US Metal, episode II

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Bij welke band hoor je Harry 'The Tyrant' Conklin het liefst?

Jag Panzer
10
63%
Satan's Host
1
6%
Titan Force
0
Geen stemmen
Harry wie?
4
25%
Nee
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 4:40 pm

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de zeer noemenswaardige compilatie 'Triad'. Veel van de songs van het debuut (en van One Small Voice), maar dan met Steve achter de microfoon en meer gitaar. Vind zijn tegen Kiske/Tate aanleunende stemgeluid net wat beter toeven dan het soms ietwat valsige van zijn voorganger. Al heeft dat ook wel weer wat. Feit blijft dat Graceful Inheritance qua songs natuurlijk niet te toppen was.

Ben jij trouwens ook zo knetterhard uit je plaat gegaan op Attackers laatste meesterwerk? Wie geniale gitaarduels (die ook nuttig zijn in de contouren van een song) zoekt, zit goed, plus een glansrol voor Leather Lungs. Fenomenale schijf, dat Giants Of Canaan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 4:45 pm

Nee, Giants of Canaan staat (ook) nog op de boodschappenlijst (armlastig freelancertje hè). Had Bobby Leather Lungs graag in de Little Devil gezien/gehoord, maar het zat er niet in. Organisator Mario meldde overigens tijdens Kobra and the Lotus dat er 20 (...) man/vrouw waren die avond.

Triad is te gek, zeker. Maar ja, toen ik in de eighties dat debuut voor 't eerst hoorde, liet dat een onuitwisbare indruk achter. Vandaar...

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 5:01 pm

Kan ik me zeker wat bij voorstellen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » vr okt 25, 2013 5:10 pm

Heerlijk, dat Bastille. In tijden niet meer zo onder de indruk geweest van een 'typische' US Metal-band. Wat een dynamische zanger! John Arch to the max.

Graceful Inheritance vorige week gedraaid. Misschien wel de absolute US Metal-plaat! Vorig 'Master Of Invasion', met vervreemdende tempo en mystieke refrein. Een soortgelijk mythisch science fiction-geluid dat Sacred Blade destijds ook wist te vangen.

Als iemand trouwens nog een goed adresje weet waar remasters/reissues van Sacred Blade/Othyrworld en Slaughter Xstroyes te krijgen zijn hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 5:17 pm

Heeft me eigenlijk nooit zo gegrepen, dat Slauter Xstroyes. Kan aan mij liggen, hoor. Het zit wel leuk in elkaar en de vroege proggy invloeden zijn zeker aantrekkelijk. Maar het is alsof er een natte lap over de speakers hangt, het ontbreekt ze een beetje aan kracht, terwijl de muziek wel energiek gespeeld wordt. Beetje hetzelfde heb ik met het debuut van Watchtower. Geniale composities en super spel, maar de demoproductie doet het geen goed. Alsof de felheid is weggepoetst.

Overigens, Kees. Bij http://www.rockadrome.com/ zijn zowel Free The Beast als Winter Kill re-releases te krijgen voor niet al te veel poen. Sacred Blade is er helaas Out of Stock. Maar t origineel zie ik nog wel eens op beurzen. Prijzen variëren tussen de 15 en 30 euro.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » vr okt 25, 2013 5:29 pm

Ha, bedankt voor de tips Jeroen!

Slaughter Xstroyes bevond zich tussen de primitieve tech-thrash van het debuut van Watchtower en Juggernaut, en de wildere, 'epische' US Metal van bands als Brocas Helm, Cirith Ungol en Manilla Road. Raar plekje, maar wel een met veel sfeer.

De laatste paar jaren merk ik toch wel dat ik minder de put van US Metal a la oude Queensrÿche, oude Fates Warning, Helstar, etc. aan het uitspitten ben, maar mij in plaats daarvan meer op de wat alternatievere prog/tech US Metal richt, met als voorbeelden Psychotic Waltz, Thought Industry, Wrekking Machine, etc., en op de bovengenoemde meer 'slordige' 'epische' US metal, als Slough Feg, Twisted Tower Dire, etc.

Niet dat ik de meer klassieke 'nette' US Metal niet meer leuk vind; het is eerder een uitbreiding van het kleurenpalet.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 5:33 pm

Niets mis mee. Ik vind Psychotic Waltz, Thought Industry en Wrekking Machine ook erg goed te doen hoor. Ik stelde laatst nog de vraag waarom er tegenwoordig niet wat meer op die voet wordt doorgegaan binnen het thrashgenre (Fear Of God is ook zo'n naam). Er zit nog veel meer rek in dan wederom dezelfde Exodus- en Metallicariffs achterstevoren en door elkaar gehusseld te spelen. Verder dan Vektor en in mindere mate Immaculate kom ik eigenlijk niet bij hedendaagse bands die wat nieuws proberen te integreren in de progressieve thrashsound. Protest The Hero is overigens wel een terechte aanvulling van Teun.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 5:37 pm

Als je de Sacred Blade-/Othyrworld-re-releases ergens tegenkomt: onmiddellijk arresteren. Jeff Ulmer is niet meer onder ons en ik zie met name in het geval van het Othyrworld-album niet zo snel een heruitgave aan de horizon opdoemen.
En mocht je de Reborn Classics-bootleg Seven moonz of Xercez te koop zien: dito. Bevat naast het welbekende album geweldige demonummers, waaronder 'IC eyes' en 'Cathedral forest'.

Slauter Xstroyes: ook fijn, primitief zou ik het bepaald niet willen noemen. Een van de niet-Texaanse bands die zwaar naar Texas-metal klinken.

Technothrash is een zeldzaam verschijnsel helaas (en een favo subgenre alhier). Wie Broken Glazz uit Italië nog niet kent: op naar JijTube. :)

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » vr okt 25, 2013 5:39 pm

Negligence uit Slovenië hoort ook nog een beetje in dat rijtje thuis (meer richting Testament/Forbidden), maar dan is dat rijtje van enigszins vernieuwde recente thrash-bands wel af.

Protest The Hero is een hele goede. Niet zo zeer thrash, maar een wonderwel geslaagde combo van technische speedmetal riffs en solo's, operesque vocalen, screamo/mathcore-melodieen en alternatieve metal-overgangen. Inderdaad, de vergelijkingen met Realm en Toxik zijn niet vergezocht, alhoewel ik denk dat deze band voor veel oldschoolers iets te post-modern/nerdachtig ironisch is... Nieuwe album is trouwens een topper!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 5:44 pm

Misschien is het leuk om dan eens in de Duitse progthrashscene uit begin jaren negentig te duiken. Ik noem Depressive Age (vooral de eerste twee albums hebben dat etiket) als vaandeldrager, op de voet gevolgd door wazige gezelschappen als Skeptic Sense (compleet onvindbaar, doch uniek in sound), Entophyte, Lost Century en uiteraard Megace (met zangeres). End Amen behoort ook tot dat rijtje overigens. Allemaal volgelingen van de Duitse bijbel van de technische thrash, Deception Ignored van Deathrow. Een ongelofelijk ondergewaardeerd meesterwerk met composities die zich als (bijna) ondoordringbare doolhoven ontwikkelen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 6:07 pm

Om weer even terug te komen op US Metal. Ik vind Aftermath ook altijd erg gaaf. En dan doel ik op de Aftermath die het gave Don't Cheer Me Up uitbracht. Prachtige mix van technische US power metal, een vleugje thrash/speed (ala Amulance) en wat invloeden van Rush. Vooral de hoge zang doet wel eens wat Geddy Lee denken. Er is een prima heruitgave op de markt, de oorspronkelijke cd (uitgebracht op het Nederlandse Moshroom naar mijn weten) is alleen voor woekerprijzen te vinden. Er is tevens een zeer goede democompilatie van deze band op de markt met songs die soms nog beter zijn dan die van het album (een beetje het Amulance verhaal).

Vast wel bekend bij de kenners, maar om ook anderen een idee te geven:



(met spelfout, want het is Blood On The Moon, overigens afkomstig van de democompilatie Building Up To Meltdown)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 6:20 pm

Don't cheer me up kwam inderdaad uit op Moshroom, het heavy-label van Boudisque. Verkocht voor geen meter en dus struikelde je in de negentiger jaren in de hoofdstad over het ding. Zoals je Parijs struikelde over de eerste Sacred Rite-LP, uitgebracht door een label aldaar.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 6:42 pm

Vreemde zaak eigenlijk. Bij Pariah (de Amerikaanse) vind ik dat logisch. Erg matige band. Maar Aftermath vind ik echt steengoed.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 6:48 pm

Zo zijn er duizenden bands en albums waarbij het uitblijven van succes net zo onbegrijpelijk is als de hordes Lady Gaga-volgelingen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 6:57 pm

Mja, Aftermath is natuurlijk geen hapklare brok. Veel lange songs, ingewikkeld opgebouwd. Je moet er wat moeite voor doen. En hoe was die mooie uitspraak van je ook alweer. Mensen willen wel wat horen, maar niet luisteren :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 7:10 pm

Jeroen schreef:Mja, Aftermath is natuurlijk geen hapklare brok. Veel lange songs, ingewikkeld opgebouwd. Je moet er wat moeite voor doen. En hoe was die mooie uitspraak van je ook alweer. Mensen willen wel wat horen, maar niet luisteren :P
Exact.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » vr okt 25, 2013 9:48 pm

Ik hoop dat ik Altered Reflections van Darkology nog een keer kan bemachtigen. Die Kelly Carpenter heeft toch een dijk van een stem.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door jeffrey » za okt 26, 2013 8:36 pm

Jeroen schreef:Om weer even terug te komen op US Metal. Ik vind Aftermath ook altijd erg gaaf. En dan doel ik op de Aftermath die het gave Don't Cheer Me Up uitbracht. Prachtige mix van technische US power metal, een vleugje thrash/speed (ala Amulance) en wat invloeden van Rush. Vooral de hoge zang doet wel eens wat Geddy Lee denken. Er is een prima heruitgave op de markt, de oorspronkelijke cd (uitgebracht op het Nederlandse Moshroom naar mijn weten) is alleen voor woekerprijzen te vinden. Er is tevens een zeer goede democompilatie van deze band op de markt met songs die soms nog beter zijn dan die van het album (een beetje het Amulance verhaal).

Vast wel bekend bij de kenners, maar om ook anderen een idee te geven:



(met spelfout, want het is Blood On The Moon, overigens afkomstig van de democompilatie Building Up To Meltdown)
Goud!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo okt 27, 2013 8:42 pm

Terechte uitspraak in die context, Jeffrey.

Zelf zit ik maar weer even te luisteren naar Graceful Inheritance. Glaasje whisky erbij, muziek op aangenaam volume, heerlijk. IJzersterk album met een onovertroffen sfeer. Sluit me wat dat betreft aan bij Oliver en kornuiten. Al heb ik dat 'magische moment' in de jaren tachtig natuurlijk niet meegemaakt. Luistert enerzijds heerlijk weg en aan de andere kant heeft de muziek zoveel details en diepgang dat er ook voldoende te ontdekken valt. Valt me iedere keer weer op hoe goed de debuutschijf van Liege Lord (Freedom's Rise) en Graceful Inheritance op elkaar aansluiten qua sound en stijl. Beide Black Dragon bands, dat zal het zijn.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » ma okt 28, 2013 11:08 am

Jeroen schreef:Ik hoop dat ik Altered Reflections van Darkology nog een keer kan bemachtigen. Die Kelly Carpenter heeft toch een dijk van een stem.
Uitstekende plaat, maar van 2009 en niet zeldzaam toch? Vast op eBay te fiksen.
Op het (helaas enige) Outworld-album is Carpenter ook ijzersterk, sowieso zit die plaat nog een etage boven het Darkology-werk.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 11:21 am

Klopt, zeer gave plaat en in mijn bezit uiteraard :) Gek genoeg maakt Carpenter die plaat zo gaaf. Cooley vervalt soms wat in gefröbel met zijn solo's. Maar ondanks dat een pareltje binnen de progressieve US metal. Sterk vergelijkbaar met het enige album van Power, Justice Of Fire. Qua toonzetting, stijl en ook met zeer goede zanger in de persoon van dhr. Tecchio. Alleen de productie is logischerwijs wat minder modern op die schijf.

Wat betreft Darkology, dat is het probleem. Die zie je heel weinig op ebay.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » ma okt 28, 2013 11:49 am

Jeroen schreef:Klopt, zeer gave plaat en in mijn bezit uiteraard :) Gek genoeg maakt Carpenter die plaat zo gaaf. Cooley vervalt soms wat in gefröbel met zijn solo's. Maar ondanks dat een pareltje binnen de progressieve US metal. Sterk vergelijkbaar met het enige album van Power, Justice Of Fire. Qua toonzetting, stijl en ook met zeer goede zanger in de persoon van dhr. Tecchio. Alleen de productie is logischerwijs wat minder modern op die schijf.

Wat betreft Darkology, dat is het probleem. Die zie je heel weinig op ebay.
Het Justice of fire-album van Power is erg sterk (heb indertijd de Japan-persing gekocht), maar ervaar ik als een stuk minder shredderig dan Outworld. Ik heb nog een solo-vinyl van Daniel Dalley, maar geen idee meer hoe die klinkt.
Niet zo lang terug kwam ik het Darkology-album voor een prikkie tegen in een tweedehandsbak, maar ja, ik had 'm natuurlijk al.
Dat album kwam uit op het toen nieuwe label Rock-a-Holics. Er werd zelfs her en der voor geadverteerd, herinner ik me.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 12:30 pm

Klopt, hehe. Er staat zelfs zo'n advert te koop op ebay voor vier euro.
Ach ja, Darkology heeft geen haast.

Het is me dit jaar trouwens opgevallen hoeveel gave (proggy) US metal er in de jaren negentig en de eerste jaren van deze eeuw is gemaakt. Psyco Drama en Magnitude 9 kende ik uiteraard al. Maar ook Digital Ruin, Radakka en met name In The Name hebben hier overuren gemaakt. Laatstgenoemde kende ik in zekere zin al van de Kingsbane compilatie (een van de beste en duurzaamste releases op Stormspell trouwens), aangezien de band eerst zo heette. Heerlijk dromerige (daar is ie weer) metal met een goede zanger, gegoten in fraaie en uitgekiende composities. Typisch zo'n schijf die vooral bij de media goed scoorde (ook in de Aardschok, jawel), maar volgens mij verder geen zak gedaan heeft.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » ma okt 28, 2013 12:45 pm

Jeroen schreef:Klopt, hehe. Er staat zelfs zo'n advert te koop op ebay voor vier euro.
Ach ja, Darkology heeft geen haast.

Het is me dit jaar trouwens opgevallen hoeveel gave (proggy) US metal er in de jaren negentig en de eerste jaren van deze eeuw is gemaakt. Psyco Drama en Magnitude 9 kende ik uiteraard al. Maar ook Digital Ruin, Radakka en met name In The Name hebben hier overuren gemaakt. Laatstgenoemde kende ik in zekere zin al van de Kingsbane compilatie (een van de beste en duurzaamste releases op Stormspell trouwens), aangezien de band eerst zo heette. Heerlijk dromerige (daar is ie weer) metal met een goede zanger, gegoten in fraaie en uitgekiende composities. Typisch zo'n schijf die vooral bij de media goed scoorde (ook in de Aardschok, jawel), maar volgens mij verder geen zak gedaan heeft.
Het In The Name-meesterwerk is een van mijn tien topplaten in de metal. Een volstrekt 'eigen' album dat is doortrokken van een diepzinnige, droevige sfeer. Hunfeld gaf indertijd in AS een 9 of een 10, meen ik me te herinneren (ik heb de gehele papierberg de deur uit gedaan, dus nakijken kan ik 't niet voor je). En de Kingsbane-/Seven Years-demo's, ja, geweldig natuurlijk.

US-progpower is een vat zonder bodem - alleen de demo-only-bands vormen al een universum op zich - en tevens een van m'n favoriete subgenres. In dit kader ben ik trouwens bezig iets heel bijzonders opnieuw uitgebracht te krijgen, weet echter nog niet of het gaat lukken. De contacten zijn gelegd, nu moet de band-die-al-lang-niet-meer-bestaat akkoord gaan. Duimen maar...

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 12:50 pm

Evenals het vaker aangehaalde Wicked Maraya dat met Cycles (en vooruit, de eerste plaat onder de naam Maraya) ook zo'n geweldige plaat gemaakt heeft. Vooral progressief in de ernstige toonzetting en de positieve schaarste wat betreft instrumentale invulling. Er staat geen noot teveel op. Prachtzanger ook die me meermaals tot in het diepste van m'n ziel weet te raken. Schijfje zie ik altijd in de kortingsbakken staan voor pakweg 3 a 5 euro.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di okt 29, 2013 7:53 pm

@metal79, kun je eens omschrijven wat je zo goed vindt aan Outworld? Heb vandaag in de auto weer ontzettend genoten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » di okt 29, 2013 8:04 pm

Jeroen schreef:@metal79, kun je eens omschrijven wat je zo goed vindt aan Outworld? Heb vandaag in de auto weer ontzettend genoten.
Kort gezegd: voor mij gaat dat album voor de max in shred en power, het geheel is zo ongegeneerd voluit metal. Het hagelt fantastische riffs en soli, en de zang van Kelly Sundown Carpenter is al net zo out there. Alles ademt de geest van de roemruchte jaren tachtig-Texas-metal, maar dan met oudeschool Shrapnel-gitaarvirtuozenoverkill - en dat alles in een kamerbrede productie waarin niets is gladgestreken. In zekere zin is het extreme, of beter: extreem intense muziek die de meeste mensen (proggers incluis) zwaar op de zenuwen werkt. Quasi de antithese tot post-Images and words-Dream Theater.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo okt 30, 2013 5:53 pm

Mooi gesproken. En herkenbaar ook. Het doet me qua sfeer ook sterk denken aan Oracle. Van diezelfde crunchy riffs en neoklassieke shredsolo's. Al vind ik het laatstgenoemde onderdeel beter uitgevoerd bij Outworld. Ondanks dat is ook As Darkness Reigns een fraaie schijf.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 9:42 am

Even dacht ik dat je de andere Oracle bedoelde en die vergelijking met Outworld zou dan mank gaan. Maar uiteraard doelde je op de geniale one-off van de ex-Prodigy-Oracle met de Smedley-broertjes. As darkness reigns was met een aantal andere 'Join the reign of power'-releases van Massacre Records een lichtpunt in de dagen dat De Grote Duisternis, ook wel bekend als Prozac-muzak, ook wel bekend als grunge over de goeie ouwe rockwereld was nedergedaald.
Wat is As darkness reigns een g-ni-a-le plaat, krakers van voor naar achter en terug. En wat zanger William Wren - later nog in Mystic-Force - hier vocaal loslaat, behoort voor mij tot de absolute top. Van een nummer als 'No faith for the liar' kan ik nog vandaag de dag door de kamer stuiteren, zo opzwepend met dat vette livegeluid waar de bekkens klinken als zweepslagen. En dan te bedenken dat het album eigenlijk gewoon niets anders is dan de demo die audiotechnisch nog een zetje heeft gekregen. Moest ik een definitie geven van wat de oorspronkelijke power metal eigenlijk inhoudt, dan zeg ik: As darkness reigns.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do okt 31, 2013 9:56 am

Erg gave plaat ja. Hoewel ik Man Vs Machine van Mystic-Force (ook met Wren dus) nog een pak beter vind. Maar sowieso vind ik alles van Mystic-Force gaaf. Zwaar ondergewaardeerde band.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 10:10 am

Van Mystic-Force bestelde ik vroeger al de eigenbeheertjes, geweldige band met dito curriculum. Maar ja, Keith Menser is altijd een beetje een chaoot geweest, wat mede aan zijn gezondheid ligt, denk ik. Een stabiele bandbezetting was steevast het probleem.
Zanger Bobby Hicks is in maart van dit jaar overleden, dus de oorspronkelijk line-up komt in ieder geval nooit meer bij elkaar.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » za nov 02, 2013 3:49 pm

Nieuw Chastain-nummer:
http://www.blabbermouth.net/news/chasta ... streaming/
Kan zijn dat je de pagina een keer moet verversen voor je de stream ziet.

Typische David Chastain-gitaarlijnen, en Leather klinkt nog net zo, eh, Leather-ig als vroeger.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za nov 02, 2013 7:33 pm

Nooit zo'n Chastainfan geweest. Heb alleen The 7th Of Never. Goede plaat, maar geen cd die ik vaak draai. Misschien maar weer eens doen.

Net wel weer genoten van Shadowkeep, The Hourglas Effect. Hoewel ik A Chaos Theory (mede door de fantastische zang van Rogue) de beste vind, kan ik ook erg goed luisteren naar de derde. Plaat staat bovendien bol van de details en bevat veel magische momenten. Vraag me trouwens af of die band nog leeft? (Oliver?)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » za nov 02, 2013 8:01 pm

Shadowkeep leven nog (zo'n beetje), stonden onlangs in de Tilburgse Little Devil en op het Swordbrothers-festival met Rogue weer als zanger. Ik was er niet bij, vrienden aan deze en gene zijde van de grens meldden echter dat de band door de lange non-activiteit bijzonder stroef overkwam. Aan nieuw materiaal is wel al gewerkt kennelijk, maar of het nog 's wat wordt...

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door CoenV » za nov 02, 2013 8:15 pm

Stroef? Het was gewoon slecht. Er was al geen hond aanwezig, dat hielp ook al niet, maar de zanger zong geregeld vals, enkele keren zelfs een overslaande stem, totale droefenis.
Blitzkrieg was toen wel erg leuk, toch erg jammer dat er toen zo weinig mensen waren.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » za nov 02, 2013 8:31 pm

Zoals gezegd: ik was er niet bij, geef slechts weer wat mij ter ore kwam. Interim-zanger Ronny Stixx (ex-Divine Ruins) vind ik nog altijd de beste van de SK-vocalisten. Jammer dat het uiteindelijk niks blijvends werd, behalve enkele optredens plus een 3-track promo.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za nov 02, 2013 9:02 pm

Ik vind Rogue op plaat sfeervoller. Vrij eigen en charismatisch stemgeluid. Live lijkt me die zangstijl ook vrij wankel en lastig vol te houden. Draai je The Hourglass Effect nog wel eens, Metal79?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » za nov 02, 2013 9:18 pm

Vanwege de release bij MR ben ik er toen dermate intensief mee bezig geweest dat ik er daarna enigszins mee overvoerd was. Maar het is wel weer 's tijd om het album uit de archieven op te diepen eigenlijk.
Wat de zangstijl van Rogue betreft heb je zeker een punt. Een typisch geval van love him or hate him ook, er zit weinig tussen, denk ik.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo nov 03, 2013 11:25 am

Begrijpelijk. Bestaat Melissa Records eigenlijk nog?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » zo nov 03, 2013 12:20 pm

Jeroen schreef:Begrijpelijk. Bestaat Melissa Records eigenlijk nog?
Nee, sinds enkele jaren niet meer.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo nov 03, 2013 3:03 pm

Toch jammer. Het rijtje releases was alvast veelbelovend. Shadowkeep was wel het het hoogtepunt, al vond ik Beyond Fallen en Seventh Calling ook wel leuke bands. Niet bijzonder, maar zeker ferm en lekker duister.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » zo nov 03, 2013 3:23 pm

Van Beyond Fallen is er zowaar een nieuw album: Machines of corruption.
Alhier: http://www.beyondfallenmetal.com/

Teasertje:

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo nov 03, 2013 3:29 pm

Hm, zang is er niet echt beter op geworden..

Draai nu zelf de Bootcamp series cd van Firstrike, Deadly Voltage. Lekker hoor! Goede mix van power en thrash. Doet me regelmatig denken aan de oude Hexx albums, zang (van het eerste deel) doet me dan weer sterk denken aan Peter Marrino van Cacophony. Overigens willen die vergelijkingen niet zeggen dat er ook veel geshred wordt. Solo's staan meer in dienst van de songs. Overigens is het tweede deel van de cd (eerste demo met de bassist op zang) ook heel gaaf. Iets traditioneler en melodieuzer. De rauwe en relatief zware gitaarsound doet me dan weer enigszins denken aan Nitefall. Goed werk, review volgt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » zo nov 03, 2013 4:00 pm

Jeroen schreef:Hm, zang is er niet echt beter op geworden.
Eveneens mijn eerste reactie.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » di nov 05, 2013 7:32 pm

Tussen de late arbeid door zit ik naar het Shadowkiller-debuut Slaves of Egypt te luisteren.
Dit jaar was de echte US-metal vrijwel afwezig. In de slotfase van 2013 ligt er dan tenminste dit aardige plaatje met als twee pluspunten de licht technische inslag en de zeer behoorlijke whiskystrotzang van gitarist Joe Liszt. De twin leads en enkele fraaie akoestische-gitaarstukjes zijn eveneens de moeite waard. Minpuntje is de drumproductie, die klinkt een beetje als kartonnendozenwerk. Wat spijtig is van de roffels van Gary Neff. Soms doet het geheel me een beetje denken aan Iced Earth na The dark saga. Niets wereldschokkends, maar best aardig.
Hier kan van enkele tracks worden geproefd: http://stormspell.bandcamp.com/album/slaves-of-egypt

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: US Metal, episode II

Bericht door innuendo » di nov 05, 2013 7:47 pm

Gaat op het lijstje. Alvast bedankt voor de tip!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door CoenV » di nov 05, 2013 10:21 pm

Over Shadowkiller gesproken, ik wil wat gaan bestellen bij Stormspell, nog mensen die mee willen bestellen? Kunnen we de verzendkosten splitten.

Daarnaast ben ik zeer te spreken over Manta Ray, onlangs gekocht bij Divebomb Records (met nog een hoop topspul). Luistertip!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: US Metal, episode II

Bericht door innuendo » di nov 05, 2013 10:22 pm

Yep! Geef me dan wel even een weekje om te oriënteren en ik zal beloven dat ik ditmaal iets sneller met geld over de brug kom. ;)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 10:48 pm

CoenV schreef:Over Shadowkiller gesproken, ik wil wat gaan bestellen bij Stormspell, nog mensen die mee willen bestellen? Kunnen we de verzendkosten splitten.

Daarnaast ben ik zeer te spreken over Manta Ray, onlangs gekocht bij Divebomb Records (met nog een hoop topspul). Luistertip!
Goed idee! Net als Ruud kan ik je binnen maximaal een week laten weten of ik ook mee doe.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: US Metal, episode II

Bericht door innuendo » di nov 05, 2013 11:13 pm

Metal79 schreef:Tussen de late arbeid door zit ik naar het Shadowkiller-debuut Slaves of Egypt te luisteren.
Dit jaar was de echte US-metal vrijwel afwezig. In de slotfase van 2013 ligt er dan tenminste dit aardige plaatje met als twee pluspunten de licht technische inslag en de zeer behoorlijke whiskystrotzang van gitarist Joe Liszt. De twin leads en enkele fraaie akoestische-gitaarstukjes zijn eveneens de moeite waard. Minpuntje is de drumproductie, die klinkt een beetje als kartonnendozenwerk. Wat spijtig is van de roffels van Gary Neff. Soms doet het geheel me een beetje denken aan Iced Earth na The dark saga. Niets wereldschokkends, maar best aardig.
Hier kan van enkele tracks worden geproefd: http://stormspell.bandcamp.com/album/slaves-of-egypt

Niks aan toe te voegen, behalve dat ik me iets minder stoor aan het drumgeluid. Kan me op dat vlak je ergernis wel voorstellen. Bij vlagen klinkt het heel leuk, maar het wil niet echt bijzonder worden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Plaats reactie