Kwaliteit concertzalen

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » zo mei 01, 2022 9:22 pm

Concertzalen hebben vaak bepaalde reputaties: “daar is het geluid altijd goed (of juist slecht)”.

Zo overweeg ik naar Tool te gaan in het Sportpaleis in Antwerpen, maar ik twijfel vanwege de geruchten dat het geluid daar dramatisch is. Heeft iemand specifiek verhalen of tips over die toko?

Andere algemene besprekingen van zalen zijn ook welkom in dit topic uiteraard. Wat zijn de meningen?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Metalheank » zo mei 01, 2022 11:53 pm

Goed idee voor een topic! Vooral omdat ik nogal last heb van mijn gehoor/oorsuizen. In sommige zalen is het achterlijk hard, maar volgens mij in steeds meer zalen professioneel en niet te hard.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11260
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Spawn999 » ma mei 02, 2022 8:57 am

Ik heb van die speciale doppies in mn oren, als het te hard staat.
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » ma mei 02, 2022 9:00 am

Er zijn tegenwoordig toch ook regels voor? Mag niet harder dan X dB?

Ik ben bij het oude Victorie in Alkmaar weleens met piepende oren naar buiten gelopen, terwijl ik oordoppen droeg. Zo bezopen hard stond het. Tegenwoordig mag dat volgens mij gewoon niet meer (wat natuurrijk niet wil zeggen dat niemand de regels overtreedt).
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 9:03 am

Behalve hardheid is er ook de mix natuurlijk. Ik heb er ZO vaak last van dat ik de melodie (hoge tonen) van (meestal black) metal tijdens een concert volledig niet kan horen - tenzij ik m’n oordopjes omhoogduw, of uit doe.

En zonder die hoge tonen is er echt geen ene fuck aan.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » ma mei 02, 2022 9:11 am

Ligt het dan ook niet aan je oordopjes?
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Heidewolf » ma mei 02, 2022 9:20 am

Ik heb van die op maat gemaakte en die zijn echt fantastisch
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 9:24 am

Ik heb al heel veel oordopjes geprobeerd. Maar alle oordopjes vangen eerst de hoge tonen af, ook de persoonlijk afgestelde, misschien omdat daar de meeste energie in zit? Maar dat weet ik niet, dat is een wilde gok. Ik heb nog geen persoonlijk afgestelde dus misschien moet ik dat dan eerst maar eens regelen 🙃

Hoe dan ook: het zou ook goud zijn als muziek te luisteren zou zijn zonder dopjes, want dan kan je alles horen zonder dat je gereedschap van €120 nodig hebt… Maar dan moeten drummers verder naar achteren geplaatst worden ofzo, want die zijn ook zonder versterking standaard al te hard toch?

Metal is notoir slecht af te stellen natuurlijk. Misschien moet ik gewoon ook vaker naar optredens binnen andere muziekgenres gaan =;’)
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » ma mei 02, 2022 9:29 am

Op maat gemaakte oordoppen hebben juist een goed vlak filter, waardoor alle tonen min of meer evenredig gedempt worden. Resultaat: je hoort álles, maar zachter.
Ik merk dat ik zelfs in zalen waar je voor je gevoel geen oordoppen in hoeft omdat 't niet al te hard staat nog steeds alles prima kan horen met de doppen in.

En muziek moet je ook een beetje voelen toch? :P

Ja, drummers maken een hoop herrie. De een meer dan de ander. We hebben met KFFR weleens geprobeerd op lager volume te oefenen, maar dan kwam niemand boven onze trommelaar uit. :silly:
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11260
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Spawn999 » ma mei 02, 2022 9:40 am

Ik heb die Alpine doppies, ook goed.
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Heidewolf » ma mei 02, 2022 9:42 am

Krimhild schreef: ma mei 02, 2022 9:24 am Ik heb al heel veel oordopjes geprobeerd. Maar alle oordopjes vangen eerst de hoge tonen af, ook de persoonlijk afgestelde, misschien omdat daar de meeste energie in zit? Maar dat weet ik niet, dat is een wilde gok. Ik heb nog geen persoonlijk afgestelde dus misschien moet ik dat dan eerst maar eens regelen 🙃

Hoe dan ook: het zou ook goud zijn als muziek te luisteren zou zijn zonder dopjes, want dan kan je alles horen zonder dat je gereedschap van €120 nodig hebt… Maar dan moeten drummers verder naar achteren geplaatst worden ofzo, want die zijn ook zonder versterking standaard al te hard toch?

Metal is notoir slecht af te stellen natuurlijk. Misschien moet ik gewoon ook vaker naar optredens binnen andere muziekgenres gaan =;’)
Ja, da's idd goed punt, je zou niet dure oordopjes moeten kopen om een concert enigszins fatsoenlijk te kunnen horen.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 9:59 am

Spawn999 schreef: ma mei 02, 2022 9:40 am Ik heb die Alpine doppies, ook goed.
Die heb ik ook, die zijn €29 ofzo. Best prima, maar lang niet voor alles.

Mgoed, als het geluid slecht staat afgesteld maakt het ook geen reet uit of je nou wel of geen oordopjes in hebt, al dan niet van €120.

Dat brengt me bij het thema van dit draadje: concertzaalkwaliteit. Waar weten ze hoe het moet en waar niet?

Over het sportpaleis hoorde ik dat het veel kan uitmaken of bands kiezen voor locale geluidsmannen of hun eigen mensen gebruiken. Kortom: dit topic is een beetje nutteloos want het is blijkbaar afhankelijk van de mens die op dat moment aan de knoppen draait en dat wisselt overal, waarschijnlijk.
Ik ben hier gewoon.

Ernst
Berichten: 5002
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Ernst » ma mei 02, 2022 10:03 am

Dat laatste klopt. Blijft over zalen waar je comfortable rond het mengpaneel kan staan, waar je toch vaak het beste geluid zult hebben.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 10:07 am

Ja hoi, ik ga niet naar een concert om bij het mengpaneel te gaan rondhangen =;’)

Al was er bij het optreden gisteren maar anderhalve meter beschikbaar tussen band en mengpaneel, vanwege dat er twee podia in 1 zaal waren, en daar het was geluid uitstekend en bovendien had het ook wel wat gezelligs!
Ik ben hier gewoon.

Ernst
Berichten: 5002
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Ernst » ma mei 02, 2022 10:10 am

Het ie mengpaneel of slecht geluid meestal bij death en Black metal, is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 10:15 am

De dood of de gladiolen!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » ma mei 02, 2022 10:25 am

Alpines zijn hooguit 'acceptabel'. Doe jezelf een lol en haal op maat gemaakte. Die zijn echt zó ontzettend veel beter.
Hoeveel geld geef je op jaarbasis uit aan concerten? Gehoorbescherming mag niks kosten? In theorie doe je 5 jaar met een set op maat gemaakte (omdat je oren blijven vervormen), in praktijk kan daar nog best een paar jaar bij. Wat is die 100-150 euro dan nog?
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Bleek No. 1 » ma mei 02, 2022 10:34 am

Ik ben ooit naar Metallica geweest in het Sportpaleis in 09/10? En dat was oké? De ArenA in Amsterdam, destijds met AC/DC, was echt een ramp. Echoooo-echo-echo!

Tja, verder weinig te klagen betreffende geluid. Ik vond de 013 een paar keer schofterig als een concert was uitverkocht, dan een dag erna hadden ze nog wel ineens 100 kaarten vrij. Ja, dan gooiden ze de zaal extra vol, en dan stond je constant vast. Echt kut.

Maar favoriete zalen qua geluid zijn De Vereeniging in Nijmegen, en TivoliVredenburg in Utrecht. Zo compleet. De zalen zien er ook goed uit.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9498
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Heyoka » ma mei 02, 2022 10:36 am

De zaal in Tivoli vind ik meer dan prima. Heel goed overzicht op het podium en de kwaliteit van het geluid is volgens mij prima.
Het is buiten de zaal wel een beetje een ongezellige bedoening.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11737
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Amibor » ma mei 02, 2022 10:36 am

Mijn algemene ervaring is dat de meeste redelijk nieuwe inspiratieloze zwarte blokken die neer zijn geflikkerd wel het beste geluid hebben. Bij de ouwe smerige holen die altijd wel het gezelligst zijn hangt het er vooral vanaf of de band zijn eigen geluidsman bij zich heeft en of die vervolgens kan inspelen op de ruimte. Bij stadionconcerten hangt het heel erg af van waar je zit, heel hoog is vaak kut. Op festivals sta ik vaak liever in een bedompte tent dan een openluchtpodium qua geluid, maar dat lijkt me logisch. In mijn geheugen hebben AFAS, Ziggodome, 013, beide Tivoli's, Melkweg, Paradiso, Boerderij en Paard iig erg goed geluid. Afijn, ik heb nog nooit oordopjes gedragen dus het zou ook zomaar kunnen zijn dat ik halfdoof ben inmiddels.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » ma mei 02, 2022 10:53 am

Zijn er nog weleens concerten in de IJsselhallen in Zwolle? Is zo'n 20 jaar terug dat ik daar was, bij een concert van Manowar (jaja! ;)).
Wat een kutgeluid... vond de band ook "we'll never play in this shithole again!" :lol:
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Bleek No. 1 » ma mei 02, 2022 11:00 am

Ik vond de Pul in Uden ook een shithole.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 11:26 am

Amibor schreef: ma mei 02, 2022 10:36 amBij stadionconcerten hangt het heel erg af van waar je zit, heel hoog is vaak kut.
Ja, goed punt.

Ik kan helaas niet vinden hoeveel rijen er per blok zijn in het Sportpaleis. Ik heb blok 121, rij 36. Maar geen idee hoe ver omhoog je dan zit. 36 uit 36? 36 uit 140? Maakt nogal uit. Er is in elk geval nog een hoger blok, dus helemaal bovenin is het sowieso niet.

Naja, ik merk het wel.

Het Sportpaleis is in 2013 blijkbaar onder handen genomen, dus op hoop van zegen. Dat ding is trouwens inmiddels al 90 jaar oud!

“ Van Esbroeck en Vereecke stellen vast dat met de huidige geluidsinstallaties het perfecte geluid kan benaderd worden, ook in een moeilijk gebouw als het Sportpaleis. Vraag is gewoon wie er achter de mengtafel staat en wat ie met het geluid doet. Dat weet concertnews.be al langer. Toch zijn er vooral bij de lagere bastonen onaangename echo-effecten mogelijk in de betonnen constructie die het Sportpaleis is. Dus lieten Jan en Jan de nagalmtijd opmeten. Die blijkt nu op 9,1 seconden in 100 hz te zijn. Geluidsdempende isolatie moet er straks voor zorgen dat de nagalmtijd teruggebracht wordt naar 5 seconden. De geluidskwaliteit, een van de meest belangrijke zaken bij een concertbeleving zal er dus op verbeteren. Concertjournalisten kunnen dat alleen maar toejuichen.”
Bron: https://www.concertnews.be/recensietone ... 0in%202013
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 11:27 am

Amibor schreef: ma mei 02, 2022 10:36 amAfijn, ik heb nog nooit oordopjes gedragen dus het zou ook zomaar kunnen zijn dat ik halfdoof ben inmiddels.
:lol: Typisch.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 11:27 am

HighKing schreef: ma mei 02, 2022 10:53 am Zijn er nog weleens concerten in de IJsselhallen in Zwolle? Is zo'n 20 jaar terug dat ik daar was, bij een concert van Manowar (jaja! ;)).
Wat een kutgeluid... vond de band ook "we'll never play in this shithole again!" :lol:
Kutmanowar =‘)
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22930
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door dako » ma mei 02, 2022 11:29 am

Ha, daar was ik ook bij. Ik vond het prima allemaal.

(Maar goed, dat was m'n eerste concert in een zaal groter dan het plaatselijke punkhol, dus ik had het verschil niet eens gehoord als ze een cd hadden aangezet)
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » ma mei 02, 2022 2:50 pm

Genoten van het kerstliedje? :P
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Hieronimus » ma mei 02, 2022 2:59 pm

Ernst schreef: ma mei 02, 2022 10:03 am Dat laatste klopt. Blijft over zalen waar je comfortable rond het mengpaneel kan staan, waar je toch vaak het beste geluid zult hebben.
Dito, ook mijn aanpak.
HighKing schreef: ma mei 02, 2022 9:29 am Op maat gemaakte oordoppen hebben juist een goed vlak filter, waardoor alle tonen min of meer evenredig gedempt worden. Resultaat: je hoort álles, maar zachter.
Ik merk dat ik zelfs in zalen waar je voor je gevoel geen oordoppen in hoeft omdat 't niet al te hard staat nog steeds alles prima kan horen met de doppen in.

En muziek moet je ook een beetje voelen toch? :P

Ja, drummers maken een hoop herrie. De een meer dan de ander. We hebben met KFFR weleens geprobeerd op lager volume te oefenen, maar dan kwam niemand boven onze trommelaar uit. :silly:
Wat mij bij staat is dat Alpine-oordopjes ook een prima, enigszins vlak filter hebben. Had eerder ook een versie daarvan met verwisselbare filters voor 20 of 30 dB demping. Onlangs heb ik Etymotic-oordopjes aangeschaft, die hebben juist voor de hogere frequenties (4+ kHz) verbeterde helderheid, zoals ze het zelf omschrijven.

Onlangs met Prognosis Festival had de Effenaar tamelijk goed geluid in de hoofdzaal. De nieuwe Doornroosje in Nijmegen heeft ook prima geluid, zoals Amibor het al omschreef, een zwarte doos met nieuw spul erin. Daarentegen heeft een tent als de Willemeen in Arnhem natuurlijk busladingen vol sfeer, maar niettemin ook soms een prettig geluid.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22930
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door dako » ma mei 02, 2022 3:05 pm

Ik vind die Alpine-oordopjes van pakweg 15 euro wel de beste kwaliteit vs 'je kan ze in mijn tempo kwijtraken zonder dat de wereld vergaat'-verhouding hebben. Ongetwijfeld zijn op maat gemaakte oordoppen beter, maar ik jaag er sowieso drie setjes per jaar doorheen.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11260
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Spawn999 » ma mei 02, 2022 3:07 pm

Je hebt ze ook met een touwtje toch?
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9498
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Heyoka » ma mei 02, 2022 3:12 pm

Spawn999 schreef: ma mei 02, 2022 3:07 pm Je hebt ze ook met een touwtje toch?
Nee, dat zijn wanten.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11260
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Spawn999 » ma mei 02, 2022 3:12 pm

Oorwanten?
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22930
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door dako » ma mei 02, 2022 3:16 pm

Spawn999 schreef: ma mei 02, 2022 3:07 pm Je hebt ze ook met een touwtje toch?
Dan raak ik dat touwtje ook kwijt.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » ma mei 02, 2022 3:20 pm

:lolup:
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Heidewolf » ma mei 02, 2022 3:24 pm

Nou ben ik de draad helemaal kwijt.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9498
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Heyoka » ma mei 02, 2022 3:26 pm

dako schreef: ma mei 02, 2022 3:16 pm
Spawn999 schreef: ma mei 02, 2022 3:07 pm Je hebt ze ook met een touwtje toch?
Dan raak ik dat touwtje ook kwijt.
En als je dat touwtje met een touwtje vastnaait aan je Darktrhone-t-shirt?
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 4:09 pm

dako schreef: ma mei 02, 2022 3:05 pm Ik vind die Alpine-oordopjes van pakweg 15 euro wel de beste kwaliteit vs 'je kan ze in mijn tempo kwijtraken zonder dat de wereld vergaat'-verhouding hebben. Ongetwijfeld zijn op maat gemaakte oordoppen beter, maar ik jaag er sowieso drie setjes per jaar doorheen.
:lol:

Net iets te herkenbaar dit…
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 4:10 pm

Heyoka schreef: ma mei 02, 2022 3:26 pm
dako schreef: ma mei 02, 2022 3:16 pm
Spawn999 schreef: ma mei 02, 2022 3:07 pm Je hebt ze ook met een touwtje toch?
Dan raak ik dat touwtje ook kwijt.
En als je dat touwtje met een touwtje vastnaait aan je Darktrhone-t-shirt?
Of aan je darkthrone-patchjas!!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2355
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Jan-Willem » ma mei 02, 2022 8:17 pm

Laatst weer bij de Baroeg geweest met The Ruins Of Beverast. Het geluid was niet best, van het voorprogramma heb ik maar weinig meegekregen.

Volgens mij heeft de gebr. Nobel in Leiden ook altijd fijn geluid.

Ik heb overigens op maat gemaakte oordoppen die gebruik ik al jaren, kan het iedereen aanraden. Ik ben ze gelukkig nog nooit kwijt geraakt en dat is voor een sloddervos zoals ik echt een presentatie.

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11260
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Spawn999 » ma mei 02, 2022 8:21 pm

Gebr. Nobel was top idd met Vltimas!
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Mollusk » ma mei 02, 2022 9:10 pm

Ik heb nooit de moeite genomen om oordopjes op maat te laten maken. Ik gebruik altijd die goedkope meuk. Ik zit er ook altijd mee te knoeien tijdens concerten. Dus als je me wilt herkennen tijdens concerten: ik ben die knakker die continu loopt loopt te klooien met zijn oordopjes. En toch ben ik te lui om er meer moeite voor te doen en op maat gemaakte dopjes te regelen.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » ma mei 02, 2022 9:45 pm

Wat klooi je dan zoal?

Ja ik doe het ook continu hoor maar vroeg me af of jij vergelijkbare dingen doet als ik.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
valkyrian
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:54 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door valkyrian » ma mei 02, 2022 11:17 pm

Jan-Willem schreef: ma mei 02, 2022 8:17 pm
Ik heb overigens op maat gemaakte oordoppen die gebruik ik al jaren, kan het iedereen aanraden. Ik ben ze gelukkig nog nooit kwijt geraakt en dat is voor een sloddervos zoals ik echt een presentatie.

Ik heb ook van die op maat gemaakte. Was er laatst een filter uitgevallen tijdens een concert. Nooit terug gevonden natuurlijk. Gelukkig kan je die dingen ook los halen. Maar wel 35- euro

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25582
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Lennert » ma mei 02, 2022 11:51 pm

Waar halen jullie die op maat gemaakte dopjes? Ik wil voor Into The Grave mezelf ook even iets beter voorbereiden.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
valkyrian
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:54 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door valkyrian » di mei 03, 2022 12:02 am

Bij beter horen.
Ik heb een vlak filter met 20db erin zitten

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6591
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door HighKing » di mei 03, 2022 9:26 am

Gewoon bij de audicien. Even rondkijken als er meerdere in je buurt zitten want er zit nogal eens wat prijsverschil tussen de een en de ander terwijl er kwalitatief volgens mij weinig verschil in zit.
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Hieronimus » di mei 03, 2022 10:25 am

Mollusk schreef: ma mei 02, 2022 9:10 pm Ik heb nooit de moeite genomen om oordopjes op maat te laten maken. Ik gebruik altijd die goedkope meuk. Ik zit er ook altijd mee te knoeien tijdens concerten. Dus als je me wilt herkennen tijdens concerten: ik ben die knakker die continu loopt loopt te klooien met zijn oordopjes. En toch ben ik te lui om er meer moeite voor te doen en op maat gemaakte dopjes te regelen.

Oor omhoog trekken is de truc; zie vanaf 0:56.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11260
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Spawn999 » di mei 03, 2022 10:44 am

Niet te vaak doen!

Afbeelding
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Jan1973
Berichten: 784
Lid geworden op: zo jul 15, 2018 9:15 pm

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Jan1973 » di mei 03, 2022 4:00 pm

Krimhild schreef: zo mei 01, 2022 9:22 pm Concertzalen hebben vaak bepaalde reputaties: “daar is het geluid altijd goed (of juist slecht)”.

Zo overweeg ik naar Tool te gaan in het Sportpaleis in Antwerpen, maar ik twijfel vanwege de geruchten dat het geluid daar dramatisch is. Heeft iemand specifiek verhalen of tips over die toko?

Andere algemene besprekingen van zalen zijn ook welkom in dit topic uiteraard. Wat zijn de meningen?
Ik ben een aantal keer in het Sportpaleis geweest, The Cure, Metallica, Iron Maiden, Queens of the Stoneage. Maar in het bijzonder wil ik twee keer Ennio Morricone noemen, met orkest, koor, etc. Loepzuivere akoestiek bij deze Maestro met klassieke muziek.

Dus (ik wist trouwens niet dat er nog kaarten waren voor Tool?) Tool zou ook wel moeten lukken. Tool op Werchter paar jaar terug was vooral snoeihard.

Het Sportpaleis is/was wel een Sportpaleis, met stoelen gericht op een veld/wielerbaan, dus ik heb regelmatig onder een hoek van 90 graden naar het podium moeten kijken.

Ik ga zelf ook naar Tool, weet alleen niet of ik nu een zit of staanplaats heb.

Ik heb in grofweg 30 jaar concerten eigenlijk zelden slecht geluid ervaren, AC/DC in de Arena zoals hier ergens genoemd was wel een voorbeeld, die hadden ook helemaal niks gedaan aan geluidsvoorbereiding van dit voetbal stadion. Ik ben er ook naar Roger Waters/The Wall geweest en als er iemand obsessief is over geluid is het Waters wel, vond het toen dus gewoon prima.

In het algemeen zijn er in Nederland gewoon een hoop mensen die altijd wat te zeiken hebben en er dus ook een argumentloze en irrationele hobby van maken te zeiken over het geluid (op de welbekende "mening als feit" wijze), overal en altijd. Zoals gezegd, ik zou in 30 jaar concerten behalve AC/DC weinig voorbeelden me kunnen herinneren.

En ik ben niet doof, mijn gehoor is vorig jaar getest en was wonderbaarlijk genoeg nog steeds goed.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Kwaliteit concertzalen

Bericht door Krimhild » di mei 03, 2022 6:18 pm

Er zijn geen kaarten meer voor Tool uiteraard maar ik heb mijn connecties, Jan. De juiste mensen kennen.
Ik ben hier gewoon.

Plaats reactie