Butterfly Temple

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Butterfly Temple

Bericht door Gr. Dracula » wo jan 04, 2006 11:03 pm

Godverdomme, er moet meer over muziek geluld worden.

Dus maar weer eens een bandtopic de lucht in knallen. Deze keer geen deathmetaltopic van mijn hand. Nee, vriendjes en vriendinnetjes, deze keer vraag ik uw aandacht voor iets heel anders.

Uitaraard geen muziek zonder bloed, geweld of geros maar in dit geval waait de wind vanuit een geheel andere hoek. Uit de oostblok, om precies te zijn, en nee, Polen mag het deze keer niet wezen.

Ter zake. Zo nu en dan luister ik met plezier naar de Russische Butterfly Temple. De bandnaam doet een beetje gothic aan maar deze band speelt pure folk.

Nu moet ik dit er wel meteen bij zeggen: vergeet Fintroll, Ensiferum, Thundra, Korpiklaani... wellicht de eerste bands die mensen met Folk in verband brengen en dit genre bij voorbaat toejuichen of afkeuren. Butterfly Temple is geenzins met iets dergelijks vergelijkbaar.

Deze band bestaat al 10 jaar en is van een underground Russisch bandje utigegroeid ( althans, in Rusland e.o.) tot een vrij grote en bekende band. Vijf cd`s hebben inmiddels de revue gepasseerd, waarvan ik er 3 heb/ken. "Koleso Chernoboga" uit 2001, "Sny Severnogo Morya" uit 2002 en "Time Of Mara" uit 2005.

Waar deze band mij mee weet te bekoren is harde, duistere en onvervalste Folkmetal waarin werkelijk alle elementen van de echte Russische volksverhalen ( thema`s) voorbij komen, typisch Russische instrumenten die aan de metalkant van de muziek zijn toegevoegd en de ontzettend veelzijdige sfeer die met de muziek gepaard gaat. Butterfly Temple weet aan een hoop Russische legendes en verhalen een muzikale kant te geven. Een hele veelzijdige kant. Enerzijds donker, genadeloos, vals en beulend, anderzijds heel warm, gemoedelijk, gezellig, feestend en joelend. Heel typerend allemaal, en dus nogmaals, totaal niet met de algemeen bekende folkbands te vergelijken. Russische folk klinkt absoluut anders.

De nummers worden in het Russische gezongen, grotendeels ( zo nu en dan een Engels zinnetje) wat de sfeer alleen maar versterkt. Ook de vocalen zijn heel kenmerkend voor dat deel van de wereld. Geheel eigen stijl.

Ik ben erg benieuwd of meer mensen deze band kennen ( het is geen NSBM dus het zal wel niet) of er eventueel iets mee kunnen. Op de site van Butterfly Temple staan een 2-tal mp3`s (de 3de en 4de van boven) afkomstig van hun laatste album.

http://www.butterflytemple.ru/?s=music&ss=mp3
Laatst gewijzigd door Gr. Dracula op wo jan 04, 2006 11:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
goddethroned
Berichten: 1483
Lid geworden op: za jul 16, 2005 2:50 pm
Locatie: Heino

Bericht door goddethroned » wo jan 04, 2006 11:16 pm

handig zo'n site in het Russisch,is er geen engelse versie?

video gedownload en de muziek klonk niet slecht
[i]In the shadow of the light from a black sun
Frigid statue standing icy blue and numb
Where are the frost giants I've begged for protection?
I'm freezing [/i]

blablabla
Berichten: 118
Lid geworden op: za dec 31, 2005 11:36 am
Locatie: Utrecht

Bericht door blablabla » wo jan 04, 2006 11:16 pm

Ik snap niks van die site, waar moet je nou klikken om te downloaden?

Gebruikersavatar
Flip
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 12:45 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Flip » wo jan 04, 2006 11:18 pm

Op die kleine "dingetjes" rechts. Klinkt wel aardig inderdaad, waar kan je een cd van hun halen wil wel meer horen eigenlijk.
[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/5x2/redgothic.jpeg[/img]

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » wo jan 04, 2006 11:23 pm

Flip schreef: waar kan je een cd van hun halen wil wel meer horen eigenlijk.
Geen idee, ik krijg ze altijd rechtstreeks.

Maar er is geheid wel een instantie die ze levert. Desnoods uit Rusland.
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
Vlammy
Berichten: 3834
Lid geworden op: wo nov 12, 2003 3:38 pm
Locatie: Roosendaal

Bericht door Vlammy » wo jan 04, 2006 11:24 pm

Pittige omschrijving. Maar dat was natuurlijk van jou te verwachten, Gr.

Ik heb zojuist twee van de video's op de site bekeken en beluisterd en ik vind het zo op het eerste gehoor best goed te pruimen. De muziek zelf krijgt van mij een dikke plus, echter aan de Russische zang moet ik nog wennen.

Ik wil ook wel meer materiaal horen.

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » wo jan 04, 2006 11:28 pm

Vlammy schreef:Pittige omschrijving. Maar dat was natuurlijk van jou te verwachten, Gr.

Ik heb zojuist twee van de video's op de site bekeken en beluisterd en ik vind het zo op het eerste gehoor best goed te pruimen. De muziek zelf krijgt van mij een dikke plus, echter aan de Russische zang moet ik nog wennen.

Ik wil ook wel meer materiaal horen.
Ik fik wel wat herrie op een cdtje voor je. Ik denk dat jullie het best kunnen waarderen, zeker na een tijdje. Want ik kan het mij goed voorstellen dat bepaalde elementen even moeten zakken.
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
Vlammy
Berichten: 3834
Lid geworden op: wo nov 12, 2003 3:38 pm
Locatie: Roosendaal

Bericht door Vlammy » wo jan 04, 2006 11:29 pm

Flip schreef:Op die kleine "dingetjes" rechts. Klinkt wel aardig inderdaad, waar kan je een cd van hun halen wil wel meer horen eigenlijk.
Sny Severnogo Morya (in het Engels Dreams Of Northern Sea) is te verkrijgen bij de Boudisque.

http://www.boudisque.nl/bestellen/index ... lnr=304273

blablabla
Berichten: 118
Lid geworden op: za dec 31, 2005 11:36 am
Locatie: Utrecht

Bericht door blablabla » wo jan 04, 2006 11:31 pm

Klinkt wel tof, apart taaltje maar toch jammer dat je het niet kunt verstaan

Gebruikersavatar
Vlammy
Berichten: 3834
Lid geworden op: wo nov 12, 2003 3:38 pm
Locatie: Roosendaal

Bericht door Vlammy » wo jan 04, 2006 11:37 pm

Gr. Dracula schreef:[..]


Ik fik wel wat herrie op een cdtje voor je. Ik denk dat jullie het best kunnen waarderen, zeker na een tijdje. Want ik kan het mij goed voorstellen dat bepaalde elementen even moeten zakken.
Dat zeker, dit is geheel nieuw voor me.
Ik kijk uit naar het cd'tje, thanks alvast!

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » wo jan 04, 2006 11:51 pm

Vlammy schreef:[..]


Dat zeker, dit is geheel nieuw voor me.
Ik kijk uit naar het cd'tje, thanks alvast!
Gaat goedkomen. Er is vast wel genoeg ander rommel ook waar we jou/jullie blij mee kunnen maken.

Foto`s ook :D.
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Gebruikersavatar
Vlammy
Berichten: 3834
Lid geworden op: wo nov 12, 2003 3:38 pm
Locatie: Roosendaal

Bericht door Vlammy » wo jan 04, 2006 11:53 pm

Gr. Dracula schreef:[..]


Gaat goedkomen. Er is vast wel genoeg ander rommel ook waar we jou/jullie blij mee kunnen maken.

Foto`s ook :D.
Haha, inderdaad. Een bepaald zwart make-up tasje bijvoorbeeld. :wink:
Nu zal ik verdwijnen uit dit topic, ik hoor nog wel van je!

Gebruikersavatar
Zorya
Berichten: 2850
Lid geworden op: wo feb 23, 2005 5:14 pm

Bericht door Zorya » do jan 05, 2006 12:46 pm

Weer een mooie topic van de Graaf.

Niet gedacht dat er hier mensen bekend zijn met deze band…goed dat er nu aandacht aan wordt besteed!
Ik hoef waarschijnlijk niet voor de duizendste keer te herhalen dat ik een groot fan ben van Russische muziek. Geen enkele andere taal is zo krachtig en betoverend. En het komt dan ook het beste tot z’n recht wanneer je het mengt met metal of folk.

Zo combineert Butterfly Temple al het goede wat hun talent, taal en geschiedenis te bieden heeft en maken ze ontzettend gave muziek met thema’s die iedereen die een beetje geinteresseerd is in mythologie zal weten boeien. Hoewel de Slavische mythologie centraal staat, komen er ook genoeg nummers langs over de goden van het Scandinavische volk (vergeet niet dat de Vikingen ook in Rusland hebben gezeten en ook daar hun verhalen hebben verspreidt). Deze mengeling van verschillende volksverhalen is het beste te zien op het album ‘Veles’. In tegenstelling tot het gelijknamige openingsnummer dat over de meest geeerde en bekendste Slavische godheid gaat, draait het 2e nummer alweer om de wolven van Odin (‘Volki Odina’).
De nummers zijn origineel, met afwisselende emoties en hier en daar ook vrouwelijke achtergrondzang. Heel anders dan de doorsnee pagan metalband, maar wel heel leuk en nog steeds zwaar onderschat.
Het album 'Sny Severnogo Mora' is in 1 woord geniaal.

Wat betreft die website, dat Cyrillisch is inderdaad niet al te handig. Het wordt nu toch wel eens tijd voor iets Engels.

@ Gr. Dracula: Mag ik je vragen waar je dat laatste album van ze vandaan hebt gehaald? En hoe zit dat nu met de zang op dat album, aangezien ik meen dat de vorige zanger (Lesiar) uit de band was gestapt of iets dergelijks…
From their torment springs its delight.

Gebruikersavatar
Krigsmjod
Berichten: 59
Lid geworden op: za mei 07, 2005 4:26 pm

Bericht door Krigsmjod » do jan 05, 2006 1:29 pm

Deze band heb ik een aantal maanden terug leren kennen. Toffe en originele folkmetalband. Ik heb 'Koleso Chernoboga' die ik best vaak draai.
[img]http://img356.imageshack.us/img356/2341/banfal0ky.png[/img]

Gebruikersavatar
Johannes de Dopeste
Berichten: 819
Lid geworden op: do jul 14, 2005 1:08 pm
Locatie: Roosendaal

Bericht door Johannes de Dopeste » do jan 05, 2006 2:28 pm

Leuke band ja, maar dat roep ik al jaren.
[img]http://i72.photobucket.com/albums/i191/jeweett/satans1.gif[/img]

Gebruikersavatar
Gr. Dracula
Lult over cdtjes
Berichten: 5046
Lid geworden op: do apr 03, 2003 10:11 am

Bericht door Gr. Dracula » do jan 05, 2006 2:49 pm

Johannes de Dopeste schreef:Leuke band ja, maar dat roep ik al jaren.
Niks van gemerkt.

@Zorya: mijn "Time Of Mara" komt uit Moskou. Ik heb daar vrienden zitten die nooit te beroerd zijn om mij van de nodige muziekjes te voorzien.

En Lesiar is idd uit de band. Abrey nam de vocalen voor zijn rekening totdat de band de vocalist van Eternal Sick "Miron" contacteerden. Nu doen ze het wieder samen.

Lesiar zingt overigens nog wel mee op het bunusnummmer van "Time Of Mara", "Podroega".
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Orange Star
Berichten: 230
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 12:24 am
Locatie: Zierikzee

Bericht door Orange Star » do jan 05, 2006 3:54 pm

Zozo, die samples klinken alles behalve verkeerd. De Russische zang is weer even wat anders, maar best lekker. Ik wil hier zeker meer van horen, wellicht dat cd'tje maar eens bij Boudisque vandaan halen. :)

Annez
Berichten: 125
Lid geworden op: wo jan 04, 2006 11:09 pm
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Annez » do jan 05, 2006 4:12 pm

Ik vind dat Russisch echt lekker klinken, de samples zijn buitengewoon geweldig.
Hier wil ik zeker meer van leren kennen!

Gebruikersavatar
arnibes
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo feb 06, 2005 10:27 pm
Locatie: 6 meter onder zee niveau
Contacteer:

Bericht door arnibes » do jan 05, 2006 4:27 pm

Dat je de download sectie van de site hebt gevonden.... r3s3pt

Ik ben nu aan het sleuren en vanavond even oordelen.

Sater
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 6:43 pm

Bericht door Sater » do jan 05, 2006 4:38 pm

Heb een demo van ze. Die Moonspellcover is wel oke. Rest kan ik me niet herinneren.
Dictius Te Necare

StraightHate
Berichten: 4263
Lid geworden op: vr feb 14, 2003 10:18 pm
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door StraightHate » do jan 05, 2006 5:25 pm

He, dit klinkt best wel gaaf! Even wat meer van opzoeken.

Orange Star
Berichten: 230
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 12:24 am
Locatie: Zierikzee

Bericht door Orange Star » vr jan 06, 2006 2:10 pm

De cd Koleso Chernoboga staat in download, nu enkele nummers binnen. Ik ben erg positief, bedankt voor de tip! :)

Gebruikersavatar
Plaag
Berichten: 9495
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 3:55 pm

Bericht door Plaag » vr jan 06, 2006 2:25 pm

Iedereen schijnt iets te horen wat ik niet hoor, getuige de vele lovende woorden over Butterfly Temple.
Ik zet zo het hele zwikkie maar eens op. Vooralsnog hoor ik er dingen in waar ik niet zo goed tegen kan. Zoals de manier waarop de keyboards en de gitaren klinken. Kwestie van wennen, wellicht.
Kop dicht, Thorko

Darth Vader
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 3:55 pm
Locatie: Assendelft

Bericht door Darth Vader » vr jan 06, 2006 2:39 pm

Toen ik las dat het folk metal was, haakte ik eigenlijk een beetje af, omdat ik simpelweg niks heb met folk metal. Maar toen ik even verder las dat het gaat om Russische folk werd ik wel erg nieuwsgierig. Even een MP3 gedownload, en het klinkt zeker goed. Inderdaad een Russisch sfeertje. En als de vocalen wat cleaner waren zou m'n moeder dit nog gaaf vinden ook :lol: Eindelijk een folkmetalband die mij kan boeien 8)

Gebruikersavatar
Zorya
Berichten: 2850
Lid geworden op: wo feb 23, 2005 5:14 pm

Bericht door Zorya » ma jan 09, 2006 6:44 pm

Gr. Dracula schreef: @Zorya: mijn "Time Of Mara" komt uit Moskou. Ik heb daar vrienden zitten die nooit te beroerd zijn om mij van de nodige muziekjes te voorzien.
Kijkaan, altijd handig, verre vrienden.
Gr. Dracula schreef: En Lesiar is idd uit de band. Abrey nam de vocalen voor zijn rekening totdat de band de vocalist van Eternal Sick "Miron" contacteerden. Nu doen ze het wieder samen.

Lesiar zingt overigens nog wel mee op het bunusnummmer van "Time Of Mara", "Podroega".
Jammer, die kerel heeft een puike stem. Ben erg benieuwd naar de nieuwe zanger.
Met Eternal Sick ben ik verder niet bekend. Ook de moeite waard toevallig? Het kinkt alleen niet bepaald als een of ander folkbandje, hehe.
From their torment springs its delight.

Gebruikersavatar
Plaag
Berichten: 9495
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 3:55 pm

Bericht door Plaag » ma jan 09, 2006 7:06 pm

Dat album "Sny Severnogo Morya" is anders niet misselijk zeg. Zulke overweldigende klanken dwingen me tot meer luisterbeurten.
Kop dicht, Thorko

Gebruikersavatar
Dragahl
Berichten: 1419
Lid geworden op: di nov 30, 2004 10:45 am
Locatie: Arnhem

Bericht door Dragahl » ma jan 09, 2006 7:50 pm

Heb nu Tropoju Krovi Po Vole Roda opstaan, heb 'em al een tijdje, best leuk op z'n tijd, maar geen wereldband.
De kerken laten we in de dorpen staan, de moskeeën blijven in Marrakesh

Plaats reactie