Crescent Shield - The stars of never seen - US-powermetal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Metal79

Crescent Shield - The stars of never seen - US-powermetal

Bericht door Metal79 » za apr 25, 2009 12:13 pm

Hoewel Crescent Shield uit Los Angeles eigenlijk in het US-metal-topic thuishoren, is het misschien zinnig om hen even apart voor te stellen - voor liefhebbers van klassieke metal met een progressief tintje, ergens tussen Iron Maiden, oude Fates Warning en Helstar in.

Op respectievelijk 8 mei (Duitsland) en 11 mei (rest van Europa) verschijnt bij Cruz del Sur Music officieel het tweede Crescent Shield-album The stars of never seen, van harte aan te bevelen voor de fans van bovengenoemde bands.
Fraaie composities zijn er te over, nu eens episch en ingenieus in elkaar gezet ('Tides of fire', 'The Endurance'), dan weer volle kracht vooruit ('The grand horizon', 'My anger', 'Lifespan'). Ook schrijft de band goede teksten, zorgde voor een volle en toch natuurlijk klinkende productie (engineer was niemand minder dan Bill Metoyer). Stijlvol sf-artwork van comictekenaar Gerry Alanguilan siert het mooie cd-boekje. Bij de eerste oplage van 1000 exemplaren zit een bonus-dvd met daarop het integrale optreden van de band op Keep It True 2008.

The stars of never seen zal later dit jaar ook op LP verschijnen. Hopelijk krijgen we deze band nog eens in Nederland te zien. Agenten en bookers: luisteren! :wink:

Line-up:
Dan DeLucie (gitaar; ex-New Eden, ex-Destiny's End)
Michael Grant (zang; ex-Onward, ex-Cypher Seer)
Melanie Sisneros (bas; ex-New Eden, ex-Sinergy)
Craig Anderson (drums; Ignite, Engine)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Metal79 op di apr 28, 2009 10:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za apr 25, 2009 8:23 pm

een van de US bands die me niet zoveel doet, ondanks de top line-up en de geweldige zanger. De productie en de toch vrij doordeweekse nummers (vooral op het debuut) hebben mij niet weten te pakken. Dan ga ik echt veel liever voor Onward, die geniale andere melodieuze US metal band waar Michael Grant eerder zong. Véél gaver.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » zo apr 26, 2009 2:27 pm

De promo ligt bij mij thuis. Heel aardige plaat, maar je enthousiasme deel ik niet. Maar goed, voordat ik de review kan schrijven, moet ik er nog een aantal keer naar luisteren. Hopelijk valt het kwartje nog.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Metal79

Bericht door Metal79 » zo apr 26, 2009 5:00 pm

innuendo schreef:De promo ligt bij mij thuis. Heel aardige plaat, maar je enthousiasme deel ik niet. Maar goed, voordat ik de review kan schrijven, moet ik er nog een aantal keer naar luisteren. Hopelijk valt het kwartje nog.
Dat zou bij knallers als 'Under cover of shadows', 'The grand horizon', 'My anger' en 'Tides of fire' toch eigenlijk moeten vallen, dat kwartje. :wink:

Sinds ik de mixkopie van het album zo'n anderhalve maand geleden in de bus kreeg, heb ik er bizar vaak naar geluisterd. Er zijn zo veel details te ontdekken en Metoyer heeft audiotechnisch echt de punten op de i gezet.
Maar ja, de muziek moet jullie natuurlijk overtuigen, niet mijn euforische forumpost...

hellish star

Bericht door hellish star » zo apr 26, 2009 6:03 pm

Heb de cd gekocht op KIT festival... Moet er wel nog naar luisteren...
http://www.myspace.com/hellishstar

http://users.telenet.be/metaltoinfinity/MTIindex.htm

Hellhammer

Bericht door Hellhammer » ma apr 27, 2009 3:56 pm

De nummers op myspace zijn prima aan te horen, maar ik moet toegeven dat ik net iets minder gecharmeerd ben van de zang. Tides Of Fire is in ieder geval wel een erg mooi nummer, Lifespan vind ik niet zo.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma apr 27, 2009 4:17 pm

Ik snap er niets van. Die zanglijnen doen me bij Crescent Shield niets, terwijl ik er bij Cypher Seer en Onward van gesmuld heb.

Metal79

Bericht door Metal79 » ma apr 27, 2009 7:11 pm

Jeroen schreef:Ik snap er niets van. Die zanglijnen doen me bij Crescent Shield niets, terwijl ik er bij Cypher Seer en Onward van gesmuld heb.
Daar snap ik dan ook even niets van. Die mooi veranderende zanglijnen in 'Tides of fire' of de power van 'The grand horizon' moeten je toch aanspreken, dunkt me.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma apr 27, 2009 7:28 pm

je kunt natuurlijk niet alles hebben ;)

Metal79

Bericht door Metal79 » ma apr 27, 2009 7:30 pm

Jeroen schreef:je kunt natuurlijk niet alles hebben ;)
Tuurlijk wel. Zie de bonusmaffia. :twisted:

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mei 08, 2009 12:53 pm

Mijn review:
http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=5523

Uiteindelijk is het kwartje toch gevallen. Beste plaat van het jaar tot dusver!

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr mei 08, 2009 1:07 pm

Ik zal hem binnenkort eens beluisteren, hopelijk wat interessanter dan de vorige.

number_17

Bericht door number_17 » vr mei 08, 2009 1:09 pm

innuendo schreef:Mijn review:
http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=5523

Uiteindelijk is het kwartje toch gevallen. Beste plaat van het jaar tot dusver!
Doe je het beter dan ik.
Ik heb hem nu 3 keer beluisterd maar het word een steeds grotere worsteling.
Eerst deed hij me niets maar die zang is me echt tegen gaan staan.

Ik hoop dat het kwartje bij mij ook nog wel valt meer een 9+ gaat die op deze manier niet krijgen. Ik sta nu op een 6.
[url=http://ashladan.be]Mijn E-zine[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Thurisazz/]Last.fm[/url]

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » za mei 09, 2009 5:29 pm

number_17 schreef:[..]
Doe je het beter dan ik.
Ik heb hem nu 3 keer beluisterd maar het word een steeds grotere worsteling.
Eerst deed hij me niets maar die zang is me echt tegen gaan staan.

Ik hoop dat het kwartje bij mij ook nog wel valt meer een 9+ gaat die op deze manier niet krijgen. Ik sta nu op een 6.

Met drie luisterbeurten was ik er nog lang niet. Waarschijnlijk heeft hij een keer of 12 opgestaan, voordat ik echt van de plaat zat te genieten.

number_17

Bericht door number_17 » zo mei 10, 2009 10:55 pm

innuendo schreef:[..]

Met drie luisterbeurten was ik er nog lang niet. Waarschijnlijk heeft hij een keer of 12 opgestaan, voordat ik echt van de plaat zat te genieten.
Geef platen gemiddeld een kans of 6-7.
Maar ik vind hem juist steeds minder leuk worden.

Als ik hem nu nog 8 keer zou aanzetten dan heb ik het idee dat ik echt iets tegen dta album ga krijgen, net als bij de laatste Gojira. Na 15 luister beurten viel het kwartje nog niet.
[url=http://ashladan.be]Mijn E-zine[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Thurisazz/]Last.fm[/url]

jeffrey

Bericht door jeffrey » ma mei 11, 2009 1:59 pm

Ik zal hem een kans geven. Lifespan is een geweldig nummer, hele verbetering ten opzichte van de eerste die mij helemaal niets deed.
Allemaal even normaal doen tegen djent

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma mei 11, 2009 2:01 pm

Ik doe binnenkort een interview met deze band. Zijn er hier mensen die nog iets speciaals van deze band willen weten?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma mei 11, 2009 6:29 pm

Ja.

Waarom stampt men Destiny's End en Onward niet opnieuw uit de grond?
Compositorisch, vocaal, muzikaal en productioneel veel vetter ;)

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo mei 27, 2009 1:59 pm

Al hoewel..
Ik zit de laatste dagen nog eens even weer de promo van de eerste cd te draaien en wat losse nummers van de tweede en ik moet heel eerlijk toegeven dat het spul me eigenlijk per draaibeurt beter gaat smaken. Waarschijnlijk teveel vooroordelen en maar met een half oor geluisterd. Ik ben er nog lang niet, maar ik ben benieuwd wanneer de nummers stoppen met groeien. Nu vallen ze in ieder geval in de categorie 'redelijk tot goed' en dat is toch beter dan 'matig'. Het zou met de stemming te maken kunnen hebben, maar toch leuk.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » wo mei 27, 2009 10:53 pm

Hmm, ik ga hem nu even binnen halen, ik moet die plaat toch even een kans geven.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » vr mei 29, 2009 9:56 am

Ik vind persoonlijk de zang hier absoluut niet sterk, terwijl de muziek me toch erg aanspreekt.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr mei 29, 2009 10:02 am

Dat heb ik dus ook. Ik heb de plaat gister één keer beluisterd en de zang valt mij bijzonder tegen.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mei 29, 2009 10:45 am

Tja, ik moest korte tijd wennen aan deze band. De zanger mag van mij wel iets vlotter zingen, maar toch luister ik graag naar hem.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 29, 2009 11:11 am

Grant zingt bij Crescent Shield soms net niet helemaal zoals het wezen moet. Dat terwijl ik hem bij Onward en Cypher Seer erg gaaf vind. Maar ik moet zeggen dat de zanglijnen me bij Crescent Shield ook steeds beter gaan bevallen.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr mei 29, 2009 3:22 pm

Maar heeft hij bij die andere bands ook een ander stemgeluid of is dat enigszins te vergelijken?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 29, 2009 3:27 pm

Nou, het is wel enigszins te vergelijken natuurlijk, aangezien het dezelfde zanger is :)
Maar goed, een korte beschrijving:

Onward is zéér melodieuze US power metal met enkele neo-klassieke elementen, vooral waar het de gitaarsolo's betreft. Overigens betekent dat niet dat er allerlei pseudo-kunstzinnige jengelstengels voorbij komen. Dat is natuurlijk vooral te danken aan de invloed van Toby Knapp, een kerel die idolaat is van mensen als Schenker, Blackmore, Iron Maiden (vooral het melodieuze en ronde element van Adrian Smith) en snarenplukkers uit de goede ouwe Shrapnel stal. Dat vind ik het mooie, de gitaarsolo's zijn allemaal een beetje van de oude school. Geen nodeloos geshred, maar melodieus en keurig uit- en afgewerkt. Onward heeft drie volledige cd's gemaakt, maar de derde 'The Neverending Sun' is meer een opgepoetste demo met een drumcomputer. De nummers zijn wel goed, maar het klinkt niet geweldig.
Wat 'Evermoving' en 'Reawaken' betreft, dat zijn gewoon pareltjes binnen het genre. Zeer melodieus, fraaie gelaagde zangpartijen en qua composities genieten geblazen. Je moet natuurlijk wel houden van de enthousiaste voordracht van Grant (waardoor hij soms wel eens iets kan neigen naar het onzuivere, maar ach, daar moet je gewoon van houden), maar deze twee albums behoren zeker tot de meestgedraaide cd's in mijn collectie (ookal ja ;) ).

Cypher Seer zou je goed als vervolg op Onward kunnen beschouwen, zij het dat er wat meer Europese invloeden in zijn geslopen. Hoewel het een stuk harder klinkt dan Onward, zit er ook een toetsenist in die zelfs af en toe wat solo's mag aanleveren. Dat zijn de minder sterke momenten op het album (Vooral standaard synthesizer klavecimbel werk) , maar de nummers steken wel goed in elkaar, plus dat de riffs lekker in your face zijn. Sterk materiaal, dat sowieso.
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr mei 29, 2009 4:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr mei 29, 2009 3:34 pm

Hmm zoals je het opschrijft klinkt het bijzonder interessant! Ik ga eens opzoek en Crescent Shield nog wat luisterbeurten gunnen, want muzikaal vind ik het allemaal wel behoorlijk lekker in elkaar zitten.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 29, 2009 3:50 pm

http://www.myspace.com/onwardofficialmyspace

Hier kun je wat nummers beluisteren. Check dan wel de onderste twee tracks, want de rest staat allemaal op The Neverending Sun en dat kan een verkeerde indruk geven, ondanks dat die liedjes compositorisch gezien wel goed in elkaar steken. 'In Due Time' is in ieder geval het beste nummer daar. Mooi aangeklede melodieuze US power metal met sterke gitaarriffs, mooie solo's en een zeer positieve sfeer (hoewel geen flower metal sfeer). Ik vind Grant op die nummers altijd een beetje klinken als een trotse zingende dichter. Daarnaast bezorgt Onward me regelmatig een gevoel van weemoed, vooral in het nummer 'Seven Tides of Labyrinthine' , ook van Reawaken. Heerlijk in ieder geval.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » za jun 13, 2009 10:53 am

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 13, 2009 12:03 pm

Ik zit nog te wachten op die nieuwe cd, Cosmox neemt er wel weer de tijd voor. Nou ja, zal komende week wel worden.

innuendo
Lult over cdtjes

Re: Crescent Shield - The stars of never seen - US-powermeta

Bericht door innuendo » ma aug 27, 2012 8:46 pm

The Future

Some people have asked if Crescent Shield will find a new singer and continue. No. However, I mentioned that Michael and I had been writing material for another album. What I want to do is release this material. I have demo recordings of eight songs with me on the guitar and bass, a drum machine, and Michael singing. On seven of them, the vocals are recorded in good quality. On one song the vocals are horrible quality; my recording computer died and we had to improvise. I would like to rerecord the music with the rest of the band and use Mike’s vocal tracks; and rerecord the vocals on the one poor sound quality song. A guest vocalist will do that. This will be the last new music Crescent Shield will ever release. I know Mike would be happy his last songs were properly and professionally released.

Viel natuurlijk te verwachten. Op de onderstaande link kun je nog een demo hore van een nieuw nummer. Ik vind het goed dat ze het nieuwe werk nog afmaken. Altijd zonde als zoiets op de planken blijft liggen.

http://www.crescentshield.com/

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma aug 27, 2012 10:26 pm

Blijft doodzonde. Geweldige zanger. Een ware poëet achter de microfoon met z'n trotse stem. Eeuwig zonde. Maar mooi dat er nog werk met hem uitkomt.

jeffrey

Bericht door jeffrey » di aug 28, 2012 3:15 pm

Dapper besluit maar erg netjes.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Plaats reactie