Reggaeton
- Audiophile
Reggaeton
Iemand bekend met deze stijl die schijnbaar de wereld aan het veroveren is?
Wat is Reggaeton?
Google je het woord Reggaeton dan word je overladen met sites vol schaars geklede dames en hitsige heren. Reggaeton is een nogal expliciete aangelegenheid, maar waar komt het vandaan en wat is het precies?
Reggaeton werd eind jaren '90 groot in Puerto Rico en is een internationale cocktail van Jamaicaanse reggae en dancehall, Latijns Amerikaanse bomba en plena en Amerikaanse rap. De voertaal is Spaans.
De geschiedenis van reggaeton begint in de jaren '70, toen Jamaicaanse arbeiders naar Panama trokken voor het onderhoud van het Panamakanaal. De Jamaicanen namen hun eigen reggae en dancehall mee en inspireerden daarmee de Panamezen. In de jaren '80 werd hiphop steeds populairder en toen een slimme Dj de drie stijlen bij elkaar gooide en in het Spaans begon te rappen was ‘reggaeton’ geboren.
Seks
De New Yorkse rapper Vico C kwam in aanraking met de nieuwe sound en was direct enthousiast. De Amerikaan begon zijn eigen mixtapes te maken en groeide uit tot een gevierde producer. Vanuit die positie beïnvloedde hij talloze Amerikaanse Latino’s en verspreidde hij het reggaeton-virus onder de Latino gemeenschap in de States. Sindsdien wordt de stroming alsmaar groter.
Een opvallend kenmerk van reggaeton is de stuwende socabeat die in vrijwel alle nummers terugkeert. Deze beat wordt 'Dem Bow' genoemd, naar het gelijknamige nummer van raggaster Shabba Ranks waarin het ritme werd geïntroduceerd. Ook opvallend zijn de expliciete teksten. Reggaeton gaat vrijwel altijd over seks en op de dansvloer maken de liefhebbers geen geheim van hun intenties.
Reggaeton is de laatste jaren bezig aan een onstuimige opmars. In 2004 brak het genre definitief door in de Verenigde Staten en werden artiesten als N.O.R.E., Daddy Yankee en Don Omar supersterren. Het lijkt een kwestie van tijd voor de rest van de wereld volgt. Wordt de zomer van 2006 de zomer van Reggaeton?
Opzich kan ik het redelijk aanhoren... De beat eronder stampt lekker. En iets met de toongebruik wat em lekker scherp ofzo laat klinken, ik kan het niet precies benoemen.
Wat is Reggaeton?
Google je het woord Reggaeton dan word je overladen met sites vol schaars geklede dames en hitsige heren. Reggaeton is een nogal expliciete aangelegenheid, maar waar komt het vandaan en wat is het precies?
Reggaeton werd eind jaren '90 groot in Puerto Rico en is een internationale cocktail van Jamaicaanse reggae en dancehall, Latijns Amerikaanse bomba en plena en Amerikaanse rap. De voertaal is Spaans.
De geschiedenis van reggaeton begint in de jaren '70, toen Jamaicaanse arbeiders naar Panama trokken voor het onderhoud van het Panamakanaal. De Jamaicanen namen hun eigen reggae en dancehall mee en inspireerden daarmee de Panamezen. In de jaren '80 werd hiphop steeds populairder en toen een slimme Dj de drie stijlen bij elkaar gooide en in het Spaans begon te rappen was ‘reggaeton’ geboren.
Seks
De New Yorkse rapper Vico C kwam in aanraking met de nieuwe sound en was direct enthousiast. De Amerikaan begon zijn eigen mixtapes te maken en groeide uit tot een gevierde producer. Vanuit die positie beïnvloedde hij talloze Amerikaanse Latino’s en verspreidde hij het reggaeton-virus onder de Latino gemeenschap in de States. Sindsdien wordt de stroming alsmaar groter.
Een opvallend kenmerk van reggaeton is de stuwende socabeat die in vrijwel alle nummers terugkeert. Deze beat wordt 'Dem Bow' genoemd, naar het gelijknamige nummer van raggaster Shabba Ranks waarin het ritme werd geïntroduceerd. Ook opvallend zijn de expliciete teksten. Reggaeton gaat vrijwel altijd over seks en op de dansvloer maken de liefhebbers geen geheim van hun intenties.
Reggaeton is de laatste jaren bezig aan een onstuimige opmars. In 2004 brak het genre definitief door in de Verenigde Staten en werden artiesten als N.O.R.E., Daddy Yankee en Don Omar supersterren. Het lijkt een kwestie van tijd voor de rest van de wereld volgt. Wordt de zomer van 2006 de zomer van Reggaeton?
Opzich kan ik het redelijk aanhoren... De beat eronder stampt lekker. En iets met de toongebruik wat em lekker scherp ofzo laat klinken, ik kan het niet precies benoemen.
[quote="Black No. 1"][..]
Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]
Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]
Bah, echt. Ik vind het ubertroep. Ook tijdens het uitgaan. Niet alleen vind ik de muziek een verkrachting van zowel reggae als latin, de onvermijdelijke associatie van hitsige Pablos met strakke hempjes die proberen alle meiden van de avond te krijgen maakt me vrij onpasselijk.
Laatst gewijzigd door Rascul op zo apr 09, 2006 12:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Makkers staakt uw wild geraas
Ik denk dat je ook een beetje Latino temperament moet hebben om deze muziek te diggen, een beetje macho if you will. Als er iemand wel geen macho is en geen temperament heeft, ben jij t wel RasculRascul schreef:Bah, echt. Ik vind het ubertroep. Ook tijdens het uitgaan. Niet alleen vind ik de muziek een verkrachting van zowel reggae als latin, de onvermijdelijke. associatie van hitsige Pablos met strakke hempjes die proberen alle meiden van de avond te krijgen maakt me vrij onpasselijk.

"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
-
- Contacteer:
- paradigm shift
Ik weet niet wat ik er zo kut aan vind, meestal kan ik dat bij muziek wel goed benoemen. Dat mijn (trance/R&B/top40/slam FM) collega's het leuk vinden is voor mij al een bewijs. Die snappen werkelijk niets van muziek maar hebben er wel altijd een mening over.
Maar ik hou het hierbij: het standaard afro-cubaanse ritme dat er werkelijk altijd inzit, het knullige wat dancehall ook heeft (bv. slechte productie, gebruik valse zang/samples) , het oppervlakkige wat de doorsnee gangstarapper nodig heeft om op tv te komen, de wat zeurderig klinkende spaanse rap, het gaye R&B-aspect bij sommige nummers, het schaamteloze 'dancehall'-knullige jatwerk enz...
@dako
het lijkt ook voor geen meter op reggae. Wel op ragga en dancehall, dat weer afstamt van reggae.
Maar ik hou het hierbij: het standaard afro-cubaanse ritme dat er werkelijk altijd inzit, het knullige wat dancehall ook heeft (bv. slechte productie, gebruik valse zang/samples) , het oppervlakkige wat de doorsnee gangstarapper nodig heeft om op tv te komen, de wat zeurderig klinkende spaanse rap, het gaye R&B-aspect bij sommige nummers, het schaamteloze 'dancehall'-knullige jatwerk enz...
@dako
het lijkt ook voor geen meter op reggae. Wel op ragga en dancehall, dat weer afstamt van reggae.
[img]http://imagegen.last.fm/3blackrows/recenttracks/Emmaneul.gif[/img]
Dat klopt wel aardigFusion schreef:[..]
Ik denk dat je ook een beetje Latino temperament moet hebben om deze muziek te diggen, een beetje macho if you will. Als er iemand wel geen macho is en geen temperament heeft, ben jij t wel Rascul

Maarreh, ik kan wel met objectieve(re) oren luisteren en zelfs nog krijgt het van mij nog geen voldoende. Dan liever dubreggae of zo.
Makkers staakt uw wild geraas
Dat zijn nu PRECIES de ingredienten waarom ik af en toe wel kan waarderen! Nogmaals het is denk ik niet bestemd voor de gemiddelde blanke man (en ja dat meen ik).Emmaneul schreef:Maar ik hou het hierbij: het standaard afro-cubaanse ritme dat er werkelijk altijd inzit, het knullige wat dancehall ook heeft (bv. slechte productie, gebruik valse zang/samples) , het oppervlakkige wat de doorsnee gangstarapper nodig heeft om op tv te komen, de wat zeurderig klinkende spaanse rap, het gaye R&B-aspect bij sommige nummers, het schaamteloze 'dancehall'-knullige jatwerk enz...
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
Het is vreselijk populair onder 'de jeugd' tegenwoordig dus ik denk dat dat argument niet opgaat.
En als dat de ingrediënten zijn die het voor je aantrekkelijk maken dan zou ik gelijk 100% Reggaeton aanschaffen. Het zit er allemaal in.
Die heb ik vandaag weer flink moeten aanhoren.
En als dat de ingrediënten zijn die het voor je aantrekkelijk maken dan zou ik gelijk 100% Reggaeton aanschaffen. Het zit er allemaal in.
Die heb ik vandaag weer flink moeten aanhoren.
maar wat ik zei (wat jij citeerde) zijn gewoonweg wat (subjectief gebrachte) eigenschappen van reggaeton. Het is dus niet zo vreemd dat als je iets leuks (of stoms) ondekt in reggaeton dat 't dan die eigenschappen zijn.
Laatst gewijzigd door Emmaneul op ma apr 10, 2006 9:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind er echt niks aan, na een hele zomer het nummer "gasolina" aangehoord te moeten hebben kan ik niet zoveel meer verdragen..
Verder was er een tijdje geleden eens een soort programma over Reggaeton op tv en toen kreeg je wat te zien over "de Reggaeton scene" in Nederland.
Nou ik zou echt niet dood gevonden willen worden op zo'n feest.. Wat een vunzige lui en gare muziek zeg!!!
Verder was er een tijdje geleden eens een soort programma over Reggaeton op tv en toen kreeg je wat te zien over "de Reggaeton scene" in Nederland.
Nou ik zou echt niet dood gevonden willen worden op zo'n feest.. Wat een vunzige lui en gare muziek zeg!!!
http://www.last.fm/user/Natasja-84