste Hammers Of Misfortune-album. Een eclectische low-budget metalopera met weemoedige geklaag van Janis Tanaka, ijzig gekrijs van meestgitarist John Cobbett himself en als kers op de taart het heroïsche gebruil van Mike Scalzi. Grenzeloze zwaarmetalen Broadway.

De harde stijl van 'The Bastard' vond meer navolging in Cobbetts blackmetalproject Ludicra en het latere VHOL dan in de latere albums vann Hammers Of Misfortune.

Desalniettemin is Hammers Of Misfortune evenals While Heaven Wept en The Devil's Blood zowel een van de beste, meest eigenzinnige, maar ook meest ondergewaardeerde harde bands van de afgelopen tien jaar.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: the hammers of misfortune

Bericht door jeffrey » ma jul 14, 2014 4:17 pm

Ik vind het altijd raar met deze band. De albums zijn geweldig, maar ik luister ze zo makkelijk een paar jaar niet zonder dat ik dat door heb..
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Eru Iluvatar » ma jul 14, 2014 7:31 pm

Daar kan ik wel een beetje inkomen. Een van mijn favoriete bands, sowieso van de laatste zes jaar. Gek genoeg luister ik er vooral in de herfst naar. Dat geld ook voor bands als The Devil's Blood en While Heaven Wept.

Met films heb ik dat ook, zoals met Lord of the Rings. Terwijl ik een film als Army Of Darkness bijna wekelijks zou kunnen bekijken. Vanwege een gewichtige, emotionele lading heeft bepaalde kunst een relatief hoge drempel om genuttigd te worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: the hammers of misfortune

Bericht door innuendo » zo sep 28, 2014 1:14 pm

Ik geef mezelf nog twee dagen om eens goed naar The August Engine te luisteren, want door alle drukte ben ik er weinig aan toe gekomen. Eerste indrukken zijn vooralsnog positief.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Progressive Jeff » zo sep 28, 2014 1:34 pm

The August Engine:

Mooie combi van verschillende stijlen (vooral de wijze waarop traditionele- en thrash metal op elkaar aansluiten, is super). Moeilijk definieerbaar. Progressieve traditionele metal (o.a. Iron Maiden en andere NWOBHM-bands) maar met epic gedeelten en thrashriffs (als in de instrumentale opener alsmede in Insect). Ook folk, met name in de akoestische passages (zoals tweede nummer, Dust In The Wind-getokkel, jammer dat de zanglijnen zelf wel mooi zijn maar niet helemaal zuiver zijn afgesteld op de gitaar) en het laatste nummer is epic doom met mooie zang van de bassiste. Baspartijen staan zacht in de mix. Kracht van de muziek ligt met name in de gitaarpartijen. Drumpartijen zijn functioneel maar niet opvallend. Wel gaaf dat een aantal ideeën uit het eerste nummer later weer terugkomt (in part 2 en in Insect). Eerste nummer is direct prima, overgang van eerste naar tweede nummer loopt qua timing niet goed ook al is het idee prima. Tweede nummer: Piano is vals :(. Ook moet ik erg wennen aan de zang. Niet slecht maar zeker niet het sterkste element, past wel bij de muziek, combi met vrouwelijke vocalen is prima (in Insect bijvoorbeeld).

Tweede deel van de plaat (vanaf ongeveer halverwege The August Engine Part 2) vind ik veel overtuigender dan het eerste deel (erg sterk qua gitaarwerk) en wordt steeds beter naarmate je het album vaker luistert. Insect is al een gaaf nummer maar Doomed Parade is de topper. Laatstgenoemde heeft van alles: sterke riffs, goede zang, mooie overgangen (bijvoorbeeld naar het akoestische deel), prima leads. Ook de lange afsluiter vind ik mooi al kan ik me voorstellen dat niet iedereen dat vind omdat het nummer nogal afwijkt van de rest van de plaat, lang is maar het bevat zo veel melancholiek en een mooie laatste lead :)

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: the hammers of misfortune

Bericht door Wessel » zo sep 28, 2014 4:40 pm

Ik had een erg drukke week en heb het album deze week helaas maar een keer kunnen beluisteren. Ik hoorde wel gelijk dat dat niet genoeg was om Hammers Of Misfortune op waarde te schatten. Intrigerende muziek die me zeker weet te boeien, maar om de een of andere reden stoor ik me aan de zang en (op het eerste gehoor) zou ik meer van deze muziek genieten als het een instrumentale band was. Maar goed, nog een paar keer luisteren voor ik een eindoordeel vel.

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: the hammers of misfortune (Luisterclub Hotspot Week 39)

Bericht door Progressive Jeff » zo sep 28, 2014 6:37 pm

Dat gevoel m.b.t. de zang had ik de eerste luisterbeurten ook en dat een instrumentale plaat een betere optie zou zijn. Het tweede deel van de plaat vind ik de zang al beter. Toch is het met name de instrumentale factor die veel meer overtuigt.

Plaats reactie