Beyond Twilight

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Edwynn

Beyond Twilight

Bericht door Edwynn » do jul 07, 2005 11:33 am

Beyond Twilight is de deense band rondom toetsenist Finn Zierler. Recentelijk is het nieuwe album Section X uitgekomen. Een album waar ik redelijk kapot van ben.
De muziek klinkt als een soort duistere kruisbestuiving tussen slepende heavy metal á la Black Sabbath (Heaven & Hell/Mob Rules periode) en symfo rock á la Marillion en dergelijke. Het magistrale keyboardspel van toetsentovenaar Zierler speelt de hoofdrol. Met deze beschrijving doe ik de duistere, licht progressieve muziek natuurlijk veel te kort, maar dit komt een beetje in de buurt.

Hun Discografie bestaat uit:

Lurking Fantasia (promo uit 1999, nooit officiëel uitgebracht)

Devils Hall Of Fame (Fenomenale debuut uit 2001, met schitterende vocalen van de bijna legendarische Jorn Lande)

Section X (2005)

Vooral Devils Hall Of Fame uit 2001 is één van de absolute hoogtepunten uit dat jaar. Beluistering van dat album maakt duidelijk dat het jammer is dat Jorn Lande naast Masterplan en zijn solocarrière geen andere projecten meer mag doen.
De mij onbekende nieuwe zanger Kelly Carpenter doet het echter op Section X ook zeer acceptabel.

Ik denk dat vooral fans van Fates Warning en Symphony X hier wel wat mee kunnen.

Voor meer info en samples check: http://www.beyondtwilight.dk

Gaat dat luisteren, mensen.
Heb jij gezegd dat ik een lul was...?

Tyriel

Bericht door Tyriel » do jul 07, 2005 11:44 am

"Beyond Twilight"

<zucht>

Op de bandnaam afgaand zou ik zeggen dat het crappy progmetal is.

** luistert naar mp3tje **

En ja hoor.

Fusion

Bericht door Fusion » do jul 07, 2005 11:45 am

Hmmm ik was heel nieuwsgierig, maar heb t geluisterd en vind t maar niets. Niet mijn ding. Ik snap wel waarom je Fates Warning en Symphony X noemt, maar t komt niet in de buurt vind ik.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Metalheank

Bericht door Metalheank » do jul 07, 2005 11:47 am

Is dat die band met die liedjesschrijver die voor inspiratie een tijd lang als zwerver geleefd heeft?
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Pluto

Bericht door Pluto » do jul 07, 2005 11:59 am

Zie hier een interview op Metallive.

Ook over de vraag wie Kelly Carpenter is.

http://www.metallive.nl/metallive/metal ... enDocument
[url=http://www.last.fm/user/Pluto/?chartstyle=Sinsanity][img]http://imagegen.last.fm/Sinsanity/recenttracks/4/Pluto.gif[/img][/url]

Chucknorris

Bericht door Chucknorris » do jul 07, 2005 12:04 pm

Tyriel schreef:"Beyond Twilight"

<zucht>

Op de bandnaam afgaand zou ik zeggen dat het crappy progmetal is.

** luistert naar mp3tje **

En ja hoor.
haha inderdaad ja!

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » do jul 07, 2005 4:09 pm

Niet zo zeiken, The Devils Hall of Fame is nog steeds een van mijn favoriete albums. Het concept van dat plaatje was gewoon goed en de uitvoering was al helemaal fijn. Goeie songs in plaats van talloze pielsolo's en ander gewank.

Benieuwd naar het nieuwe album
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Metallist

Bericht door Metallist » do jul 07, 2005 8:03 pm

Ik vind het laatste album steengoed. Blijft tenminste hangen! Ja hoor, prima band.
www.myspace.com/thenewdominion

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di mei 30, 2006 7:32 pm

Zijn er hier al mensen die het laatste album, For the love and the art of making, al gehoord hebben?

Ik heb hem vorig weekend aangeschaft. Het is een moeilijk album geworden maar als je je er doorheen weet te worstelen dat is het echt een topper in het prog genre. Men klinkt hier als een soort kruising tussen King diamond, Ark en het stevigere werk van Ayreon. Theatraal, heavy en super bombastisch. Maar ook erg technisch. D'r zitten echt de meest vreemde riffs en tempowisselingen op dit album.

De band stelt dit album zelf voor als 1 lang nummer dat opgedeelt is in fragmenten die varieren van 20 seconden tot 3 minuten (ongeveer). Een soort muzikale puzzel. Het zou dan de bedoeling zijn dat je het album op shuffle zou kunnen zetten en dat alle nummers dan in elke denkbare volgorde netjes in elkaar overlopen waardoor je telkens een andere cd hoort.

Jammer genoeg is dit bij mij niet het geval. Als je je cd-speler namelijk op shuffle zet dan laat hij telkens een second stiltje vallen tussen alle nummers waardoor de eenheid uit elkaar valt. Daarnaast vind ik de nummers helemaal niet netjes in elkaar overlopen op shuffle (wel als je de cd normaal afspeelt). Ligt dit aan mijn cd-speler of is dit al meer mensen opgevallen?

Op zichzelf echt een hele goede prog-metal cd. Maar het grote "gimmick" waarmee de band de cd aanprijst werkt gewoon niet. Jammer, want als het wel had gewerkt dan was het enorm knap geweest.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Edwynn

Bericht door Edwynn » di mei 30, 2006 8:40 pm

Ik heb het album nog niet gehoord. Het zou inderdaad jammer zijn als het 'shuffelen' niet zo goed werkt.
Maar goed, ik wacht af. Ik moet het album nog binnenkrijgen.

Hoe is de ,alweer, nieuwe zanger eigenlijk btw?

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di mei 30, 2006 8:42 pm

Die vind ik persoonlijk fenomenaal.
En hij past ook beter bij de muziek als Jorn.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo mei 31, 2006 8:17 pm

Is de band hier dan zo onbekend?

HellcommandeR

Bericht door HellcommandeR » wo mei 31, 2006 8:19 pm

Ik heb hun vorige cd origineel, en die bevalt me uitstekend. De nieuwe heb ik op de computer staan en een tijdje terug geluisterd, en dat klonk behoorlijk imposant!

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » wo mei 31, 2006 10:20 pm

Section X is in mijn oren een erg sterk album.

Beyond Twilight is voor mij één van de betere progmetalbands van dit moment, naast andere Scandinavische genre-genoten als Communic, Pagan's Mind en Anubis Gate.

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » do jun 01, 2006 9:35 am

Ik heb alleen The Devil's Hall of Fame en dat is een bijzonder goede plaat. Prachtige zang, uitgebalanceerde nummers en vooral een lekker duister, creepy sfeertje. Dat is weer eens wat anders dan gewoonlijk in progmetal.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Edwynn

Bericht door Edwynn » za jun 03, 2006 10:34 am

Ik heb het nieuwe album eindelijk binnen. Het shuffle idee werkt inderdaad niet zoals ik gedacht had. Sterker nog, dan worden de onderlinge secties vanwege het wegvallen van de eenheid zelfs vervelend om naar te luisteren.

Wel heb ik het idee dat je sommige nummers doelbewust (zonder shuffle) zelf achter elkaar moet zetten om een nieuwe eenheid te krijgen. Sommige stukken passen echt wel op meerdere manieren goed bijelkaar. Een beetje zoals Tool dat met Lateralus deed, denk ik.

Verder is het album op en top Beyond Twilight. Er gebeurt ontzettend veel en het bevat veel sfeer.

De nieuwe zanger is inderdaad fenomenaal. Niet beter dan Jorn, maar wel beter dan Kelly Carpenter.

Methilde
Contacteer:

Bericht door Methilde » zo dec 31, 2006 11:14 am

Op de valreep van oud en nieuw vrees ik deze band aan mn top 10 toe te gaan voegen met hun album "For The Love Of Art And The Making" Wat een prachtwerkje!

Plaats reactie