Jason Molina (oa. Songs: Ohia & Magnolia Electric Co.)

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Jason Molina (oa. Songs: Ohia & Magnolia Electric Co.)

Bericht door Nakur » wo aug 05, 2009 12:32 pm

Afbeelding

Bovenstaande foto is van Jason Molina in actie. Deze Amerikaan brengt sinds 15 jaar vrijwel jaarlijks materiaal uit onder twee verschillende bandnamen (Songs: Ohia & Magnolia Electric Co) en onder zijn eigen naam.

Grofweg is zijn carière op te delen in twee termijnen, wat valt af te lezen aan de bandnamen. Vanaf 1997 tot 2003 bracht hij onder Songs: Ohia een hele zwik albums en EP's uit met wisselende bandleden, veelal in de hoek van de singer & songwriters, maar ook tags als 'Indie' en 'Gothic Americana' zijn op die periode van toepassing. Typische ingetogen platen met een bijna jankende, tegen het valse aanzittende stem en teksten die uitsluitend gaan over verloren liefdes, vallende duisternis, wroeging en zieleleed. Vooralsnog niets nieuws onder de zon. Referenties naar Will Oldham (Bonnie 'prince' Billy), Townes van Sandt en PJ. Harvey zijn snel gemaakt.

Toch heeft hij in deze periode een boel geweldige platen gemaakt. Waaronder de indieplaat The Lioness (mat Arab Strap), de gitzwarte folkplaat Ghost Tropic en het (persoonlijk) hartverscheurende bluegrassplaat Didn't It Rain, welke sinds een jaar of twee bovenaan mijn persoonlijke top-10 staat genoteerd.

In 2003 bracht Jason Molina onder de Songs: Ohia moniker de cd The Magnolia Electric Company uit. Dit project en haar bandleden beviel Jason zo goed, om voortaan met deze mensen door te gaan onder de nieuwe naam. Bovendien kondigde dit een muzikale verschuiving aan, namelijk richting de kant van Neil Young. Niet zo vreemd overigens, aangezien Jason de zoon is van Ralph Molina, de drummer van Crazy Horse. Sindsdien zijn er onder die naam vele platen gemaakt met een typische Nashville sound, plus soloplaten die vooral intieme en zwaar treurige S&S nummers laten horen.

Onlangs is het nieuwe album van MEC uitgekomen, getiteld Josephine. En het is, net als zijn gehele euvre, geen origineel muzikaal experiment. Maar Jason heeft bij mij altijd een streepje voor, een bepaald soort aantrekkingskracht. Of het nu de prachtige teksten zijn, de oprechtheid in zijn (valse) stem en de constante kwaliteit, ik zou het nieteens weten. Ik weet wel dat ik rond de 40 cd's, EP's en LP's van hem heb liggen. Ookal weet ik dat het 13-in-een-dozijn muziek is, voor mij is het speciaal. Met een beetje geluk vinden jullie ook aantrekking in de muziek. Aanraders zijn:

Songs: Ohia - Didn't It Rain (2002)
Magnolia Electric Co - The Black Ram (uit de Sojourner boxset)
Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me go

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0k7FWbUQ ... re=related[/youtube]
Magnolia Electric CO - It's Easier Now

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eGN2FHgw ... re=related[/youtube]
Jason Molina - Just Be Simple (live)


Songs:Ohia - Blue Chicago Moon (van Didn't It Rain)


Magnolia Electric Co - Shiloh
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Scream filled Silence
Berichten: 1658
Lid geworden op: di mar 02, 2004 7:39 pm

Bericht door Scream filled Silence » wo aug 05, 2009 8:47 pm

Keurig topic!

Verder niet echt mijn ding. Heb The Lioness ooit een kans gegeven, maar zonder resultaat...
[url]www.hopsandbarley.nl[/url]

Gebruikersavatar
NIBDEM
Berichten: 2306
Lid geworden op: do mei 27, 2004 10:46 pm

Re: Jason Molina (oa. Songs: Ohia & Magnolia Electric Co

Bericht door NIBDEM » wo aug 05, 2009 9:19 pm

Nakur schreef: Townes van Sandt
Townes van Zandt :wink:

Wel aardige muziek, kan er goed naar luisteren, maar heb er verders weinig mee. doe mij Townes dan maar 8)

Plaats reactie