Epic Metal III

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » wo mar 22, 2017 6:16 pm

Ik werd vandaag positief verrast door Lunar Shadow:

[youtube][/youtube]

Een behoorlijke NWoBHM-vibe , maar ik hoor ook wel wat vroege Fates Warning in terug. De zang is ietwat oppervlakkig, maar de diversiteit van de nummers, de melodieuze leads, gecombineerd met de breaks en tempowisselingen compenseren dit ruimschoots. Het is trouwens uitgebracht door Cruz del Sur, dan weten de kenners het wel. Oldschool Metal in een licht a-typisch sausje.
Allemaal even normaal doen tegen djent

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Epic Metal III

Bericht door raymondK » do mar 23, 2017 11:41 am

Ja lekker. Laatst ook gehoord en zeker niet verkeerd

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » do apr 20, 2017 10:24 am

Darkness Shall Prevail staat op youtube. Pas bij het tweede nummer Heroic Deeds, er lijkt wat meer sfeer in te zitten ala de demo's. Numenor doet me niet heel veel, beetje gezapig de eerste luisterbeurt.
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » do apr 20, 2017 10:49 am

Bij het op eennalaatste nummer aangekomen kan ik stellen dat ze op dezelfde hoogte staan als de demo's. Crunchy mid-tempo Epic Metal. Erg goed. Beter dan de vorige twee albums.
Allemaal even normaal doen tegen djent

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Epic Metal III

Bericht door raymondK » zo sep 17, 2017 6:58 pm

https://youtu.be/lSrCwjtp5GY

Nieuw nummer van Sorcerer. Album komt in oktober uit The Crowning of the Fire King.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » di sep 19, 2017 10:58 am

[youtube][/youtube]

Ik heb er nog weinig over gehoord hierzo. Maar het is weer prachtig.

[youtube][/youtube]

Qua stijl van die heerlijke vroege Epic USPM. Beetje rommelig, bizar fijne riffs, en een zanger die nog een beetje zoekt, of niet weet wat ie doet. Hij heeft wel zo zijn charmes. De rest van hun materiaal ken ik niet, maar deze EP is bijzonder fijn spul. Mits je vroege Epic Metal en USPM kan behappen, anders kan je het net zo goed links laten liggen.
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » do mei 24, 2018 11:53 am

De zondag van Dutch Doom Days is met While Heaven Wept en The Spirit Cabinet voor ons bijzonder interessant. Kaartje halen dus.

Voor wie ze niet kent:

Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » do mei 24, 2018 8:28 pm

Voor wie het trouwens gemist heeft, het nieuwste nummer van Age of Taurus klinkt geweldig. Hoewel ik het hele album nog niet beluisterd heb, klinkt het voor alsnog meer Epic Heavy Metal.



En Omen lijkt het vuur weer gevonden te hebben. Goede riffs, heerlijke baspartijen, breaks, melodieën, snelheid, maar bovenal een erg goede zanger in de beste JD Kimball-traditie. Erg benieuwd naar de rest van de nieuwe nummers. Het nummer staat al enige tijd op youtube, maar voor de drie andere liefhebbers van het genre hier post ik het voor de zekerheid.

Allemaal even normaal doen tegen djent

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Epic Metal III

Bericht door Wessel » do sep 13, 2018 1:22 pm

Eerste nieuwe nummer van Cirith Ungol sinds 1991: https://cirithungolofficial.bandcamp.com/releases

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » za sep 22, 2018 12:32 pm

Ontzettend gaaf nummer weer. Heerlijke flair van de eerste twee albums, gecombineerd met het idee van de Paradise Lost triology. Hopelijk belooft dit meer.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Epic Metal III

Bericht door innuendo » ma nov 12, 2018 10:59 am

Is er dit jaar eigenlijk wel toffe epic metal uitgekomen? Verder dan Visigoth kom ik niet.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Lennert » ma nov 12, 2018 1:50 pm

Laatste Battleroar
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » wo dec 19, 2018 6:06 pm

Plus Vutures Vengeance single. Chevalier EP. Throne of Iron demo. Heel veel verder ga ik ook zo 1 2 3 niet komen.
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » di jan 15, 2019 1:30 pm

Wellicht nog twee interessante band opgedoken. Een Epic Metal split tussen Emblem en Ezra Brooks. Emblem is de interessantste van de twee. Beetje rockende Epic Metal, richting de Jerommekes Epic Metal met invloeden uit de meer Griekse scene, prima zang voor deze tak van sport. En aangezien zij de Canadese cult band Thunder Rider coveren, is het iets om in de gaten te houden. Ezra Brooks kan potentie hebben, maar overtuigt nog niet helemaal.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Lennert » wo aug 21, 2019 10:53 am

De nieuwste Atlantean Kodex is weer een pareltje. Niet zo slepend als The White Goddess, maar veel directer en steviger, zonder hierbij de romantiek uit het oog te verliezen. De nieuwe gitariste tovert prachtige solo's uit haar gitaar en de zang is flinke sprongen verbeterd. Niet alle songs zijn even sterk, maar het album zal met gemak mijn top 3 van het jaar halen! Vooral He Who Walks Behind The Years is een klassieker in wording.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Mollusk » vr aug 23, 2019 9:37 pm

Review komt er aan dus?
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Lennert » za aug 24, 2019 1:38 pm

Yes.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Jeroen » za aug 24, 2019 10:19 pm

Ik vind dat Visigoth wel een gaaf bandje. Beide platen bevallen me erg goed. Lekkere epische heavy metal met een goede zanger. Zie ze volgend jaar op Keep It True, dus ben erg benieuwd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » di aug 27, 2019 2:49 pm

Lennert schreef:De nieuwste Atlantean Kodex is weer een pareltje. Niet zo slepend als The White Goddess, maar veel directer en steviger, zonder hierbij de romantiek uit het oog te verliezen. De nieuwe gitariste tovert prachtige solo's uit haar gitaar en de zang is flinke sprongen verbeterd. Niet alle songs zijn even sterk, maar het album zal met gemak mijn top 3 van het jaar halen! Vooral He Who Walks Behind The Years is een klassieker in wording.
Gaaf. Ik dacht eigenlijk dat zij alleen live bij de band zou zitten. Ben iig benieuwd.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Epic Metal III

Bericht door dako » di aug 27, 2019 3:38 pm

Godsklere, The White Goddess is een prima plaat hoor.
Hoog tijd dat ik me weer in dat epic metal ga verdiepen.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » do aug 29, 2019 4:08 pm

Terminus heeft ook een nieuwe plaat zag ik via Cruz del Sur. Nog niks van kunnen vinden tho.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Re: Epic Metal III

Bericht door IROn » zo sep 01, 2019 12:16 pm

Jeroen schreef:Ik vind dat Visigoth wel een gaaf bandje. Beide platen bevallen me erg goed. Lekkere epische heavy metal met een goede zanger. Zie ze volgend jaar op Keep It True, dus ben erg benieuwd.
Ik heb ze om dezelfde reden ook nog maar eens een kans gegeven. De eerste keer heb ik alleen het debuut geluisterd, daar kon ik niet bijster veel mee. Het was het allemaal net niet... maar verdammt, Conqueror's Oath is een geweldige plaat zeg! Allemaal net wat compacter, maar de nummers zijn vooral een flink stuk beter. Geslaagd album!
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Kees » vr sep 27, 2019 2:31 pm

Lennert schreef:De nieuwste Atlantean Kodex is weer een pareltje. Niet zo slepend als The White Goddess, maar veel directer en steviger, zonder hierbij de romantiek uit het oog te verliezen. De nieuwe gitariste tovert prachtige solo's uit haar gitaar en de zang is flinke sprongen verbeterd. Niet alle songs zijn even sterk, maar het album zal met gemak mijn top 3 van het jaar halen! Vooral He Who Walks Behind The Years is een klassieker in wording.
Weer een zeer gelaagde topplaat van Atlantean Kodex. De composities hebben allemaal weer hun eigen kleur, alhoewel niet zo duidelijk als op de voorganger. Mijn favorieten zijn de middelste nummers, 'Chariots', dat met een stuk nagespeeld uit Prokofievs 'Alexander Nevski' komt, 'Secret Byzantium' en Lennerts favoriet 'He Who Walks Behind The Years'.

Het leuke is dat de Beieren een oergevoel weten over te brengen in hun muziek. Het is alsof je een verloren gegane wereld die af en toe opduikt uit je onderbewuste (een beetje als Plato's ideai) langzaam herontdekt.

De thematiek is fantastisch. 'The People of the Moon' gaat over de prehistorische kolonisatie van Europa vanuit Klein-Azië en het Midden-Oosten en de latere continue interactie tussen deze gebieden met onze contreien. Volgens gitarist en tekstschrijver (tevens academicus) Manuel Trummer is dat een van de karakteristieken van ons continent. De dynamiek tussen Oost en West. 'Chariots' gaat volgens mij over de komst van de Iraanse ruitervolken naar het Midden-Oosten, maar dat durf ik niet zeker te zeggen. 'Secret Byzantium' gaat over een geheime, verborgen voortzetting van het Oostromeinse rijk in de fictieve 'Secret/Hidden Europe'-boeken en titelnummer 'The Course of Empire' verwijst volgens mij naar de theorie (van Braudel?) van het continue verschuiven van de macht van oost naar west (Mesopotamië, Egypte, Griekenland, Rome, Frankrijk, Engeland, Verenigde Staten, China?).

Baudetiaans boreaal? Nee, het zijn absoluut romantici in hun kunstuitingen, maar de muzikanten van Atlantean Kodex hebben duidelijke internationale, progressieve sympathieën, maar benadrukken daarbij hoe belangrijk binding met je eigen leefomgeving, landschap en gemeenschap kan zijn binnen een grotere wereld. Een mooie boodschap, waarbij ze vaak refereren naar auteurs als Stefan Zweig, Walter Benjamin en filosoof Charles Taylor.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Jeroen » vr sep 27, 2019 4:53 pm

Wat betreft Atlantean Kodex behoor ik tot het Aardschok kamp. Ik snap werkelijk niet wat er zo opwindend aan is. Het is sfeervol, goed uitgevoerd en lekker slepend, maar tegelijkertijd soms erg saai. Zo'n euvel waar Bathory op latere leeftijd ook mee kampte. Door de lyrische (als altijd) uitleg van Kees zal ik het nieuwe album eens een kans geven. Wie weet, raak ik ook wel bevangen door de euforie die vooral in Duitsland en Griekenland heerst.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Epic Metal III

Bericht door Den » ma sep 30, 2019 10:03 am

Jeroen schreef:Wat betreft Atlantean Kodex behoor ik tot het Aardschok kamp. Ik snap werkelijk niet wat er zo opwindend aan is. Het is sfeervol, goed uitgevoerd en lekker slepend, maar tegelijkertijd soms erg saai. Zo'n euvel waar Bathory op latere leeftijd ook mee kampte. Door de lyrische (als altijd) uitleg van Kees zal ik het nieuwe album eens een kans geven. Wie weet, raak ik ook wel bevangen door de euforie die vooral in Duitsland en Griekenland heerst.
net als na de jubelzangen op de vorige plaat heb ik deze ook weer geprobeerd. Het is gewoon niet in mijn straatje. Ik vind het leuk dat er een band is die zoveel positiviteit weet los te maken, ik vind het te gek dan iemand die er echt verstand van lijkt te hebben dit soort teksten dicht. Alleen ik kan er niet veel mee. Ik stoor me er niet aan, maar ik word er ook niet echt warm van...
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Epic Metal III

Bericht door dako » ma sep 30, 2019 11:14 am

Ja, ik vind het wel leuk, die band.
Is alleen wel zo, net als bij eigenlijk alle bands uit dit genre, dat ik het al gauw een opeenvolgende brij vind worden. Ik vermaak me er prima mee hoor, maar individuele nummers blijven me totaal niet bij. Kan zo'n band prima een paar keer luisteren en dan compleet vergeten, omdat het allemaal maar een beetje voorbij kabbelt.
Maar zolang ik het niet vergeet is het erg goed allemaal.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Epic Metal III

Bericht door Krimhild » do okt 03, 2019 2:34 pm

Ik snap Symphony X niet. Jullie wel?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Epic Metal III

Bericht door Den » do okt 03, 2019 2:47 pm

Nee, ik ook niet. Ik ken er maar een album van moet ik eerlijk zeggen. Daar hoor ik er een proggy variant van Rhapsody in. Niet helemaal mijn straatje.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Epic Metal III

Bericht door dako » do okt 03, 2019 2:53 pm

Ik snap vooral niet wat die band in dit topic moet, maar de band zelf snap ik ook niet, inderdaad.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Lennert » do okt 03, 2019 4:08 pm

Krimhild schreef:Ik snap Symphony X niet. Jullie wel?
Ik snap de band zelf prima. Ik snap de band in dit topic niet.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Mollusk » do okt 03, 2019 6:42 pm

Het klinkt episch?
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Epic Metal III

Bericht door Krimhild » za okt 05, 2019 9:48 am

Sjonge jonge zeg. Als dit niet epic is, weet ik het ook niet meer.



Jammer alleen dat het niet echt léuk is.
Ik ben hier gewoon.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » za okt 05, 2019 4:01 pm

Dat is dan weer een ander verhaal. Verder heeft het natuurlijk niks met Epic Metal te maken.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Jeroen » za okt 05, 2019 4:26 pm

Overigens kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik vind Epic Metal echt een klote-omschrijving, voortgekomen uit de almaar uitdijende hokjesgeest. Iron Maiden heeft immers ook epische tracks en bands als Sabaton (sorry Lennert) en Hammerfall komen toch ook wel eens episch uit de hoek. Ja, Bathory is episch, maar maakt het een band episch als ze hun songs op eindeloze riffherhalingen stoelen? Atlantean Kodex staat te boek als epic, maar Brocas Helm ook. En dat is toch echt vies rauw op bepaalde momenten. De genre-aanduiding verschilt soms gewoon per nummer. Zo vind ik Omen buiten de teksten ook niet echt gigantisch episch of uitgesponnen.

Of moet je per se over ridders en bloederige arena's zingen en maakt dat het epic? Negen van de tien keer vind ik het gewoon slepende heavy of power metal. En dat zijn al hokjestermen.

Ik ken ook genoeg progrockbands die knap episch uit de hoek komen in de 'epics' van 20 minuten of langer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Mollusk » za okt 05, 2019 8:14 pm

Faith No More is ook epic trouwens.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Jeroen » za okt 05, 2019 8:35 pm

Net toen ik dacht dat ik een inhoudelijke reply tegemoet kon zien :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Mollusk » zo okt 06, 2019 8:52 am

Oké, oké. Vooruit.
Ik heb het nieuwe album van Atlantean Kodex ook gehoord en ik ben niet echt onder de indruk. Drie, vier nummers trek ik nog wel, maar daarna lijkt het erg veel op elkaar. De zanger zoekt elke keer dezelfde zanglijnen op en dat gaat mij flink tegenstaan.
Ik snap de aantrekkingskracht wel, maar mij kunnen ze niet lang boeien.

Wat betreft het genre: valt Savatage ook onder epic metal? Zou er wat mij betreft prima bijhoren.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Epic Metal III

Bericht door Krimhild » zo okt 06, 2019 6:43 pm

Ik ben het met Jeroen eens. Hulde!

Gaat het nou om de muziekstijl of de inhoud van de lyrics, of beide?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Lennert » zo okt 06, 2019 11:18 pm

Allebei.

Dat het een niche is ga ik niet ontkennen, maar we kunnen alles wel reduceren tot 'heavy metal'. Die hokjes zijn soms wel degelijk handig om bepaalde dingen samen te voegen die anders zijn. Een bepaalde schwung hebben die niet te vinden is bij de grotere bands. Een gevoel oproepen dat 'meer' is dan zomaar metal. Ik zal je een voorbeeld geven:



Oppervlakkig gezien is dit jaren '80 speed/thrash metal. En toch is het anders dan wat een Slayer of Metallica of Anthrax. Die bands verschillen onderling ook, maar niet per se op basis van wat thrash metal 'thrash' maakt. Maar het refrein hier bevat iets wat al deze band niet hebben: klaaglijke, bombastische zanglijnen die eerder passen binnen een doom metalband als Candlemass. Alles erop om iets extra's in de song aan te brengen. Die overgang op 2:20 minuten heeft ook weer die overgang op iets dat eerder past bij doom metal, helemaal met die naargeestige solo die daarna volgt. Alles is gericht in de muziek, de zang en de compositie om die specifieke vibe over te brengen van een gotisch horrorepos waar de meeste andere thrashbands vooral de agressie en snelheid als belangrijkste factor aanhalen. Manilla Road is zo'n band die doom, thrash, classic rock, jaren '70 psychedelica en gouwe ouwe heavy metal samenvoegt tot een mengsel dat het stukje 'subliem' in de muziek extra naar voren brengt.
Mijn ultieme voorbeeld van epic metal is dit:

Dit roept beelden op van een kolkende oersoep. Een voor-historische wereld waar de nietige mens speelbal is voor goden en monsters. En daar staat Mark Shelton op een rots, omringt door de geesten van de zee als een sjamaan de oerkrachten in bedwang te houden met zijn gitaarsolo die galmt, kermt, knarst en piept. Dit is oer-metal. Dit is de muziek van lang vervlogen, mythische tijden. Het is rauw. De zang is niet mooi, maar tegelijkertijd vol van schoonheid. Dit is niet zomaar heavy metal: dit is epic!


Stargazer wordt vaak aangehaald als een van de originele songs die dit subgenre heeft beïnvloedt. Je zou het hardrock/heavy metal kunnen noemen. Of progrock. Punt is dat in het gevoel hier 'meer' gebeurt. Het is bezwerend. Het raakt de geest als een brok 'oer'-muziek. Een omschrijving van een andere, magische tijd die, wellicht, nooit bestaan heeft. Die laatste zin gebruik ik zelf vaak om 'epic metal' te omschrijven. Bands die gericht zijn op het oproepen van die sublieme, oer-gevoelens van wat episch precies is.

Hier hoort gruizigheid bij. Ruwheid. Soms iets over the tops. Het Into Glory Ride album van Manowar wordt niet voor niets geroemd als een epic metal plaat, omdat de band hier nog on-ironisch opging in het creëren van die perfecte sfeer die buiten de gangbare paden van heavy metal viel. Sabaton is glad, gestroomlijnd. Dat ik het haat staat even buiten het punt hier: de band mist dat stukje grensverlegging in het totaalplaatje wat het epic metal zou moeten maken. Savatage maakt grootse, bombastische muziek, maar blijft down to earth in de bombast qua thematiek. Hammerfall snapt het overigens helemaal in aankleding en thematiek en muzikale inspiraties, maar Hammerfall heeft de stap naar radio-vriendelijk gemaakt en valt qua geliktheid ook onder de kritiek die ik naar Sabaton zou kunnen uiten. Epic metal is de muziek van Robert E. Howard, H.P. Lovecraft en Michael Moorcock. Epic metal is de on-ironische uitdrukking van barbaarse romantiek. Het is het muzikale equivalent van films als Conan The Barbarian (1982) en Excalibur, niet van Lord Of The Rings of Harry Potter. Van games als Dark Souls en The Witcher, niet van World Of Warcraft.

Muzikaal gezien is occult rock ook amper te onderscheiden van psychedelische hardrock. Of folkrock. Of heavy metal met een occult thema. En toch voegen we het samen, omdat we voelen dat The Devil's Blood, Blood Ceremony en Jex Thoth niet zomaar vallen onder het kopje 'hardrock'. Waar occult rock draait op het overbrengen van unheimische sentimenten, draait epic metal om het overbrengen van dat sublieme gevoel van epiek. Niet alles dat episch is (Symphony X, Savatage en, bleurgh, Sabaton) raakt echter dat stukje extra aan dat het laat uitstijgen boven het gangbare. En ik kan me voorstellen als je muziek op een andere manier analyseert, dat je het echt compleet niet 'voelt', zoals sommige mensen occult rock (en de genialiteit van The Devil's Blood) niet begrijpen als iets dat apart genoemd moet worden.
Laatst gewijzigd door Lennert op zo okt 06, 2019 11:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Lennert » zo okt 06, 2019 11:31 pm

Jeroen schreef:Overigens kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik vind Epic Metal echt een klote-omschrijving, voortgekomen uit de almaar uitdijende hokjesgeest. Iron Maiden heeft immers ook epische tracks en bands als Sabaton (sorry Lennert) en Hammerfall komen toch ook wel eens episch uit de hoek. Ja, Bathory is episch, maar maakt het een band episch als ze hun songs op eindeloze riffherhalingen stoelen? Atlantean Kodex staat te boek als epic, maar Brocas Helm ook. En dat is toch echt vies rauw op bepaalde momenten. De genre-aanduiding verschilt soms gewoon per nummer. Zo vind ik Omen buiten de teksten ook niet echt gigantisch episch of uitgesponnen.

Of moet je per se over ridders en bloederige arena's zingen en maakt dat het epic? Negen van de tien keer vind ik het gewoon slepende heavy of power metal. En dat zijn al hokjestermen.

Ik ken ook genoeg progrockbands die knap episch uit de hoek komen in de 'epics' van 20 minuten of langer.
Ik denk oprecht dat jij iemand bent die 'het' ook niet kan voelen, dat was in het The Devil's Blood topic ook duidelijk. Dat is niet erg en ik bedoel het ook niet neerbuigend, ik denk dat we allebei muziek op een compleet andere manier ervaren en analyseren, maar hierbij wel tot dezelfde conclusie kunnen komen dat we het goed vinden. Waarom we het goed vinden en wat we erbij ervaren is echter compleet anders.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Kees » ma okt 07, 2019 10:24 am

Lennert schreef: Dit roept beelden op van een kolkende oersoep. Een voor-historische wereld waar de nietige mens speelbal is voor goden en monsters. En daar staat Mark Shelton op een rots, omringt door de geesten van de zee als een sjamaan de oerkrachten in bedwang te houden met zijn gitaarsolo die galmt, kermt, knarst en piept. Dit is oer-metal. Dit is de muziek van lang vervlogen, mythische tijden. Het is rauw. De zang is niet mooi, maar tegelijkertijd vol van schoonheid. Dit is niet zomaar heavy metal: dit is epic!
Een schitterend epistel dat je daar hebt neergezet Lennert! Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Ding is Jeroen en Suus, dat epic metal een stroming binnen het heavy metalgenre is zoals er bijvoorbeeld ook stromingen zijn in de schilderkunst. Expressieve stromingen hebben een eigen geschiedenis, uit een specifieke tijd en plaats, met een aantal vaststaande thema's, doelstellingen en technieken. In dit geval van epic metal een collectief van bands die zich beroepen op gedeelde inspiratiebronnen op muzikaal, kunstzinnig, literair en academisch vlak.

Lennert heeft al een aantal voorbeelden gegeven. Muzikale eikpunten voor epic metalbands zijn oudere bands buiten de stromingen, als Iron Maiden (heavy metal), Bathory (vikingperiode, black), Fates Warning (eerste drie albums, prog) en Candlemass (doom) bijvoorbeeld en binnen het subgenre grondleggerbands als Manowar (tot het 'Kings of Metal'-ablum), Manilla Road, Cirith Ungol, Warlord en Brocas Helm. Niet dat die bands in samenspraak destijds epic metal hebben gemaakt, maar het zijn de bands die latere uitgesproken epic metalbands aanhalen als hun grote inspiratiebronnen en grondleggers van het genre. Tot slot speelt bombastische, duistere klassieke muziek van componisten als Wagner, Grieg en Prokofiev ook een rol.

Qua kunstzinnige en literaire invloeden kijken epic metalmuzikanten veel naar de 19de eeuwse Romantiek en uitvloeisels daarvan aan het begin van de 20ste eeuw. Zoals de romantici de Middeleeuwen en pre-christelijke Noord-Europese tijden 'herontdekten' zoals ze nooit echt geweest is doen de epic metalbands dat ook. Idealiseren, romantiseren, geheimzinnig maken: daar zijn epic metalbands van. Heel anders dan progressieve rock- en metalbands, die vaak heel moderniserend en individualistisch zijn in hun teksten, met veel progressieve invloeden uit de Verlichting en het liberalisme (neem een band als Rush en de liberetarische ideoloog Ayn Rand).

Op academisch vlak spitsen de epic metalbands zich op geschiedenis en archeologie. Daarbij gaat het niet alleen over het vertellen van wat vroeger gebeurt is, maar ook het laten voelen ervan. Iron Maiden deed dat al, dat vertellen, en kwamen ook aardig ver qua gevoel. Epic metalbands willen daarin nog verder gaan. Goed dat je Symphony X aanhaalt Suus: deze band is bombastisch en handelt over mythologie uit de Oudheid, maar vertellen vooral en laat je niet de sfeer van die tijd voelen. Een goed voorbeeld van een band die zowel vertelt als laat voelen, met ontzettend veel bezieling en overtuiging, is Primordial. Een band die overduidelijk met een voet in het epic metal-genre staat. Alan Avrill steekt zijn voorliefde voor epic metal-bands als Omen, Manilla Road, Cirith Ungol en oude Manowar zeker niet onder stoelen of banken en functioneert vaak als een ambassadeur voor het genre. Omdat Primordial met het andere been in het extreme metal-genre staat wordt de band door een aantal dogmatische epic metalfanatici niet als epic metal beschouwd.

Qua stijl voldoet Primordial er zeker wel aan. Epic metal is niet technisch en overgeproduceerd. Het is organisch, authentiek, natuurlijk. Geen ellenlange Symophony X soleerstukken of de dikke kunstmatige producties van Blind Guardian. Vaak zijn nummers midtempo en het drumwerk traditioneel: men schuwt het snelle Duitse powermetaldrumwerk. Vanwege deze stilistische elementen worden epic metalbands vaak door extreme metalfans die binnen hun favoriete genres ook voor authenticiteit boven overproductie (kitisch) gaan omarmd. Datzelfde gebeurde ook met een band als The Devil's Blood.

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Kees » ma okt 07, 2019 10:38 am

Om het wat concreter te maken:

- Grondleggers van epic metal buiten het subgenre: Iron Maiden - Bathory - Candlemass - Fates Warning - Wagner - Legio proto-metalbands met fantasieteksten tussen 1968 en 1980.

- Grondleggers van epic metal binnen het subgenre: Manilla Road - Cirith Ungol - Manowar - Virgin Steele - Brocas Helm - Warlord - Legend - Dark Quarterer - Adramelch.

- Nieuwere epic metalbands: Atlantean Kodex - Isen Torr - Dark Forest - Gatekeeper - Slough Feg - Battleroar - Wrathblade - Eternal Champion - Magister Templi.

- Bands in de overlap van epic metal met epic doom metal: Scald (de Russische) - Solstice (de Engelse) - Procession - While Heaven Wept - Forsaken.

- Bands buiten het genre met stilistische en 'idee-istische' overeenkomsten: Primordial - Hammers Of Misfortune - Pagan Altar.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Lennert » ma okt 07, 2019 12:57 pm

Hulde Kees, ik denk dat we er daarmee wel uit zijn!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Jeroen » ma okt 07, 2019 6:33 pm

'Het' niet kan voelen? Dat zou bij veel groepen best kunnen. Geldt overigens niet voor de voorbeelden van jou. Ik vind The Devil's Blood heel tof, maar de teksten spreken me niet aan.
Een Bathory raakt hier ook wel de juiste snaar. Atlantean Kodex niet. Eerder een kwestie van smaak. Ik kan me dan weer wel eindeloos verliezen in muziek van Isen Torr en sommige albums van Manilla Road.

While Heaven Wept en Primordial draai ik ook grijs.

Mijn post was meer bedoeld om aan te geven dat ik begrip heb voor onbegrip :p
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Epic Metal III

Bericht door Jeroen » ma okt 07, 2019 7:00 pm

Bedankt voor de fraaie uitleg, Kees en Lennert, trouwens.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » ma okt 07, 2019 7:53 pm

Lekker bezig Kees en Lennert. Dit zijn de post die ik graag lees, maar zelf niet aan wil beginnen :silly:
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » di okt 08, 2019 11:14 am

https://rideintoglory.com/category/all- ... pic-metal/

Hier dacht ik opeens aan. Een mooie guide tot Epic Metal waar ik mezelf aardig goed in kan vinden. Heb je ook meteen een leuk overzicht welke bands je kan en moet checken. Hoef je niet dit topic te doorspitten om op iedere pagina de Sabaton fopjes tegen te komen.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Epic Metal III

Bericht door dako » di okt 08, 2019 11:24 am

Oh ja, het elitaire gepis op populaire bands als Sabaton is ook een onmisbaar fenomeen binnen dit genre, natuurlijk.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Epic Metal III

Bericht door jeffrey » di okt 08, 2019 11:35 am

Ja dat schijnt deel 5 van de guide te zijn.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11097
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Epic Metal III

Bericht door Spawn999 » di okt 08, 2019 12:08 pm

Epic metal =



:D
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Plaats reactie