Barren earth

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Barren earth

Bericht door XnegativeX » zo mar 28, 2010 1:36 pm

Een collega van me wist me te vertellen dat deze Finse band wel wat voor mij zou zijn. Nou had deze band vorig jaar al een EP uitgebracht die ik links heb laten liggen. Maar sinds een paar weken heeft men een ware full-length uit genaamd Curse of the red river. Daar ben ik dan maar eens ingedoken. En ik kan u vertellen, die collega van me had gelijk!

Barren earth bestaat grofgezegd uit leden van Swallow the sun, Amorphis en Moonsorrow. Kenners weten dan wat voor soort muziek ze ongeveer kunnen verwachten.

Ik was in ieder geval blij verrast toen Curse of the red river me sterk deed denken aan het oude Amorphis. Ten tijde van Elegy en Tales from the thousand lakes. Maar ook de naam Opeth steekt hier en daar de kop op.
Progressieve death metal met prachtig atmosferisch gitaarwerk. Voeg daar nog even lekker ouderwets klinkende mellotron klanken en dito solo's aan toe. Dit gaat er bij mij in als koek.

Ik kan dit vooral aanraden aan fans van het oude Amorphis en fans van Opeth.

http://www.myspace.com/officialbarrenearth
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
EricMaiden
Berichten: 2121
Lid geworden op: ma sep 21, 2009 12:43 pm
Locatie: Zwolle

Re: Barren earth

Bericht door EricMaiden » zo mar 28, 2010 1:55 pm

Ik heb me er ook aan gewaagd maar het is niet mijn ding.. Misschien omdat ik Amorphis ook niet gaaf vind.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Barren earth

Bericht door Orklord » wo mei 05, 2010 2:04 pm

Zonde dat er zo weinig aandacht is voor deze band! Ik heb net het debuut opstaan en dat klinkt toch behoorlijk goed.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Barren earth

Bericht door Took » wo mei 05, 2010 2:28 pm

review van dit goeie debuut:

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=6163
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Barren earth

Bericht door XnegativeX » zo jul 15, 2012 10:34 pm

Tijd om te lullen over het nieuwe album, The Devil's resolve. Ik ben dit jaar nog geen enkele cd tegengekomen die zoveel luisterbeurten nodig was om te rijpen. Voor mij persoonlijk was het erg moeilijk om te doorgronden maar daardoor juist extra mooi. Op dit album schuift Barren earth de progressieve elementen meer naar de voorgrond. Ik was weer opzoek naar een duidelijke link naar Tales from the thousand lakes en Elegy. En hoewel die link zeker nog aanwezig is op dit album, heeft Barren earth hier toch meer hun eigen sound neergezet. De mix tussen death metal, progressieve metal, doom en dat kleine snufje folk wordt met ijzingwekkende perfectie uitgevoerd. Het is een feest van herkenning met invloeden van Swallow the sun, Opeth en vooral Amorphis maar toch is dit boven alles Barren earth.

Het is een zware dobber om te doorgronden maar voor mensen die de tijd nemen is het dan ook een echte parel.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Barren earth

Bericht door Draconian » ma jul 16, 2012 11:04 am

Grappig dat je het topic omhoog gooit. Ik heb het album toevallig vanochtend in de trein voor het eerst beluisterd. Mijn eerste indruk was: een soort Opeth maar dan met wat vintage keyboards erdoorheen gegooid. Iets minder spannend uitgewerkt bovendien, hoewel het nummer As It Is Written al direct veel indruk weet te maken. Ik hoor er inderdaad ook wel wat Amorphis in, maar ik moet ook wel aan Edge Of Sanity denken eigenlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het een zware dobber is. Muzikaal gezien vind ik het erg interessant klinken, maar ik vind de cleane vocalen eerlijk gezegd nog iets minder overtuigend.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Barren earth

Bericht door XnegativeX » ma jul 16, 2012 8:43 pm

Draconian schreef:een soort Opeth maar dan met wat vintage keyboards erdoorheen gegooid.
Daar doe je ze toch een beetje tekort mee naar mijn mening. De invloeden van Amorphis zijn sterker aanwezig dan die van Opeth. Edge of sanity hoor ik er inderdaad ook wel een beetje in. In ieder geval ten tijde van Crimson.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
r1Co
Berichten: 2323
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 4:13 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Barren earth

Bericht door r1Co » di jul 17, 2012 4:46 am

ben nog steeds zeer te spreken over het debuut album en ik wist niet dat de nieuwe er al was. tijd om dat eens uit te gaan zoeken

Plaats reactie