Hexenhaus

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Hexenhaus

Bericht door MetalDelight » do nov 20, 2014 6:39 pm

Onlangs de Hexenhaus cd's "Awakening (1991)" en "Dejavoodoo (1997)" uit de kast getrokken en een aantal weken intensief beluisterd.
Potjandorie, wederom geconcludeerd dat dit twee verrekt goede cd's zijn die de tand des tijds moeiteloos hebben weerstaan.

Voor wie deze band niet kent, in een notedop:
Gitarist/songwriter Mike Wead kennen we tegenwoordig voornamelijk van King Diamond maar hij heeft ook een hele rits andere bands/projecten achter zijn naam staan.
Releases:
A Tribute To Insanity 1988
The Edge Of Eternity 1990
Awakening 1991
Deja Voodoo 1997

Ondanks dat de laatste 2 platen juwelen zijn, imho, bereikten ze niet een groot publiek. Mede doordat de metalscene destijds deels op zijn gat lag en technische thrash was toen helemaal uit den boze. Vandaag de dag mag het weer en worden zelfs de oudere bands/releases weer opgepikt.
Muzikaal plaats je Hexenhaus ergens tussen Toxik en Candlemass in, technisch, avontuurlijk, melodieus, doomy.
Ik durf te zeggen dat kwalitatief zowel Awakening als Deja Voodoo kunnen wedijveren met het beste King Diamond materiaal.

Zijn er hier meer liefhebbers van Hexenhaus/Memento Mori/ Mike Wead?


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » do nov 20, 2014 6:44 pm

Absoluut! Heb alle vier de cd's in de kast staan. Ik vind Awakening en Dejavoodoo ook de beste denk ik, al mag het iets rauwere debuut er ook zijn. The Edge Of Eternity vind ik tot nu toe goed, maar die moet ik nog eens opzetten. Overigens mag de nieuwe cd At The Spirals End ook wel een keer uitkomen. Eind 2012 zaten ze daar al voor in de studio. Sterke band die inderdaad het beste van drie werelden (progressieve metal, (technische) thrash metal en doom metal) samensmelt. Het kost wel wat tijd om in te komen, maar als het kwartje eenmaal valt is het genieten geblazen met het geweldige riffwerk en de creatieve solo's van Wead. Prima zanger ook, die kerel van de laatste twee albums.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Hexenhaus

Bericht door MetalDelight » do nov 20, 2014 6:53 pm

Yes! Had het gezien jouw inbreng op het forum ook wel verwacht :-)
Ik heb de eerste 2 op vinyl, je hoort een duidelijke evolutie die op de laatste 2 platen tot wasdom komt.

De zanger is er waarschijnlijk 1 van love/hate, maar ik vindt het een superzanger die naadloos aansluit bij de muziek.

Inderdaad kijk ik ook reikhalzend uit naar At The Spirals End. Mike Wead zal wel druk zijn met KD maar om eerlijk te zijn zit ik eerder te wachten op nieuw Hexenhaus materiaal dan van KD.

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: Hexenhaus

Bericht door CoenV » do nov 20, 2014 9:13 pm

Ik heb de eerste drie albums ooit tegelijkertijd gekocht, een paar keer geluisterd en weer in de kast laten verdwijnen. Daarna nooit meer aandacht aangeschonken, geen idee waarom want het beviel best eigenlijk. Aan de hand van dit topic toch A Tribute To Insanity maar weer eens aangezet.
Deze cd's gaan eerdaags mijn auto weer in!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Hexenhaus

Bericht door MetalDelight » do nov 20, 2014 9:52 pm

Doe je goed Coen :D
Ik kan er momenteel geen genoeg van krijgen en ontdek zelfs weer nieuwe dingetjes in de muziek, gaaf!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Hexenhaus

Bericht door innuendo » do nov 20, 2014 10:04 pm

Volgens mij kan je haast niet meer aan de platen van deze band komen. Lang geleden heb ik er wel eens naar geluisterd en heeft het een goede indruk achtergelaten.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » vr nov 21, 2014 7:27 am

Tijd voor een heruitgave. Gebeurt vast wel eens met die Griekse en Amerikaanse oppoetslabels. En anders zou een nieuwe cd wel reden genoeg zijn de boel eens te remasteren (best nodig) en opnieuw uit te brengen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Hexenhaus

Bericht door wyrm » za nov 22, 2014 9:41 am

Wat gaaf, gelijkgestemden voor deze geniale band! Awakening en (vooral) Dejavoodoo zijn ook mijn favorieten. Voor mij is dit door de fantastische zang van Thomas Lundin (Thomas Lyon), de goede sound van de albums en het feit dat de composities hier volwassener zijn dan op de eerste twee platen.

De dubbele, creepy gitaarpartijen geeft de band zoveel gevoel en sfeer, ik heb het nog niet bij veel andere bands gevonden. Het nummer Phobia geeft inderdaad het beste weer tot welke grootse daden deze band in staat was/is. Het Nederlandse label Vic Records heeft een tijd geleden aangegeven dat er een nieuwe plaat aankomt, maar dat "nieuws" is helaas al weer jaren geleden. Op de myspace pagina van Mike Wead heeft wel een stukje van een nieuw nummer gestaan, Hotel Hobbies. Dus hopelijk komt er nog wel iets. Ik hoop wel dat het met Thomas Lundin is. Deze gast heeft na Hexenhaus korte tijd in een dark metal project gezeten die volgens mij niets hebben opgenomen en heeft daarna een tijdje als DJ het eea gedaan.

Liefhebbers zouden ook eens moeten kijken naar La Dance Macabre van Memento Mori. De plaat klinkt als een doom beïnvloede Hexenhaus en heeft meer met Hexenhaus als de oude Memento Mori te maken. Excuses voor de beroerde kwaliteit, maar je krijgt hierbij wel een idee:


Verder is de band Fifth Reason ook een aanrader. Mike Wead had achter de schermen een flinke vinger in de pap en daardoor klinken sommige nummers exact als Hexenhaus in de Awakening/Dejavoodoo periode:
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Hexenhaus

Bericht door MetalDelight » za nov 22, 2014 11:41 am

Bedankt voor je input wyrm! Inderdaad leuk om te zien/lezen dat er animo voor dit soort bands is.
Die zanger op La Dance Macabre is de zanger van de eerste Tad Morose? Althans hij klinkt identiek.
Van Memento Mori heb ik de eerste met Messiah Marcolin en Life, Death.....

La Dance Macabre ga ik zoeken, die moet in de collectie :-)

Abstrakt Algebra is ook leuk btw.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Hexenhaus

Bericht door MetalDelight » za nov 22, 2014 3:05 pm

Vanmiddag nog Memento Mori-Songs For The Apocalypse gescoord.
Doomier dan Hexenhaus, niettemin wel gaaf.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Hexenhaus

Bericht door wyrm » za nov 22, 2014 6:12 pm

MetalDelight schreef:Die zanger op La Dance Macabre is de zanger van de eerste Tad Morose? Althans hij klinkt identiek.
Dat is inderdaad dezelfde. Het is zelfs ook dezelfde zanger die op Fifth Reason de zang verzorgt :)

Bibleblack (met oa Mike Wead) ademt ook een Hexenhaus-achtige sfeer uit, maar is door de niet cleane zang een geval van jammer maar helaas voor mij.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » za nov 22, 2014 10:19 pm

Check echt de Australische band Bezerker (geen spelfout en dus niet te verwarren met de extreme metalband). Is iets minder experimenteel, maar bijna net zo gaaf. Het enige album Lost is melodieuze thrash van de bovenste plank. Het materiaal is vooral vergelijkbaar met het debuut van Hexenhaus, met de melodieuze invloeden van Awakening. Bezerker speelt wellicht iets sneller, maar het is duidelijk dat de band van Wead van invloed is geweest.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » ma nov 24, 2014 5:51 pm

Gecheckt iemand? Zou toch zonde zijn als elk bandtopic na een paar dagen weer naar de vergetelheid zakt, zoals met zoveel bandtopics.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Hexenhaus

Bericht door MetalDelight » ma nov 24, 2014 8:06 pm

Jeroen schreef:Gecheckt iemand? Zou toch zonde zijn als elk bandtopic na een paar dagen weer naar de vergetelheid zakt, zoals met zoveel bandtopics.
Yep, ik heb het gecheckt op YT.
Het origineel is een prijzig plaatje :-)

Gaaf stukje muziek, doet me denken aan de oude Anthrax/Overkill etc. met een iets meer stukje avontuur.
Eens zien of we de rerelease op cd kunnen vinden.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Hexenhaus

Bericht door wyrm » ma nov 24, 2014 9:06 pm

Nee, van Bezerker wordt ik helaas niet vrolijk. Het heeft inderdaad wel flink wat overeenkomsten met het debuut van Hexenhaus, maar ook daar heb ik niet veel mee.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » ma nov 24, 2014 9:10 pm

Heruitgave is eenvoudig te vinden. Heb em ook.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » di apr 04, 2017 9:41 pm

Zit nu The Edge Of Eternity via de koptelefoon te luisteren. Heerlijke schijf met ontzettend creatief gitaarwerk. Vanmiddag in de auto A Tribute To Insanity weer even gedraaid. Ook al zo tof. Steekt allemaal erg goed in elkaar en is muzikaal zeer interessant. Deze band werd per release avontuurlijker en technischer. Heb niet echt een voorkeur voor een bepaalde cd. Inmiddels vind ik ze alle vier ijzersterk. Hoop dat die vijfde plaat ooit nog eens uitkomt, maar dat zal gezien de activiteiten van Wead bij King Diamond vast nog wel even duren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Hexenhaus

Bericht door wyrm » za aug 12, 2017 5:01 pm

Goed nieuws!

Afbeelding

Er komt dus een nieuwe Hexenhaus aan. Er was al jaren sprake van, maar dit is redelijk concreet: "Time to finish..."

Dit vond ik nadat ik opzocht wat de status was. Ik draaide vandaag namelijk weer eens Dejavoodoo en merkte dat ik het nog steeds een fris en modern album vind, na al die jaren. Een nieuw album zou dus zeer welkom zijn. Ik ben erg benieuwd... Volgens mij zingt die gast van Bibleblack op de cd, maar dan wel clean. Blijf het eeuwig zonde vinden Thomas Lyon/Lundin deze keer niet meedoet.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » za aug 12, 2017 8:26 pm

Dat zou mooi zijn. Plaat lijkt al een eeuwigheid in de maak. Te gekke band.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » di jun 20, 2023 9:30 pm

Wat is dit toch gaaf. Nog meer liefhebbers?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22968
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Hexenhaus

Bericht door dako » do jun 22, 2023 8:21 am

Nee.
Net geprobeerd me door Dejavoodoo heen te worstelen en ik kan er helemaal niks mee.
Zag wat vergelijkingen tussen King Diamond/Toxik en Candlemass voorbij komen, en voor mij ligt het veel te ver aan de Candlemass-kant.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25312
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hexenhaus

Bericht door Jeroen » do jun 22, 2023 9:36 am

Probeer anders eens Awakening of A Tribute To Insanity. Het debuut (laatstgenoemde) is wat rauwer en 'makkelijker'. Awakening is wat technischer, maar gaat meer de powermetalkant op. Dejavoodoo is een beetje de vreemde eend in de bijt. Ik vind het geweldige muziek, maar eenvoudige kost is het niet.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie