The Chasm
- XnegativeX
- Contacteer:
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik heb Conjuration Of The Spectral Empire uit 2002 ondertussen gedownload. Maar wat is hier nou zo brilliant aan? Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het goede old school death metal met een melodieuse inslag. Maar ik hoog nou net niet datgene dat deze band boven de middenmoot uit laat steken.
Zie/hoor ik wat over het hoofd?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
volgens mij niet, ik luister er zo af en toe naar en probeer nog steeds de briljantheid te ontdekken. Het is wel goed, maar briljant wil het nog niet worden.XnegativeX schreef:Ik heb Conjuration Of The Spectral Empire uit 2002 ondertussen gedownload. Maar wat is hier nou zo brilliant aan? Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het goede old school death metal met een melodieuse inslag. Maar ik hoog nou net niet datgene dat deze band boven de middenmoot uit laat steken.
En de man zal heersen.
- XnegativeX
- Contacteer:
Ondertussen heb ik The Spell of retribution van deze band aangeschaft. Op deze cd komen alle elementen, die The Chasm zo'n aparte band maken, erg goed naar voren. Nu hoor ik ook wat er zo speciaal is aan deze band. De mix van old school death metal en melodieuse thrash wordt geinjecteerd met een fikse dosis sfeer. Het kost even voordat je het hoort maar The Chasm zet hun melodie-lijnen zo in dat ze een bepaalde atmosfeer neer weten te zetten. Af en toe doet dat sfeertje me zelfs wat denken aan Dissection.
Het enige probleem is dat The Chasm vaak van tempo en melodie-lijn wisselt. Daardoor houden ze de sfeer net niet vast en klinkt het allemaal wat fragmentarisch. Daarom zou ik deze band nogsteeds niet geniaal willen noemen. Erg goed en apart...maar niet geniaal.
Het enige probleem is dat The Chasm vaak van tempo en melodie-lijn wisselt. Daardoor houden ze de sfeer net niet vast en klinkt het allemaal wat fragmentarisch. Daarom zou ik deze band nogsteeds niet geniaal willen noemen. Erg goed en apart...maar niet geniaal.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
dat je de lange nummers hier en daar moeilijk kan uitzitten, terwijl ik constant op de punt van mijn stoel zit en me zit af te vragen waar ik nu weer naar toe wordt gebracht langs de ene na de andere verhalende riff.Rascul schreef:Jij was het trouwens niet zo eens met mijn review, kun je eens uitleggen waar precies niet? Niet dat je geen kritiek mag hebben of zo, maar ik ben gewoon benieuwd wat ik "mis"...
En ik vind juist dat de band een originele en verfrissende draai geeft aan de old school death/thrash metal, wat ik in geen tijden heb gehoord. The Chasm is nou juist zo'n band die hoogst smaakvol met de oude waarden in metal omgaat en iets "puurs" neerzet, met een compleet eigen draai en Heerschfactor. Puur genieten geblazen gewoon in een tijd van overgeproduceerde en getriggerde blastbeat ellende. Het heet dan ook niet voor niets Metal of Death. Enkel moet ik wel toegeven dat het verdomd lang heeft geduurd eer ik de genialiteit van The Chasm doorhad.
Daarbij ben ik het ook meestal alleen maar met mezelf eens

En de man zal heersen.
- fetuskiller
- Contacteer:
-
Als er een band wereldwijde erkenning verdient is het The Chasm wel. Dat The Spell of Retribution daar voor zorgt is totaal logisch. Als je The Chasm een beetje gevolgd heb, zie je het gewoon aankomen. Hoe de frontman, Daniel Corchado, zich al meer dan een decennium uit de naad werkt om dit te bereiken, is ongeëvenaard volgens mij. En dan heb ik het alleen nog over zijn metalen hersenspinselen die hij met The Chasm tot uiting weet te brengen.
Luister eens naar andere zaken waar hij zich mee heeft bemoeid in de loop der jaren: Cenotaph, Incantation. De albums van die bands met D. Corchado in de gelederen zijn zeer bijzonder te noemen.
Over creatieve geesten gesproken.
Luister eens naar andere zaken waar hij zich mee heeft bemoeid in de loop der jaren: Cenotaph, Incantation. De albums van die bands met D. Corchado in de gelederen zijn zeer bijzonder te noemen.
Over creatieve geesten gesproken.
Kop dicht, Thorko
-
- ruben somewhere online
Heb inmiddels ook naar Deathcult For Eternity: The Triumph en Conjuration Of The Spectral Empire van The Chasm geluisterd en die twee albums zijn ook puik. De vocalen op DFETT vind ik best wel gaaf, die hoge uithalen af en toe.
[img]http://members.lycos.nl/rubensomewhereonline/avatars/rotator.php[/img]
Men gaat zich concentreren op het nieuwe album.
Julio Viterbo, één van de gitaristen, moest worden geopereerd aan zijn nieren en een dagelijkse dialyse is nu zijn deel. Dit betekent natuurlijk dat een Europese tour er voorlopig niet inzit, want ver reizen gaat niet. Men kan hooguit een paar dagen van huis blijven. Godverdomme.
Dan is het inderdaad een goed plan om je bezig te houden met een nieuw meesterwerk.
Julio Viterbo, één van de gitaristen, moest worden geopereerd aan zijn nieren en een dagelijkse dialyse is nu zijn deel. Dit betekent natuurlijk dat een Europese tour er voorlopig niet inzit, want ver reizen gaat niet. Men kan hooguit een paar dagen van huis blijven. Godverdomme.
Dan is het inderdaad een goed plan om je bezig te houden met een nieuw meesterwerk.
Kop dicht, Thorko
- fetuskiller
- Contacteer:
- ruben somewhere online
Jammer, maar een nieuw album als zoethouder is natuurlijk heel ok.Plaag schreef:Men gaat zich concentreren op het nieuwe album.
[img]http://members.lycos.nl/rubensomewhereonline/avatars/rotator.php[/img]
- XnegativeX
- Contacteer:
Als dat album net zo klinkt als The Spell of Retribution (een album dat in mijn bezit is) dan vrees ik dat ik daar ook niet zo warm voor zal lopen. Op dat album klinkt The Chasm namelijk als een band die vol zit van goede ideeen maar teveel hooi op z'n vork neemt. Waardoor de ideeen, prachtige melodieen en de sfeer/emotie, die er duidelijk wel in zitten, er geen moment uit komen.Plaag schreef:[..]
Altijd. Opgevoed zal je worden! Een totale hersenspoeling zal je deel zijn.
Maar nu dwalen we wel heel erg af.
- Gr. Dracula
- Lult over cdtjes
Weet je, dat heb ik ook een hele tijd gedacht en deze band daarom ook een soort van bewust gemeden.XnegativeX schreef:[..]
Als dat album net zo klinkt als The Spell of Retribution (een album dat in mijn bezit is) dan vrees ik dat ik daar ook niet zo warm voor zal lopen. Op dat album klinkt The Chasm namelijk als een band die vol zit van goede ideeen maar teveel hooi op z'n vork neemt. Waardoor de ideeen, prachtige melodieen en de sfeer/emotie, die er duidelijk wel in zitten, er geen moment uit komen.
Totdat ik niet anders kon.
En, ik hebt ontdenkt dat the Chasm een band is die a: op den duur een gruwelijk groeiproces doormaakt in je gehoorbuizen, b: een band is waar je echt de tijd voor moet nemen en c: de juiste stemming vereist.
Met name "Deathcult For Eternity" ( mijn favoriet) en "Conjuration Of The Spectral Empire" zijn werkelijke parels mits je de oester weet te kraken, wat al een hele klus op zich is. Maar elke keer als je die happige kaken een stukje van elkaar weet te liften vang je een glimp op van iets ongelooflij moois waardoor je alleen maar harder gaat zwoegen, ploeteren en blokken.
The Chasm is een trip. En niet te zuinig. Maar neem er wel goed de tijd voor, op je dooie gemak.
Perhaps you should try the morgue
[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]
[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]
Jij moet die tape die bij jou thuis ligt eens goed horen.Gr. Dracula schreef:[..]
Weet je, dat heb ik ook een hele tijd gedacht en deze band daarom ook een soort van bewust gemeden.
Totdat ik niet anders kon.
En, ik hebt ontdenkt dat the Chasm een band is die a: op den duur een gruwelijk groeiproces doormaakt in je gehoorbuizen, b: een band is waar je echt de tijd voor moet nemen en c: de juiste stemming vereist.
Met name "Deathcult For Eternity" ( mijn favoriet) en "Conjuration Of The Spectral Empire" zijn werkelijke parels mits je de oester weet te kraken, wat al een hele klus op zich is. Maar elke keer als je die happige kaken een stukje van elkaar weet te liften vang je een glimp op van iets ongelooflij moois waardoor je alleen maar harder gaat zwoegen, ploeteren en blokken.
The Chasm is een trip. En niet te zuinig. Maar neem er wel goed de tijd voor, op je dooie gemak.
En Xneg, de laatste is zeker niet hun beste. "Conjuration" doet het hem. En "Deathcult". De laatste valt me hier en daar iets tegen. Iets. Alsof men teveel wil.
Kop dicht, Thorko
- Gr. Dracula
- Lult over cdtjes
Volgens mij doet het bolletje nog wel eens aan tapevreetpraktijken. De laatste paar keer ging het goed, toch vind ik het linke soep.Plaag schreef:[..]
Jij moet die tape die bij jou thuis ligt eens goed horen.
Ik wacht jouw spul wel af. Bovendien is mijn geluid maar matig.
Perhaps you should try the morgue
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik heb ondertussen Conjuration Of The Spectral Empire een paar keer geluisterd en ik moet zeggen dat dit album me inderdaad beter bevalt dan The Spell of retribution.
Conjuration Of The Spectral Empire is een tikje minder melodieus dan The Spell... en wat sneller met wat lekker ouderwetse thrash invloeden.
Een van de eerste dingen die me opvielen was het waanzinnig lekkere drum geluid. Het donderd van je stereo zo je huiskamer in.
Ik heb eigenlijk maar 1 punt van kritiek en dat is ook de reden waarom ik The Chasm nog steeds geen top band vind...
The Chasm zou compactere nummers moeten gaan schrijven. Men wil teveel ideeen kwijt in een te korte tijd. Telkens als een heerlijke melodie of een kippenvel-trekkend stukje sfeer je bij je strot grijpt is het al weer voorbij en zit The Chasm alweer op het volgende stukje.
Ik blijf er bij dat men teveel wil.
En als ik naar de evolutie van Conjuration tot The Spell kijk dan lijkt het er niet op dat dit nog gaat veranderen...integendeel zelfs.
Jammer, want hierdoor zal ik de naam The Chasm nog niet van de daken schreeuwen.
Conjuration Of The Spectral Empire is een tikje minder melodieus dan The Spell... en wat sneller met wat lekker ouderwetse thrash invloeden.
Een van de eerste dingen die me opvielen was het waanzinnig lekkere drum geluid. Het donderd van je stereo zo je huiskamer in.
Ik heb eigenlijk maar 1 punt van kritiek en dat is ook de reden waarom ik The Chasm nog steeds geen top band vind...
The Chasm zou compactere nummers moeten gaan schrijven. Men wil teveel ideeen kwijt in een te korte tijd. Telkens als een heerlijke melodie of een kippenvel-trekkend stukje sfeer je bij je strot grijpt is het al weer voorbij en zit The Chasm alweer op het volgende stukje.
En als ik naar de evolutie van Conjuration tot The Spell kijk dan lijkt het er niet op dat dit nog gaat veranderen...integendeel zelfs.
Jammer, want hierdoor zal ik de naam The Chasm nog niet van de daken schreeuwen.
Ik denk dat je er verstandig aan doet de hele discografie van de band eens te leren kennen.XnegativeX schreef:Ik heb ondertussen Conjuration Of The Spectral Empire een paar keer geluisterd en ik moet zeggen dat dit album me inderdaad beter bevalt dan The Spell of retribution.
En wat 'Conjuration of the Spectral Empire' betreft: Je wil niet weten hoeveel luisterbeurten het me heeft gekost tot alles me bij de strot greep. Alle ideeën en de uitvoering ervan.
Tip: luister nog eens zeer goed, met koptelefoon naar "The Conjuration", nummer 2 is dat. Heel misschien snap je na een tijd waarom dat een van mijn favoriete metalnummers is.
Laatst gewijzigd door Plaag op do nov 10, 2005 9:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kop dicht, Thorko
- XnegativeX
- Contacteer:
Tsja, op zich zou ik dat ook best willen.
Alleen vind ik het op dit moment nog jammer om geld uit te geven aan een band die nog geen belofte toont om ooit in mijn "geweldig" lijstje terecht te komen. Want Retribution luister ik ook bijna nooit.
Misschien als ik ze ooit eens goedkoop op de kop kan tikken.
Alleen vind ik het op dit moment nog jammer om geld uit te geven aan een band die nog geen belofte toont om ooit in mijn "geweldig" lijstje terecht te komen. Want Retribution luister ik ook bijna nooit.
Je mag die cd van mij nog wel even in huis houden hoor. Hij hoeft niet bij de volgende gelegenheid meteen terug. Aangezien ik de lp ook heb zal ik de muziek niet snel missen.XnegativeX schreef:Tsja, op zich zou ik dat ook best willen.
The Spell of Retribution zet ik ook niet vaak op. Ik vind hem over het algemeen niet zo goed als de rest, hoewel de plaat verderop, richting het einde wel steeds beter wordt. Alsof ze in die nummers meer teruggrijpen op hun oudere werk.
Wat ik tegenwoordig mis aan The Chasm (hoewel 'mis' een groot woord is), is het gebruik van af en toe een akoestisch riedeltje. De albums tot en met 'Deathcult For Eternity' worden mede daardoor erg bijzonder gemaakt. Een album als 'From The Lost Years, bijvoorbeeld, is mijns inziens magistraal en klinkt wat minder gespannen, wat minder overvol.
(Dit album zal mettertijd gere-released worden, in een digipak uitvoering en een oplage van 500 stuks. Verder komt er in december een split uit met Cianide, 10". Of daar ook een cd versie van komt, weet ik niet.)
Kop dicht, Thorko
- XnegativeX
- Contacteer:
Allright, ik zal Conjuration nog een aantal keren stevig beluisteren.
Want er zitten wel degelijk momenten in waar ik echt kippenvel van krijg (soms doet het me zelfs wat aan Dissection ten tijde van Storm of the Lights bane denken) maar die momenten duren telkens iets te kort.
Eigenlijk gebeurt er gewoon domweg teveel. Dat mag wel iets minder.
Maar misschien moet ik er gewoon in groeien.
Want er zitten wel degelijk momenten in waar ik echt kippenvel van krijg (soms doet het me zelfs wat aan Dissection ten tijde van Storm of the Lights bane denken) maar die momenten duren telkens iets te kort.
Juist: groeien. Precies die Dissection vergelijking maakte ik in het begin ook. Een Europees, Dissection-achtig geluid, maar dan meer death en thrash erin verweven. En ineens, na een aantal luisterbeurten, tijdens rondje zoveel, terwijl je eigenlijk niet eens zo intensief luistert, maar zit te MF'en, krijg je de volle laag en klopt alles.XnegativeX schreef:Allright, ik zal Conjuration nog een aantal keren stevig beluisteren.
En zie dan maar eens niet alles van The Chasm in huis te willen halen. Je bent vervloekt, Xneg, je bent te laat.
Kop dicht, Thorko
- SoulReaper
Geweldige band, zeer interessante composities. Zoals eerder gezegd, een aangenaam frisse wind in de storm van overgeproduceerde DM-bands. Ik heb toch bij veel bands die ik tegenkom in mijn ontdekkingsreis door DM-land, dat ze na een paar luisterbeurten erg op elkaar gaan lijken. En dan ratelt plots The Chasm door je speakers en is alles weer goed. Heerlijke drums, gave riffs, een lekkere rotte strot en bovenal een epische en naargeestige sfeer, iets waar veel falende DM-bandjes alleen maar van kunnen dromen.
Het laatste album 'The Spell Of Retribution' heeft denk ik nog het meest aan sfeer moeten inboeten, en is net een tikkeltje minder (maar nog steeds zeer goed) dan de rest. En de rest, die maakt gehakt van je slakkenhuis, en appelmoes van je hersengolven. Vooral 'Conjuration...' is een onvervalste topper, op de voet gevolgd door alle voorgaande werken. De raaf onder de kraaien, zogezegd.
Een dikke aanrader, en ik ga eens snel op zoek naar originelen van de eerste platen.
Het laatste album 'The Spell Of Retribution' heeft denk ik nog het meest aan sfeer moeten inboeten, en is net een tikkeltje minder (maar nog steeds zeer goed) dan de rest. En de rest, die maakt gehakt van je slakkenhuis, en appelmoes van je hersengolven. Vooral 'Conjuration...' is een onvervalste topper, op de voet gevolgd door alle voorgaande werken. De raaf onder de kraaien, zogezegd.
Een dikke aanrader, en ik ga eens snel op zoek naar originelen van de eerste platen.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn