Burst

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Fanbeltalgebra
Berichten: 3
Lid geworden op: di jun 22, 2004 12:05 am

Burst

Bericht door Fanbeltalgebra » di jun 22, 2004 12:17 am

Een aanrader voor mensen die van wat complexere metal (?) houden....

Burst uit zweden heeft een tijd geleden "prey on life" uitgebracht op relapse....

Luister eens naar deze nummers>

[url]mms://shop.relapse.com/relapse_media/audio/Burst%20-%20Sculpt%20The%20Lives.mp3[/url]

[url]mms://shop.relapse.com/relapse_media/audio/Burst%20-%20Crystal%20Asunder.mp3[/url]

of download deze mp3>

http://www.burst.nu/mediafiles/Burst_08_Vortex.mp3

Check ook eens hun site....www.burst.nu

ach misschien kennen jullie het al...of trek je het niet...whatever...

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Bericht door Heidewolf » di jun 22, 2004 12:27 am

Het klinkt muzikaal zeer lekker niet mijn stijl maar toch, de vocalen echter zijn irritant en doe het af voor mij
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » di jun 22, 2004 11:00 am

Ik geloof dat iedereen er al van overtuigd is dat dit een goeie band is :P Je classificatie klopt alleen niet helemaal niet met de vele sferische passages in de muziek...
Makkers staakt uw wild geraas

Elio
Berichten: 2387
Lid geworden op: za okt 11, 2003 9:26 pm
Locatie: Geleen

Bericht door Elio » di jun 22, 2004 2:52 pm

vette band ja
Last call for faith or progress.
Last call for life.
Nowhere to run or hide.
...When science fails.

Gebruikersavatar
BlizzardBeast
Berichten: 5543
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 8:29 pm
Locatie: Oldeberkoop

Bericht door BlizzardBeast » di jun 22, 2004 3:01 pm

Dit is zwaar gaaf!!!
[img]http://www.theendrecords.com/label/images/stories/logos/estradasphere_logo.jpg[/img]
www.recordnerd.com/lists/blizzardbeast

iscariah
Berichten: 15923
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 8:29 pm

Bericht door iscariah » zo jul 24, 2005 11:31 pm

Deze band is fantastisch !!!!!!!

Van Prey On Life heb ik al zoveel genoten dat het niet meer menselijk is.

Hopelijk komt er vlug een nieuwe release want het wachten begint me nu toch te lang te duren. :twisted:

Gebruikersavatar
fetuskiller
Berichten: 14316
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:24 pm
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » zo jul 24, 2005 11:35 pm

Erg gave band idd.
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24896
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » ma jul 25, 2005 10:43 am

mijn visie:

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=819

ik had twee jaar geleden ook een gesprekje met ze

http://www.metalfan.nl/interviews.php?id=67
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Destructor
Berichten: 1890
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 3:00 pm
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Destructor » ma jul 25, 2005 10:54 am

kut muziek

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di sep 13, 2005 7:48 pm

Ik hoor goede verhalen over hun nieuwe album Origo. Heeft iemand er al wat van gehoord? Weet iemand toevallig of er al ergens een MP3 van te downloaden is?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24896
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » di sep 13, 2005 9:44 pm

wist niet eens dat er nieuw plaatje was :)
ben zeker benieuwd
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » za nov 26, 2005 4:17 pm

Origo is intussen al een tijdje in mijn bezit en ik kan u vertellen dat hij fucking geweldig is. De titel van dit topic is een beetje vaag want Burst heeft (op Origo tenminste) niks met grind, math of punk te maken.

Dit is donkere sfeermuziek in het straatje van Neurosis en Isis met een beetje van Mastodon erdoor.

Het grootste pluspunt van Burst is dat men hele open songstructuren hantreren waardoor alle nummers herkenbaar worden en de sfeer direkt op de voorgrond komt te staan.

Origo is echt een juweeltje in dit genre.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Fusion
Berichten: 14428
Lid geworden op: di jan 06, 2004 10:44 am

Bericht door Fusion » za nov 26, 2005 4:36 pm

Wauwiedepauwie zelfs zeurkous opa Fusion vindt dit lekkerrrr!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » za nov 26, 2005 6:30 pm

Ik luister nu Origo en ik moet zeggen dat ik nu óók uitkijk naar het optreden van Burst, 4 december, als support van Opeth. GAAF! Meeslepende muziek, lekker grauw. Veel betere support als Extol, 11 september.
Gaafgaafgaaf. :D
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
under the weeping moon
Berichten: 87
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 2:17 pm

Bericht door under the weeping moon » zo nov 27, 2005 2:36 pm

Ik ben een progfan en dit kan ik wel gitaartechnisch wel waarderen, alleen die zanger vind ik helemaal niks.
[img]http://crypticmadness.com/Logos/Logo639.gif[/img]

Damien, son of Lucifer
Berichten: 3228
Lid geworden op: do mei 29, 2003 12:42 pm
Locatie: Nimwegen

Bericht door Damien, son of Lucifer » zo nov 27, 2005 5:58 pm

Destructor schreef:kut muziek
Gelukkig is dat een goed onderbouwde uitspraak.

Zelf erger ik me redelijk aan de zang, maar muzikaal en qua composities zit het erg goed in elkaar. Toch zou ik nog geen album van ze kopen, zeg maar. Nouja, ik ga ze op 22 december live zien, dus misschien stel ik dan mijn mening wel bij :).
[b]DAUDR!![/b]

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma nov 28, 2005 9:43 pm

In de eerste instantie vond ik de zang ook niet echt op z'n plaats en verlangde ik ook meer cleane stukken. Maar na meerdere luisterbeurten ging ik me realiseren dat het juist die rauwe stem is die Burst z'n vlijmscherpe randje geeft die juist zorgt voor de spanning binnen de muziek. Ik denk dat Burst te soft zou worden als je de zang weg zou laten.

Maar daar zullen we binnen niet al te lange tijd wel achter komen want als ik de interviews moet geloven willen ze zelf ook meer experimenteren met cleane zang op hun volgende albums. Ik houd gespannen mijn adem in en geniet intussen met volle teugen van Origo.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

codex4
Berichten: 79
Lid geworden op: do jan 30, 2003 4:27 pm
Contacteer:

Bericht door codex4 » do feb 02, 2006 5:27 pm

Sorry voor de luie copy/paste, maar wij van Garden of Exile brengen het volgende uit. Pre-orders zijn imiddels begonnen
------------------

BURST “Origo” / “Prey on Life” 2xLP on Garden of Exile Records
We are very happy to announce that we will be releasing the vinyl version for Burst’s latest masterpiece called “Origo”. To make it even better; it will be a double gatefold LP containing their previous release “Prey on Life” as well. We plan to release this piece of art in March 2006. The gatefold will cover the artwork from both releases, beautifully melted into each other.

After the European CD release of Origo, followed by a very successful European tour with Opeth, their first headline tour in February, and the US CD release of Origo next week, this 2xLP on Garden of Exile is something we really cherish.
Our gratitude goes out to the guys in Burst, who are beside great musicians awesome guys, and of course the Relapse staff for licensing this release to us.

The "Origo" + "Prey On Life" gatefold 2xLP is available for pre-order at http://www.gardenofexile.nl

PRESSING INFO:
Clear / White vinyl: 33 copies;
White / Clear vinyl: 67 copies;
Clear vinyl:125 copies;
White vinyl: 175 copies;
180 grams heavyweight: 300 copies;
Total: 700 copies

Burst tourdates:
February 14 Glasgow, Scotland @ Barfly
February 15 Birmingham, England @ Bar Academy
February 16 Exeter, England @ Cavern
February 17 London, England @ The Underworld
February 18 Nottingham, England @ Rock City
February 19 Manchester, England @ Star & Garter
February 21 Hamburg, Germany @ Logo
February 22 Berlin, Germany @ Knaack
February 23 Koln, Germany @ Underground
February 24 Haarlem, Netherlands @ Patronaat
February 25 Rotterdam, Netherlands @ Waterfont
February 26 Tilburg, Netherlands @ 013 (with Sengaia)
February 27 Paris, France @ Le Boule Noir
February 28 Geneva, Switzerland @ KAB-Usine
March 2 Vienna, Austria @ Arena
March 3 La Chaux de Fonds, Switzerland @ Bikini Test
March 4 Munchen, Germany @ Backstage
March 5 Brussels, Belgium @ Club AB
http://www.codex4.org/catalog Online metal|hardcore|grind shop/zine

the_dying
Berichten: 1545
Lid geworden op: do dec 26, 2002 1:13 am
Locatie: MXCII

Bericht door the_dying » do feb 02, 2006 7:16 pm

Mesa likes a lot! Enkel de zang bij wijlen...
http://addergebroed.wordpress.com - http//www.facebook.com/Hemelbestormer

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » vr mar 03, 2006 9:26 pm

Ik hoor heel wat gelijkenissen met Extol, en dat heerscht! Origo iks een lekkere, compacte maar toch afwisselende plaat vol sfeerwisselingen van een Neurosis of Opeth... in korte nummers. En dat is behoorlijk smaakvol! Lekkere plaat!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
arnibes
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo feb 06, 2005 10:27 pm
Locatie: 6 meter onder zee niveau
Contacteer:

Bericht door arnibes » vr mar 03, 2006 10:38 pm

Ik heb ze gezien in Waterfront en ik vond er maar weinig aan, veel andere daar in de zaal vonden het wel vet. Metalcore is dus niks voor mij :P

iscariah
Berichten: 15923
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 8:29 pm

Bericht door iscariah » vr mar 03, 2006 10:46 pm

Metalcore ... juist ja ...

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Bericht door nightwing » vr mar 03, 2006 10:50 pm

arnibes schreef:Ik heb ze gezien in Waterfront en ik vond er maar weinig aan, veel andere daar in de zaal vonden het wel vet. Metalcore is dus niks voor mij :P
Nasum is ook niets voor jou heh?schuif die cd maar dooe 8)
www.last.fm/user/robenroll

nightwing
Berichten: 22593
Lid geworden op: do mar 27, 2003 4:35 pm

Bericht door nightwing » vr mar 03, 2006 10:52 pm

wat een tyfus nummer trouwens dat nummer wat je kan downloaden.
www.last.fm/user/robenroll

Gebruikersavatar
arnibes
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo feb 06, 2005 10:27 pm
Locatie: 6 meter onder zee niveau
Contacteer:

Bericht door arnibes » vr mar 03, 2006 10:53 pm

iscariah schreef:Metalcore ... juist ja ...
Daar deed het me aan denken.

@nightwing, eerst wil ik hem luisteren.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo okt 19, 2008 5:52 pm

Zeg, wat vind men hier eigenlijk van Lazarus bird. Ikzelf heb mijn twijfels nog een beetje. Het is ongetwijfeld een goed album maar voor mij is ie af en toe iets te jazzy/spacy. Maar misschien ben ik gewoon meer luisterbeurten nodig. Ik denk alleen niet dat ik hem zo goed vind als Origo.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » ma okt 20, 2008 12:00 am

De helft eruit knippen, dat vind ik ervan. Niet door die lange nummers, maar door het overschot aan overbodige stukjes: relatief te weinig momenten waarop ik denk: "Damn, dít is vet!" en dat zoek ik eigenlijk wel in een plaat die ik meer dan een paar keer wil luisteren.
Het openingsnummer wel, na 4½ minuut, dan smelt ik gewoon! Voor de rest is er gewoon niets blijven hangen na herhaaldelijk luisteren.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
CTTS
Berichten: 4866
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 10:37 pm
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Bericht door CTTS » ma jul 27, 2009 10:38 pm

BURST To Go On 'Indefinite Hiatus' - July 24, 2009

Sweden's BURST has announced plans to disband following a "best-of" performance in the group home country in the fall.

Commented BURST: "Following a band meeting at the end of June, we have decided that it is time to let BURST sleep.

"We will honor our commitments, play the planned No Budget fest in Larissa, Greece as well as the U.S. tour, and a possible best-of show in Sweden in late fall. But after that and for the foreseeable future, BURST will lay down its arms. Whether it is definite or indefinite, we can't say. Thus, in accordance with modern Internet heavy metal news site lingo, we'll call it an 'indefinite hiatus.'

"BURST have made music in this constellation for over ten years now, and while our creative urges remain intact, the energy and motivation it takes to be in a band that continues to grow and gets a lot of touring offers has slowly but continuously weakened over the last years. Why? Who knows.

"There are a million and one reasons why we haven't been able to reignite ourselves following the release of 'Lazarus Bird'. We were so proud of that album, and we should have had all the power in the world within us. But something's been missing. For a while now our band has been shaky, unmotivated and prone to a lot of internal discussions, and all that has sucked the energy out of us. That’s not how it should be.

"We guess the most significant reasons are that we have different views on what our band should be about, how much effort we are able and willing to put into it, as well as individual band members' wish to prioritize other things in their respective lives.
We are too proud of our band and our music to let it slowly wither or perhaps explode in a flurry of intra-band conflict. So, we'll end it now amicably and avoid what could possibly turn into a less-friendly split. We might have separate views and wills, but there is no animosity between us now.

"When you think about it, being in a rock band is a fucked-up social experiment: five different persons are to agree on something as individual as creative visions AND have the personal chemistry to be able to spend a disproportionate amount of time together on tour buses and cramped backstage rooms. There are a lot of nasty smells to be digested, a lot of insane behavior to be handled, a lot of mundane issues to be solved.

"BURST is a shining example of this: being in this band is like being in a dysfunctional but loving family. There is a lot of love, and there are no huge egos — but there are a lot of strong opinions and disparate personalities that sometimes make it difficult to agree on where we are going.

"BURST has been the most important mission in our lives, but we have come to a point where we need to stop kicking the old, tired body. Kind of sad, though. BURST has been central for us all for so long. But hell, there is a point in itself to drastically change the components of your life now and then, isn't it? You might lose stuff that's important to you, but you probably gain something new. If you never change, if you never risk anything, you don't fucking live.

"Who knows, maybe we'll get together in a couple of years and make a new album. Given how we thrive when making music, the embers might start glowing again some time.

"With that said, we are super excited to play in Greece and FINALLY go to the U.S.! We'd like to ask all fans to take this last opportunity to see BURST live — expect a band and a show in full power."

BURST will embark on its first — and last — U.S. tour immediately following the band's appearance at the Planet Caravan festival in Asheville, North Carolina on September 19. The trek will run through October 10. According to the group, "Half the tour BURST and opener ZOROASTER will be gigging with the draconian French metal philosophers GOJIRA on their METALLICA off dates, half the tour we'll do our own shows with ZOROASTER."

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Burst Zweedse metal/grind/punk op relapse

Bericht door Hieronimus » zo okt 26, 2014 11:06 am

N.a.v. het luisterclubje.

Laat ik het volgende voorop stellen: Origo, het voorlaatste album van Burst, was uitermate keurig. Strakke songs met genoeg afwisseling tussen raggen en ontspannen, hartstikke energiek, maar zeker niet te simpel. Toen ik, halsreikend uitkijkend naar hun nieuwe album, Lazarus Bird voor het eerst hoorde, was ik niet per se onder de indruk. Het was heel duidelijk dat ze hun progressieve elementen verder hadden ontwikkeld, maar om de één of andere reden kwam ik nooit verder dan de eerste twee nummers. Misschien lag dat er toch gewoon aan dat het minder compacte nummers waren.

Ik ben yowannuz nu wel een bedankje schuldig (dank!), omdat ik nu geforceerd was in ieder geval één keer dit album compleet uit te zitten. En het is vet! Ja, heel veel afwisseling (het doet me ergens vaag aan Between the Buried and Me's latere albums denken), onverwachtse wendingen, maar wel herkenbare nummers. Genoeg toffe melodieën om te ontdekken; nu en dan komt er ook wat Mastodon-achtigs voorbij waaien, bijv. in het begin van Nineteenhundred; het einde van Cripple God is ook heel genietbaar. (We Watched) the Silver Rain is denk ik wel mijn favoriet: een opbouw die je vaker aantreft in post-rock en post-metal bands, van een intrigerend begin naar een explosief einde. En dat doet Burst hier toch even heel erg goed!

Een heel fijn album, niet perfect, want niet alle stukken beklijven even goed, maar de sfeer, de afwisseling, de productie, het zit allemaal gewoon heel degelijk in elkaar. Zonde dat het hun laatste album was; daarover gesproken: want doen de ex-bandleden op het moment?
Front voor/der Matigheid
last.fm

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Burst Zweedse metal/grind/punk op relapse

Bericht door wyrm » zo okt 26, 2014 12:21 pm

En nu op de juiste plek geplaatst (luisterclubje):

Na een weekendje Lazarus Bird van Burst te hebben gedraaid, hier mijn bescheiden mening: Het is een echte "hoofdtelefoonplaat", een sonisch kunstwerkje. Door de vele atmosferische stukken kruipt de plaat onder de huid. De gitaristen onderscheiden zich vooral door de sound, veel mooie effecten op de avontuurlijke gitaarpartijen. Hierdoor roept de plaat bij mij soms het gevoel op wat ik bij Dropped van Mindfunk krijg, al heeft het er muzikaal niet veel mee te maken.
Wat knap is, is dat er veel technische krachtpatserij is zonder de song uit het oog te verliezen. Een beetje zoals Protest the Hero dat ook kan.
Is het voor mij dan een 100% plaat? Nee, dat niet helemaal. Zo avontuurlijk, technisch en afwisselend de plaat is, zo simplistisch en eenzijdig de zang veelvuldig is. Soms werkt dit heel goed, het contrast kan heel mooi zijn, maar soms is het wat de band beperkt in de ruimte die ze hebben.
Gecombineerd met cleane zang (en zelfs verschillende blaasinstrumenten) levert het bijvoorbeeld in het fascinerende Nineteenhundred wel iets heel moois op. Met meer cleane zang zoals in het begin van het machtige, uitgesponnen (we watched) The Silver Rain was het bij mij dicht bij een perfecte score gekomen.

Een weekend is wellicht te kort om een volledig beeld te krijgen van de plaat, ik laat hem de komende weken dus nog even op me inwerken. Bedankt voor deze mooie tip!
I drink therefore I am

Matt
Berichten: 22
Lid geworden op: ma okt 13, 2014 9:06 pm

Re: Burst Zweedse metal/grind/punk op relapse

Bericht door Matt » ma okt 27, 2014 7:44 pm

Burst stond in het vorige decennium regelmatig op mijn "to check"-lijstje, zeker doordat reviews regelmatig verwezen naar bands als Converge en Dillinger Escape Plan. Ik vermoed dat dit referenties waren voor eerdere platen dan Lazarus Bird want ik kan er maar slechts hier en daar enigszins aan refereren.

Verder weet de band prima hoe ze een nummer moeten schrijven waarin tal van wendingen verwerkt zitten (van hard naar zacht, van brute metal/hardcore naar jazzy partijtjes, van screams naar cleane vocalen) zonder het geheel uit het oog te verliezen. Daarnaast weten ze de opbouw van de plaat sterk neer te zetten: eerst enkele brutale nummers waarbij voornamelijk de nadruk ligt op het stevigere gedeelte van de songs, waarna met "Momentum" een "rustpuntje" neergezet wordt: rustig nummer dat naar het einde toe steviger wordt. Hierna zit in "Nineteenhundred" met de sax ook nog een verrassing, perfect om je aandacht er de hele plaat goed bij te houden.

De vocals ben ik minder een fan van: de screams vind ik niet van een bijzonder hoog niveau, wat de plaat dan misschien enigszins tekort doet. Daarnaast heb ik ook nog even Origo beluisterd en daar had ik toch wel het gevoel bij een meer gefocuste band te horen die minder moeite moest doen om speciale dingen in de nummers te steken. Ondanks dat de nummers op Lazarus Bird prima zijn, zijn ze op Origo misschien nog net iets vloeiender.

Jammer dat dit het laatste album was van de band en helemaal jammer dat ik ze nooit eerder gecheckt heb. Had ze dit ook graag live een keer willen zien neerzetten. Iemand die ze ooit gezien heeft? Konden ze dit niveau ook live neerzetten?

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Burst Zweedse metal/grind/punk op relapse

Bericht door Metalheank » ma okt 27, 2014 9:22 pm

Interessant album. Het heeft nog niet helemaal kunnen landen. De eerste nummers pakken me niet, maar het album wordt gaanderweg wat technischer en 'progressiever' met veel rustige stukken. Als geheel komt het album niet aan, maar ik hoor allerlei prikkelende fragmenten, zoals het einde van Cripple God, en het Anacrusis-achtige begin van City Cloaked. En lijken op Anacrusis is sowieso al bijzonder en prikkelend. De algehele aanpak doet aan Mastodon denken, maar de stijl is toch wat anders. Beste nummers: nineteenhundred, city cloaked, the silver rain.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Burst Zweedse metal/grind/punk op relapse

Bericht door yowannuzz » ma okt 27, 2014 10:49 pm

Toffe reacties !!
Ik zal mijn bevindingen deze week ook eens neerplempen.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Burst (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Eru Iluvatar » wo nov 05, 2014 4:31 pm

Yowannuzz, houd jij ook niet van Leprous? Daar doet 'Lazarus Bird' van Burst mij namelijk regelmatig aan denken. Misschien zijn het bij beide bands de onderliggende Faith No More-invloeden. Lekker hak-op-de-tak. Een rode draad is wel te bespeuren. De grunts doen voor mij een beetje af aan het geheel. Het sterk-ritmische karakter van de nummers bevalt me wel, met hier en daar wat ademruimte. De link met Mastodon hoor ik ook, maar misschien zijn dat toch weer de sterke 70's prog-elementen. Burst lijkt een beetje de Rush onder de (semi-)metalcore bands te zijn. Net als Teun hoor ik ook de link met de originele technische thrash-bands van eind jaren negentig, zoals dat ook bij Protest The Hero het geval is (die doen sterk aan Toxik en Realm denken ipv Anacrusis). Tot zover ben ik verkocht: dit moet vaker beluisterd worden!

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: Burst (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Progressive Jeff » wo nov 05, 2014 7:00 pm

Hier nog zo'n Leprous-fan :) Maar goed, we zitten in een Burst-topic. Hierbij mijn mening over Lazarus Bird.
Progressive post-metal met hardcore of hoe je het ook maar noemen wilt. Leuk voor fans van Mastodon, Cult of Luna en Neurosis etc... Interessant album waarop veel gebeurt. Sterkere passages wisselen minder sterke af. I hold the vertigo begint direct lekker en varieert goed met plotselinge wendingen naar bijvoorbeeld The Cure. Wel eindigt het minder spannend. I exterminate the I heeft een gave thematische riff maar duurt me iets te lang. We are the dust: rustige gedeelte is mooi en ook de overgang naar het epische hardere gedeelte is gaaf, het hardcoredeel vind ik er minder bij passen. Momentum is ook het rustige gedeelte erg sterk van. Het had als intermezzo sterker geweest dan de sectie die daarna komt. Cripple God vind ik vooral het einde erg sterk van. Nineteenhundred is een erg lekker nummer in zijn geheel. Ook gaaf dat er even een sax bij komt. Ook We Watched The Silver Rain is gaaf en de afsluiter heeft gave effecten op zowel de zang (vocaal vind ik het weliswaar afwisselend maar het is het minst sterkste onderdeel van het geheel) maar met name op de gitaar. Tweede deel van het album is wat consistenter dan het eerste deel. Al met al een aangenaam album. Geen top maar zeker de moeite waard om in de platenkast te hebben staan en af en toe eens op te zetten.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22673
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Burst (Luisterclub Hotspot)

Bericht door innuendo » wo nov 05, 2014 9:52 pm

yowannuzz schreef:
Niet de makkelijkste plaat uit dit clubje so far, wel een plaat die erg veel te bieden heeft.

Fakking understatement! Ik vind het erg lastig om er doorheen te komen. Dat komt omdat er behalve veel waardeloze stukken ook veel moois te horen is. Ik kan echt niks met de hardcore/sludge dingen. Als de zanger na vier seconden begint te brullen, dacht ik dat dit een erg lang uur zou worden. Totdat de snelheid eruit gaat en de sfeervolle passages komen. Daar heb ik flink van genoten. Soms wordt het zelfs psychedelisch en dan betreur ik het toch wel dat de plaat zo divers is. Ik kan er vaak niet tegen wanneer er zo extreem tussen genres gewisseld wordt. Beetje jammer dat zo'n youtube filmpje niet kan laten zien bij welk nummer je aanbeland bent. Natuurlijk ook te lui om het uit te rekenen. Ik zie de link verder wel met Leprous inderdaad. Alleen is dat een band waar ik veel minder mee kan. Ik houd me aanbevolen als Burst de extreme dingen achterwege laat. :P
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Burst

Bericht door wyrm » zo dec 07, 2014 1:04 pm

Enorm verslavende plaat. Ik heb hem aangeschaft nav de luisterclub en vanaf dat moment draait de plaat hier overuren. Gave tip, thx! Hoe is het oude werk in relatie tot Lazarus Bird?

Ik denk dat liefhebbers van Lazarus Bird ook Elementary van de band The End goed kunnen waarderen, de raakvlakken worden mij steeds duidelijker.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Burst

Bericht door Hieronimus » zo dec 07, 2014 1:39 pm

Origo biedt kortere nummers, iets minder progressief, wat catchier, maar heus niet saai. De platen daarvoor ken ik helaas niet, maar misschien ook maar eens checken.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Plaats reactie