Top tien van 2023
Top tien van 2023
Begin december, de Spotify wrapped's vliegen je weer om de oren, Sint is inmiddels het land weer uit, tijd om de muzikale balans over 2023 op te maken.
Mijn top 7 (verder kom ik niet):
1. SLOWDIVE - Everything is Alive (9+/10, prachtig, prachtig, prachtig, alles wat je van de shoegaze meesters hoopt en verwacht)
2. ...AND OCEANS - As In Gardens, So In Tombs (9/10, de voorganger was al een knaller van jewelste, deze is minstens zo goed met een prettigere productie)
3. CRUCIAMENTUM - Obsidian Refractions (8,5/10, we hebben er even op moeten wachten, maar de verwachtingen worden ingelost, weer een zeldzaam sterke duistere death metal knaller. Het debuut wordt nét niet overtroffen vind ik, maar desondanks is het genieten).
4. THE ABBEY - Word Of Sin (8/10 een sterk debuut dat smaakt naar meer)
5. THE WOUNDED - The Sky Is Yours/The Sky Is Ours (8/10, twee nieuwe albums vlak achter elkaar van deze unieke band uit Emmen, ze blijven kwaliteit leveren met hun emotionele, unieke geluid)
6. ASAGRAUM - Veil Of Death, Ruptured (7,5/10, sterke opvolger van een nóg iets betere voorganger, die voorganger wordt niet overtroffen, maar dit is wel een van de sterkste black metal bands van de lage landen vind ik)
7. SARVEKAS - Woven Dark Paths (7,5/10, sterke nieuwe Finse black metal band waar we hopelijk nog meer van gaan horen)
Niet helemaal aan de verwachtingen voldaan:
METALLICA - 72 Seasons (tsja, ik hoor best wat enthousiaste geluiden over deze plaat, maar ik hoor het niet )
STEVEN WILSON - The Harmony Codex (zoals bij vrijwel al het werk van Wilson, kost het tijd om in te dalen, dat heeft dit album bij mij nog niet gedaan)
HINAYANA - Shatter and Fall (na het sterke debuut en de navolgende EP, had ik best hoge verwachtingen van dit tweede volledige album, maar ik voel het nog niet)
HOST - IX (leuk om een paar keer te horen, maar écht beklijven doet het bij mij niet)
KATATONIA - Sky Void Of Stars (een van mijn meest favoriete bands levert alweer de derde plaat op rij af die zijn uitwerking op mij volledig mist, The Fall of Hearts heeft nog wat momentjes, maar City Burials en deze glijden volstrekt anoniem aan mij voorbij)
Mijn top 7 (verder kom ik niet):
1. SLOWDIVE - Everything is Alive (9+/10, prachtig, prachtig, prachtig, alles wat je van de shoegaze meesters hoopt en verwacht)
2. ...AND OCEANS - As In Gardens, So In Tombs (9/10, de voorganger was al een knaller van jewelste, deze is minstens zo goed met een prettigere productie)
3. CRUCIAMENTUM - Obsidian Refractions (8,5/10, we hebben er even op moeten wachten, maar de verwachtingen worden ingelost, weer een zeldzaam sterke duistere death metal knaller. Het debuut wordt nét niet overtroffen vind ik, maar desondanks is het genieten).
4. THE ABBEY - Word Of Sin (8/10 een sterk debuut dat smaakt naar meer)
5. THE WOUNDED - The Sky Is Yours/The Sky Is Ours (8/10, twee nieuwe albums vlak achter elkaar van deze unieke band uit Emmen, ze blijven kwaliteit leveren met hun emotionele, unieke geluid)
6. ASAGRAUM - Veil Of Death, Ruptured (7,5/10, sterke opvolger van een nóg iets betere voorganger, die voorganger wordt niet overtroffen, maar dit is wel een van de sterkste black metal bands van de lage landen vind ik)
7. SARVEKAS - Woven Dark Paths (7,5/10, sterke nieuwe Finse black metal band waar we hopelijk nog meer van gaan horen)
Niet helemaal aan de verwachtingen voldaan:
METALLICA - 72 Seasons (tsja, ik hoor best wat enthousiaste geluiden over deze plaat, maar ik hoor het niet )
STEVEN WILSON - The Harmony Codex (zoals bij vrijwel al het werk van Wilson, kost het tijd om in te dalen, dat heeft dit album bij mij nog niet gedaan)
HINAYANA - Shatter and Fall (na het sterke debuut en de navolgende EP, had ik best hoge verwachtingen van dit tweede volledige album, maar ik voel het nog niet)
HOST - IX (leuk om een paar keer te horen, maar écht beklijven doet het bij mij niet)
KATATONIA - Sky Void Of Stars (een van mijn meest favoriete bands levert alweer de derde plaat op rij af die zijn uitwerking op mij volledig mist, The Fall of Hearts heeft nog wat momentjes, maar City Burials en deze glijden volstrekt anoniem aan mij voorbij)
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
-
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: ma feb 10, 2003 11:24 pm
- Locatie: Wijlre
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
We hebben nog even te gaan, maar tot nu toe:
OverKill - Scorched
Katatonia - Sky Void of Stars
The Anchoret - It All Began With Loneliness
Mercenary - Soundtrack For the End Times
Bodyfarm - Ultimate Abomination
Riverside - ID.Entity
Soen - Memorial
Olkoth - At the Eye of Chaos
Angelus Apatrida - Aftermath
Archon Angel - II
Twee debuutalbums in mijn top-10, dat is al heel wat jaren geleden denk ik.
