Het valt me tegen dat er zo weinig mensen bekend zijn met deze uitzonderlijk goede (!) band.
Ásmegin is een black/folk metal band uit Noorwegen. Ze hebben onder andere Lars Nedland (Borknagar, Carpathian Forest) en Tomas Torgersbråten (Urgehal) onder de leden.
Tot nu toe heeft Ásmegin één album uitgebracht, genaamd Hin Vordende Sod & Sø (2003, Napalm Records). Dit is naar mijn mening een van de beste folk/pagan metal albums die ooit is gemaakt. De afwisseling van screams, grunts, clean- en female vocals is ongelofelijk goed. De gitaar-riffs en drumpartijen kennen erg veel afwisseling qua tempo. De violen voegen op hun beurt een hele ‘romantische’ sfeer toe aan het album. Op sommige nummers hoor je een akoestische gitaar en op een enkel nummer hoor je ze zelfs mee neuriën op de maat van de muziek, echt (daar is the ‘G’ word) geniaal.
Het pianostukje op het nummer ‘Op af Bisterlitiern’ geeft me trouwens keer op keer weer kippenvel.

En nu natuurlijk nog even heel netjes metal-archives copy/pasten:
Bandleden
Erik F. Rasmussen - Death vocals
Raymond Håkenrud - Guitar (In Lingua Mortua)
Marius Olaussen - Guitar & Accordion (In Lingua Mortua)
Tomas Torgersbråten - Bass, Backing vocals (Urgehal)
Lars Fredrik Frøislie - Piano, mellotron, keys

Nummers op Hin Vordende Sod & Sø
1. Af Helvegum
2. Bruderov paa Hægstadtun
3. Huldrandans - Hin Grønnkledde
4. Til Rondefolkets Herskabb
5. Over Ægirs vidstragte Sletter
6. Slit Livets Baand
7. Efterbyrden
8. Op af Bisterlitiern
9. Vargr i Véum - Eilivs Bane
10. Blodhevn
11. Valgalder
Geef deze band eens een kans. En als je een liefhebber bent van het genre, zou je eigelijk al lang bekend moeten zijn met Ásmegin.
http://www.asmegin.com/