Nu de laatste dagen wat rambandjes de revue passeren wordt het weer eens tijd voor een leuke aanrader waar je terecht kan voor enige diepgang, puike amusement en nachtelijke gruwelen waar oogzenuwen van knappen.
Mortem uit Peru. Verdomme. Lange tijd heb ik hier over moeten horen en nu is de tijd dat deze band mee naar bed, plee en werk gaat . "Decomposed By Possession" huist hier, ik huis onder de deurmat.
Goed, Mortem dus. Wat kunnen we er van verwachten... Om te beginnen was het eerste mij opviel het feit dat deze band op 1 of andere manier heel oud klinkt. Ancient death metal, heel wijs, niet uit de hoogte maar soms haast krakend van doorgewinterde kennis welke op een prettige manier lijkt te worden overgedragen.
Een veelzeggende, goed bewaarde mummie die per toeval wordt ontdekt.
Deze keer dus geen rottende lijken, ontbindende ledematen en plassen bloed. Perkamentachtige huid, angstaanjagend dun, zwarte, diepe oogkassen, een kurkdroge mond tot een walgelijk grimaas verwrongen en knokkige, dunne vingers met lange nagels, al lang verstijfd maar nog o zo levendig.
Kortom, horror in een ander jasje.
Mortem is een veelzijdige band. De droge klaken bieden behoorlijke variatie in zo`n beetje alles wat voorbij komt, behalve vocalen. Geen blastbeats weliswaar, wel aardig wat rag-en walswerk (afgewisseld door dreunende midtempogetrap), werkelijk uitstekende solo`s, duister sfeertje, een paar korte doch veelzeggende sampletjes, kortom, een zeer bovengemmiddelde beleving voor en mens als u en ik.
Na het horen van dit soort platen word ik blij. Mijn eetlust trouwens ook.
http://www.mortemperu.com/
Iemand die iets zinnigs over de andere albums kwijt wil?