Tegenvaller voor mij was die van Metal Church. Niet slecht, maar komt niet bij de eerste 20 terwijl ik die vooraf met gemak in m'n top-10 verwacht had. En Steven Wilson inderdaad, net als de vorige plaat geen schim van die twee ervoor.
OverKill - Scorched
Katatonia - Sky Void of Stars
The Anchoret - It All Began With Loneliness
Mercenary - Soundtrack For the End Times
Bodyfarm - Ultimate Abomination
Riverside - ID.Entity
Soen - Memorial
Olkoth - At the Eye of Chaos
Angelus Apatrida - Aftermath
Archon Angel - II
Twee debuutalbums in mijn top-10, dat is al heel wat jaren geleden denk ik.
Tegenvaller voor mij was die van Metal Church. Niet slecht, maar komt niet bij de eerste 20 terwijl ik die vooraf met gemak in m'n top-10 verwacht had. En Steven Wilson inderdaad, net als de vorige plaat geen schim van die twee ervoor.
- zwarte krijser
- Berichten: 3392
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
- Locatie: Eindhoven
Re: Top tien van 2023
Obituary - The dying of everything.
Voor de rest heb ik niks voorbij zien komen wat ik mezelf vaak zie draaien in de toekomst.
Voor de rest heb ik niks voorbij zien komen wat ik mezelf vaak zie draaien in de toekomst.
-
- Commander Kansloos
- Berichten: 24872
- Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
- Locatie: Europa
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
1. cannibal corpse - chaos horrific
2. obituary - the dying of everything
3. watain - die in fire, live in hell, live
4. marduk - memento morti
5. wayfarer - american gothic
voor de rest wel aardige dingen gehoord, maar deze hebben ik het meest gedraaid, dus dan zijn dat voor mij ook de beste
vind CC album trouwens heel goed, hier op frontpage werd die maar matig beoordeeld, ik vind het de beste sinds kill
en obituary is beste sinds the end complete, dus ja, oude bands deden het dit jaar
2. obituary - the dying of everything
3. watain - die in fire, live in hell, live
4. marduk - memento morti
5. wayfarer - american gothic
voor de rest wel aardige dingen gehoord, maar deze hebben ik het meest gedraaid, dus dan zijn dat voor mij ook de beste
vind CC album trouwens heel goed, hier op frontpage werd die maar matig beoordeeld, ik vind het de beste sinds kill
en obituary is beste sinds the end complete, dus ja, oude bands deden het dit jaar
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.
Re: Top tien van 2023
Al met al vond ik het eigenlijk een best karig jaar. weinig nieuws geluisterd wat ook is blijven hangen. Zou niets zo op kunnen noemen, zonder een lijst te zoeken wat er dit jaar eigenlijk is uitgekomen.
Ik zal overigens vast een paar platen vergeten en ‘oja’ zeggen als ik ze in een lijstje zie…
Ik zal overigens vast een paar platen vergeten en ‘oja’ zeggen als ik ze in een lijstje zie…
Re: Top tien van 2023
Albums van 2023 die me beter bevielen dan de rest:
Obituary - Dying of Everything
GridLink - Coronet Juniper
Jag Panzer - The Hallowed
Arghoslent - Resuscitation of the Revanchists
Incantation - Unholy Deification
Primordial - How It ends
Geen echte uitschieters dit jaar. Veel 7.5 albums, maar tot heden weinig 8.0 of hoger.
Heb dit jaar minder nieuwe albums leren kennen en niet alles voldoende tijd gegeven.
Moet de nieuw albums van Cirith Ungol en Heavy Load nog luisteren.
En een album dat ik graag een 8.0 wil geven maar dat ik het nét niet waard vind: KK's Priest - The Sinner Rides Again.
Met iets meer originaliteit had het een uitschieter kunnen zijn.
En het (online te zien) live concert waar ik meest van heb genoten:
Obituary - Dying of Everything
GridLink - Coronet Juniper
Jag Panzer - The Hallowed
Arghoslent - Resuscitation of the Revanchists
Incantation - Unholy Deification
Primordial - How It ends
Geen echte uitschieters dit jaar. Veel 7.5 albums, maar tot heden weinig 8.0 of hoger.
Heb dit jaar minder nieuwe albums leren kennen en niet alles voldoende tijd gegeven.
Moet de nieuw albums van Cirith Ungol en Heavy Load nog luisteren.
En een album dat ik graag een 8.0 wil geven maar dat ik het nét niet waard vind: KK's Priest - The Sinner Rides Again.
Met iets meer originaliteit had het een uitschieter kunnen zijn.
En het (online te zien) live concert waar ik meest van heb genoten:
Re: Top tien van 2023
Zoiets, denk ik, tot nu toe:
01. Alkaloid - Numen
02. Enslaved - Heimdal
03. Katatonia - Sky Void Of Stars
04. Dødheimsgard - Black Medium Current
05. Shylmagoghnar - Convergence
06. Mephorash - Krystl-Ah
07. Cattle Decapitation - Terrasite
08. Blut Aus Nord - Disharmonium Nahab
09. Keep Of Kalessin - Katharsis
10. Cryptopsy - As Gomorrah Burns
Ik heb Steven Wilson - The Harmony Codex ook erg veel geluisterd, maar die kan ik met de beste wil nou niet echt in een metal top 10 zetten.
Verder is het vooral een jaar van sterke tot zeer sterke, maar net geen geniale releases. Of ik word gewoon oud. Afijn, veel tijd deze maand, het kan nog alle kanten op. Er staat nogal wat op het nog-te-luisteren-lijstje.
01. Alkaloid - Numen
02. Enslaved - Heimdal
03. Katatonia - Sky Void Of Stars
04. Dødheimsgard - Black Medium Current
05. Shylmagoghnar - Convergence
06. Mephorash - Krystl-Ah
07. Cattle Decapitation - Terrasite
08. Blut Aus Nord - Disharmonium Nahab
09. Keep Of Kalessin - Katharsis
10. Cryptopsy - As Gomorrah Burns
Ik heb Steven Wilson - The Harmony Codex ook erg veel geluisterd, maar die kan ik met de beste wil nou niet echt in een metal top 10 zetten.
Verder is het vooral een jaar van sterke tot zeer sterke, maar net geen geniale releases. Of ik word gewoon oud. Afijn, veel tijd deze maand, het kan nog alle kanten op. Er staat nogal wat op het nog-te-luisteren-lijstje.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
-
- Berichten: 3088
- Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
- Locatie: Rijssen
Re: Top tien van 2023
Vind je Archon Angel beter dan het debuut? Ik vond II aanvankelijk nogal tegenvallen, hij is wel wat gegroeid, maar haalt het voor mij niet bij de eerste plaat of de laatste Circle II Circle plaat.MetalTuupLimburg schreef: ↑do dec 07, 2023 3:39 pm We hebben nog even te gaan, maar tot nu toe:
OverKill - Scorched
Katatonia - Sky Void of Stars
The Anchoret - It All Began With Loneliness
Mercenary - Soundtrack For the End Times
Bodyfarm - Ultimate Abomination
Riverside - ID.Entity
Soen - Memorial
Olkoth - At the Eye of Chaos
Angelus Apatrida - Aftermath
Archon Angel - II
Twee debuutalbums in mijn top-10, dat is al heel wat jaren geleden denk ik.
Tegenvaller voor mij was die van Metal Church. Niet slecht, maar komt niet bij de eerste 20 terwijl ik die vooraf met gemak in m'n top-10 verwacht had. En Steven Wilson inderdaad, net als de vorige plaat geen schim van die twee ervoor.
De mening over Metal Church deel ik, ik had hoop en hoge verwachtingen maar het viel heel erg tegen.
Re: Top tien van 2023
In de breedte een wat minder jaar dan 2022, maar toch nog een mooie top 10
1 Sleep Token- Take me back to Eden
2 Dodheimsgard- Black Medium Current
3 Soen- Memorial
4 Sermon- Of Golden Verse
5 In Flames- Foregone
6 Voyager- Fearless in love
7 Hexvessel- Polar Veil
8 Insomnium- Anno 1696
9 Riverside- ID-entity
10 Ne Obliviscaris- Exul
1 Sleep Token- Take me back to Eden
2 Dodheimsgard- Black Medium Current
3 Soen- Memorial
4 Sermon- Of Golden Verse
5 In Flames- Foregone
6 Voyager- Fearless in love
7 Hexvessel- Polar Veil
8 Insomnium- Anno 1696
9 Riverside- ID-entity
10 Ne Obliviscaris- Exul
Re: Top tien van 2023
Bedankt voor de tip. Had nog nooit van archon angel gehoord, maar door jouw vergelijking met c II C, en daardoor wetende dat het zak stevens zou moeten zijn, maar eens opgezocht.Iron Maiden schreef: ↑vr dec 08, 2023 2:16 pm
Archon Angel - II
Vind je Archon Angel beter dan het debuut? Ik vond II aanvankelijk nogal tegenvallen, hij is wel wat gegroeid, maar haalt het voor mij niet bij de eerste plaat of de laatste Circle II Circle plaat.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Moeilijk moeilijk. Ik heb Sorcerer en Cirith Ungol nog niet gehoord en daar heb ik toch wel hoge verwachtingen van.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- zwarte krijser
- Berichten: 3392
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
- Locatie: Eindhoven
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Ja, zo werkt dat dus niet hier
Ik koop de cd of lp en vel dan een oordeel. Eerder niet.
Toch bedankt voor de moeite.
Ik koop de cd of lp en vel dan een oordeel. Eerder niet.
Toch bedankt voor de moeite.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- zwarte krijser
- Berichten: 3392
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 2:37 am
- Locatie: Eindhoven
Re: Top tien van 2023
Hmm ik vind het ook leuk om meningen te vormen over geslaagde promo of niet, maar ieder z'n ding.
Ik heb hem hoe dan ook opstaan nu, de volledige cd. Het is heel erg Candlemass-achtig. Eigenlijk in elk opzicht. En niet slecht gedaan, voor mij is het wel zo dat ik snel genoeg heb van Candlemass (1x per 10 maanden Epicus Doomicus Metallicus draaien is genoeg voor mij), maar voor fans van het genre lijkt het me zeker een aanwinst. Goed, kon beter met wat minder vlakte in de stem bij de standaard lyrics. Ik mis wat emotie erin. Maar goed, ik ga er toch niet naar luisteren.
Ik heb hem hoe dan ook opstaan nu, de volledige cd. Het is heel erg Candlemass-achtig. Eigenlijk in elk opzicht. En niet slecht gedaan, voor mij is het wel zo dat ik snel genoeg heb van Candlemass (1x per 10 maanden Epicus Doomicus Metallicus draaien is genoeg voor mij), maar voor fans van het genre lijkt het me zeker een aanwinst. Goed, kon beter met wat minder vlakte in de stem bij de standaard lyrics. Ik mis wat emotie erin. Maar goed, ik ga er toch niet naar luisteren.
Re: Top tien van 2023
Kanshebbers:
Night Demon
Girish And The Chronicles
Smoulder
Enforcer
Koritni
Tanith
Uriah Heep
Winger
Girlschool
KK's Priest
Mustang
Tailgunner
Sahg
Nog even beter luisteren, maar veelbelovend:
Fifth Angel
Jag Panzer
Overkill
Cruel Force
Vandenberg
Phil Campbell
Ironflame
Cirith Ungol
Legendry
High Spirits
Het was een topjaar.
Night Demon
Girish And The Chronicles
Smoulder
Enforcer
Koritni
Tanith
Uriah Heep
Winger
Girlschool
KK's Priest
Mustang
Tailgunner
Sahg
Nog even beter luisteren, maar veelbelovend:
Fifth Angel
Jag Panzer
Overkill
Cruel Force
Vandenberg
Phil Campbell
Ironflame
Cirith Ungol
Legendry
High Spirits
Het was een topjaar.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Mooi! Denk dat jij Sorcerer ook wel trekt.dako schreef: ↑ma dec 11, 2023 9:10 am Kanshebbers:
Night Demon
Girish And The Chronicles
Smoulder
Enforcer
Koritni
Tanith
Uriah Heep
Winger
Girlschool
KK's Priest
Mustang
Tailgunner
Sahg
Nog even beter luisteren, maar veelbelovend:
Fifth Angel
Jag Panzer
Overkill
Cruel Force
Vandenberg
Phil Campbell
Ironflame
Cirith Ungol
Legendry
High Spirits
Het was een topjaar.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
-
- Berichten: 3088
- Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
- Locatie: Rijssen
Re: Top tien van 2023
Het is inderdaad de 'nieuwe band' van Zak Stevens. Ik vraag me alleen al jaren af of dat dan betekent dat CIIC niet meer bestaat of zo? Ik heb daar nooit iets over gelezen.Joris schreef: ↑za dec 09, 2023 10:10 amBedankt voor de tip. Had nog nooit van archon angel gehoord, maar door jouw vergelijking met c II C, en daardoor wetende dat het zak stevens zou moeten zijn, maar eens opgezocht.Iron Maiden schreef: ↑vr dec 08, 2023 2:16 pm
Archon Angel - II
Vind je Archon Angel beter dan het debuut? Ik vond II aanvankelijk nogal tegenvallen, hij is wel wat gegroeid, maar haalt het voor mij niet bij de eerste plaat of de laatste Circle II Circle plaat.
Re: Top tien van 2023
Ha, ik zie dat je Cruel Force al in je 'nog beter luisteren'' lijstje hebt staan - ik dacht eerder vandaag toen ik dit album weer eens luisterde nog dat dit iets wat onder meer jij heel gaaf zal vinden. Ik ben zelf niet zo'n enorm fan tegenwoordig (dat was 20 jaar terug wel anders) van dit soort (speed) metal, maar beter dan dit wordt het anno 2023 echt niet meer. Ik denk dat er best wat mensen op dit forum zitten die het laatste Cruel Force album heel erg gaaf gaan vinden. Productie is ook briljant voor dit soort metal.dako schreef: ↑ma dec 11, 2023 9:10 am Kanshebbers:
Night Demon
Girish And The Chronicles
Smoulder
Enforcer
Koritni
Tanith
Uriah Heep
Winger
Girlschool
KK's Priest
Mustang
Tailgunner
Sahg
Nog even beter luisteren, maar veelbelovend:
Fifth Angel
Jag Panzer
Overkill
Cruel Force
Vandenberg
Phil Campbell
Ironflame
Cirith Ungol
Legendry
High Spirits
Het was een topjaar.
Re: Top tien van 2023
Heb hem even aangeslingerd. Wel echt een lekkere bak gedateerde blackthrash/speed dit. Geweldig.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
- Jan-Willem
- Berichten: 2374
- Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
- Locatie: Rotterdam
Re: Top tien van 2023
Hier is mijn top 12 van dit jaar en dan heb ik er waarschijnlijk nog een paar over het hoofd
gezien. Bij deze lijst geldt dat het allemaal albums zijn waar ik bijzonder veel plezier aan heb
beleefd dit jaar, ik kan dan ook niet kiezen tussen de nummers 2 t/m 6, deze albums hebben mij
allemaal ongeveer even veel plezier gegeven.
1. Dødheimsgard- Black Medium Current
2. Mork – Dypet
3. Ruïm – Black Royal Spiritism – I – O Sino da Igreja
4. Panopticon – The Rime of Memory
5. Høstsol – Länge Leve Döden
6. Immortal – War Against All
7. Outlaw – Reaching Beyond Assiah
8. Wolvennest – The Dark Path To The Light
9. Lamp of Murmur – Saturnian Bloodstorm
10. Aara – Triade III : Nyx
11. Asinhell – Impii hora
12. ...And Oceans - As In Gardens, So In Tombs
Dan nog een waardige vermelding voor Waldgeflüster omdat ze een EP uitbrachten en geen album.
Waldgeflüster – Unter bronzenen Kronen
gezien. Bij deze lijst geldt dat het allemaal albums zijn waar ik bijzonder veel plezier aan heb
beleefd dit jaar, ik kan dan ook niet kiezen tussen de nummers 2 t/m 6, deze albums hebben mij
allemaal ongeveer even veel plezier gegeven.
1. Dødheimsgard- Black Medium Current
2. Mork – Dypet
3. Ruïm – Black Royal Spiritism – I – O Sino da Igreja
4. Panopticon – The Rime of Memory
5. Høstsol – Länge Leve Döden
6. Immortal – War Against All
7. Outlaw – Reaching Beyond Assiah
8. Wolvennest – The Dark Path To The Light
9. Lamp of Murmur – Saturnian Bloodstorm
10. Aara – Triade III : Nyx
11. Asinhell – Impii hora
12. ...And Oceans - As In Gardens, So In Tombs
Dan nog een waardige vermelding voor Waldgeflüster omdat ze een EP uitbrachten en geen album.
Waldgeflüster – Unter bronzenen Kronen
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op wo dec 13, 2023 5:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Top tien van 2023
1. Cirith Ungol - Dark Parade;
2. Megaton Sword - Might and Power;
3. Wytch Hazel - IV: Sacrament;
4. Fifth Angel - When Angels Kill;
5. Smoulder - Violent Creed of Vengeance;
6. Meurtrières - Ronde de Nuit;
7. Phantom Spell - Tales From The Black Spire;
8. Ironsword - Underground;
9. Chariots Overdrive - When the Wheels start;
10. March to Die - Tears of the Gorgon.
Vanaf nummer 3 wisselt alles onderling.
2. Megaton Sword - Might and Power;
3. Wytch Hazel - IV: Sacrament;
4. Fifth Angel - When Angels Kill;
5. Smoulder - Violent Creed of Vengeance;
6. Meurtrières - Ronde de Nuit;
7. Phantom Spell - Tales From The Black Spire;
8. Ironsword - Underground;
9. Chariots Overdrive - When the Wheels start;
10. March to Die - Tears of the Gorgon.
Vanaf nummer 3 wisselt alles onderling.
Laatst gewijzigd door jeffrey op za dec 16, 2023 8:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Allemaal even normaal doen tegen djent
Re: Top tien van 2023
- post van Jeff met meuk die ik om de een of andere reden nog niet ken
- ik ben weer een week bezig
Megaton Sword is alvast erg puik.
- ik ben weer een week bezig
Megaton Sword is alvast erg puik.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Sorcerer, Dako. Probeer nou maar. En natuurlijk Sacred Outcry.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Re: Top tien van 2023
Na jouw eerdere post een keer aangezet. Vond het niet meteen geweldig, maar is een plaat die met meer tijd wel kan groeien denk ik. Zal het straks nog eens proberen.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
- Jan-Willem
- Berichten: 2374
- Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
- Locatie: Rotterdam
Re: Top tien van 2023
Wat Dako zegt, daarom vind ik dit altijd een van de gaafste topics.
Ik kan hier bijna het hele jaar naar uitkijken.
Dus jongens en meisjes kom maar door met die lijstjes!
Ik kan hier bijna het hele jaar naar uitkijken.
Dus jongens en meisjes kom maar door met die lijstjes!
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Plaat van het jaar: Anubis Gate - Interference
Om heel eerlijk te zijn vind ik onderstaande platen allemaal goed, maar ik heb eigenlijk nog geen idee hoe ik ze in een toplijstje zou plaatsen. Sommige albums hebben ook nog wat meer incubatietijd nodig, zoals de nieuwe platen van Ray Alder, Marduk, Sadus en Steven Wilson.
Riverside - ID.entity
Mystery - Redemption
Steven Wilson - The Harmony Codex
Overkill - Scorched
Katatonia - Sky Void Of Stars
Primordial - How It Ends
The Flower Kings - Look At You Now
Mystic Circle - Erzdämon
Marduk - Memento Mori
Immortal - War Against All
Jag Panzer - The Hallowed
Enslaved - Heimdal
Wings Of Steel - Gates Of Twilight
Sadus - The Shadow Inside
Metallica - 72 Seasons
Voivod - Morgöth Tales
Majestic Ryte - Majestic Ryte
Helleruin - Devils, Death And Dark Arts
Ray Alder - II
Sacred Outcry - Towers Of Gold
Pendragon - North Star
Redemption - I Am The Storm
Arjen Lucassen's Supersonic Revolution - Golden Age of Music
Metal Church - Congregation Of Annihilation
Mezzrow - Summon Thy Demons
Fifth Angel - When Angels Kill
Haken - Fauna
Sacred Dawn - Dismal Swamp
Spillage - Phase Four
Cryptosis - Silent Call
Nog luisteren:
Cirith Ungol - Dark Parade
Sorcerer - Reign Of The Reaper
Iron Savior - Firestar
Om heel eerlijk te zijn vind ik onderstaande platen allemaal goed, maar ik heb eigenlijk nog geen idee hoe ik ze in een toplijstje zou plaatsen. Sommige albums hebben ook nog wat meer incubatietijd nodig, zoals de nieuwe platen van Ray Alder, Marduk, Sadus en Steven Wilson.
Riverside - ID.entity
Mystery - Redemption
Steven Wilson - The Harmony Codex
Overkill - Scorched
Katatonia - Sky Void Of Stars
Primordial - How It Ends
The Flower Kings - Look At You Now
Mystic Circle - Erzdämon
Marduk - Memento Mori
Immortal - War Against All
Jag Panzer - The Hallowed
Enslaved - Heimdal
Wings Of Steel - Gates Of Twilight
Sadus - The Shadow Inside
Metallica - 72 Seasons
Voivod - Morgöth Tales
Majestic Ryte - Majestic Ryte
Helleruin - Devils, Death And Dark Arts
Ray Alder - II
Sacred Outcry - Towers Of Gold
Pendragon - North Star
Redemption - I Am The Storm
Arjen Lucassen's Supersonic Revolution - Golden Age of Music
Metal Church - Congregation Of Annihilation
Mezzrow - Summon Thy Demons
Fifth Angel - When Angels Kill
Haken - Fauna
Sacred Dawn - Dismal Swamp
Spillage - Phase Four
Cryptosis - Silent Call
Nog luisteren:
Cirith Ungol - Dark Parade
Sorcerer - Reign Of The Reaper
Iron Savior - Firestar
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- innuendo
- Lult over cdtjes
- Berichten: 22662
- Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
- Locatie: Eindhoven
Re: Top tien van 2023
Ik vind het echt een jaar van de zesjes en zevens. Verder een handvol platen die ik best ok vind, maar normaliter niet mijn jaarlijst zouden halen en enkele die er bovenuit stijgen. Er zijn nog wel een aantal albums die ik in de laatste weken van dit jaar nog wel eens ga draaien. Hopelijk zitten daar nog verrassingen tussen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Denk dat jij nog wel eens zou kunnen vermaken met die albums van Spillage en Majestic Ryte. De eerste maakt een fijne mix van melodieuze heavy metal en Trouble-doom en de tweede maakt stevige US metal met duidelijke Sanctuary-invloeden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- innuendo
- Lult over cdtjes
- Berichten: 22662
- Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
- Locatie: Eindhoven
Re: Top tien van 2023
Dank! Die zal ik ook eens proberen dan. Die plaat van Majestic Ryte heb ik nog wel voorbij zien komen, maar is vervolgens weer onder mijn radar gedoken.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
Re: Top tien van 2023
Ik ga de lijsten van dit blog maar eens door denk ik, erg handig: https://www.nocleansinging.com/2023/12/ ... ore-230704
Zit heel veel tussen waar ik nog niets van gehoord heb, laat staan iets van gehoord heb. Ben benieuwd of er nog wat ruwe diamantjes tussen zitten.
Zit heel veel tussen waar ik nog niets van gehoord heb, laat staan iets van gehoord heb. Ben benieuwd of er nog wat ruwe diamantjes tussen zitten.
- Jan-Willem
- Berichten: 2374
- Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
- Locatie: Rotterdam
Re: Top tien van 2023
Bedankt Ernst, ik heb morgen weer wat te doen op mijn werk
Re: Top tien van 2023
Immortal's Requiem van Phantom Spell moet natuurlijk Tales From The Black Spire zijn.jeffrey schreef: ↑wo dec 13, 2023 12:45 am 1. Cirith Ungol - Dark Parade;
2. Megaton Sword - Might and Power;
3. Wytch Hazel - IV: Sacrament;
4. Fifth Angel - When Angels Kill;
5. Smoulder - Violent Creed of Vengeance;
6. Meurtrières - Ronde de Nuit;
7. Phantom Spell - Tales From The Black Spire;
8. Ironsword - Underground;
9. Chariots Overdrive - When the Wheels start;
10. March to Die - Tears of the Gorgon.
Vanaf nummer 3 wisselt alles onderling.
Allemaal even normaal doen tegen djent
Re: Top tien van 2023
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Yes! Al gaat hij wel erg de kant op van Fates Warning. Zijn eerste soloplaat was wat 'eigener', wat dat betreft. Maar hoe dan ook goed.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Re: Top tien van 2023
Check, die ga ik ook eens tsjekken dan. Ik ben toch wel groot fan van zijn stem. Ik vind oude FW met de oude zanger ook te gek, maar ik begon met FW toen Perfect Symmetry net uit was gekomen en zijn stem heeft en zijn lyrics hebben toch wel een plekje in mijn hart
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Check in dat geval ook de titelloze plaat van A-Z (Alder - Zonder), samenwerkinsgverband tussen Alder en Mark Zonder. Die plaat vind ik echt gaaf. Een plaat met liedjes, geweldig ingekleurd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Re: Top tien van 2023
Ik heb een top 15 met moeite terug kunnen brengen naar tien nummers. Nu nog de helft kiezen wordt lastig.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
Re: Top tien van 2023
1 Enslaved - Heimdal
2 The Ocean - Holocene
3 Riverside - ID.Entity
4 Primordial - How It Ends
5 Soen - Memorial
6 Metallica - 72 Seasons
7 Kvelertak - Endling
8 Katatonia - Sky Void of Stars
9 Supersonic Revolution - Golden Age of Music
10 Wolvennest - The Dark Path to the Light
2 The Ocean - Holocene
3 Riverside - ID.Entity
4 Primordial - How It Ends
5 Soen - Memorial
6 Metallica - 72 Seasons
7 Kvelertak - Endling
8 Katatonia - Sky Void of Stars
9 Supersonic Revolution - Golden Age of Music
10 Wolvennest - The Dark Path to the Light
Re: Top tien van 2023
Dat was voor een ander topic bedoeld en ging over vijf losse nummers, die zie je in het nieuwe jaar wel terugkomen in de forumlijst.
Qua top tien albums is ook lastig, maar hoppa:
Tailgunner
Uriah Heep
Girlschool
Smoulder
Winger
Enforcer
KK's Priest
Tanith
Koritni
Girish And The Chronicles
Zoiets. Volgorde na de eerste drie is redelijk willekeurig. Jammer voor Night Demon, Jag Panzer, Gatekeeper, By Fire And Sword, Cirith Ungol en vast nog een paar. Het was een goed jaar.
Qua top tien albums is ook lastig, maar hoppa:
Tailgunner
Uriah Heep
Girlschool
Smoulder
Winger
Enforcer
KK's Priest
Tanith
Koritni
Girish And The Chronicles
Zoiets. Volgorde na de eerste drie is redelijk willekeurig. Jammer voor Night Demon, Jag Panzer, Gatekeeper, By Fire And Sword, Cirith Ungol en vast nog een paar. Het was een goed jaar.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
- Shreds of Sanity
- Berichten: 1592
- Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm
Re: Top tien van 2023
Bij deze wel een vriendelijke herinnering aan iedereen in dit topic dat je je vijf beste nummers van het jaar kunt opsturen voor de forum playlist Best of 2023.
Zie dit topic: viewtopic.php?t=34814
Re: Top tien van 2023
Top 10 is wat ambitieus, maar er zijn zeker wel wat fijne albums uitgekomen dit jaar.
Krystl-Ah - Mephorash
Komt traag op gang, maar er zitten een aantal goede nummers tussen en merk dat ik hem vaak pak als ik even niet weet wat te luisteren. Bevalt me eigenlijk altijd wel.
Anima Haeretica - Apostolica
Hier keek ik wel naar uit omdat hun vorige album me goed beviel, maar ik er enorm op uitgekeken was. Nou, deze klinkt precies hetzelfde. Dat is tof omdat ik de eerste leuk vond, maar hij verveelt wel sneller omdat het eigenlijk gewoon hetzelfde is.
Gates of Europe - Rome
Rome vond ik altijd wat traag, maar de nieuwe albums hebben er lekker de vaart in. Ik luister hem vooral op de achtergrond, met zo nu en dan een stukje kippenvel.
As in gardens, so in tombs - ...and Oceans
Veel geluisterd toen hij net uitkwam, maar niet helemaal blijven hangen ofzo? Zal hem weer eens opzetten, want heb er weinig van onthouden.
Veil of death, ruptured - Asagraum
Ik begrijp niet waarom die band me altijd ontgaan is, hij dook op in een playlist na het uitkomen van het nieuwe album. Ik klikte door en luisterde meteen het hele repertoire. Fijne ontdekking!
Krystl-Ah - Mephorash
Komt traag op gang, maar er zitten een aantal goede nummers tussen en merk dat ik hem vaak pak als ik even niet weet wat te luisteren. Bevalt me eigenlijk altijd wel.
Anima Haeretica - Apostolica
Hier keek ik wel naar uit omdat hun vorige album me goed beviel, maar ik er enorm op uitgekeken was. Nou, deze klinkt precies hetzelfde. Dat is tof omdat ik de eerste leuk vond, maar hij verveelt wel sneller omdat het eigenlijk gewoon hetzelfde is.
Gates of Europe - Rome
Rome vond ik altijd wat traag, maar de nieuwe albums hebben er lekker de vaart in. Ik luister hem vooral op de achtergrond, met zo nu en dan een stukje kippenvel.
As in gardens, so in tombs - ...and Oceans
Veel geluisterd toen hij net uitkwam, maar niet helemaal blijven hangen ofzo? Zal hem weer eens opzetten, want heb er weinig van onthouden.
Veil of death, ruptured - Asagraum
Ik begrijp niet waarom die band me altijd ontgaan is, hij dook op in een playlist na het uitkomen van het nieuwe album. Ik klikte door en luisterde meteen het hele repertoire. Fijne ontdekking!
- Eru Iluvatar
- Berichten: 4173
- Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
- Locatie: Groningen
Re: Top tien van 2023
Ik ben er (voorlopig - disclaimer) uit:
1. Triumpher – Storming The Walls – [epic/power]
2. Lovebites – Judgement Day – [power]
3. Smoulder – Violent Creed of Vengeance – [epic/heavy]
4. Witch Ripper – The Flight After The Fall – [prog/sludge]
5. Moonlight Sorcery – Horned Lord Of The Thorned Castle – [black/power]
6. Strange New Dawn – New Nights Of Euphoria – [avant-garde]
7. Silver Bullet – Shadowfall – [power]
8. Baroness – Stone – [sludge/rock]
9. Xoth – Exogalactic – [death/power]
10. Spirit Possession – Of The Sign… - [heavy/black]
11. Tanith – Voyage – [heavy/rock]
12. Primordial – How It Ends – [doom/folk]
13. Kvelertak – Endling – [heavy/rock]
14. Helm’s Deep – Treacherous Ways – [heavy]
15. By Fire And Sword – Glory – [heavy/power]
16. Jag Panzer – The Hallowed – [power]
17. Forged In Black – Lightning In The Ashes – [power/heavy]
18. Project Roenwolfe – Project Roenwolfe – [power/prog]
19. Tomb Mold – The Enduring Spirit – [death/prog]
20. Restless Spirit – Afterimage – [stoner/prog]
Eervolle vermeldingen:
Enforced, Drain, Phantom, Demoniac, Colony Drop, Cruel Force, Children Of The Reptile, Fifth Angel, Meurtrières, Legendry, Night Demon, Angra, Vórtize, Sacred Outcry, Sorcerer, Isole, Wytch Hazel, Dozer, Maggot Heart, Grave Pleasures, Mortuary Drape, Malorkarpatan, Valdrin.
Voor de liefhebbers:
1. Triumpher – Storming The Walls – [epic/power]
2. Lovebites – Judgement Day – [power]
3. Smoulder – Violent Creed of Vengeance – [epic/heavy]
4. Witch Ripper – The Flight After The Fall – [prog/sludge]
5. Moonlight Sorcery – Horned Lord Of The Thorned Castle – [black/power]
6. Strange New Dawn – New Nights Of Euphoria – [avant-garde]
7. Silver Bullet – Shadowfall – [power]
8. Baroness – Stone – [sludge/rock]
9. Xoth – Exogalactic – [death/power]
10. Spirit Possession – Of The Sign… - [heavy/black]
11. Tanith – Voyage – [heavy/rock]
12. Primordial – How It Ends – [doom/folk]
13. Kvelertak – Endling – [heavy/rock]
14. Helm’s Deep – Treacherous Ways – [heavy]
15. By Fire And Sword – Glory – [heavy/power]
16. Jag Panzer – The Hallowed – [power]
17. Forged In Black – Lightning In The Ashes – [power/heavy]
18. Project Roenwolfe – Project Roenwolfe – [power/prog]
19. Tomb Mold – The Enduring Spirit – [death/prog]
20. Restless Spirit – Afterimage – [stoner/prog]
Eervolle vermeldingen:
Enforced, Drain, Phantom, Demoniac, Colony Drop, Cruel Force, Children Of The Reptile, Fifth Angel, Meurtrières, Legendry, Night Demon, Angra, Vórtize, Sacred Outcry, Sorcerer, Isole, Wytch Hazel, Dozer, Maggot Heart, Grave Pleasures, Mortuary Drape, Malorkarpatan, Valdrin.
Voor de liefhebbers:
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op za dec 23, 2023 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Berichten: 25312
- Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Top tien van 2023
Oh ja, Baroness. Helemaal niet aan toegekomen
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Re: Top tien van 2023
Luister nu Malokarpatan Vertumnus Caesar. Moet het nog een paar keer luisteren om te weten of het groeit, maar de combinatie van de black metal van Master's Hammer met oost europese prog rock (Solaris) bevalt me.
- Eru Iluvatar
- Berichten: 4173
- Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
- Locatie: Groningen
Re: Top tien van 2023
Topplaat, maar waarom noem je niet gewoon ouderwetse ietwat gammele begin/midden jaren '80 heavy metal als hoofdingrediënt?
Re: Top tien van 2023
Ja, goede vraag. Het eenvoudige antwoord is dat het me vooral aan Master's Hammer en Solaris (Marsbéli Krónikák) doet denken. Ik ken niet alle bands die er zijn, dus er zal vast een betere referentie zijn. De black metal van Master's Hammer was pré second wave BM, en kwam voort uit de heavy metal van de jaren '80, dus die link is er zeker: het is dezelfde metal aan welke Darkthrone al jaren referen.Eru Iluvatar schreef: ↑do dec 28, 2023 12:19 pm Topplaat, maar waarom noem je niet gewoon ouderwetse ietwat gammele begin/midden jaren '80 heavy metal als hoofdingrediënt?
Re: Top tien van 2023
Heb ik nu overigens de inzendtermijn op de frontpage al gemist of komt ie altijd pas het nieuwe jaar? Even error hier.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn