Amorphis

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22088
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door KoenM » wo jul 13, 2022 11:23 pm

Lennert schreef: wo jul 13, 2022 10:24 pm Circle en Queen Of Time binnen, laatstgenoemde gaat nu als eerste aan!
<3
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » do jul 14, 2022 11:00 am

Dat was een machtig album! Heel divers qua instrumentatie en sfeer en flink overweldigend met dat Hellchoir. Voor mij wel een instant hit!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » za jul 16, 2022 9:42 am

Ja, Queen Of Time is inderdaad wel heel goed. Ik vind het alsnog moeilijk om tussen Under The Red Cloud, Queen Of Time en Halo te kiezen, maar van de beste nummers samen zou je wel eens een van de beste albums ooit kunnen maken. QOT heeft wel als enorme selling point hoe gevarieerd het album is qua instrumentatie en zang, Message In The Amber en Daughter Of Hate (die saxofoonsolo ineens!) horen wel bij de favorieten. Dan nu maar eens kijken naar de oudere albums.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » zo jul 17, 2022 4:00 pm

Elegy en Tuonela verder ook maar besteld, want... waarom niet? Wat ik daar van hoor is vrij dromerige doom-achtige muziek zoals Paradise Lost klonkt ten tijde van Icon/Draconian Times, maar dan met iets meer Finse folklore er doorheen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Jeroen » zo jul 17, 2022 7:50 pm

En welke mis je dan nog?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » zo jul 17, 2022 9:43 pm

The Karelian Isthmus, Am Universum, Far From The Sun en The Beginning Of Times.

Die Magic & Mayhem - Tales From The Early Years wil ik sowieso ook nog, want ik vind dit een typisch geval van 'een remake met deze zanger mag echt wel'.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » wo jul 20, 2022 10:58 pm

Tuonela is als eerste binnen en dit album geeft een soort mid-jaren '90 Paradise Lost sfeer. Cleane zang die net niet heel goed is, maar wel charmant en praktisch geen grunts meer, maar wel hele fijne melodielijnen. Na de goed geproduceerde albums van de afgelopen decennia is het wel even wennen, maar ik hoor toch een hoop kwaliteit hier nog onder. Deze ga ik nog wat beter beluisteren zodra ook Elegy gekomen is.

The Karelian Isthmus en The Beginning Of Times heb ik verder ook maar gewoon alvast erbij besteld.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » zo jul 24, 2022 10:53 am

Bij de tweede luisterbeurt van Tuonela viel het kwartje. Mijn vriendin omschreef het als "klinkt als Paradise Lost ten tijde van Symbol Of Life met wat Monster Magnet-riffs". Wonderlijke omschrijving, maar hij klopt eigenlijk wel, al zou ik 'met wat folk invloeden' er nog bijzetten. Maar een fijn album is het zeker, nu nog even wachten tot Elegy ook binnen is.

The Beginning Of Time was wel al binnen en die bevalt ook goed. Een enorm radiovriendelijk album, maar wel met veel aanstekelijk en goed materiaal. Ook valt het op dat ik de Kalevala toch goed heb doorgenomen, want bij het nummer Mermaid dacht ik meteen aan Väinämöinen en Aino. Amorphis heeft me weer aan het lezen gekregen!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » do jul 28, 2022 7:00 pm

The Karelian Isthmus is zo anders, maar nog steeds heel erg vet. De band klinkt hier beduidend gevaarlijker dan later, maar heeft nog steeds de blauwdruk van die sterke gitaar melodieën voor later al in werking. Verder vrij behoorlijk geproduceerd ook en beduidend minder chaotischer dan een hoop Amerikaanse deathmetalbands op dat moment speelden. Goeie Paradise Lost vibes ook, die twee bands zouden wat mij betreft sowieso eens samen moeten toeren (nu heb ik voor hen beiden apart dan maar kaartjes gekocht). Elegy gaan we hierna maar eens doen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » do jul 28, 2022 11:33 pm

Elegy is het album waarop de band het volgens mij voor het eerst echt voor elkaar had, vind hem persoonlijk ook veel beter dan Tales From The Thousand Lakes. Dik folkloristische en proggy invloeden, maar nog steeds de rauwe randjes De titeltrack is echt van ongekende schoonheid, zo'n meeslepende pianomelodie en zulke prachtige gitaarlijnen!

En Am Universum en Far From The Sun moeten als laatsten nog binnen komen. Tot nu toe nog geen enkel slecht album van de band gehoord en niets lager in mijn beleving dan een 7.5.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Jeroen » vr jul 29, 2022 6:45 am

Die zijn ook prima. Zweverig vooral.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » vr jul 29, 2022 2:46 pm

Am Universum en Magic & Mayhem zijn ook besteld, Far From The Sun wordt een dezer dagen geleverd. Dan heb ik in 2 maanden tijd weer eens alle albums van een band aangeschaft, het zal niet de eerste keer zijn. :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » zo jul 31, 2022 3:18 pm

Ik had niet anders verwacht, maar er is echt niets mis met Far From The Sun.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » ma aug 01, 2022 2:27 pm

Kleine uitbreiding: ik kan me echt voorstellen dat mensen het album 'minder' vinden dan het andere werk, maar ik geniet toch echt wel van deze rockerige/zompige sound. Day Of Our Beliefs en Far From The Sun zijn gewoon klassieke Amorphis songs, en iets als Killing Goodness heeft echt een enorm vette stoner-groove.

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Amorphis

Bericht door Johan » ma aug 01, 2022 5:52 pm

Dank voor het epistel in meerdere delen over de discografie, Lennert! Inspireert me om ook eens wat meer dan het nieuwere werk te gaan checken.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » za aug 06, 2022 11:52 am

Magic & Mayhem is leuk en aardig, maar ook niet een plaat die ik nog per se heel veel vaker op zal zetten. Ik merk dat de Elegy/Tuonela-periode me eigenlijk bijna even goed bevalt als de huidige periode met Joutsen. Heel dromerige sound op die platen, veel mystiek en melancholie, met riffstructuren die eigenlijk best wel aan een stonermetalband als Monster Magnet doen denken en een soort vroege gothmetalsfeer in de stijl van Paradise Lost en Tiamat met wat melancholie uit Sentenced en Finse folk.

Tevens nog interessant: de band heeft drie nummer-1 hits in Finland en nog een aantal andere songs die de top 3 bereikt hebben. Divinity en Alone horen daarbij best wel in het rijtje 'songs die rond de eeuwwisseling op TMF's Rockzone/Wet & Wild voorbij hadden kunnen komen'. Benieuwd of ze dat in Nederland ook deden? Geeft mij nostalgische gevoelens in ieder geval, en ik heb ze toen niet eens meegemaakt.


Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Amorphis

Bericht door jeffrey » za aug 06, 2022 12:26 pm

Jouw ontdekkingstocht maakt me nieuwsgierig Lennert! Welke plaat zal voor mij het interessants zijn?
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Amorphis

Bericht door jeffrey » za aug 06, 2022 12:26 pm

Edit double post
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » za aug 06, 2022 12:44 pm

jeffrey schreef: za aug 06, 2022 12:26 pm Jouw ontdekkingstocht maakt me nieuwsgierig Lennert! Welke plaat zal voor mij het interessants zijn?
Ik denk voor jou Elegy, dat is nog vrij rauw en heeft nog wat trekjes van de vroege extreme metal periode, maar ook melodieuze hardrock vibes, folkloristische invloeden, jaren '70 progorgeltjes, wat Paradise Lost uit Draconian Times en zoals hieronder te horen nog best wat Virgin Steele in de piano:



Onderste heeft nog wat pagan/black/folk/prog-combinaties die er bij mij ook echt goed in gaan:

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Amorphis

Bericht door jeffrey » ma aug 08, 2022 11:10 am

Thanks maatje. Het nummer Elegy begint net met spelen. Ik hoor meteen wat je bedoelt met Virgin Steele. Begint veel belovend!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Amorphis

Bericht door dako » ma aug 08, 2022 11:13 am

Elegy is inderdaad erg goed, eigenlijk het enige album van deze band wat ik kan waarderen.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Amorphis

Bericht door Hieronimus » ma aug 08, 2022 3:56 pm

Lennert schreef: za aug 06, 2022 11:52 am Magic & Mayhem is leuk en aardig, maar ook niet een plaat die ik nog per se heel veel vaker op zal zetten. Ik merk dat de Elegy/Tuonela-periode me eigenlijk bijna even goed bevalt als de huidige periode met Joutsen. Heel dromerige sound op die platen, veel mystiek en melancholie, met riffstructuren die eigenlijk best wel aan een stonermetalband als Monster Magnet doen denken en een soort vroege gothmetalsfeer in de stijl van Paradise Lost en Tiamat met wat melancholie uit Sentenced en Finse folk.

Tevens nog interessant: de band heeft drie nummer-1 hits in Finland en nog een aantal andere songs die de top 3 bereikt hebben. Divinity en Alone horen daarbij best wel in het rijtje 'songs die rond de eeuwwisseling op TMF's Rockzone/Wet & Wild voorbij hadden kunnen komen'. Benieuwd of ze dat in Nederland ook deden? Geeft mij nostalgische gevoelens in ieder geval, en ik heb ze toen niet eens meegemaakt.


Divinity kwam sowieso voorbij op de buis, van Alone weet ik het niet zeker, maar beiden maken hier ook in mijn geval directe nostalgische gevoelens los. Die twee platen zijn samen met het debuut diegenen die mij het meeste trekken, maar ik zal ook a.d.h.v. van jouw overzicht nog eens in de hele discografie duiken. Ik vind de laatste platen tot nog toe, los van de prestaties van Tomi Joutsen, nogal inwisselbaar en het kwartje valt maar niet.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Amorphis

Bericht door Kees » ma aug 08, 2022 5:37 pm

Lennert schreef: za aug 06, 2022 11:52 am Ik merk dat de Elegy/Tuonela-periode me eigenlijk bijna even goed bevalt als de huidige periode met Joutsen. Heel dromerige sound op die platen, veel mystiek en melancholie, met riffstructuren die eigenlijk best wel aan een stonermetalband als Monster Magnet doen denken en een soort vroege gothmetalsfeer in de stijl van Paradise Lost en Tiamat met wat melancholie uit Sentenced en Finse folk.
Die Elegy/Tuonela-periode doet mij aan talloze Scandinavische metalbands denken die in de loop van de jaren '90 invloeden uit de alternatieve rock-, electro, prog-, psych- en avant-garde-scene incorporeerden in hun geluid. Van Tiamat en into The Woods... tot Manes, Atrox en Quorthon. Daarnaast heeft de Elegy/Tuonela-periode ook veel aansluiting op de Finse alternatieve metalscene van eind jaren negentig. Zeker qua zang en pakkendheid. Wat voorbeelden:



Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Jeroen » ma aug 08, 2022 8:54 pm

Hieronimus schreef: ma aug 08, 2022 3:56 pm

Ik vind de laatste platen tot nog toe, los van de prestaties van Tomi Joutsen, nogal inwisselbaar en het kwartje valt maar niet.
Kan ik me iets bij voorstellen. Amorphis heeft een lekkere formule gevonden en wijkt daar de laatste platen eigenlijk niet meer vanaf. Een kniesoor zou kunnen zeggen dat de heren dat al vanaf de eerste plaat met Joutsen niet meer doen. Toch vind ik het gros van de songs, de melodieën en het zangwerk nog steeds boeiend genoeg.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Amorphis

Bericht door Johan » ma aug 08, 2022 9:20 pm

Da's ergens mogelijk wel de reden waarom ik ze jarenlang relatief weinig beluisterd heb..

Maar ook ik geef toe dat ook de laatste paar platen gewoon top zijn, ondanks die vergelijkbare formule!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » zo aug 14, 2022 8:48 am

Nou, met Am Universum is ook een einde gekomen aan het snel verzamelen van de complete Amorphis-collectie. Gelukkig sluit ik niet af met een zwakker album, want Am Universum heeft die heerlijke zompige gothmetalsound van de eeuwwisseling die ik nu echt veel beter trek dan vroeger. Alone is voor mij een ideale radiohit, in de zin dat zowel ik als mijn vriendin elkaar op willekeurige momenten "THERE ARE NO FLOWERS ON YOUR GRAVE!" toezingen. Op het moment gaat Shatters WIthin er echter ook heel goed in, dat refrein krijg ik moeilijk uit mijn hoofd:

"Under the dying sun it comes
Weaving fear but I have none
I know that mushroom cloud
Won't come very near
What do you have to believe in
And all the poison you breath in
The crystal heart shatters within"

Drifting Memories rockt dan echt weer behoorlijk hard en heeft ook echt van die heerlijk typische Amorphis gitaar melodieën, Forevermore heeft weer van die catchy zanglijnen en Captured State heeft ook precies de juiste emoties.

Binnenkort tijd om alles eens in chronologische volgorde te beluisteren, voorlopig heb ik niets slechts gehoord van deze band, al denk ik dat ik qua ultieme 'gevoel' toch voor Elegy-Am Universum als favoriete periode ga, maar dat Under The Red Cloud waarschijnlijk alsnog mijn favoriete album is.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door thomaster87 » vr aug 26, 2022 9:01 pm

Halo heb ik nog niet gehoord. Ik merk dat ik er tegenwoordig te weinig tijd voor heb/vrijmaak om alle nieuwe releases nog aan te schaffen en grijs te draaien. Toch maar eens doen!

Dat gezegd hebbende... ik kan nog wel even vooruit met Queen of Time. Wát een topplaat is dat zeg! Voor mij de beste metalplaat van de afgelopen jaren én de beste uit het hele repertoire van deze Finnen. Ik vind het knap dat Amorphis na zoveel jaren een duidelijk herkenbare sound heeft, maar toch steeds weet te verrassen en bijna altijd zo'n hoog niveau haalt.

Het recept kennen we wel, maar er zit voldoende afwisseling in en toch ook echt wel weer een paar verrassingen. Amorphis houdt de spanningsboog (bijna) de hele plaat vast en het is zo moeilijk om niet mee te zingen/knikken. Het luistert soms bijna weg als popmuziek terwijl het toch intense metal is die qua melodieën en ritmiek bij vlagen behoorlijk complex is. Maar alles functioneel en ter ondersteuning van de songs die centraal staan.

The Bee kent een machtig samenspel tussen toetsen en gitaar, Message in the Amber heeft een heerlijke melodie op toetsen die een extra laag aan de grunts toevoegt. Daughter of Hate een geweldig intens refrein waarin we Tomi Joutsen echt horen krijsen zoals ie zelden doet. Wrong Direction is zo'n heerlijke track met zo'n typische Amorphis gitaarlead en een geweldig pakkend refrein. Pyres on the Coast is wat trager en heerlijk duister. Absoluut hoogtepunt is voor mij Amongst Stars. Van mij mag Anneke van Giersbergen wel gewoon toetreden tot de band, want het is een subliem duet geworden. Misschien wel t beste nummer dat Amorphis ooit gemaakt heeft, maar ze hebben zoveel heerlijks uitgebracht.

Uitblinker op deze plaat is voor mij Santeri Kallio. Uberhaupt al mijn favoriete metal-toetsenist (ik speel zelf ook een riedeltje af en toe...). Hij heeft wat minder van die typische piano-leads op deze plaat, en dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo erg. Ik vind het zo knap hoe hij geweldige sounds en melodieën in de nummers integreert.
Laatst gewijzigd door thomaster87 op vr aug 26, 2022 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Amorphis

Bericht door raymondK » vr aug 26, 2022 10:04 pm

Ja topplaat Queen of Time! Heb zelf nog Skyforger en The Beginning of Times op plaat waarbij Skyforger toch ook geweldig is. Beginning of Times maar weer eens opzetten snel. Laatst ook The Karelian Isthmus gehoord ook gaaf, meer richting doom/death.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » zo nov 27, 2022 9:14 am

Echt verdomd veel zin in vanavond in de 013! Eluveitie als co-headliner boeit me nog steeds niet veel, maar Dark Tranquillity als support des te meer.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22088
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door KoenM » zo nov 27, 2022 9:20 am

Dat snap ik. Ik moet qua tijd keuzes maken en daardoor viel deze af, maar de combo Amorphis en Dark Tranquillity maakt een erg gave avond!
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Lennert » za apr 01, 2023 12:04 pm



Prachtige uitvoering van een onderschat nummer. Kippenvelopwekkende tekst sowieso:
Iron does as iron's told
And drinks of life's red gold
But shame won't leave with dying breath
The life that wants its own death

Absoluut zin in om ze weer te zien op Into The Grave!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Amorphis

Bericht door dako » ma apr 03, 2023 7:46 am

Kunnen ze die goos met die fluit niet even buiten een rondje laten lopen ofzo?

Prima nummer, maar op die dwarsfluit ga ik echt slecht.

Ik begin Amorphis wel te waarderen de laatste tijd. Kwam nooit verder dan Elegy, maar de laatste tijd veel naar Under The Red Cloud geluisterd en dat beviel beter dan ik me herinnerde.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22088
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door KoenM » ma apr 03, 2023 7:57 am

Dan kun je Queen of Time en Halo ook zeker hebben. Compleet zelfde stijl als Under the Red Cloud.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11096
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Amorphis

Bericht door Spawn999 » ma apr 03, 2023 8:01 am

dako schreef: ma apr 03, 2023 7:46 am Kunnen ze die goos met die fluit niet even buiten een rondje laten lopen ofzo?
Hij kan wel goed met zijn fluit spelen.
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Amorphis

Bericht door dako » ma apr 03, 2023 8:03 am

KoenM schreef: ma apr 03, 2023 7:57 am Dan kun je Queen of Time en Halo ook zeker hebben. Compleet zelfde stijl als Under the Red Cloud.
Ik ga het proberen.
Merk wel dat ik er echt de tijd voor moet nemen. UTRC ben ik pas echt gaan luisteren nadat ik het nummer Death Of A King meermaals had gehoor domdat Spotify het afspeelde na een ander album.
Het is allemaal wat minder toegankelijk dan wat ik normaal luister :')

[edit]
Ok spawn.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Amorphis

Bericht door Jeroen » vr apr 14, 2023 10:29 am

dako schreef: ma apr 03, 2023 8:03 am
Het is allemaal wat minder toegankelijk dan wat ik normaal luister :')
Ik vind Amorphis zeker tegenwoordig een enorm toegankelijke band :P. Kan natuurlijk te maken hebben met mijn luistergedrag, maar dat neemt niet weg dat Amorphis sinds Eclipse een echte liedjesband is geworden. Catchy melodieën en lekker in het gehoor liggende zang- en gitaarlijnen voeren de boventoon en de meeste nummers hebben een overzichtelijke structuur. Bovendien heeft Amorphis Joutsen. En dat is een geweldenaar. Zodoende kon ik Halo al de tweede keer mee neuriën. Al kan dat ook wel met de formule te maken hebben. Die is de laatste jaren nauwelijks veranderd, waardoor ik steeds vaker het idee krijg dat ik nummers vaker heb gehoord. Op dit moment stoort met dat nog net niet, maar wat nieuwe impulsen op een volgende plaat zijn wel welkom.

Zoals een Katatonia dat doet bijvoorbeeld. Die groep zat op een gegeven moment ook vast aan een bepaalde sound, maar de band voegt daar sinds City Burials (en misschien al die daarvoor) wat lekkere progressieve accenten en wat hardere metalinvloeden aan toe.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie