New Wave of Traditional Heavy Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » za jan 28, 2012 12:21 pm

Portrait donderdag gezien en dat was gaaf! Dus gelijk de plaat maar meegenomen. Die is best wel genietbaar.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » za jan 28, 2012 12:50 pm

Der Todesking!

Ik heb de cd ook binnen sinds gisteren.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » za jan 28, 2012 5:23 pm

De nieuwe zanger van Portrait (afkomstig van Helvetets Port) doet qua stemgeluid en podiumpresentatie erg denken aan Therion/latere King Diamond. Erg clean, zuiver en plechtig. Zeker een zanger met potentie, maar ik miste de rauwe punky Venom-feel van zijn voorganger Per (wilde niet touren; vandaar niet meer in de band - Portrait moest echt nodig hun nieuwe album promoten, dus waren genoodzaakt wegen te scheiden). Hier een filmpje van gisteravond in de Atak Enschede:


Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » za jan 28, 2012 6:29 pm

Opzich vond ik zijn podium presentatie niet slecht, alleen soms mag hij wel iets meer uit zijn dak gaan. Als ik de foto's zie van de andere zanger was die wat losser op het podium.

De paint hoeft wat mij betreft ook niet, maar als hij dat fijn vind, moet hij dat lekker doen.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Dragonforce » za jan 28, 2012 6:46 pm

Eru Iluvatar schreef:De nieuwe zanger van Portrait (afkomstig van Helvetets Port) doet qua stemgeluid en podiumpresentatie erg denken aan Therion/latere King Diamond. Erg clean, zuiver en plechtig. Zeker een zanger met potentie, maar ik miste de rauwe punky Venom-feel van zijn voorganger Per (wilde niet touren; vandaar niet meer in de band - Portrait moest echt nodig hun nieuwe album promoten, dus waren genoodzaakt wegen te scheiden).
De eerste zanger(van het debuut) zat in Helvetets Port, die nieuwe toch niet? :?:
Ik vond het Portrait debuut erg goed, maar Per vond ik toch wat minder bij ze passen. Als die nieuwe zanger uit de King Diamond hoek komt dan zie ik het wel weer zitten. :)

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » zo jan 29, 2012 11:19 am

Per vond ik erg goed, maar ik ben benieuwd hoe een derde album gaat klinken met de nieuwe zanger. Hier nog een impressie hoe de nieuwe zanger Beast Of Fire vertolkt:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xIs4tOiy ... re=related[/youtube]

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma feb 06, 2012 4:34 pm

IN SOLITUDE - The World. The Flesh. The Devil

Afbeelding

Gisteren dit heerlijke tweede album van de Zweden aangeschaft op de Metal Market in Zwolle. De eerste helft bestaat uit pakkende composities, terwijl de tweede helft ingenieuzer, langer en psychedellischer is. Vaak vergeleken met Mercyful Fate. Eigenlijk ten onrechte; alleen de 'Nuns have No Fun'-EP van de Denen biedt goede aanknopingspunten. Ik hoor meer duistere NWOBHM in de muziek, in de stijl van begin 80's Maiden en Angel Witch. Het zou mij niet verbazen als de originele psychedellica-invloeden op het album het resultaat zijn van de vriendschap met The Devil's Blood. Gezien de leeftijd van deze band (gemiddeld een jaar of 21-22). heb ik hoge verwachtingen. In tegenstelling tot stijlgenoot Portrait weten ze het live ook helemaal waar te maken:


jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » wo feb 08, 2012 1:50 pm

Ik snap de link wel een beetje. Het live-clipje heeft dezelfde feeling als MF. Studiowerk ken ik niet, maar ga het van de week eens even uitchekken.
Jeroen schreef:Overigens valt het me op dat veel van die bands ook echt zo'n retroproductie hebben met gruizige gitaren en krakende drums. Wolf past daar wat mij betreft niet echt tussen, want die platen zijn altijd vet geproduceerd. Gave band overigens.

Crescent Shield past daar natuurlijk niet tussen, want die band heeft gewoon een redelijk eigen geluid en jaagt zeker geen schimmen uit het verleden na. Valt veel meer in het proggy US metalhoekje, om even in hokjestermen te blijven.
Wat betreft CS heb je idd wel gelijk. Wolf daarentegen past perfect binnen het plaatje, zowel muzikaal als thematisch. Alles komt uit het 'Grote, hoe schrijf ik Heavy Metal liedjes'-boek. Productie is mij irrelevant zolang het niet te dicht geplamuurd is. Dan kan ik er echt helemaal niets mee met de meeste genre's.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma feb 13, 2012 12:30 pm

TRIAL - The Primordial Temple (2012)

Afbeelding

Weer een nieuwe Zweedse band met een debuutplaat. TRIAL maakt heavy metal in de soortgelijke stijl van Portrait en In Solitude (met Maiden als verplicht referentiekader), maar er schemert beduidend meer US Metal-invloeden in door, vooral betreffende de vocalen. Geef het eens een kans! Hieronder zijn twee tracks te luisteren:




LLbutterfly85
Berichten: 201
Lid geworden op: do jan 26, 2012 9:21 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door LLbutterfly85 » ma feb 13, 2012 9:23 pm

leuke bands!! :)

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » di feb 14, 2012 4:50 pm

Klinkt lekker dat Trial.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » wo feb 22, 2012 9:14 pm

Zo, ik heb net het debuutalbum geluisterd van het hier al eerder genoemde Christian Mistress, Possession. Wat een plaat! Nu als kanshebber op de nr. 1 van 2012.
Referentiepunten zijn Slough Feg, Thin Lizzy, Hammers Of Misfortune, AC/DC, Priest, Maiden en Angel Witch, maar ook elementen uit de punk, occulte rock en 80's alternative rock. Allemachtig zeg, dit zou nog wel eens dezelfde populariteit kunnen krijgen als Ghost en The Devil's Blood.

Eind deze maand uit via Relapse! Dit voorjaar te zien op Roadburn en in Helmond.

Hier een mooie recensie van Christian Mistress's Possession:

'' This review has been kicking my ass for weeks now. Not entirely unheard of, to be sure, but this time around it’s proved a pretty damnable little dilemma because I know exactly how I feel about this new Christian Mistress album. I love it. I love it to little bitty pieces. If I was a four-year old, I would build a makeshift cage for Possession in my bedroom and feed it and hug it and sing it songs and probably accidentally kill it by forgetting to give it enough water but I would love it so hard in that perfect way that only children can love things. '' - Voor de rest: http://metalreview.com/reviews/6549/chr ... possession



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KKfp6jeb ... re=related[/youtube]

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » do feb 23, 2012 4:01 pm

Je bent goed bezig Eru!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » do feb 23, 2012 7:56 pm

Al het nodige over gelezen en wat gehoord ja, heel aardig bandje. Lijkt me wel een echte liveband, want die losse speelstijl leent zich mijns inziens niet echt voor studioplaten. Live moet dat haast wel feest zijn.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door ketter » di feb 28, 2012 11:01 pm

Sinds vorige week staat de s/t van Portrait om m'n computer, en godver, wat klinkt dat goed zeg. De originaliteit is weliswaar ver te zoeken maar dat mag de pret niet drukken. Ik bedoel, ik heb zelden een betere King Diamond kloon gehoord wanneer het op de zang aankomt, maar aan de andere kant zit er ook weer een behoorlijk duister en krankzinnig randje aan. Het gitaarwerk is overigens ook van érg hoge kwaliteit, aanrader!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » wo feb 29, 2012 12:31 am

De tweede is stukken beter! En wèl met een eigen stijl.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » wo feb 29, 2012 8:02 am

Die moet ik nog steeds horen! Het debuut is ontzettend gaaf met o.a. A Thousand Nightmares en Beware The Demons.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Dimas
Berichten: 2462
Lid geworden op: do jul 31, 2003 2:23 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Dimas » wo feb 29, 2012 11:14 am

Ik vind de nieuwe In Solitude toch wel met kop en schouders boven Portrait's laatste plaat uitsteken.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door ketter » wo feb 29, 2012 11:17 am

Zal die nieuwe eens uitchecken dan. Maar zoals ik zei: het gebrek aan originaliteit vind ik niet per se een probleem, het is erg goed gedaan allemaal. De nieuwe In Solitude vond ik overigens één van de beste platen van 2011, ook erg vaak gedraaid de afgelopen maanden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Mollusk » ma mar 05, 2012 10:58 pm

Damn dit topic zorgt ervoor dat mijn wishlist wel erg groot wordt...
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » ma mar 05, 2012 11:17 pm

Kun je beter een keer de oude bands completeren of checken, die vind ik nog altijd stukken beter en inventiever dan dit kopieergedrag. Let wel, het is vermakelijker dan de thrashrevival, maar dan nog, er gaat mijns inziens niets boven de jaren 70/80 US metal en NWoBHM bands. Ik mis toch iets tegenwoordig en dat is voornamelijk eigen inbreng, maar tegelijkertijd zijn het ook de songs en de sfeer die me niet op het puntje van de stoel krijgen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » wo mar 07, 2012 3:28 pm



Dit heeft me positief verrast. Schelle, uptempo Heavy Metal, vroege Speed Metal, en wat NWoBHM. Weinig bijzondere zanger, maar past perfect in het plaatje. Anders dan de zoveelste Maideneske retro Heavy Metalband. De productie is net zo droog als de sahara.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » wo mar 07, 2012 8:36 pm

@ Jeffrey: Zang valt even rauw op het dak. De vocalen lijken nogal los te staan van de rest van de muziek. Dat geeft het een wat amateuristisch gehalte, maar heeft ook wel weer zijn charme; het gitaarwerk voegt daar ook nog eens een eigen sfeertje aan toe.

@ Jeroen: Het gebrek aan eigen inbreng van ik opvallend bij bands als RAM, Bullet en White Wizzard. Van een band als Enforcer kan hetzelfde worden gezegd, maar die brengen het met zo veel enthousiasme en professionaliteit dan het bijna het niveau van het origineel bereikt (en zeker het niveau van het gros van de NWOBHM-bands van destijds overstijgt). Christian Mistress en In Solitude brengen in mijn optiek veel eigen inbreng naar te tafel en verkennen gebieden binnen het genre die bands destijds nog niet hebben ontdekt/ hebben kunnen ontdekken.

Daarnaast wil ik nog even aankaarten dat er binnen het zogenaamde 'Progressive Metal'-genre - als in progressive metal als stijl en niet als mentaliteit - al meer dan twintig jaar een Dream Theater/Fates Warning/Queensryche-kopiegolf gaande is. Bands als Pagan's Mind, (latere-) Anubis Gate, Seventh nogwat, Mindscape, etc. zou je van dezelfde zonde kunnen beschuldigen als deze NWOTHM-bands. Dit punt wordt overigens schitterend beargumenteerd in 'Mean Deviation' van Jeff Wagner: een dwarsdoorsnede van veertig jaar progressieve metal.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » wo mar 07, 2012 8:38 pm

Klopt, maar dan nog vind ik die 'progressieve' stijl (die mijns inziens meer slaat op de symfonische en/of technische passages in de muziek dan op werkelijk vooruitstrevende composities) vaak boeiender dan de toch wat kale heavy metal van die gezelschapjes. Leuk hoor, dat zeker, dat ontken ik niet, maar dergelijke muziek gaat me vaak (niet altijd) iets sneller vervelen, vooral als de songs niet raak zijn. Gelukkig zijn er inderdaad wel een paar bandjes die enigszins nieuwe dingen introduceren, dat valt te prijzen. Zoals er bijvoorbeeld een Vektor of Immaculate rondlopen bij de retrothrashgarde.

Overigens vind ik de manier waarop de toetsen zijn gebruikt bij Pagan's Mind wel degelijk progressief. Maar het klopt dat heden ten dage bands die technische metal spelen of symfonische opsmuk gebruiken progressief worden genoemd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » wo mar 07, 2012 8:45 pm

Ik vind bijvoorbeeld In Solitude en Portrait wel erg veel toevoegen omdat ik echt duistere heavy metal mis. Dat trekt me altijd zo aan oude Iced Earth (toch mijn favoriete band en bandperiode), en ik smacht echt naar bands in die hoek.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » wo mar 21, 2012 6:30 pm

A SOUND OF THUNDER

Wow! Dit is een aangename verassing. Een band uit Washington DC met een zangeres die vrij frisse heavy metal ten gehore brengen. Niet super origineel, maar wel van een hoge kwaliteit. Geen pure retro a la The Devil's Blood, maar een gevatte combinatie van 70's en 80's heavy metal, moderne powermetal en alternative rock. Zeker het checken waard!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A6ZKGED1 ... re=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a2GM5F3d ... re=related[/youtube]

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door jeffrey » zo mar 25, 2012 3:03 pm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tjh3D9M1 ... 7eAKKzxFw=[/youtube]

De naam en artwork zijn moeilijk gay maar ze weten wel wat hun classics zijn. Typische uptempo Heavy Metal uit de 80ies. Denk in de trant van de eerst Omen en mid-era Running Wild en dergelijke Duitse broeders. Hier en daar de vibe ala Stormwitch al is het lang niet zo melodieus. Zelfde idee als Crystal Viper dus.

En voor wie helemaal wild wordt van rechtlijninge Heavy Metal volledig geschreven door het Mausoleum-handboek 'Hoe schrijf ik simpele Heavy nummers enkel bestemd voor de Nederland, Belgie en Duitsland':
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zzfnL3Oa ... re=related[/youtube]

Wel al van 2005 ofzo dus net voor de grote retro golf, maar aangezien het een nieuwe band is en deze topic levendiger is dan het Heavy Metaltopic.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » za jun 23, 2012 10:16 pm

Zo, nu een aantal keer Steel Wing beluisterd en dat is erg gaaf zeg! Niks nieuws eigenlijk, maar wel goed.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » zo jun 24, 2012 10:39 am

Die Japanse zangers klinken ook altijd hetzelfde. Of het door het accent komt of de manier waarop ze de hoogte ingaan. Net alsof al die albums door dezelfde meneren zijn ingezongen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » do sep 13, 2012 10:23 am

Jemig RAM is trouwens ook top zeg. Prachtige heavy metal en met Death hebben ze een top album uitgebracht. Iemand bekend met de eerdere albums?

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » do sep 13, 2012 10:41 am

Ja erg tof! Lightbringer (2009) vind ik hun beste.

twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » do sep 13, 2012 6:56 pm

Klopt! Minus die matige epic dan. Draak van een nummer. Vraag maar aan Ruud, haha.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metalheank » do sep 13, 2012 8:55 pm

Die vind ik best cool. Vooral dat refrein. Alleen wel langdradig ja. Beter dan de nieuwe Bob Dylan!!
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Jeroen » do sep 13, 2012 9:18 pm

Zelfs een audiotrip naar het schijthuis is catchiër en technischer dan Bob Dylan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » zo okt 07, 2012 3:54 pm

Cauldron komt (morgen) met een nieuwe plaat! Helemaal aan voorbijgegaan. Ik ben erg benieuwd.

Afbeelding
Canadian heavy metal trio CAULDRON will release its third full-length album, "Tomorrow's Lost", in October via Earache Records. The CD was recorded in Parkdale, Toronto with producer Jameson Elliott, who also recorded the band's 2010 album, "Burning Fortune". The artwork for the effort was created by Todd Kowalski (SACRIFICE, PROPAGANDHI).

Commented CAULDRON vocalist/bassist Jason Decay: "The artwork was done by Todd Kowalski based on an idea we gave him surrounding the title, 'Tomorrow's Lost'.

"The title is open to interpretation, really, but I suppose it's about how the future could be written off, either for us, the world, or for someone else, depending on how they interpret it. Like how, more than likely, tomorrow has already been spoken for and is a lost cause, no matter what."

Added CAULDRON guitarist Ian Chains: "It's not a concept album or anything and doesn't mean any one specific thing. As an album title, it refers to varying degrees of hopelessness that we can somehow relate to. It means striving hard to achieve something that may never see the light of day, or making poor decisions that come back to ruin everything for you."

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » zo okt 07, 2012 4:06 pm

Vette hoes! Ik ga die ook nog wel een kans geven.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » wo feb 06, 2013 7:31 pm

Vandaag de demo van Powervice weer eens gedraaid. Toch jammer dat dit bandje nooit verder is gegaan. Gelukkig hebben ze 3 geweldige nummers achter gelaten.

Van de week ook een nummer van Majesty gehoord (ex leden van White Wizzard). Dat viel mij toch tegen zeg. Het zoveelste bandje wat over draken en stoere mannen zingt. Het is een beetje nietszeggend.

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door raymondK » do feb 07, 2013 8:44 am

De nieuwe plaat van Enforcer is daarentegen wel zeer sterk geworden. Goeie ouderwetse heavy metal in een ietwat nieuw jasje.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » do feb 07, 2013 3:21 pm

Ah Powervice, dat was echt een heerlijke band! Zou ze ooit nog een keer zien in Metal Front Coevorden; moest helaas te vroeg weg om de laatste trein te halen...



De Amerikaanse Majesty heb ik nog niet gehoord; ik vind in ieder geval Holy Grail, een andere band van ex-White Wizzard leden, niet echt veel aan, ook hun nieuwe 2012 album 'Ride The Void' niet: ze klinken mij wat te gemaakt, terwijl ik White Wizzard altijd wel leuk vind, alleen net niet zo goed als Enforcer.



'Death By Fire' van Enforcer vind ik een hele leuke, onderhoudende plaat, stukje harder en sneller dan 'Diamonds', alleen qua memorabele composities met herkenbare refreinen niet zo sterk als dat laatste album.

Er is ook nog een nieuwe, interessante Zweedse band, genaamd AIR RAID:




raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door raymondK » do feb 07, 2013 7:02 pm

Klinkt goed dat Air Raid. Maar even in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Lennert » do feb 07, 2013 8:13 pm

Dat Holy Grail klinkt als 13 in een dozijn power metal met wat aardige zang. Air Raid klinkt daarentegen wel heel erg gaaf.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » ma feb 11, 2013 9:52 pm

NWOTHM / US METAL Dubbelpost !!!!

ALPHA TIGER, de Duitse tegenhanger van jonge heavy metalbands als Enforcer (Zweden), White Wizzard (VS) en Striker (Canada) leverde in 2011 al een zeer sterk debuut af met 'Men or Machine'. Afgelopen maand kwam zijn opvolger uit, 'Beneath The Surface': de beste heavy/power metalplaat van het moment. In tegenstelling tot hun jeugdige genregenoten speelt Alpha Tiger niet retro-NWOBHM met glam-invloeden, maar ware old school US Metal in de stijl van oude Queensryche, Arch-era Fates Warning, Heir Apparent en Thundersteel-era Riot! Zeer gepolijst, majestueus, pakkend: authentiek, maar wel in een modern jasje met invloeden van modernere Duitse powermetal, Must hear!

Van hun nieuwe album, het nummer 'From Outer Space':



Geweldige live-uitvoering van Queensryche's QUEEN OF THE REICH op KIT:



En twee uitvoeringen van Riot's FLIGHT OF THE WARRIOR:



(Laatste op Rock Hard Festival 2012)

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Orklord » zo mar 24, 2013 12:34 pm

Nu een aantal keer de plaat van Alpha Tiger geluisterd, maar ik vind het maar net niet. Ik ben niet zo een fan van de zanger. Muzikaal zit het wel goed in elkaar.

Verder ben ik nog benieuwd naar de nieuwe plaat van Enforcer.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di mei 07, 2013 6:15 pm

Jullie moeten allemaal eens OUIJABEARD gaan luisteren, het heavy metal project van de zanger van de Zweedse crossoverformatie Dr. Living Dead!
Vorig jaar kwam hier het debuut van uit, 'Die And Let Live', een conceptalbum over Raspoetin, met gastbijdrages van o.a. Blaze Bayley. Allemaal een beetje overbodig, deze context. De essentie van Ouijabeard is namelijk een dromerige, melancholische mix van NWOBHM, AOR, eind jaren zeventig hard rock en een vleugje psychedelica. Een must voor liefhebbers van HIGH SPIRITS!

Check dit nummer maar even:


Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » di okt 08, 2013 7:28 pm

Nieuwe Noord-Ierse heavy metal-band, genaamd TERMINUS; hebben tot nu toe alleen maar een demo, 'Into Exile', die dit jaar is uitgebracht:





Ook nog een nieuw projectje van Finse muzikanten met Chris Black (Nachtmystium, Pharaoh, Dawnbringer, Superchrist & High Spirits; alsof hij het nog niet druk genoeg had :) AKTOR:

(Lekker laid-back)

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door innuendo » zo okt 13, 2013 9:56 pm

Eru Iluvatar schreef:TRIAL - The Primordial Temple (2012)

Afbeelding

Weer een nieuwe Zweedse band met een debuutplaat. TRIAL maakt heavy metal in de soortgelijke stijl van Portrait en In Solitude (met Maiden als verplicht referentiekader), maar er schemert beduidend meer US Metal-invloeden in door, vooral betreffende de vocalen. Geef het eens een kans! Hieronder zijn twee tracks te luisteren:




Godver! dit is gaaf zeg! Laatst een beetje nietsvermoedend de lp gekocht, omdat de hoes er gaaf uit ziet en omdat Kees zijn toestemming gaf. Erg goed uitgevoerde en vooral enthousiaste heavy metal. Een plaat waarvan het me niet verbaasd zou hebben dat dit een kleine dertig jaar op de plank heeft gelegen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door CoenV » zo okt 13, 2013 10:38 pm

Jezus, wat een goeie namen in dit topic, zo blijf ik kopen natuurlijk.

Ik ben blij dat ik Powervice nog mee heb mogen maken bij Heavy Metal Maniacs in 2005, was te gek, en dat EP'tje is ook fucking goed. Ik begreep dat er al een fulllenght klaarlag, maar deze nooit uitgegeven is omdat de bent met ruzie uit elkaar ging, doodfuckingzonde.

Van Holy Grail vond ik die Improper Burial hartstikke leuk door twee geslaagde covers van Accept en Judas Priest, eigen nummers waren maar middelmatig.
Het album wat daarna kwam vond ik een totale wanvertoning, wat een raar geproduceerd gedrocht is dat.

Van RAM heb ik slechts een plaat in huis, de rest moet snel volgen, want er is geen enkele reden om deze geniale heavymetal links te laten liggen.

Nu ziek ik weer allemaal shit van Trial en Terminus langskomen, ook allemaal weer zo gaaf! Kopen, kopen, kopen...

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Metal79 » vr okt 25, 2013 7:07 pm

New Wave of Traditional Gaspedaal:



Uit Finland. Best aardig, hoewel op den duur misschien ietwat vermoeiend.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » vr okt 25, 2013 7:32 pm

@ Coen: Hehehe, er zullen nog een hoop namen volgen! Er komt genoeg 'leuks' aan.

@ Metal79: Ja, best aardig, maar niet je van het. Ranger, of Aktor uit Finland vind ik dan wat leuker (vooral Aktor, met de zweverig-hese vocalen van Chris Black).

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: New Wave of Traditional Heavy Metal

Bericht door Eru Iluvatar » vr okt 25, 2013 7:59 pm

Nieuwe band uit Slovenië: VIGILANCE. Vrij theatrale, avontuurlijke retro-heavy metal in het straatje van Enforcer. Bij vlagen echter stukken origineler. Voor liefhebbers van recente bands als TRIAL: niet pure NWOBHM-aanbidding, maar ook ruimte voor US Metal-elementen en invloeden van continentaal-Europese bands als Mercyful Fate, maar ook minder afgezaagde als Ostrogoth. Het debuutalbum van de Slovenen, 'Queen Of The Midnight Fire' is van dit jaar:



Dan is er nog uit buurland Italie het typisch 80'sche SIGN OF THE JACKAL, met zangeres. ZEER pakkend, met dat typische nachtelijke neonlichten-sfeertje van de jaren tachtig. Eerste lp 'Mark Of The Beast' is ook van dit jaar:


Plaats reactie