Morgul

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
XnegativeX
Contacteer:

Morgul

Bericht door XnegativeX » do apr 21, 2005 9:07 pm

Deze Noorse band is begonnen als vage black metal, en doorgeevolueerd in de industrial richting.

Discografie:
In Gowns Flowing Wide (demo) (1995)
Lost in Shadows Grey (1997)
Parody of the Mass (1998)
The Horror Grandeur (2000)
Sketch of the Supposed Murderer (2001)

En sinds kort hebben ze een nieuw album uit genaamd All dead here.

Hun oude werk ken ik niet.

Parody of the mass is een redelijk standaard black metal album.

The Horror grandeur is een geniale, moderne black metal cd met horror en hoorspel elementen die hier en daar aan Devil doll doen denken. Altijd sfeervol maar nooit soft of over-the-top. De gitaren blijven de boventoon voeren. Vooral de zang is erg ziek.

Sketch of the Supposed Murderer is weer een stuk minder. Hierop gaat de heer Ripper de industrial kant op. Sommigen vinden dit nogsteeds een geweldig album maar ik kan er niet zoveel meer mee.

All dead here gaat, tot mijn groot genoegen, verder waar The Horror grandeur ophield. Dit album is misschien nog wel beter. Heerlijk hakkend gitaarwerk, spookachtige viool en keyboard stukken, ranzige zang en all over gewoon een horror sfeer.

Checken dit!
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Hieronimus2

Bericht door Hieronimus2 » do apr 21, 2005 9:14 pm

Dit klinkt niet mis, zeker niet!
Pass 's een link dude.
Ad Astra...

[quote="nightwing"]Ga echt op de vuist ofzo, heb je veel meer aan dan dit gebekvecht.[/quote]
[b]Front voor Zomervakanties.[/b]

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do apr 21, 2005 9:17 pm

Die heb ik jammer genoeg niet.
Ze zitten op Seasons of mist en die hebben hun zaken nooit goed voor elkaar.

Je zult even op Soulseek of iets dergelijks moeten kijken vrees ik.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

iscariah

Bericht door iscariah » do apr 21, 2005 9:17 pm

The Horror Grandeur is zeer gaaf, als de nieuwe in dezelfde lijn zit koop ik hem zeker ! :D

(btw: was hier al geen topic over?)

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do apr 21, 2005 9:19 pm

Ik vind de nieuwe zelfs beter. Iets agressiever.

Ik heb me blauw gezocht naar het andere topic. Ik geloof zelfs dat ik die zelf ook aan had gemaakt. Maar ik kan hem nergens meer vinden...vandaar.

Hieronimus2

Bericht door Hieronimus2 » do apr 21, 2005 9:22 pm

Ad Astra...

[quote="nightwing"]Ga echt op de vuist ofzo, heb je veel meer aan dan dit gebekvecht.[/quote]
[b]Front voor Zomervakanties.[/b]

iscariah

Bericht door iscariah » do apr 21, 2005 9:25 pm

Inderdaad, herinner me ook nog dat jij dat topic had aangemaakt.

Jack D. Ripper's vocalen zijn gaaf !

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do apr 21, 2005 9:26 pm

Hahaha, die had ik ook al gezien ja.
Maar daar heb je niet zo bar veel aan.

Amibor

Bericht door Amibor » do apr 21, 2005 9:38 pm

Ik heb die laatste. Het heeft leuke momenten, maar helaas zijn dat gewoon standaard BM-stukken, en is al het industriele en experimentele op de schijf niet om over naar huis te schrijven.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

apoptose

Bericht door apoptose » do apr 21, 2005 9:38 pm

Hieron¡mus schreef:http://home.no.net/morgul/
:lol:
Dat staat er dus al minstens drie jaar...

Verder kan ik vooral the horror grandeur waarderen, ook de eerste 2 cd's zijn leuk om te horen, maar Sketch of the Supposed Murderer vind ik een beetje een album zonder lijn. Die Kiss cover vind ik "apart".

Demorpheus
Poseur Extraordinair

Bericht door Demorpheus » do apr 21, 2005 10:00 pm

The Horror Grandeur en Sketch behoren tot mijn favoriete albums. Briljant gewoon, brute horror sfeer.
Nee, jij!!

valdrgalga

Bericht door valdrgalga » ma apr 25, 2005 4:54 pm

Voor de geïnteresseerden zijn hier korte samples van de nieuwe te vinden:

http://www.emusic.com/album/10858/10858942.html

Het klinkt idd meer als the Horror Grandeur... Aan de samples te horen klinkt het eveneens wat agressiever. Hopelijk gaat dit niet ten koste van de wat meer sfeervolle interludes etc.... Alleszins ben ik blij eindelijk nog iets van de heer D. Ripper te horen!

Overigens vind ik z'n vorige album best zeer te pruimen! Het feit dat er niet een echte lijn in zit maakt het net bijzonder afwisselend, naar mijn mening. Het verschil in de nummers onderling is best groot op die manier, en maakt de algmene sfeer enkel nog wat zieker :wink:

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di jun 07, 2005 7:12 pm

Ik heb vorig weekend All dead here eindelijk gevonden. En ondertussen heb ik hem aan een tweetal luisterbeurten onderworpen. Het is nu al wel duidelijk dat dat bij dit album niet genoeg zal zijn om de muziek in z'n geheel onder je huid te laten nestelen. Maar ik kan nu al wel zeggen dat dit album zeeeeeer sterk is. De nummers vormen duidelijk 1 geheel maar er zitten zoveel verschillende invloeden in de nummers dat je constant op het puntje van je stoel zit. En het maakt eigenlijk niet uit welk riff Jack D. Ripper naar je hoofd slingert, het klinkt allemaal even creepy.

Afbeelding

Vlammy

Bericht door Vlammy » wo jun 08, 2005 9:13 am

Heb daarnet even de samples van het album All Dead Here beluisterd, maar die jagen me al de stuipen op het lijf, positief gezien. Ik zal eens kijken of ik hier een heel album van kan vinden, want dit klinkt verdomd interessant!

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jun 19, 2005 11:49 am

Het klopt inderdaad, hoe vaker je het album luistert hoe meer je hoort en hoe meer je de sfeer gaat voelen. Vooral als je de vreselijk zieke teksten er bij leest.

Indur

Bericht door Indur » zo jun 19, 2005 12:47 pm

Ben nu All dead here aan het downloaden, hopelijk blijft de uploader online, dit klinkt gaaf.
[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style3,Indur.png[/img][/url]

valdrgalga

Bericht door valdrgalga » zo jun 19, 2005 5:09 pm

Ik heb de cd hier nu inmiddels een weekje liggen. Persoonlijk ben ik er (voorlopig) niet zo van in de wolken eigenlijk. Van de laatste 3 lijkt dit me de minste. Hij tracht the Horror Grandeur sfeer wat recreëren, maar dit lukt toch niet 100% naar mijn gevoel. Zo mis ik dat 19de eeuwse horror gevoel dat zo kenmerkend was voor die schijf. Verder blijft het allemaal wat oppervlakkig (misschien beetje slecht uitgedrukt). Misschien dat de teksten er wel voor iets tussenzitten. Naar mijn mening zijn deze echt niet van hetzelfde niveau als bij de vorige 2 cd's. Het creepy en over the top krankzinnige is een beetje weg. Wat in de vorige, vaak onterecht afgekraakte cd, zeker wel aanwezig was (zoals bijv. in de nummers 'Dead fot a While' of 'Stealth'). Op de huidige cd komen de teksten mij eerder 'cliché metal' of zelfs beetje puberaal over :? "...We turn into lifeless shells and I don't care anymore. I hate you all and I wish I was dead - I want to disappear" --> Zulke teksten komen me toch eerder belachelijk over (in vgl. met vroegere teksten)

Anyway, misschien ben ik wel té kritisch, maar ik was best teleurgesteld. Na 4 jaar had hij wel met iets 'mooiers' voor de dag kunnen komen....Tenzij dit zich pas na vele luisterbeurten zal opnebaren :wink:

Hoe dan ook, er zitten wel fijne riffs in. Maar Morgul is niet een band die ik voor de coole gitaarlijntjes luister, maar wel voor de sfeer ...

Amibor

Bericht door Amibor » zo jun 19, 2005 5:11 pm

Amibor schreef:Ik heb die laatste. Het heeft leuke momenten, maar helaas zijn dat gewoon standaard BM-stukken, en is al het industriele en experimentele op de schijf niet om over naar huis te schrijven.

Dit neem ik volledig terug. Het laatste album is magistraal en de voorlaatste 2 albums zijn ook erg goed.

Edit; het zijn dus overigens duidelijk groeialbums, want ik vond er eerst geen zak an.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Demorpheus
Poseur Extraordinair

Bericht door Demorpheus » zo jun 19, 2005 7:28 pm

Hij staat hier in de queue, ben benieuwd.
Nee, jij!!

thomaster87
Contacteer:

Bericht door thomaster87 » zo jun 19, 2005 7:29 pm

Wat ik er al van gehoord hebt klinkt zeker niet slecht, ik was toch wel benieuwd naar de recensie in de vorige Aardschok...
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jun 20, 2005 1:38 pm

valdrgalga schreef:Ik heb de cd hier nu inmiddels een weekje liggen. Persoonlijk ben ik er (voorlopig) niet zo van in de wolken eigenlijk. Van de laatste 3 lijkt dit me de minste. Hij tracht the Horror Grandeur sfeer wat recreëren, maar dit lukt toch niet 100% naar mijn gevoel.
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik denk helemaal niet dat hij heeft geprobeerd om een album te maken dat leek op The Horror grandeur. The Horror grandeur had namelijk zowel muzikaal als textueel het "ouderwetse spookhuis" thema. Dat heeft All dead here totaal niet. All dead here is textueel veel agressiever en draait meer om seriemoordenaars en ander moorddadig gespuis. En daar sluit de muziek weer op aan. Daarom is de muziek ook minder atmosferisch en harder en agressiever.
valdrgalga schreef:Op de huidige cd komen de teksten mij eerder 'cliché metal' of zelfs beetje puberaal over :? "...We turn into lifeless shells and I don't care anymore. I hate you all and I wish I was dead - I want to disappear" --> Zulke teksten komen me toch eerder belachelijk over (in vgl. met vroegere teksten)
Dit stukje tekst is opzichzelf inderdaad wat infantiel. Maar als je de hele tekst leest valt dat wel mee.
Kijk, als ik alleen dit stukje van Sketch... pak dan lijkt het ook nergens naar:
I have awaken
I am lost and forsaken
Ignorance is bliss
I blame you for this
You don't know what I do
How I'm fucking you, beating you, trashing you

Terwijl de tekst in z'n geheel wel goed is.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van smaak is. Dit album is gewoon een stuk agressiever dan wat Morgul op z'n vorige 2 albums deed. Dat maakt het niet direkt een slecht album.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma jun 20, 2005 1:42 pm

ik blijf Morgul geweldig vinden. Stuk voor stuk zijn de albums spookachtige meesterstukken.
Mijn favorieten zijn toch wel The Horror Grandeur en Sketch of a Supposed Murder.

Prachtige vioolgeluiden gaan hand in hand met die ziekelijke vocalen en dat lekker zware gitaargeluid.

Geweldig!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie