Pinkpop stevent af op dieptepunt

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.

Wat moet Pinkpop doen om te overleven?

Peiling eindigde op di mei 17, 2005 10:17 pm

hardere programmering
20
28%
smeets moet weg
7
10%
pinkpop is gay
30
42%
geen dance,r & b hip hop
15
21%

Totaal aantal stemmen: 72

Full Metal Opie
Contacteer:

Pinkpop stevent af op dieptepunt

Bericht door Full Metal Opie » do mei 12, 2005 10:17 pm

op 3 dagen voor aanvang van PP zijn er slechts 15000 kaarten verkocht terwijl er in 2002 63000 bezoekers waren, tijd voor smeets om op te rotten
And I wish I was in Austin in the Chili Parlor Bar
Drinkin' mad dog margaritas and not carin' where you are
I have seen the David,I've seen the Mona Lisa too
And I have heard Doc Watson play Columbus Stockade blues

Orange Star

Bericht door Orange Star » do mei 12, 2005 10:21 pm

Ik hoorde vanmorgen hier iets over op de radio.

Smeets had als verklaring gegeven dat "hij geen hardrock gerichtte bands had geprogrammeerd, waardoor veel mensen al af hadden gehaakt".

Ja lul, programmeer dat dan ook.

Slymi Filth

Bericht door Slymi Filth » do mei 12, 2005 10:21 pm

best wel weinig, hoe komt dat dan?
Hallo jongens en meisjes, ik kom julie annihileren!

Lone Starr

Bericht door Lone Starr » do mei 12, 2005 10:22 pm

Dat ie de Spades maar laat headlinen dan, krijgen die ook nog es wat aandacht.
"Do is die Bahnhof!!"

[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/10x2/guidolemmens.jpeg[/img]

Richard

Bericht door Richard » do mei 12, 2005 10:24 pm

Laus had er een plausibele verklaring voor:

Mojo is zich bewust van dit fenomeen, en vindt het niet erg; volgend jaar kan Mojo zelf het festival invullen.

bijv met een Pinkster MysteryLand ofzo.
HAHA neen.

Ktulu
Contacteer:

Bericht door Ktulu » do mei 12, 2005 10:26 pm

Ik denk niet dat Pinkpop harder moet programmeren. Daar zijn al genoeg andere festivals voor. Zoals overlaatst treffend in een column stond op LoM is het festivallandschap van NL en directe omstreken inderdaad hevig aan het verzadigen. Nu is het hippiepubliek voor Pinkpop niet erg dik gezaaid meer tegenwoordig, dan houdt het snel op voor zo'n festival. Mijns inziens gewoon een zure zaak waar weinig aan te doen valt. De kapitaalkrachtige jeugd van tegenwoordig gaat liever naar een festival waar Rammstein staat. Het is niet anders.
[url=http://www.audioscrobbler.com/user/Cthulhu]Goede muziek![/url]

[img]http://www.denness.net/rpi/username/Cthulhu.jpg[/img]

[quote="Zorya over My dying bride"]sorry maar ik vond het gewoon gothics
[/quote]

stuk drijfhout

Bericht door stuk drijfhout » do mei 12, 2005 10:29 pm

Ik vind pinkpop zoiezo een beetje zwak.
Neem nou bijv. Lowlands,die hebben zoveel meer te bieden.

Richard

Bericht door Richard » do mei 12, 2005 10:35 pm

Ktulu schreef:Ik denk niet dat Pinkpop harder moet programmeren. Daar zijn al genoeg andere festivals voor. Zoals overlaatst treffend in een column stond op LoM is het festivallandschap van NL en directe omstreken inderdaad hevig aan het verzadigen. Nu is het hippiepubliek voor Pinkpop niet erg dik gezaaid meer tegenwoordig, dan houdt het snel op voor zo'n festival. Mijns inziens gewoon een zure zaak waar weinig aan te doen valt. De kapitaalkrachtige jeugd van tegenwoordig gaat liever naar een festival waar Rammstein staat. Het is niet anders.
Ik denk het niiiieeeeeet.

Sowieso is er no such thing als kapitaalkrachtige jeugd, gezien vanuit een beperkte mix van sociale en intellectuele interesses.

Ik ben het met je eens wanneer je zegt dat de doelgroep vrijwel weg is, van dit evenement. De pseudo-alternatieve jeugd bestaat amper, opgeeist door de commerciele golf van stront die begon met de opkomst van MTV. De echte alternatievelingen blijven steken bij metal, obscure DJ's (en vul maar aan), niemand die warm loopt voor een Pinkpop act, in de alto scene.

Dat maat Laus' stelling des te plausibeler, zodra ze populaire R&B acts gaan boeken (Chakira, dat soort shit), dan loopt het storm.
HAHA neen.

Ktulu
Contacteer:

Bericht door Ktulu » do mei 12, 2005 10:39 pm

Zijn we het toch over 1 ding eens. Maar met 'kapitaalkrachtige jeugd' bedoel ik de 'alternatieve' jongetjes en meisjes in de leeftijdscategorie van pakweg 13 t/m 16 jaar die vanwege hun ouders dan wel bijbaantjes toch wel redelijk wat te besteden hebben, ook wel de 'huppelgoths'. Die kiezen dan al gauw voor in dit geval Fields of Rock.

De 'kapitaalkrachtige jeugd' was dan ook een ondersteunend argument voor mijn stelling dat de doelgroep voor pinkpop is weggevallen. Was misschien ietwat verkeerd uitgewerkt.

[/quote]

Orange Star

Bericht door Orange Star » do mei 12, 2005 10:45 pm

Ktulu schreef:Ik denk niet dat Pinkpop harder moet programmeren. Daar zijn al genoeg andere festivals voor. Zoals overlaatst treffend in een column stond op LoM is het festivallandschap van NL en directe omstreken inderdaad hevig aan het verzadigen. Nu is het hippiepubliek voor Pinkpop niet erg dik gezaaid meer tegenwoordig, dan houdt het snel op voor zo'n festival. Mijns inziens gewoon een zure zaak waar weinig aan te doen valt. De kapitaalkrachtige jeugd van tegenwoordig gaat liever naar een festival waar Rammstein staat. Het is niet anders.
Logisch, Rammstein is toch veel gaver dan Faithless

Ktulu
Contacteer:

Bericht door Ktulu » do mei 12, 2005 10:48 pm

Orange Star schreef:[..]

Logisch, Rammstein is toch veel gaver dan Faithless
Wat een nuttige bijdrage! Zie je niet in dat je het punt volledig mist? Of probeer je grappig te zijn?

In het laatste geval komt dat op z'n minst niet over.

[/quote]

DoDo

Bericht door DoDo » do mei 12, 2005 10:55 pm

ach der zijn genoeg metal festivals ... waarom zou pinkpop ook een metal festival moeten zijn.

Maarja metalluisteraars zijn wel de grootste doelgroep van festivals lijkt mij.
time to go

Richard

Bericht door Richard » do mei 12, 2005 10:57 pm

Dat is het punt ook niet.
HAHA neen.

Ktulu
Contacteer:

Bericht door Ktulu » do mei 12, 2005 10:57 pm

DoDo schreef:ach der zijn genoeg metal festivals ... waarom zou pinkpop ook een metal festival moeten zijn.

Maarja metalluisteraars zijn wel de grootste doelgroep van festivals lijkt mij.
Dat is misschien heden ten dage zo. Maar er was een tijd volgens mij dat je alleen maar Dynamo had als metalfestival en daarnaast Pinkpop en Lowlands?

Dan heb je het toch over 3 festivals waar er maar 1 een metalfestival is? Waldrock is iig een stuk kleinschaliger. Ik weet alleen niet hoelang Lowlands al bestaat?

[/quote]

Knevelaer

Bericht door Knevelaer » do mei 12, 2005 10:58 pm

Ik mis de optie 'al het bovenstaande'
Terug van weg geweest

DoDo

Bericht door DoDo » do mei 12, 2005 10:59 pm

Knevelaer schreef:Ik mis de optie 'al het bovenstaande'
dat was ook mijn eerste gedachte
time to go

Orange Star

Bericht door Orange Star » do mei 12, 2005 11:03 pm

Ktulu schreef:[..]

Wat een nuttige bijdrage! Zie je niet in dat je het punt volledig mist? Of probeer je grappig te zijn?

In het laatste geval komt dat op z'n minst niet over.
Jij noemt het een zure zaak dat festivals als Pinkpop niet veel publiek meer trekken maak ik zo op. En dan dat "kapitaalkrachtige jeugd" liever naar een festival met Rammstein gaat.

En dat is alleen maar logisch, het mag geen geheim zijn dat een dergelijk genre beter in trek is bij het festivalpubliek (en dan reken ik Sensation achtige evenementen niet mee) dan de muziek die Faithless maakt.

En als Jan Smeets dan ook nog gaat zeiken dat ie nu eenmaal geen hardrock heeft geprogrammeerd, tja dan is 't z'n eigen schuld. Moet ie maar weer net als 4 jaar (oid) geleden bands als Rammstein en System of a down programmeren, daar haal je dus wel publiek mee.

Of loop jij graag tussen bomenknuffelaars?

Richard

Bericht door Richard » do mei 12, 2005 11:04 pm

Ja dude, kijk eens langer dan je subcultuurneus lang is!
HAHA neen.

Ktulu
Contacteer:

Bericht door Ktulu » do mei 12, 2005 11:07 pm

Absoluut niet. Ik zal de eerste zijn om te ageren tegen al die stinkende dreadlockhippies hier in Gent.

Maar het is misschien wel van belang dat Pinkpop een eigen smoelwerk behoudt en niet mee gaat doen met Fields of rock en consorten, anders wordt het echt 1 grijze massa, al die festivals.

Tuurlijk is het logisch dat muziek als Rammstein beter in trek is bij het festivalpubliek en dat is een feit. Zoals jij het poneerde leek het of het logisch was dat mensen niet naar Faithless gingen, omdat dat per definitie kut zou zijn. Probeer wel een beetje respect op te brengen voor een andere smaak, lijkt me wel zo volwassen.

En eerlijk gezegd, of Pinkpop nu wel of geen publiek trekt, zal me aan m'n reet roesten, ik zal er toch nooit heen gaan.

Edit: @ mr. Orange en niet @Richard dus.

[/quote]

Daeminion

Bericht door Daeminion » do mei 12, 2005 11:08 pm

Pinkpop heeft afgelopen jaren een aantal deals gemaakt met Rock am Ring qua bands, aangezien beide festivals rond dezelfde periode waren. Dus de ene dag trad band X op op Pinkpop, de volgende dag op Rock am Ring. Dit jaar is Rock am Ring veel later waardoor er geen zaken kon worden gesloten met Pinkpop. Kortom, ze moesten nu geheel voor zichzelf de bands zoeken.

Aldus zo'n soort verhaal wat Smeets laatst vertelde.

Orange Star

Bericht door Orange Star » do mei 12, 2005 11:11 pm

@Ktulu

Ik heb weldegelijk respect voor andere muzieksmaken, ik bedoelde het niet zo. Al kwam het achteraf wel zo over ja.

Maar jij noemde het toch echt een zure zaak dat Pinkpop zo publiek gaat verliezen. Maar het kan je blijkbaar toch niks schelen. Mooi, zijn we het daar over eens.

Maar als Pinkpop Rammstein of andere hardrock/metal bands gaat programmeren, dan hoor je mij ook niet klagen. Zal me worst zijn welk gezicht het festival oorspronkelijk had, als de muziek maar goed is.

Rene

Bericht door Rene » do mei 12, 2005 11:17 pm

Hebben jullie Nova gisteren nog gezien? Dat ging ook over de ondergang van Pinkpop. Nou, dat was een behoorlijk staaltje van slechte journalistiek. Gaan ze Gordon vragen om de reden vragen om de slechte kaartverkoop, omdat hij toevallig die dagen ook in Ahoy staat en wel veel kaarten kan verkopen. Gordon. GORDON!!! :D Alsof hij verstand heeft van goede muziek. Hij meende dan ook dat ze meer 'zwarte' muziek moeten programmeren omdat dat op het moment populair is. Het ergste is nog wel dat Paul Witteman daar ook op door ging vragen (Jan Smeets was in de studio voor commentaar).
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Full Metal Opie
Contacteer:

Bericht door Full Metal Opie » do mei 12, 2005 11:26 pm

Knevelaer schreef:Ik mis de optie 'al het bovenstaande'
zal er ihvv aan denken
And I wish I was in Austin in the Chili Parlor Bar
Drinkin' mad dog margaritas and not carin' where you are
I have seen the David,I've seen the Mona Lisa too
And I have heard Doc Watson play Columbus Stockade blues

Richard

Bericht door Richard » do mei 12, 2005 11:32 pm

Rene schreef:Hebben jullie Nova gisteren nog gezien? Dat ging ook over de ondergang van Pinkpop. Nou, dat was een behoorlijk staaltje van slechte journalistiek. Gaan ze Gordon vragen om de reden vragen om de slechte kaartverkoop, omdat hij toevallig die dagen ook in Ahoy staat en wel veel kaarten kan verkopen. Gordon. GORDON!!! :D Alsof hij verstand heeft van goede muziek. Hij meende dan ook dat ze meer 'zwarte' muziek moeten programmeren omdat dat op het moment populair is. Het ergste is nog wel dat Paul Witteman daar ook op door ging vragen (Jan Smeets was in de studio voor commentaar).
Ja maar Het Nederlands Geweten, met aan het hoofd die kuttekop van een Witteman, heeft toch geen idee wat of hoe de dingen er aan toe gaan in de Nederlandse zeer diverse underground culturen.

Ik zweer het je, als er een waarheidsgetrouwe docu over de NL metalscene op de buis komt dan is Nederland te klein, de SGP op de rug bij alle kleine DM/BM bands.

We leven in een enorm horen-zien-en-zwijgen, hypocriet, leugenachtig oogkleppen kankerland. Als je dat nog niet weet na de gebeurtenissen van de afgelopen 2 jaar dan zou ik maar eens goed gaan bijlezen.

Dat terzijde.
Laatst gewijzigd door Richard op do mei 12, 2005 11:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
HAHA neen.

MetalTuupLimburg
Contacteer:

Bericht door MetalTuupLimburg » do mei 12, 2005 11:38 pm

Eerlijk gezegd vind ik 't programma dit jaar nog meevallen vergeleken met afgelopen twee jaar, maar de leuke bands die er spelen (Golden Earring, Rowwen Hèze, Heideroosjes) zijn allemaal Nederlandse bands die je ook in een boerengehuchtje in een feesttent kunt zien spelen. De interessante buitenlandse band die er speelt is Apocalyptica, maar om daar nou voor te gaan...

Om veel metal op zo'n festival te verwachten is onzin, maar Pukkelpop slaagt er wel elk jaar in om enkele gave bands vast te leggen...
Drie jaar geleden ben ik voor de eerste keer naar Pinkpop geweest (toen nog best aardig met Rammstein, Dropkick Murphys, After Forever, Bush en SOAD) en als 't zo doorgaat vrees ik dat dat ook de laatste keer was...

Laus
Contacteer:

Bericht door Laus » do mei 12, 2005 11:43 pm

ik ben het best wel gloeiend met je eens.

Pinkpop moet vooral meer bands, meer diversiteit, minder commerciele poep, 24/7 doorgaan en kortere afstanden. Wedden dat je dan die toko zo weer vol hebt.

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » do mei 12, 2005 11:57 pm

Wat lees ik toch allemaal voor een onzin hier? Pinkpop hippiepubliek? Geen dance en r&b meer programmeren? Jan Smeets weg? De poll die de juiste optie niet weergeeft!

Dat moet namelijk zijn: Pinkpop loskoppelen van Pinksteren. En dan met name als Pinksteren heel vroeg valt (dat is ongeveer een keer per tien jaar).

Vorig jaar trok Pinkpop maar 30.000 mensen met een bagger programma (Black Eyed Peas, Sugababes, Tiesto) nu met een beter programma (veel alternatiever door bands als Bloc Party, Madrugada, Kaiser Chiefs, Triggerfinger) trekken ze maar 15.000 tot 20.000 bezoekers.

Tuurlijk Jan Smeets had een grote naam, een publiekstrekker kunnen programmeren. Er was alleen een probleem: DIE WAREN NIET TE KRIJGEN!

En waarom niet? (jullie moeten je echt gaan verdiepen want dit wordt genant) Omdat Pinkpop normaliter bands inkoopt met festivals als Rock am Ring. En omdat het festival bijna een maand eerder valt als alle andere grote festivals kan Smeets geen Queens of the Stone Age krijgen of Audioslave of Rammstein of Coldplay. Dat laatste is misschien niet helemaal eerlijk omdat Pinkpop daarnaast ook nog een redelijk smal budget heeft (1.2 miljoen) terwijl Werchter dat bedrag makkelijk zo neertellen voor bijvoorbeeld een Rammstein.

Het is niet verwonderlijk dat Mojo (voor de helft aandeelhouder van Pinkpop) over een maand Rockin Park heeft georganiseerd. Daar staan alle bands die Jan Smeets had kunnen krijgen als hij zijn festival en losgekoppeld zou hebben van Pinksteren en meer geld tot zijn beschikking zou hebben.

Het gevolg van deze ellende is dat Jan Smeets alleen de braderijbandjes Di-rect, Golden Earring, Kane en Rowwen Heze kon krijgen want veel meer kreeg hij niet aangeboden. En als dan ook Feeder (ultieme festivalband) en The Bravery (belofte)afzeggen dan kun je eigenlijk niet verwachten dat Pinkpop een geslaagd feestje wordt voor de organisatie. Niet voor de fans uiteraard want die weten zich altijd wel te vermaken.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

zwarte krijser

Bericht door zwarte krijser » vr mei 13, 2005 12:20 am

THE CHEMICAL BROTHERS
MILLENCOLIN * INTWINE * MINDFOLD
EPICA * ROWWEN HEZE * THE CORAL

ZONDAG 15 MEI: 13.00-23.00 UUR
THE PRODIGY
WITHIN TEMPTATION * BEEF * SICK OF IT ALL * MOLOTOV
DE HEIDEROOSJES * THE FRAMES * MADRUGADA * MONEYBROTHER

PINKSTERMAANDAG 16 MEI: 11.00-23.00 UUR
FAITHLESS
KANE * GOLDEN EARRING * NOVASTAR * BETH HART
THE PRESIDENTS OF THE UNITED STATES OF AMERICA
SAYBIA * APOCALYPTICA * CAKE * DI-RECT * WIR SIND HELDEN
GABRIEL RIOS * BLOC PARTY * KAISER CHIEFS
THIRTEEN SENSES * TRIGGERFINGER

Is dit ALLES???

Nidhuggur
Contacteer:

Bericht door Nidhuggur » vr mei 13, 2005 12:36 am

Alleen The Chemical Brothers is gaaf.
Eeuwig groen staat bij de bron Urd
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
tot waar lichte nevels hem omhullen
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » vr mei 13, 2005 12:42 am

Nidhuggur schreef:Alleen The Chemical Brothers is gaaf.
En de rest lijkt je niks want het lijkt me sterk dat je al die onbekendere bands kunt.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

Cooma

Bericht door Cooma » vr mei 13, 2005 9:33 am

Mooi zo, het moet maar eens afgelopen zijn met dat zeik Pinkpop.

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » vr mei 13, 2005 9:36 am

Cooma schreef:Mooi zo, het moet maar eens afgelopen zijn met dat zeik Pinkpop.
En dat ze dan maar een mooi metalfestival op die plek zetten aangezien ik er toch zowat naast woon.
לֹא אעבוד

Cooma

Bericht door Cooma » vr mei 13, 2005 9:43 am

Och, festivals zat, nog een er bij vind ik niet echt nodig, eerlijk gezegd! ;)

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » vr mei 13, 2005 9:44 am

Cooma schreef:Och, festivals zat, nog een er bij vind ik niet echt nodig, eerlijk gezegd! ;)
Dan planmten ze Dynamo daar maar neer ipv Hellendoorn.
לֹא אעבוד

Cooma

Bericht door Cooma » vr mei 13, 2005 9:46 am

Dat vind ik goed dan... alhoewel het wel raar zou zijn, gezien de Dynamo-Pinkpop vete jaren lang!

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » vr mei 13, 2005 9:47 am

Cooma schreef:Dat vind ik goed dan... alhoewel het wel raar zou zijn, gezien de Dynamo-Pinkpop vete jaren lang!
Vertel.

(Ik meen overigens dat er wel eens plannen waren voor Dynamo in het Zuiden maar dat dat dan toch van de betreffende gemeente niet mocht).
לֹא אעבוד

Cooma

Bericht door Cooma » vr mei 13, 2005 9:51 am

Dat weet je toch wel? Vroeger was t altijd zo goed als gelijktijdig, Dynamo en Pinkpop. Kreeg je op Dynamo in t boekje een voor en nadeel opsomming van Pinkpop enzo. Ik ben dan ook nog nooit naar Pinkpop geweest. Wel op tv gezien trouwens.

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » vr mei 13, 2005 9:52 am

Cooma schreef:Dat weet je toch wel? Vroeger was t altijd zo goed als gelijktijdig, Dynamo en Pinkpop. Kreeg je op Dynamo in t boekje een voor en nadeel opsomming van Pinkpop enzo. Ik ben dan ook nog nooit naar Pinkpop geweest. Wel op tv gezien trouwens.
Ik ben 1 keer op Pinkpop geweest, toen ging Dynamo niet door vanwege varkenspest.
לֹא אעבוד

Cooma

Bericht door Cooma » vr mei 13, 2005 10:03 am

Da's nog steeds geen excuus! :P

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » vr mei 13, 2005 10:05 am

Ach het was voor een keer best geinig en het concert van Tool was zeer de moeite waard.
לֹא אעבוד

Tonger
Contacteer:

Bericht door Tonger » vr mei 13, 2005 10:35 am

toffe_ellende schreef:Wat lees ik toch allemaal voor een onzin hier? Pinkpop hippiepubliek? Geen dance en r&b meer programmeren? Jan Smeets weg? De poll die de juiste optie niet weergeeft!

Dat moet namelijk zijn: Pinkpop loskoppelen van Pinksteren. En dan met name als Pinksteren heel vroeg valt (dat is ongeveer een keer per tien jaar).

Vorig jaar trok Pinkpop maar 30.000 mensen met een bagger programma (Black Eyed Peas, Sugababes, Tiesto) nu met een beter programma (veel alternatiever door bands als Bloc Party, Madrugada, Kaiser Chiefs, Triggerfinger) trekken ze maar 15.000 tot 20.000 bezoekers.

Tuurlijk Jan Smeets had een grote naam, een publiekstrekker kunnen programmeren. Er was alleen een probleem: DIE WAREN NIET TE KRIJGEN!

En waarom niet? (jullie moeten je echt gaan verdiepen want dit wordt genant) Omdat Pinkpop normaliter bands inkoopt met festivals als Rock am Ring. En omdat het festival bijna een maand eerder valt als alle andere grote festivals kan Smeets geen Queens of the Stone Age krijgen of Audioslave of Rammstein of Coldplay. Dat laatste is misschien niet helemaal eerlijk omdat Pinkpop daarnaast ook nog een redelijk smal budget heeft (1.2 miljoen) terwijl Werchter dat bedrag makkelijk zo neertellen voor bijvoorbeeld een Rammstein.

Het is niet verwonderlijk dat Mojo (voor de helft aandeelhouder van Pinkpop) over een maand Rockin Park heeft georganiseerd. Daar staan alle bands die Jan Smeets had kunnen krijgen als hij zijn festival en losgekoppeld zou hebben van Pinksteren en meer geld tot zijn beschikking zou hebben.

Het gevolg van deze ellende is dat Jan Smeets alleen de braderijbandjes Di-rect, Golden Earring, Kane en Rowwen Heze kon krijgen want veel meer kreeg hij niet aangeboden. En als dan ook Feeder (ultieme festivalband) en The Bravery (belofte)afzeggen dan kun je eigenlijk niet verwachten dat Pinkpop een geslaagd feestje wordt voor de organisatie. Niet voor de fans uiteraard want die weten zich altijd wel te vermaken.
Een onderneming (en dat is Pinkpop) moet zich altijd aan zijn kerncompetentie houden. De vraag is wat die is van Pinkpop. Volgens mij is dat een festival neerzetten in het pinksterweekend (ivm vrije maandag ook erg handig). Voor een meerdaags festival heb je meerdaags-festivalpubliek nodig. Daar heb je festivalacts voor nodig. Als je die niet kunt krijgen ivm 'het seizoen' zoals je dat schetst, kun je het ook over een anderen boeg gooien: USP's (unique selling points), ofwel: kom met een orginele bands.
Bands als Tool, Black Sabbath of Deep Purple vullen met gemak het veld denk ik, maar kosten een paar lieve duiten. Dus het grootste probleem is idd geld. Als Mojo niet met centen over de brug komt, had ik lekker de boel laten ploffen als organisator zijnde: Pinkpop geen geld? Mojo geen geld. Nederland moet gewoon gaan kotsen van pinkpop 2005, wat als meest klote festival van de geschiedenis de boeken in moet gaan. And thus ended the glory of Pinkpop...
http://www.metalization.nl - independent non-profit agency supporting high quality underground metal

Sandr
Contacteer:

Bericht door Sandr » vr mei 13, 2005 10:38 am

ik had ooit al eens een topic geopend met dat er ondertussen wel heel veel festivals zijn, festivals worden gewoon tegen elkaar uitgespeeld. maar uiteindelijk kunnen fans hun geld maar een keer uitgeven, en kan het dus zijn dat legendarische festivals (o.a. pinkpop en dynamo) de dupe worden en dat zou toch echt doodzonde zijn voor de muziekcultuur in nederland.
'Tuez-les tous, Dieu reconnaîtra les siens'
[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/5x1/Sandr616.jpeg[/img]

Tonger
Contacteer:

Bericht door Tonger » vr mei 13, 2005 10:43 am

Een beetje revolutie op zijn tijd is wel goed. Als er festivals de dupe worden van vernieuwing zijn ze blijkbaar niet vernieuwend genoeg. Alles wat een begin heeft, kent een einde. Dus doe niet zo ongelooflijk sentimenteel, het gat wat wegvallende festivals achterlaten wordt wel weer opgevuld. Misschien is NL gewoon aan iets nieuws toe.
http://www.metalization.nl - independent non-profit agency supporting high quality underground metal

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » vr mei 13, 2005 1:13 pm

Cooma schreef:Ik ben dan ook nog nooit naar Pinkpop geweest. Wel op tv gezien trouwens.
Dan weet je natuurlijk alles over hoe dat zeik-Pinkpop is en was.

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » vr mei 13, 2005 1:18 pm

Tonger schreef:[..]

Een onderneming (en dat is Pinkpop) moet zich altijd aan zijn kerncompetentie houden. De vraag is wat die is van Pinkpop. Volgens mij is dat een festival neerzetten in het pinksterweekend (ivm vrije maandag ook erg handig). Voor een meerdaags festival heb je meerdaags-festivalpubliek nodig. Daar heb je festivalacts voor nodig. Als je die niet kunt krijgen ivm 'het seizoen' zoals je dat schetst, kun je het ook over een anderen boeg gooien: USP's (unique selling points), ofwel: kom met een orginele bands.
Bands als Tool, Black Sabbath of Deep Purple vullen met gemak het veld denk ik, maar kosten een paar lieve duiten. Dus het grootste probleem is idd geld. Als Mojo niet met centen over de brug komt, had ik lekker de boel laten ploffen als organisator zijnde: Pinkpop geen geld? Mojo geen geld. Nederland moet gewoon gaan kotsen van pinkpop 2005, wat als meest klote festival van de geschiedenis de boeken in moet gaan. And thus ended the glory of Pinkpop...
Black Sabbath en Deep Purple zijn geen Pinkpopbands. Misschien toen het nog jonge bands waren. Daarom is het ook opvallend dat Jan Smeets Golden Earring geprogrammeerd heeft. Metallica zou ook nooit op Pinkpop komen. Jan Smeets heeft het niet zo op het publiek dat zulke bands trekt namelijk. Ik betwijfel het trouwens of die bands (Tool natuurlijk wel als het het enige optreden in Nederland zou zijn) het veld zouden kunnen vullen. Die bands trekken alleen veel mensen in combinatie met andere metal/hardrock bands.

Pinkpop heeft bands nodig als Rammstein, Foo Fighters, System of a Down, Tool, Pearl Jam of Queens of the Stone Age. Maar als die bands allemaal niet voor alleen Pinkpop naar Nederland komen heb je gewoon een probleem.

Waarom moet dit het einde van Pinkpop worden?

Lone Starr

Bericht door Lone Starr » vr mei 13, 2005 1:21 pm

Pfffff, wat kosten The Datsuns of Peter Pan Speedrock nou helemaal. Zet er dan een paar van zulke rock 'n roll bands neer.
"Do is die Bahnhof!!"

[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/10x2/guidolemmens.jpeg[/img]

Cooma

Bericht door Cooma » vr mei 13, 2005 1:24 pm

toffe_ellende schreef:[..]

Dan weet je natuurlijk alles over hoe dat zeik-Pinkpop is en was.
Uiteraard.

Cooma

Bericht door Cooma » vr mei 13, 2005 1:25 pm

toffe_ellende schreef:[..]

Omdat t daar hoog tijd voor is.

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » vr mei 13, 2005 1:26 pm

Lone Starr schreef:Pfffff, wat kosten The Datsuns of Peter Pan Speedrock nou helemaal. Zet er dan een paar van zulke rock 'n roll bands neer.
Ben ik met je eens. Wat te denken van nieuwe britse helden Razorlight en Dogs Die in Hot Cars of Goldie Lookin Chain? Of die Nederlandse bands Voicst en Solo?

Moet wel zeg dat Pinkpop pech heeft gehad dat twee publiekstrekkers Feeder en The Bravery afzegden.

Het programma is zeker niet perfect maar ik vind het altijd zo triest als mensen alleen naar een festival gaan om het programma. Als ik alleen naar Pinkpop zou gaan als het programma zwaar okee was, dan zou ik maar een keer of 4 zijn geweest.

Tonger
Contacteer:

Bericht door Tonger » vr mei 13, 2005 1:28 pm

toffe_ellende schreef:[..]...
Pinkpop heeft bands nodig als Rammstein, Foo Fighters, System of a Down, Tool, Pearl Jam of Queens of the Stone Age. Maar als die bands allemaal niet voor alleen Pinkpop naar Nederland komen heb je gewoon een probleem.

Dat moet niet in de zin van moeten, maar meer in de zin van dat ik dat heel gaaf zou vinden als ik Smeeds was. De zooi gewoon grandioos in de soep laten lopen, zodat de pinkpopgeschiedenis een mythe word. En dat alle mensen dan kunnen zeggen: "Vroeger..."

Plaats reactie