New Wave of Traditional Heavy Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 8:24 pm

Van Vigilance heb ik wat jaartjes terug de eerste gekocht, leek soms wat op Omen (stem), maar echt boeien kon het me niet echt. Nog maar 's opdiepen dan.
Sign of the Jackal, leuke band, sympathieke lui.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » vr okt 25, 2013 8:50 pm

Klinken allebei best leuk. Goede omschrijving voor Signs Of The Jackal: neonlichtmetal. Heeft wel dat sfeertje inderdaad.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 9:29 pm

Eru Iluvatar schreef:@ Metal79: Ja, best aardig, maar niet je van het. Ranger, of Aktor uit Finland vind ik dan wat leuker (vooral Aktor, met de zweverig-hese vocalen van Chris Black).
Dat schreef ik dus: best aardig, Speedtrap. :)
Ranger is wat spannender, Aktor leuker vanwege de aparte keys/synths ertussen. Alles waarmee Professor Black zich bezighoudt is eigenlijk interessant, in mijn optiek. High Spirits vond ik live sterk. Goed ook, die uniform witte outfits.

Nadeel van sommige NWoTHM-bands - vooral die uit Zwe-den, vind ik dat wanneer er voortdurend uptempo tot high-speed wordt gespeeld, het na een tijdje alleen maar aan je voorbij suist. Vroegâh had ik dat geweldig gevonden, hoe sneller hoe beter, maar vandaag de dag, hm, liever variatie met af en toe een komeet ertussen.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma okt 28, 2013 12:01 pm

In dat laatste punt kan ik mij wel vinden. Variatie is inderdaad belangrijk. Gelukkig bieden hedendaagse US Metal-bands dat wel.

Op het moment luister ik trouwens naar Borrowed Time, de net verschenen debuut-lp van US metallers BORROWED TIME.

Ja, die plaat die in de Aardschok van André Verhuysen 25 van de 100 punten kreeg. Op het eerste gehoor is de productie en de zang nogal een smaakkwestie. Verhuysen is daar voor mijn gevoel iets te gemakkelijk overheen gevallen. Bij Borrowed Time kaarten recensenten en de bandleden zelfs de NWOBHM-invloeden aan, maar ik hoor toch vooral een hoop dromerige, sfeervolle en soms bijna mystieke US Metal. Vaak met een bijna oude Fates Warning/Heir Apparent-achtige prog-inslag. Andere nummers hebben dan weer een iets meer hedendaags up-tempo karakter, waardoor Borrowed Time bij vlagen ook wel wat aan landgenoten Züül doen denken. Hier een voorproefje:



Binnenkort hoop ik er een volledige recensie uit te knijpen. Niettemin weer een uitgave waar High Roller Records zich mee op de kaart zet, na andere uitspringers als High Spirits.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metal79 » ma okt 28, 2013 1:49 pm

Op de singles en demo-/live-elpee van Borrowed Time hoor je duidelijk de NWoBHM-wortels, de bandnaam komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Vooral op het nummer 'Sailor on the seas of fate' (vernoemd naar de Elric-roman van Moorcock) vallen de epic metal-invloeden te traceren van de vroege US-groepen zoals Manilla Road. Op de eerste elpee staat trouwens een (charmant krakkemikige) cover van 'Necropolis'. Aangezien je bij de Demo Side noch de Live Side van 'productie' kunt spreken is de plaat een typisch gevalletje van acquired taste.

De hier geposte track van het nieuwe album heeft inderdaad ook die mystieke sfeer. Zeer aangenaam. Het doet me wel aan de oude Valhalla met David Fefolt denken, en de soms klaaglijke zang van J. Priest (ach ja...) associeer ik onmiddellijk met die van Mark 'The Shark' Shelton en Mike Lezala van Legend (Jersey).
Mooi dat zowel Borrowed Time als Legend op het voorbije KIT stonden en goede optredens weggaven. Een generatieoverstijgend genoegen zogezegd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » ma okt 28, 2013 1:54 pm

Gaaf sfeertje wel. Die holle klank met galm doet het hier altijd wel goed. Maar kijk ik naar de compositie dan neig ik wel naar de omschrijving 'knip-en-plakwerk'. Laten we eerlijk zijn, de arrangeur van het stel heeft nog wel een en ander te leren. Beoordeel ik echter puur op sfeer en sound, dan hebben we er volgens mij gewoon weer een leuke metalband bij.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 8:57 pm

Ja inderdaad. Ten opzichte van de demo vind ik de LP een lichte teleurstelling, maar in de eerste plaats een mooie heavy metal-sfeerplaat. Kan nog groeien - nodigt wel uit om vaker beluisterd te worden!

Voor nu: nieuwkomer STALLION


Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di dec 17, 2013 10:03 pm

TRIAL is een beetje het ondergeschoven broertje van andere Zweedse bands als In Solitude en Potrait. Maar goed, wat wil je met een soortgelijk occult, satanistisch imago. Jammer, want de muziek biedt juist geen typerende horrorgeluiden van Mercyful Fate/King Diamond, maar meer 80's US Metal-achtige klanken. Vorig jaar ging de zeer degelijke debuut-lp 'The Primordial Temple' bijna geruisloos voorbij. Hopelijk gebeurt dat niet met de recente 'Malicious Arts'-ep, die twee zeer onderhoudende composities biedt met veel afwisseling. Helstar is een niet te ontkomen referentie. Luister:




jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » ma jun 02, 2014 3:16 pm

Heathen Hoof kan zowel hier als in het NWoBHM topic, maar deze is wat frequenter in gebruik. Heerlijke speel-alle-problemen-weg Metal, denk aan de rockerige NWoBHM, gemixt met (vroege) Metal als Heavy Load, Priest etc. Perfect voor in de auto of in de zon met een pilsje.



[/quote]
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Took » ma sep 15, 2014 7:20 pm

Binnenkort komt het eerste album uit van Amulet, getiteld The First . Een stel jonge Britten die goed naar de platen van hun bekendste landgenoten in het genre hebben geluisterd.

niet al te goeie liveopname:
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » wo sep 17, 2014 11:13 am

Iemand de nieuwe Portrait gehoord? Ik vind het weer een fijne plaat geworden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » wo sep 17, 2014 7:11 pm

Die is heerlijk! Eindelijk een nieuwe band die nog een beetje in de voetsporen kan treden van de oude helden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » do sep 18, 2014 11:48 am

Op een handje vol na, kan de opleving van 80ies Heavy Metal door de jonge honden mij niet echt boeien over langere tijd, maar enkele bands die gelukkig geen houdbaarheidsdatum hebben:





Rommelig ala Brocas Helm, galloperende NWoBHM-riffs, leads ala Thin Lizzy, etc etc invloeden. Had ook in het Epic Metal topic gepast omdat deze stijl daar meer aftrek vindt, maar vind het zelf meer Heavy Metal.

En wat ik zelf een van de gaafste bands van het moment vind:


Een Metalversie van Uriah Heep dekt de lading hier wel.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Den » do sep 18, 2014 1:31 pm

dat dark black is wel leuk inderdaad. Ik vind het alleen jammer dat die productie niet echt meewerkt. Beetje te dof naar mijn smaak en de zang staat wel erg ver achterin de mix (tenminste, op hun cd, of het op de ep ook zo is weet ik niet).

Persoonlijk zou ik Air Raid ook graag nog aan het rijtje toevoegen. Ook een Stormspell band. Heerlijk galloperende heavy metal met lekker veel melodie, een meer dan capabele zanger en, niet onbelangrijk, ze kunnen nummers met een kop en een staart schrijven.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » do sep 18, 2014 1:56 pm

Ja dat is voor mij de charme, hij kan ook niet echt zingen :p. De EP heb ik op het nummer Midnight Wrath nog niet beluisterd. Wilde eigenlijk een nummer van The Barbarians Hammer EP delen, maar die zijn van Youtube gehaald..
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Hellhammer » do sep 18, 2014 6:37 pm

Thanks Jeffrey, dat Tarot klinkt verdomde tof! Doet me ergens ook wel een beetje denken aan NWoBHM (vooral Traitor's Gate). Mooi spul iig.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » do sep 18, 2014 10:06 pm

Took schreef:Binnenkort komt het eerste album uit van Amulet, getiteld The First . Een stel jonge Britten die goed naar de platen van hun bekendste landgenoten in het genre hebben geluisterd.

niet al te goeie liveopname:

25/100 in de laatste Aardschok van jawel, André Verhuysen. Precies dezelfde score als Borrowed Time. Dus het zal wel top zijn :p
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » vr sep 19, 2014 1:10 am

Mwa, het is een sympathiek bandje. Niet origineel, maar het klinkt geinig. Mits je naast de zanger kan kijken die er vaak naast zit.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Lennert » vr sep 19, 2014 9:24 am

Alles wat in de Aardschok of bij LoM een 25/100 krijgt is doorgaans goed toch? :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » vr sep 19, 2014 11:55 am

Meestal wel! Maar bij Lords of Metal moet je alles nalopen of het wat is. Die Nima bijvoorbeeld vindt alles helemaal super en schudt altijd de meest obscure referenties uit de mouw.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » wo sep 24, 2014 12:20 am

Het kwartje is hier trouwens knetterhard gevallen wat betreft die s/t van Borrowed Time (zie nummer hier boven ergens). Ik schreef eerder over het knip-en-plak karakter van de composities, maar daar wil ik toch even op terugkomen. Dat nummer en dat sfeertje, prachtig. Die cd gaat er komen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » wo sep 24, 2014 9:03 am

Borrowed Time is een leuk bandje!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Hellhammer » do sep 25, 2014 2:13 pm

Vind dat Amulet eerlijk gezegd gewoon troep. Wat een saaie ongeïnspireerde meuk. Borrowed Time is idd best prima.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » za sep 27, 2014 11:15 am

Portrait is trouwens ook een gave band geworden tegenwoordig. Ik kende alleen het s/t debuut en dat vond ik vrij doordeweeks. Maar met die lekker agressieve doch fel hoog uithalende (King Diamond?) nieuwe zanger is het erg goed te doen. Natuurlijk zijn er veel invloeden van MF en KD, maar ik hoor er meer in dan alleen die oudjes. Door de energie en de agressie in de sound doen ze het hier stukken beter dan In Solitude (een ordinaire kloon). Samen met RAM en Borrowed Time één van de leukere bands in deze stroming. Al zou je Imagika daar ook onder kunnen scharen en die staat dan natuurlijk ver bovenaan :)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za sep 27, 2014 12:04 pm

Nou nou, het hoeft toch niet zo dogmatisch dualistisch te worden? De een goed, de andere slecht? In Solitude als Portrait zijn beide prima bands. Wat zeg ik: ze behoren tot de beste nieuwe heavymetalbands van de laatste tien jaar. In Solitude is verre van een ordinaire kloon. Ze zijn juist minder goed dan Portrait als het gaat om het kopiëren van Mercyfal Fate-elementen, maar daarentegen ook origineler, zoals ze op het laatste album 'Sister' laten horen, met alle gothic rock/darkwave/death rock-invloeden.

Even twee soortgelijke nummers van de bands onder elkaar ter vergelijking:

Portrait - We were not alone (2014):



In Solitude - We were never here (2012):



Veel overeenkomsten wat mij betreft, maar tegelijkertijd ook wel weer een eigen geluid.

De echte 'ordinaire kloon' is trouwens Attic...

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » za sep 27, 2014 5:07 pm

Mja, maar In Solitude probeert ook de productie en sound te benaderen (dat onderstreept die link nog maar es). Natuurlijk zet die zanger van Portrait wel eens een hoge kopstem op, maar de algehele sfeer bij In Solitude wijst mijns inziens veel meer op een eerbetoon. Dat mag uiteraard, maar ik zie daar het nut niet zo van in. Portrait klinkt vetter, harder en minder 'occulterig', ondanks de duidelijke tekstuele verwijzingen. Zwakke zanger trouwens, die van In Solitude. Niet dat die van Portrait technisch zo briljant is, maar die heeft meer ballen en meer power.

Vergeef me overigens, maar het komt nu een beetje belerend over, alsof ik ze allebei goed zou moeten vinden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Lennert » ma okt 20, 2014 10:25 am

Late reactie, maar hoe je In Solitude als een ordinaire kloon kunt bestempelen met een album als Sister, is mij ook echt een compleet raadsel, aangezien die band een veel uitgebreidere sound heeft met de door Kees aangehaalde invloeden. Qua zang en technisch misschien beperkter, maar een fantastische lading sfeer die ik bij weinig metal bands nog eerder heb gehoord.

Mijn eerste Portrait cd eergisteren in Duitsland aangeschaft (de Duitse Media Markt is awesome!) en ik moet toegeven dat ik ook wel ben gevallen voor Crimen Laesae Majestatis Divinae. Lekker speels en verder oh zo duidelijk van Mercyful Fate en King Diamond afgekeken. In de woorden van mijn vriendin: 'voor mensen die de stem van King Diamond echt niet trekken' :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » ma okt 20, 2014 8:22 pm

Volgens ben ik tot nu toe de enige die de associatie maakt, maar ik vind Portrait behoorlijk de sfeer oproepen van oude, duistere Iced Earth. Night of the Stormrider! Vooral op die Crimen-plaat. En er is een fnuikend tekort aan bands in die stijl!!
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » ma okt 20, 2014 9:00 pm

Absoluut
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Lennert » di okt 21, 2014 12:08 am

Metalheank schreef:Volgens ben ik tot nu toe de enige die de associatie maakt, maar ik vind Portrait behoorlijk de sfeer oproepen van oude, duistere Iced Earth. Night of the Stormrider! Vooral op die Crimen-plaat. En er is een fnuikend tekort aan bands in die stijl!!
Nee hoor, ik zei het vanmorgen ook nog tegen Paula dat de band bij vlagen de eerste drie albums van Iced Earth qua sfeer oproept!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » di okt 21, 2014 8:24 am

En wat vind zij er van? De zang gooit toch geen roet in het eten?
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » di okt 21, 2014 8:58 am

Overigens vind ik In Solitude ook weer niet slecht. Maar ik mis de ballen. Het is sfeervol, maar er beklijft nier niks.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Lennert » di okt 21, 2014 9:11 am

Metalheank schreef:En wat vind zij er van? De zang gooit toch geen roet in het eten?
Op de stukken waar het King Diamond achtig wordt kan ze niet anders dan lachen over hoe dom het klinkt :mrgreen:

Muzikaal vind ze het wel heel gaaf.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » di okt 21, 2014 9:12 pm

Ik was er al bang voor :P Maarre ik vind deze zangstijl echt heel gaaf en significant anders dan King Diamond (wel dezelfde school).
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Hellhammer » zo okt 26, 2014 3:14 pm

Kent men Black Trip al? Werd op een ander forum omschreven als een mix van oude Maiden, jaren 70 Scorpions en Thin Lizzy. Dekt de lading prima medunkt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1dgpc2zix-4#t=59[/youtube]

RvdM
Berichten: 109
Lid geworden op: za dec 04, 2004 10:14 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door RvdM » ma okt 27, 2014 11:11 pm

Erg goede eerste indruk van Black Trip. Neigt idd naar Thin Lizzy en oude Maiden, complimenten ook voor de zanger. Ik hoor graag meer van ze.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » do nov 20, 2014 9:41 pm

Eru Iluvatar schreef:TRIAL is een beetje het ondergeschoven broertje van andere Zweedse bands als In Solitude en Potrait. Maar goed, wat wil je met een soortgelijk occult, satanistisch imago. Jammer, want de muziek biedt juist geen typerende horrorgeluiden van Mercyful Fate/King Diamond, maar meer 80's US Metal-achtige klanken. Vorig jaar ging de zeer degelijke debuut-lp 'The Primordial Temple' bijna geruisloos voorbij. Hopelijk gebeurt dat niet met de recente 'Malicious Arts'-ep, die twee zeer onderhoudende composities biedt met veel afwisseling. Helstar is een niet te ontkomen referentie. Luister:




ik zal maar vast stiekem verklappen. De nieuwe van trial, Vessel, maakt veel indruk hier!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za dec 13, 2014 1:59 pm

Het debuut van de Zweedse band Ambush, 'Firestorm', is een zeer onderhoudende plaat geworden met pakkende powermetalesque nummers. Voor fans van Enforcer, maar ook voor liefhebbers van oude Riot, Vicious Rumors, Scanner en Helloween:


Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » di jan 06, 2015 10:24 am

Over Enforcer gesproken! Kijk eens waar deze Zweden volgende maand mee komen :)


Afbeelding
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » di jan 06, 2015 2:22 pm

Fakking gave hoes!

Wat vinden we trouwens van de Heavy Metalhype op dit moment? Met bands als Skullfist, Iron Curtain en Iron Kobra (en dergelijke bands) als de nieuwe vaandeldragers van 80ies Heavy Metal? Persoonlijk vind ik het vrij droevig als dit de nieuwe vaandeldragers moeten zijn, maar op Tshirtslayer zie je de ene na de andere patchjackie met deze bands langskomen. Wellicht dat ik het helemaal verkeerd zie :p.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » di jan 06, 2015 4:11 pm

Er lopen genoeg (Zweedse) bands rond die best als vaandeldrager kunnen fungeren. iron Curtain en Iron Kobra ken ik overigens niet. In elk geval vind ik deze retrogolf een stuk geslaagder dan de retrothrashgolf.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » wo jan 07, 2015 12:41 pm

Beide Irons geluisterd inmiddels. Geinig spul, maar inderdaad niet hoogdravend. Waar haal je vandaan dat dit zogenaamde vaandeldragers van de nieuwe golf van traditionele metal zijn? Ik zou die eer toch eerder toewijzen aan bands als Enforcer, Portrait, Striker, White Wizzard, Steelwing (mits hun volgende plaat op niveau van hun debuut is), Christian Mistress, RAM, Dark Forest, Argus, Pharaoh etc. etc. Genoeg toffe zooi die weliswaar nooit stadions gaan vullen, maar (daarmee) wel hart voor hun muziek hebben.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » do jan 08, 2015 12:07 am

Ja ik vind eigenlijk alleen RAM, Pharaoh en deels Enforcer (redelijk) de moeite van de nieuwe lichting. Argus vind ik eigenlijk te eigenzinnig omdat het meer in de obscure 80ies Metal (Heavy, Epic, Doom) hoek zit. Maar gezien de oprichtingsdatum kan het eigenlijk wel in de NWoTHM. Dan vind ik eigenlijk alleen Argus en Skelator (zie Epic Metal topic zo, ga zo wat over die gasten posten) echt de te omschrijven als vaandeldragers (iig, waar ik nu op kan komen zo een twee drie)..

De bands die ik aanhaalde zie je eigenlijk altijd voorkomen op de patchjackies van de 80ies liefhebbers op Tshirtslayer.com. Vandaar de vraag of ik de enige was die het niet veel soeps vond :p.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » vr jan 09, 2015 10:25 pm

Ik vind Pharaoh meer tot de progressieve US power metal behoren in de traditie van oude Fates Warning, Onward en Crescent Shield. Mooie technische versieringen, goede nummers en oog voor detail en melodie. De sterke zang van Tim en het geweldige gitaarwerk zorgen voor een redelijk eigen sound. Staat mijlenver af van de (zo nu en dan zeker vermakelijke) kopieerdrift van veel van dit soort bands. Borrowed Time vind ik ook sterk. Portrait en RAM mag ik ook erg graag horen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door IROn » di jan 13, 2015 9:35 am

innuendo schreef:Over Enforcer gesproken! Kijk eens waar deze Zweden volgende maand mee komen :)


Afbeelding
Ik zag 'm ja, ik kijk er erg naar uit!

Overigens, Skullfist is net zo briljant, geen idee wat daar droevig aan is.
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22086
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door KoenM » vr jan 16, 2015 7:08 pm

Mijn oog viel er vandaag op:



Niks nieuws onder de zon, wel weer erg vet.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Johan » ma jan 19, 2015 2:36 pm

Alpha Tiger heeft enkele dagen geleden hun derde album IDentity uitgebracht.

De songs Scripted Reality en We won't take it anymore zijn respectievelijk hier: en hier:
https://www.youtube.com/watch?v=p_QdMJ1C9RY te beluisteren

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 19, 2015 9:40 pm

Liefhebbers van Mercyful Fate-adepten uit Zweden, als (oude) In Solitude, Portrait en RAM moeten hoog nodig TRIAL gaan luisteren. Leunde hun vorige (debuut) album en EP nog wat meer naar oude US Metal, het aankomende album 'Vessel' wordt een stuk feller, met een duister Europees geluid, van blackmetalachtige proporties.

Heel tof! In Solitude flirt op succesvolle wijze met niet-metal genres, maar TRIAL diept de metalput nog verder uit. Met succes:



De voorkant door de relatief jonge Roemeense kunstenaar Costin Chioreanu (bekend van zijn herkenbare Roadburn-posters) is ook al schitterend. Trial wijkt af van platgelopen paden, maar versterkt daarmee de gevaarlijke metalsfeer nog meer.

Ben benieuwd naar je recensie Ruud :)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » ma jan 19, 2015 9:44 pm

Coole solo's, gave zang en prima riffwerk. Ja MF en KD liggen er meters dik bovenop, maar dit klinkt lekker. Beter dan het oude werk en ook beter dan In Solitude.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 19, 2015 9:55 pm

De over-de-top, Kiske-esque zang is erg enerverend ja! Grote verassing tijdens het beluisteren.

Plaats reactie