Experimentele Muziek

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
ExperiMentaL RNRN

Experimentele Muziek

Bericht door ExperiMentaL RNRN » ma jun 20, 2005 5:30 pm

Hoi, ik ben nieuw en wil graag jullie mening weten als het gaat om experimentele muziek. Niet gespecificeerd tot alleen Metal, maar ik wil het vanuit breder perspectief bespreken.
Binnen Metal hebben we natuurlijk het subgenre Progressive, wat eigenlijk een en al experimenteel is, vanuit een bepaald oogpunt. Zelf is het niet mijn stijl, ik hou meer van de wat extremere soorten. Een simpel voorbeeld van wat ik wel gaaf vind, als het experimentele Metal betreft, is sommige Industrial Metal, gecombineerd met Black Metal. Industrial, een Gothic-genre wat ook om vooruitstrevendheid draait en zich staande houdt door bizarre klanken, samples etc. Dit in combinatie met Metal levert soms spraakmakende resultaten op. (Van het bekende Rammstein (DE) tot de wat meer tot de underground-behorende band Blacklodge (FR).)
Opmerkelijk is dat de meeste mensen die wel van zulke bands houden, moeten kotsen van de originele Industrial-stijl. Ik vind het een erg interessant genre, inclusief de wat onbekendere subgenres als Noise en dergelijken. Bands als Suicide Commando (BE), Feindflug (DE) etc. zijn allemaal natuurlijk erg gaaf. Toch is het ook interessant je ook wat meer te richten op wat onbekendere bands.
Voorbeelden? PAL (DE). Zij maken vooral wat meer Noise-gerichte Industrial. Een soort extreme versie van Dulce Liquido, maar een wat meer georganiseerde vorm van Converter. Of Hypnoskull (DE)? Ook al zo'n stampende band die met zeer aparte, opbouwende Noise een helse sfeer weet neer te zetten.

Toch gaan we nu wel heel erg in de Gothic-sferen zitten. Ik wil even het label/distro Eqvilbrivm aankaarten.
Eqvilbrivm
Dit is een site waar meer informatie op staat dan je maar zou kunnen wensen, als het gaat om experimentele muziek. Een soort van Metal Archives onder de bizarre muziek.
Ik zal enkele voorbeelden geven van bands of releases die ook in hun distro zijn te vinden, inclusief wat audiosamples. (Allemaal legaal. Niet alle samples die op de site te vinden zijn werken. Ze komen allen van officiële sites, zodra ze daar verwijderd worden werken ze ook op bovengenoemde site niet meer.)

Alk0 (ZWE)
Dit is extreem bizar. Het is Noise, keiharde Noise. Vage bliepjes houden het industrieel, het hevige gekraak, gescheur en de toegevoegde samples maken het gestoord. Er valt niet heel veel over deze muziek te zeggen, behalve dat je het niet moet luisteren als je rustig in slaap wilt komen.
Sample

Am'Ganesha'n (FR)
Dit is muziek met een ietwat Arabisch tintje, zoals de naam ook al enigszins prijsgeeft. De muziek wordt gekenmerkt door percussie, slepende melodieën en prachtige zang. De meeste muziek in deze stijl kent heel veel additionele instrumenten. Bij Am'Ganesha'n valt dit mee. Het is vooral de synthesizer die het werk doet. Een subtiel fluitje her en der kleedt het aan, de percussie ondersteunt het geheel. De muziek wordt afgemaakt door zang. Zowel mannen als vrouwen staan achter de microfoon, dat houdt het erg afwisselend.
Sample
Sample
Sample
Sample

Folkstorm (ZWE)
Ik zou graag de gezichten willen zien van de mensen die met de compleet verkeerde intentie Folkstorm aanzetten. Het heeft namelijk niets met (geweldige) bands als Fejd (ZWE) en Hedningarna (ZWE) te maken. Het heeft überhaupt niets met Folk te maken. Het is extreme Noize. Weinig afwisseling, maar toch wel leuk om in een vreemde bui op te zetten. Niet helemaal mijn band, maar 'wel leuk'.
Sample

Gor (IT)
Als je Folk wilt hebben, moet je deze band proberen. Het is Medieval Folk, dus een heel oud en vredig sfeertje. Het mag dan een Italiaanse band zijn, de teksten zijn, op uitzonderingen na, in het Engels. In tegenstelling tot de meeste Folk-bands uit Italië overigens. Veelal wordt hun eigen taal gebruikt om de songteksten tot uiting te brengen. Hier ben ik niet zo'n fan van, dus dit is voor mij de perfecte oplossing. Het middeleeuwse tintje wordt vooral tot stand gebracht door het lage tempo in de muziek. Zang is in tegenstelling tot bij veel bands in dit genre geen prominent deel van de muziek. Het is wel degelijk aanwezig, echter niet in overheersende mate. De zang verschilt van laag mannengezang tot hoog vrouwengezang. Luister dit van akoestische gitaar en fluitjes project eens op een warme zomeravond (zoals deze) en droom weg!
Sample
Sample
Sample
Sample
Sample
Sample
Sample
Sample
Sample

Kammerheit (ZWE)

Ja, ook Ambient is vertegenwoordigd op deze site. Drone Ambient in dit geval. Erg duister, onheilspellend en meeslepend. In dagen van neerslachtigheid kan deze muziek prima fungeren als expressiemiddel. Te gebruiken als achtergrondmuziek, maar ook prima te luisteren om er helemaal in op te gaan. Op variatie hoef je niet te rekenen, daar is geen aandacht aan besteed. De release Asleep And Well Hidden, waarvan onderstaande samples afkomstig zijn, is een geheel. Het zou eigenlijk als een nummer uitgebracht kunnen worden, maar het is verspreid over de zes onderstaande nummers. De meeste mensen beschouwen het als zaaddodend, ik vind het wel iets hebben!
Sample
Sample
Sample
Sample
Sample
Sample

Ik vind dit voor nu wel even genoeg voor een topic. Wanneer er goed op gereageerd wordt zal ik zeker met meer bands of projecten op de proppen komen, dus dit topic staat nog niet bol van informatie.
More to come!

Haye.
Laatst gewijzigd door ExperiMentaL RNRN op ma jun 20, 2005 5:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

StraightHate
Contacteer:

Bericht door StraightHate » ma jun 20, 2005 5:34 pm

Er staan wel dingen tussen die interessant klinken. Sowieso vind ik Gothic en industrial wel interessant (op z'n tijd). Vanavond zal ik wat samples downloaden en eens luisteren wat ik ervan vind.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jun 20, 2005 5:36 pm

Je weet toch dat een Folkstorm een andere band is van de Noisefreaks MZ. 412?

ExperiMentaL RNRN

Bericht door ExperiMentaL RNRN » ma jun 20, 2005 5:40 pm

iscariah schreef:Je weet toch dat een Folkstorm een andere band is van de Noisefreaks MZ. 412?
Ja, maar MZ. 412 heeft met elke afwijkende band die deze aarde rijk is wel wat van doen.

TELEPETHERION
Contacteer:

Bericht door TELEPETHERION » ma jun 20, 2005 5:40 pm

iscariah schreef:Je weet toch dat een Folkstorm een andere band is van de Noisefreaks MZ. 412?
MZ. 412, heersend, ik zet Nordik Battle Signs best vaak op de laatste tijd, heeft zo'n gave sfeer.
"Drinking your own blood is the paradigm of recycling"
- Gary Busey

ExperiMentaL RNRN

Bericht door ExperiMentaL RNRN » ma jun 20, 2005 5:42 pm

TELEPETHERION schreef:[..]

MZ. 412, heersend, ik zet Nordik Battle Signs best vaak op de laatste tijd, heeft zo'n gave sfeer.
Al heb ik van die muziek ook wel weer genoeg na een half uurtje. Ik kan er niet al te lang naar luisteren.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jun 20, 2005 5:42 pm

Haus Arafna is best ook nog gaaf spul.
Lekkere Noise.

ExperiMentaL RNRN

Bericht door ExperiMentaL RNRN » ma jun 20, 2005 5:42 pm

iscariah schreef:Haus Arafna is best ook nog gaaf spul.
Lekkere Noise.
Ken ik van naam, ik kreeg er onlangs iets van toegestuurd geloof ik. Ik zal het eens opzoeken.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jun 20, 2005 5:42 pm

ExperiMentaL RNRN schreef:[..]

Al heb ik van die muziek ook wel weer genoeg na een half uurtje. Ik kan er niet al te lang naar luisteren.
Ik luister gemakkelijker naar Haus Arafna en MZ. 412 dan ik naar Merzbow luister.

TELEPETHERION
Contacteer:

Bericht door TELEPETHERION » ma jun 20, 2005 5:44 pm

Daar moet ik je gelijk in geven, heel gaaf, dat wel.
Maar als we het over Noise hebben (misschien wat off-topic).
Houd ik toch meer van de chaotische noise, Flying Testicle, Kapotte Muziek, Knurl, Primas Annias, Merzbow en Masonna etc.
Ik zal eens kijken of er wat leuks tussen zit in je openingspost, die overigens erg goed is!
- Gary Busey

ExperiMentaL RNRN

Bericht door ExperiMentaL RNRN » ma jun 20, 2005 5:46 pm

TELEPETHERION schreef:[..]

Daar moet ik je gelijk in geven, heel gaaf, dat wel.
Maar als we het over Noise hebben (misschien wat off-topic).
Houd ik toch meer van de chaotische noise, Flying Testicle, Kapotte Muziek, Knurl, Primas Annias, Merzbow en Masonna etc.
Ik zal eens kijken of er wat leuks tussen zit in je openingspost, die overigens erg goed is!
(Dank je.)
Mja, ik verdiep me niet zo heel erg in Noise. Niet meer in ieder geval. Het meeste in mijn openingspost is ook niet echt Noise-achtig. Er zit heel veel verschillend spul tussen.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jun 20, 2005 5:47 pm

Ik denk dat de meeste mensen mij voorliefde voor Halo wel kennen, hun Industrial Sludge/Drone Noise heerscht, en de heren hebben ook meerdere Ambient/Noise CDR's uitgebracht.
Deze zijn natuurlijk al allemaal uitverkocht daarom kun je ze nu gratis en legaal downloaden van de heren hun eigen label's site.

http://embryo.antisound.net/?s=cmVsZWFzZXM=

Zit zeer gaaf spul tussen.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jun 20, 2005 5:50 pm

(Dank je.)
Mja, ik verdiep me niet zo heel erg in Noise. Niet meer in ieder geval. Het meeste in mijn openingspost is ook niet echt Noise-achtig. Er zit heel veel verschillend spul tussen.
Check ook een Tribes Of Neurot (Neurosis zijproject) en Cauldron.

Er wordt Ambient met lichte Noise gecreërd hierbij.

Cauldron hun enige CD When All Are Judged is trouwens gratis te downloaden op hun site, effe link zoeken.

TELEPETHERION
Contacteer:

Bericht door TELEPETHERION » ma jun 20, 2005 5:51 pm

(Dank je.)
Nou, dit ALK0 klinkt in ieder geval geniaal! Het bouwt lekker rustig op, zonder dat je het weet klinkt het steeds duidelijker/harder.
- Gary Busey

ExperiMentaL RNRN

Bericht door ExperiMentaL RNRN » ma jun 20, 2005 5:53 pm

iscariah schreef:[..]
Check ook een Tribes Of Neurot (Neurosis zijproject) en Cauldron.

Er wordt Ambient met lichte Noise gecreërd hierbij.

Cauldron hun enige CD When All Are Judged is trouwens gratis te downloaden op hun site, effe link zoeken.
Ik pas even. Ik probeer het later wel. Buiten het feit dat ik er totaal niet voor in de stemming ben momenteel, heb ik heb voor deze week wel weer even gehad met die herrie, haha. Ik concentreer me nu even wat meer op de wat rustigere Industrial zoals Terminal Choice, naast de Black Metal-klanken die dagelijks door mijn kamer galmen.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jun 20, 2005 6:01 pm

Haha, dan zwijg ik wel even.
Zo kan ik namelijk nog een tijdje doorgaan. :wink:

TELEPETHERION
Contacteer:

Bericht door TELEPETHERION » ma jun 20, 2005 8:07 pm

iscariah schreef:[..]
Ik luister gemakkelijker naar Haus Arafna en MZ. 412 dan ik naar Merzbow luister.
Hehe, kan ik me voorstellen, ik heb ook niet altijd zin in Merzbow, maar net zo min als in MZ. 412. Al is het beide wel erg gaaf.
- Gary Busey

ExperiMentaL RNRN

Bericht door ExperiMentaL RNRN » ma jun 20, 2005 8:54 pm

Ik heb sowieso niet altijd zin in Noise, welke Noise dan ook, haha.

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » di jun 21, 2005 12:27 am

b-o-y-d r-i-c-e
I'm not sick... I'm evil!

Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.

Oblivion
Contacteer:

Bericht door Oblivion » di jun 21, 2005 12:36 am

Dingen zoals Sleepytime Gorilla Museum, Mr. Bungle en Tomahawk vind ik echt vette experimentele muziek!
"Poep, Zweet en Tranen"

[quote="Fear_Of_The_Dark"]Hij heb een beetje een roggelstem, vind ik eigenlijk wel lache[/quote]

Oblivion
Contacteer:

Bericht door Oblivion » di jun 21, 2005 1:28 am

Fuck, wat is dat Folkstorm trouwens kut (heb t nummer meteen verwijderd), er zit ook geeneens melodie of ritme in, dit kan ik ook wel maken met een scheerapparaat en wat opnamemateriaal!
"Poep, Zweet en Tranen"

[quote="Fear_Of_The_Dark"]Hij heb een beetje een roggelstem, vind ik eigenlijk wel lache[/quote]

ExperiMentaL RNRN

Bericht door ExperiMentaL RNRN » di jun 21, 2005 11:46 am

Oblivion schreef:Fuck, wat is dat Folkstorm trouwens kut (heb t nummer meteen verwijderd), er zit ook geeneens melodie of ritme in, dit kan ik ook wel maken met een scheerapparaat en wat opnamemateriaal!
In punt 1 kan ik me vinden, dat klopt ook deels. Melodie is nogal een subjectief begrip binnen dit soort muziek natuurlijk. Het is meer de opbouw van de nummers (die er wel degelijk is), de ziekheid van de geluiden en de soms aanwezige samples die dit geheel vormt.
Ik ben razendbenieuwd naar jouw door een scheerapparaat geproduceerde muziek wat hiermee te vergelijken is, laat het eens horen!

dako

Bericht door dako » di jun 21, 2005 12:50 pm

Merzbow.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Demorpheus
Poseur Extraordinair

Bericht door Demorpheus » di jun 21, 2005 1:31 pm

Ulver!
Nee, jij!!

K.

Bericht door K. » di jun 21, 2005 2:58 pm

En gebanned was 'ie weer..

K.

Bericht door K. » di jun 21, 2005 2:59 pm

Toch jammer, aangezien maar weinigen zo constructief meeposten als Robje, kneuzen die alleen maar in ouwehoertopics zitten worden hier wel getolereerd maar mensen die hun best doen om een serieuze discussie op te starten blijkbaar wat minder, louter omdat hij net als ieder mens zo z'n uitspattingen heeft.

Meltdown

Bericht door Meltdown » di jun 21, 2005 3:46 pm

En daar ga ik wederom achter staan.

Interessant? Nee, ik voeg nu niets toe, maar het is altijd handig als het duidelijk wordt gemaakt hoeveel mensen er achter een dergelijke zaak staan. Wellicht dat 'ie dan sneller terug mag keren en we kunnen kappen met deze kansloze ongein.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Krijst

Bericht door Krijst » di jun 21, 2005 3:49 pm

Meltdown schreef:En daar ga ik wederom achter staan.

Interessant? Nee, ik voeg nu niets toe, maar het is altijd handig als het duidelijk wordt gemaakt hoeveel mensen er achter een dergelijke zaak staan. Wellicht dat 'ie dan sneller terug mag keren en we kunnen kappen met deze kansloze ongein.
Ik hoef hem niet terug. Ik sta altijd geheel achter het team van moderators.
The Frog in the Face of god
[img]http://i19.photobucket.com/albums/b194/Krijst/ban.gif[/img]
Het mutileren van de genitaliën, zoals in Australië voorkomt, is een eerbetoon aan de penis van de kangoeroe. [Uit: “dus jij denkt dat je een mens bent?”]

Meltdown

Bericht door Meltdown » di jun 21, 2005 3:54 pm

Ja.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Plaats reactie