Occult rock

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » vr okt 17, 2014 7:48 pm

Wel leuk nieuws van deze gitaarloze helden:

Tusmorke: Yes, we're working on songs for album four and five now. We've got a split album with Spectral Haze on the way and a proper third album, as well, called "Ført Bak Lyset" ("Led behind the light", double meaning, hard to translate, related to will-o-the-wisps and deceit). There's been a delay due to the phenomenon Marxo Solinas' Leslie exploding and catching fire in the studio.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » vr okt 24, 2014 10:26 pm

Zo hee, het nieuwe materiaal van Purson, van de nieuwe, toepasselijk getitelde 'In The Meantime' is erg sterk, in tegenstelling tot JATAO:

Schitterende, creatieve videoclip





Dit soort melodieuze muziek heb ik veel liever dan dat ritmische van een Blues Pills of Graveyard.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » vr okt 24, 2014 11:54 pm

Het blijft een prachtig bandje. Hun plaat heb ik helemaal grijsgedraaid en dit smaakt inderdaad naar meer. Ik ben erg benieuwd naar waar ze volgend jaar mee op de proppen komen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » zo okt 26, 2014 12:01 pm

Ik zie net dat Year Of The Goat ook eind november met een nieuw album aan komt zetten :D
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » zo okt 26, 2014 11:14 pm

Deze? Dat is een EP. ;)

Afbeelding
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » wo nov 05, 2014 5:49 pm

Wie kent hier GIANT SQUID? Weer zo'n tegendraadse metal-gerelateerde band uit San Fransisco, in het verlengde van een Hammers Of Misfortune.
Ook bij Giant Squiad zowel mannen- als vrouwenzang, maar ook een hoop niet-standaard instrumenten, zoals een cello. Zeer originele muziek. Een cosistente stijl. Niet een potporie van uiteenlopende stijlen, maar een vertrouwde, bijna organisch aanvoelende, maar toch ook frisse stijl. Een must voor liefhebbers van sfeervolle doom, psychedelische en progressieve rock.

Het nieuwste album, het onlangs uitgebrachte 'Minoans' , is de beste plaat in de carrière van Giant Squid. Een conceptalbum over de verloren gegane Griekse beschavingen van de Mycenen en de Minoïers. Je wordt er als ware in 'ondergedompeld' (afgezaagd, maar ja, dat gebeurt wel). Gezien het kabbelende geluid en de thema's van de nummers en natuurlijk de bandnaam zelf heeft Giant Squid altijd wat met de zee, maar op dit album heeft dat wel zijn hoogtepunt bereikt. Lastig om in te komen, maar om een gegeven moment was ik om en luister ik 'Minoans' bijna constant. Kanshebber voor album van het jaar!

Schitterende Suske en Wiske-voorkant trouwens:


Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » do nov 06, 2014 7:42 pm

Met Giant Squid weet ik het nog niet. Het heeft wel wat, maar of het me gaat pakken, is nog maar de vraag.

De EP van Purson heb ik inmiddels op het wereldwijde web gevonden en daar ben ik direct aan verslingerd geraakt. Het is psychedelischer en een tikje progressiever dan het debuut en dat gaat ten koste van het pakkende. Toch ben ik een tevreden fan.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » ma nov 17, 2014 2:19 pm

Mijn recensie van het tweede album van Occultation: http://metalfan.nl/reviews.php?id=8391

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo feb 25, 2015 10:15 pm

Iemand de nieuwe EP van Mansion al gehoord? Ik begin er net aan. Heb gelezen dat het doomiger moet zijn geworden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » do mar 05, 2015 4:30 pm



Niet occults aan dit gereformeerd gezelschap trouwens. Het zal vast een act zijn, maar live zag het er best naar uit en jaagt het meer schrik aan dan alle so called satanische bandjes. De muziek is wel echt een stuk beter geworden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Jeroen » za mar 07, 2015 8:35 pm

gereformeerd zeg je, dat is wel weer een ander uiterste heh :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Occult rock

Bericht door Ernst-Jan » di mar 17, 2015 8:19 pm

Weet niet of het hier hoort maar iemand bekend met My baby?

Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Bastiaan » do apr 23, 2015 1:58 am

Wellicht kan ik jullie hier blij mee maken: Luciferian light orchestra.

Band van Therion-bassist Christofer Johnsson, debuut verschijnt binnenkort. Hier is alvast een erg lekker nummer te luisteren: Dr. Faust on Capri
[youtube]https://youtu.be/GzzM_8FGS9o[/youtube] (what the.... hoe werken die youtube-linkjes?)

Mocht het in de smaak vallen, Church of Camel, Taste the Blood of the Altar Wine & Venus in Flames staan ook online.

Nu het addertje onder het gras: ik ben niet bekend met occulte rock, maar ik vind dit erg lekker klinken, dus mijn vraag: wat zouden de invloeden voor deze band zijn geweest? De band zelf zegt door occulte rock uit de jaren zeventig. (The Devil's Blood, Purson en Ghost zijn voor mij gekende namen. Blue Oyster Cult ken ik een beetje (en wat ik ken vind ik sterk) en daar ga ik mij binnenkort in verdiepen, dan kan ik ook in dat topic reageren).
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » do apr 23, 2015 9:09 am

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » do apr 23, 2015 9:27 am

Niet slecht. Het manco van dit bandje is de muziek wel erg direct is. Er wordt geen moeite gedaan om sfeer op te bouwen. Niet alleen zij hebben er mee te maken hoor. Als ik naar de laatste paar jaar kijk, zijn de nieuwe occult rockbands die het begrepen hebben op een hand te tellen. Er komt wel iets meer bij kijken dan een frontvrouw hebben en een spookhuisstemming neer te zetten.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Bastiaan » vr apr 24, 2015 1:12 am

Ik denk dat me dat juist erg aanspreekt, dat het erg direct is.

En Ruud, ja, er zijn de laatste jaren veel van dit soort bands, heeft uiteraard allemaal met succes te maken. Zag laatst een documentaire over The Police. Zijn punk gaan spelen omdat dat 'in' was. Grappig genoeg had ik de link tussen The Police en punk nooit gelegd, maar je hoort het wel in veel van hun nummers.

Afijn, met iets als Ghost kan ik helemaal niets. Het komt op mij ongelooflijk nep en overdreven over. The Devil's Blood vind ik wel aardig, live vond ik het zelfs erg goed. Purson heb ik vandaag ook nog eens opgezet. De EP Rocking Horse vind ik wel goed te pruimen, maar die langspeler The Circle doet me helemaal niets.

Gisteren Blue Oyster Cult geluisterd, waarschijnlijk twee van de wat bekendere werken, want ik heb de eerste twee beste geluisterd, Agents of Fortune (met daarop Don't Fear The Reaper) en Heaven Forbid (vooral Harvest moon vond ik erg mooi. Spuuglelijke hoes trouwens, en vooral als de band wat steviger speelt vond ik de sound niet mooi - jaren negentig-product, dat zal het zijn).

Maar Ruud, kun je me op basis van dat nummer van Luciferian light orchestra wat oude occulte rock aanraden? Of laat ik het wat algemener stellen: zijn er mensen met een top 5 of top 10 occulte acts? Dan kan ik lekker inspringen bij wellicht gekende namen en vanuit daar het genre verkennen.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » vr apr 24, 2015 8:52 am

Dat kan hoor. Echt lang zal dat lijstje nooit worden, want het is nooit een mateloos populair subgenre geweest. Bovendien is het meeste wel genoemd hier. De laatste golf heeft volgens mij niet meer dan 10-15 goede bands voortgebracht. Dat je The Devil's Blood op plaat 'aardig' vindt, maakt de kans van slagen al niet bepaald groot, maar omdat sommige mensen het nog niet kennen, gooi ik die er toch in.


1. Coven

Bracht in 1969, midden in het hippietijdperk, het legendarische Witchcraft Destroys Minds & Reaps Souls uit. De muziek is verder niet heftiger dan die van de concurrentie, maar de teksten zijn behoorlijk duivels en zangeres Jinx Dawson hekserig venijn in haar stem. De muziek is de ideale horrorsoundtrack. Het duurde heel wat luisterbeurten voordat ik er achter kwam dat er nauwelijks een normale gitaar gebruikt wordt.




2. Black Widow

Coven's Britse tegenhanger. Hangt meer in de hardrocksferen. Helaas zijn ze na deze plaat een stuk commerciëler geworden wat verder ook hun ondergang geworden is. Sacrifice is eveneens een klassieker.




3. Comus

Wordt zelden occult genoemd, wat vanwege de teksten te maken heeft. Toch zet Comus soms een behoorlijk nare sfeer neer en past het muzikaal goed in dit topic. Comus' acid folk is na de klassieker First Utterance nooit meer geëvenaard. Ik probeer al langer Comus onder de aandacht te brengen hier, maar tot nu toe ben ik niet erg succesvol geweest. En dat terwijl Mikael Akerfeldt hier héééél erg door beïnvloed is (luister maar eens naar The Herald)




4. Jex Thoth

Flinke sprong in de tijd. Tussendoor is er natuurlijk ook wel veel gebeurd, maar ik wil het lijstje graag zelf ook wat kort houden. Zo rond 2007-2008 ontstaat de nieuwe golf der occulte rock. Jex Thoth staat mede aan de wieg met haar dreunende, acid rock. Ook hier hoor je duidelijk de folkinvloeden, maar het is de betoverende zang dat de smaakmaker is. Helaas zo ondergewaardeerd dit.




5. The devil's Blood

Neerlands trots. Selim speelt met invloeden van Roky erickson, Blue Oyster Cult, Coven, Hawkwind, Pentagram en talloze andere oude bands, maar smeedt dit aaneen tot een ijzersterk en tamelijk origineel geheel. Er zit ongelooflijk veel werk in deze gitaarharmonieën en de composities zijn geniaal. De shows zijn legendarisch en de platen zijn klassiekers. Ik kan er weinig meer over zeggen.




6. Blood Ceremony

Iets jonger dan Jex Thoth en The Devil's Blood, maar wat mij betreft niet minder belangrijk voor de laatste golf van occult rock. Blood Ceremony laat zich sterk beïnvloeden door oude (cult)horrorfilms en in het bijzonder folkhorrorprenten als The Wicker Man en Witchfinder General. Vroeger noemde ik ze Jex Thoth met een dwarsfluit, maar dat is een beetje kort door de bocht. Nog steeds actief en dit jaar wordt hun vierde plaat verwacht.





Ik denk dat dit wel een heel mooie basis is. Als je meer namen wilt hebben, laat maar weten. Als je zelf gaat verkennen, stop als je bands als Bloody Hammers of Ancient VVisdom tegenkomt.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » vr apr 24, 2015 1:32 pm

Moet toegeven dat Comus me bij de laatste trip weinig interesseerde, vond het vooral wat random en gemaakt kunstzinnig over komen dan dat de shamanistische inslag me echt greep.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Bastiaan » vr apr 24, 2015 8:11 pm

Eeuwige dank, Ruud, jij mag wat mij betreft het boek Occult rock voor dummies schrijven [headbang] En die lijst is lang zat hoor. Zes potentiële bands om uit te pluizen is meer dan genoeg - bovenop die lange lijst die er altijd wel zal blijven.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » vr apr 24, 2015 8:25 pm

Lennert schreef:Moet toegeven dat Comus me bij de laatste trip weinig interesseerde, vond het vooral wat random en gemaakt kunstzinnig over komen dan dat de shamanistische inslag me echt greep.

Het verbaast me dat je daar dan nog wat van meegekregen hebt, want je hebt toen ongelooflijk veel zitten kakelen. :mrgreen:


@Bastiaan: geen dank! En ik heb eerlijk gezegd wat beters in de steigers staan.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » za apr 25, 2015 9:16 am

Bastiaan schreef:Gisteren Blue Oyster Cult geluisterd, waarschijnlijk twee van de wat bekendere werken, want ik heb de eerste twee beste geluisterd, Agents of Fortune (met daarop Don't Fear The Reaper) en Heaven Forbid (vooral Harvest moon vond ik erg mooi. Spuuglelijke hoes trouwens, en vooral als de band wat steviger speelt vond ik de sound niet mooi - jaren negentig-product, dat zal het zijn).
Agents Of Fortune is bekend, maar niet bijzonder geliefd en Heaven Forbid is een van de minst bekende BOC albums. Ik zou je dan eerder Secret Treaties, Cultosaurus Erectus, Fire Of Unknown Origin en Imaginos aanraden, maar dan alsnog concluderen dat BOC geen occult rock is, maar wel belangrijk is voor het ontwikkeling van dit 'genre'. Toen ik gisteren wat ouder werk aan het luisteren was met een maat, viel het ons toch wel op dat zowel bands als Manilla Road en ook The Devil's Blood hier echt behoorlijk wat inspiratie voor moeten hebben opgedaan.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Occult rock

Bericht door Mollusk » di mei 05, 2015 7:52 pm

Als het goed is komt Venomous Maximus op 19 mei met het nieuwe album, Firewalker.
En Black Moth schijnt ook nog met een album te komen dit jaar.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Occult rock

Bericht door Mollusk » vr mei 08, 2015 3:34 pm

Voor de liefhebbers van Year of the Goat:

After the release of the critically acclaimed EP The Key and the Gate the Swedish sextet YEAR OF THE GOAT is back with a heavy sign of life and their full length album The Unspeakable, to be released on July 31st on Napalm Records.

The album features 9 of the finest Dark Rock / Occult Rock tracks with exiting anthemic choruses, enthralling arrangements and a nice 60s/70s vibe. These capture the listener in a whole atmosphere of trademarks of Dark Rock.

Afbeelding

The Unspeakable track listing:
1. All He Has Read
2. Pillars of the South
3. The Emma
4. Vermin
5. World Of Wonders
6. The Wind
7. Black Sunlight
8. The Sermon
9. The Key And The Gate (Alternative Version - Bonus Track)
10. Riders Of Vultures
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » vr mei 08, 2015 6:09 pm

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » vr mei 22, 2015 5:40 pm

Afbeelding

Jess & The Ancient Ones hebben schijnbaar een projectje naast de hoofdband, genaamd, The Exploding Eyes Orchestra. Iets vuiger en psychedellischer: in ieder geval stukken beter dan wat JATAO de laatste tijd heeft laten horen. Klik op de onderstaande link om te luisteren:

http://www.invisibleoranges.com/2015/05 ... tra-smoke/

Geen originaliteitsprijs, maar aardig om in de gaten te houden. Die popartieste waar in het bovenstaande artikel over wordt gesproken, Anna Calvi, vind ik dat weer niets. Veel te gepolijst, zoals met de meeste moderne mainstream popmuziek. Misschien iets voor de liefhebbers van Lana del Rey.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » za mei 23, 2015 10:32 pm

Nicole kaapte de promo voor mijn neus weg, maar wat ik tot nu toe hoorde, klonk best aardig.



Mijn tip van de week is het Engelse Galley Beggar. Geen pure occult, maar wel een bandje dat middels folkrock hogere sferen opzoekt. Een dezer dagen komt hun tweede album (Silence And Tears) uit via Rise Above Records. Liefhebbers van Fairport Convention gaan dit geweldig vinden. De plaat laat je op een van de betere hippiefeestjes wanen.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Jeroen » wo mei 27, 2015 8:32 pm

Mag een slaapfeestje ook? :P Ik vind het niet echt spannend klinken. Bij occulte rock wil ik toch die zwoele, plakkerige, broeierige, satanische, smerige klank ergens in terug horen. Dit klinkt allemaal zo lief met die melodieuze gitaarlijntjes en montere pingels. Voor folkrock kan het ermee door, maar dat vind ik als genre geen aanbeveling.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Occult rock

Bericht door Mollusk » wo mei 27, 2015 8:33 pm

Hippiefeestjes eindigden dan ook wel eens als slaapfeestjes :-)
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo sep 02, 2015 8:33 pm

De nieuwe Uncle Acid:

Afbeelding
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 02, 2015 9:10 pm

Like I thought :(

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 02, 2015 9:12 pm

Niet getreurd, gelukkig is er ook nog (niet echt occult, maar wel 'rock') de nieuwe Christian Mistress:



Op naar Leeuwarden, eind oktober, met ook o.a. Solstafir en Magister Templi!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo sep 02, 2015 9:15 pm

Nee, dat is veel meer protometal. Ben je er nou toch bij met into the void?

De nieuwe Magister Templi is trouwens ook erg sterk.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 02, 2015 9:21 pm

Ja, ik ga ook naar Into The Void, herfsttripje naar Rome vind een week eerder plaats, gelukkig :)

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » ma sep 14, 2015 8:10 pm

Gekopieerd uit het Into The Void-topic:

Wucan uit Duitsland. Folky seventies bluesrock, met gelukkig meer schwung dan Blues Pills. Beetje Blood Ceremony-achtig met die dwarsfluit, maar meer richting het swingende van het Nederlandse My Baby.





Af en toe krijg ik er zelfs een Dio/Rainbow-gevoel bij. Waar blijft de recensie Ruud? Op het niet onverdienstelijke PowerMetal.de kreeg het recente debuutalbum van Wucan, ''Sow The Wind'' 10/10.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » ma sep 14, 2015 8:16 pm

Ik kan de plaat niet vinden, maar de band verzekerde me al dat ze 'm verkopen op Into The Grave.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » di sep 22, 2015 11:12 am

Sabbath Assembly heeft mij nooit echt kunnen boeien, maar daar lijkt het nieuwe, zelfgetitelde album verandering in de brengen. Luister en bekijk deze nogal bloederige clip maar eens:



Toen ze nog bij Hammers Of Misfortune zat was ik al fan van de vocalen van Jamie Myers. Ze weet de zangpartijen van haar voorganger Jex Thoth goed te emuleren. Dit nieuwe album van Sabbath Assembly lijkt wat meer 'punch' te hebben in vergelijking met de voorgaande. De muziek ligt nu nog meer in het sektarische straatje van een band als het Finse Mansion. Net zo sinister.
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op di sep 22, 2015 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » di sep 22, 2015 11:22 am



Dit werkt iets beter Kees. Zo krijg je ook wat meer te horen dan de laatste zes seconden. Het lijkt inderdaad op Mansion, wat een goede ontwikkeling is. Ben benieuwd of ik de band weer in de armen kan sluiten. Gelukkig heb ik ze ooit nog met Jex Thoth gezien. Zo goed als toen zal het nooit meer worden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » di sep 22, 2015 1:14 pm

Bedankt Ruud! Sabbath Assembly was voor mij zelfs met Jex een 'net niet' band. Met dit nieuwe album verandert dat. Met de vocalen zat het altijd wel snor. Jamie Myers zong 'The Locust Years' van Hammers Of Misfortune in, en instrumentaal doet Sabbath Assembly op dit nieuwe album ook wel aan die band denken. Eclectisch, chaotisch, beetje avant-garde. Uiteindelijk vooral veel variatie, veel dynamiek, veel drama, veel theater, en een hoop sfeer.

Of het allemaal op z'n pootjes terecht komt zodat we over een van de toppers van het jaar kunnen spreken: daarvoor moet ik het album nog een flink aantal keren luisteren. Op dit moment hoor ik zeker de potentie.

Nog een nummertje van de nieuwe Sabbath Assembly:


jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Occult rock

Bericht door jeffrey » za sep 26, 2015 3:43 pm

Hmmm, ik ben er nog niet helemaal uit. Klinkt allemaal lekker, maar blijft nog wat weinig hangen op de een of andere manier..
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » za sep 26, 2015 10:19 pm

Kost een aantal luisterbeurten kan ik je vertellen, daarna valt alles op zijn plaats :)

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Bastiaan » ma okt 05, 2015 3:52 pm

Ben erg te spreken over het nieuwe nummer van Purson:

https://youtu.be/boscR_9EE5Q
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » ma okt 05, 2015 5:01 pm


Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » ma okt 05, 2015 6:09 pm

Erg goed nummer ja! Ik roep al sinds het debuut dat deze band wel eens heel groot kan worden en het lijkt erop dat ik gelijk begin te krijgen. Momenteel op tour door de VS met Ghost en Blood Ceremony en eerder al op pad met Kiss. En dat terwijl Rosalie Cunningham twee en een half jaar geleden nog als straatmuzikant aan de slag moest om rond te komen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » di okt 13, 2015 10:13 am

Nieuw nummer van Jatao:




Het lijkt erop dat ze hun TDB-jasje uitgetrokken hebben. Het doet zelfs denken aan het debuut van Rival Sons en zomerse bluesrock in het algemeen. Geen verkeerd nummer, maar de clip van Costin Chioreanu is de smaakmaker! De nieuwe plaat verschijnt op 4 december.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » wo okt 14, 2015 9:48 am

De nieuwe Gold is verbazingwekkend sterk. De popstructuren die de band nog best wel eens op de radio hadden kunnen laten belanden zijn praktisch weg, in plaats daarvan meer post-punk/new wave/gothic rock/stoner invloeden.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Occult rock

Bericht door Metalheank » do okt 15, 2015 8:14 pm

Erkin Koray

Vandaag hoorde ik in Rome op de radio (!) Orphaned Land, en dat ben ik thuis direct weer gaan luisteren en toen stuitte ik op hun cover van Estarabim, een nummer van de Turkse Erkin Koray. Blijkbaar in de jaren zeventig een pioneer op het vlak van psychedelische, prog- en folkrock. Goed spul!



Check bijvoorbeeld het nummer vanaf 21:00.

Er staat ook een nummer van hem op de Hava Narghile-verzamelaar. Ook iets van Mogollar (ook een dikke aanrader). Is allemaal wel te vinden op het internet.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » za okt 17, 2015 11:28 am

Eru Iluvatar schreef:Niet getreurd, gelukkig is er ook nog (niet echt occult, maar wel 'rock') de nieuwe Christian Mistress:



Op naar Leeuwarden, eind oktober, met ook o.a. Solstafir en Magister Templi!
Ik hoop echt dat dit het slechtste nummer van de cd is (tevens het eerste nummer dat ik ooit van Christian Mistress bewust hoor, al vermoed ik dat Ruud en/of Kees me dit wel eerder hebben laten horen en ik het toen waarschijnlijk best tof vond), want dit is buiten de solo's oprecht een van de slechtste songs die ik dit jaar heb gehoord. Wat een wanstaltige tekst en uitzonderlijk matige zang.

En dit heeft overigens wat mij betreft helemaal niets met occult rock te maken, in ieder geval afgaande op dit ene nummer. Gewoon simpele bikermetal.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » za okt 17, 2015 11:19 pm

Is ook niet occult. Dat vervelende Gold van je evenmin trouwens. Van Christian Mistress vind ik Possession overduidelijk beter dan de laatste. De muziek daarop zit veel beter in elkaar en is een stuk pakkender.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » vr okt 30, 2015 7:46 pm

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » ma nov 02, 2015 10:43 am

Inderdaad lachen... Zonder ook maar een vermelding van The Devil's Blood zet het lijstje zichzelf buitenspel. Verder ben ik stomverbaasd over bepaalde vermeldingen, zoals The Skull (geinige doom metal), Witch Mountain (idem, maarja, ze hebben een zangeres he), Mount Salem (zwaar overschat) en Purson (superband, maar puur symfonisch en psychedelisch, maar absoluut niet occult). Een paar bands worden terecht genoemd, maar deze lijst zou het subgenre veel meer eer aandoen:


13. Uncle Acid And The Deadbeats
12. Lucifer
11. Seremonia
10. Electric Citizen
9. Mansion
8. Cauchemar
7. Year Of The Goat
6. In Solitude
5. Tusmørke
4. Ghost
3. Blood Ceremony
2. Jex Thoth
1. The Devil’s Blood

Met eervolle vermeldingen (vanwege verschillende redenen) voor:

Sabbath Assembly
Jess And The Ancient Ones
Devil
Electric Wizard
Dread Sovereign
Hexvessel
Saturnalia Temple
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Plaats reactie