New Wave of Traditional Heavy Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 14, 2012 12:45 pm

Enkele jaren geleden kwamen Engelstalige rock/metal-magazines als Terrorizer, Metal Hammer en Classic Rock met de term 'New Wave of Traditional Heavy Metal' (NWOTHM; met de ambitie vergeleken te worden met de NWOBHM). Een term om een nieuwe golf van bands aan te duiden die heavy metal in de stijl van 1978 - 1986 spelen. Volgens critici schaamteloze retro, maar dat kan deze nieuwe generatie van bands - en fans - niets schelen. Vele jonge luisteraars zijn de stortvloed aan halfbakken death- en blackmetal meer dan zat. Over kazige Europese power- en folkmetal kan hetzelfde gezegd worden.

In Noord-Amerika waren gedurende de donkere jaren negentig een aantal bands actief die in de underground die traditionele metal bleven spelen, grotendeels vrijgewaad van Europese powermetal-invloeden. Mastodonten als Manilla Road, maar ook nieuwere bands als Slough Feg en Twisted Tower Dire. In het begin van het nieuwe millennium duikt Wolf in Zweden op, evenals RAM en Bullet. Het Scandinavische land met zijn muzikant-vriendelijke klimaat (o.a. dankzij overheidssubsidies aan de band) is een uitermate geschikte voedingsbodem voor traditionele heavy metal; een stortvloed aan jonge bands ontsproten uit de Zweedse grond. Enforcer, Steelwing, Screamer, Katana, SlingBlade, Ghost, Portrait en In Solitude. Veel grote metallabels hebben oren naar deze nieuwe golf: zoals ze al hadden gedaan met de neo-thrash golf anticpeerde Earache Records op deze ontwikkelingen en maken deze, wat volgens velen een 'hype' is nog groter.

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan ontstaan eveneens veel nieuwe heavy metal, veelal met jonge bandleden, zoals bij White Wizzard, Cauldron (voorheen Goat Horn), Skull Fist, Striker en Early Man. Maar ook vele oudere muzikanten van voorgaande generaties beginnen nieuwe heavy metal bands: Argus, High Spirits, Sinister Realm en Volture. In andere westerse landen schieten soortgelijke bands uit de grond: het Duitse Alpha Tiger, het Nederlandse Powervice (R.I.P.) en Vanderbuyst, het Finse Armour, het Britse Dark Forest en het Italiaanse Sign Of The Jackal.

Deze bands vallen te onderscheiden door hun muzikale stijl, die negen van de tien keer is vrijgewaad van post 1990-invloeden. De meeste NWOTHM-bands zijn geïnspireerd door de New Wave of British Heavy Metal, soms met hier en daar een snufje Glam. Andere evidente invloeden zijn de hoog-melodieuze stijl van Mercyful Fate/King Diamond (beste voorbeelden zijn te vinden in Zweden: oudere Wolf, In Solitude, Portrait en Ghost) en het ritmische van Accept en AC/DC (Bullet en Armour). Hier en daar zijn bands geïnspireerd door de oorspronkelijke US Metal (Alpha Tiger en het Zweedse Malison Rogue), maar hun aantal blijft gering. De bands zijn ook qua aankleding erg traditioneel, vaak tot grote hilariteit. Men spreekt dan ook wel eens van 'Heavy Metal cosplay'.

Hoe dan ook, voor zowel vele jonge als oude metal-luisteraars is deze internationale opleving van traditionele heavy metal een grote verlichting nadat de metalscene decennia lang gedomineerd werd door extreme metalbands. Geef in dit topic je mening over deze beweging, zet bands in de schijnwerpers, stel de houdbaarheid en de originaliteit van de beweging ter discussie, etc.
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op za jan 14, 2012 12:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 14, 2012 12:47 pm

Mooie epic fail: waarom werkt het dik- en cursief drukken niet?

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Gijscoman » za jan 14, 2012 12:48 pm

Graveyard behoort er geloof ik ook bij. En Radio Moscow lijkt mij ook. Beide hebben trouwens wel veel psychedelische invloeden. Eigenlijk zou je dan ook Shaking Godspeed erbij kunnen zetten. :D Of heb ik 't helemaal mis???

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 14, 2012 12:52 pm

Ik maakt zelf altijd nog een extra onderscheid door Graveyard, net als The Devil's Blood en Blood Ceremony meer in de herleving van het jaren zeventig-geluid te plaatsen, niet zo zeer in deze retro 80's metal-golf.

Shaking Godspeed ken ik niet; maar eens checken.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Gijscoman » za jan 14, 2012 12:57 pm

Er is dus wel een retro-golf te onderscheiden op een gebied groter dan alleen metal. Bij metal is het dus meer 80's, waarbij het bij rock meer 70's is.
Wel geinig dat er veel Scandinavische groepen bij de metalkant zitten, waar juist veel Nederlandse groepen (The Devil's Blood, Shaking Godspeed, DeWolff, etc.) meer bij de rockkant zitten.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 14, 2012 1:06 pm

Er zijn ook genoeg Scandinavische bands die in de seventies rock-hoek zitten:

Graveyard, Witchcraft, Burning Saviours, oude Grand Magus en ga zo maar door. Die hele seventies golf (ook met Wolfmother, etc.) kwam veel eerder op gang en heeft zijn wortels deels in de stoner- en doomscene.

Veel van deze 80's NWOTHM-bands zijn begin jaren '00 ontstaan. Er waren altijd al Amerikaanse bands van bandleden met een leeftijd van 30-50 jaar die altijd oude heavy metal zijn bleven spelen en bij kleine labels, maar de laatste 5 jaar zie je veel jonge Europese en Noord-Amerikaanse bands die platencontracten met grote metallabels aangaan en ook touren met grotere bands. Denk aan Steelwing in het voorprogramma van Blind Guardian en White Wizzard op tournee met Iced Earth.

Het optreden van Grand Magus met Steelwing, Skull Fist, Bullet en Vanderbuyst morgen in 013 Tilburg is een typisch NWOTHM-affiche.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » za jan 14, 2012 2:38 pm

Maar eigenlijk is het toch gewoon Heavy metal? Ik weet niet of het echt zinvol is dit een apart topic te geven aangezien de bands eigenlijk niks nieuws doen.
Wel mooi dat dit soort bands weer in optocht zijn.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 14, 2012 3:52 pm

Inderdaad, het is gewoon Heavy metal. Een eigen topic valt wel te rechtvaardigen als het o.a. als doel heeft dit hele fenomeen te duiden, door niet alleen band te bespreken, maar ook je mening te geven over de houdbaarheid, kwaliteit en originaliteit van de muziek. Hebben deze bands bijvoorbeeld een meerwaarde? Zo ja: welke?

Daarnaast is het Heavy Metal-topic op dit forum ook nogal inactief, in tegenstelling tot US Metal, NWOBHM (überhaupt dat deze twee ook bestaan valt het bestaan van een NWOTHM-topic te rechtvaardigen) en Thrash/Speed. De term 'NWOTHM' heeft als topictitel ook een bepaalde frisheid (hoe pretentieus dat ook mag klinken), die meer nieuwsgierig maakt dat het Heavy Metal-topic. Daarnaast wil ik ook een onderscheid maken tussen oude heavy metal bands (in het Heavy Metal topic) en de door hen geïnspireerde nieuwere bands d.m.v. dit NWOTHM-topic.
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op za jan 14, 2012 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 14, 2012 3:59 pm

RAM - Death

Eind deze maand komt de derde langspeler van het Zweedse RAM genaamd 'Death' uit via Metal Blade.
Hier een videoclip van één van de nummers op het nieuwe album, 'Flame of the Tyrants'. De coupletten klinken als een moderne, felle versie van Judas Priest, het refrein doet meer denken aan AC/DC. Sowieso lekkere campy metalclip met een toepasselijke Road Warrior - Mad Max post-apocalyptische sfeer:



Er zijn ook al twee andere nummers van Death te horen, namelijk

'Defiant': http://www.youtube.com/watch?v=c8GTStFN ... ure=relmfu

en

'Under The Scythe': http://www.youtube.com/watch?v=nYOw4zGWteg

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » za jan 14, 2012 4:12 pm

Dat is wel een duidelijk beschrijving. Ik ben trouwens wel benieuwd naar RAM, maar eens opzoeken.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » za jan 14, 2012 5:43 pm

Leuke band, de vorige plaat bevatte ook al een paar te gekke songs. De nieuwe klinkt ook lekker, vooral dankzij het rauwe randje.

Voor de rest vind ik deze stroming wel oke. Echt bijzonder materiaal heeft deze beweging nog niet uitgebracht, evenals veel retrothrash toch teveel voortbordurend op elementen die al vaak gedaan zijn. Hell is een uitzondering, maar dat is natuurlijk oud materiaal in een nieuw jasje. Ik zie bands ook liever aan de haal gaan met die thrashy heavy metal sound zoals (latere) Satan, Pariah en Cloven Hoof ( ten tijde van Dominator) dat produceerden. Dat is toch leuker dan de zoveelste band met Maiden elementen. Mercyful Fate is dan leuker en origineler, maar afgezien van een klein aantal groepen is dat ook nog niet overtuigend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Took » za jan 14, 2012 5:44 pm

Eru Iluvatar schreef:Mooie epic fail: waarom werkt het dik- en cursief drukken niet?

"Schakel BBCode uit" moet je natuurlijk niet aanvinken.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 14, 2012 6:04 pm

Thanks!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » za jan 14, 2012 7:38 pm

Duidelijk een veel geslaagdere retrogolf dan die in de thrash metalscene. Veel goede bands voorbij zien komen als White Wizzard, Enforcer, Steelwing, Vanderbuyst, Portrait en In Solitude. Leuk topic.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

mcb
Berichten: 81
Lid geworden op: di sep 26, 2006 9:51 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door mcb » zo jan 15, 2012 11:00 am

Retro? Revival? released worldiwde on Metal Blade Records ................
Getoured met namen als o.a. Lizzy Borden Flotsam & Jetsam, Vicious Rumors door heel Europa..

Past wel aardig in het rijtje NWOTHM

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » zo jan 15, 2012 11:34 am

Vind ik niet, aangezien Martyr al een oudere band is die weer bij elkaar gekomen is.

Ik moet trouwens zeggen dat ik bands als Enforcer, In Solitude en Portrait erg gaaf vind. Deze bands hebben ook wel wat epische stukken.
Een band als White Wizzard is leuk, maar ik ben benieuwd naar de houdbaarheid.

Verder vind ik Cauldron erg gaaf.

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Dufniall » ma jan 16, 2012 9:09 am

Hoe past een band als Airbourne in het rijtje? Het is praktisch een benadering van het AC/DC geluid, maar AC/DC valt niet onder de heavy metal, maar meer onder de hard rock. Ik denk dat binnen dat genre ook wel een kleine revival bezig is. Dus naast de nieuwe golven van heavy metal, thrash metal, psychedelic rock ook nog een hard rock revival. Is het veilig om te zeggen dat retro best weer hip is tegenwoordig?

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » ma jan 16, 2012 10:17 am

retro is al enkele jaren weer hip. Dat zie je niet alleen in de muziek.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 16, 2012 8:22 pm

HIGH SPIRITS - Another Night

Eén van de beste heavy metal-platen van 2011 was voor mij High Spirits, Another Night. Een album met schitterende, pakkende nummers. Allemaal zeer memorabel, maar bovenal nostalgisch, melancholisch en romantisch - de ingrediënten voor een ware klassieker! In de Duitse RockHard kreeg Another Night van High Spirits van Fenriz een 9.

De man achter High Spirits is trouwens Chris Black, tekstschrijver van Nachtmystium en eveneens verantwoordelijk voor Epic Metal-band Dawnbringer.

Hier een uitstekende recensie van 'Another Night': http://www.invisibleoranges.com/2011/08 ... her-night/

En geniet hier alvast van album-opener 'Another Night in the City', zonder twijfel één van de meest 'catchy'-nummers van 2011!


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » ma jan 16, 2012 10:20 pm

Aardig nummer, al vind ik het niet echt spetterend. Gewoon leuke simpele metal zonder fratsen. Niets mis mee.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 16, 2012 11:12 pm

De andere nummers op het album tonen meer variatie. High Spirits brengt zo'n romantische, nostalgische sfeer, juist door deze simpele, maar zeer melodieuze en 'gecontroleerde' (in de zin van geen gekke dingen doen) composities. Het 'klopt' helemaal. De sound is typisch, maar ik kan er niet direct een paar oude bands naast leggen die een soortgelijk geluid hebben.

Hier nog een nummertje van 'Another Night':


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » ma jan 16, 2012 11:32 pm

Het doet me eigenlijk ook wel een beetje denken aan het Duitse Steeler. Niet eens zozeer qua klank, maar wel qua aanpak en de nadrukkelijk aanwezige, pakkende refreinen. Die band bracht in de vroege jaren 80 twee niet onaardige metalalbums uit, maar kwam pas tot volle wasdom met Strike Back en vooral Undercover Animal. Het is eenvoudige muziek, drijvend op robuuste akkoorden en een incidentele riffconstructie, maar wel met veel gevoel gespeeld en meermaals opgesierd met gitaarsolo's van de toen nog onbekende Axel Rudi Pell. Enige zwakte was eigenlijk de zang van Peter Burtz, een meneer die zeker van wanten wist wanneer een flinke keel vereist was, maar op melodieuze momenten te rauw en ongenuanceerd klinkt. Tevens is zijn accent niet altijd even charmant. Ondanks dat is de effectieve lading heavy metal van vooral Undercover Animal een leuke aanrader voor de liefhebbers van deze retrostroming. Stukken vermakelijker dan een saaie en hoekige tijdgenoot als Sinner. Overigens, de band was Duits, maar kleutermelodietjes en peuterrefreinen tref je niet aan.

Om mijn reactie van enige extra kwaliteit te voorzien, een link naar mijns inziens één van de sterke songs:



Fijne hardrockende heavy metal met pakkende melodieën, leuk refreintje en goede gitaarsolo's. Meer heeft een mens soms niet nodig. Wellicht geen band van nu, maar soms is een 'voorbeeld' van toen een prima smaakmaker voor zo'n interessant topic als deze.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » do jan 19, 2012 4:18 pm

Hmm, niet slecht; ik kan wel horen waar de je vergelijking vandaan haalt.

Gave cover trouwens, hoe cliché die ook mag zijn.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » vr jan 20, 2012 1:34 pm

SLINGBLADE - The Unpredicted Deeds Of Molly Black

Ik best best gecharmeerd van dit debuut en tevens conceptalbum van deze Zweden uit 2011. Ongecompliceerde, maar o zo pakkende heavy metal met een uitstekende zangeres met een ouderwetse, krachtige 80's stem. Het concept van het album is een laagdrempelig Stephen King-achtig verhaal over Molly, de dochter van een Amerikaanse dominee, die door een aantal klasgenoten in de kerk van haar vader aan het kruis wordt gebonden (in een protestantse kerk?), en vervolgens met bovennatuurlijke, kwade machten wraak neemt op deze jongelingen. De muziek is nogal Duits en Scandinavisch van aard. Riffwerk doet aan Accept/Hammerfall/Pretty Maids denken, met hier en daar een snufje Maiden/Running Wild. De zanglijnen en melodieën doen me denken aan Warlock. Hier een paar voorbeelden:

P.S.: Stoor je niet aan het lelijke antwork: de inhoud is stukken beter!



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZKWx35JU ... re=related[/youtube]

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door ketter » vr jan 20, 2012 1:41 pm

Klinkt niet verkeerd, lekker gitaargeluid. De ontwerper van het logo is dezelfde als die van In Solitude? ;)

RvdM
Berichten: 109
Lid geworden op: za dec 04, 2004 10:14 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door RvdM » za jan 21, 2012 3:35 pm

Geweldig om dit genre weer zo levend te zien en bewust mee te kunnen maken. Afgelopen zondag in 013 naar Skull Fist, Steelwing, Vanderbust, Bullet en Grand Magus geweest. Vanavond naar dB's voor wederom Skull Fist, Steelwing en Vanderbuyst. Tijd geleden dat ik zo bovenop concertagenda's en releaselijsten zat. Goed, heel vernieuwend zijn deze jonge Heavy Metalbands niet, maar daar ben ik in dit geval ook niet naar op zoek.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 21, 2012 7:06 pm

Kom dan ook volgende week even kijken bij Evile met Dr. Livingdead (Suicidal Tendencies-achtige crossover thrash) en Portrait (in het verlengde van In Solitude en Ghost; door Mercyful Fate/King Diamond-geinspireerd, maar iets meer richting de speed metal).

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 23, 2012 10:29 am

VOLTURE - Shocking Its Prey

Vorig jaar bracht het Amerikaanse Volture zijn eerste EP uit: Shocking It's Prey. Een verzameling aanstekelijke nummers, getooid met een Screaming For Vengeance/Defenders Of The Faith-achtige voorkant. Volture kwam voort uit Immortal Avengers en heeft in zijn gelederen leden van MUNICIPAL WASTE en TWISTED TOWER DIRE.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UuHznxrs ... re=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g6pw6WjD ... re=related[/youtube]

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » ma jan 23, 2012 10:44 am

Doet me heel weinig. Het ligt er allemaal wat te dik bovenop, evenals die geforceerde retro-gitaarsound.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door KoenM » ma jan 23, 2012 10:52 am

Open deur, nog meer retro dan de rest in dit topic, maar toch. Ik blijf fan.

Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » ma jan 23, 2012 10:57 am

Ja, maar dan kan je nog discussiëren of die wel hier thuis horen, aangezien ze meer 70's rock maken dan heavy metal :wink:

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door KoenM » ma jan 23, 2012 11:00 am

Dat is wat ik ook zei, zijn nog meer retro. Is meer een soort proto-heavy metal. De eerste platen van Black Sabbath bevatten ook een hoop nrs die je niet echt als 'heavy metal' kunt labellen.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 23, 2012 11:02 am

Mwoah, ik hoor altijd duidelijk de NWOBHM-invloeden bij Ghost, evenals de Mercyful Fate/King Diamond-elementen, die wel erg ingehouden worden.
Resultaat zijn ingetogen, goed in het gehoor liggende composities. De eerste helft van de Ghost-LP vind ik fantastisch; een concentratie van enkele van de beste nummers die ik de afgelopen jaren heb gehoord. De tweede helft vind ik beduidend minder. Maar toch is dit debut een absolute must-have.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door KoenM » ma jan 23, 2012 11:08 am

Dat ja. Behalve de refreinen, die zijn in geen enkele metalband zo effectief en catchy/poppy. Een terechte hype wmb, al is die intussen alweer wat gaan liggen.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 23, 2012 11:32 am

De refreinen maken voor mij de nummers van Ghost. Wanneer zo'n typisch refrein begint, zit ik eerst nog in de Mercyful Fate-vibe, maar dan komt er opeens een twist en lijkt het alsof je naar een rare combinatie tussen ABBA en de Blue Oyster Cult zit te luisteren. :D

De hype is natuurlijk terecht, alleen mag je je afvragen in hoeverre we van een 'hype' kunnen spreken. Wat mij wel opvalt is dat Ghost in Amerikaanse e-zines vaak verkettert wordt als 'hipster metal' (wat dat dan ook mag zijn). Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan hoor je in tegenstelling tot Ghost nauwelijks berichten over The Devil's Blood. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat Ghost direct al bij MetalBlade zat (met Brain Slagel's promotie-machine), in tegenstelling tot TDB.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22089
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door KoenM » ma jan 23, 2012 12:08 pm

Hehe, helemaal gelijk wat betreft die refreinen. Ingenieus.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » di jan 24, 2012 1:26 pm

Ik zal jullie maar even wijzen op Manimal trouwens. Erg toffe, eveneens uit Zweden afkomstige, band die de inspiratie duidelijk bij Judas Priest vandaan haalt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rQqqln8Q ... re=related[/youtube]


Persoonlijke favoriet:

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door ketter » di jan 24, 2012 2:26 pm

Eru Iluvatar schreef:De hype is natuurlijk terecht, alleen mag je je afvragen in hoeverre we van een 'hype' kunnen spreken. Wat mij wel opvalt is dat Ghost in Amerikaanse e-zines vaak verkettert wordt als 'hipster metal' (wat dat dan ook mag zijn). Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan hoor je in tegenstelling tot Ghost nauwelijks berichten over The Devil's Blood. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat Ghost direct al bij MetalBlade zat (met Brain Slagel's promotie-machine), in tegenstelling tot TDB.
Denk dat dat van TDB nog wel gaat veranderden. Een deal met MetalBlade en een tour met In Solitude, Watain en Behemoth. Europeanen mogen misschien wat minder gevoelig zijn voor imago en wat er uit de monden van frontmannen komt, maar de Amerikanen gaan dat slikken als zoete koek. Goed, ik wilde niet generaliseren, maar toch. :P

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » di jan 24, 2012 2:37 pm

Gaap, alweer die kutband Ghost in een leuk topic. De overgewaardeerde band van het moment als je het mij vraagt. Zeikerig, zeur, saai, meuk, bah, bleargh. Ik heb die cd tweemaal uitgezeten en het was een ware kwelling. Dan toch tienduizend keer liever Mercyful Fate, Blue Oyster Cult of een ander voorbeeld van deze clowns, ook TDB doet het hier doorgaans heel redelijk. Zelf bakt Ghost er mijns inziens niets van en ik snap er dan ook geen reet van dat zoveel mensen er mee weg lopen. Misschien dat ik nu bid in de satanskerk, maar ik kan het niet helpen. Die band roept op de een of andere reden zo'n aversie op sinds die draaibeurten, dat ik het toch even moet vermelden. Sowieso ben ik vrij moe van die occulte duiveldom teksten en het hele imago dat daarbij komt kijken. Dan toch liever de standaard spijkerbroeken, leren/spijkerjasjes en opnaai emblemen. Geen pretentieus gewauwel, gewoon gaan. Verder ben ik natuurlijk gewoon een zeurzak, maar Ghost werkt bij mij als een rode lap op een stier. Smaken verschillen en in dit geval, helaas.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di jan 24, 2012 3:34 pm

Ik kan me wel iets voorstellen bij je ergernis; persoonlijk vind ik Ghost erg leuk, maar hun populariteit bij luisteraars in de extreme metal-hoek en überhaupt buiten de metal vind ik tweeslachtig. Enerzijds mooi dat een band met een klassiek heavymetalgeluid goed gehoor vindt, anderzijds vind ik dat bands als bijvoorbeeld Slough Feg, Twisted Tower Dire en Hammers Of Misfortune evenveel aandacht verdienen.

Een beetje vergelijkbaar is de situatie van Pagan Altar en Hell. Beide stammen uit het NWOBHM-tijdperk in de VK, maar terwijl Pagan Altar relatief geruisloos al weer jaren bijeen is, werd Hell met veel (terechte) bombarie geopenbaard vorig jaar aan een groot (nieuw) publiek geïntroduceerd door Andy Sneap en Nuclear Blast. Terwijl het laatste Pagan Altar-album Magical & Mythical beslist niet minder is dan Human Remains van Hell en de kermende stemmen de zangers van beide bands zijn even (on)toegankelijk.

Ultieme voorbeeld van dit 'leuk-dat-deze-band-die-aandacht-heeft-maar-anderen-verdienen-het-net-zo-goed' is natuurlijk Anvil. Metal On Metal en Forged Into Fire zijn klassiekers; van historische waarde in de metal-canon, maar daarna heeft de band ondermaatse albums uitgebracht (in mijn optiek). Terwijl een band als Jag Panzer in dezelfde tijdspanne altijd kwalitatief hoogwaardig materiaal bleef produceren, maar nooit in de spotlights kwam, om uiteindelijk hun beste gitarist te verliezen aan Megadeth en uiteindelijk de instrumenten in de wilgen te hangen.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » di jan 24, 2012 4:05 pm

Jeroen schreef:Gaap, alweer die kutband Ghost in een leuk topic. De overgewaardeerde band van het moment als je het mij vraagt. Zeikerig, zeur, saai, meuk, bah, bleargh. Ik heb die cd tweemaal uitgezeten en het was een ware kwelling. Dan toch tienduizend keer liever Mercyful Fate, Blue Oyster Cult of een ander voorbeeld van deze clowns, ook TDB doet het hier doorgaans heel redelijk. Zelf bakt Ghost er mijns inziens niets van en ik snap er dan ook geen reet van dat zoveel mensen er mee weg lopen. Misschien dat ik nu bid in de satanskerk, maar ik kan het niet helpen. Die band roept op de een of andere reden zo'n aversie op sinds die draaibeurten, dat ik het toch even moet vermelden. Sowieso ben ik vrij moe van die occulte duiveldom teksten en het hele imago dat daarbij komt kijken. Dan toch liever de standaard spijkerbroeken, leren/spijkerjasjes en opnaai emblemen. Geen pretentieus gewauwel, gewoon gaan. Verder ben ik natuurlijk gewoon een zeurzak, maar Ghost werkt bij mij als een rode lap op een stier. Smaken verschillen en in dit geval, helaas.
Eigenlijk heb ik dit een beetje met de TDB.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di jan 24, 2012 4:18 pm

The Devil's Blood is bij lange na niet zo populair als Ghost. Vooral niet in de VS. Ondanks alle Nederlandse en Duitse media-aandacht blijft dit toch een band die vooral geliefd is bij een kleine groep, veelal schrijvende metalheads, als ik het goed heb.

Terwijl de Zweden in mijn optiek (evenals landgenoten In Solitude) de markt exploiteren die door TDB verkent en ontgonnen is.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Dragonforce » di jan 24, 2012 6:32 pm

Ik vind de topic titel echt verschrikkelijk. Ik dacht nog even dat hier om dat metalcore gedoe ging dat onder vrijwel dezelfde naam probeerde te scoren. De hele groep bands in de eerste post hoort gewoon in het heavy metal topic. Er is nooit een heavy metal band stop geweest, alleen nu zijn er een paar pseude metal bandjes met jaren 70 invloeden die vrij populair zijn dat ze het opeens een new wave noemen. Onzin.

The Devil's Blood hoort hier al helemaal niet thuis. Maar nog altijd beter hier dan op 90% van de metal festivals. Ik heb ze 2 keer live gezien en beide keren was er geen metal en nauwelijks zware distortion/riffs zoals in de beste psych bands van de jaren 60 en 70. Ik heb er inderdaad ook hetzelfde mee als Jeroen met Ghost.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » di jan 24, 2012 7:45 pm

Eru Iluvatar schreef:The Devil's Blood is bij lange na niet zo populair als Ghost. Vooral niet in de VS. Ondanks alle Nederlandse en Duitse media-aandacht blijft dit toch een band die vooral geliefd is bij een kleine groep, veelal schrijvende metalheads, als ik het goed heb.

Terwijl de Zweden in mijn optiek (evenals landgenoten In Solitude) de markt exploiteren die door TDB verkent en ontgonnen is.
Nee dat is waar, het komt misschien omdat ik het in mijn eigen omgeving nogal vaak langs zie komen en ik de interviews wel gezien heb.

Wat betreft Ghost, dat vind ik dan wel weer erg gaaf, heerlijk catchy ook. De gimmick op het podium dat kan mij eigenlijk niet zo veel schelen, ik heb daar niks mee en als ik een cd luister dan heeft het geen enkele toegevoegde waarde.

Verder ben ik het ook wel eens met wat Dragonforce zei, zoals ik al eerder aanhaalde. De meeste bands hier zijn gewoon heavy metal en hadden wat mij betreft ook in dat topic geplaatst kunnen worden. Aan de andere kant, dit topic loopt nu wel..

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di jan 24, 2012 7:55 pm

Mee eens. Dragonforce geeft uiteindelijk wel zijn mening over een paar van deze bandjes en zijn mening over de term 'new wave'..
Zoals gezegd heeft dit topic ook niet het bespreken van bandjes met 70's invloeden, zoals TDB, maar meer recente en nieuwe bands met een typerend heavy metal-geluid. Plagiaat? Heavy Metal cosplay? Originaliteit? Voegt het wat toe?

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di jan 24, 2012 8:07 pm

CHRISTIAN MISTRESS - Possession

Afbeelding

28 februari komt het eerste album uit van Christian Mistress, een Amerikaanse band, geleid door zangeres Christine Davis. Ze heeft een nogal diepe, lome stem. Apart, maar wel lekker. Je zou haar zang bijna kunnen omschrijven als die van een vrouwelijke Phill Lynott. Band met een eigen gezicht en een authentiek, relatief ruw geluid. Check het uit!

Ze staan dit jaar trouwens op Roadburn!




jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » wo jan 25, 2012 8:32 pm

High Spirits klinkt trouwens echt vet. Ik kan me naast Enforcer, Wolf, Cresent Shield en Crystal Viper geen band voor de geest halen van de NWoTHM van wie het gehele ouvre mee kan met de oldschool bands. Wat ik wel vaak lekker vind zijn de oude bands die een reunie plaat maken. Klinkt vaak toch beter, wat wrs ook komt omdat ze nog een zwik nummers hadden liggen die het licht niet zagen door de ineenstorting van de 80ies scene.

Steelwing was live aardig, op cd saai. White Wizzard dramatisch imo. Ram en Metal Inquisitor heeft zijn momenten, maar de zang van El Rojo (??) bij MI bevalt me niet echt. Zeker niet nadat de gitarist de vocalen overnam op KIT.

Haha ik lijk wel een raspessimist gezien de posts in dit en het Epic Metal topic.

Edit: Volture in dit topic klinkt niet slecht.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25289
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » do jan 26, 2012 12:06 am

Overigens valt het me op dat veel van die bands ook echt zo'n retroproductie hebben met gruizige gitaren en krakende drums. Wolf past daar wat mij betreft niet echt tussen, want die platen zijn altijd vet geproduceerd. Gave band overigens.

Crescent Shield past daar natuurlijk niet tussen, want die band heeft gewoon een redelijk eigen geluid en jaagt zeker geen schimmen uit het verleden na. Valt veel meer in het proggy US metalhoekje, om even in hokjestermen te blijven.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » do jan 26, 2012 12:53 am

Zo! Populair topic! Draait stukken beter dan het gewone heavy metal topic. Vraag me af hoe dat komt.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Dragonforce » za jan 28, 2012 11:45 am

Metalheank schreef:Zo! Populair topic! Draait stukken beter dan het gewone heavy metal topic. Vraag me af hoe dat komt.
Het zijn toch dezelfde mensen die hier over het algemeen wel in het heavy metal topic reageren. ik denk dat eenzelfde post in het heavy metal topic daarom ongeveer hetzelfde effect had gehad.

Christian Mistress is inderdaad een top band. Een van de weinige nieuwe heavy metal bands die mij iets doet. Over het algemeen ga ik net als jeffrey toch liever voor de oude band met een goede reunie plaat.

Plaats reactie