Bericht
door ruben somewhere online » zo aug 07, 2005 1:49 pm
Zo, deze week me eens verder verdiept in Pink Floyd, kon tot nu toe alleen het nummer Another Brick in the Wall en de cover van Welcome to the Machine door Shadow's Fall. Na het één en het andere te hebben beluisterd kom ik tot het volgende relaas:
Schitterende muziek, donker, emotioneel en het zit zo verdomd goed in elkaar, geweldig hoe de nummers ook allemaal naadloos overlopen naar het volgende nummer. Vooral het gitaar geluid van Pink Floyd trekt me het meest aan, Dave Gilmour behoort tot de één van de beste gitaristen van de wereld, prachtige emotionele solo's weet hij keer op keer uit zijn hoge hoed te toveren.
De albums The Piper at the Gates of Dawn en Meddle moet ik nog eens vaker beluisteren, vage psychedelische muziek. De albums die erna kwamen, tot en met The Wall, zijn voor mij de favoriete albums van Pink Floyd.
The Wall vind ik hun beste album, het verhaal achter The Wall en het geniale Comfortably Numb als nummer zorgen ervoor dat dit album mij het meest aanspreekt.
Dark Side of the Moon komt op twee met Time, The Great Gig in the Sky, Money, Us and Them en Brain Damage als absolute top nummers. Vooral The Great Gig in the Sky met alleen vrouwenzang is wonderschoon, maakt het tot een bijzonder mooi nummer.
Op drie komt Wish You Were Here, van Shine on You Crazy Diamond en Wish You Were Here krijg ik een brok in mijn keel, heel emotioneel en een mooie ode aan Sid Barret.
De albums in het post-Waters tijdperk zijn ook goede albums, maar missen scherpte, diepgang en het donkere die de albums van Pink Floyd zo kenmerkten toen Roger Waters nog deel uitmaakte van de band.
Desalniettemin staan op die albums ook prachtige nummers, zoals Signs of Life, Learning to Fly, On the Turning Away, Sorrow, Cluster One, What Do You Want from Me, Marooned, Take it Back en High Hopes.
Het live document Pulse is een klasse live plaat. Nummers worden heerlijk, emotioneel en precies gespeeld en dat ook nog het hele Dark Side of the Moon album wordt gespeeld, dan kan je met recht spreken over the great gig in the sky...
[img]http://members.lycos.nl/rubensomewhereonline/avatars/rotator.php[/img]