Black Metal Topic
Nav het feit dat ik de 7" split Secrets of the Moon / Lunar Aurora binnen heb, vroeg Nietfuckuh mij of ik in het BM-topic kon vertellen wat ik vind van Secrets of the Moon.
Heel simpel: ik vind het fantastisch.
In de eerste plaats had ik keyboards verwacht, want ik kan mij van enkele mp3's die ik van Secrets of the Moon had herinneren dat die evenals bij Lunar Aurora, duidelijk aanwezig zijn. In dit nummer (Through Golden Spheres) ontbreken ze. Verder valt de eenvoud in opbouw en riffs mij op (ook bij het nummer "Auf einer Wanderung" van Lunar Aurora op de andere kant). Al met al is de muziek door de eenvoud redelijk toegankelijk te noemen, zonder ook maar één moment als een standaard BM nummer te klinken. Bij dit soort nummers vraag ik mij altijd af: hoe is het in jezusnaam mogelijk om met zo weinig middelen zo krachtig en overtuigend over te komen. Dit soort muzikanten bezit een gave die niet iedereen heeft: een creatieve geest die van de eerste de beste hoop drek nog iets moois weet te maken. Magie bestaat niet alleen in verhalen, dat bewijzen bands als Secrets of the Moon en Lunar Aurora.
Wat een split zeg.
Heel simpel: ik vind het fantastisch.
In de eerste plaats had ik keyboards verwacht, want ik kan mij van enkele mp3's die ik van Secrets of the Moon had herinneren dat die evenals bij Lunar Aurora, duidelijk aanwezig zijn. In dit nummer (Through Golden Spheres) ontbreken ze. Verder valt de eenvoud in opbouw en riffs mij op (ook bij het nummer "Auf einer Wanderung" van Lunar Aurora op de andere kant). Al met al is de muziek door de eenvoud redelijk toegankelijk te noemen, zonder ook maar één moment als een standaard BM nummer te klinken. Bij dit soort nummers vraag ik mij altijd af: hoe is het in jezusnaam mogelijk om met zo weinig middelen zo krachtig en overtuigend over te komen. Dit soort muzikanten bezit een gave die niet iedereen heeft: een creatieve geest die van de eerste de beste hoop drek nog iets moois weet te maken. Magie bestaat niet alleen in verhalen, dat bewijzen bands als Secrets of the Moon en Lunar Aurora.
Wat een split zeg.
Kop dicht, Thorko
vaag dat ik Antaeus weinig aandacht heb geschonken, heb het wel vaker gehoord, maar nooit goed geluisterd. Na het aandachtig luisteren van de Principii Evangelikum LP weet ik inmiddels wel beter. Het rost het zwarte pulp uit de oren namelijk. Black metal als uitgangspunt, wordt bijgestaan door het dichtsmeren van bijna alle mogelijke gaten van stilte. Door een hoge snelheid en wat zware compositionele elementen uit de death te gebruiken ontstaat een black metal Moloch. Het gore en stuwende geluid, maakt dit een ranzig en zwartgallig feestje. Nu CYAWS nog op LP. Maar dat zal wel een kansloze missie worden....
En de man zal heersen.
- Chucknorris
- The Reckoning
Heerschende cover-art! Ik zal die MP3's eens opzetten.ThorWulf schreef:Temnozor!
http://www.thepaganfront.com/brangolf/M ... 0LAZUR.mp3
http://musica.mustdie.ru/samples/t/temn ... 5_1561.mp3
[quote="AltarOfSacrifice"]Je bent geweldig.[/quote]
- The Reckoning
Niet slecht. Jammer van die zanger. Die zou meer tot zijn recht komen bij toppers in concert. Of een Turkse spelshow.ThorWulf schreef:Temnozor!
[/img]
Of je taalgebruik klopt niet, of je weet niet wat 'muzikaal' en 'strak' inhouden.The Reckoning schreef:Erg muzikaal, maar tegelijkertijd ook erg strak.
Eeuwig groen staat bij de bron Urd
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
tot waar lichte nevels hem omhullen
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
tot waar lichte nevels hem omhullen
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
- The Reckoning
- Judas Iscariot
Ja! Dit klinkt weer erg lekker, volgens mij wordt dit echt een waardige opvolger van Horizons. Het is al een paar keer eerder gepost maar die cover is echt prachtig! Ik ben zeer benieuwd.ThorWulf schreef:Temnozor!
- the true Thorko
- Judas Iscariot
Over Lunar Aurora gesproken, ik las net op de site dat het nieuwe album 'Mond' al helemaal is opgenomen en in de herfst zal uitkomen!
Laatst gewijzigd door Judas Iscariot op zo mei 22, 2005 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Judas Iscariot
Dat is inderdaad mijn plan, maar ik krijg de laatste paar dagen Under Ein Blodraud Maane van Manes er maar niet uitgerost. Geniaal album. Een beetje herontdekt, als het ware.
Heb 'm laatst in Wales nog zitten draaien. Dat werd het ultieme moment voor dergelijke albums. Ik zat met mijn schoolklasje in Llanrheaedr-ym-Mochnant, op een tijdelijke 'camping', wat een grasveld was in een dal tussen een hele rits bergen, met een bos erachter en de Pistyll Rhaeadr (waterval, hoger dan die van de Himalaya schijnt) er vlak naast op een metertje of 30, het water van dat ding stroomde in een beek tussen het veld door.
Ik ben toen een eindje naar boven geklommen langs één van die bergen, eigenlijk aan de rand van dat bos, en op een vrij reusachtige boomwortel gaan zitten die boven de grond hing. Daar ben ik die plaat gaan zitten luisteren. Het werd binnen een kwartier donker (gaat belachelijk snel daar), de temperatuur lag een paar graden boven nul, de gevoelstemperatuur eronder en de wind gierde langs m'n oren (wat zelfs leuk bijdroeg aan de muziek op de kalmere momenten, haha).
Beneden me werden er in het schemerdonker vuren ontstoken, en daar zat ik dan. Geloof me, als je dán, dit alles in beschouwing genomen, die dreunende orgels na dat chantstuk in het eerste nummer hoort, wil dat wel eens sfeerverhogend gaan werken. Zacht uitgedrukt. Ik heb als in trance gezeten daar, tyfus briljant gewoon. Moest wel na een half uur helaas weer naar beneden gaan, het begon me iets te fris te worden met dat stilzitten. Gezond is het allemaal niet, maar wat een climax! Hét BM gevoel dat je altijd voorgeschreven wordt in de 'kijk hoe koud het is in Noorwegen' teksten. Ik had er absoluut de hele nacht kunnen zitten.
EDIT: Himalaya? Ik en mijn zatte kop. Ik bedoelde natuurlijk Niagara.
Heb 'm laatst in Wales nog zitten draaien. Dat werd het ultieme moment voor dergelijke albums. Ik zat met mijn schoolklasje in Llanrheaedr-ym-Mochnant, op een tijdelijke 'camping', wat een grasveld was in een dal tussen een hele rits bergen, met een bos erachter en de Pistyll Rhaeadr (waterval, hoger dan die van de Himalaya schijnt) er vlak naast op een metertje of 30, het water van dat ding stroomde in een beek tussen het veld door.
Ik ben toen een eindje naar boven geklommen langs één van die bergen, eigenlijk aan de rand van dat bos, en op een vrij reusachtige boomwortel gaan zitten die boven de grond hing. Daar ben ik die plaat gaan zitten luisteren. Het werd binnen een kwartier donker (gaat belachelijk snel daar), de temperatuur lag een paar graden boven nul, de gevoelstemperatuur eronder en de wind gierde langs m'n oren (wat zelfs leuk bijdroeg aan de muziek op de kalmere momenten, haha).
Beneden me werden er in het schemerdonker vuren ontstoken, en daar zat ik dan. Geloof me, als je dán, dit alles in beschouwing genomen, die dreunende orgels na dat chantstuk in het eerste nummer hoort, wil dat wel eens sfeerverhogend gaan werken. Zacht uitgedrukt. Ik heb als in trance gezeten daar, tyfus briljant gewoon. Moest wel na een half uur helaas weer naar beneden gaan, het begon me iets te fris te worden met dat stilzitten. Gezond is het allemaal niet, maar wat een climax! Hét BM gevoel dat je altijd voorgeschreven wordt in de 'kijk hoe koud het is in Noorwegen' teksten. Ik had er absoluut de hele nacht kunnen zitten.
EDIT: Himalaya? Ik en mijn zatte kop. Ik bedoelde natuurlijk Niagara.
Laatst gewijzigd door Meltdown op di mei 24, 2005 3:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hêhêh, vishandel Berekoek.
Wales is mooi inderdaad, voor zover ik het vanuit m'n auto heb kunnen zien dan. Ben er doorheengescheurd op weg naar Ierland. Het landschap verschilt trouwens niet zoveel of je nou aan die kant van de Keltische zee zit of hier. Zuidoost Ierland heeft ook een hoop te bieden voor de Blackmetalfan. Waar je ook de heuvels in rijdt, kom je overal verlaten middeleeuwse abdijen, wachttorens en kastelen tegen. Vele van die ruines kun je gewoon inlopen en een kijkje nemen, slechts gestoord door de kraaien en vleermuizen die er nestelen. Mooi!Meltdown schreef:Dat is inderdaad mijn plan, maar ik krijg de laatste paar dagen Under Ein Blodraud Maane van Manes er maar niet uitgerost. Geniaal album. Een beetje herontdekt, als het ware.
The True North, Strong and Free
Ierland, uiteraard, daar moet ik ook nog eens heen.
Allemaal prachtige landen in die hoek. Eén van de mooiere stukken van onze Aarde.
Heb zelf ook zat van dergelijke ruines gezien, maar in groepsverband en met een veel te strikt schema kun je nooit op je gemak alles bekijken. Heb verder gelukkig heus wel een aantal kastelen bekeken, van het soort dat door de jaren heen door van alles en nogwat is belaagd (origineel opgebouwd door Vikingen, last gehad van Romeinen, Edward I met z'n gristenlegertje, enz.).
Ik zat overigens gedurende een week in Snowdonia National Park, veel hooggebergte, groen, muurtjes (ze hebben daar iets met muurtjes bouwen, zal wel een volkssport zijn) en een pleurislading schapen. Schapen zijn gaaf. Uiteraard is de hoogste piek (Snowdon) ook nog beklommen. Wat een ongerepte pracht allemaal.
Het tweede verblijf zelf (bij die waterval stonden we één nacht op doortocht) was ook erg in orde. Er stond dag- en nacht één of andere maffe Engelsman met een beanie, stickies te paffen voor het sanitair, dat soort lui zijn altijd leuk om slap tegenaan te lullen, en ik had een veel te dunne slaapzak voor die kou 's nachts. Afgevroren kloten als 't ware. Na een paar nachten hadden we dat ook wel weer gezien en hebben we met drie man maar één van de aanwezige blokhutten gekraakt, haha.
Allemaal prachtige landen in die hoek. Eén van de mooiere stukken van onze Aarde.
Heb zelf ook zat van dergelijke ruines gezien, maar in groepsverband en met een veel te strikt schema kun je nooit op je gemak alles bekijken. Heb verder gelukkig heus wel een aantal kastelen bekeken, van het soort dat door de jaren heen door van alles en nogwat is belaagd (origineel opgebouwd door Vikingen, last gehad van Romeinen, Edward I met z'n gristenlegertje, enz.).
Ik zat overigens gedurende een week in Snowdonia National Park, veel hooggebergte, groen, muurtjes (ze hebben daar iets met muurtjes bouwen, zal wel een volkssport zijn) en een pleurislading schapen. Schapen zijn gaaf. Uiteraard is de hoogste piek (Snowdon) ook nog beklommen. Wat een ongerepte pracht allemaal.
Het tweede verblijf zelf (bij die waterval stonden we één nacht op doortocht) was ook erg in orde. Er stond dag- en nacht één of andere maffe Engelsman met een beanie, stickies te paffen voor het sanitair, dat soort lui zijn altijd leuk om slap tegenaan te lullen, en ik had een veel te dunne slaapzak voor die kou 's nachts. Afgevroren kloten als 't ware. Na een paar nachten hadden we dat ook wel weer gezien en hebben we met drie man maar één van de aanwezige blokhutten gekraakt, haha.
Klinkt als een mooi weekje uit inderdaad! Ik heb als voordeel dat ik hier vijf maanden woon en m'n eigen auto meegenomen heb, dus alle tijd en gelegenheid om de omgeving te bekijken.
Het is altijd een verademing om het overbevolkte Nederland een tijdje achter te laten en een land te bezoeken waar nog plek voor natuur en historie is.
Snowdonia is in het noorden van Wales trouwens of niet? Ik heb zelf alleen wat van Pembrokeshire gezien; ik ben vanuit Fishguard met de ferry naar Ierland overgestoken.
Het is altijd een verademing om het overbevolkte Nederland een tijdje achter te laten en een land te bezoeken waar nog plek voor natuur en historie is.
Snowdonia is in het noorden van Wales trouwens of niet? Ik heb zelf alleen wat van Pembrokeshire gezien; ik ben vanuit Fishguard met de ferry naar Ierland overgestoken.
Noord-Wales, klopt.Othrys schreef:Klinkt als een mooi weekje uit inderdaad! Ik heb als voordeel dat ik hier vijf maanden woon en m'n eigen auto meegenomen heb, dus alle tijd en gelegenheid om de omgeving te bekijken.
Ik hoorde bij Holy Head al dat het van daaruit een kwartiertje rijden was naar de boot richting Ierland. Op een vorige editie hadden ze daar ook eens gebruik van gemaakt om Dublin te bezoeken, maar met de reistijd in beschouwing genomen bleef er maar weinig tijd over voor de stad zelf.
Lijkt me ook erg prettig om er zo'n lange tijd te kunnen verblijven. Dat zal ik zeker nog eens doen later, maar dan zonder die groepsleur.
Wel jammer dat de Kelten zo weinig achtergelaten hebben van hun mooie cultuur. Bijna alles wat je materieel treft heeft uiteindelijk een Christelijke inslag, en dat wrijft toch een beetje. Doet natuurlijk verder niets af aan de pracht van het land op zich. Geen mensen, geen auto's, geen bebouwing, geen lichtvervuiling 's avonds. Wat kleine dorpjes met oorspronkelijke inwoners, dan heb je het wel gehad. Een doodszonde dat het hier zo haaks staat op het beeld dat je daar treft.
Inderdaad geweldig.Meltdown schreef:Dat is inderdaad mijn plan, maar ik krijg de laatste paar dagen Under Ein Blodraud Maane van Manes er maar niet uitgerost. Geniaal album. Een beetje herontdekt, als het ware.
Helaas is Manes tegenwoordig een jazzband. Toen ik Vilosophe voor het eerst hoorde, dacht ik eerst dat ik per ongeluk een andere band had gedownload. Niets mis met experimentele muziek, maar dit gaat helemaal nergens meer over.
Ik ken maar één nummer van die plaat. Best aan te horen, maar ik zie Manes toch liever nummers als Min Trone Star Til Evig Tid schrijven. Of noem een ander willekeurig nummer van Under Ein.. .
Majestueus, zweverig en geweldig kil. Zit die vocalist Sargatanas tegenwoordig nog in een andere band? Want ik zie dat 'ie bij Manes vertrokken is en die kerel is toch wel een behoorlijke uitschieter op een album vol hoogtepunten. Gave strot.
Wel verrot dat ik de rerelease heb. Er is een kluitje demonummers toegevoegd, wat op zich mooi meegenomen is, maar Hammerheart Records vond het blijkbaar nodig om de zeer passende en stijlvolle hoes te vervangen door een kaal, rood-wit alternatief dat nergens op slaat.
Majestueus, zweverig en geweldig kil. Zit die vocalist Sargatanas tegenwoordig nog in een andere band? Want ik zie dat 'ie bij Manes vertrokken is en die kerel is toch wel een behoorlijke uitschieter op een album vol hoogtepunten. Gave strot.
Wel verrot dat ik de rerelease heb. Er is een kluitje demonummers toegevoegd, wat op zich mooi meegenomen is, maar Hammerheart Records vond het blijkbaar nodig om de zeer passende en stijlvolle hoes te vervangen door een kaal, rood-wit alternatief dat nergens op slaat.
Laatst gewijzigd door Meltdown op di mei 24, 2005 4:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede vraag, ik zal 't eens aan gorruth vragen.Zorya schreef:[..]
Van hetzelfde.
Weet jij toevallig wanneer de Temnozor-pagina op Pagan Front nou eens af is?
De cd komt trouwens eind juni uit.
At the end of time, our Volk Leader will return for the Wild Hunt[Wildes Heer], with his Final Battalion, astride a White Horse, Sleipnir, his eight- legged steed. He will be the Last Avatar, also known as Wotan and Vishnu-Kalki.
- Judas Iscariot
Dat is idd een geweldige ervaring!Meltdown schreef:Dat is inderdaad mijn plan, maar ik krijg de laatste paar dagen Under Ein Blodraud Maane van Manes er maar niet uitgerost. Geniaal album. Een beetje herontdekt, als het ware.
Die plaat van Manes is daar erg geschikt voor. Die"gitaar lead in dat 3de nummer. Je gaat er gewoon van zweven. Kippevel!
Op vakantie ben ik ook wel vaker 's avonds een berg "opgeklommen" om naar albums als "In the Nightside Eclipse", "The Shadowthrone" te luisteren terwijl je de zon onder ziet gaan. Echt bijna niet te beschrijven hoe gaaf zoiets is.
Wat ook erg gaaf is is om midden in de nacht een bos in te gaan en bijv. "Hvus lyset tar oss" of "Herbstleyd" te beluisteren.
Meestal rook ik me er nog wat joints bij ook, echt gaaf om dat mee te maken.
Een zwaar verbeterde geluidskwaliteit. De nummers waren altijd al gaaf, maar gingen gebukt onder een enorme bak ruis. Dit is redelijk helder, maar toch rauw, koud en met een eigen smoel. Krassende gitaarmuren worden gedragen door zwaar trippende synths. Kathedraalorgels, piano's, totaal experimentele zooi, noem het maar op.Judas Iscariot schreef:Van Manes heb ik een hele tijd geleden eens een demo gehoord. Toen vond ik het geloof ik niets bijzonders. Is dat album een grote verbetering t.o.v. de demo's?
Het geheel is hypnotisch als de pest. Deze muziek moet het zeer goed doen met wat geestveruimende middelen achter de kiezen.
Gewoon aanschaffen is mijn advies, dit album staat niet voor niets vaak hoog genoteerd in persoonlijke toplijsten. Anders trek je 'm eerst ergens vandaan, als je eigenwijs bent.
Dat stuk is meesterlijk, ja! Ik heb zelden zoiets, je zegt het al, zweverigs gehoord. Of wat dacht je van die haast gitaarsolo-achtige synthpartij in Maanes Natt (twee)?NecroNoud schreef:[..]
Dat is idd een geweldige ervaring!
Die plaat van Manes is daar erg geschikt voor. Die"gitaar lead in dat 3de nummer. Je gaat er gewoon van zweven. Kippevel!
's Nachts het bos in met een Burzum album, lijkt me ook een goed plan.
Ik heb hier een redelijk groot exemplaar in de buurt zitten, dus daar ga ik maar eens de Call Of The Wintermoon uithangen. Hehehe. Die clip zouden we (wie? Ik zou het niet weten) sowieso eens moeten imiteren. Camera erbij, plakken we onze eigen versie eroverheen, haha. Moeilijk kan het nooit zijn, gewoon rondrennen en pissig kijken!
- Sargatanas
Hahaha stelletje idioten, s'avonds ben ik weleens in het bos te vinden, maar s'nachts?Meltdown schreef:[..]
Dat stuk is meesterlijk, ja! Ik heb zelden zoiets, je zegt het al, zweverigs gehoord. Of wat dacht je van die haast gitaarsolo-achtige synthpartij in Maanes Natt (twee)?
's Nachts het bos in met een Burzum album, lijkt me ook een goed plan.
Ik heb hier een redelijk groot exemplaar in de buurt zitten, dus daar ga ik maar eens de Call Of The Wintermoon uithangen. Hehehe. Die clip zouden we (wie? Ik zou het niet weten) sowieso eens moeten imiteren. Camera erbij, plakken we onze eigen versie eroverheen, haha. Moeilijk kan het nooit zijn, gewoon rondrennen en pissig kijken!
Het mooiste was nog met die sneeuwstorm en dan at the heart of winter en Battles in the north luisteren, heerschend!
[url=http://www.last.fm/user/JeroenS/?chartstyle=BareTrees][img]http://imagegen.last.fm/BareTrees/tracks/5/JeroenS.gif[/img][/url]
- Judas Iscariot
Klink goed. Als ik m ergens toevallig tegenkom zal ik m denk ik niet snel laten liggen, maar ook ik heb last van het welbekende mijn-wantlist-wordt-groter-en-groter-maar-ik-heb-weinig-geld syndroomMeltdown schreef:[..]
Een zwaar verbeterde geluidskwaliteit. De nummers waren altijd al gaaf, maar gingen gebukt onder een enorme bak ruis. Dit is redelijk helder, maar toch rauw, koud en met een eigen smoel. Krassende gitaarmuren worden gedragen door zwaar trippende synths. Kathedraalorgels, piano's, totaal experimentele zooi, noem het maar op.
Het geheel is hypnotisch als de pest. Deze muziek moet het zeer goed doen met wat geestveruimende middelen achter de kiezen.
Gewoon aanschaffen is mijn advies, dit album staat niet voor niets vaak hoog genoteerd in persoonlijke toplijsten. Anders trek je 'm eerst ergens vandaan, als je eigenwijs bent.
Die sneeuw deze winter? Ik heb toen onder een dennenboom in de achtertuin gezeten met Setherial - Nord op m'n kop. Wat je zegt, heerschend.Sargatanas schreef:[..]
Hahaha stelletje idioten, s'avonds ben ik weleens in het bos te vinden, maar s'nachts?
Het mooiste was nog met die sneeuwstorm en dan at the heart of winter en Battles in the north luisteren, heerschend!
Wie niet? Klote, dat zeker.Judas Iscariot schreef:[..]
Klink goed. Als ik m ergens toevallig tegenkom zal ik m denk ik niet snel laten liggen, maar ook ik heb last van het welbekende mijn-wantlist-wordt-groter-en-groter-maar-ik-heb-weinig-geld syndroom
Dit is trouwens het origineel:

Exact aansluitend op de muziek. Een psycho-extase trip door de onderbewuste regionen van de geest. Ik zou het serieus eens willen horen tijdens de werking van een bakje paddo's oiv. Waarom ik dan zo'n kutcover heb gekregen op m'n re-release, is me ook een raadsel. Je gaat zoiets perfects toch niet vervangen?
edit: Grotere versie: http://img.photobucket.com/albums/v322/ ... dmaane.jpg
Laatst gewijzigd door Meltdown op di mei 24, 2005 4:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja vanaf Holyhead is er een afvaart naar Dun Laoghaire, bij Dublin. Ik ben van Fishguard naar Rosslare overgestoken, dat is dichter bij Waterford (en tevens korter rijden vanaf Dover).Meltdown schreef:[..]
Noord-Wales, klopt.
Ik hoorde bij Holy Head al dat het van daaruit een kwartiertje rijden was naar de boot richting Ierland.
In Wales hoor je trouwens naar Hecate Enthroned te luisteren

Ik vind The Slaughter of Innocense... en Dark requiems... nog steeds prima albums.
Met Manes ben ik niet bekend, maar gezien je omschrijving ga ik het zeker eens checken.
- The Reckoning
Enthrone Darkness Thriumphant is een briljante plaat om mee te beginnen.Bob schreef:Black Metal, tamelijk nieuw terrein voor mij. Ik luister wel wat melodic black en andere uitwassen, maar van echte black metal heb ik nog geen kaas gegeten. Transilvanian Hunger en Nemesis Divina vond ik wel erg gaaf. Iemand nog tips?
Edit: Dimmu Borgir dus.
[quote="AltarOfSacrifice"]Je bent geweldig.[/quote]
- Judas Iscariot
Bob schreef:Ik luister wel wat melodic black en andere uitwassen, maar van echte black metal heb ik nog geen kaas gegeten.
Wat ben jij domThe Reckoning schreef:[..]
Enthrone Darkness Thriumphant is een briljante plaat om mee te beginnen.
Edit: Dimmu Borgir dus.
Laatst gewijzigd door Judas Iscariot op di mei 24, 2005 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- The Reckoning
Probeer allereerst dat Manes album dat ik hierboven op heb zitten hemelen. Die is niet vreselijk ontoegankelijk. Als je toch met Darkthrone en Satyricon bezig bent, beluister van beiden respectievelijk Under A Funeral Moon en The Shadowthrone eens.
Verder valt er zat aan te raden, Black Metal is de laatste jaren weer zeer actief (iets té actief misschien, gezien de stortvloed aan schijtbands), dus een stukje bladeren door deze topics levert je snel genoeg handenvol aanraders op.
Toch maar een paar (cliché) namen die goed te gebruiken zijn als introductie:
- Immortal
- Burzum
- Graveland (wel heel cliché tot nu toe)
- Angantyr, Arckanum
- Deathspell Omega
- Funeral Mist, Ondskapt (hier past ook wel het De Mysteriis album van Mayhem)
- Zaken als Leviathan, Xasthur en Draugar, een typerende, chaotische USA stijl geworden
- Eerste twee Dimmu Borgir albums, Troll, Abigor, Summoning, Manes dus
- Kvist (album dan, de demo past meer in het rijtje hierboven)
- Mütiilation en Ildjarn (als je graag viersporige takkeherrie hebt)
- Oude Bathory t/m Blood Fire Death
- Sabbat
- Taake
- Silencer, Sortsind, Shining
Deze bands bieden tezamen een grote variatie aan verschillende 'vormen' van BM, alles wat goed vergelijkbaar is staat in hetzelfde rijtje. Onder dezelfde rijtjes kun je trui en underground gaan doen en nog veel meer en onbekender spul toe gaan voegen, maar deze bands zijn goed representatief als voorbeeld en basis, en beter bekend. Hier kun je wel een tijd mee vooruit. Ik ben ook geen kenner met jaren ervaring overigens.
Verder valt er zat aan te raden, Black Metal is de laatste jaren weer zeer actief (iets té actief misschien, gezien de stortvloed aan schijtbands), dus een stukje bladeren door deze topics levert je snel genoeg handenvol aanraders op.
Toch maar een paar (cliché) namen die goed te gebruiken zijn als introductie:
- Immortal
- Burzum
- Graveland (wel heel cliché tot nu toe)
- Angantyr, Arckanum
- Deathspell Omega
- Funeral Mist, Ondskapt (hier past ook wel het De Mysteriis album van Mayhem)
- Zaken als Leviathan, Xasthur en Draugar, een typerende, chaotische USA stijl geworden
- Eerste twee Dimmu Borgir albums, Troll, Abigor, Summoning, Manes dus
- Kvist (album dan, de demo past meer in het rijtje hierboven)
- Mütiilation en Ildjarn (als je graag viersporige takkeherrie hebt)
- Oude Bathory t/m Blood Fire Death
- Sabbat
- Taake
- Silencer, Sortsind, Shining
Deze bands bieden tezamen een grote variatie aan verschillende 'vormen' van BM, alles wat goed vergelijkbaar is staat in hetzelfde rijtje. Onder dezelfde rijtjes kun je trui en underground gaan doen en nog veel meer en onbekender spul toe gaan voegen, maar deze bands zijn goed representatief als voorbeeld en basis, en beter bekend. Hier kun je wel een tijd mee vooruit. Ik ben ook geen kenner met jaren ervaring overigens.
Laatst gewijzigd door Meltdown op di mei 24, 2005 4:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Judas Iscariot