US Metal, episode II

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Bij welke band hoor je Harry 'The Tyrant' Conklin het liefst?

Jag Panzer
10
63%
Satan's Host
1
6%
Titan Force
0
Geen stemmen
Harry wie?
4
25%
Nee
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » wo jan 13, 2016 12:10 pm

Iemand bekend met het uit 1985 afkomstige album van Mox-Nix (Houston)?

Ik heb de lp (Axe Killer) gekocht op basis van songs op Youtube, heerlijk gitaarwerk.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » wo jan 13, 2016 12:27 pm

YouTubelink :P ?

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » wo jan 13, 2016 1:11 pm

Maar er is meer.


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo feb 14, 2016 2:01 pm

Amulance, bekend van de fantastische US metalplaat Feel The Pain en de compilatie The Rage Within And The Aftermath, heeft een nieuwe cd uit. Unleash The Beast is de weinig originele titel van een plaat die maar liefst 66 minuten power metal bevat. Heb t album besteld. Ben erg benieuwd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo feb 28, 2016 6:49 pm

Heb de cd inmiddels binnen. Album is zoals de Amerikanen zeggen een beetje een 'mixed bag'. Helft van de nummers klinkt lekker, maar er staan ook erg zwakke tracks op. De melodieuze gitaarlijnen zijn soms aan de valse kant en productioneel klinkt het als een demo. Zanger Baez klinkt wel goed. Maar dit is niet te vergelijken met een prijsplaat als Feel The Pain en die democompilatie.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » zo feb 28, 2016 8:08 pm

Dan laat ik hem maar links liggen.

Hoe is trouwens de dvd uit die nieuwe Hexx box?
Zag hem gisteren liggen maar twijfel een beetje omdat ik de albums wel op vinyl heb.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: US Metal, episode II

Bericht door Den » ma feb 29, 2016 8:59 am

had al zo'n vermoeden. Ik vond die EP die ze een paar jaar terug hebben uitgebracht ook al mwah-mwah.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo mar 16, 2016 6:16 pm

Als je op zoek bent naar een energieke plaat, dan is de nieuwe Amulance best te doen. Het is wel echt een lekker rauwe US metalplaat. Pretentieloos. Maar ja, eigen beheer. Dan is er geen platenmaatschappij of producer die zegt, nu is het mooi geweest of deze songs horen niet op de cd. Er zitten zeker krenten tussen. Niet dat de mindere songs echt storen, maar dit soort platen horen gewoon compact en to the point.

Ook wazig waarom ze het gave logo vervangen hebben met een comic sans lettertype. Staat toch wat goedkoop op een verder erg mooi hoesje.

@MD, wat betreft die dvd. Nog niet gezien. Maar je kunt gerust toeslaan door de karrenvracht aan bonusmateriaal. Het is een prima pakket. Hopelijk brengen ze ook nog een cd uit met daarop Quest For Sanity en Watery Graves. Die zijn ook nog nooit op cd verschenen. Die EP's zijn al in de stijl van Morbid Reality, meen ik. Erg gaaf artwork hebben die EP's btw. Lekker smerig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » ma apr 25, 2016 9:28 pm

Cities

Deze band uit New York met in de gelederen drummer A.J. Pero (R.I.P. o.a. Twisted Sister en Adrenaline Mob) bracht een aantal demo's en 1 album uit, Annihilation Absolute. Dit album werd in 2 verschillende vinyl versies uitgebracht. In 1985 als EP met 6 nummers en een jaar later als volwaardig album met 9 songs. Het album brengt een portie ongekunstelde US metal, de ene keer melodieus, dan weer hangend tegen thrash aan. De goede vocalen, mooi verzorgde solo's en degelijke songs maken dit tot een album die het absoluut waard is om in je collectie te hebben. De lp versie is tweedehands prima betaalbaar maar wel steeds lastiger te vinden.

Zijn er hier nog mensen die bekend zijn met Cities en hun waardering willen uitspreken?

Afbeelding


Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: US Metal, episode II

Bericht door Kees » ma apr 25, 2016 9:33 pm

Ja, erg leuk! Niet bijzonder, maar laat zich wel lekker herluisteren, keer op keer. Ik wacht op een deluxe heruitgave, zoals bij Heretic en Hexx.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metalheank » di apr 26, 2016 9:43 am

Toffe band. Ik ga het weer eens opzetten.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo apr 27, 2016 10:12 pm

Inderdaad gaaf ja. Moet de cd nog eens oppikken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » ma mei 09, 2016 11:45 am

Sorry voor de lange afwezigheid, werk etc. Ik zie nog mooie dingen langskomen in dit topic, zoals die Mox Nix en Cities. Vooral Cities vind ik erg gaaf. NY US-metal met een ietwat mystiek geluid. Vooral kant A van de plaat is fantastisch. Zover ik weet is hier nog geen officiële heruitgave van, wordt wel eens tijd.

Ik zag ergens Mystic Force voorbijkomen. Dacht hier maar kan het niet meer vinden. Ik zoek al een tijdje naar die eerste cd's met het oude materiaal en die 12"Ep heb ik ook nog niet. Ook fantastische muziek, lekker progressieve US metal met kop en staart.

Een andere leuke band die in dit topic past is Decoy Paris. Melodische US metal a la Ruffians, Malice, etc. Materiaal is zeer lastig te vinden dus ik hoop een keer op een goede heruitgave:

LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma mei 09, 2016 12:58 pm

Eindelijk is ie er weer. Blijf je nu?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » ma mei 09, 2016 4:26 pm

Dat ben ik zeker van plan;) Zal niet fervent gaan posten, maar zal zo nu en dan mijn bijdrage leveren; voornamelijk in dit topic.

Wat betreft de openingspoll: eigenlijk op Ample Destruction en Metal From Hell. Vooral in het nummer Blackstele van Metal from Hell laat hij een demonisch gegil horen in het begin;) Kwam ook live zeer goed uit de verf.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di mei 10, 2016 10:20 am

Altijd goed om iemand Mystic-Force (of zonder streepje) te zien aanprijzen. Waarschijnlijk een te moeilijke band voor velen, maar ik vind het geweldig. Zowel het oudere werk met Bobby Hicks (RIP) als Man VS Machine met William Wren op zang. Te gekke albums met hele originele songstructuren. Denk dat ik inmiddels alles wel zo ongeveer heb op cd en tape.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metalheank » wo mei 11, 2016 10:25 pm

Ja erg fijne albums. Maar geen hele diepe muziek. Heel duidelijk wisselen ze techniek en melodie af. Mijn broer/Eru/Kees heeft de eerste 2 albums wel. Die heb ik jaren geleden wel vaak in de schuur aangezet :) Shipwrecked with the Wicked enzo.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do mei 12, 2016 8:02 am

Niet diep? Zet voor de aardigheid Eternal Quest of met name A Step Beyond maar eens op. Platen waarin je kunt verdwalen. De laatste modernere plaat klinkt ook ontzettend goed uitgewerkt. Minder complex, maar compositorisch net zo spannend en vol details.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » do mei 12, 2016 7:42 pm

Zou leuk zijn als Stormspell Records daar ooit een mooie reissue van maakt.

Vandaag is het tijd voor een kneiter van een plaat:

Afbeelding

Heb 'm al zolang en blijft ongeëvenaard. USPM zoals het hoort. Prachtige songstructuren met ingewikkelde passages zonder te vervallen in oeverloos geneuzel en een godenstem.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do mei 12, 2016 8:06 pm

Fantastisch inderdaad. Heb em op cd. Kan 'em inmiddels ook dromen. Geweldig. Zie ik daar trouwens ook de platenspeler van Onkyo? :P Staat hier ook. Mooi ding!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » do mei 12, 2016 9:21 pm

Yup, geweldige platenspeler is dat :D Heb 'm nu een tijdje en super tevreden mee; direct drive en makkelijk afstellen.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do mei 12, 2016 9:39 pm

Absoluut! Bevalt me veel beter dan mijn vorige platenspeler van Sanyo. Dat was een vrij oud model en belt-driven. Niet slecht ofzo, maar dit is toch een stuk makkelijker. Ook klinkt dat element een stuk schoner en rustiger en is het apparaat simpelweg stukken stabieler.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » zo mei 15, 2016 1:31 pm

Mensen hier bekend met de band Enforcer uit de 80's uit Chicago? Stormspell Records heeft jaren geleden hun materiaal op cd uitgebracht. Ze hebben helaas nooit een full-length uitgebracht. De demo "High Treason" is een echt juweeltje: krachtige power metal die veel wegheeft van de eerste demo van War Cry (ook Chicago). Onderstaand nummer staat op die demo (en CD) en is ooit uitgebracht op een obscure sampler "Iron Tyrants".

LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo mei 15, 2016 4:21 pm

Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik die compilatie helemaal vergeten was. Ik wilde de cd destijds bij Stormspell bestellen, maar ik ben toen eerst voor het fantastische Nitefall gegaan. Enforcer ben ik toen enigszins vergeten. Nitefall klonk me toch vetter en spannender in de oren. Maar nu ik dit zo weer eens hoor, is het wel leuk om deze cd eens op te pikken. Het klinkt lekker, zeker vocaal gezien. Muzikaal vond ik toen wat te doomy denk ik. Daar heb ik nu minder moeite mee.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » zo mei 15, 2016 8:43 pm

Heb het momenteel smoordruk maar oh wat waardeer ik de input in dit topic, thx!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » di mei 17, 2016 7:42 pm

Oh ja, Nitefall, die was ik dan weer vergeten. Dacht dat ik 'm had maar blijkbaar niet (meer). Nog maar eens opsnorren. Ik moet ook Fatal Violence weer zien te vinden; die blijkt echt mega OOP te zijn :( Stormspell titels zijn blijkbaar hot. Volgende band Tyrants Reign is ook bij dit geweldige label opnieuw uitgebracht op CD en door een ander label op LP. Moddervette gitaren en sirene zang, wat wil je nog meer:



Hetzelfde nummer maar dan opnieuw opgenomen jaren geleden. Ik vind beide versies super:

LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di mei 17, 2016 10:43 pm

Heb ze allemaal, ook TR. Super. Fatal Violence had jij toch ook wel? Supercd!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » wo mei 18, 2016 7:37 pm

Arch Rival - In The Face Of Danger

Arch Rival, een band die je eigenlijk veel te weinig voorbij hoort en ziet komen, werd opgericht in 1986 in Dayton/Ohio.
Snarenplukker Michael Harris, die sowieso al een behoorlijke staat van dienst heeft opgebouwd (Leather/Darkology), is min of meer de spil in deze band.
In het jaar van oprichting debuteert de band meteen met een 7" single "God Bless America".
Het zal echter tot 1991 duren voordat de eerste full length "In The Face Of Danger" het levenslicht ziet.
Op dit album bedient de band zich van een muzikale mix die ergens het midden houd tussen bands als Queensrÿche en Lynch Mob. Met zanger Steve Snyder heeft Arch Rival de juiste man voor deze job. Weliswaar bedient de man zich niet continue van high pitched screams maar hij wisselt prima af binnen zijn bereik. Drummer Greg Martin timmert de boel vakkundig dicht en bassist Gary Rigmaiden completeert de ritmesectie.
Het heerlijke gitaarwerk van Harris stuwt songs als "Siren's Song", "Fortune Hunter" en de titeltrack behoorlijk de hoogte in.

Deze cd is behoorlijk lastig te krijgen maar liefhebbers van genoemde bands doen er goed aan hem niet laten liggen als je hem tegenkomt.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » za mei 21, 2016 10:34 am

Nog niet gehoord van deze band; valt nog genoeg te ontdekken :o Ik zal ze eens op mijn luisterlijst zetten.

Arkeynsteel is weer goed bezig. Ze gaan 4 vergeten obscure albums/demos opnieuw uitbrengen. Ken er eerlijk gezegd nog geen van.

Damien Black - Dead Of Winter CD
They say great things come to those who wait…and the wait is over for Damien Black fans! Arkeyn Steel Records is proud to release the new full length Dead Of Winter from Orlando, Florida’s melodic power metal masters Damien Black. This epic release features re-recordings of the songs that appeared on the bands first (Black Reign) and unreleased second demos plus “Black Reign” demo from 1992 original recording, mix are included as bonus. Not only have these songs never been released before on CD, the new recordings feature a heavy, modern production while retaining the trademark Damien Black sound, all wrapping in a stunning package with 12-pages booklet featuring never before seen photos, lyrics and bio. For those new to Damien Black and fans of US power metal in the vein of Vicious Rumors, Queensryche and Savatage, this release is a must. Dead Of Winter is a showcase of glass shattering vocals, amazing guitar work and a pounding rhythm section, all delivered in songs that are epic and powerful.

Tracklist:
1. The Sky Is Falling 2. When Darkness Falls 3. One Night In Babylon 4. Dead Of Winter 5. Pray For Me 6. One Voice 7. Psycho Drama 8. Run With The Night BONUS MATERIAL 9. The Sky Is Falling (Demo) 10. Dead Of Winter (Demo) 11. One Voice (Demo) 12. Psycho Drama (Demo)

Shadowcast – The Premonition CD
Arkeyn Steel Records is proud to announce the re-release of Shadowcast, “The Premonition”. Shadowcast comes from Dayton, Ohio and delivered a fine mixture of US Melodic Metal with Power/Progressive touches back on the 80s. Includes the renowned first demo, “Necropolis”. Local station WCWT reviewed and compared them to Fate’s Warning, Queensryche, Leatherwolf and Fifth Angel. “Private Reality” was featured on Clear Channel’s WAZU and had a feature interview on their local music segment. This is the best tribute for Shadowcast to see both demos first time on CD. This band earned a loyal following and packed the house by playing hard hitting originals mixed with metal classics. Digital remastered by Randy Davis (Shadowcast, Wrathskeller, Sartori), artwork by Cadies Art (DragonForce, Doro).
Tracklist:
1. Black Trinity
2. Necropolis
3. Deception Game
4. Prelude
5. Private Reality
6. Word Void
7. Puppets Of Destiny
8. Hell Born On Earth
9. WCWT Interview
1-4 “Demo 1990”, 5-8 “Demo 1989”, 9 “Interview 1989”

Osiris - Resurrection Double-CD
FINALLY! Arkeyn Steel Records is ready to daylight the music of Osiris from Vancouver, Canada.
“Resurrection” including five demos (1986, 1987, 1989, 1992, 1993), and many bonus material from outtakes, rehearsals and compilation track.
This masterpiece will be available first time on CD. Here we got the finest melodic Canada Power Metal you can imagine, in the vein of Queensryche, Fates Warning, Crimson Glory and Heir Apparent, featuring killer vocals and fantastic lead guitar parts. All the songs have been remastered by Kostas Scandalis (Wardrum, Horizons End) at Infinity Studios and will be presented on a great double CD package with 16-pages booklet featuring never before seen photos, lyrics and bio.

Tracklist:
DISC 1
1. As The Story Is Told
2. Just Me And You
3. Mystery
4. All The Way
5. Another Lost Soul
6. Holy Lightning
7. Rhesus In Dimension
8. The Witches Are Burning
9. So Evil
10. Mystery
11. Fugitive Will
12. Visionary
13. Seasons Of Change
14. What In Carnation

1-4: "Osiris The First Edition" Demo 1986 5-10: "Live At Profile" Live Demo 1987 11: Bullfrog Studio Demo 1990 12: Unreleased Demo 1989 13-14: Rehearsal 1993

DISC 2
1. Sights Unseen
2. Lone Quest
3. Exercise In Futility
4. By Reason Of Insanity
5. The Hand Of Fate
6. The Witches
7. Men Of Steel
8. Sail Away
9. In Custody
10. Dead Poets
11. Dreamstate
12. Battle Cry
13. Lone Quest (Vancouver Rocks!)

1-6: "Hand Of Fate" Demo 1989 7-8: "Osiris 1992" Demo 1992 9-11: "Osiris 2nd Edition" Demo 1993 12: Outtake from “Hand Of Fate” Demo 1989 13: From “Vancouver Rocks” Compilation 1990

Wrathskeller – Eve Of The End CD
Wrathskeller from Dayton, Ohio, USA delivered fine US Power Metal in the vein of Armored Saint, Metal Church, Deadly Blessing, Gargoyle and Glacier.
Arkeyn Steel Records is pleased to announce and brings back to light the entire demo catalogue of Wrathskeller.
“Eve of the End” including three demos (1986, 1987, 1989), one demo/audition from 1988 with Dwight Bowden (Paragon, OH, USA) on vocals and bonus from Recording Workshop Sessions and live from 1989.
From the depths of Dayton, throughout the late 1980’s, Wrathskeller cranked out a heavy stream of crushing US Power Metal. This young, hardworking band produced an extensive catalogue of original power metal over several years of writing and recording. Remastered by Randy Davis (Shadowcast, Wrathskeller, Sartori), artwork by Cadies Art (DragonForce, Doro).

Tracklist:
1. Dancing With The Dead
2. Product Of A Sick Mind
3. Red Man's Magik
4. Witches Hill
5. Dancing With The Dead
6. Mark Of The Vampire
7. The Flying Dutchmen
8. The Seduction
9. Circuits On Fire
10. Eve Of The End
11. Hail To The Heavy
12. Shoot Out The Stars
13. Dancing With The Dead
14. Hell Born On Earth
15. Withes Hill
16. Bleeding Grounds

1-4: Demo 1989
5-8: Demo 1987
9-12: Demo 1986
13-14: Dwight Bowden's Audition 1988
15: Rhythm Tracks 1989
16: Live 1989

http://www.arkeynsteel.com/
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za mei 21, 2016 11:29 am

Ik houd het allemaal niet meer bij :P Wel vaak heruitgaven die muzikaal erg op elkaar lijken. Niet direct een minpunt hoor.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » zo mei 22, 2016 12:54 pm

Da's waar maar deze bands komen allen uit het gouden tijdperk voor dit type US metal: 1987-1993, kun je nooit genoeg van hebben :wink: Ik ben vooral benieuwd naar de Osiris, die teasers klinken fenomenaal.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo mei 25, 2016 10:40 pm

Hehe, dat is ook weer waar. Over goede US metal gesproken. De nieuwe Sleepy Hollow (Tales Of Gods And Monsters) is ook een leuke plaat. Bob Mitchell is helaas vertrokken, maar de nieuwe zanger voldoet ook prima. Plaat lijkt eigenlijk nergens op Skull 13, die soms geforceerd modern overkwam. Gewoon goede, melodieuze US power metal.

Ook een aanrader is de band Worldview, met daarin bandleden van Recon en Sacred Warrior. Ja, white metal dus. Muzikaal sluit de debuut-cd 'The Chosen Few' naadloos aan op het oude werk van Sacred Warrior, al zijn er wat meer keyboards te horen. Rey Parra schittert achter de microfoon.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo jun 01, 2016 10:02 pm

Voor wie Enforce - The Final Sign nog niet heeft. Kopen! Gewoonweg geweldige US prog/power. Geweldige uitgave van Divebomb. Kan de concurrentie prima aan met bijvoorbeeld Bastille - Electric Animation.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » di jun 21, 2016 7:14 pm

Geen idee of het al genoemd is maar werd aangenaam verrast door onderstaande band. Lekkere USPM zonder dat nichterige popprog gedoe.

Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di jun 21, 2016 9:48 pm

Nichterig popprog gedoe? Komt mij niet bekend voor. Er is niets mis met een goede song. Kortzichtige en nogal denigrerende omschrijving.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » wo jun 22, 2016 12:29 am

Tsjah als ik het goed zou vinden, zou een groot deel van de USPM precies mijn straatje zijn.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo jun 22, 2016 7:54 am

'Niet goed' is wat anders dan nichterig :p
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » wo jun 22, 2016 10:01 am

Hahahaha. Laat ik het zo zeggen: "Lekkere USPM zonder dat latere Queenryche en latere Fates Warning gekopieer door de nummers volledig te schrijven volgens de wetten van de popmuziek, gespeend van enig progmomentje buiten het kopieerwerk (wat op zichzelf geen groot drama is) enkel voor commercieel succes bij vrouwelijke groepies die ingezet kunnen worden als jailbait."

Ik denk niet dat iemand dan nog de moeite neemt op er op te klikken, en mijn bereik is normaal al een mannetje of 4 hehehe.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » do jun 23, 2016 9:22 pm

Klinkt idd best goed.

Tijdje terug Tantrum besteld wat op Sonig Age Records/Cult Metal Classics is uitgekomen. Vergeten bandje uit New Jersey wat destijds onder de radar bleef maar gemakkelijk kon wedijveren met de grote namen getuige hun zeldzaam EP'tje:



Toendertijd op hetzelfde label verschenen als Heathens Rage die volgens mij hier al eens genoemd is. Echt te gek dat dit officieel heruitgebracht is.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr jun 24, 2016 7:41 pm

Stormspell is trouwens ook weer goed bezig. Label bracht enkele weken geleden de tweede cd van Hellhound uit, getiteld Nothing Left. Een paar jaar terug bracht Stormspell ook al een boeiende anthology uit van deze speedmetalband. Opvallend is ook hoe weinig de speelstijl van de mannen veranderd is. De productie is natuurlijk wat hedendaagser, maar de speedy riffs, felle zang en de gave solo's sluiten naadloos aan op de demo's uit de jaren tachtig. Valt het beste op bij het slotnummer, een heropname van één van die oude songs.

In het kort. Voer voor de liefhebbers van US metal en thrash.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » wo jul 06, 2016 10:41 pm

Stormspell is altijd goed bezig. Kwalitatief hoogwaardig qua alles. Ik mis nog de nodige titels. Hoop dat die nog lang doorgaat.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: US Metal, episode II

Bericht door Kees » za aug 27, 2016 4:03 pm

Hee lui, misschien een idee om eens je Top 10 US (Power-) Metal Albums te posten? Lijkt me leuk om op de meer obscure bands te focussen, zodat lezers van dit topic overzichtelijk nog niet ontdekte bands kunnen leren kennen.

Ik zat te denken aan de volgende regels:

- Geen albums van bands met meer dan drie albums. Die bands kent iedereen wel: Queensrÿche, Fates Warning, Virgin Steele, Helstar, Vicious Rumors, Leatherwolf, etc.
- Geen specifieke periode, dus niet alleen maar 1980 - 1990: alle tijden mag, zodat ook nieuwere bands de verdiende aandacht krijgen.
- Geen albums uit 'gerelateerde subgenres', dus geen speedmetal (Agent Steel, Holy Terror), tech thrash (Realm, Powermad, Toxik), epic metal (Manilla Road, Brocas Helm, Slough Feg). Die subgenres kunnen in de daarvoor bestemde topics op dit forum de nodige aandacht krijgen.
Laatst gewijzigd door Kees op za aug 27, 2016 4:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: US Metal, episode II

Bericht door Kees » za aug 27, 2016 4:09 pm

Mijn Top 10 zou dan als volgt zijn:

1. Heir Apparent - Graceful Inheritance
2. Sacred Blade / Othyrworld - Of The Sun + Moon / Beyond Into The Night Of Day
3. Slaughter Xstroyes - Winter Kill
4. Oliver Magnum - Oliver Magnum
5. Apollo Ra - Ra Pariah
6. Liege Lord - Master Control
7. Savage Grace - After The Fall From Grace
8. Screamer - Target: Earth
9. Lethal - Programmed
10. Gargoyle - Gargoyle

Eervolle vermeldingen voor: Mystic Force - Eternal Quest, Kingsbane - Kingsbane, Last Descendants - One Nation Under God, Crescent Shield - The Stars Of Never Seen, Oracle / Prodigy - As Darkness Reigns.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za aug 27, 2016 4:35 pm

Ik kan me voor een groot deel aansluiten bij je lijstje. Deadly Blessing - Ascend From the Cauldron mag natuurlijk niet ontbreken, net als Tales van Zions Abyss. Age Of Elegance van Lord Bane is ook zo'n obscuur en progressief US metal meesterwerkje. De s/t plaat van In The Name is ook briljant. Compleet vergeten (want jaren 90), maar dat is eigenlijk de debuut-cd van wat voorheen Kingsbane was. Beide Titan Force cd's horen ook wel in het lijstje. En nog een handvol meer. Ik ga even denken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » ma aug 29, 2016 11:17 am

Geen doen, dit soort lijstjes :D

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » ma aug 29, 2016 3:39 pm

Ja lijstjes! Kan ik me weer een tandje dieper verdiepen in het genre. Als er verder nog lekker eigenzinnige dingen zijn langs gekomen met ballen (en schurkend tegen het Epic Metalgenre aan als het even kan) hoor ik dat graag.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di aug 30, 2016 8:36 pm

Zo'n US metaltopper van de laatste jaren is The Chosen Few van Worldview. Een samenwerking tussen gitarist George Ochoa van Recon, de christelijke powermetalband die ooit het fenomenale Behind Enemy Lines uitbracht en Rey Parra, voormalig zanger van het zwaar ondergewaardeerde Sacred Warrior. The Chosen Few pakt wat melodieuzer en progressiever uit dan Recon, maar sluit goed aan bij Sacred Warrior, mede door het geweldige stemgeluid van Parra. De plaat doet door de keyboards ook wel wat denken aan Conception en Circus Maximus. Best symfonisch dus, maar nooit zoet. De echte smaakmaker is namelijk Ochoa die werkelijk de sterren van de hemel speelt. Rifftechnisch is deze cd misschien niet origineel, maar de partijen spetteren wel. De solo's zijn echt super. Al met al gewoon een dikke aanrader die tekstueel overigens nergens prekerig aandoet. Gave gastrol ook voor Les Carlson (Bloodgood) in het meeslepende titelnummer.

De productie is trouwens helemaal af, met dank aan veteraan Bill Metoyer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di aug 30, 2016 8:38 pm

En oh ja, de nieuwe plaat van Helstar is domweg briljant. Een van de gaafste hedendaagse platen in het genre. Helemaal terug naar Nosferatu. Beste Helstar plaat ooit.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » wo aug 31, 2016 12:02 pm

Jeroen schreef:En oh ja, de nieuwe plaat van Helstar is domweg briljant. Een van de gaafste hedendaagse platen in het genre. Helemaal terug naar Nosferatu. Beste Helstar plaat ooit.
Jammer dat het niveau van recenseren op ZM tot een bedenkelijk peil is gezakt.
Ook met betrekking tot de nieuwe Helstar helaas weer, tenenkrommend....

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo aug 31, 2016 12:11 pm

Metalfan is alles wat je nodig hebt ;)

Maar reageer anders even op Worldview. Ook wel een bandje voor jou.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie