US Metal, episode II

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Bij welke band hoor je Harry 'The Tyrant' Conklin het liefst?

Jag Panzer
10
63%
Satan's Host
1
6%
Titan Force
0
Geen stemmen
Harry wie?
4
25%
Nee
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 16

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » wo feb 15, 2023 9:55 pm

Jeroen schreef: wo feb 15, 2023 9:49 pm Ja...dat stond dus al in het Pharaoh topic.
Hmm, ik zie het.

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: US Metal, episode II

Bericht door Kees » za jun 10, 2023 3:08 pm

Op mijn favoriete metalrecensie-site YourLastRites zijn afgelopen weken twee uitgebreide stukken verschenen over de beste vijftig US Power Metal-albums. Een mooi overzicht en leuke, korte recensies:

https://yourlastrites.com/2023/05/26/we ... me-part-1/

https://yourlastrites.com/2023/06/02/we ... me-part-2/

Ik kan me behoorlijk in de selectie van de vijftig vinden (met de regel een album per band). Heb ongeveer de helft van de geselecteerde albums in de kast staan. Een paar toppers mis ik, zoals Oliver Magnum. Ook een paar bands die ik nog niet kende, zoals M.A.R.S. en Dark Age. Op basis van deze selectie heb ik een uitgebreide Spotify-US Power Metal-lijst gemaakt. De vijftig albums hierboven vormde de basis, maar ook nog een hoop nummers van oude en nieuwere bands die ik zelf geselecteerd heb:



Leuk zoektochtje gedaan, met een paar leuke verrassingen. Zo hebben Black Knight en Hittman (obscure jaren '80-bands) recentelijk hele verdienstelijke platen uitgebracht. Zeker even luisteren.
Laatst gewijzigd door Kees op za jun 10, 2023 4:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za jun 10, 2023 3:14 pm

Klopt. Vooral die Hittman is heel goed! Lekkere lijst trouwens.

Ik ben zelf nogal onder de indruk van de band Wings Of Steel. Clichématige bandnaam, maar fraaie US metal in het straatje van Fifth Angel en kornuiten. Band heeft een sterke EP uit en ook een volledige plaat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: US Metal, episode II

Bericht door Kees » za jun 10, 2023 3:31 pm

Thanks!

Ja, dat Wings of Steel is lekker pakkend. Ook wel wat Armoured Saint-achtig.

Doet mij ook wat denken aan Sleepy Hollow (ook verdienstelijke albums de laatste jaren):

)


En Fallen Angel:


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za jun 10, 2023 4:39 pm

Al vind ik het oude werk van Sleepy Hollow wel het gaafst. Het debuut is erg sfeervol, mystiek en doomy. Skull 13 bevat zeker gave songs, maar ook wat moderne fratsen die ik minder goed trek. Gelukkig is er Bob Mitchell die alles op zijn kenmerkende castraatwijze volgalmt. Te gekke zanger. Ik vind zijn strot bij Attacker nog wat gaver.

Heb er trouwens nog een album van. De laatste. Zonder Bob Mitchell, maar met de zanger van Altar Of Dagon. Ook gaaf.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » za jun 10, 2023 11:26 pm

YourLastRites heeft een aardige lijst. Uiteraard Jag Panzer en Omen, en verrassend, want onbekend, maar volstrekt terecht, 'Target Earth' van Screamer. Dat 'Burning Star' van Helstar ontbreekt kan natuurlijk niet, maar goed zelfs USPM is dus geen exacte wetenschap.

In de lijst ontbreekt het fantastische album (ep) 'Valor and Justice' van Immortal Avenger, wat mij betreft een van de beste USPM platen.


En geen USPM lijst kan zonder het beste USPM nummer: 'Agressor' van Predator

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di jun 13, 2023 9:50 am

Kees schreef: za jun 10, 2023 3:31 pm Thanks!

Ja, dat Wings of Steel is lekker pakkend. Ook wel wat Armoured Saint-achtig.

Ik vind dit echt ontzettend gaaf. Alsof Fifth Angel, Crimson Glory, Armored Saint en Medieval Steel een kind hebben gekregen. Het plezier spat eraf en de melodieën zijn beresterk. En dan die gitaarsolo's. Tranen van vreugde. Heb vooral de EP gedraaid en die is geniaal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22968
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: US Metal, episode II

Bericht door dako » di jun 13, 2023 10:46 am

Hebben we het over deze?

sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di jun 13, 2023 12:15 pm

Jep. Vooral dat slotnummer. Te gek.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » di jun 13, 2023 4:49 pm

Wings Of Steel is wel aardig. Niet echt USPM, meer Sunset Boulevard. Zanger is een beetje too much, terwijl ik houd van zangers met een hoog bereik. Gitarist heeft soms leuke Crimson Glory harmonietjes, maar het doet me niet zo veel.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di jun 13, 2023 5:29 pm

Ja, beetje richting Fifth Angel en latere Leatherwolf enzo. Melodieuzer en wat gladder. Ik vind het te gek spul.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » do jun 29, 2023 9:35 am

Nieuwe album van Jag Panzer is uit. Geen meesterwerk, maar wel (weer gewoon) goed.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do jun 29, 2023 10:50 am

Album is onderweg. Ben benieuwd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » do jun 29, 2023 12:06 pm

Als ik mijn reactie teruglees lijkt het alsof het album tegenvalt, maar dat is niet zo. Het is net zo goed als The Scourge of the Light en The Deviant Chord. Ik hoop denk ik nog steeds dat Jag Panzer een tweede Ample Destruction in huis hebben. De vloek van het maken van een meesterwerk, die de band zal blijven achtervolgen. Ik begrijp trouwens niet waarom Jag Panzer niet populairder zijn dan dat ze nu zijn.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » di jul 04, 2023 11:56 am

Ik loop de laatste tijd vast en draai de laatste een beetje rondjes in de vroege chaotische USPM, albums als Liege Lord - Freedom's Rise en Attacker - Battle at Helm Deep. Zijn er nog wat onbekende parels die mooi in dit straatje passen?
Laatst gewijzigd door jeffrey op wo jul 05, 2023 1:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di jul 04, 2023 12:03 pm

Culprit - Guilty As Charged, Cerebus - Too Late To Pray schieten me zo te binnen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » di jul 04, 2023 12:49 pm

Jeroen schreef: di jul 04, 2023 12:03 pm Culprit - Guilty As Charged, Cerebus - Too Late To Pray schieten me zo te binnen.
Ja lekker spul. Kende ik beide enkel van naam. Culprit gaat naar binnen als zoete koek iig! Thanks!
Allemaal even normaal doen tegen djent

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » di jul 04, 2023 3:55 pm

jeffrey schreef: di jul 04, 2023 11:56 am Ik draai de laatste een beetje rondjes in de vroege chaotische USPM, albums als Liege Lord - Freedom's Rise en Attacker - Battle at Helm Deep. Zijn er nog wat onbekende parels die mooi in dit straatje passen?
Wat minder bekend zijn:






Geen US Power Metal, maar F Power Metal















Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di jul 04, 2023 4:50 pm

Ik heb ze vrijwel allemaal wel in de kast staan. Briljantjes.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » wo jul 05, 2023 11:26 am

bakvet schreef: di jul 04, 2023 3:55 pm
jeffrey schreef: di jul 04, 2023 11:56 am Ik draai de laatste een beetje rondjes in de vroege chaotische USPM, albums als Liege Lord - Freedom's Rise en Attacker - Battle at Helm Deep. Zijn er nog wat onbekende parels die mooi in dit straatje passen?
Wat minder bekend zijn:






Geen US Power Metal, maar F Power Metal














Grazie! Oliver Magnum en Leathernun ken ik van naam, maar nooit gecheckt. Die Obsession zegt me helemaal niks. Heel blij mee!

En altijd goed om te zien dat iemand eerder naar Protectors of the Lair grijpt dan naar Flight of the Griffin!
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » wo jul 05, 2023 12:40 pm

Oliver Magnum rockt als een tiet.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo jul 05, 2023 1:27 pm

Klassieker is dat. Ken je Ascend From The Cauldron van Deadly Blessing ook? Zie mijn avatar.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » wo jul 05, 2023 1:35 pm

Jeroen schreef: wo jul 05, 2023 1:27 pm Klassieker is dat. Ken je Ascend From The Cauldron van Deadly Blessing ook? Zie mijn avatar.
Jazeker! Een top album is dat. Die was ik een beetje vergeten. Zat de laatste tijd vast in de 'standaard' klassiekers van de chaotische USPM en Epic Metal, en kon niet echt meer op andere bands komen. Werkt ook niet mee als je muziekcollectie nog ergens anders ligt hehehe.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo jul 05, 2023 1:51 pm

Denk dat jij Crillson ook wel kan waarderen. Epische USPM uit Alaska.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » do jul 06, 2023 5:15 pm

Jazeker een erg lekkere plaat! Dat was inderdaad een van die platen die ik een beetje uit het oog verloren ben. Thanks! :D
Allemaal even normaal doen tegen djent

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » zo jul 09, 2023 10:04 am

jeffrey schreef: di jul 04, 2023 11:56 am Ik loop de laatste tijd vast en draai de laatste een beetje rondjes in de vroege chaotische USPM, albums als Liege Lord - Freedom's Rise en Attacker - Battle at Helm Deep. Zijn er nog wat onbekende parels die mooi in dit straatje passen?
Ken je Sins of the World van Attacker trouwens? Dat album is fantastisch.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma jul 10, 2023 9:55 am

Attacker is altijd goed, als je het mij vraagt. Ik heb ook een zwak voor Soul Taker. Die plaat luister zo ontzettend lekker weg. Heerlijke melodieuze heavy metal met fijne hoge zang van Bob Mitchell. The Unknown doet daar trouwens weinig voor onder.

Als het om de platen met Bobby Lucas gaat, neig ik naar Giants Of Canaan. Daar staan een paar geweldige uitschieters op. Als geheel is Sins Of The World wellicht de betere plaat, maar een kraker als Trapped In Black staat daar niet op. Vooral de solo's zijn een absoluut oorgasme.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » wo jul 19, 2023 11:01 am

Jeroen schreef: ma jul 10, 2023 9:55 am Attacker is altijd goed, als je het mij vraagt. Ik heb ook een zwak voor Soul Taker. Die plaat luister zo ontzettend lekker weg. Heerlijke melodieuze heavy metal met fijne hoge zang van Bob Mitchell. The Unknown doet daar trouwens weinig voor onder.

Als het om de platen met Bobby Lucas gaat, neig ik naar Giants Of Canaan. Daar staan een paar geweldige uitschieters op. Als geheel is Sins Of The World wellicht de betere plaat, maar een kraker als Trapped In Black staat daar niet op. Vooral de solo's zijn een absoluut oorgasme.
Giants Of Canaan is wat sterker dan ik me herinner en doet me nog steeds aan Helstar denken, maar de oudere platen vind ik nog steeds niet zo sterk.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » vr jul 21, 2023 12:10 pm

Andere albums van Attacker zijn een beetje aan mij voorbij gegaan, zal ze even allemaal een goeie zwiep onder de platenspeler geven. Heb The Second Coming hier op vinyl, en volgens mij Giants of Canaan ook. Of Sins of the World. Ik ga ze even onder het stof vandaan trekken!
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » za jul 22, 2023 10:47 am

Voor de liefhebbers: Omen is de vrijdag headliner van het Heavy Metal Maniacs festival, en Nasty Savage de zaterdag.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo jul 23, 2023 2:30 pm

jeffrey schreef: di jul 04, 2023 11:56 am Ik loop de laatste tijd vast en draai de laatste een beetje rondjes in de vroege chaotische USPM, albums als Liege Lord - Freedom's Rise en Attacker - Battle at Helm Deep. Zijn er nog wat onbekende parels die mooi in dit straatje passen?
Denk trouwens dat je ook wel plezier beleeft aan de oude albums van Siren. Ofwel No Place Like Home (te gek, ondanks de vage hoes) en Financial Suicide (met lekker vaag Aaarrg-artwork). Band bestaat overigens sinds een aantal jaren weer en heeft nog twee prima powermetalalbums uitgebracht, maar die klinken wat minder duister dan de oudjes.

Ik ben in elk geval alleszins fan van zanger Doug Lee. Hij zong ook mijn favoriete albums van Mekong Delta in, als je dat wat zegt (technothrash). Misschien niet de meest krachtige zanger, maar ik hou van zijn sinistere en vileine stemgeluid. Het leedvermaak druipt eraf.

Mogelijk kun je nog wat met deze playlist (met veel US Metal) die ik eens in elkaar flanste. Het geniale Iron Coffins van Siren opent het bal.

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do aug 03, 2023 10:33 am

Afgelopen week heb ik het s/t album van Majestic Ryte op de kop getikt. Dus niet de EP van vroeger (die is ook s/t), maar een verse plaat vol nieuwe songs. Wat mij betreft een fijne collectie nummers in het straatje van oude Fates Warning met een mespuntje Helstar, zij het wat steviger. Ik krijg nooit echt genoeg van dit soort licht-progressieve US power metal.




Net als de drie heruitgaven van de obscure band Leviathen. Vooral het album Onward Thru The Fog is gaaf. Fijne mix van power metal en thrash.

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma nov 27, 2023 11:02 pm

Leuk voor de US metalliefhebbers: er is een box met zeven cd's verschenen van Burning Starr. Ofwel de band van Jack Starr, die ooit nog in Virgin Steele speelde. Tegelijkertijd is het ook de band waarin Mike Tirelli opdook, voor hij met Holy Mother en Messiah's Kiss aan de bak ging.

Wat krijg je? De meeste albums. Lekker, want de platen uit de jaren tachtig mogen er zeker zijn. Vooral Blaze Of Glory is een fijne US klassieker. Er verschenen in die tijd ook wat commerciëlere albums, maar die bevatten nog altijd vette hardrock in het Dokken-straatje. In het pretpakket zit ook het enige Guardians Of The Flame album uit 2003 met de Israëlisch/Nederlandse zanger Shmoulik Avigal (ex-Picture) op zang, ook al niet meer onder ons trouwens.

Denk dat ik dit boxje wel een keer scoor. Starr is een uitstekende gitarist die zowel fijn kan soleren als dat hij goede songs componeert.

Prima spul voor liefhebbers van Judas Priest, Jag Panzer, Apocrypha en Cacophony.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
zwarte krijser
Berichten: 3392
Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
Locatie: Eindhoven

Re: US Metal, episode II

Bericht door zwarte krijser » ma nov 27, 2023 11:15 pm

Klinkt als een mooie set, voor de liefhebbers. Kan je iets vertellen over hoe de box is vorm gegeven? Voor velen is hoe eea gepresenteerd wordt ook belangrijk, ik ben zo iemand. Ook denk ik dat de vormgeving van de box iets vertelt over de lange termijn value van zo'n boxset, namelijk een minimale ondergrens.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di nov 28, 2023 12:01 am

Geen idee. Heb het ding nog niet.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » wo nov 29, 2023 10:07 am

Jeroen schreef: zo jul 23, 2023 2:30 pm
jeffrey schreef: di jul 04, 2023 11:56 am Ik loop de laatste tijd vast en draai de laatste een beetje rondjes in de vroege chaotische USPM, albums als Liege Lord - Freedom's Rise en Attacker - Battle at Helm Deep. Zijn er nog wat onbekende parels die mooi in dit straatje passen?
Denk trouwens dat je ook wel plezier beleeft aan de oude albums van Siren. Ofwel No Place Like Home (te gek, ondanks de vage hoes) en Financial Suicide (met lekker vaag Aaarrg-artwork). Band bestaat overigens sinds een aantal jaren weer en heeft nog twee prima powermetalalbums uitgebracht, maar die klinken wat minder duister dan de oudjes.

Ik ben in elk geval alleszins fan van zanger Doug Lee. Hij zong ook mijn favoriete albums van Mekong Delta in, als je dat wat zegt (technothrash). Misschien niet de meest krachtige zanger, maar ik hou van zijn sinistere en vileine stemgeluid. Het leedvermaak druipt eraf.

Mogelijk kun je nog wat met deze playlist (met veel US Metal) die ik eens in elkaar flanste. Het geniale Iron Coffins van Siren opent het bal.

Beter laat dan nooit. Deze playlist gister een zwiep gegeven. Nog niet ver gekomen, maar wel wat nieuwe dingetjes gevonden en wat oude liefdes weergezien.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo nov 29, 2023 10:48 am

Dat moet haast wel genieten geblazen zijn :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » wo nov 29, 2023 11:29 pm

Jeroen schreef: wo nov 29, 2023 10:48 am Dat moet haast wel genieten geblazen zijn :P
Kon inderdaad een heel stuk slechter! xD
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do nov 30, 2023 8:28 pm

zwarte krijser schreef: ma nov 27, 2023 11:15 pm Klinkt als een mooie set, voor de liefhebbers. Kan je iets vertellen over hoe de box is vorm gegeven? Voor velen is hoe eea gepresenteerd wordt ook belangrijk, ik ben zo iemand. Ook denk ik dat de vormgeving van de box iets vertelt over de lange termijn value van zo'n boxset, namelijk een minimale ondergrens.
Inmiddels heb ik het ding in huis. Het is een vrij eenvoudig boxsetje met de zeven cd's in kartonnen hoesjes. Prima wat mij betreft. Artwork ziet er verder aardig uit. Mooie manier om voor een paar tientjes het meeste van Jack Starr in huis te halen. Ondergewaardeerde gitarist en songwriter.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za dec 09, 2023 4:06 pm

Oud en vergeten: Purgatory - Tied To The Trax

Fijne rauwe US power metal met agressieve zang (hoge gillen uiteraard inbegrepen), voldoende melodie en lekker veel speedy passages. Als ik de (nogal mislukte) hoes zie, denk ik altijd aan James Rivera die zich aan het spoor vastbindt.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

bakvet
Berichten: 285
Lid geworden op: di mar 22, 2016 8:11 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door bakvet » za dec 09, 2023 11:01 pm

Goed spul. Kende dit album niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo dec 27, 2023 10:16 pm

Sanctum - Believers

Lange tijd één van de duurste cd'/ep's ooit. Zeldzamer werd het niet tot Arkeyn Steel een heruitgave op de markt slingerde. Hoe die is? Tof! Fijne melodieuze US metal met een zanger die goed naar Bruce Dickinson had geluisterd. Muzikaal een tikje progressief, maar toch vooral lekker stevig en goed geschreven.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do jan 04, 2024 6:47 pm

Mercury Rising! Vette US prog/thrash/power in het straatje van Watchtower, Hades, Sanctuary, Fates Warning (No Exit) en Sieges Even. Tweede plaat (Building Rome) is een erg technische aangelegenheid. Eerste is meer power.

Albums verschenen op Noise en liggen vaak in de budgetbakken. Maar dat laatste zegt niets over de kwaliteit. Er is ook nog een democompilatie van Arkeyn Steel Records.

Aanrader!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » zo jan 07, 2024 12:45 pm

Ik ga het binnenkort eens aanslingeren. Majestic Rite was trouwens ook een goede tip Jeroen!

Heb je trouwens al de nieuwe plaat (van afgelopen jaar) van Project Roenwolfe geluisterd? Hele toffe modernere US Metal, dat een beetje tussen Nevermore, Sanctuary en latere Helstar inhangt:

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo jan 07, 2024 2:09 pm

Ja ken ik. Lekkere muziek. Heb er nog niets van, maar als ik het eens tegenkom.

Ben jij trouwens al eens bij No Dust Records in Wezep geweest? Het water moet jou als US metalfan haast wel in de mond lopen daar.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za mar 02, 2024 8:07 pm

Eindelijk Annihilation Absolute van Cities weten te bemachtigen. Op lp. Jaren terug kwam ik deze ijzersterke, met mystieke zang opgesierde US powermetalplaat nog wel eens tegen als heruitgave op cd, maar toen niet toegehapt. Nu wel en dit is genieten. Fijne effectieve songwriting, mooi melodieus gitaarwerk en een oerlelijke hoes. Kortom, echt US metal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie