Blue Öyster Cult

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Favoriete albums?

1. Blue Öyster Cult
0
Geen stemmen
2. Tyranny and Mutation
0
Geen stemmen
3. Secret Treaties
3
38%
4. Agents Of Fortune
0
Geen stemmen
5. Spectres
0
Geen stemmen
6. Mirrors
0
Geen stemmen
7. Cultösaurus Erectus
1
13%
8. Fire of Unknown Origin
4
50%
9. The Revölution by Night
0
Geen stemmen
10. Club Ninja
0
Geen stemmen
11. Imaginos
0
Geen stemmen
12. Heaven Forbid
0
Geen stemmen
13. Curse of the Hidden Mirror
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 8

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » zo apr 12, 2015 4:15 pm

Afbeelding

Het is absurd, maar ik kon geen topic vinden van deze hardrock/proto-metal/heavy metal met symfo/prog-invloeden band van wie de impact op het ontwikkelen van heavy metal muziek absoluut niet vergeten mag worden (bands als Manilla Road en The Devil's Blood hebben er in ieder geval overduidelijk invloeden van inzitten). Buiten de klassieker Don't Fear The Reaper, heeft de band nog een flinke dosis bekende tracks in de vorm van Burning For You, Godzilla, Cities On Flame, Goin' Through The Motions, Astronomy en Veteran Of A Thousand Psychic Wars. In de hoogtijdagen was bassist Joe Bouchard een belangrijke drijvende kracht, maar het zijn vooral zanger/gitarist Eric Bloom en zanger/lead gitarist Donald 'Buck Dharma' Roeser die de voornaamste boegbeelden van de band zijn. Pure heavy metal is het niet te noemen, maar de vlijmscherpe solo's, bizarre/mysterieuze teksten en atmosfeer in de muziek zorgen er toch voor dat deze band wat mij betreft hier hoort te staan en niet onder non-metal. Helaas sinds 2001 niets meer uitgebracht, maar de laatste 3 albums kunnen wat mij betreft prima mee met andere favorieten als Cultösaurus Erectus en Fire Of Unknown Origin.

Blue Öyster Cult (1972)
Tyranny and Mutation (1973)
Secret Treaties (1974)
Agents of Fortune (1976)
Spectres (1977)
Mirrors (1979)
Cultösaurus Erectus (1980)
Fire of Unknown Origin (1981)
The Revölution by Night (1983)
Club Ninja (1985)
Imaginos (1988)
Heaven Forbid (1998)
Curse of the Hidden Mirror (2001)

Ter illustratie:





Liefhebbers?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Hellhammer » zo apr 12, 2015 8:02 pm

Dankzij het nieuwe aankopen-topic ben ik weer eens back to back de discografie aan het luisteren. M'n mening hoor je over een paar dagen. :P Vroegah waren Imaginos, Secret Treaties (Astronomy is misschien wel m'n all time favorite nummer), Spectres (Death Valley Nights goverdomme!) en Fire of Unknown Origin altijd m'n favorieten, maar ik denk eigenlijk dat er niet veel veranderd is.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Mollusk » zo apr 12, 2015 10:40 pm

Al die albums staan bij mij in de kast, enkele zowel op cd als vinyl.
Dus ja ik vind ze best goed :-)
Fire of Unknown Origin is favoriet hier, iets gelikter dan eerdere albums, maar praktisch foutloos
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Gilbert » ma apr 13, 2015 10:49 am

Lennert, gefeliciteerd met een mooie openingspost voor een ondergewaardeerde band, waar bijvoorbeeld de populaire Zweedse formatie Ghost regelmatig leentjebuur bij speelt. Ik ben blij om te zien dat je het nummer Black Blade hebt gedeeld, want dat is toch wel mijn favoriet van Blue Öyster Cult, samen met de onvermijdelijke hits Don't Fear The Reaper (in de albumversie met waanzinnige gitaarsolo) en Godzilla!

Gebruikersavatar
Strife
Berichten: 272
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 11:18 pm
Locatie: Assen

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Strife » ma apr 13, 2015 1:40 pm

Don't Fear The Reaper heb ik altijd geweldig gevonden, maar gek genoeg heb ik me nog nooit verdiept in de band.
Nu dus het ideale moment om dat te doen. Dank je wel Lennert, mede dankzij je overenthousiaste facebookposts heb je me overgehaald en heb ik weer uren luisterplezier en verdiepingswerk erbij!

Overigens lijkt The Cult hier zo ook wel wat invloeden vandaan gehaald te hebben Als ik naar I Am The One You Warned Me Of luister en dit naast Sonic Temple neerleg, dan hoor ik veel overeenkomsten.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » ma apr 13, 2015 7:23 pm

Gilbert schreef:Lennert, gefeliciteerd met een mooie openingspost voor een ondergewaardeerde band, waar bijvoorbeeld de populaire Zweedse formatie Ghost regelmatig leentjebuur bij speelt. Ik ben blij om te zien dat je het nummer Black Blade hebt gedeeld, want dat is toch wel mijn favoriet van Blue Öyster Cult, samen met de onvermijdelijke hits Don't Fear The Reaper (in de albumversie met waanzinnige gitaarsolo) en Godzilla!
Met een tekst geschreven door Michael Moorcock! Black Blade heeft fantastische lyrics, heerlijke gitaarpartijen en getormenteerde zang van Bloom, maar het is eigenijk nog het stukje met stemvervormer aan het einde waar ik helemaal in op ga!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door innuendo » ma apr 13, 2015 7:32 pm

bah, ik ga nog niet stemmen. Daar ken ik de band niet goed genoeg voor. Het debuut vind ik wel erg tof en ook Secret Treaties bevalt ontzettend. Laatst in de auto Fire Of Unknown Origin gedraaid. Blijft even wennen met de keyboards, maar er staan ontzettend goede songs op.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » ma apr 13, 2015 7:48 pm

Ik vind die keyboards persoonlijk een hele fijne toevoeging, maakt de band veel eigenzinniger en afwisselender dan verscheidene tijdsgenoten waren! Veteran Of The Psychic Wars, Fire Of Unknown Origin en Vengeance: The Pact zijn persoonlijk mijn favoriete tracks van dat album.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door innuendo » ma apr 13, 2015 7:56 pm

Toch ben ik wat meer van het jonge, ongeremde Blue Öyster Cult, zoals op het debuut:




Stairway to the staaaars! We got better things to do!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » do apr 16, 2015 4:18 pm

Ik vind die eerste drie albums ook erg leuk (al heeft Tyranny and Mutation dan overduidelijk mijn voorkeur boven het debuut), maar geniet toch net iets meer van de wat meer mystieke platen die later kwamen. Te weinig stemmen hier btw, het is godverdomme geen beginnend avant-gardistisch black metal bandje, het gaat hier om een band die een van de eerste hardrock/metal bands ooit was!

Maar goed, Don't Fear The Reaper is hier ook nooit een hit geweest, misschien is Nederland gewoon geen BOC land :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Hellhammer » do apr 16, 2015 5:18 pm

Oké, het blijft een tie tussen Secret Treaties, Spectres, Fire of Unknown Origin en Imaginos. Oeps. :mrgreen: Qua live albums vind ik Some Enchanted Evening wel verreweg het beste. Misschien vind ik die zelfs beter dan de studio albums. Misschien.

Wat vind je van The Revolution By Night en Club Ninja, Lennert?

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » do apr 16, 2015 8:51 pm

Beide erg gaaf eigenlijk! Ik mag van bij The Revolution By Night vooral Shooting Shark (heerlijk dromerig) en The Shadow Of California heel erg, terwijl Club Ninja met Spy In The House By Night en Dancin' In The Ruins ook een paar pareltjes heeft. Maar goed, ik houd ook heel erg van Toto, misschien dat dit het ook verklaart dat ik de AOR albums prima te doen vind :P

Some Enchanted Evening vind ik persoonlijk ook beter dan On Your Feet Or On Your Knees, maar dit kan ook heel erg aan de setlist liggen!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door jeffrey » do apr 16, 2015 10:22 pm

Shooting Shark en Veterans of the Psychic Wars zijn top nummers. Don't Fear the Reaper eveneens, maar een beetje doodgedraaid. Verder ken ik geen klote van, althans niet bewust. Ik ga es wat checken zsm.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » do apr 16, 2015 10:39 pm

Deze zul je ook gaaf vinden:

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22652
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door innuendo » do apr 16, 2015 10:55 pm

Dit vind ik nog steeds een van de mooiste performances van Don't Fear The Reaper. Wel jammer dat Lowe en Lanquist gigantisch spieken (zullen wel vaak betrapt zijn toen ze nog op school zaten), maar zeker in vocaal opzicht is dit ijzersterk. Die twee passen zo goed samen. Het filmpje doet, zoals gewoonlijk, weinig recht aan wat er werkelijk gebeurde, maar dit is al stukken beter dan wat ik er eerder van teruggezien heb. Ja, ik was erbij. Who wants to touch me?

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » do apr 16, 2015 11:05 pm

Not by far the best version:

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door jeffrey » vr apr 17, 2015 12:19 am

Lennert schreef:Deze zul je ook gaaf vinden:

Ja fakking nice! Lekkah die huppelende riff aant einde.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Mollusk » vr apr 17, 2015 7:57 am

Heaven Forbid is trouwens ook een prima album. Heeft lang geduurd voordat ik die had aangeschaft. Was de laatste uit de BOC-discografie die ik gekocht heb. Daar staan ook nog wel wat Buck Dharma pareltjes op.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Hellhammer » vr apr 17, 2015 9:52 am

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit één van de beste BOC nummers evar is:


Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Mollusk » vr apr 17, 2015 10:08 am

Zeker!
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » vr apr 17, 2015 2:41 pm

Word, prachtig sfeertje!

@Jeffrey, goed bezig met je Facebook updates ;)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » wo apr 22, 2015 12:05 pm

Hellhammer schreef:Oké, het blijft een tie tussen Secret Treaties, Spectres, Fire of Unknown Origin en Imaginos. Oeps. :mrgreen: Qua live albums vind ik Some Enchanted Evening wel verreweg het beste. Misschien vind ik die zelfs beter dan de studio albums. Misschien.

Wat vind je van The Revolution By Night en Club Ninja, Lennert?
Ik ga toch voor Extraterrestrial Live in de tussentijd!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » wo apr 29, 2015 10:00 pm

Frustrerend dat Heaven Forbid en zelfs Mirrors zeer slecht in Nederland te vinden zijn. Mirrors heeft met Vigil toch echt een weergaloos goede track en Heaven Forbid is een schoolvoorbeeld van een geinspireerd album van een band die eigenlijk geen albums meer zou hoeven uitbrengen. Heeft iemand een idee waar ik ze vandaan kan halen in Nederland, of moet ik me tot eBay richten?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Mollusk » wo apr 29, 2015 10:09 pm

Ik heb Heaven Forbid (cd) en Mirrors (lp) via marktplaats gekocht. Met name Heaven Forbid is lastig te vinden. Dus je moet er wat geluk bij hebben en uiteraard geduld :-)
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » wo apr 29, 2015 10:35 pm

Weer iets om naar uit te gaan kijken dan. Mirrors op lp moet ook nog wel lukken (maar die luister ik nu eenmaal amper) of voor een achterlijk bedrag bij Discorder op cd (sinds wanneer zijn zij zo verdomd duur geworden?), maar dan zul je net zien dat de echte onverwachte pareltjes nergens te vinden zijn.

Ik kan op het moment niet wachten to Club Ninja binnenkomt! Dan nog maar even een gaaf nummer van het album dat daarvoor komt:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Mollusk » wo apr 29, 2015 11:09 pm

Mirrors zit ook in die andere Original Album Series. Van BOC zijn er twee van uitgebracht.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » do apr 30, 2015 12:03 am

Mmm, ik zie het inderdaad, maar die ben ik in Nederland nog niet tegen gekomen. Komt ook nog eens bij dat ik daarvan alles heb, behalve Mirrors.

Interessant trouwens dat de band ten tijde van Agents Of Fortune en Spectres langzaamaan ook fans begon te verliezen. Agents Of Fortune vond ik in het begin niet zo boeiend, maar in de tussentijd heb ik daar toch wel behoorlijk wat pareltjes op ontdekt als The Revenge of Vera Gemini en Tattoo Vampire. Spectres is nog een stukje beter, vooral het uitzonderlijk kunstzinnige Golden Age of Leather en Nosferatu gaan er heel goed in. Allemaal wat minder hardrock/psychedelisch, maar het valt toch niet te ontkennen dat er zoveel kwaliteit in de songs zit!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » ma mei 11, 2015 11:16 am

Nu ik heb debuutalbum eens goed op cd heb kunnen beluisteren ipv via de computer, moet ik toch toegeven dat ik hier so far het minst enthousiast over ben. Ik hoor de kwaliteit en intenties, maar vind het album alles bij elkaar buiten enkele songs nog te mak en onevenwichtig om langere tijd te boeien. Ik heb nu Tyranny And Mutation draaien, die blijft voor mij dan toch een stuk completer!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Bastiaan » ma mei 11, 2015 4:54 pm

Mijn eerste echte kennismaking met BOC smaakt naar meer. Agents of fortune en Heaven forbid geluisterd. Beide albums overtuigen me niet in hun geheel, maar er staan wel prachtige songs op. Vraagje: in hoeverre is de groep nog actief?
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » ma mei 11, 2015 5:21 pm

Vooral in de VS nog behoorlijk alleen zit nieuw studiomateriaal er niet meer in. Laatste album was (jammer genoeg) geen succes, dus het is vooral teren op oud succes.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Gilbert » ma mei 11, 2015 5:42 pm

Bastiaan schreef:Vraagje: in hoeverre is de groep nog actief?
Wat Europese live-optredens betreft: Eind juli speelt de huidige line-up op het Britse festival Ramblin' Man Fair. Voor meer info, zie: http://www.ramblinmanfair.com.

Vorig jaar speelden ze twee keer in de UK, twee shows in Griekenland en op de Sweden Rock Cruise. In 2013 deden ze een show als support van Deep Purple in Frankrijk. In 2012 speelden ze op Hellfest en een paar andere Europese festivals. Bovendien deden ze dat jaar behoorlijk wat optredens in Duitsland. Met andere woorden, de formatie wordt elk jaar wel ergens in Europa geboekt, maar het laatste optreden in de Benelux is al lang geleden. Ik heb ze zelf ooit gezien op een Arrow Rock Festival. Helaas hebben we zo'n evenement in Nederland niet meer en lijkt Graspop geen interesse te hebben in het boeken van Blue Öyster Cult.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » ma mei 11, 2015 5:45 pm

Oeh, jaloezie van mijn kant! Was het nog wat? Ik vind Bloom's stem op de meest recente live-opnames wat wisselvallig, wat op zich niet gek is voor een 70-plusser in de tussentijd. Verder heb ik het idee dat het hier qua populariteit ook wel meevalt met de band helaas.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Bastiaan » ma mei 11, 2015 8:39 pm

Je hebt je huiswerk goed gedaan Gilbert! Dat Ramblin Man Fair lijkt me trouwens wel wat. Vreemde combi trouwens, prog met blues en country. Wel vet affiche.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Mollusk » ma mei 11, 2015 9:27 pm

Volgens mij was het laatste optreden in Nederland in De Boerderij enkele jaren terug. Net voordat ik ze leerde kennen :-(
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Gilbert » ma mei 11, 2015 11:03 pm

Lennert schreef:Oeh, jaloezie van mijn kant! Was het nog wat? Ik vind Bloom's stem op de meest recente live-opnames wat wisselvallig, wat op zich niet gek is voor een 70-plusser in de tussentijd. Verder heb ik het idee dat het hier qua populariteit ook wel meevalt met de band helaas.
Voor zover ik me herinner, vond ik dat een prima optreden, in de tent op het Arrow Rock Festival 2004 te Lichtenvoorde. De zang was volgens mij echter niet geweldig en inmiddels zijn we elf jaar verder, dus het zou best kunnen dat de vocalen in de tussentijd nog wat achteruit gegaan zijn.

Ik zie nu dat Blue Öyster Cult daarna inderdaad nog in Zoetermeer gespeeld heeft. Blijkbaar zelfs twee keer, in 2008 en 2009. Ik weet niet waarom ik destijds niet geweest ben. Nog vreemder is het natuurlijk dat een Rotterdamse Blue Öyster Cult-fan als jij daar niet bij was, Lennert. :P

Bij beide shows in Zoetermeer speelde de groep nota bene Black Blade! Zie: http://www.setlist.fm/setlist/blue-oyst ... 36a08.html en http://www.setlist.fm/setlist/blue-oyst ... 78ff2.html.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Heidewolf » di mei 12, 2015 10:08 am

Wow, Club Ninja is echt een lekker album. Van BOC heb ik alleen maar een best-of-compilatie en ken ik de alleen de jaren 70 quirky kan van de band. Club Ninja is zeker niet meer quirky, maar juist garaffineerd. Strak gecomponeerde jaren 80 stadionrock.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » di mei 12, 2015 11:30 am

Uhuh, de Journey-overtonen zijn vrij strak aanwezig, maar de nummers klinken heel erg bezield. Zelfs een uitzonderlijk catchy nummer als Dancing In The Ruins heeft een intrigerende en intelligente tekst (en heerlijk oriëntaalse melodieën in het begin) die het nummer zoveel beter maakt dan het gros van de AOR die op dat moment op de radio was.

@Gilbert: ik heb de band pas afgelopen jaar weer helemaal herontdekt, in die periode hield ik me er niet mee bezig :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Heidewolf » di mei 12, 2015 9:49 pm

Jah, journey, dat is 'm, daar deed de cd me aan denken. Dat en wat Boston en Kansas, maar ook zeker dat wat BoC tot BoC maakt.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » wo mei 13, 2015 12:38 pm

Yes, Club Ninja is tegen verwachting in alsnog vandaag geleverd! Er gaat toch niets boven een cd op vol volume draaien en zo weer tot nieuwe inzichten komen. Die zijn dat White Flags, Dancing In The Ruins, Perfect Water, When The War Comes, Shadow Warrior en Madness To The Method werkelijk weergaloze tracks zijn waarbij ik helemaal vergeet dat deze songs wellicht wat gepolijster klinken dan het gros van de carriere van deze band. Grappig dat ze zoveel schrijvers van buiten de band om gebruikten voor dit album, want de echt beste tracks (Perfect Water, When The War Comes, Shadow Warrior en Madness To The Method) zijn alsnog van Roeser, Bouchard en Bloom. Op internet zie ik trouwens vrij veel liefde voor dit album voorbij komen, dat doet me goed!

Nu nog Mirrors, Extraterrestrial Live en Heaven Forbid vinden...
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » wo mei 13, 2015 12:53 pm



Wow, zo had ik nog nooit naar dit nummer geluisterd, maar met deze beelden en de speech wordt de tekst ineens een stuk duidelijker.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 14, 2015 12:07 pm

Aangename verassing, dat Blue Oyster Cult.

Natuurlijk ken ik al jaren 'Don't Fear The Reaper'. Na een groot aantal albums van de band te hebben geluisterd, valt mij op hoe a-typisch de stijl en sfeer van dat nummer voor de rest van de rest van materiaal van B.O.C is. Verbazingwekkend, vooral als je bedenkt dat retrobands als Jess And The Ancient Ones en Year Of The Goat (en gelukkig in veel mindere mate The Devil's Blood) bijna hun gehele stijl op 'Don't Fear The Reaper' gebaseerd hebben.

De rest van het materiaal luisterend wordt de serene folkige samenzang van 'Don't Fear The Reaper' zwaar overschaduwd door de vele, minder melodieuze up-tempo nummers met veel humor en zelfspot. Althans, de meeste albums uit de jaren zeventig. Het jaren tachtig-materiaal is serieuzer, met een AOR/Boston-sfeertje.

De stijl op de platen uit de jaren zeventig doen mij ietwat denken aan 'rootsrock'-bands als Dire Straits, maar de combinatie van gitaar en piano doet mij ook sterk denken aan Herman Brood/Wild Romance en de latere jaren zeventig-albums van The Kinks (ondergewaardeerd; als je BOC leuk vindt, check de latere albums van The Kinks eens!).

Mijn favoriete B.O.C-album is tot nog toe 'Secret Treaties', met het oude Bowie-esque 'ME 262' (mijn favoriete BOC-nummer), 'Flaming Telepaths' (proto space metal :P) en het bekende, swingende 'Astronomy'. Andere favoriete nummers zijn het vervreemde, ietwat komische 'Black Blade' (van 'Cultosaurus) en het Toto/Europe-achtige Vengeance/The Pact (van Unkown Origin).

Opvallen hoe vertrouwd de muziek van de band aanvoelt, alsof ik het allemaal als eens eerder heb gehoord. Misschien heb ik toch een aantal hits regelmatig op de radio gehoord, jaren geleden op Radio2, 10Gold of Arrow Classic Rock. Maar omdat de andere hits totaal anders klinken dan 'Don't Fear The Reaper' maakte ik nooit de link dat het ook B.O.C.-nummers zouden kunnen zijn : S

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » vr aug 14, 2015 12:31 pm

Uitzonderlijk in mijn nopjes nu ik Heaven Forbid op cd via Marktplaats heb gekocht, nu alleen Mirrors nog en de collectie is compleet! Heaven Forbid heeft met Harvest Moon ook wel een van de tofste BOC tracks van de latere albums!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door jeffrey » di mar 29, 2016 4:01 pm

Zo zeg, Blue Öyster Cult is hard op weg om Uriah Heep van de troon te stoten als favo Rockband. Cultösaurus Erectus & Fire of Unkown Origin hebben op repeat gestaan de afgelopen dagen hierzo. Tot groot verdriet van mijn ouders waar ik het paasweekend vertoefde.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » di mar 29, 2016 4:53 pm

Word!



Heb zowel Heaven Forbid als Mirrors eindelijk in mijn nu complete collectie, blijft een van mijn favoriete bands ooit, dat kan snel gaan in een jaar tijd :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Mollusk » di mar 29, 2016 7:39 pm

Het is en blijft ook gewoon een geniale band. Heaven Forbid is onterecht een beetje een vergeten album van ze.
Ik vind zelfs Club Ninja geweldig, waarom die plaat op RYM een gemiddelde rating krijgt van 2.79 (van 5 sterren) als slechtste album is mij een raadsel. Dan vind ik The Revölution By Night (ondanks de juweeltjes Shooting Shark en Take Me Away) over het geheel toch stukken zwakker.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » di mar 29, 2016 8:12 pm

Club Ninja is stiekem nog wel een van mijn favorieten, ik kan Madness To The Method en Perfect Water echt iedere dag luisteren.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Hellhammer » di mar 29, 2016 10:27 pm

Lennert schreef:Club Ninja is stiekem nog wel een van mijn favorieten, ik kan Madness To The Method en Perfect Water echt iedere dag luisteren.
Ja! Ja! Ja! Eerlijk gezegd vind ik niks slecht op Club Ninja. Verder sluit ik me aan bij wat Mollusk zei (+ Shadow of California van Revolution by Night). Harvest Moon is natuurlijk ook goud, staat met gemak in m'n top 10 BOC nummers.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » di mar 29, 2016 11:04 pm

Take Me Away en Veins vind ik anders ook nog prima. Wat mij betreft is Revolution By Night wel zwakker dan Club Ninja, maar ik kan er nog steeds van genieten. Ik denk dat ik dan toch echt voor het debuut of Curse Of The Hidden Mirror als minst favoriete albums ga. Maar ja, zelfs die zijn nog goed te doen. Mirrors had ik trouwens ook geen problemen me: In Thee, The Great Sun Jester en Vigil zijn fantastische songs!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Hellhammer » vr apr 01, 2016 11:46 pm

Oh ja hoor, vind Revolution By Night ook top, alleen minder goed dan Club Ninja. Deze obscure track vind ik trouwens ook echt een topper:



Als economics het eerste woord van je nummer is kan het natuurlijk ook niet misgaan.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25585
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blue Öyster Cult

Bericht door Lennert » ma sep 19, 2016 9:23 pm

Voor €5 de A Long Day's Night (of in Nederland kennelijk Live In Chicago genoemd) dvd aangeschaft. Ik had op Youtube een paar dingen gezien die me niet per se heel veel deden, omdat Bloom op de desbetreffende tracks niet heel goed bij stem leek, maar over het hele concert valt dit best mee. Lekker rockend optreden met een goeie setlist (Perfect Water en Harvest Moon!), een paar weergaloze solospots van Roeser (op het moment mijn favoriete gitarist) en lekker contact met het publiek.

Doet me nu wel denken dat de band echt behoorlijk oud moet zijn nu, want het optreden stamt uit 2002. Heeft iemand het optreden van Wacken nog meegekregen en was dat wat?

Setlist:
"Stairway to the Stars"
"Burning for You"
"O.D.'d on Life Itself"
"E.T.I. (Extra Terrestrial Intelligence)"
"Dance on Stilts"
"Harvester of Eyes"
"Buck's Boogie"
"Mistress of the Salmon Salt (Quicklime Girl)"
"Flaming Telepaths"
"Harvest Moon"
"Then Came the Last Days of May"
"Cities on Flame with Rock and Roll"
"ME 262"
"Perfect Water"
"Lips in the Hills"
"Godzilla"
"(Don't Fear) The Reaper"
"Dominance and Submission"
"The Red and the Black"
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie