Progressieve Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19689
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » di jul 06, 2004 10:17 pm

Yokozuna schreef:Cynic wordt weleens vergeleken met Death :) Ik weet het niet, alleen dat Cynic zijn credits niet genoeg verdient heeft.
lag het niet aan hun zelf dat ze niet verder zijn gekomen dan 1 cd en een paar optredens?
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

Gebruikersavatar
Thaumaturgy
Berichten: 3676
Lid geworden op: ma apr 29, 2002 2:22 pm

Bericht door Thaumaturgy » di jul 06, 2004 10:23 pm

Yokozuna schreef:[..]

For sure :)

Richard Christy gaat zich vanaf nu meer bezig houden met het producen van films (low budget).
Niet meer als anders.Hij is uit IE vanwege Howard Stern auditie's(waar hij nu dus ook is voor aangenomen).

Check allen eens King Crimson-The Power To Believe eens uit.Echte progrock/metal.

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » di jul 06, 2004 10:36 pm

Fusion schreef:[..]


En? En? En?
mwoaaa.
doet nog niet zo veel bij me.
binnenkort nog maar eens proberen als ik wat meer in de stemming ben voor dit soort muziek.

Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19689
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Soulcollector » di jul 06, 2004 10:37 pm

zeker doen. het kost wat tijd voordat je dat album doorkrijgt en het gaat waarderen als je dat niet meteen doet
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » di jul 06, 2004 10:45 pm

sommige muziek moet je meerdere malen beluisteren voordat je het inderdaad ''door hebt'', misschien is dit zo'n geval bij mij.
Ik heb het nu in ieder geval aanstaan.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jul 11, 2004 3:28 pm

Wow, ik zit op dit moment de nieuwe IQ, genaamd Dark matter, te luisteren. En hij is echt verbazingwekkend goed. IQ stond altijd al bekend om hun sterke, wat melancholieke songstructuren en hun zweverige gitaar en keyboard partijen.
Dark matter heeft die ingredienten nogsteeds maar klinkt over de gehele linie toch progressiever/technischer. Meteen hoor ik de bekende stem van Peter Nicholls die misschien niet iedereen kan waarderen maar die wel bijdraagt aan de dromerige sfeer. En het mooie "glijdende" gitaarwerk. Maar wat mij opvalt zijn de drum- en de bass partijen die technischer en funkier zijn dan normaal.

Dit is zeker een aanrader voor fans van Yes en het oudere werk van Toto, Genesis en Marillion. Maar ook fans van Ayreon zullen hier wel wat mee kunnen.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » zo jul 11, 2004 3:36 pm

XnegativeX schreef:melancholieke songstructuren en hun zweverige gitaar en keyboard partijen.

Dit is zeker een aanrader voor fans van Yes en het oudere werk van Toto, Genesis en Marillion. Maar ook fans van Ayreon zullen hier wel wat mee kunnen.
Ook een band die ik nog altijd een keer moet uitchecken.
Ik ben nu even wat aan het rondkijken op http://www.gep.co.uk/iq/, en wat mp3's aan het downloaden

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jul 11, 2004 3:38 pm

Je moet het nummer You never will even downloaden. Let vooral op het drumwerk.

Ik ben wel benieuwd wat je er van vindt.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » zo jul 11, 2004 3:40 pm

ben hem aan het downloaden ,

hey ik zie op de site dat ze 16-10 optreden in 013 (tilburg).

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Bericht door Draconian » zo jul 11, 2004 3:43 pm

Wat vinden jullie eigenlijk van Kaipa?
Ik ken ze alleen van de laatste twee albums Keyholder en Notes From the Past, waarvan ik NftP verreweg het meest sfeervol vind. Keyholder is net iets teveel gezweef, naar mijn mening.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » zo jul 11, 2004 3:46 pm

IQ klinkt goed man,
ik moest inderdaad direkt denken aan Marillion, toen er een keyboardlijntje bijkwam direkt aan Ayreon

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jul 11, 2004 3:46 pm

[quote="Mendel"]ben hem aan het downloaden ,

hey ik zie op de site dat ze 16-10 optreden in 013 (tilburg).[/quote

:shock: Dat is wel gaaf. Jammer dat het helemaal in Tilburg is.

@Draconian: Ik heb alleen Keyholder van Kaipa. Wel een goede band maar het is me idd af en toe teveel gezweef en keyboard gepiel. Geef mij dan toch maar The Flower kings of Karmakanic. Maar Spock's beard torent zelfs daar nog weer met kop en schouders bovenuit.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jul 11, 2004 3:47 pm

Mendel schreef:IQ klinkt goed man,
ik moest inderdaad direkt denken aan Marillion, toen er een keyboardlijntje bijkwam direkt aan Ayreon
Dat komt misschien ook omdat Martin Orford een keyboard solo doet op de laatste cd van Ayreon.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » zo jul 11, 2004 3:48 pm

lijkt me sterk, ik heb dat nieuwe album van Ayreon namelijk nog steeds niet gehoord...

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Bericht door Draconian » zo jul 11, 2004 3:49 pm

XnegativeX schreef:
@Draconian: Ik heb alleen Keyholder van Kaipa. Wel een goede band maar het is me idd af en toe teveel gezweef en keyboard gepiel. Geef mij dan toch maar The Flower kings of Karmakanic. Maar Spock's beard torent zelfs daar nog weer met kop en schouders bovenuit.
Dan moet je zeker eens Notes from the Past opzoeken. Dat is wat songgerichter, bevat enkele prachtige, warme ballads en klinkt ook wat minder als een LSD-trip ;)
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Yokozuna
Berichten: 1711
Lid geworden op: di jul 22, 2003 8:00 pm
Locatie: Roosendaal & Tilburg
Contacteer:

Bericht door Yokozuna » zo jul 11, 2004 8:36 pm

XnegativeX schreef:Je moet het nummer You never will even downloaden. Let vooral op het drumwerk.

Ik ben wel benieuwd wat je er van vindt.
Oh, even downloaden dan! Doe wel volledig.

Van m'n bandmate had ik dat album ookal aangeraden gekregen, zal es vragen of hij niet metalfan kan joinen, luistert ook bijna enkel progrock/metal.
mp3's: http://members.home.nl/yoko

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di jul 13, 2004 7:34 pm

Damn wat zit er toch een heerlijk drumwerk in dat nummer You never will van IQ. De rest van de cd is ook helemaal te gek.

Wat vinden de prog-heads hier eigenlijk van Porcupine tree?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » di jul 13, 2004 7:44 pm

ben ''Porcupine tree - In Absentia'' nu aan het downloaden.

Ik ga me de komende tijd even storten in de ''oude'' progrock (Marillion, Genesis, meer Pink Floyd, Yes, Deep Purple enz).

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 2423
Lid geworden op: za sep 20, 2003 6:12 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Aeolus » di jul 13, 2004 8:06 pm

Mendel schreef:ben ''Porcupine tree - In Absentia'' nu aan het downloaden.

Ik ga me de komende tijd even storten in de ''oude'' progrock (Marillion, Genesis, meer Pink Floyd, Yes, Deep Purple enz).
Van de porcupine tree site kun je een clip downloaden van het nummer "strip" van in absentia, is gaaf.
[i]Well these might be my last days
Because I am about to eclipse my sun[/i]


[img]http://i3.photobucket.com/albums/y74/Dirk86/avatar2.gif[/img]

Gebruikersavatar
Farnesse
Berichten: 650
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 5:14 pm
Locatie: Assen

Bericht door Farnesse » di jul 13, 2004 8:34 pm

Kent iemand de band Threshold hier? Goede engelse progmetal, ze komen binnenkort met een nieuwe plaat uit, schijnt heel wat te zijn, want de duitse metalpers is er lyrisch over (en ik krijg donderdag de promo in de bus gna gna) :wink:
Help het klimaat verder de vernieling in, eet een foute chocoladeletter!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » di jul 13, 2004 8:37 pm

Ja, ik had destijds Critical Mass geluisterd in de platenzaak. Vond het niet echt Progressive. Maar ik zit mezelf al een tijdje aan te praten dat ik die band beter moet leren kennen hehe, nog maar eens doen dan!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di jul 13, 2004 8:59 pm

Farnesse schreef:Kent iemand de band Threshold hier? Goede engelse progmetal, ze komen binnenkort met een nieuwe plaat uit, schijnt heel wat te zijn, want de duitse metalpers is er lyrisch over (en ik krijg donderdag de promo in de bus gna gna) :wink:
Ik heb de nieuwe al in bestelling staan. Ik vond Critical mass echt een kippenvel plaat. Hopen dat deze nieuwe dat weer is.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » di jul 13, 2004 10:34 pm

Hypothetical vond ik ook al zo'n knaller.
Was vanavond wat aan het grasduinen in wat oude cd bakken, kwam ik nog een Caïro cd (Conflict And Dreams) tegen, die ik een jaar of wat geleden voor een prikkie had gekocht. Ik zette hem weer even op en ik wist gelijk weer waarom ik dat ding ook al weer gekocht had. Wat een machtige progressieve rockplaat is dat toch. De band kenmerkt zich door het aparte stemgeluid van zanger Bret Douglas en het geweldige keyboardspel van Mark Robertson verpakt in lange, niet al te complexe songstructuren in de stijl van Yes en Genesis, doch is het ietwat heavier dan die bands. Nog meer mensen bekend mee?
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Farnesse
Berichten: 650
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 5:14 pm
Locatie: Assen

Bericht door Farnesse » di jul 13, 2004 10:37 pm

Nee sorry ken ik niet..is iemand bekend met Faith no more? Niet meteen progressieve metal, maar wel bizar genoeg om voor progressieve genre thuis te horen
Help het klimaat verder de vernieling in, eet een foute chocoladeletter!

Martine
Berichten: 6193
Lid geworden op: zo jan 11, 2004 10:02 pm
Locatie: Stavanger, Norge

Bericht door Martine » di jul 13, 2004 10:40 pm

Farnesse schreef:Nee sorry ken ik niet..is iemand bekend met Faith no more? Niet meteen progressieve metal, maar wel bizar genoeg om voor progressieve genre thuis te horen
Ja zeker!
Hier aanwezig:
Angel Dust
King For A Day - Fool Fof A Lifetime
Live At The Brixton Acedemy
The Real Thing

Maar het is inderdaad niet echt prog m.i.

Gebruikersavatar
Farnesse
Berichten: 650
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 5:14 pm
Locatie: Assen

Bericht door Farnesse » di jul 13, 2004 10:53 pm

Femaze schreef:[..]


Ja zeker!
Hier aanwezig:
Angel Dust
King For A Day - Fool Fof A Lifetime
Live At The Brixton Acedemy
The Real Thing

Maar het is inderdaad niet echt prog m.i.
*staande ovatie*
Help het klimaat verder de vernieling in, eet een foute chocoladeletter!

Gebruikersavatar
Thaumaturgy
Berichten: 3676
Lid geworden op: ma apr 29, 2002 2:22 pm

Bericht door Thaumaturgy » wo jul 14, 2004 12:00 am

Faith No More is gewoon funkmetal.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » wo jul 14, 2004 9:51 am

T is geen funkmetal, zeker niet de laatste 2 albums. Veel interessanter is natuurlijk de band van de gitarist op die albuims (hij speelde samen met Mike Patton in Mr Bungle): Secret Chiefs 3!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
Thaumaturgy
Berichten: 3676
Lid geworden op: ma apr 29, 2002 2:22 pm

Bericht door Thaumaturgy » wo jul 14, 2004 1:17 pm

Laatste albums misschien niet maar hun "belangrijkste" werk Angel Dust en The Real Thing valt imo wel onder funkmetal. Nadat Martin eruit stapte werd het kut imo.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » wo jul 14, 2004 1:40 pm

Toen kwam imho pas hun allerbeste werk "King For A Day..."! :P
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
Thaumaturgy
Berichten: 3676
Lid geworden op: ma apr 29, 2002 2:22 pm

Bericht door Thaumaturgy » wo jul 14, 2004 1:55 pm

Fusion schreef:Toen kwam imho pas hun allerbeste werk "King For A Day..."! :P
Hun allerkutste werk. :P

Ik vind fnm laatste werk gewoon ongelovelijk saai. En het vernieuwende van The Real Thing en het geniale van Angel Dust hebben ze niet kunnen evenaren imo.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo jul 14, 2004 8:32 pm

Sinds wanneer is "allerkutste" een normaal nederlands woord?
King for a day... is een geniaal stukje muziek man! Hoewel ik Angeldust nog net een tikje beter vind. Puur omdat die zo lekker ziek klinkt. Maar Ik heb The Real thing ook nog thuis en die klinkt ook schitterend. Ik moet wel zeggen dat die laatste de enige is waar ik funk op terug hoor. Op Angeldust en King for a day...hoor ik nergens meer funk.

Trouwens, Fusion en Mendel (en de rest natuurlijk)...hebben jullie deze bands al geprobeerd?
http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic.php?t=5370

http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic.php?t=9663
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Farnesse
Berichten: 650
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 5:14 pm
Locatie: Assen

Bericht door Farnesse » wo jul 14, 2004 8:35 pm

Heb the Real thing en Angel Dust hier liggen...moet inderdaad m'n Faith no more collectie een stuk uitbreiden haha
Help het klimaat verder de vernieling in, eet een foute chocoladeletter!

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » wo jul 14, 2004 9:17 pm

XnegativeX schreef: Trouwens, Fusion en Mendel (en de rest natuurlijk)...hebben jullie deze bands al geprobeerd?
http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic.php?t=5370

http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic.php?t=9663
ik zit de laatste dagen echt helemaal in de progrock;
Pink Floyd wordt hier helemaal plat gedraaid, Marillion, Yes, ik ga morgen de stad in even wat genesis kopen, maar dan praat ik dus vooral over ''oude'' muziek.
Spocks Beard heb ik nog nooit een serieuze luisterbeurt gegund, af en toe (zoals nu, nu ik deze post zag even aangezet) zet ik een mp3'tje aan.
Meestal vond ik het iets te happy, maar nu klinkt het opeens wel erg fijn.
muzikaal ook erg interessant merk ik! mn muziekkeuze hangt erg van mn stemming af; meestal heb ik de voorkeur, ook bij prog, voor wat de wat melancholischere muziek.
Mars Volta nog niet geprobeerd, de mp3's die ik op mn computer had waren niet bepaald progressieve Rock, blijkbaar heette één of ander technoband ook Mars Volta?

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » wo jul 14, 2004 9:30 pm

Mijn 2 favo oude Genesis: "Selling England By The Pound" en "The Lamb Lies Down On Broadway", aanraders!!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » wo jul 14, 2004 9:33 pm

Fusion schreef:Mijn 2 favo oude Genesis: "Selling England By The Pound" en "The Lamb Lies Down On Broadway", aanraders!!
Die 2 raadde iemand anders mij ook al aan,
samen met Tresspas en Nursery crime.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo jul 14, 2004 9:36 pm

Mendel schreef:[..]


ik zit de laatste dagen echt helemaal in de progrock;
Pink Floyd wordt hier helemaal plat gedraaid, Marillion, Yes, ik ga morgen de stad in even wat genesis kopen, maar dan praat ik dus vooral over ''oude'' muziek.
Spocks Beard heb ik nog nooit een serieuze luisterbeurt gegund, af en toe (zoals nu, nu ik deze post zag even aangezet) zet ik een mp3'tje aan.
Meestal vond ik het iets te happy, maar nu klinkt het opeens wel erg fijn.
muzikaal ook erg interessant merk ik! mn muziekkeuze hangt erg van mn stemming af; meestal heb ik de voorkeur, ook bij prog, voor wat de wat melancholischere muziek.
Mars Volta nog niet geprobeerd, de mp3's die ik op mn computer had waren niet bepaald progressieve Rock, blijkbaar heette één of ander technoband ook Mars Volta?
Spock's beard past goed in jou prog rock "state of mind" lijkt me zo.

Het is goed mogelijk dat er een technoband rondloopt met de naam Mars volta. Maar The Mars volta die ik bedoel is toch duidelijk een rock band. D'r zitten wel dub invloeden door de muziek maar de gitaren voeren de boventoon.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do jul 15, 2004 9:51 pm

Yo Mendel, ik heb wat MP3's geript van Spock's beard, IQ en The Mars volta. Mocht je d'r belang bij hebben dan moet je morgen ofzo maar even online komen.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Daisycutter
Berichten: 4809
Lid geworden op: di sep 30, 2003 8:17 pm
Locatie: Avenhorn

Bericht door Daisycutter » do jul 15, 2004 10:05 pm

Hoe kan je nou weten of die bands progressief zijn, dat zou je pas kunnen zeggen over 10-20 jaar, ik zou het eerder alternatief noemen
Sir Cliff Richard Front!

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 3773
Lid geworden op: di dec 30, 2003 9:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Mendel » vr jul 16, 2004 12:21 am

XnegativeX schreef:Yo Mendel, ik heb wat MP3's geript van Spock's beard, IQ en The Mars volta. Mocht je d'r belang bij hebben dan moet je morgen ofzo maar even online komen.
Tof! ik ben er morgenochtend en in de namiddag.

Gebruikersavatar
vertigo
Berichten: 2190
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 2:59 am
Locatie: Almelo

Bericht door vertigo » vr jul 16, 2004 2:45 am

XnegativeX schreef:Damn wat zit er toch een heerlijk drumwerk in dat nummer You never will van IQ. De rest van de cd is ook helemaal te gek.

Wat vinden de prog-heads hier eigenlijk van Porcupine tree?
Alle cd's aanwezig hier. Steven Wilson is gewoon meesterlijk. Net zo iemand als Devin Townsend.

Maar wat is nou progressief dan?
Bij progressief denkt men meteen aan een band als Dream Theater
maar dit is compleet niet te vergelijken met een band als Porcupine Tree.
Overigens vind ik de progressie ook wel verdwenen uit DT... Bij progressie
denk ik meer aan bands die dingen doen die nog niet (of niet bij het
grote publiek) bekend zijn.
-- www.myspace.com/iniurianl - NIEUWE MCD "HATE BEYOND HATE" uit...



[img]http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/2/l_368c2b2355374d1a854d0529549315bc.gif[/img]

Martine
Berichten: 6193
Lid geworden op: zo jan 11, 2004 10:02 pm
Locatie: Stavanger, Norge

Bericht door Martine » vr jul 16, 2004 2:55 am

vertigo schreef:[..]


Alle cd's aanwezig hier. Steven Wilson is gewoon meesterlijk. Net zo iemand als Devin Townsend.

Maar wat is nou progressief dan?
Bij progressief denkt men meteen aan een band als Dream Theater
maar dit is compleet niet te vergelijken met een band als Porcupine Tree.
Overigens vind ik de progressie ook wel verdwenen uit DT... Bij progressie
denk ik meer aan bands die dingen doen die nog niet (of niet bij het
grote publiek) bekend zijn.
De Dream Theater-is-niet-progressief-discussie is volgens mij al eerder gevoerd.

Gebruikersavatar
vertigo
Berichten: 2190
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 2:59 am
Locatie: Almelo

Bericht door vertigo » vr jul 16, 2004 3:13 am

Femaze schreef:[..]


De Dream Theater-is-niet-progressief-discussie is volgens mij al eerder gevoerd.
Klopt hehe... maar het paste zo leuk tussen de vraag wat er precies
onder progressieve rock verstaan wordt als in één topic de meest
uiteenlopende bands genoemd wordt. Zie hier.... de rode draad! :lol:
-- www.myspace.com/iniurianl - NIEUWE MCD "HATE BEYOND HATE" uit...



[img]http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/2/l_368c2b2355374d1a854d0529549315bc.gif[/img]

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » vr jul 16, 2004 10:13 am

XnegativeX schreef:Trouwens, Fusion en Mendel (en de rest natuurlijk)...hebben jullie deze bands al geprobeerd?
http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic.php?t=5370

http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic.php?t=9663
Euh, ken ze beiden, maar ben er nog niet helemaal over uit wat ik van ze vind :?
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » vr jul 16, 2004 10:49 am

Tsja, het niveau van de Sugarbabes halen ze net niet.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » za jul 17, 2004 6:52 pm

Idd ja :twisted: :twisted:
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » za jul 17, 2004 6:55 pm

Nog eens luisteren! En nog eens. En nog eens.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat beide bands je niks doen. Al is het je smaak niet, zelfs jij zult toe moeten geven dat de bands goed in elkaar steken.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jul 19, 2004 9:24 pm

Het heeft echt een eeuwigheid geduurt maar het kwartje begint ook te vallen voor de nieuwe Tiles. Heerlijke muziek maar het duurt altijd zo lang voordat de nummers eindelijk blijven hangen.

Kent iemand hier toevallig de band Superior? Niet bepaald een technische band maar toch valt het aardig onder de prog metal kop. Hun nieuwe cd Ultima ratio is gewoon erg aangenaam om naar te luisteren. Qua concept heeft het ook wel wat weg van Operation mindcrime van Queensryche.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » di jul 20, 2004 10:12 am

XnegativeX schreef:Nog eens luisteren! En nog eens. En nog eens.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat beide bands je niks doen. Al is het je smaak niet, zelfs jij zult toe moeten geven dat de bands goed in elkaar steken.
Ik ga binnenkort weer s The Mars Volta checken, ik laat t je weten...
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
Arawn
Berichten: 242
Lid geworden op: do jul 15, 2004 11:37 am
Locatie: Anwnn the Kingdom of Shades

Bericht door Arawn » wo jul 21, 2004 12:47 pm

Mendel schreef:[..]


ik zit de laatste dagen echt helemaal in de progrock;
Pink Floyd wordt hier helemaal plat gedraaid, Marillion, Yes, ik ga morgen de stad in even wat genesis kopen, maar dan praat ik dus vooral over ''oude'' muziek.

Ik ken bands als YES, Pink Floyd, Emerson Lake and Palmer, Wishbone Ash, Camel, Caravan, Genesis en zelfs ons eigen Kayak al heel erg lang (toen moesten de meesten van jullie nog gemaakt worden :twisted: ) en mag dus graag een vergelijk maken met de bands die daarna gekomen zijn en diverse stijlelementen van de 'oude garde' hebben overgenomen.
Tegenwoordig mag ik graag luisteren naar Dream Theater, Pain of Salvation, Opeth, Devin Townsend, Anathema, My Dying Bride, Adagio, Tool, en NIN om maar even iets te noemen.....
Stuk voor stuk zijn dit bands die ieder hun eigen manier van muziek maken hebben gevonden, maar die daarbij meer of minder zijn beïnvloed door de eerstgenoemde 'oude garde' bands uit de jaren 70 van de vorige eeuw.

Of je al deze 'nieuwe' bands als progressief zou moeten betitelen is volgens mij een overbodige vraag, want wat is progressief?
Technisch goed kunnen spelen? Of elke nieuwe CD met een andere sound komen, ongeacht wat de fans daarvan vinden?
En zo zijn er nog wel meer criteria te bedenken waarmee je een band in zo'n hokje zou kunnen stoppen. Voor mij een overbodige zaak en ik doe er dan ook niet aan mee.
Ik gebruik genreaanduidingen alleen maar om mezelf te kunnen oriënteren als ik op zoek ben naar iets nieuws en pas na het beluisteren van een band ga ik me een oordeel vormen over de kwaliteiet van hun muziek.

Wat voor mij daarbij belangrijk is, is het feit dat muziek in ieder geval 'intelligente' muziek is, met meerdere lagen in plaats van een simpel hakketak ritme/melodietje wat door elke jandoedel gespeeld kan worden op een instrument/computer naar keuze.
Muziek is de enige 'taal' die een bepaald gevoel veel sterker weet te vertalen dan het gesproken of geschreven woord en je daarmee recht in je hart kan raken.
Als je, om maar wat te noemen, luistert naar nummers als Parabola van Tool of Closer van Anathema en je VOELT die heftige emotie die bezit van je neemt waardoor je ineens even helemaal weg bent van het aardse dan weet je wat ik bedoel. (om nog maar niet te spreken van de live performances van de genoemde nummers!)
En zeg nou zelf, wat is er nou mooier dan dat? :D

Tot zover mijn mening in deze.....:wink:
"Ehieh Asher Ehieh"

Plaats reactie